Clicky

vrijdag 14 juni 2024 - 20:21 uur
Home Blog Pagina 2

ILT ziet tijdens controle dat vrachtwagenchauffeur tunnelverboden negeert [+foto’s]

ROTTERDAM – Gisteren, donderdag 13 juni, controleerde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) tien vrachtwagens op de controle locatie aan de Tweedweg in Rotterdam. Tijdens deze inspecties werd gecontroleerd op het vervoer van gevaarlijke stoffen, de rij- en rusttijden en of de vrachtwagens niet waren overbeladen.

Eén van de inspecteurs zag in tegengestelde richting een vrachtwagen met een tankcontainer met een zeer brandbare vloeistof (UN1989) door de Botlektunnel rijden, terwijl dit niet was toegestaan. Vervolgens is de inspecteur achter de vrachtwagen aan gegaan teneinde deze staande te houden.

Toen de vrachtwagen in het zicht kwam, werd vervolgens nog een tunnelverbod genegeerd en reed de vrachtwagen door de Heinenoordtunnel. Het bleek dat de chauffeur het tunnelverbod negeerde in opdracht van zijn werkgever, omdat op de oorspronkelijke route een politiecontrole gaande was.

Hiervoor wordt ook tegen de werkgever proces-verbaal opgemaakt.

Tijdens de controle werd onder meer een overbelading van de derde as van de oplegger waarmee een tank gevuld met een bijtende stof (UN2531) werd vervoerd. Tevens was een luchtbalg van een as kapot. Voor beide overtredingen is tegen de chauffeur proces-verbaal opgemaakt. Deze combinatie mocht niet meer verder, aldus de ILT op X.

Ook werd een lege ongereinigde tank van een brandbare vloeistof (UN1247) gecontroleerd, waarbij de eerste en de derde afsluiter van de bodemopening van de tank open stonden. Op de bovenzijde van de tank stond de aansluiting van de dampretourleiding open.

Een schikkingsvoorstel van € 500 is ter plaatse door de chauffeur betaald. Eveneens wordt tegen de losser van de tank en de belader van de tank op het chassis van de chauffeur proces-verbaal opgemaakt.

Een waarschuwing is gegeven voor het ontbreken van de vermelding “Lege transporttank, laatste lading” op het vervoersdocument.

Eén combinatie die een container vervoerde beladen met 20 IBC’s gevuld met een giftige stof (UN 3288) had een onvolledige omschrijving van de gevaarlijke stof op het vervoersdocument. De chauffeur was wel in het bezit van de juiste informatie, maar die stond in zijn telefoon.

Dit mag alleen als het duidelijk is waar deze informatie in de telefoon staat en deze vrij toegankelijk is voor de handhavende instanties of de hulpdiensten en dat was hier niet het geval, zegt de ILT op X. Een schikkingsvoorstel van €250 is door de chauffeur direct betaald.

Tot slot zijn er waarschuwingen gegeven voor onjuiste stuwage en het ontbreken van een wielkeg in de uitrusting.

Yeşilgöz: ook zorgen om ‘niet onomstreden’ PVV-kandidaat Faber

Faber

DEN HAAG -VVD-leider Dilan Yeşilgöz heeft ook twijfels over de nieuwe kandidaat-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) die de PVV naar voren heeft geschoven. Faber is “niet onomstreden”, aldus Yeşilgöz. Die zorgen heeft ze tegenover PVV-leider Geert Wilders en de formateur geuit, zegt ze vrijdag voor de ministerraad.

De VVD-voorvrouw spreekt over de felle houding van Faber, die vaak flink uithaalt in debatten. Het “gaat ook over eerder gedane uitspraken en de toon”, waarvan Yeşilgöz zich afvraagt of het “matcht met het ambt”. “Dan is het logisch dat je dat neerlegt bij degene die erover gaat.” Ze wil niet aangeven om welke uitspraken het precies gaat.

Faber kwam de afgelopen jaren meerdere keren in opspraak. In 2019 twitterde ze dat de dader van een steekpartij in Groningen ‘volgens betrouwbare bron’ een Noord-Afrikaans uiterlijk en een aversie tegen bier had. Dat kwam totaal niet overeen met getuigenverklaringen. Faber, toen Eerste Kamerlid, hield vol dat haar tweet klopte.

