Clicky

maandag 22 september 2025 - 07:21 uur
Home Blog Pagina 50

Port of Antwerp-Bruges start werkzaamheden voor walstroom aan cruiseterminal Zeebrugge

ANTWERPEN – Vandaag is het officiële startschot voor de aanleg van een walstroominstallatie aan de cruiseterminal op de Zweedse Kaai in Zeebrugge gegeven. Vanaf begin 2027 kunnen aangemeerde cruiseschepen vanaf de wal overschakelen op groene stroom vanop de wal, wat de uitstoot aan de kade tot nul reduceert en de geur- en visuele hinder voor omwonenden, passagiers, en bemanning sterk vermindert.

Walstroom vóór 2030

Walstroom zet elektriciteit van het net om naar de juiste spanning voor schepen. Via een beweegbare laadarm wordt het cruiseschip ingeplugd, zodat het zijn motoren kan uitschakelen en stroom van de wal gebruikt. Port of Antwerp-Bruges bouwt hiervoor een walstroominstallatie (Onshore Power Supply, OPS) en een nieuw hoogspanningsstation aan de cruiseterminal op de Zweedse Kaai in Zeebrugge. Zo is de haven voorbereid om tegen 2027 – drie jaar vóór de Europese verplichting in 2030 – twee cruiseschepen tegelijk van walstroom te voorzien. De werkzaamheden zijn inmiddels gestart, zodat de eerste schepen in de eerste helft van 2027 kunnen aansluiten. Intussen liggen er ook al plannen op tafel voor een tweede installatie.

Transformatie Zweedse Kaai

De walstroominstallatie maakt deel uit van een bredere vernieuwing van de Zweedse Kaai met onder andere een nieuw terminalgebouw met boarding bridges, een batterijsysteem én de herinrichting van een deel van de kaai tot groene ruimte. Deze ingrepen verhogen niet alleen de operationele efficiëntie, maar ook de leefbaarheid in de omgeving.

Winst voor omwonenden en klimaat

De Zweedse Kaai is vandaag verantwoordelijk voor circa 5 procent van de CO₂-uitstoot van alle schepen aan de kaaien in Antwerpen en Zeebrugge omdat de cruiseschepen aan de kade elektriciteit opwekken met dieselgeneratoren. Walstroom elimineert die emissies lokaal en vermindert ook geurhinder en visuele hinder door rookvorming. Met dit project draagt Port of Antwerp-Bruges bij aan de leefbaarheid van de omgeving en de vergroening van de cruisesector. Het zou terminaluitbaters in onze haven bovendien in beweging kunnen brengen om ook op de kar te springen en walstroom te voorzien.

EU-prioriteit, Vlaamse ruggensteun

In lijn met de Green Deal, de Duurzame en Slimme Mobiliteitsstrategie en de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) geeft de Europese Commissie walstroomprojecten prioriteit binnen de projectoproep van het programma Alternative Fuels Infrastucture Facility (AFIF) van de Connecting Europe Facility (CEF). Voor de walstroominstallatie voorzag ze €3,1 miljoen steun, om de hoger dan geraamde kosten te dragen en een terugverdientijd van circa 20 jaar te waarborgen. Daarnaast kende de Vlaamse regering €830.000 strategische ecologiesteun toe.

Duurzame koers naar 2050

Het walstroomproject kadert binnen de ambitie van Port of Antwerp-Bruges om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Parallel wordt onder andere geïnvesteerd in alternatieve brandstoffen voor sleepboten, verdere elektrificatie, energie-efficiënte gebouwen en circulaire economieprojecten. Walstroom zal rederijen bovendien ondersteunen om op een kostenefficiënte manier te voldoen aan de klimaatverplichtingen van de Internationale Maritieme Organisatie en de EU.

Rob Smeets, COO Port of Antwerp-Bruges: “Met walstroom zetten we de uitstoot aan de cruiseterminal op nul én verhogen we het comfort voor passagiers, bemanning en omwonenden. Vanaf 2027 wordt ‘plug-in bij aankomst’ in Zeebrugge werkelijkheid, nog vóór de Europese verplichting van 2030.’”

Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en ondervoorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Dit project koppelt topinfrastructuur aan leefkwaliteit dankzij de vermindering van emissies, geur en rookvorming. We kiezen resoluut voor een toekomstbestendige cruisehaven die bezoekers verwelkomt zonder de omgeving te belasten, waarmee we bewijzen dat duurzaamheid en economische dynamiek hand in hand kunnen gaan.”

Mark Dirckx, CEO Equans Belux: “Dit project illustreert perfect de rol die Equans Belux wil spelen in de energietransitie van de maritieme sector. Door op te treden als enig aanspreekpunt bieden wij onze klant een totaaloplossing die technische prestaties, betrouwbaarheid en duurzaamheid combineert. Dankzij walstroom dragen wij bij aan het verminderen van de uitstoot en het verbeteren van de levenskwaliteit rond de haven, terwijl we de toekomst van het maritiem transport voorbereiden.”

AIR ONE neemt eerste Boeing 777 Freighter in ontvangst

EVERETT/WASHINGTON – AIR ONE International Holdings heeft zijn eerste Boeing 777 Freighter in ontvangst genomen tijdens een ceremonie in de Boeing-fabriek in Everett (VS). Het toestel is het eerste van twee nieuwe 777F’s die dochteronderneming AeroTransCargo FZE heeft aangeschaft. De tweede vrachtjumbo wordt in het vierde kwartaal van 2025 geleverd.

De eerste 777F gaat direct in operationele lease naar de Britse vrachtluchtvaartmaatschappij One Air, eveneens onderdeel van AIR ONE International Holdings. Het toestel is uitgevoerd in de kenmerkende blauw-geel-witte huisstijl van One Air.

Groeistrategie

Voorzitter Guneet Mirchandani spreekt van een belangrijke mijlpaal: “Dit is onze eerste nieuwe 777 Freighter en de start van onze lange termijn vlootstrategie. Met de 107 ton laadcapaciteit sluit dit type perfect aan bij onze Boeing 747-400 Freighters, waarmee we al wereldwijd actief zijn. Samen met de tweede 777F die binnenkort volgt, bouwen we verder aan onze positie als internationale aanbieder van vrachtcapaciteit.”

Ook One Air ziet groeikansen. Chief Technical Officer David Tattersall: “Sinds onze eerste commerciële vlucht tussen Azië en Europa twee jaar geleden, hebben we veel steun gekregen van klanten in beide markten en het Midden-Oosten. Met de toevoeging van de 777F aan onze vloot, naast de 747-400’s, ontstaan nieuwe mogelijkheden om ons netwerk verder uit te breiden.”

Belangrijke aanvulling op de vloot

Volgens Boeing-vertegenwoordiger Omar Arekat biedt de 777 Freighter AIR ONE aanzienlijke voordelen: “De 777F is het grootste en meest capabele tweemotorige vrachtvliegtuig ter wereld. Het toestel levert capaciteit, bereik en betrouwbaarheid die perfect aansluiten bij de groeiende vrachtoperaties van AIR ONE.”

Wereldwijde vloot

AIR ONE, het commerciële merk van AIR ONE International Holdings, beheert de commerciële activiteiten van dochtermaatschappij AeroTransCargo SRL (Moldavië) en werkt samen met RomCargo Airlines (Roemenië) en One Air (VK). Gezamenlijk beschikt de groep nu over een widebody-vloot van elf Boeing 747-400 Freighters en de nieuwe Boeing 777F.

De onderneming heeft kantoren in Londen, de Verenigde Arabische Emiraten en Hongkong en levert via lange termijn charters, ACMI-oplossingen en binnenkort lijndiensten flexibele vrachtcapaciteit op belangrijke handelsroutes wereldwijd.

Mes en telefoon gevonden bij COA-locatie in Amsterdam [+foto’s]

Mes gevonden bij COA locatie
Foto: Inter Visual Studio

AMSTERDAM – Bij het onderzoek achter een pand van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) aan de Hogehilweg in Amsterdam heeft de politie een mes en een telefoon gevonden. Dat bevestigt het Openbaar Ministerie (OM) na berichtgeving door NU.nl.

Er wordt onderzocht of de vondst te maken heeft met het ombrengen van de 17-jarige Lisa.

De politie deed dinsdagmiddag onderzoek in het water achter het gebouw. Volgens het OM had het onderzoek te maken met de dood van het meisje.

De COA-locatie is volgens meerdere media de plek waar de 22-jarige verdachte van de moord verbleef. Politie, Openbaar Ministerie en COA willen dat niet bevestigen.

Mes en telefoon gevonden bij COA locatie Amsterdam
Foto: Inter Visual Studio

De opvanglocatie is vlakbij de Holterbergweg in Duivendrecht, waar Lisa met geweld om het leven is gebracht. Agenten troffen haar lichaam in de nacht van 19 op 20 augustus aan langs de berm. Kort daarvoor had ze de politie gebeld dat ze door iemand was aangevallen.

Op een persconferentie vorige week zei politiechef Peter Holla dat op het lichaam van de jonge vrouw meerdere steek- en snijwonden zijn geconstateerd, onder meer in de hals.

Accell sluit fabriek in Heerenveen in 2026, 160 banen verdwijnen

HEERENVEEN – Fietsenfabrikant Accell gaat zijn productie in Heerenveen afbouwen en uiterlijk eind eerste kwartaal 2026 volledig beëindigen. Daarmee verdwijnt de fabriek waar momenteel circa 20 procent van de totale productie van de groep plaatsvindt. De sluiting kost ongeveer 160 medewerkers hun baan.

Accell, producent van fietsen Batavus, Koga en Babboe, fietsonderdelen en accessoires, wil van Heerenveen een strategisch centrum maken dat zich richt op ontwerp, engineering en ondersteunende functies. Zo’n 100 werknemers, voornamelijk engineers en ondersteunend personeel, verhuizen naar een nieuw kantoor in Heerenveen zodra de productie is gestopt.

Productie verplaatst naar Hongarije en Frankrijk

De productie wordt geconcentreerd in de bestaande fabriek in Hongarije, met ondersteuning van een satellietlocatie voor eindassemblage in Dijon (Frankrijk). Dit volgt op de eerdere beslissing om de fabriek in Turkije te verkopen. Door minder productielocaties te gebruiken wil Accell de bedrijfsvoering vereenvoudigen en de efficiëntie en kwaliteit verbeteren.

CEO Jonas Nilsson benadrukt dat de keuze noodzakelijk is om de internationale concurrentiedruk en kosten te beheersen. “Door de productie te consolideren kunnen we ons volledig richten op kwaliteit, productiviteit en innovatie. Besluiten die leiden tot ontslagen zijn nooit eenvoudig. We zullen ons uiterste best doen om de getroffen medewerkers zo goed mogelijk te begeleiden,” aldus Nilsson.

Start overgang in september

Accell verwacht vanaf september te beginnen met de gefaseerde overdracht van de productie. De sluiting van de fabriek in Heerenveen staat gepland voor het einde van het eerste kwartaal van 2026.

Het bedrijf heeft een sociaal plan opgesteld om de werknemers in de overgangsperiode te ondersteunen. De voorgestelde veranderingen zijn nog afhankelijk van advies van de ondernemingsraad en de geldende wet- en regelgeving.

Transformatieprogramma

De sluiting maakt deel uit van het bredere Transformatieprogramma van Accell, waarmee het bedrijf wil uitgroeien tot een geïntegreerde speler in de fietsindustrie onder het One Accell-model. De afgelopen maanden heeft de onderneming al activiteiten in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk gereorganiseerd en het aantal magazijnen teruggebracht van 85 naar 28, met de ambitie dit in de komende jaren verder te reduceren naar vijf.

Met deze ingrepen wil Accell zijn kostenstructuur structureel verlagen en meer focus leggen op innovatie en klantgerichtheid.

Politie bij COA-locatie waar verdachte doden Lisa mogelijk woonde

AMSTERDAM – Politiemensen hebben dinsdagmiddag gedregd in het water achter een pand van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) in Amsterdam. Het Openbaar Ministerie (OM) laat weten dat het onderzoek te maken had met de dood van de 17-jarige Lisa vorige week.

De locatie aan de Hogehilweg is volgens meerdere media de plek waar de 22-jarige verdachte verbleef. Politie, Openbaar Ministerie en COA willen dat niet bevestigen. De opvanglocatie is vlakbij de Holterbergweg in Duivendrecht, waar Lisa met geweld om het leven is gebracht.

Een politiemedewerker bij de COA-locatie wilde niet ingaan op de werkzaamheden dinsdagmiddag. Het enige wat hij zei, is dat de politie aan het dreggen was.

Met collega’s voer hij rond in het water achter het pand in een bootje van de politie, zag een ANP-verslaggever. Op een bepaald moment werden twee witte tonnen meegenomen door andere politiemensen. De inhoud van die tonnen lijkt te zijn overgedaan in een witte envelop. Die envelop werd door een politiemedewerker in een auto gelegd, waarmee de medewerkers later wegreden. Na enige tijd stopten de werkzaamheden en werd het bootje uit het water getakeld.

De 17-jarige Lisa kwam over de Holterbergweg toen ze ‘s nachts vanuit het centrum van Amsterdam naar haar huis in Abcoude fietste. Bij de plek waar haar lichaam werd gevonden liggen deze week meerdere rijen met bloemen.

Politie gaat uit van misdrijf na aantreffen overleden vrouw in Noord-Willemskanaal bij Tynaarlo

TYNAARLO/ASSEN – In het Noord-Willemskanaal bij Tynaarlo is maandagmiddag een overleden vrouw aangetroffen. Uit eerste onderzoek van de politie blijkt dat zij door een misdrijf om het leven is gekomen.

Rond 12.30 uur kreeg de politie melding van het aantreffen van een lichaam in het water. De omgeving werd ruim afgezet, waarna rechercheurs en forensische specialisten sporenonderzoek uitvoerden. Ook werd met behulp van een politiehelikopter de locatie vanuit de lucht in beeld gebracht. Het lichaam is geborgen voor nader onderzoek.

Vermissing en woningonderzoek

Tegelijkertijd werd in Assen een onderzoek gestart naar aanleiding van een melding van vermissing. In een woning aan de Thorbeckelaan werden sporen aangetroffen die nader worden onderzocht door de recherche en de Forensische Opsporing.

De politie heeft inmiddels vastgesteld dat het gaat om een 72-jarige vrouw uit Assen die als vermist was opgegeven.

Aanhouding

Een 80-jarige man uit Assen is aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij haar dood. De verdachte zit in volledige beperkingen en wordt verhoord.

Wat er precies is gebeurd en wat de aanleiding is geweest, wordt nog onderzocht. De politie spreekt met omwonenden, doet verder sporenonderzoek, bekijkt camerabeelden en roept eventuele getuigen op zich te melden.

Rellen in Zwitserse stad Lausanne na fatale politieachtervolging 17-jarige jongen

LAUSANNE – In de Zwitserse stad Lausanne zijn voor de tweede nacht op rij rellen geweest. De onrust volgt op een politieachtervolging waarbij een 17-jarige jongen op een gestolen scooter om het leven kwam.

De politie zegt dat in de nacht van maandag op dinsdag ongeveer tweehonderd mensen, voornamelijk jongeren, bij de rellen betrokken waren. Die zouden met molotovcocktails, vuurwerk en stenen hebben gegooid en onder meer prullenbakken in brand hebben gestoken. De politie gebruikte waterkanonnen en traangas om de menigte onder controle te krijgen. Er zijn geen gewonden gemeld, maar wel zeven arrestaties.

De tiener stierf zondag toen hij tijdens de achtervolging de controle over zijn voertuig verloor. Hij botste tegen een garage en overleed ter plaatse. Nabestaanden ontkennen in Zwitserse media dat de jongen de scooter had gestolen. Hij was volgens hen geen bekende van de politie.

Lausanne ligt in het westen van Zwitserland en aan het Meer van Genève.

DFDS breidt diensten op Baltische zeeroutes uit met TT-Line

KOPENHAGEN – DFDS vergroot zijn capaciteit op de Baltische Zee dankzij een nieuwe samenwerking met TT-Line. Beide rederijen hebben een zogenoemd space charter agreement gesloten op drie veerroutes, waarmee DFDS zijn aanbod van afvaarten en bestemmingen fors uitbreidt.

Concreet gaat het om de routes tussen Klaipeda (Litouwen) en Karlshamn (Zweden), Klaipeda – Trelleborg (Zweden) en Klaipeda – Travemünde (Duitsland). Passagiers- en vrachtklanten kunnen via DFDS alle verbindingen boeken van en naar Klaipeda, ongeacht welke maatschappij de overtocht daadwerkelijk uitvoert.

Meer flexibiliteit en nieuwe bestemmingen

De overeenkomst dekt alle afvaarten op de bestaande route Klaipeda – Karlshamn, waarop beide rederijen al actief zijn. Daarnaast krijgt DFDS nu ook toegang tot capaciteit op de route Klaipeda – Trelleborg (voor passagiers en vracht) en op Klaipeda – Travemünde (alleen vracht), die door TT-Line worden geëxploiteerd.

Door capaciteit te delen kunnen klanten rekenen op een hogere frequentie en betere beschikbaarheid van overtochten. “Onze hoogste prioriteit is altijd het leveren van de best mogelijke service,” zegt Filip Hermann, Vice President Channel & Baltics bij DFDS. “Met dit nieuwe akkoord kunnen we onze klanten meer frequentere en flexibelere afvaarten bieden, met toegang tot nieuwe bestemmingen en meer gemak.”

Startdatum en frequenties

De samenwerking wordt gefaseerd ingevoerd:

  • Vanaf 1 oktober 2025: vracht op alle routes en passagiers op de verbinding Klaipeda – Karlshamn.
  • Vanaf 1 november 2025: passagiers op de verbinding Klaipeda – Trelleborg.

De verwachte frequenties zijn:

  • Tot 18 wekelijkse afvaarten op Klaipeda – Karlshamn.
  • Tot 5 wekelijkse afvaarten op Klaipeda – Trelleborg.
  • Tot 6 wekelijkse afvaarten op Klaipeda – Travemünde (alleen vracht).

Onafhankelijke commerciële activiteiten

Hoewel de capaciteit wordt gedeeld, blijven de commerciële activiteiten van beide rederijen volledig gescheiden. Klanten boeken hun overtochten eenvoudig via het DFDS-boekingssysteem.

DFDS exploiteert momenteel twee gecombineerde vracht- en passagiersschepen (RoPax) op de route Karlshamn – Klaipeda en vier andere veerboten op Baltische zeeroutes die Duitsland, Zweden, Estland, Denemarken en Litouwen met elkaar verbinden.

Advocaat-Generaal Hoge Raad: hoger beroep in zaak doodrijden motoragent door vrachtwagenchauffeur moet worden verworpen

Foto: ASMedia

DEN HAAG – De Advocaat-Generaal (AG) bij de Hoge Raad heeft dinsdag geconcludeerd dat het cassatieberoep van een vrachtwagenchauffeur die in 2021 opzettelijk inreed op een motoragent en daarna doorreed, moet worden verworpen.

De man werd eerder door het gerechtshof Den Haag veroordeeld tot negen jaar gevangenisstraf, tien jaar ontzegging van de rijbevoegdheid en een maatregel van terbeschikkingstelling (tbs) met dwangverpleging. Daarnaast legde het hof ook een gedragsbeïnvloedende en vrijheidsbeperkende maatregel (GVM) op.

Doodslag en verlaten plaats ongeval

Volgens het hof had de chauffeur zonder aanleiding zijn vrachtwagen opzettelijk op een motoragent gestuurd die hem wilde controleren. Het slachtoffer overleed aan zijn verwondingen. De man reed na de aanrijding door zonder hulp te verlenen.

Het hof stelde vast dat de verdachte lijdt aan ernstige psychische stoornissen en daardoor verminderd toerekeningsvatbaar is. Vanwege het hoge recidiverisico achtte het hof tbs noodzakelijk.

Klachten in cassatie

In cassatie werd aangevoerd dat het hof onvoldoende had gemotiveerd waarom naast een ongemaximeerde tbs ook nog een GVM is opgelegd. Volgens de AG is die combinatie echter wettelijk toegestaan en was nadere motivering niet vereist.

Ook werd geklaagd over de toegekende affectieschade van €17.500 aan de partner van het slachtoffer. Het hof oordeelde dat er sprake was van een hechte LAT-relatie, waardoor de partner als “naaste” in de zin van de wet kon worden aangemerkt. Volgens de AG heeft het hof daarmee geen fout gemaakt.

Schadevergoeding

In totaal kende het hof aan nabestaanden en de partner van het slachtoffer €159.017,30 aan schadevergoeding toe, waaronder naast affectieschade ook een bedrag voor schokschade en materiële schade.

Conclusie AG

De conclusie van de AG strekt tot verwerping van het beroep in cassatie. Dat betekent dat, als de Hoge Raad het advies volgt, de uitspraak van het gerechtshof Den Haag in stand blijft.

Vrachtwagen tegen midden geleiderail op A73

Foto: Edward Media

HORST – Dinsdagmiddag 26 augustus, rond 12.10 uur, is op de A73 ter hoogte van Horst, in de rijrichting naar Nijmegen, een vrachtwagen tegen de midden geleiderail tot stilstand gekomen.

De chauffeur meldt op de Facebookpagina van Transport Online dat hij in orde is. Hij kreeg een klapband op de linker vooras.

Hulpdiensten kwamen met spoed ter plaatse om assistentie te verlenen en het verkeer in goede banen te leiden.

Het incident zorgt voor een forse file richting Nijmegen. Ook aan de andere kant ontstond een flinke file.

Weggebruikers wordt geadviseerd rekening te houden met extra reistijd en indien mogelijk een alternatieve route te nemen.

Zwitserse fabrikanten willen productie verplaatsen door tarief VS

BERN – Ongeveer een derde van de Zwitserse fabrikanten is van plan productie te verplaatsen naar de Europese Unie door de hoge Amerikaanse importheffing van 39 procent op Zwitserse goederen. Dat meldt brancheorganisatie Swissmem na een enquête onder leden. Ook zijn veel producenten van plan om werktijdverkorting in te voeren of werknemers te ontslaan.

Volgens Swissmem daalden de productieorders van de industrie in het tweede kwartaal met 13 procent ten opzichte van de voorgaande drie maanden, terwijl de totale omzet voor het negende kwartaal op rij afnam. De brancheorganisatie verwacht dat de neergang de komende maanden versnelt. De Zwitserse inkoopmanagersindex voor de industrie, die de mate van activiteit in de sector aangeeft, ligt sinds begin 2023 onder een niveau van 50, wat wijst op krimp.

“We bevinden ons momenteel in een gevaarlijke neerwaartse spiraal, en het domino-effect wordt versterkt door de Amerikaanse tarieven”, aldus Stefan Brupbacher, directeur van Swissmem. “Dit is een dramatische situatie voor de getroffen bedrijven, werknemers en regio’s.”

Nieuw aanbod

Het Amerikaanse tarief voor Zwitserland is het hoogste ooit voor een ontwikkeld land en vormt een grote bedreiging voor bedrijven en de exportgerichte economie. De Verenigde Staten zijn de belangrijkste exportmarkt voor onder meer horloges, sieraden en chocolade uit Zwitserland.

De Zwitserse regering hoopt nog op een oplossing voor de situatie en heeft de Amerikaanse regering een nieuw aanbod gedaan voor betere handelsvoorwaarden. De EU wist wel een handelsakkoord met de VS te sluiten. Voor de meeste goederen uit de EU geldt nu een Amerikaans invoertarief van 15 procent.

Compleet geladen oplegger met cosmetica gestolen, tweede oplegger ook leeggeroofd

Foto: Duitse Politie

MUGGENSTURM – Onbekenden hebben in de nacht van donderdag op vrijdag in het industriegebied aan de Draisstraße in Muggensturm (Baden-Württemberg) een compleet beladen oplegger gestolen.

Het gaat om een witte oplegger met Karlsruher kenteken en blauwe opdruk “Hänsel”, geladen met cosmetica van fabrikant L’Oréal. De oplegger zelf vertegenwoordigt een waarde van circa 15.000 euro, maar de lading wordt geschat op meer dan 400.000 euro.

Tweede oplegger leeggeroofd

In dezelfde nacht, tussen 23.00 en 07.00 uur, werd bovendien een tweede oplegger van dezelfde vervoerder opengebroken en leeggeruimd. Deze was eveneens beladen met cosmetica en adventskalenders. Hoe groot de schade hier is, is nog niet duidelijk, maar volgens de politie moet het leeghalen van de oplegger “aanzienlijke tijd in beslag hebben genomen”.

Geen spoor van daders

De politiepost in Kuppenheim heeft vooralsnog geen aanwijzingen over de daders of voertuigen die mogelijk zijn gebruikt voor het afvoeren van de gestolen goederen.

Getuigen die iets verdachts hebben gezien in de nacht van donderdag op vrijdag in de omgeving van de Draisstraße worden verzocht contact op te nemen met de politie via +49 7222 47002.

Cornelissen Transport neemt 26 elektrische Mercedes-Benz eActros 600 trucks in gebruik voor Albert Heijn

NIJMEGEN – Cornelissen Transport versterkt zijn duurzame vloot met de ingebruikname van 26 volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 600 trucks. De voertuigen worden ingezet voor de distributie van Albert Heijn en markeren een belangrijke stap in de gezamenlijke ambitie om het langeafstandstransport verder te verduurzamen.

Duurzame samenwerking

De uitbreiding van de elektrische vloot sluit aan bij de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van Cornelissen Transport en Albert Heijn. Beide partijen werken al jaren intensief samen aan het verduurzamen van de logistieke keten, onder andere door de inzet van alternatieve brandstoffen en innovatieve transportoplossingen.

“We zijn trots op de samenwerking met onze strategische partner Cornelissen. Dankzij onze gedeelde ambities kunnen we de logistiek verduurzamen en zijn we goed op weg naar emissievrije bevoorrading van alle winkels in Nederland en België in 2030”, aldus Annemieke Sirre director Transport bij Albert Heijn.

eActros 600 als gezamenlijke stap in verduurzaming

De Mercedes-Benz eActros 600 is speciaal ontwikkeld voor zwaar langeafstandstransport en combineert kracht, efficiëntie en duurzaamheid. Met een actieradius tot 600 kilometer, een laadvermogen van 44 ton en een snellaadcapaciteit van 400 kW biedt de eActros 600 een toekomstbestendig alternatief voor conventionele trucks. Met deze kenmerken is de truck ook zeer geschikt voor het intensieve retailtransport in de Benelux. Daarnaast zijn de voertuigen voorbereid op het Megawatt Charging System (MCS), waarmee ze in de toekomst nog sneller en efficiënter kunnen worden opgeladen.

Tjeerd Tromp, Head of Sales Daimler Truck Nederland: ”Wij zijn verheugd met de samenwerking met een professionele logistiek dienstverlener als Cornelissen Group. Met de ingebruikname van deze eerste eActros 600 trekkers, als onderdeel van een order van maar liefst 27 stuks, laat Cornelissen zien dat ze innovatie omarmen. Met een actieradius van circa 500km bij een treingewicht van 40ton is de truck volop inzetbaar in de dagelijkse praktijk. De lithium-ijzerfosfaat (LFP) accu’s en innovatieve e-as, die zorgt voor een directe vermogensoverdracht op de wielen, resulteren in een efficiënte inzet. Ook voor de chauffeur biedt de eActros 600 met zijn moderne interieur en stilte dankzij de elektrische aandrijflijn volop comfort.”

Duurzame koers Cornelissen Groep

Cornelissen Groep heeft als doel om de logistieke sector toekomstbestendig te maken door te investeren in innovatie, duurzame energiebronnen en emissievrije voertuigen. Het familiebedrijf streeft ernaar om een volledig emissievrije vloot te realiseren en daarbij altijd samen te werken met ketenpartners die dezelfde ambitie delen. Zo wil Cornelissen bijdragen aan een schonere leefomgeving én een sterke, betrouwbare logistieke keten voor de toekomst.

“De overgang naar volledig emissievrij transport vraagt om nauwe samenwerking in de hele keten. Van fabrikant tot retailer en logistiek dienstverlener. Met Albert Heijn en Mercedes-Benz Trucks als partners laten we zien dat verduurzaming geen toekomstvisie meer is, maar een realiteit van vandaag. Deze stap met de eActros 600 onderstreept hoe gezamenlijke keuzes leiden tot concrete vooruitgang voor de hele sector”, Mark van der Drift, CEO Cornelissen Groep

BBB en VVD overleggen over verdeling kabinetsposten

DEN HAAG – BBB en VVD praten dinsdagochtend over de verdeling van de vrijgekomen kabinetsposten. BBB-leider Caroline van der Plas geeft aan dat de vraag “hoe nu verder?” op tafel ligt bij het reguliere coalitieoverleg.

“Of we nu alle poppetjes gaan neerzetten, dat weet ik niet, maar het is wel logisch dat we het daarover hebben.” Daarbij doelt ze op de bewindspersonen die de opgestapte NSC’ers moeten vervangen. BBB wil “zorgen dat het kabinet weer compleet wordt en dan aan de bak.”

D66 opperde dinsdagochtend het gehele kabinet, op premier Dick Schoof na, te vervangen door een tijdelijke ploeg van ervaren bestuurders. Van der Plas ziet daar niets in. “Die hebben nul zetels, dan liever 32,” zegt ze, verwijzend naar het aantal Kamerleden van VVD en BBB samen, die nu nog als overgebleven partijen het kabinet steunen.

Woensdag verdeling

VVD-leider Dilan Yeşilgöz wilde voorafgaand aan het overleg niets zeggen.

Het gesprek duurde ongeveer een uur. Na afloop zei Van der Plas dat de partijen er nog niet uit zijn. Demissionair vicepremiers Mona Keijzer (BBB) en Sophie Hermans (VVD) nemen vooralsnog het voortouw in het invullen van de kabinetsposten. Zij bespreken dit met partijloos premier Dick Schoof. “We laten het in principe aan hun en dan wordt het teruggelegd bij ons. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij daaruit komen.”

Woensdag hopen VVD en BBB de verdeling per partij rond te hebben. “We kunnen sowieso nog geen namen noemen, want iedereen moet nog door een screening,” aldus Van der Plas.

UAL start vaste shuttledienst in Caribisch gebied

CAPELLE A/D IJSSEL/POINT LISAS – Rederij UAL (Universal Africa Lines) heeft een nieuwe lijndienst gelanceerd in het Caribisch gebied: de UAL Caribbean Shuttle. De dienst verbindt in een vaste cyclus van negen dagen Point Lisas (Trinidad & Tobago), Georgetown (Guyana) en Paramaribo (Suriname).

Met deze stap speelt UAL in op de groeiende vraag naar betrouwbare shortsea-verbindingen voor uiteenlopende ladingstromen in de zuidelijke Caraïben.

Nieuw schip met ondiepe vaargeul

De shuttledienst wordt uitgevoerd met de onlangs in de vaart genomen mv UAL Transporter, een landing craft vessel met een capaciteit van 387 TEU en een maximale diepgang van slechts vijf meter. Dankzij dit ontwerp kan het schip niet alleen grote terminals, maar ook rivierhavens in Georgetown en Paramaribo aandoen, waar grotere schepen vaak niet kunnen aanleggen vanwege dieptebeperkingen.

Breed scala aan ladingsoorten

De Caribbean Shuttle is geschikt voor diverse soorten lading:

  • Containers (FCL): waaronder voedsel, machines en consumentengoederen.
  • RoRo-lading: voertuigen, vrachtwagens, bouw- en mijnbouwmachines.
  • Breakbulk: staal, buizen, kunstmest, bouwmaterialen en projectlading.

Betrouwbare rotatie

“Handelaren en expediteurs in deze markten vragen al langer om een vaste, betrouwbare shortsea-optie,” aldus Martijn Hordijk, projectmanager bij UAL. “Met een geplande rotatie van negen dagen en de mogelijkheid om alle typen lading te vervoeren, biedt de Caribbean Shuttle de continuïteit waar exporteurs en importeurs behoefte aan hebben.”

De dienst wordt lokaal beheerd door UAL Trinidad, met ondersteuning vanuit het hoofdkantoor in Nederland.

Groei regionale handel

De drie landen spelen ieder een belangrijke rol in de regionale handel:

  • Trinidad & Tobago fungeert als hub voor industriële goederen, petrochemie en consumentenproducten.
  • Guyana kent een snelgroeiende economie door olie-exploitatie, infrastructuurprojecten en landbouw.
  • Suriname draagt bij met export van rijst, bananen, hout en visserijproducten.

Zo exporteerde Guyana in 2023 volgens de Guyana Rice Development Board meer dan 30.000 ton rijst naar Trinidad & Tobago. Met de nieuwe dienst wil UAL de regionale connectiviteit versterken en bijdragen aan verdere handelsgroei.

×