spacer
home contact zoek
 
Wegvervoer Spoor/Lucht/Zee Logistiek Ongevallen Verkeer Bedrijfsnieuws Nieuw Materieel Financieel Column OV Dakar Reportages Algemeen
 

ȠWat is er mis met Hollandse transportbedrijven in Oost-Europa?

DAMWOUDE - Wat is er mis met de Nederlandse transportbedrijven die zich in Oost-Europa hebben gevestigd. Ondernemers die de stap hebben genomen komen met argumenten dat hun werk rechtvaardigt. Maar stel de vraag aan vrachtwagenchauffeurs en er komt een berg met kritiek.

"Mijn reden om in Polen een vestiging te starten is eigenlijk al eind jaren tachtig begin negentig in de vorige eeuw ontstaan", vertelt directeur Nico Mooij van Nico Mooij Transport in Polen en Nederland.

"Vanwege dat er veel vrachtaanbod ontstond en er personeelsgebrek was, was ik niet in staat om op de Nederlandse markt genoeg personeel te werven om de trucks te bemannen. Hoewel ik ook Engelse en Duitse chauffeurs in dienst had, kon ik mijn probleem niet oplossen door genoeg mensen uit die landen te halen."

"Aangezien onze vervoersstroom toen voor zestig procent uit vrachten naar Polen bestond, lag de oplossing voor de hand om onze auto's met personeel uit Polen te bemannen. Toen was dat mogelijk met een aanvraag voor werkvergunning."



"In de loop van de jaren is er veel veranderd in de transportbranche, mede door het vervallen van de grenzen is er vanuit de voormalige Oostbloklanden veel concurrentie ontstaan. Er is veel truckaanbod ontstaan door transportbedrijven uit de diverse landen waaronder Polen. Bedrijven met 200 tot en met 2000 trucks zijn geen uitzondering. Waardoor er een ongezonde concurrentie ontstaan is en mismanagement bij die bedrijven."

Handdoek in de ring
Mooij merkte dat het efficiŽnt inzetten van vrachtwagens het redt van veel ondernemers die het anders aanpakken. Mede door de kredietcrisis hebben veel ondernemers de handdoek in de ring gegooid.

Mooij: "Ik zie en merk dat de bedrijven die nog steeds operationeel zijn, ook geleerd hebben om een kostprijs te berekenen alvorens een rit aan te nemen en meer toekomst gericht werken. Deze ondernemingen moeten wij echt niet onderschatten. Ze zullen het de Nederlandse vervoerder niet gemakkelijk maken."

"In dit segment ligt er voor ons hier in Nederland nog steeds de uitdaging om ons te profileren, mede door de ervaring. Zo kunnen we toch marktleider blijven in de transport. Door de vervoersstromen op een andere manier aan te sturen dan dat wij gewend zijn."



"Mede door mijn vestiging in het Poolse Legnica ben ik -ondanks de aanvaring met FNV bondgenoten dat mij 80.000 euro heeft gekost- vrijwel zonder kleerscheuren door de malaise van de afgelopen twee jaar gewandeld. Dankzij fikse kostenbesparingen, helaas aan de Nederlandse zijde en meer uitbreiding aan de Poolse kant, heb ik een gezonde basis kunnen creŽren voor de toekomst waarvan eigenlijk Nederland het meeste profiteert."

"Omdat ik in mijn toekomstvisie de vestiging Milsbeek-Nederland nog steeds als het meest belangrijkst zie en de vestiging in Polen, als hulpmiddel ontstaan uit het feit,dat de kosten en regels zijn gestegen en veranderd in ons eigen land."

Toekomstmogelijkheden
"Dat ik geen Nederlandse chauffeurs meer inzet op de lange afstand wil niet zeggen dat de Nederlandse chauffeur niet belangrijk is en daardoor geen toekomstmogelijkheden meer heeft. Ze zullen op een andere manier worden ingezet. Op die transporten waar een toegevoegde waarde aanhangt, bijvoorbeeld ophalen van groupage goederen met bestemming Oost-Europa in de Benelux en distribueren van goederen in de Benelux afkomstig uit Oost-Europa."

"Mijn bedrijf bestaat bedrijf sinds 1986 en is nog steeds gevestigd in Nederland. Ondertussen heb ik zoals genoemd in Legnica ook een vestiging met transport, expeditie en overslag. De trucks zijn geregistreerd in Polen en Nederland en bemand door Pools personeel, daar deze voor negentig procent worden ingezet op de lange afstand, gerelateerd vervoer naar en van Oost-Europa."

"De Poolse trucks worden alleen maar vanuit Polen ingezet op werk naar de zeer lange afstand , hoofdzakelijk Sovjet-Unie en Kazachstan. De trucks die vanuit Nederland worden aangestuurd rijden voornamelijk de route Benelux naar en van Oost-Duitsland, Polen, TsjechiŽ, Slowakije, Hongarije en RoemeniŽ. Ze moeten hoofdzakelijk meerdere adressen lossen in die landen. Ze hebben zelf geladen in de Benelux en worden aangevuld met goederen die zijn aangeleverd door Nederlandse vervoerders vanaf de loods in Milsbeek."

"Ze brengen vaak trailers naar onze vestiging in Polen die dan weer worden verder gebracht door de trucks die door de Poolse vestiging worden begeleid naar de zeer verre bestemmingen. Wat gebeurt er nu met ons transportbedrijf in Milsbeek? Op zich verandert er niet veel ware het niet dat FNV Bondgenoten totaal niet begrijpt wat er in Europa gaande is en zich niet realiseert welke verschuivingen in diverse segmenten plaats vinden."

De markt maakt mijn bedrijf
"Als ondernemer heb ik geen andere keus dan anticiperen op de situatie . Ik ben niet in staat om de markt te maken, echter de markt maakt mijn bedrijf. Ik streef ernaar om een Hollandse uitstraling te behouden met een strategie zoals reeds omschreven. Maar mijn bedrijf wordt echter gerechtelijk gedaagd door FNV Bondgenoten."

"Vanwege het feit dat ik Pools personeel van mijn eigen vestiging in Polen op uitzendbasis inhuur, die op in Nederland geregistreerde trucks worden ingezet. Alhoewel ik van tevoren alles volgens de geldende regels heb geregeld met de nodige documenten, heeft FNV Bondgenoten een ingang gevonden om mijn bedrijf voor het gerecht te dagen."

"Mocht dit voor mij negatief uitvallen, dan ben ik helaas genoodzaakt de andere helft van de wagens (20 trucks) toe te voegen aan de vestiging in Polen."

Waarom buitenlanders?
Waarom kiest Mooij voor buitenlands personeel? "In mijn geval dus Polen omdat die vervoersstroom die richting uit gaat. Het is zeer zeker een financiŽle beslissing. Ik werk ook liever met mensen waarmee ik honderd procent kan communiceren. Anders zou ik niet langer concurrerend kunnen werken. Ik heb namelijk gekozen om vervoer van en naar Oost-Europa te verzorgen en daar hebben we te maken met medespelers, waar je als Nederlandse vervoerder niet tegen kunt concurreren."

"Doordat we hier in Nederland nu eenmaal hogere kosten hebben als in de voormalige Oostbloklanden, proberen we toch met een toegevoegde waarde, door hoge bezettingsgraad en optimale benutting van het laadvermogen een hoog rendement te creŽren."

"Zodat we in staat zijn, mits een buitenlandse chauffeur ook goed functioneert in het door ons allen gecreŽerde jachtige Hollandse systeem, een salaris te betalen, dat netto het loon evenaart van zijn Hollandse collega."



"Mijn ervaringen met buitenlandse chauffeurs zijn zeer wisselend. Ook zeer slecht. Dan gaat het om criminaliteit, zoals diesel stelen, banden verkopen onderweg en complete combinaties zijn verdwenen."

Mooij: "Ik heb ook goede ervaringen en dat blijkt wel dat er meerdere chauffeurs al jarenlang bij mij in dienst zijn. Ik kan niet verwachten van deze mensen die uit een totaal andere cultuur komen en jarenlang zijn onderdrukt in een communistisch regiem waar de denkwijze totaal anders was als de onze, dat ze dan ook meteen functioneren zoals wij dat zouden willen."

Sceptici spreken van transportbedrijven die de Nederlandse vestiging dood laten bloeden om het bedrijf in het buitenland te laten groeien. wat vindt Mooij daarvan?

"Deze vraag is tweeledig uit te leggen, allereerst het kaf van het koren scheiden, er zijn legio gerenommeerde bedrijven in Nederland , die mede door de buitenlandse vestigingen die in meerdere gevallen nog groter zijn als de onderneming in Nederland, zeer grote spelers zijn in Nederland, door internationaal te denken vaak ook de grootste en meest rendabele ondernemingen."

"Die in binnen- en buitenland voor de meeste werkgelegenheid zorgen, en die perfect inspelen op hetgeen wat de EU beoogt en in sommige gevallen ook niet is tegen te houden."

Negatieve houding
"De dikwijls negatieve houding van Nederlandse chauffeurs ten opzichte van buitenlandse collega's is begrijpelijk,als je de cultuur niet kent . Wij zijn alleen maar gewend om in de buitenlucht ons potje te koken op een parkeerplaats als we op vakantie gaan met de camper."

"De buitenlandse chauffeur wil het liefst eten wat hij gewend is en voor veel chauffeurs en restauranteigenaren is dat een doorn in het oog. Maar in hun cultuur brengt het met zich mee dat ze niet uit zichzelf en ook vaak kostenbesparend niet in een restaurant hun eten bestellen. Bedenk wel dat het merendeel van deze buitenlandse chauffeurs in loondienst zijn van een in het buitenland geregistreerde onderneming, die niet de mogelijkheid hebben om op een vaste plaats gebruik te maken van sanitaire voorzieningen."

"Die bepalen vaak het beeld dat de buitenwereld mee krijgt, mede door diverse mediaberichten dat er een buitenlandse chauffeur onder invloed van de weg is gehaald en allerlei andere berichten waar we dagelijks mee te maken krijgen, waardoor het imago danig wordt geschaad."

Grip kwijtgeraakt
"Wij zijn geen transportbedrijf in Oost-Europa begonnen, maar meer een expeditiekantoor. Onder andere voor het maken van douaneformaliteiten en het plannen van ritten", meldt Hugo Segerink van Sintrex in Letland aan Transport Online.

"We zijn in 2002 in Riga begonnen en in 2005 in Moskou. Onze ervaringen met Riga zijn op zich goed. Je moet de mensen wel constant controleren en bijsturen. Uiteindelijk is de grip en het overzicht kwijtgeraakt. Nu is er nog maar een persoon werkzaam voor lopende en eventueel toekomstige zaken. De reden om in het buitenland te zitten is om dicht bij de klanten te willen zijn. Op de hoogte blijven van de locale problematiek en vragen. Inleven in de klanten, cultuur snuiven, ťťn voelen met de bevolking."

Groeien
"Mijn bedrijf in Nederland bleef ook gewoon bestaan en groeien. Mijn ervaringen met buitenlandse werknemers zijn prima, een aanwinst."



Tegenstanders spreken van transportbedrijven die de Nederlandse vestiging dood laten bloeden om het bedrijf in het buitenland te laten groeien. wat vindt Segerink daarvan? "Daar kan ik weinig over zeggen. Bij ons was het een bewuste keus. Uitbreiding van aanbod, volgen van de vraag. Nooit de intentie gehad om het hier te sluiten."

"De regelmatig negatieve houding van Nederlandse chauffeurs ten opzichte van buitenlandse collegaís vind ik belachelijk en zeker niet van deze tijd. De gemiddelde buitenlandse chauffeur is netter en beter dan de Nederlandse. Ze kunnen daar nog iets van leren denk ik. Ze zouden deze mensen eens met respect moeten behandelen."

Onder de prijzen rijden
Chauffeur Denis: "De negatieve houding van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs tegen collega's uit Oost-Europa is begrijpelijk. Omdat er angst is voor werkverlies en ze natuurlijk grotendeels goedkoper zijn en ook onder de prijzen rijden."

"Ook kennen de meeste vreemdelingen de taal niet en weet men niet wat er van ze wordt verwacht. Het zelf laden of lossen doen ze merendeels niet, of weigeren ze te doen, en zo staan de andere chauffeurs langer aan te schuiven."



"Het komt door goedkopere mankracht en minder belastingen volgens de portemonnee. Dat kan verraderlijk zijn als het betreffende land zijn lasten omhoog gaat schroeven. Vanwege populariteit zodat men er een draaiende molen van kan maken, om westerse bedrijven naar het oosten te halen."

Grotere omzet
Wat vindt Denis ervan dat Nederlandse transportbedrijven zich in Oost-Europa vestigen en daar personeel aannemen?

"Dat Nederlandse transportbedrijven zich in het oosten gaan vestigen, kan op twee manieren bekeken worden. Om een grotere omzet te creŽren en een grotere vloot te hebben. En om personeel aan te nemen in de directe omgeving van waar ze hun basis starten. Om dan vrachten van het oosten naar het westen te vervoeren en omgekeerd tot een bepaalde plaats waar men kan omkoppelen."

"Men moet ook begrip opbrengen dat men in West-Europa al jaren de transportsector onder de loep heeft genomen, en deze ook de meest zware categorie is waar men serieuze taksen kan innen en dit een gebed zonder eind is geworden."



"Gaat men deze sector minder belasten dan zal het ook beter worden. Neem nu die kilometerheffing, waarom is deze nodig? Voor niks, enkel weer iets waar de ministers hun loontje willen omhoog brengen, volgens mij in elk geval."

Wat vindt Denis ervan dat de naar Oost-Europa verhuisde transportondernemers hun Nederlandse vestigingen laten doodbloeden?

"Dat men hun Nederlandse en Belgische vestigingen laten doodbloeden is een totaal verkeerde manier van handel drijven in het transport", meldt hij. "Men kan wat mij betreft de bedrijven die voor transport over de weg kiezen, een maatregel opleggen: Enkel werken met de personen die de taal machtig zijn en laten laden en lossen. Dat creŽert werkzekerheid voor binnenlands volk."

Negatieve houding
Jan Koning: "De negatieve houding van de Nederlandse chauffeur tegenover de Oost-Europese collega komt, denk ik, vooral vanwege de angst om hun baan te verliezen."



"Dat Nederlandse bedrijven zich in het buitenland vestigen komt natuurlijk door het salaris wat daar betaald wordt. Ik geloof dat dit tussen de vierhonderd en zeshonderd euro is."

Wat vindt Koning ervan dat ondernemers hun Nederlandse vestigingen laten doodbloeden? "Dat is natuurlijk niet leuk! Zelf rijd ik al bijna twintig jaar niet meer en heb de laatste 10 jaar bij Schuitema (C1000) gewerkt."

niet bekend
Jan Schutrup van vof HeJa Transporten: "Het is mij niet bekend dat Nederlandse vrachtwagenchauffeurs negatief zijn tegen de Oost-Europeanen. Het is bekend dat het juist deze Oost-Europese chauffeurs zijn die de West-Europese chauffeurs in een negatief daglicht plaatsen."

"Het gedrag op de weg bij los- en laadplaatsen en hun slordige uiterlijk en gedragingen zijn daar de oorzaak van dat er minder contact gezocht wordt met de Oost-Europeanen. De goede chauffeurs uitgezonderd. En wat dacht je van hun lage prijsstelling qua ritprijzen en de tussendoortjes?"

"Het huidige belastingstelsel, controles door de Rijksverkeersinspectie (RVI), vergunningen en de brandstofprijzen is er de oorzaak van dat grotere transportbedrijven zich naar Oost-Europa verplaatsen. Alles blijkt daar goedkoper te zijn: personeel, bedrijfspanden en een gemakkelijker vergunningenstelsel. Bovendien is men van mening dat de EU juist deze landen extra steunt. Men ziet onder andere de Oost-Europese bedrijven vaak met nieuw materiaal. Dit terwijl wij merken dat in de West-Europese landen steeds vaker een failliet transportbedrijf gezien wordt.

Zoon wil bedrijf niet overnemen
"Het wordt steeds moeilijker. Ook onze zoon wil het bedrijf niet overnemen, dus zijn we aan het afbouwen. Helaas, het Nederlandse transport bloedt inderdaad dood en zal binnen vijfentwintig jaar wel geheel in buitenlandse handen zijn. De EU wil dat immers. Nederland moet een zakelijk- handels- en toeristenland worden. Vrachtauto's moeten worden geweerd of alleen maar 's nachts rijden."

Geen Nederlandse chauffeur meer te krijgen
"We kunnen straks geen Nederlandse chauffeur meer krijgen op onze vrachtwagens. Alles moet studeren in marketing en management, groot, groter, maar ze vergeten dat alles betaald moet worden en dat het financieren steeds moeilijker wordt."

"Als oud-douaneman heb ik altijd heel veel met het transport te maken gehad. In 1982 begonnen met het eigen bedrijf, een groothandel en transportbedrijf", besluit Schutrup.

Litouwer heeft mijn werk overgenomen
Chauffeur Theo Michon: "Ik ben een internationaal chauffeur en sinds drie weken werkloos omdat een Litouwer mijn werk overgenomen heeft. Deze en vele van die chauffeurs rijden voor de helft van het loon van de Nederlanders en de bazen hoeven geen extra heffingen te betalen omdat ze ook een postadres in dat land hebben."

"Bijvoorbeeld een Litouwer waar ik mee gesproken heb is zes weken in Nederland en drie weken naar huis. Hij krijgt er 3.000 euro voor en 100 euro per week om thuis te zitten. Bekijk vervolgens het Nederlandse salaris en je weet waarom er Litouwers zijn. Onze staat moet nu de Nederlandse chauffeurs werkloosheidsuitkering betalen, omdat er weer een transportbedrijf is dat zich failliet laat verklaren."

"Die Nederlandse chauffeurs op straat gooit en een doorstart maak met buitenlanders. En dan mogen wij chauffeurs niet gaan discrimineren? De buitenlanders rijden ook met Nederlandse kentekens rond maar de pakkans is zeer klein omdat ze meestal buiten Nederland rondrijden."



Controles niet uitvoeren
"De controles kunnen niet uitgevoerd worden omdat de instanties onderbezet zijn. De werkgever maakt er dankbaar gebruik van. En als je er iets over zegt krijg je als antwoord: Jullie Nederlanders zijn te duur en als ik die Litouwers naar Zuid-Frankrijk stuur zijn die maandag om 07,00 uur aan het lossen en dezelfde dag al een eind op de terugweg. En: jullie Nederlanders lossen pas dinsdag en de rijtijden zijn dan op."



"Verder rijden de buitenlanders door ons land met dik 90 km per uur terwijl de meeste Nederlanders maar 83 km per uur rijden. Wij krijgen een boete en zij niet."

Kennen de Nederlandse verkeersvoorschriften niet
"Ze kennen de Nederlandse verkeersvoorschriften niet, zijn niet vakbekwaam, geen scholing en ze kennen geen vreemde talen. Ze veroorzaken veel overlast voor het overige verkeer door hun afwijkende rijgedrag. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de route Viersen- Antwerpen of Keulen- Antwerpen."

"Het Nederlands transport is door de buitenlanders in de uitverkoop gezet en de Nederlandse chauffeur is er de dupe van. Het gaat wel over hoor als hun land meer werk krijgt en zij daar meer gaan verdienen maar ondertussen is hier alles kapot."

Weg ermee
"Dus weg met de transportbedrijven die buitenlanders in dienst hebben. En als je failliet gaat geen doorstart meer maken met buitenlandse chauffeurs. Einde oefening, dan houdt dat op. En krijgen de bedrijven die het wel goed doen weer een kans om geld te verdienen en ons aan het werk te houden", stelt hij.

"De Nederlandse chauffeurs zijn negatief over de buitenlandse chauffeurs, omdat ze ons werk afpakken en wij de ww in moeten doordat zij goedkoper zijn. En wij moeten wachten als er een voor je staat te laden of te lossen. Omdat het meestal zeer veel tijd kost. Daar wordt je negatief van."

"Nederlandse ondernemers vestigen zich in Oost-Europa doordat de transportprijzen in Nederland onder druk staan en ze onder de prijs gaan rijden het is gewoon een centenkwestie. Als ze daar buitenlandse chauffeurs inhuren en ze daar blijven rijden heb ik er geen moeite mee. Maar ze komen ook hier rijden en gaan dan hetzelfde werk doen dat wij ook doen. Alleen dan voor de helft van het geld."