In 2015 kwam naar buiten dat ze met PVV-fractiegeld het bedrijfje van haar zoon had betaald voor het beheer van de website van de PVV Gelderland. Later bleek Fabers zoon ook de website voor de PVV-fractie in de Eerste Kamer te hebben gemaakt. De kwestie had uiteindelijk geen politieke gevolgen voor haar.

Faber is de nieuwe kandidaat voor de nieuwe post van Asiel en Migratie nadat de kandidatuur van Gidi Markuszower was ingetrokken. Dit gebeurde vanwege het onderzoek van de veiligheidsdienst naar hem.

Donderdag kreeg Yeşilgöz kort van Wilders te horen dat Markuszower vanwege de inhoud van het AIVD-onderzoek naar hem geen kandidaat-minister meer was. Wat daarin precies naar boven is gekomen, is niet bekend. Wel is bekend dat de AIVD hem jaren geleden als “integriteitsrisico” bestempelde. Hij zou banden hebben met buitenlandse inlichtingendiensten, vermoedelijk de Israëlische Mossad, meldden media toen. Wilders haalde Markuszower vervolgens van de kieslijst.

Later werd de trouwe PVV’er desondanks Eerste Kamerlid en vervolgens Tweede Kamerlid. Kamerlid Markuszower is ook ooit opgepakt voor verboden wapenbezit.

Twee doden aangetroffen in woning in Doetinchem

DOETINCHEM – De politie heeft donderdag in een woning in Doetinchem twee overleden personen aangetroffen.

De lichamen werden rond half 5 in een woning ter hoogte van de Stadsheidelaan aangetroffen, meldt de politie.

De politie doet onderzoek naar de toedracht.

Pierre van Diesen nieuwe CEO DB Schenker in Benelux

TILBURG – Per 17 juni neemt Pierre van Diesen de positie van CEO bij DB Schenker Benelux over, en volgt daarmee Jaap Bruining op.

Van Diesen heeft meer dan 25 jaar managementervaring in de transport- en logistieke sector, waarvan ruim 17 jaar bij DB Schenker. Met zijn sterke operationele achtergrond in Landtransport neemt hij uitgebreide ervaring mee naar deze functie.

Pierre van Diesen: “De timing van mijn stap in de rol van CEO is met gemengde gevoelens, gezien het recente overlijden van mijn voorganger Jaap Bruining. Mijn primaire focus zal liggen op het waarborgen van continuïteit in deze dynamische marktsituatie, om stabiliteit te behouden en onze organisatie verder te ontwikkelen.”

In de Benelux – met ongeveer 3.500 medewerkers en 28 strategisch gelegen logistieke centra en kantoren – biedt DB Schenker met zijn wereldwijde en Europese netwerk volledig geïntegreerde diensten aan op het gebied van landtransport, luchtvracht, zeevracht, fairs & events, special logistics, contractlogistiek en supplychainmanagement.

 

Canadees uit China bekent diefstal bedrijfsgeheimen Tesla

Tesla

CENTRAL ISLIP – Een in China woonachtige Canadees heeft voor de Amerikaanse rechtbank bekend bedrijfsgeheimen van autofabrikant Tesla te hebben gestolen. De 58-jarige man hangt een gevangenisstraf van tien jaar boven het hoofd.

De Canadees werd in de val gelokt door FBI-agenten die zich voordeden als zakenmensen. Zijn Chinese medeverdachte is nog voortvluchtig. Beiden werkten bij het in Ontario gevestigde Hibar Systems, een fabrikant van batterijen en pompsystemen die in 2019 door Tesla werd gekocht.

Volgens de rechtbank verliet de Canadees het bedrijf een jaar na de overname door Tesla om zich aan te sluiten bij een door zijn Chinese medeverdachte opgericht bedrijf dat dezelfde technologie produceert. De twee mannen zouden onder meer tekeningen van automatische pompen en assemblagelijnen voor batterijen hebben gestolen.

Eén van Europa’s grootste publieke oplaadpunten voor elektrische zware voertuigen opent in het Antwerpse havengebied

ANTWERPEN – Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en de Volvo Group, opent zijn grootste oplaadpunt tot nu toe in de haven van Antwerpen-Brugge. Door haar centrale ligging, uitgebreide verbindingen en uitstekende infrastructuur is de haven een belangrijk knooppunt in het internationale transportnetwerk.

