Clicky


Dodehoek Ongevallen

Ondanks de inspanningen van onder andere het ministerie van Verkeer en Waterstaat de afgelopen jaren, is het aantal fietsers dat als gevolg van ongevallen met rechtsafslaande vrachtwagens dodelijk verongelukt, verdrievoudigd. In 2003 kwamen er 7 fietsers om het leven, in 2006 waren er 19 dodelijke slachtoffers. Het ministerie heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) de opdracht gegeven om een diepgaand onderzoek naar de oorzaken van dodehoekongevallen te doen. Het onderzoek moet nog voor de zomer van 2008 zijn afgerond.

Elke vrachtwagen heeft een aantal dode hoeken. Ze beperken het zicht van de chauffeur. Daardoor ontstaan ongevallen, vaak met ernstige afloop. Het gebruik van extra zichtveldstystemen, zoals de dodehoekspiegel verkleint het risico. Sinds 1 januari 2003 is de dodehoekspiegel verplicht voor elke vrachtwagen met een Nederlands kenteken. Hiermee loopt Nederland binnen de Europese Unie voorop. In 2007 is binnen de Europese Unie (EU) regelgeving van kracht geworden om alle Europese vrachtauto's vanaf 2011 uit te rusten met extra zichtveld voorzieningen

Sinds januari 2007 moeten alle nieuwe vrachtauto’s in de EU beschikken over een groter zichtveld dat de dode hoeken naast en voor de vrachtauto nog verder verkleint. Kijk onder meer informatie voor de wettekst van de EU-richtlijn.

Maar het risico is nog niet weg. Daarom wordt er ook aan andere oplossingen gewerkt. Dit kunnen extra spiegels zijn, maar ook camerasystemen. Hiermee kan de chauffeur op een beeldscherm in de cabine de omgeving van zijn vrachtwagen in de gaten houden via kleine camera’s. Er is ook een systeem dat op de vrachtwagen wordt gemonteerd en fietsers door middel van geluidssignalen en een knipperlicht waarschuwt dat de vrachtwagen gaat afslaan.

Voor het voorkomen van ongevallen blijft het noodzakelijk dat alle verkeersdeelnemers, dus niet alleen de vrachtautochauffeurs, maar zeker ook andere (fietsende) weggebruikers, goed op de hoogte zijn van het gevaar van de dode hoek.

 

Dodehoek

Regels rondom spiegels
In Nederland is in 2003 een vergroot zichtveld aan de rechterzijde voor alle Nederlandse vrachtauto’s verplicht gesteld. Bij de meeste vrachtauto’s is dit opgelost door een dodehoekspiegel, bijvoorbeeld een Dobli, te installeren.

U kunt dit zichtveld echter ook bereiken door de breedtespiegel te vervangen door een bollere breedtespiegel. Daarnaast moeten Nederlandse vrachtauto’s ook een trottoirspiegel hebben.

  • Vanaf januari 2007 is voor alle nieuwe vrachtauto’s binnen de Europese Unie een bollere breedtespiegel verplicht met een iets bollere trottoirspiegel én een vooruitkijkspiegel.
  • De EU overweegt om voor alle bestaande Europese vrachtauto’s extra spiegels verplicht te stellen. Naar verwachting zal deze nieuwe richtlijn niet voor Nederlandse vrachtauto’s gelden, aangezien in Nederland deze regelgeving al vanaf 2003 van kracht is.

Gebruiktips

Voor de rit:

  • Zorg voor schone en goed afgestelde spiegels, controleer dit regelmatig, zoals na een schoonmaakbeurt in een wasstraat. De afstelling is per chauffeur anders en afhankelijk van lengte en zithouding. Om een goede afstelling te bereiken, kunt u gebruikmaken van een zogenaamde spiegelafstelplaats
  • Plaats geen objecten die het zicht belemmeren

Tijdens de rit:

  • Kijk ruim vóór het rechts afslaan al vroegtijdig in uw spiegels, blijf daarna regelmatig kijken. Liever twee keer te veel dan één keer te weinig
  • Geef tijdig richting aan en laat zo zien wat u gaat doen
  • Let er bij een kruispunt en/of verkeerslicht op of er (brom)fietsers of voetgangers rechts naast of voor uw vrachtauto komen staan
  • Controleer altijd, ook vanuit stilstand, vlak voor het moment dat u rechts afslaat, of zich een (brom)fietser rechts of rechts vóór uw vrachtauto bevindt

Geraadpleegde bronnen:
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Dodehoek.nl

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,187
Diesel1,958

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions