Juridisch Advies

In het wegvervoer doen zich, net als in andere takken van arbeid, kwesties voor waarin u zich afvraagt hoe dit bij de wet geregeld is. Zeker als transportondernemer wilt u goed geïnformeerd blijven.

Op onze website behandelen Mr. René de Bondt en Mr. Erik Stoeten, beiden advocaat, op regelmatige basis juridische zaken.

Mr René de Bondt is advocaat bij De Haan Advocaten & Notarissen. Zij hebben een jarenlange ervaring binnen de transportsector. In deze rubriek bespreken zij actuele juridische onderwerpen in de wereld van de logistiek.

Voor vragen of suggesties kunt u een e-mail richten aan: R.deBondt@dehaanlaw.nl


Geplaatst op: maandag 25 juni 2018

Ongevallen en strafrecht

Iedere dag weer vinden er ongevallen plaats. Als beroepschauffeur maakt u dagelijks gebruik van het wegennetwerk en ziet u vermoedelijk veel gebeuren. De kans is aanwezig dat u zelf ook betrokken raakt bij een ongeval. In een groot aantal gevallen wordt de schade afgedaan tussen verzekeringsmaatschappijen. Soms vindt er ook strafrechtelijke vervolging plaats. Vanzelfsprekend is dat niet wat u wil. Een ongeval is al vervelend genoeg. Strafrechtelijke vervolging maakt het nog vervelender. Wanneer besluit het Openbaar Ministerie strafrechtelijk te vervolgen en wat kunt u doen als u in die positie terecht komt?

Wet

Ons wetboek kent meerdere wetten en regelingen waarin verkeersfouten worden gesanctioneerd. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en de Wegenverkeerswet 1994. Afhankelijk van de omstandigheden waaronder een ongeval plaatsvindt, wordt een Verkeers Ongevallen Analyse (VOA-rapport) opgesteld. Als uit deze analyse blijkt dat er een duidelijk verwijt gemaakt kan worden, kan het Openbaar Ministerie besluiten u te vervolgen. Overigens is hiervoor een VOA-rapport niet noodzakelijk.

In veel gevallen vindt vervolging plaats vanwege verdenking van overtreding van artikel 5 of 6 van de Wegenverkeerswet. De beide artikelen verschillen aanzienlijk van elkaar. In artikel 5 van de Wegenverkeerswet is – kort gezegd – strafbaar gesteld gedrag dat gevaar of hinder oplever op de weg. Hier kunnen heel veel gedragingen onder vallen. Er kunnen ook ernstige gevolgen uit voortvloeien: dood, zwaar lichamelijk letsel of blijvend letsel. Het gaat bij artikel 5 Wegenverkeerswet niet om een misdrijf, maar om een overtreding. Dit zijn doorgaans lichtere strafbare feiten die door de kantonrechter worden afgewikkeld.

In artikel 6 van de Wegenverkeerswet is – kort gezegd – strafbaar gesteld het veroorzaken van een verkeersongeval met dood of letsel door schuld. Belangrijke verschillen met artikel 5 van de Wegenverkeerswet zijn dat het hier gaat om een misdrijf en dat sprake moet zijn van schuld. Van schuld is niet zo maar sprake. Het maken van één enkele verkeersfout is daarvoor onvoldoende. Bij schuld moet sprake zijn van aanmerkelijk onvoorzichtig gedrag. De rechtspraak op dit gebied is casuïstisch.

Gevolgen

Behalve de eerder genoemde verschillen tussen de beide artikelen, zit er ook een verschil in strafmaat. Doorgaans wordt bij veroordeling voor een misdrijf zwaarder gestraft dan bij veroordeling voor een overtreding. Bovendien kan veroordeling voor een misdrijf zwaarder worden aangerekend bij de verkrijging van een Verklaring Omtrent Gedrag.

Het is erg vervelend als u strafrechtelijk wordt vervolgd na een verkeersongeval. Er zijn veel verschillende zaken waarvoor u zou kunnen worden vervolgd. Zoals u heeft kunnen lezen, kan veroordeling voor het veroorzaken van een verkeersongeval grote gevolgen hebben. Het is belangrijk dat u zich goed en ook tijdig laat inlichten om verdere ongelukken te voorkomen.

________________

Erik Stoeten en René de Bondt, De Haan Advocaten & Notarissen. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel dan kunt u contact opnemen via R.deBondt@dehaanlaw.nl

Disclaimer. Hoewel aan dit artikel de grootste zorg is besteed kunnen hier geen rechten aan worden ontleend.

 

Eerder verschenen artikelen

Datum: Onderwerp:
02-05-2018 Incassomiddelen bij grensoverschrijdend zakendoen
12-03-2018 Rijbewijs ingevorderd, wat nu?
23-09-2017 Incoterms en Vervoer
23-03-2017 Wie moet laden en lossen?
15-08-2016 Vervoerder ook aansprakelijk voor schade na aflevering
18-04-2016 CMR niet van toepassing. Wegvervoerder is onbeperkt aansprakelijk voor schade door verkeerd aanleveren van ladinggegevens
07-03-2016 Let op bij opvolgend vervoer onder de cmr
20-10-2015 De VAR verdwijnt. Vervoersector heeft behoefte aan duidelijkheid
03-09-2015 De VOF beter geregeld!
29-05-2015 Het verrekenen van vorderingen
15-03-2015 Nog veel onduidelijkheid over het inlenen van buitenlandse chauffeurs
08-01-2015 De Wet Werk en Zekerheid komt eraan. Check tijdig...
12-06-2014 Zzp'er in het wegvervoer en de VAR
21-04-2014 Code 95 - Werkgever moet nascholing vergoeden
08-03-2014 Lading niet gereed. Vervoerder berekent toch vracht
09-10-2013 De zzp'er in het wegvervoer: ondernemer of chauffeur
10-09-2013 De controleplicht van de wegvervoerder
10-06-2013 Retentierechten in het vervoer
03-04-2013 Checklist Vervoersovereenkomsten
05-03-2013 Betaaltermijnen wettelijk vastgelegd
16-11-2012 Wet Mulder, laat opdrachtgever opdraaien voor verkeersboetes
23-10-2012 De Flex-BV: aantrekkelijk alternatief voor eenmanszaak of VOF
11-10-2012 Wie bepaalt, betaalt!
01-09-2012 Opzegtermijnen bij langlopende overeenkomsten
17-08-2012 De wat? De wet WAADI!
02-08-2012 Tijd voor vakantie
15-06-2012 Begripsverwarring in de Logistiek
15-05-2012 Aansprakelijkheid van de werkgever uitgebreid
12-04-2012 Overbelading: Een beladen dossier
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier