Clicky

donderdag 9 mei 2024 - 01:09 uur
Home Blog Pagina 52

H.J. Beaujean Transport & Grondverzet neemt zijn eerste Volvo FMX Electric kraanauto in gebruik

HOENSBROEK – H.J. Beaujean Transport & Grondverzet BV uit Hoensbroek heeft zijn eerste Volvo FMX Electric 8×4 kraanauto in gebruik genomen. De elektrische truck met autolaadkraan en haakarmsysteem wordt dedicated ingezet voor infraprojecten. De Volvo FMX Electric is geleverd door Volvo Trucks-dealer Nebim Elsloo.

Met de Volvo FMX Electric voert H.J. Beaujean Transport & Grondverzet materialen aan bij wegenbouw- en infraprojecten. “We werken al vele jaren voor BESIX Infra Nederland, dat onder meer actief is in de wegenbouw”, vertelt Guido Beaujean, algemeen directeur. “Twee jaar geleden zijn wij gaan nadenken hoe we ons transport kunnen verduurzamen. Zulke trajecten moet je samen doen en daarom zijn we op zoek gegaan naar een partnership. Zo raakten we in gesprek met BESIX Infra dat ook graag stappen wil zetten om te verduurzamen. Uiteindelijk hebben we besloten om gezamenlijk de sprong in het diepe te wagen en voor een elektrische truck te gaan. Daarbij was al snel duidelijk dat we voor Volvo Trucks zouden kiezen, zij liggen ver voorop met elektrische trucks.”

Volledig selfsupporting

De Volvo FMX Electric 8×4 tridem is recent geleverd. De truck is voorzien van een 19 tonmeter Hiab autolaadkraan en een 21 tons Multilift haakarmsysteem om de laadbak te kunnen wisselen. “Met deze configuratie kan de chauffeur op locatie volledig zelfstandig materialen laden, lossen en verplaatsen”, vertelt Beaujean.

“We vervoeren met de Volvo FMX Electric onder andere zand, menggranulaten en bestratingsmaterialen en voeren grond, steenpuin en dergelijke af bij projecten in Zuid-Limburg. BESIX Infra heeft een eigen asfaltcentrale in Roermond. Met dit voertuig gaan wij ook mee naar asfaltonderhoud projecten. Op voorhand hadden we als eis dat we minimaal 150 kilometer per dag kunnen rijden en dat we minimaal vier draaiuren met de laad- en loskraan moeten kunnen maken. De autolaadkraan en het haakarmsysteem draaien namelijk ook op de accupacks van de truck. Daarom hebben we gekozen voor 5 accupakketten van 90 kW per stuk. Voor het opladen hebben we een laadpunt bij onze vestiging in Hoensbroek.”

“Bij de configuratie hebben we veel steun gehad van de vertegenwoordiger van Nebim om, in samenwerking met Hiab Benelux Elsloo, een concept uit te denken om onze wensen technisch mogelijk te maken. Hij heeft steeds meegedacht en de informatie gegeven die we nodig hadden. We hebben verschillende keren met elkaar om tafel gezeten en zijn ook wel eens teruggegaan naar de tekentafel. Zo hebben we diverse keren gespard over de optimale asconfiguratie om uiteindelijk te kiezen voor een tridem asopstelling omdat deze oplossing de meest optimale gewichtsverdeling over de assen biedt. Daardoor heeft de samengestelde truck een GVW van 37 ton en een netto laadvermogen van circa 15 ton.”

Stilte

Inmiddels zijn de eerste klussen met de Volvo FMX Electric gedaan. “Op de eerste dag dat onze chauffeur Luuk met de truck aan het werk was, kwamen er al omwonenden naar hem toe om te zeggen dat het zo fijn is dat de truck zo stil is. Ook de wegwerkers op locatie moesten eraan wennen dat ze niet hoefden te schreeuwen om zich verstaanbaar te maken. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze truck ontzettend prettig en soepel rijdt. Je hebt helemaal niet het idee dat je met een truck rijdt, het lijkt net een personenauto.”

Verleden en toekomst komen samen

Bij de feestelijke aflevering van de Volvo FMX Electric kwamen verleden en toekomst letterlijk samen. De nieuwe aanwinst stond naast een Volvo L495 Titan die Beaujean ook in bezit heeft. Guido Beaujean: “In de jaren ’50 hadden we een vergelijkbaar voertuig en toen we een paar jaar geleden de kans kregen om de Titan te kopen hebben we dat gedaan als mooie, nostalgische verwijzing naar het verleden. Met de ingebruikname van onze eerste elektrische truck zetten we een belangrijke stap naar de toekomst.”

