Clicky

zaterdag 27 juli 2024 - 04:05 uur
Transport GmbH
HomeTRANSPORTNIEUWSSpoorvervoerOnderhoud aan spoor kan niet meer alleen 's nachts, zegt ProRail

Onderhoud aan spoor kan niet meer alleen ‘s nachts, zegt ProRail

UTRECHT – Het is in de toekomst niet meer mogelijk om onderhoudswerkzaamheden aan het spoor voornamelijk ‘s nachts of in het weekend uit te voeren. De arbeidsmarkt is krap en om het werk aantrekkelijk te houden voor personeel, moet ProRail onderhoudswerk vaker doordeweeks en overdag plannen. “Dat gaat hinder geven”, waarschuwde operationeel topvrouw Marieke Schöningh bij de presentatie van het jaarverslag van ProRail.

Nu gebeuren de werkzaamheden zoveel mogelijk in de nacht en vakanties, zodat het zo min mogelijk hinder oplevert voor reizigers. “Dat gaat in de toekomst niet meer. Door de schaarste op de arbeidsmarkt moeten we werknemers andere mogelijkheden geven om te werken. Als je kunt kiezen tussen een baan overdag of een baan in de nacht, kies je eerder voor de baan overdag”, zei Schöningh. “We werken voor het spoor nu en het spoor van de toekomst en dat schuurt.”

Onder anderen elektromonteurs zijn schaars. De vraag naar dit soort vaklieden is groot door de energietransitie, dus zij kunnen overal aan de slag. Maar ook aannemers die bouwopdrachten uitvoeren voor ProRail moeten vaak moeite doen om vacatures te vervullen, zegt de spoorbeheerder.

LEES OOK
NS verkoopt Duitse dochteronderneming Abellio

Over de omvang van de personeelsschaarste en de vorderingen bij het oplossen ervan kan een woordvoerder desgevraagd geen uitspraken doen. De krappe arbeidsmarkt wreekt zich volgens hem vooral bij de aannemers die de klussen uitvoeren. Op de precieze omvang van de tekorten daar heeft ProRail geen zicht, laat hij weten.

Bij de spoorbeheerder zelf wordt ook moeite gedaan om ProRail als werkgever bekender en aantrekkelijker te maken voor het vinden van nieuw talent, valt te lezen in het jaarverslag. Zo is in september een grootschalige arbeidsmarktcampagne gelanceerd met als thema: Word onderdeel van de oplossing.

Voor de functie van treinverkeersleiders loopt daarnaast continu een speciale jobbranding-campagne. Ook is er vorig jaar een campagne gestart voor het vinden van bedrijfsvoerders energievoorziening. Dat is volgens ProRail een heel moeilijk vervulbare functie. Tot 2030 zal de uitstroom voor die functie bovendien groot zijn als gevolg van de vergrijzing. Onduidelijk is hoe succesvol deze campagnes precies zijn.

LEES OOK
QTerminals Kramer Rotterdam locatie RTW-II aangesloten op Container Exchange Route
ViaANP
MEER NIEUWS

LAATSTE NIEUWS

Tientallen kabels doorgebrand op TGV-lijn richting noorden

PARIJS - Bij de sabotage van de hogesnelheidslijn van Parijs richting noorden zijn in Croisilles ongeveer veertig kabels doorgebrand, meldt de burgemeester van de...
×