Clicky

dinsdag 14 mei 2024 - 16:20 uur
Home Blog Pagina 4

Politiemedewerker aangehouden voor verkoop politie-informatie

HEEMSKERK – Een 34-jarige politiemedewerker uit Heemskerk is maandag aangehouden op verdenking van schending van het ambtsgeheim, computervredebreuk en ambtelijke corruptie, meldt het Openbaar Ministerie.

De man is werkzaam bij de politie Noord-Holland en zou politie-informatie hebben doorverkocht.

De Rijksrecherche doet onder leiding van het Openbaar Ministerie Noord-Holland onderzoek naar de feiten.

Naast de 34-jarige verdachte is ook een man van 33 jaar uit Amstelveen aangehouden. Deze persoon is geen politieambtenaar, maar fungeerde als tussenpersoon in het transactieproces.

Beide verdachten zitten vast en aan hen zijn beperkingen opgelegd. De Rijksrecherche zet het onderzoek voort.

Schiphol, KLM en Koninklijke Marechaussee tevreden over meivakantie

SCHIPHOL – Schiphol, KLM en de Koninklijke Marechaussee blikken tevreden terug op de meivakantie. Alle drie roemen ze de gezamenlijke aanpak en samenwerking.

“Het is fantastisch om te zien dat al onze gezamenlijke inspanningen hebben bijgedragen aan een soepel verloop van de meivakantie. Dankzij de goede doorstroming hebben de meeste reizigers waarschijnlijk niet eens in de gaten gehad hoe ontzettend druk het is geweest. Niet alleen wijzelf, maar ook de reizigers waren goed voorbereid. Ik ben trots op alle medewerkers die bij hebben gedragen aan deze topprestatie. We hebben een goede start gemaakt van het vakantieseizoen en ik kijk uit naar de zomer”, aldus Patricia Vitalis, Executive Director Airport Operations bij Schiphol.

“De meiperiode wordt steeds populairder voor Nederlanders die op vliegvakantie willen gaan. Onze vliegtuigen zaten vol. Dankzij de inzet van alle KLM’ers maar ook van Schiphol, de Koninklijke Marechaussee en LVNL konden we de passagiers een fijne reis vanaf de luchthaven geven. Voor ons is dit het eerste piekmoment voor de drukte van de zomervakantie. Ik ben tevreden met hoe dit is verlopen en heb alle vertrouwen in een goede zomer”, zegt Maarten Stienen, COO & Managing Director bij KLM.

“De meivakantie is voor ons de drukste periode van het jaar. Ik ben er trots op dat we het voor elkaar hebben gekregen om deze drukke periode beheersbaar te houden. Grenswerk is een specialisme en hoe druk het ook wordt, wij doen geen enkele concessie aan de veiligheid op Schiphol. Dit jaar hebben we extra ondersteuning gekregen van collega’s van andere Marechausseebrigades op Schiphol, zodat we altijd voldoende personeel bij de balies hadden. Aanvankelijk lag de focus van onze capaciteit vooral bij vertrekkende passagiers, maar aan het einde van de vakantie hebben we deze verplaatst naar de aankomende passagiers”, aldus Kolonel Jeffrey van Horn, Coördinator Schiphol bij de Koninklijke Marechaussee.

Voorafgaand aan de meivakantie hebben deze drie partijen samen met alle andere partners op de luchthaven veelvuldig overleg gehad en voorbereidingen getroffen. Ze wisselden onderling relevante data uit, zochten gezamenlijk oplossingen voor de meest drukke momenten en werkten samen om alle passagiers goed en tijdig te informeren over hun reis. Gedurende de meivakantie hadden alle partijen continu contact. Onder meer in het Airport Operations Centre.

Friesland vindt nieuwe dieselbussen maand voor stop geen probleem

LEEUWARDEN – Het provinciebestuur van Friesland vindt het niet erg dat vervoerder Qbuzz in december 2024 nieuwe dieselbussen gaat gebruiken. Vanaf januari 2025 mogen alleen nog bussen zonder uitstoot in gebruik worden genomen. De dieselbussen mogen maximaal vijf jaar rijden, want vanaf 2030 mag geen enkele bus nog broeikasgassen uitstoten.

De fractie van GrienLinks had het dagelijks bestuur van de provincie vragen gesteld over de dieselbussen. De partij vindt het namelijk niet samengaan met de doelen voor schoner openbaar vervoer. De concessie van Qbuzz begint in december van dit jaar en de vervoerder gebruikt die ene maand om meerdere dieselbussen in gebruik te nemen, wat daarna dus niet meer mag. Qbuzz verzorgt tot zeker 2034 het busvervoer in Friesland.

Het college van Gedeputeerde Staten denkt dat de dieselbussen geen probleem zijn voor de uitstootdoelen. Het doel om in 2030 “zero emissie” te rijden, blijft staan, aldus het college in antwoorden op de vragen van GrienLinks.

“Qbuzz vindt uitstootvrij openbaar vervoer ontzettend belangrijk”, zegt een woordvoerder van het busbedrijf. Het was volgens Qbuzz echter onmogelijk om direct voldoende stroom te hebben om een volledige elektrische busvloot te kunnen opladen. De vervoerder neemt wel meerdere elektrische bussen over van de huidige vervoerder Arriva. Daarbij blijft al het openbaar vervoer op de Waddeneilanden uitstootvrij, aldus Qbuzz.

Volgens het Friese college zijn de dieselbussen nog nodig, omdat er niet genoeg oplaadruimte is om met alleen elektrische bussen te rijden. Dat komt door het overvolle stroomnet, de zogeheten netcongestie. Meerdere vervoerders hebben bij de aanbesteding aangegeven dat “volledig zero emissie rijden vanaf de start” niet mogelijk is, schrijft het college. De dieselbussen zijn volgens de provincie en Qbuzz nodig om direct betrouwbaar busvervoer te hebben in december 2024.

Qbuzz zegt dat de dieselbussen na vijf jaar nog steeds veel waarde hebben en dan kunnen worden doorverkocht. “We hebben met onze leveranciers afspraken gemaakt over een herbestemming van de bussen binnen Europa.”

XXL Nutrition opent nieuw hoofdkantoor en 5000m2 extra magazijn

DEURNE – Zaterdag 11 mei opende XXL Nutrition in Deurne zijn nieuwe hoofdkantoor. De voedingssupplementenproducent en -leverancier, in 2004 opgericht door René van der Zel, voegde in zijn jubileumjaar 5.000m2 extra magazijnruimte én kantoorvloer toe. Ook voorzag het zijn hoofdkantoor van nieuwe inpakstraten en een in-house gym. De uitbreiding stelt XXL Nutrition in staat om de explosieve groei van de laatste jaren op te vangen en door te zetten.

Genodigden ontvingen bij aankomst een welkomstdrankje in de vorm van een proteïneshake. Vervolgens kregen zij de gelegenheid om het vernieuwde hoofdkantoor te verkennen en een kijkje in de spreekwoordelijke keuken te nemen. Van daaruit bedient XXL Nutrition jaarlijks honderdduizenden consumenten, sportscholen, supermarkten, tankstations, scholen, verzorgings- en ziekenhuizen.

Het is niet de eerste uitbreiding van het hoofdkantoor in Deurne, dat XXL Nutrition in 2018 betrok. Al een jaar na oplevering liet het namelijk 2.000 vierkante meter aan het magazijn bijbouwen (tot een totaal van 5000m2). Nu komt daar nog eens 5.000 vierkante meter bij, plus 1.000 vierkante meter extra kantoorruimte.

“Sinds de start is XXL Nutrition uitgegroeid van een eenmanszaak in mijn garage, tot marktleider op het gebied van sportvoeding in Nederland en België”, blikt CEO en oprichter René van der Zel terug. “20 jaar later verkopen we meer dan 3.500 afzonderlijke producten, hebben we 200 medewerkers in dienst, verwerken we 3.000 orders per dag en beschikken we over 10.000 vierkante meter magazijn.”

Het nieuwe hoofdkantoor was door de groei van de afgelopen jaren dan ook hoognodig. “Na jaren van stabiele groei kwam vanaf 2022 de vaart er echt in”, licht CCO Jordy Holthuijsen toe. “Dat jaar zag XXL Nutrition een groei van grofweg 70 procent”, aldus Holthuijsen. “Vorig jaar hebben we dat nog eens dunnetjes overgedaan en natuurlijk heeft dat gevolgen voor de magazijn- en kantoorruimte die we nodig hebben om deze groeicijfers bij te benen.”

Die groei is mede te verklaren door het brede publiek dat XXL Nutrition inmiddels weet te bereiken. “We zijn definitief uit onze niche gekropen”, vult René van der Zel aan. “Van een merk puur gericht op krachtsporters hebben we ons ontwikkeld tot een merk voor elke sporter.” De ambitie tot verbreding reikt bovendien verder. “Waar we tot nu toe hoofdzakelijk focusten op Nederland en België, is het tijd om ons vizier de komende jaren ook meer op andere Europese landen te richten.”

FedEx Express start pilot met elektrische Mercedes eActros 300 in Eindhoven

EINDHOVEN – FedEx Express gaat de komende twee weken de eActros 300 vrachtwagen testen, een volledig elektrisch voertuig van Mercedes-Benz Trucks. Deze truck vervangt een vrachtwagen met verbrandingsmotor en oplegger om binnenlandse lijndienstoperaties uit te voeren vanaf het FedEx station Eindhoven.

Tijdens de pilotfase wordt de truck gekoppeld aan een bestaande FedEx-trailer, waarmee zendingen van grotere klanten naar verschillende Nederlandse FedEx-hubs worden vervoerd. Met behulp van een tijdelijke 40kW-laadoplossing wordt de truck op station Eindhoven tijdens stilstand opgeladen.

“Het testen van verschillende oplossingen in diverse geografische en operationele omstandigheden is essentieel binnen ons evaluatieproces. Dankzij deze twee weken doen we welkome praktijkervaring op met het gebruik van nieuwe technologieën in zwaardere voertuigtypes. Zo krijgen we een beter beeld van hoe we zo’n voertuig en oplossing kunnen inzetten voor lijndienstoperaties in Europa”, zegt Mark Timmermans, VP European Road Network, FedEx Express Europe.

Terwijl FedEx Express continu naar manieren zoekt om de uitstoot van hun wegennetwerk in Europa te verminderen, blijft het transportbedrijf voertuigspecificaties verkennen die het best aansluiten bij de operationele activiteiten. Zo heeft FedEx Express eerder al een proef gedaan met de Mercedes-Benz Trucks eActros 300 als bakwagen, die in 2023 twee weken lang werd ingezet in Zwitserland. Dit volledig elektrische voertuig van 19 ton vervoerde pakketten tussen Bazel en Genève, waarna het ‘s nachts werd opgeladen in de FedEx-faciliteit rondom de luchthaven van Bazel.

FedEx Express is ook in andere grondoperaties begonnen met de overstap naar accu-elektrische pakketvervoersmiddelen. Hiervoor zijn de eerste elektrische voertuigen al operationeel in Amsterdam, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Frankrijk.

Verhuurders vrezen dat ze miljarden huur terug moeten betalen

DEN HAAG – Verhuurders van vrije sectorwoningen vrezen dat ze miljarden euro’s aan huurders moeten terugbetalen nadat kantonrechters een streep hebben gezet door meerdere huurverhogingen, omdat die niet in lijn zijn met Europese wetgeving. Dat meldt de Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed, Nederland (IVBN) op basis van een studie naar de gevolgen van de rechtelijke uitspraken.

Hoewel de uitspraken voordelig klinken voor huurders, spreekt directeur Judith Norbart van de IVBN van een “bittere nasmaak” voor de samenleving. “Een eventuele vernietiging van het huurverhogingsbeding zal leiden tot terughoudendheid van maatschappelijke kapitaalverstrekkers. En juist dit kapitaal is heel hard nodig om de nieuwbouwopgave van bijna 1 miljoen woningen mede te realiseren.”

Verhuurders in Nederland mogen via het zogeheten huurverhogingsbeding jaarlijks de huren mee laten stijgen met de inflatie, met een opslag erbovenop. Het is niet verplicht om die opslag in rekening te brengen, waardoor het verschil in huurverhogingen zonder duidelijke reden uiteenloopt volgens kantonrechters. Dat zou in strijd zijn met Europese regels.

De komende maanden gaat de Hoge Raad zich buigen over het huurverhogingsbeding. Mocht daaruit komen dat huurders inderdaad te veel hebben betaald, dan kan dat verhuurders duur komen te staan. Volgens de IVBN kan de schade oplopen tot 6,4 miljard euro, met alle gevolgen van dien. “Dit zal leiden tot liquiditeitsproblemen bij verhuurders en een forse schadepost voor pensioendeelnemers”, meent de IVBN. “Een stagnering in de nieuwbouw volgt door het verminderde investeringskapitaal en een verdere scheefgroei op de woningmarkt volgt, omdat de markthuren fors gaan stijgen.”

Daarnaast kan er tot 2040 zo’n 87,4 miljard euro aan misgelopen huurinkomsten ontstaan als er in de toekomst geen huurverhogingen meer worden mogen doorgevoerd. Daardoor zou de totale waarde van Nederlandse huurwoningen in de vrije sector kunnen dalen met 24 tot 40 procent, volgens de IVBN.

“De situatie waar we nu in zitten komt, doordat de overheid geen landelijke regels heeft gemaakt op basis van de Europese richtlijn en omdat professionele verhuurders ook niet goed gekeken hebben naar Europese consumentenbescherming”, zegt directeur Zeno Winkels van de Woonbond. De belangenvereniging van huurders vindt het goed dat er nu aandacht is voor transparante, eerlijke en goede huurovereenkomsten, waarbij voor huurders wel duidelijk is waar ze aan toe zijn en er geen ruimte is voor “willekeurig hoge stijgingen”.

Israël rukt verder op in noorden van Gazastrook

Gaza

GAZA-STAD – Israëlische tanks zijn maandag verder opgerukt in Jabalia in het noorden van de Gazastrook. Dat melden Palestijnse media en inwoners van het gebied.

Israël gaf afgelopen weekend aan dat het wil voorkomen dat Hamas kan hergroeperen in Jabalia, waar het grootste vluchtelingenkamp in de Gazastrook zich bevindt. Inwoners melden dat projectielen van tanks neerkomen in het centrum van dat kamp en dat woningen zijn verwoest door luchtaanvallen.

“Ze hebben overal bombardementen uitgevoerd, ook bij scholen waar mensen schuilen die hun huizen hebben verloren”, zegt een 45-jarige inwoner van Jabalia tegen persbureau Reuters. Israël zou ook de luchtaanvallen hebben opgevoerd op oostelijke delen van Rafah in het zuiden van de Gazastrook.

Geen veiligheid

In Rafah hebben veel Palestijnen een veilig heenkomen gezocht vanwege de strijd in andere delen van Gaza. Israël heeft duidelijk gemaakt Hamas uiteindelijk ook in die zuidelijke stad te willen uitschakelen en gaf sommige inwoners de afgelopen tijd opdracht te vertrekken.

“Bijna 360.000 mensen zijn uit Rafah gevlucht sinds het eerste evacuatiebevel een week geleden”, meldt VN-organisatie UNRWA. Die waarschuwt dat inwoners nergens heen kunnen. “Er is geen veiligheid zonder een staakt-het-vuren.”

35.000 Palestijnen

Israël probeert al maanden om Hamas uit te schakelen in de dichtbevolkte Gazastrook. Tijdens die operatie zijn meer dan 35.000 Palestijnen omgekomen, meldt het ministerie van Volksgezondheid in het gebied. De aanleiding was een bloedige verrassingsaanval van Hamas op Israël met circa 1200 doden.

Trailer vat vlam na klapband op Belgische E17

brand vuur

AALBEKE – Op de Belgische E17 ter hoogte van Aalbeke vloog maandagochtend rond 08:30 uur een trailer geladen met aardappelen in brand door een klapband. De brand zorgde voor veel verkeershinder op de E17.

De chauffeur van de vrachtwagen wilde rond 08:30 uur de E17 oprijden toen hij een enorme knal hoorde. De trailer bleek een klapband te hebben, en had rechtsachter vlam gevat.

De chauffeur kon zijn voertuig nog tijdig op de pechstrook parkeren en de trekker loskoppelen.

De hulpdiensten kwamen snel ter plaatse en kregen de brand snel onder controle.

Het bedrijf heeft een andere vrachtwagen gestuurd om de nog intacte zakken met aardappelen over te laden.

De verkeerswisselaar richting de E17 is afgesloten. Het is op dit moment onbekend hoe lang de afsluiting nog gaat duren.

Omwonenden brand Vice Versa in Oss mogen nog altijd niet terug naar huis

OSS – Bewoners uit de directe omgeving van het pand van logistiek dienstverlener Vice Versa in Oss waar ruim een week geleden brand uitbrak, kunnen nog altijd niet terug naar hun huis. Volgens een woordvoerster van de gemeente is het nog niet veilig genoeg. Er wordt volgens haar “met man en macht” gewerkt om de situatie veilig te maken.

Ruim een week geleden brak bij het logistieke bedrijf aan de Kanaalstraat een grote brand uit. Het gebouw lag vol met levensmiddelen.

Vrijdag waarschuwde de gemeente al voor stankoverlast omdat vlees dat in het pand ligt, gaat rotten. Het nablussen en opruimen gaat volgens de gemeente nog weken duren.

Wanneer de omwonenden weer naar hun huis kunnen, is volgens de woordvoerster nog niet bekend. Sinds de brand wordt de luchtkwaliteit elke dag gemeten. “Hierbij worden geen afwijkende waardes gemeten”, meldde de gemeente Oss zaterdag.

Wilders over laatste formatiedagen: het moet nu wel gebeuren

Wilders

DEN HAAG – De partijen aan de formatietafel willen voorafgaand aan de onderhandelingen op maandag maar weinig kwijt. De deadline komt dichtbij: de informateurs moeten over twee dagen hun verslag inleveren. Maar of dat gepaard gaat met een concept-akkoord, is nog onduidelijk. Wel moeten er deze dagen knopen worden doorgehakt, aldus PVV-leider Geert Wilders. “Het moet nu wel gebeuren.”

De formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB hadden er eigenlijk al vorige week uit willen zijn. Een week geleden sprak Wilders al van een “finale week”, maar er wordt nog steeds gesproken. “Spoel het bandje nog maar eens terug”, grapt de PVV-voorman. Verder kan hij alleen maar zeggen dat “de finish nadert”.

BBB-leider Caroline van der Plas zegt aan de ene kant te hopen dat de partijen er maandag al uitkomen, maar wil aan de andere kant niet kwijt hoe dicht ze bij een akkoord zijn. Mocht er inderdaad een akkoord komen, moeten de partijleiders ook nog terug om met hun fracties te overleggen. Van der Plas maakt zich geen zorgen over de deadline. “Als het nodig is, werken we tot diep in de nacht door.”

De andere drie fractieleiders weten nog altijd niet wie PVV-voorman Geert Wilders als premierskandidaat naar voren wil schuiven.

Recordjaar voor luchtvaartmaatschappij Emirates

DUBAI – Emirates heeft een recordjaar achter de rug door de sterke vraag naar internationale vliegreizen. De luchtvaartmaatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten is ‘s werelds grootste aanbieder van intercontinentale vluchten en vliegt onder meer vanaf Schiphol. Daarmee is Emirates ook een concurrent van Air France-KLM.

De nettowinst in het eind maart afgesloten gebroken boekjaar bedroeg 18,7 miljard dirham, omgerekend 4,7 miljard euro. Dat is een stijging van 71 procent vergeleken met een jaar eerder. De omzet klom met 15 procent naar omgerekend 34,7 miljard euro. Emirates bezit ook luchtvaartdienstverlener Dnata.

De maatschappij vervoerde afgelopen boekjaar 51,9 miljoen passagiers. Dat is bijna een vijfde meer. Ook werd meer vracht vervoerd. Om aan de sterke vraag te kunnen voldoen koopt Emirates veel nieuwe vliegtuigen van Airbus en Boeing.

Air France-KLM maakte vorige maand onder meer door verschillende verstoringen nog een kwartaalverlies van bijna een half miljard euro bekend. De verstoringen hadden onder meer te maken met beperkingen op Aziatische vluchten doordat ook het luchtruim boven Rusland nog vermeden wordt.

Vrachtwagen rijdt in op ongeval, berger komt om het leven, agente zwaargewond [+foto’s]

DESSAU – Wat begon als een ogenschijnlijk onschuldig ongeval eindigde zondagavond in een tragedie met één dode en een zwaargewonde.

Volgens politie-informatie heeft er zondagavond op de A9 richting München tussen Dessau-Süd en Thurland een ongeval plaatsgevonden aan de rechterkant van de weg. Tijdens de afwikkeling van het ongeval was er een politiewagen op de plaats van het ongeval aanwezig. Volgens de informatie hebben de agenten de omgeving afgezet en is er ook een berger ter plaatse geweest om het ongevalsvoertuig weg te halen.

Er vielen geen gewonden bij dit ongeval – maar kort daarna gebeurde het: terwijl de politie de plaats van het ongeval aan het beveiligen was, botste een 43-jarige vrachtwagenchauffeur op de plaats van het ongeval.

Een politieauto in de berm werd volledig verwoest. Een 26-jarige politieagente, die zojuist het ongeval had opgenomen, zat bekneld in de auto en moest door de brandweer worden bevrijd. Ze raakte ernstig gewond.

Ook de vrachtwagenchauffeur raakte ernstig gewond en werd naar het ziekenhuis gebracht. Alle hulp kwam te laat voor een ander ongevalsslachtoffer: een medewerker van de berger stierf ter plekke aan zijn verwondingen.

De snelweg richting Leipzig was maandagochtend nog afgesloten. De oorzaak van het ongeval wordt nog onderzocht.

Voor meer foto’s klikt u hier of hier.

EIB: te weinig arbeidskrachten om Nederland van gas af te krijgen

AMSTERDAM – De doelstelling om gebouwen in Nederland in 2050 klimaatneutraal te hebben, is “realistisch niet haalbaar”. Tot die conclusie komt het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB), dat in een nieuwe studie opmerkt dat er veel te weinig bouwvakkers en technici zijn om bijvoorbeeld alle gebouwen van het gas af te halen.

De denktank heeft berekend dat 7 miljoen woningen en 480 miljoen vierkante meter aan overige gebouwen van het aardgas moeten worden gehaald. Naar schatting zijn hiermee 375 miljard euro aan investeringen gemoeid, waarvan een groot deel verliesgevend zal zijn. Het EIB noemt dit een “immense opgave”, maar op zich zou het binnen een periode van 27 jaar niet onmogelijk moeten zijn.

Het probleem ligt bij de arbeidscapaciteit, stelt het kennisinstituut. Bij de verduurzaming van de gebouwde omgeving in Nederland zijn momenteel bijna 60.000 voltijdbanen betrokken. Maar om in 2050 klimaatneutraal te zijn, moeten volgens het EIB dat jaar ruim 150.000 voltijdbanen worden ingezet.

“Niet valt in te zien waar deze enorme extra arbeidscapaciteit vandaan moet komen”, geven de onderzoekers aan. “De instroom in de technische opleidingen neemt eerder af dan toe en een enorme opschaling van buitenlandse arbeidskrachten ligt ook niet in de rede als bedacht wordt dat dezelfde vakkrachten ook voor de energietransitie elders in Europa hard nodig zullen zijn.”

Recent kwam er nog een studie uit van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Die organisatie achtte het doel om in 2050 klimaatneutraal te zijn wel haalbaar, al zou dit niet voor volledig ‘fossielvrij gelden’. Maar volgens het EIB heeft het PBL bij zijn onderzoek alleen gekeken naar de technologische en geofysische haalbaarheid. Of alles economisch en maatschappelijk beschouwd ook realistisch is, is toen niet beoordeeld. Dat laatste is nu juist waar het aan schort, aldus het bouwinstituut.

Waarschuwing voor ‘diabetesgolf’, meer mensen met prediabetes

insulinespuit

AMERSFOORT – “Als we nu niets doen, komt er straks een diabetesgolf op ons af”, waarschuwt de directeur van het Diabetes Fonds, Diena Halbertsma.