Sterk engagement voor klimaatneutraliteit en duurzaamheid

Het laadstation op vrachtwagenparking Ketenis en dat op vrachtwagenparking Goordijk dragen bij tot de realisatie van de groene corridor tussen de havengebieden van Antwerpen en Zeebrugge. Deze corridor maakt deel uit van een bredere inspanning van de Haven van Antwerpen-Brugge om zichzelf te positioneren als een leider in duurzame havenactiviteiten wereldwijd.

De haven heeft zich duidelijk geëngageerd om koolstofneutraal te worden tegen 2050 en produceert nu al aanzienlijke hoeveelheden hernieuwbare energie met zonnepanelen en windturbines voor de dagelijkse activiteiten.

Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges: “De nood aan laadinfrastructuur is een sleutelelement in de elektrificatie van het wegtransport. Volledig in lijn met onze voortrekkersrol in de transitie naar hernieuwbare energie, besloten we om actie te ondernemen en samen met Milence laadstations te voorzien in het Antwerpse havengebied. We hopen hiermee een inspiratiebron te zijn voor andere havens en logistieke zones.”

Anja van Niersen, CEO van Milence: “Met deze strategische toevoeging aan het netwerk krijgt de toekomstige roadmap van Milence vorm. Gelegen in de Rijn-Alpencorridor, een van de drukste vrachtroutes in Europa, brengt dit de laadinfrastructuur waar deze het hardst nodig is om duurzaam transport van goederen over het hele continent mogelijk te maken.”

Versnelde overstap naar elektrische vrachtwagens in heel Europa

De net geopende laadhub op vrachtwagenparking Ketenis heeft tien CCS-laders (Combined Charging System) die twintig laadpunten van stroom voorzien met een vermogen tot 400 kW per laadpunt. Het is de eerste hub in België voor Milence en de grootste in Europa. De opening van een tweede hub op vrachtwagenparking Goordijk, met vijf CCS-laders die laadpunten van stroom voorzien, is gepland voor later dit jaar. Een snelle overgang naar Megawatt Charging Systems (MCS) voor beide hubs is gepland zodra de technologie beschikbaar is.

Annick De Ridder, schepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Deze laadstations maken van beide vrachtwagenparkings in het Antwerpse havengebied een onmisbare schakel in elektrisch vrachtwagentransport. Samen met Milence nemen we een belangrijke drempel weg voor binnen- en buitenlandse transporteurs om over te schakelen op elektrische vrachtwagens. Wegtransport is en blijft belangrijk voor onze haven, voor de snelle en tijdige levering van specifieke producten en voor de ‘last mile’. Onze haven is de economische motor van Vlaanderen. Hoe duurzamer – en in dit geval hoe elektrischer – deze motor draait, hoe beter!”

Veilig en handig opladen

Het nieuwe laadstation staat op een parking met voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs zodat ze tijdens het opladen comfortabel kunnen stoppen.

De parkeerplaats is omheind en beveiligd met toegangscontrole, verlicht en uitgerust met camerabewaking, Wi-Fi en sanitaire voorzieningen. Bovendien zijn er snacks en drankjes verkrijgbaar uit de automaten op het terrein.

Bloomberg: Duitsland bezig importheffing Chinese auto’s te stoppen

Volker Wissing

BERLIJN – De Duitse regering probeert te voorkomen dat de hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s van kracht worden, of op zijn minst af te zwakken als een volledige stop niet mogelijk is. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.

Ambtenaren in Berlijn zijn optimistisch dat de Europese Unie een oplossing vindt in directe gesprekken met China, schrijft het persbureau. De grootste economie van Europa gelooft dat het land bondgenoten heeft binnen het blok.

De Europese Commissie zei woensdag dat China oneerlijke concurrentie bedrijft door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er vanaf 4 juli extra heffingen tot ruim 38 procent.

Volgens de Duitse transportminister Volker Wissing dreigt de EU hierdoor in een handelsoorlog verwikkeld te raken met China. Dat land is een zeer belangrijke afzetmarkt voor Duitsland.