Hebben ze aan zichzelf te danken
Chauffeur Rob Entjes: "Die negatieve houding hebben de heren Oost-Europa chauffeurs aan zichzelf te danken. Als collega's zijn ze altijd onder elkaar. En tonen geen interesse in de Nederlandse chauffeurs. De Nederlandse chauffeur ziet toch wat de werkgever aan het doen is: langzaamaan gaan alle Nederlandse chauffeurs eruit en de buitenlanders erin. Dat is lekker goedkoop. Maar vakkennis, ho maar!"

"Als de transportbedrijven zich in het buitenland vestigen is dat okay, maar het kan niet zo zijn, dat ze in het buitenland de firma hebben en hier de belasting voordelen opstrijken. En dan wel het wagenpark dan op kenteken zetten waar ze gevestigd zijn. Niet zo het nu gaat."

Doodbloeden
"Als ze hun vestiging hier in Nederland laten doodbloeden okay, maar dan de eerste tien jaar geen nieuwe start meer in Nederland. Want dan is het willens en wetens gedaan. Niet een paar jaar daar de vruchten plukken en dan weer hier aan komen huppelen alsof er niets gebeurd is. Daarom moet er veel strenger tegen ingegaan worden. Ook van de regering uit", reageert Entjes.

Negatief gedacht
Wat vindt Renť Vink uit Barneveld van de vaak negatieve houding van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs tegen collega's uit Oost-Europa? "Dat er negatief gedacht wordt over de chauffeurs uit Oost-Europa komt vaak omdat de Nederlandse chauffeurs denken: Kijk daar heb je weer een Oost-Europeaan die mijn mooie werk uithanden neemt en ik kan geen lange afstandritten meer maken."

"Ook wordt het hele chauffeurswerk door de Oost-Europeanen in een slecht daglicht geplaatst door de vele ongevallen die er onderweg gebeuren, omdat ze met te veel drank op achter het stuur kruipen. En er onverzorgd uitzien en onverzorgd (stinkend) achter het stuur kruipen. Niet iedere Oost Europeaan kun je hier mee vergelijken, maar wel tachtig procent."

Nederland transportland om zeep helpen
Wat vindt hij ervan dat Nederlandse transportbedrijven zich in Oost-Europa vestigen en daar personeel aannemen? "Ik vind het best als een Nederlands bedrijf zich vestigt in een Oost-Europees land, maar dan moet je wel met je auto's verder Oost Europa inrijden (Rusland)."

Vindt hij dat ze hun Nederlandse vestigingen laten doodbloeden? "Als een Nederlandse transportondernemer zijn vestiging hier laat doodbloeden gelooft hij niet in zichzelf. En zeker niet aan het goed opgeleide personeel dat men hier in Nederland heeft. Deze werkgevers hebben niet in de gaten dat zo Nederland transportland om zeep geholpen wordt."

Stoort mij enorm
Chauffeur en planner Henk Ellens: "De negatieve houding komt door het feit dat veel Oost-Europese chauffeurs ongediplomeerd en goedkoop zijn. Als mijn zoon chauffeur wil worden, dan moet hij een dure opleiding volgen. Als hij dan gaat solliciteren, dan is hij te duur en dan nemen ze een Duitser of een Oost-Europeaan. Hun manier van omgang, desinteresse en oncollegialiteit stoort mij enorm."

Johan Boomsma: "Men vindt het nog steeds raar dat chauffeurs uit Oost-Europa hun eigen prakie klaar maakt bij de vrachtauto." Dat veel Nederlandse chauffeurs een negatief beeld hebben van hun Oost-Europese collega's komt volgens hem door het commuicatieprobleem: "Ze verstaan elkaar niet, dus begrijpen ze elkaar niet."



"De Nederlandse chauffeurs zijn bang dat zij hier hun baan verliezen, doordat ze over het algemeen goedkoper zijn. Maar men vergeet dat het levensonderhoud voor deze chauffeurs over het algemeen duurder is."

Habbekrats
Chauffeur Rudi van Driel: "De houding van de Nederlandse chauffeurs tegen Oost-Europeanen kan ik wel begrijpen. Die chauffeurs rijden voor een habbekrats en de opdrachtgevers weten dit ook. Dus onbewust stelen ze ons brood uit de mond. Maar kunnen de chauffeurs daar wat aan doen? Ze willen evenveel als ons verdienen."