H.J. Beaujean Transport & Grondverzet is in 1905 begonnen met het transport van eieren naar Duitsland. In de loop der jaren heeft het bedrijf de focus verlegd naar transport en grondverzet. Guido Beaujean is de vierde generatie die leiding geeft aan het bedrijf.

Beaujean bedient diverse opdrachtgevers, waaronder kabel- en leidingbedrijven, wegenbouwbedrijven, overheden en aannemers. De nadruk ligt op het vervoer van losgestorte producten, zoals grond, puin en verschillende soorten zand en grind. Beaujean voert deze werkzaamheden uit met een divers wagenpark met onder meer kraanauto’s, kippers, diepladers en grondverzetmachines.

Netanyahu: Israël bereidt zich voor op strijd in andere gebieden

Netanyahu

TEL AVIV – Volgens premier Benjamin Netanyahu bereidt Israël zich voor op de strijd in andere gebieden dan Gaza. Tijdens een bezoek aan een luchtmachtbasis zei hij dat het leger zich opmaakt om “aan de veiligheidsbehoeften te voldoen van Israël, zowel op defensief als offensief vlak”.

Daarmee lijkt de premier te verwijzen naar de dreiging van een Iraanse aanval op Israëlisch grondgebied. Volgens Amerikaanse bronnen zou zo’n aanval “op handen zijn” en zou die een van de komende dagen kunnen plaatsvinden.

“We bevinden ons midden in een oorlog in Gaza die met volle kracht voortduurt”, zei Netanyahu. “Bovendien gaan we door met onophoudelijke inspanningen om onze gijzelaars terug te krijgen. Maar we bereiden ons ook voor op uitdagingen op andere fronten.”

Simpel principe

De premier zei “een simpel principe” te hanteren. “Als iemand ons aanvalt, slaan we terug.” Eerder gaf de Israëlische minister van Buitenlandse Zaken, Israël Katz, aan dat Israël na een Iraanse aanval zal terugslaan met aanvallen op Iraans grondgebied.

De spanning tussen de twee aartsvijanden liep op nadat Israël begin deze maand twee Iraanse generaals doodde bij een aanval op een Iraanse diplomatieke post in Damascus, de hoofdstad van Syrië.

Nederlandse groep getroffen door lawine in Oostenrijk, twee doden

lawine-Oostenrijk

VENT -Twee Nederlanders zijn donderdag om het leven gekomen door een lawine in Oostenrijk, bevestigt de politie van de deelstaat Tirol.

Een andere Nederlander is onder de sneeuw vandaan gehaald en naar een ziekenhuis gebracht. De toestand van die persoon is nog onbekend. Een vierde Nederlander is ook uit de sneeuw gehaald en bevindt zich nog op de berghelling. Er zijn geen vermisten meer.

Een groep met zeventien Nederlandse skiërs was met vier Oostenrijkse begeleiders bezig met een tour in het skigebied Vent, in het zuidwesten van Oostenrijk. Ze werden volgens de politie verrast door een lawine van 180 meter lang en 80 meter breed.

De rest van de groep is volgens Oostenrijkse media niet gewond geraakt en inmiddels terug in het dal.

Volgens de reddingsdiensten ontstond de lawine rond 11.00 uur uit zichzelf. De hulpdiensten rukten uit met helikopters en speurhonden, maar de operatie was moeilijk doordat de laatste dagen veel sneeuw was gevallen. De missie moest korte tijd worden stilgelegd omdat het risico op een nieuwe lawine te groot zou zijn geweest.

Toch was het waarschuwingsniveau voor lawines vanochtend nog relatief laag: twee op een schaal van vijf. Experts waarschuwden wel dat er sprake zou kunnen zijn van spontane losse lawines. Afgelopen dinsdag kwam in de Oostenrijkse Alpen ook al een 19-jarige Duitser om het leven door een lawine.

Mercedes roept wereldwijd 341.000 auto’s terug vanwege brandgevaar

STUTTGART -Het Duitse automerk Mercedes-Benz roept wereldwijd ongeveer 341.000 auto’s terug naar de garage om mogelijk brandgevaar.

Het gaat om de GLE- en GLS-modellen uit de bouwjaren 2017 tot en met 2023, maakte de Duitse toezichthouder voor transport Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) bekend.

Een defecte schroefverbinding van een stroomdraad kan losraken waardoor kortsluiting kan ontstaan, met mogelijk brand tot gevolg. De betreffende auto’s worden in de werkplaats gecontroleerd en indien nodig hersteld. Of er ook auto’s daadwerkelijk in vlammen zijn opgegaan door het euvel is niet bekendgemaakt.

Een woordvoerster van Mercedes-Benz Nederland kon nog niet zeggen hoeveel SUV’s van het type GLE en GLS in Nederland worden teruggeroepen. “We zijn dit nu aan het inventariseren, de klanten worden hiervan op de hoogte gesteld”, aldus de zegsvrouw.

Volgens haar gaat de terugroepactie om een massapunt voor 48-volt onder de stoel van de bijrijder dat mogelijk niet goed is bevestigd. “En dat kan in het slechtste geval een kortsluiting veroorzaken, een brandje”, zegt de woordvoerster.

In Duitsland worden 11.000 Mercedessen teruggeroepen.

Joint venture Dachser & Fercam Italia komt op gang

Dachser Fercam joint Venture

KEMPTEN/BOLZANO – Met ingang van 28 maart 2024 heeft Dachser 80 procent van de aandelen verworven in de joint venture Dachser & Fercam Italia. Hiermee is de overname van de meerderheid van de divisies groupage en contractlogistiek van het Italiaanse logistieke bedrijf Fercam afgerond.

Na een toetsing aan de mededingingswetgeving en goedkeuring door de Europese Commissie in november 2023, begon Fercam met het proces om twee van zijn bedrijfsdivisies – Distributie en Logistiek, met bijna 1.000 werknemers en 43 locaties in Italië – af te splitsen van de rest van het bedrijf om een onafhankelijke organisatie te vormen voor groupage- en contractlogistieke activiteiten in Italië. De joint venture, bekend als Dachser & Fercam Italia, is begin dit jaar van start gegaan. Na een overgangsperiode voegde Dachser zich op 28 maart 2024 bij het bedrijf en was de aankoop afgerond.

Naast 20 procent van de aandelen in de joint venture behoudt Fercam S.p.A. volledig de divisies Fercam Transport (nationaal en internationaal weg- en railvervoer), Fercam Air & Ocean, en Fercam Special Services (Fine Art, Beurzen & Evenementen, Verhuizingen & Verplaatsingen, Archief & Documentenbeheer), inclusief alle internationale dochterondernemingen; deze eenheden zullen geen deel gaan uitmaken van de nieuwe joint venture.

“Dachser & Fercam Italia completeert ons Europese netwerk voor transport en opslag van industriële en consumentengoederen,” zegt Burkhard Eling, CEO van Dachser. “Deze overname versterkt onze expertise in het bedienen van klanten in heel Europa met uniforme kwaliteits- en prestatienormen. Daartoe zullen we ook investeren in logistieke capaciteit, digitalisering, klimaatacties en vooral in onze medewerkers in Italië.”

“De voortzetting van de activiteiten op het gebied van groupage en contractlogistiek onder de paraplu van het Dachser-netwerk is de juiste stap om een positieve ontwikkeling en toekomstige groei in Italië en Europa veilig te stellen,” zegt Hannes Baumgartner, Managing Director van Fercam. “De vertrouwensvolle samenwerking die we de afgelopen decennia hebben gehad, onderstreept het feit dat deze twee familiebedrijven, Fercam en Dachser, plannen voor de lange termijn en dezelfde waarden delen. Dit maakte het vormgeven van het nieuwe bedrijf, Dachser & Fercam Italia, op alle niveaus gemakkelijker.”

Volledige integratie in het Dachser-netwerk begint

Dachser en Fercam kunnen terugkijken op een partnerschap van 20 jaar waarin het Italiaanse familiebedrijf, gevestigd in de regio Zuid-Tirol, groupagezendingen van industriële en consumptiegoederen van het Europese netwerk van Dachser in Italië distribueert en overeenkomstige zendingen vanuit Italië in het Europese netwerk invoert. De volledige integratie in de systemen en processen van Dachser kan nu beginnen.

“Dachser & Fercam Italia is zeer goed gepositioneerd op de Italiaanse markt voor groupage en contractlogistiek, dankzij het ervaren managementteam onder leiding van Managing Director Dr. Gianfranco Brillante, de goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers en de moderne logistieke faciliteiten en systemen,” legt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij Dachser, uit.

“Als onderdeel van Dachser’s Europese en wereldwijde logistieke netwerk geniet het bedrijf nu van volledig nieuwe mogelijkheden voor groei in de export. Voor de werknemers van Dachser & Fercam Italia betekent dit zekerheid en stabiliteit. Klanten in Italië en in heel Europa zullen op hun beurt profiteren van consistente en gestandaardiseerde systemen als gevolg van de integratie.”

Het Europese netwerk compleet maken

De meerderheidsovername van de groupage- en contractlogistieke activiteiten van Fercam is de derde grote overname die Dachser heeft gedaan om zijn transport- en logistieke netwerk in Europa uit te breiden, na Graveleau (Frankrijk, 1999) en Azkar (Spanje, 2013). De business line European Logistics van Dachser heeft geen eigen locaties in Italië, waardoor er geen dubbele structuren ontstaan. Alle medewerkers van de divisies Distributie en Logistiek van FERCAM zijn overgegaan naar de joint venture Dachser & Fercam Italia.

In de business line Food Logistics, die zich bezighoudt met het transport en de opslag van gekoeld voedsel, is Dachser sinds 2017 in Italië vertegenwoordigd met drie locaties en ongeveer 270 werknemers. Dachser Italy Food Logistics zal onafhankelijk op de markt blijven opereren onder leiding van Country Manager Roberto Specos.

Rechter wijst zaak tegen Qatar Airways om gedwongen inwendig onderzoek bij vrouwelijke reizigers af

CANBERRA – Een rechter in Australië heeft een zaak die werd aangespannen door een groep Australische vrouwen tegen Qatar Airways afgewezen.

De vrouwen stapten naar de rechter omdat ze in 2020 op het vliegveld van Doha door de Qatarese autoriteiten werden gedwongen een invasief gynaecologisch onderzoek te ondergaan voorafgaand aan hun vlucht.

De autoriteiten waren op zoek naar de moeder van een pasgeborene die was achtergelaten in een wc-hokje op het vliegveld. Ze wilden de vrouwen niet aan boord van het vliegtuig laten voordat ze het onderzoek hadden ondergaan.

Vijf vrouwen stapten naar de rechter in Australië om een rechtszaak tegen Qatar Airways. Een Australische rechter heeft de zaak verworpen, omdat de vrouwen niet werden gefouilleerd aan boord van het vliegtuig. Hierdoor kan de vliegmaatschappij niet verantwoordelijk worden gehouden. De rechter gaf aan dat ze de aanklacht zouden kunnen richten tegen de exploitant van het vliegveld van Doha.

Het incident leidde in 2020 tot internationale verontwaardiging. Voor Australië was het reden om extra vluchten van Qatar Airways te weren.

Aardbeving bij het Groningse Zeerijp met een kracht van 2.1

ZEERIJP – Bij het Groningse Zeerijp heeft zich donderdagochtend rond 11.10 uur een aardbeving voorgedaan. Die had een kracht van 2.1.

De beving, op een diepte van 3 kilometer, is “geïnduceerd” volgens het KNMI. Dat betekent dat de beving samenhangt met de gaswinning in de regio.

Bij Zeerijp (in het noorden van de provincie) was ook op maandag 8 april al een aardbeving. Die had een kracht van 0.3.

Unieke samenwerking tussen Rondaan, HSE en Bredenoord resulteert in innovatieve nieuwe trailer

Nieuwe Innovatieve Trailer

“Omdat we nog niet weten of we in de toekomst gaan rijden op waterstof, gas of elektrisch, hebben we gekeken of we onze huidige transportsystemen, nu uitgerust in bakwagens met aanhanger, in een nieuwe compacte oplegger kunnen krijgen,” vertelt Edwin de Graaf, productmanager Power Generation & Distribution bij Bredenoord. “We kunnen dan het trekkende voertuig eenvoudig wisselen, en daarmee de oplegger een langer leven geven.”

Vanuit die gedachte zijn HSE, Rondaan en Bredenoord om tafel gaan zitten om een oplegger te ontwikkelen met een elektrische laadkraan, een elektrische bandlier, het eigen vastzetsysteem van Bredenoord, een uitschuif mogelijkheid en 2-assen gestuurd. Kortom, een unieke, nieuwe trailer.

Ontwikkeling door Rondaan

De trailer zelf is ontwikkeld door Rondaan. “Zoals gebruikelijk bij dit soort projecten hebben we eerst alle randvoorwaarden van het project zo duidelijk mogelijk gemaakt. Dus wat moet de nieuwe trailer allemaal kunnen vervoeren? Wat moet ‘ie kunnen tillen ook? Er is sprake van een flinke kraan die erop moet. Welke krachten komen daarbij kijken?” vertelt Pieter Dirk Rondaan, algemeen directeur bij Rondaan. “Dit hebben onze engineers helemaal uitgetekend, tot uiteindelijk een 3D-model. Waarna we de trailer van nul af aan hebben opgebouwd.”

Elektrische kraan en bandlier door HSE

HSE heeft vervolgens de elektrische kraan en bandlier gemonteerd. “We bouwen al 25 jaar bakwagens, 3-assers en 4-assers, voor Bredenoord. Daar hebben we best wel een evolutie in gezien, omdat de aggregaten de afgelopen jaren zwaarder geworden zijn, zijn ook de kranen wat zwaarder geworden,” aldus Jaap Zitman, directeur bij HSE in Vaassen. “Wat anders is aan deze nieuwe trailer, is de elektrische aandrijving van de kraan en de bandlier. De elektrische aandrijving vindt plaats door middel van een accupakket en een elektromotor, welke onder de trailer zitten. Specifiek eraan is dat het vrij laag is, want onder een oplegger heb je niet zo heel erg veel ruimte.”

Stil en emissieloos laden en lossen

Het accupakket kan bijgeladen worden met een normale krachtstroom aansluiting. En voor Bredenoord is er ook een oplossing opgebouwd dat de accu tijdens het rijden geladen wordt. “Zo kunnen we stil en emissieloos laden en lossen bij onze klanten,” aldus Edwin. “Daarnaast is de trailer voorzien van een uitschuif mogelijkheid. Hierdoor zijn we wendbaarder in de binnensteden, maar kunnen toch naar de maximale 13,60 toe, om de maximale laadvloerruimte te benutten.”

Samen innoveren

“Het mooie is dat we hier laten zien dan samen innoveren echt werkt. Het resultaat is een tailor made oplegger die voor onze chauffeurs dagelijks voordelen en gemak geeft, waardoor zij hun werk eenvoudiger en veiliger kunnen doen.” besluit Denny Testerink, manager Transport bij Bredenoord. “Met ons bestaande wagenpark, en natuurlijk deze innovatieve trailer als uitbreiding, kunnen wij onze klanten 24/7 door heel Europa bedienen met onze mobiele energievoorzieningen.”

Peter Gillis stopt als baas Nederlandse Oostappen-vakantieparken

Peter Gillis

ASTEN -Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. De ondernemer gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.

Gillis raakte de horecavergunning op een aantal parken kwijt en hij kreeg geen exploitatievergunning voor het park Prinsenmeer in het Noord-Brabantse Ommel. Daarom is hij tot de “pijnlijke” oplossing gekomen om afstand te doen van de Nederlandse vakantieparken. Wel blijft hij eigenaar van het onroerend goed op de locaties, meldt hij. Ook gaan de Nederlandse Oostappen vakantieparken onder dezelfde naam door en blijven de huidige medewerkers er werken, maar dus met een nieuwe baas.

“Voor mij is het belangrijkste dat medewerkers op mijn parken en het hoofdkantoor kunnen blijven werken en de loyale gasten terug kunnen blijven komen voor een betaalbare vakantie. Met pijn in het hart draag ik de exploitatie over”, aldus de televisiebekendheid.

Arbeidsmigranten

In de parken van Gillis werden meermaals arbeidsmigranten gehuisvest, terwijl dat illegaal is. Ook doorstond de BN’er een zogenoemde Bibob-toets, een onderzoek naar mogelijke criminele activiteiten, niet. Als gevolg daarvan moest Prinsenmeer sluiten.

De ondernemer meldt niet wanneer hij de parken overdraagt, maar wel dat aankomend vakantieseizoen gedraaid wordt door het nieuwe team. Onbekend is wie de nieuwe uitbater wordt. Gillis was donderdagmiddag niet bereikbaar voor een reactie.

Langlopend conflict

Een van de vakantieparken van Gillis ligt in Ommel in de gemeente Asten. Die gemeente heeft een langlopend conflict met de eigenaar omdat op het park Prinsenmeer volgens Asten regelmatig regels worden overtreden, waaronder verboden permanente bewoning. Zo dient er eind van de maand een kort geding over het afsluiten van de gastoevoer naar het park. De gemeente zegt kennis genomen te hebben van het besluit van Gillis om te stoppen en stelt dat als er een nieuwe exploitant komt, vergunningen opnieuw beoordeeld moeten worden.

Oekraïens parlement keurt wet goed om meer soldaten op te roepen

militairen Ukraine

KYIV – Het Oekraïense parlement heeft nieuwe regels goedgekeurd die het mogelijk maken om meer mensen op te roepen in de strijd tegen Rusland.

Van de 450 parlementsleden stemden er 283 voor de nieuwe mobilisatiewet. Een eerdere versie van de wet werd in februari nog afgekeurd door het parlement.

Met de nieuwe regels wordt het aantal uitzonderingen waarbij personen niet naar het front hoeven fors teruggeschroefd.

Ook komen er straffen te staan op het ontlopen van mobilisatie. Een clausule die bepaalt dat soldaten die 36 maanden hebben gediend gedemobiliseerd worden, werd niet in de wet opgenomen.

Oekraïne kampt met een groot tekort aan mankracht en materiaal aan het front. De legertop had eind vorig jaar opgeroepen tot een mobilisatie van bijna een half miljoen mensen. Het is niet duidelijk tot hoeveel extra rekruten de nieuwe regelgeving zal leiden.

Vrachtwagenchauffeur wil lagere straf voor doodrijden motoragent

DEN HAAG – De vrachtwagenchauffeur die in 2021 een motoragent doodreed op de Waalhaven in Rotterdam wil zo snel mogelijk uit de gevangenis en naar een psychiatrische kliniek. Dat bleek donderdag tijdens een zitting bij het gerechtshof in Den Haag, ter voorbereiding op het hoger beroep in juni.

De 48-jarige Willem M. uit Melissant is in 2022 veroordeeld tot twaalf jaar celstraf en tbs met dwangverpleging voor doodslag. Hij reed motoragent Arno de Korte aan nadat deze hem een volgteken had gegeven, sleurde hem honderden meters mee en reed vervolgens door naar de plek waar hij zijn vrachtwagen moest lossen.

Volgens de advocaat van Willem M. was er sprake van een ongeluk. Hij wil in hoger beroep deskundigen horen om meer duidelijkheid te krijgen over de psyche van zijn cliënt. Dat maakt uit voor de hoogte van de straf. Als M. sterk verminderd toerekeningsvatbaar was tijdens de aanrijding en de kans op herhaling klein is, kan de straf volgens zijn advocaat worden verminderd tot 5 jaar cel en tbs met voorwaarden.

De vrachtwagenchauffeur zit nu bijna drie jaar vast. Zijn advocaat wil dat alvast een plek voor hem wordt geregeld bij een forensisch psychiatrische kliniek. Het Openbaar Ministerie noemt dit “op de muziek vooruitlopen” en stelt dat er in de straf al rekening is gehouden met zijn verminderde toerekeningsvatbaarheid.

Willem M. is autistisch en heeft een posttraumatische stressstoornis. “Wat heb ik verkeerd gedaan, waarom moest dit allemaal gebeuren?”, snikte hij tijdens de zitting. Bij de aanrijding zou hij flashbacks hebben gehad naar eerdere ernstige aanrijdingen.

In 2020 reed de vrachtwagenchauffeur een 79-jarige vrouw uit Hellevoetsluis dood en in 2015 verloor een andere motoragent zijn arm bij een ongeluk op de A15. Voor het doodrijden van de Hellevoetse werd hij niet vervolgd. Voor het verwonden van de eerste motoragent kreeg hij onder meer een taakstraf.

Collega’s en familie van Arno de Korte waren aanwezig bij de regiezitting. De moeder van de motoragent zette een ingelijste foto van hem voor zich neer in de rechtszaal. “We willen dat er aandacht blijft voor deze zaak”, vertelde zijn schoonzus. “Er is zoveel geweld tegen hulpverleners, daar moet tegen worden opgetreden. Deze man mag er niet opnieuw mee wegkomen.”

VDL Bus & Coach opent hypermoderne busfabriek in het Vlaamse Roeselare

VDL Bus Roeselare
V.l.n.r. Rolf-Jan Zweep, Kris Declerq, Lydia Peeters, Jan Janbom, Willem van der Leegte, Alain Doucet, Paul van Vuuren, Filip Malefason.

ROESELARE – VDL Bus Roeselare, de nieuwe Vlaamse productievestiging van VDL Bus & Coach, is vandaag op woensdag 10 april officieel geopend. Naast de 27.000m2 tellende productiefaciliteit worden hiermee ook de werkplaats, het magazijn en de kantoren van VDL Bus Roeselare en VDL Bus & Coach Belgium nv geopend.

Het ruim 77.000m2 terrein aan het Krommebeekpark 2 in Roeselare is al enige tijd in operatie. Bij VDL Bus Roeselare wordt op seriematige wijze de nieuwe generatie Citea geproduceerd, de 100% elektrische bus voor openbaar vervoer.

Bij de opening waren naast klanten, leveranciers en media ook de Vlaamse minister-president Jan Jambon en de Vlaamse minister Lydia Peeters (Mobiliteit) van de partij.

De eerste steenlegging van de nieuwe busfabriek van VDL Groep vond plaats op 8 februari 2022. Na ruim 2 jaar zijn deze plannen tot uiting gekomen en is er de meest moderne bussenfabriek van Europa gerealiseerd.

Duurzaamheid en innovatie

De nieuwe vestiging kenmerkt zich door de duurzaamheids- en innovatiefilosofie van VDL Groep, dat op verscheidene vlakken tot uiting komt. Het gebouw is ontworpen met een sterke focus op milieuvriendelijkheid, waarbij vloerverwarming en uitgebreide ventilatiesystemen zorgen voor een efficiënt gebruik van energie. Zonnepanelen zijn geïntegreerd in het ontwerp, waardoor de fabriek grotendeels zelfvoorzienend is in haar energiebehoeften. Het groendak draagt niet alleen bij aan de esthetiek van het gebouw, maar fungeert ook als een natuurlijke isolator en draagt bij aan de biodiversiteit in de omgeving. Met deze voorzieningen streeft VDL Bus & Coach naar een duurzame en ecologisch verantwoorde productieomgeving en werkt het met trots verder aan het verkleinen van haar ecologische footprint.

Lokale werkgelegenheid en Europese productie

VDL Bus & Coach kiest er bewust voor om haar bussen in Europa te bouwen. “In ons betrouwbare netwerk van productiefaciliteiten, dichtbij klanten, met onze eigen vakmensen die ons jaren trouw zijn én met duurzame productiemethoden. Onze medewerkers zijn hooggekwalificeerd en maken gebruik van de meest moderne technieken om de elektrische bussen van vandaag én van de toekomst te produceren”, aldus Rolf-Jan Zweep, CEO van VDL Bus & Coach.

Ook Alain Doucet, directeur VDL Bus Roeselare, benadrukt het belang van investeren in werkgelegenheid: “We weten dat technisch geschoolde mensen van het grootste belang zijn voor de hoogwaardige maakindustrie. Het is cruciaal dat wij ook als bussenbouwers blijven investeren in levenslang leren, om de vaardigheden van onze medewerkers aan te passen aan de veranderende noden van de economie. We mogen dit echter niet zien als vanzelfsprekend, dit vergt een grote inspanning van zowel werkgever als medewerker .”

VDL Bus & Coach, onderdeel van familiebedrijf VDL Groep, is een warm pleitbezorger van behoud van werkgelegenheid, kennis en kunde in de eigen regio. Om dat te kunnen blijven nastreven en de maakindustrie voor bussen in Europa te behouden, benadrukt VDL Bus & Coach het belang van een gelijk speelveld bij initiatieven vanuit andere werelddelen. “Er moet sprake zijn van een eerlijke wedstrijd, een wedstrijd met dezelfde spelregels“, aldus Rolf-Jan Zweep.

De productiecapaciteit van VDL Bus Roeselare bedraagt ongeveer 800 bussen op jaarbasis. Ondanks dat de fabriek in Roeselare dit totaal aantal nieuwe generatie Citea’s op jaarbasis zou kunnen fabriceren, kiest VDL Bus & Coach er bewust voor om deze elektrische stadsbus ook bij haar andere productiefaciliteit in Valkenswaard te produceren. De beschikbare productiecapaciteit wordt daarmee zo optimaal mogelijk ingezet. Tevens wordt hiermee de flexibiliteit verhoogd.

ING ziet krimp in bouw dit jaar, volgend jaar weer kleine groei

AMSTERDAM – De productie in de Nederlandse bouw zal dit jaar met 2,5 procent krimpen. Dat stelt ING in een nieuw rapport. Daarmee zou volgens economen van de bank sprake zijn van de grootste productiekrimp sinds 2013. Volgend jaar wordt dan wel weer kleine groei met 1 procent voorspeld.

ING wijst er daarbij op dat er fors minder bouwvergunningen zijn afgegeven en er minder nieuwbouw is verkocht. Dat komt door de hogere bouwkosten en gestegen rente waardoor ook overbruggingskosten toenamen en nieuwbouwwoningen minder aantrekkelijk werden.

Maar volgens de bank nemen de nieuwbouwverkopen inmiddels wel weer toe en is aan het begin van de keten, bij de projectontwikkelaars, een stijging van de omzet te zien. Door lange doorlooptijden duurt het echter enige tijd voordat dit in de totale productie terug te zien is. Dat zou dan ook moeten helpen bij de groei volgend jaar, mits de woningnieuwbouw verder aantrekt.

Jnfrastructuursector

Voor de infrastructuursector wordt dit jaar een minieme groei verwacht. Veel grote infraprojecten zijn momenteel op pauze gezet in verband met de stikstofproblematiek maar de renovatie van infrastructuur en investeringen in het elektriciteitsnet nemen wel toe, stelt ING.

De bank zegt dat de meeste andere sectoren van de economie wel groeien dit jaar. Vooral voor de IT-sector wordt een flinke plus voorzien, geholpen door de verdere digitalisering en de toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI).

Horeca

In de horeca wordt door ING Research een bescheiden groei verwacht. De bank wijst hier op iets meer terughoudendheid bij de consumenten door een combinatie van prijsverhogingen in de horeca, een zwakkere economie en licht oplopende werkloosheid.

Milence breidt zijn netwerk uit naar Zweden met de ontwikkeling van een elektrische laadhub in Varberg

AMSTERDAM – Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group, kondigt zijn eerste laadhub in Scandinavië aan, gelegen in Varberg, Zweden. Milence zet zich in voor een fossielvrije toekomst voor wegtransport. Om dit te bereiken, ontwikkelt het bedrijf het eerste grootschalige openbare elektrische laadnetwerk in Europa voor zware bedrijfsvoertuigen en bussen.

Toegankelijke laadhub op een belangrijk logistiek punt

Eind 2023 opende Milence de eerste laadhub in Venlo, Nederland. Daarnaast kondigde het bedrijf een overeenkomst aan met Port of Antwerp-Bruges, de tweede grootste Europese haven, voor de ontwikkeling van twee laadhubs met dertig laadstations voor zware voertuigen. Met de aankondiging van vandaag breidt Milence zijn toekomstig netwerk uit naar Scandinavië en zet zich in om het eerste Milence laadstation in Zweden te ontwikkelen.

De laadhub is strategisch gelegen in de gemeente Varberg, tussen Göteborg en Malmö in het zuidwesten van Zweden. De stad is een populaire stopplaats voor transporteurs en chauffeurs van zware voertuigen. Daarnaast heeft de laadhub een strategische positie vlakbij afrit 55 langs de E6-snelweg. De hub in Varberg – net als alle andere Milence laadhubs – zal toegankelijk zijn voor alle vrachtwagens, ongeacht het merk.

Ontwikkeling in twee fasen in Varberg

Bij het ontwikkelen van het netwerk richt Milence richt zich op het creëren van groene corridors voor wegtransport die belangrijke logistieke punten met elkaar verbinden. De ontwikkeling van de laadhub in Varberg markeert de eerste stap in het elektrificeren van transportroutes in Scandinavië. Daarnaast wil Milence met de laadhubs een holistische oplaadervaring creëren door een ruimte te bieden waar chauffeurs kunnen uitrusten en opladen. De locatie in Varberg zal verschillende faciliteiten bevatten, waaronder een lounge, douches en toiletten. Deze faciliteiten zijn ook toegankelijk voor mensen met een handicap, voor een optimale klantervaring.

De ontwikkeling van de laadhub in Varberg wordt in twee fasen uitgevoerd:

  • In de eerste fase wordt de hub in Varberg voorzien van acht laadstations en uitgerust met vier krachtige CCS-laders (Combined Charging Systems), die elk tot 400 kW laadvermogen leveren. De hub krijgt ook de kenmerkende Milence-boog en extra faciliteiten voor chauffeurs.
  • De tweede fase omvat het installeren van extra laadstations. Naast de CCS-laders worden Megawatt Charging Systems (MSC)-laders geïnstalleerd in de hub in Varberg zodra de technologie beschikbaar is voor sneller en nog betrouwbaarder laden.

Anja van Niersen, CEO van Milence, is enthousiast over de eerste hub in Zweden: “Onlangs kondigden we meerdere locaties in West-Europa aan en ik ben verheugd dat we nu de ontwikkeling van onze eerste locatie in Scandinavië aankondigen. De nieuwe laadhub in Varberg is strategisch gelegen in een belangrijk logistiek gebied in het zuidwesten van Zweden, tussen Göteborg en Malmö. Met onze toekomstige roadmap krijgt ons initiatief om krachtige groene corridors door heel Europa te creëren steeds meer vorm. We hebben meer plannen om ons netwerk komend jaar uit te breiden met verschillende belangrijke locaties – waarvan sommige al in ontwikkeling zijn – allemaal op belangrijke strategische punten en toegankelijk voor alle vrachtwagens.”

Media: Netanyahu niet geraadpleegd over aanval zonen Hamasleider

JERUZALEM – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zou vooraf niet zijn geraadpleegd over de aanval die het leven heeft gekost aan drie zonen van Hamasleider Ismail Haniyeh.

Israëlische functionarissen zeggen volgens plaatselijke media dat ook minister van Defensie Yoav Gallant niet betrokken was bij het besluit. De autoriteiten hebben dat niet bevestigd.

De dood van de drie zonen van Haniyeh kan onderhandelingen over een bestand in de Gazastrook verder compliceren. De mannen zouden zijn gedood terwijl ze in een voertuig zaten.

Volgens sommige berichten zijn ook vier kleinkinderen van de Hamasleider omgekomen. Haniyeh zei dat de dood van zijn kinderen de onderhandelingspositie van Hamas niet zal veranderen.

Volgens bronnen van het Israëlische medium Walla coördineerden de strijdkrachten en de binnenlandse veiligheidsdienst de aanval, zonder overleg met politieke leiders. De mannen zouden onder vuur zijn genomen omdat ze Hamasstrijders zijn. Dat ze ook de zonen waren van Haniyeh zou daar los van staan.

LAATSTE NIEUWS

Tankwagen lekt methanol op parkeerplaats langs A37 [+foto]

KLAZIENAVEEN - Woensdag aan het eind van de middag heeft de brandweer van Klazienaveen een alarmering gekregen van een incident met gevaarlijke stof. Er staat...