Volgens maandag door het fonds gepubliceerde schattingen van de universiteit van Maastricht heeft een op de vijf mensen tussen de veertig en 75 jaar op dit moment prediabetes; een voorfase van diabetes 2 die ongemerkt al schade aan het lichaam aanricht. “Als een sluipmoordenaar”, zegt het fonds. Het begint met een campagne tegen de voortschrijding van (pre)diabetes, onder meer met een test via de eigen website.

In 2018 werd geschat dat 1,1 miljoen mensen prediabetes hadden, minder dan de vermoedelijke 1,4 miljoen van nu. Intussen hebben op dit moment 1,1 miljoen mensen in ons land al echt diabetes. “En dat aantal groeit. Iedere week wordt bij bijna duizend mensen diabetes type 2 vastgesteld. ” Bovendien zien kinderartsen “steeds vaker kinderen en jongeren die de ziekte hebben of in de voorfase zitten”.

“We zitten in een diabetes-crisis. Het aantal mensen met een hoog diabetesrisico is alarmerend”, zegt Halbertsma. De Maastrichtse studie had over een periode van tien jaar plaats onder een deel van de Zuid-Limburgse bevolking. “Uit het onderzoek blijkt dat in de loop van acht jaar 14 procent van de mensen met prediabetes diabetes type 2 ontwikkelt; dat zijn alleen al in de leeftijdsgroep tussen de 40 en 75 jaar zo’n 200.000 mensen”, concludeert Halbertsma.

Mensen zijn zich vaak niet bewust van het risico dat ze al lopen op diabetes type 2. Ze merken lange tijd niks en denken vaak dat ze gezond genoeg eten en dat ze “te jong” zijn. “Weten dat je risico loopt. Dat is cruciaal, ver voordat je de diagnose krijgt. Op tijd erbij zijn, betekent de schade nog kunnen beperken en de ziekte mogelijk voorkomen”, aldus het fonds.

Het fonds vindt het belangrijk om in te zetten op “vroegtijdig testen zodat Nederlanders zich bewust worden van hun risico en dit zo mogelijk kunnen verkleinen”. Als je op tijd weet of je risico loopt, dan kun je de ziekte mogelijk voorkomen, vult het aan. En “mensen met prediabetes kunnen hun risico met de helft verkleinen door gezonder te leven. Ook als je al diabetes hebt, kan een gezonde leefstijl leiden tot minder medicijngebruik en minder gezondheidsproblemen”.

Met diabetes is volgens de organisatie helemaal niet “prima te leven”, zoals nogal eens wordt beweerd, zegt Halbertsma. “Je hebt een grotere kans op gezondheidsproblemen, zoals hart- en vaatziekten, uitvallende nieren en oogproblemen”.

Spaanse politie neemt 11 ton hasj in beslag na achtervolging op zee [+video]

HUELVA (ANP) – De Spaanse politie heeft in totaal 11,4 ton hasj in beslag genomen na een achtervolging van drugssmokkelaars die in zes speedboten in de Spaanse Golf van Cádiz weg probeerden te komen. De zeven drugssmokkelaars werden uiteindelijk aangehouden nabij de kust van de Andalusische stad Huelva, schreef de politie-eenheid van de Guardia Civil zondag op X.

De smokkelaars probeerden op hoge snelheid, in speedboten uitgerust met extra buitenboordmotoren, te ontsnappen aan de speedboten van de politie. Tijdens deze achtervolging gooiden de smokkelaars hun lading van in totaal 293 drugspakketten overboord. De politie haalde de drugs vervolgens uit zee.

Het zeegebied ten westen en oosten van de Straat van Gibraltar tussen Europa en Afrika wordt al jaren door smokkelaars gebruikt om drugs te vervoeren, voornamelijk afkomstig uit Marokko.

LAATSTE NIEUWS

Rumping levert bouwmaterialen elektrisch met Volvo FM Electric

J.W.J. Rumping & Zonen B.V. heeft een Volvo FM Electric 6x2 kraanauto in gebruik genomen voor de distributie van bouwmaterialen. Het bedrijf rijdt met...