Rijkswaterstaat voert proef met hoogtedetectie voor schepen uit op de Hoofdvaarweg Lemmer Delfzijl

Foto: Rijkswaterstaat

GAARKEUKEN – Rijkswaterstaat voert de komende tijd bij sluis Gaarkeuken een proef uit met hoogtedetectie van (beroepsvaart)schepen op de Hoofdvaarweg Lemmer Delfzijl (HLD).

Met regelmaat vinden op de Nederlandse vaarwegen aanvaringen plaats tussen schepen en bruggen, die grote materiële en immateriële schade kunnen veroorzaken. Als beheerder wil Rijkswaterstaat de veiligheid op en de bereikbaarheid van de vaarwegen vergroten door het aantal ongevallen zoveel mogelijk terug te dringen.

Testplatform

Bestuurders in de regio en omwonenden vragen ook om het minimaliseren van uitval van brugverbindingen door aanvaringen. Een systeem dat de hoogte van (beroepsvaart)schepen detecteert, kan hier mogelijk aan bijdragen. Om daar de eerste stappen in te zetten hebben we onlangs bij sluis Gaarkeuken een testplatform gebouwd waarop het mogelijk is om verschillende technologieën aan te brengen en te testen op bruikbaarheid en toekomstbestendigheid.

De basis voor het testplatform wordt gevormd door het al bestaande hoogtedetectiesysteem dat voor (vracht)verkeer bij tunnels gebruikt wordt, en dat vervolgens geschikt gemaakt is voor gebruik op een vaarweg.

Optimaliseren technologieën

Op dit moment wordt het testplatform gebruikt voor testen met een enkelvoudige laserstraal. Dat is een betrouwbare technologie die op grote schaal in het dagelijkse leven gebruikt wordt, bijvoorbeeld in de industrie, geneeskunde en telecommunicatie.

De lasersensoren functioneren in combinatie met een matrixbord. Als een schip ‘te hoog’ is wordt de laserstraal onderbroken en wordt de schipper geïnformeerd op het matrixbord. Door fluctuerende waterhoogten in combinatie met verschillende brughoogtes is het voor schippers immers niet altijd duidelijk of het schip onder het brugdek door kan.

De eerste resultaten met de enkelvoudige laserstraal zijn positief. We gebruiken de komende periode om dit systeem verder te optimaliseren en bekijkt tevens welke andere technologieën aangebracht kunnen worden op het testplatform. Feedback over het systeem is essentieel, vandaar dat vaarweggebruikers in een later stadium van de proef gevraagd wordt om hun ervaringen te delen. De proef loopt nog tot het einde van het jaar.

Spoedeisende hulp steeds vaker gesloten door hoge druk

spoedeisende hulp

DEN HAAG – Ziekenhuisposten voor spoedeisende hulp moeten steeds vaker en langer tijdelijk sluiten. De druk op de acute zorg is dan zo hoog dat de spoedeisende hulp niet meer alle patiënten kan opvangen. In het eerste kwartaal van dit jaar ging een spoedeisende hulp in Nederland gemiddeld 40 uur dicht, tegenover 35 uur een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) die het ANP heeft geanalyseerd.

In de regio Noord-Nederland – Groningen, Friesland en Drenthe – sloten de afdelingen spoedeisende hulp het vaakst: gemiddeld 107 uur in het eerste kwartaal van dit jaar. In Brabant was dit met gemiddeld drie uur het laagst.

David Baden, SEH-arts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, zegt dat de toename van het aantal stops geen goed teken is. “Het laat zien dat de druk op de acute zorg toeneemt. Een stop is het eindstadium van een systeem dat overbelast is, je kondigt alleen een stop aan als het echt niet meer kan. Overmatige drukte betekent ook verlies van kwaliteit van zorg.” Toch beschouwt Baden uitwijken bij drukte soms een ‘verstandige keuze’. Hierdoor kunnen andere patiënten beter geholpen worden.

Grote spoed

De oorzaak van de druk op de acute zorg ligt volgens het LNAZ vooral bij de vergrijzing en de toename van kwetsbare ouderen. Het personeelstekort in de zorg speelt ook een rol. Het aantal mensen met een complexe zorgvraag neemt toe, maar het aantal zorgmedewerkers groeit niet mee. Volgens Baden spelen de tekorten in de thuiszorg en verpleegzorg ook een rol; patiënten blijven daardoor soms langer dan nodig in het ziekenhuis, wat de opnamecapaciteit beïnvloedt. Volgens het LNAZ ligt de oplossing in het toekomstbestendig maken van de zorg. Baden pleit ook voor investeren in huisartsenzorg en in de gezondheid van mensen.

Een stop betekent niet dat alle patiënten worden geweigerd. Als een patiënt bekend is in het ziekenhuis of als er grote spoed is, kan hij nog steeds op de spoedeisende hulp terecht. Andere patiënten worden naar een ander ziekenhuis gestuurd. Dit gebeurde in de eerste maanden van dit jaar gemiddeld twintig keer per afdeling spoedeisende hulp.

Ali B bij aankomst rechtbank: verhaal heeft twee kanten

Ali B

HAARLEM – “Het verhaal heeft twee kanten.” Dit verklaarde Ali B voorafgaande aan de derde zittingsdag van zijn zedenzaak. “Dit is de dag dat jullie voor het eerst mijn kant van het verhaal gaan horen.”

De strafzaak begon woensdag. “Wat ik tot nu toe heb verteld, waren voornamelijk antwoorden op vragen.” Hij noemde het tegenover de verzamelde pers bij de entree van de rechtbank in Haarlem ook “een trieste dag” voor alle partijen, waarbij hij de vrouwen die hem aanklaagden bij naam noemde.

De derde zittingsdag begint met het requisitoir van de officieren van justitie, uitmondend in een strafeis. Daarna houden zijn advocaten hun pleidooi.

Matroos gewond door Houthi-aanval op vrachtschip in Golf van Aden

Rode zee, Red Sea, pirates, piraten

SANAA – Een bemanningslid is donderdag zwaargewond geraakt bij een raketaanval door Jemenitische Houthi’s op een koopvaardijschip in de Golf van Aden, meldt het Amerikaanse commandocentrum CENTCOM.

Het schip, dat houten materiaal vervoerde onder de vlag van de republiek Palau, was onderweg van Maleisië naar Italië toen het in de Golf van Aden werd geraakt door twee kruisraketten. Die veroorzaakten brand aan boord. De bemanning zou nog altijd aan het blussen zijn. Eén bemanningslid raakte zwaargewond. Hij werd voor verzorging naar een ander schip overgebracht. Zijn nationaliteit werd niet medegedeeld.

Schepen in de Rode Zee en de Golf van Aden, één van de belangrijkste scheepvaartroutes ter wereld, worden al maandenlang regelmatig aangevallen door de Houthi’s uit Jemen. Zij doen dit in reactie op de Israëlische militaire operatie in de Gazastrook en hebben zich solidair verklaard met de Palestijnen. De VS en hun bondgenoten voerden al meermaals luchtaanvallen uit op hun basissen in Jemen.

De Houthi’s zijn in 2014 in opstand gekomen tegen de door Saudi-Arabië gesteunde regering van Jemen en besturen vanuit hoofdstad Sanaa een deel van het land.

CNV pleit voor meer zorgtijd en kortere werkweek

UTRECHT – Werkenden moeten meer recht krijgen op tijd voor mantelzorg, kinderen of vrijwilligerswerk. Dat meldt vakbond CNV in zijn nieuwe visie die vrijdag wordt gepresenteerd op het openingscongres ter ere van de fusie van alle CNV-bonden. Het recht op meer zorgtijd past volgens de vakbond in het pleidooi om een 30-urige werkweek in te voeren.

“Het ziekteverzuim neemt toe, de werkdruk is hoog en er staat een enorme vergrijzingsgolf voor de deur. De werkende van nu houdt vele ballen hoog en zit steeds vaker klem tussen werk, privé en zorgtaken. Het recht op zorgtijd gaan we daarom steviger verankeren in de cao’s”, zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin.

Volgens onderzoek van CNV is een meerderheid van Nederland voorstander van een 30-urige werkweek. Zo verwacht 54 procent dat over 10 jaar de 30-urige werkweek de norm is en vindt bijna de helft vijf dagen werken niet meer van deze tijd.

Fusie

“Steeds meer bedrijven gaan overstag en voeren een kortere werkweek in. AFAS is een grote speler die deze week de 4-daagse werkweek invoerde. Ook kleinere bedrijven experimenteren ermee. In het buitenland is de kortere werkweek gangbaarder dan in Nederland. Initiatieven uit IJsland, Engeland en Nieuw-Zeeland zijn bewezen effectief. In de cao’s van CNV nemen we nu de kortere werkweek op als inzet in de onderhandelingen”, aldus Fortuin.

Het openingscongres van CNV luidt de start in van de fusie tussen de diverse CNV-bonden CNV Vakcentrale, CNV Vakmensen, CNV Connectief en CNV Jongeren. Het CNV vormt hiermee vanaf nu één organisatie. Onder anderen minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en oud-premier Balkenende spreken op dit congres.

Nederlanders gewaarschuwd voor vertraging aan Duitse grens vanwege EK

BERLIJN – In Duitsland gaat het EK voetbal van start en dat gaat gepaard met strenge veiligheidsmaatregelen. Zo wordt gecontroleerd aan de grenzen om te voorkomen dat supporters die bekendstaan als gewelddadig het land binnenkomen. Rijkswaterstaat heeft Nederlanders die naar Duitsland gaan geadviseerd tijdig te vertrekken, omdat het flink drukker kan zijn bij grensovergangen.

Het EK begint vrijdag met een wedstrijd tussen gastland Duitsland en Schotland. Nederland komt komende zondag voor het eerst in actie. Dan speelt Oranje in Hamburg tegen Polen. De Duitse autoriteiten hebben zich voorbereid op calamiteiten die het kampioenschap kunnen verstoren: van cyberaanvallen tot desinformatiecampagnes, terreurdreigingen, noodweer en hittegolven.

Dat kunnen supporters aan de grens al merken. Duitsland behoort net als Nederland tot de Schengenzone en dat betekent dat normaliter geen grenscontroles plaatsvinden. Vanwege het EK kreeg de politie toestemming om tijdelijk controles uit te voeren bij alle landsgrenzen. Duitsland krijgt hulp van de Europese dienst voor grensbewaking, Frontex. Die stuurt tientallen medewerkers uit heel Europa naar Duitse luchthavens.

Ook andere Europese landen assisteren de Duitsers. In de aan Nederland grenzende deelstaat Noordrijn-Westfalen wordt daarom tijdens het kampioenschap een Internationaal Politiecoördinatiecentrum (IPCC) geopend. Ook zijn honderden buitenlandse politiemensen actief op Duits grondgebied. Die gaan bijvoorbeeld patrouilleren met Duitse collega’s in steden waar wordt gevoetbald of helpen bij controles in treinen.

Export groeide met ruim twee procent in april

DEN HAAG – Het volume (werkdaggecorrigeerd) van de goederenexport was in april 2,3 procent groter dan in april 2023, meldt het CBS. Dat is de eerste groei in bijna een jaar tijd.

Vooral de uitvoer van chemische producten, voedings- en genotmiddelen en machines was hoger dan een jaar eerder.

Het volume van de goederenimport was in april 5,3 procent kleiner dan in april 2023.

In de CBS Exportradar van juni waren de omstandigheden voor de export minder ongunstig dan in de radar van april. Dat komt vooral doordat de ontwikkeling jaar op jaar van de reële wisselkoersen minder ongunstig was en de jaar-op-jaarkrimp van de Duitse industriële productie kleiner.

Tienjarig meisje omgekomen bij explosie Antwerpen

doden explosie Antwerpen

ANTWERPEN – Na de explosie in een appartementengebouw in Antwerpen is een derde dodelijk slachtoffer onder het puin vandaan gehaald. Het gaat volgens Belgische media om een tienjarig meisje.

Er wordt nog steeds gezocht naar twee vermisten die vermoedelijk onder het puin liggen, onder wie de moeder van het meisje.

Eerder op donderdag werden al twee doden onder het puin vandaan gehaald. Een van de slachtoffers was een 44-jarige man.

Er loopt een onderzoek naar de oorzaak van de explosie. Mogelijk gaat het om een gasexplosie, maar het is nog niet zeker of dit daadwerkelijk het geval is.

LAATSTE NIEUWS

Bekeuringen uitgedeeld bij verkeerscontrole in havengebied Moerdijk

MOERDIJK - In het havengebied van Moerdijk is donderdagmiddag en -avond 13 juni een grote verkeers- en transportcontrole gehouden. Bij diverse voertuigen zijn overtredingen...