Voordeel lagere kosten is weggegeven
Herman Wehkamp heeft in Polen een tankwagen reparatiebedrijf. "Redenen hiervoor waren wensen van bestaande klanten, afwezigheid van goede tankwagenreparatiebbedrijven en ondersteuning van verkoop van nieuwe trailers in Polen. De eerste is gestart in 1996, tweede in 2000, derde in 2008", laat hij aan Transport Online weten.

Volgens hem is er bij zijn Nederlandse vestiging niets veranderd.



Wehkamp meldt dat zijn ervaringen met het buitenlandse personeel zeer positief zijn. "Ze zijn trots om voor een West Europees bedrijf te mogen werken. Hun inzet en betrokkenheid zijn grandioos."

Sceptici spreken van transportbedrijven die de Nederlandse vestiging dood laten bloeden om het bedrijf in het buitenland te laten groeien. Wat vindt hij daarvan? Wehkamp: "Dat zal best wel eens gebeuren, maar als het in Nederland niet lukt, dan gaat het ook niet in het buitenland. Het voordeel van de lagere kosten is al weggegeven aan de verlader voordat de eerste rit is gedaan."

©Transport Online | Marcel van der Voort

Lees ook:
Ľ Forse groei Poolse vervoerders

 



 
     
 
     
 
     
 
     
 
     
 


Mitoz

Transportrisico


Actuele rijverboden in Europa
Monday 24 November t/m Sunday 30 November:
Voor alle rijverboden van deze week klikt u hier!

spacer
Meer rijverboden »

365payrol

Mercedes-Benz


Eni Benelux

Nouwens



Juridisch Advies
In het wegvervoer doen zich kwesties voor waarin u zich afvraagt hoe dit bij de wet geregeld is.

Zeker als transportondernemer wilt u goed geinformeerd blijven. Op onze website behandelt Mr. Rene de Bondt regelmatig juridische zaken.

» Code 95 - Werkgever moet nascholing vergoeden
» Lading niet gereed. Vervoerder berekent toch vracht
» De zzp'er in het wegvervoer: ondernemer of ...
» De controleplicht van de wegvervoerder
» Retentierechten in het vervoer
» Checklist Vervoerovereenkomsten
» Betaaltermijnen wettelijk vastgelegd

spacer
spacer
Meer juridisch advies »

Marktonderzoek Transport


Voordelig Adverteren op Transport Online


Nieuwsoverzicht
» Drukste spits van het jaar door regen
» Jorritsma weg als burgemeester Almere
» KLM stopt met aannemen cabinepersoneel
» Mansveld wil minder onbeveiligde overgangen
» Rechtszaken duren weer langer
» Megaclaim van woningeigenaren tegen de NAM
» Opstelten in Charkov bij vertrek kisten MH17
» PostNL verder met pakketbezorging op zondag
» Moving Floor Trailer Center breidt uit
» Martin Schr√∂der -prijs uitgereikt aan Vertan...
» Dieseldief opgepakt na dieseldiefstal langs A...
» Zwartrijder bedreigt NS-medewerkers met mes o...
» Drugssmokkelaars aangehouden na achtervolging...
» Europees Parlement wil opsplitsing zoekmachin...
» Vuurwerk verboden op 31 plekken in Rotterdam
» Astana schorst ploeg na derde dopinggeval
» Nachtelijke afsluitingen A58 en A17
» Ploeger Logistics investeert in een zuiniger,...
» Letten opgepakt voor diefstal
» TVM logistiek partner van KNVB
» Woningmarkt Amsterdam sterk in de lift
» ZLM vergoedt half miljoen na mistongeluk A58
» ACM keurt fusie Neele-Vat Logistics goed
» Havenbedrijf Rotterdam: Haventarieven gericht...
» Leden FNV Bondgenoten akkoord met wijziging p...
» Van de Scheur Logistiek behaalt het Keurmerk ...
» Teeven naar Oranje om asielzoekers
» Stuurloos vrachtschip aangekomen bij Kreta
» Raad Amsterdam akkoord met nieuwe zeesluis
» Nieuwe vicevoorzitter voor TLN bestuur
spacer
spacer

WEER















Transport Online op Facebook

INFORMATIE
Gebruiksvoorwaarden
Disclaimer
Contact
Colofon
Adverteren