Clicky

donderdag 16 mei 2024 - 09:38 uur
Home Blog Pagina 77

Eigenaar schip Fremantle Highway vangt bot in kort geding

Fremantle Highway

DEN HAAG – De bestuursrechter is de aangewezen rechter om aan de hand van een volledig dossier te beoordelen of het schip de Fremantle Highway een afvalstof is. Bij de (gewone) kort gedingrechter is eigenaar KMS aan het verkeerde adres. Dat volgt uit een uitspraak in een kort geding bij de rechtbank Den Haag.

Vorig jaar brak er brand uit op het schip. KMS wil het schip vervoeren naar China voor reparatie, maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet het schip als afvalstof waardoor het niet zomaar getransporteerd mag worden. KMS spande daarop dit kort geding aan. De rechter verklaart KMS niet-ontvankelijk in haar vorderingen.

Brand

Op 25 juli 2023 is brand uitgebroken aan boord van het schip Fremantle Highway. Hierdoor ontstond schade aan de lading, elektrische en hybride voertuigen, en aan het schip zelf. Nadat de brand was geblust is het schip eerst naar de Eemshaven en later naar de haven in Rotterdam gesleept. Daar bevindt het zich sinds 23 september 2023. Op 3 oktober 2023 hebben de eigenaren het schip verkocht aan het bedrijf KMS dat zetelt in Vijfhuizen.

KMS wil de Fremantle Highway laten vervoeren naar China om daar te worden gerepareerd. De Inspectie Leefomgeving en Transport wil niet zomaar meewerken aan de reis naar China. Zij vindt dat het schip door de brand een afvalstof is. ILT vindt dat dat er eerst een zogenoemde kennisgeving op grond van Europese regels moet worden gedaan. Als die er is, met een dossier met noodzakelijke informatie, kan er snel beslist worden of het schip wel of niet naar China kan worden gebracht. Mocht KMS het niet eens zijn met de beslissing die dan genomen wordt, dan kan het bedrijf naar de bestuursrechter om een voorlopige (spoed)voorziening te vragen, vindt de ILT.

KMS vindt een kennisgevingprocedure niet nodig omdat het schip geen afvalstof is. Het bedrijf wil via dit kort geding bereiken dat het schip alsnog naar China kan worden gevaren.

Oordeel rechtbank

De kortgedingrechter oordeelt dat de kennisgevingsprocedure de juiste weg is voor een goede beoordeling van de staat van het schip. Dan komen alle belangrijke gegevens op tafel. Dat KMS vindt dat er geen sprake is van afvalstof, maakt dit niet anders. Als de ILT erbij blijft dat het schip wel een afvalstof is, dan kan KMS bezwaar aantekenen en in beroep gaan bij de bestuursrechter. Die rechter is primair geëquipeerd om aan de hand van het volledige dossier duidelijkheid te geven of het schip als afvalstof moet worden aangemerkt.

KMS kan hangende de behandeling van het bezwaar, op korte termijn een voorlopige voorziening vragen om zo een voorlopig rechterlijk oordeel hierover te krijgen. Zo kan KMS toch op relatief korte termijn een toetsing krijgen van het standpunt van de ILT door de (voor kwesties als deze gespecialiseerde) bestuursrechter, oordeelt de kortgedingrechter. Daarom is de weg naar de civiele rechter afgesloten.

PVV wil geen Nexit meer, maar EU van binnenuit veranderen

Wilders

DEN HAAG – De PVV wil zich in het Europees Parlement hard maken om “Nederland weer op 1” te zetten, maar zwijgt in haar verkiezingsprogramma inmiddels over het verlaten van de EU. In het vorige EU-programma uit 2019 werd nog wel gepleit voor een zogeheten Nexit. “We zullen keihard werken om de Unie van binnenuit te veranderen”, schrijft de PVV nu. Ook is “intensieve economische samenwerking” volgens de PVV “in ons belang”.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in november riep de PVV nog op tot een bindend referendum over een Nexit. Daarover staat nu niets in het programma voor de Europese verkiezingen die begin juni zijn. Wel wil de PVV de Nederlandse “soevereiniteit koesteren en beschermen”, bijvoorbeeld door vast te houden aan het vetorecht dat lidstaten hebben.

Lijsttrekker voor de EU-verkiezingen is Sebastiaan Stöteler uit Almelo. Hij is daar fractievoorzitter in de gemeenteraad en ook fractievoorzitter in de Provinciale Staten van Overijssel. Op twee staat Marieke Ehlers en op drie Auke Zijlstra die al eerder in het parlement zat. De vierde plaats is voor Sebastian Kruis, gemeenteraadslid in Den Haag en ook voorlichter van de PVV-fractie in de Tweede Kamer.

Zeven pagina’s

In het programma, dat bestaat uit zeven pagina’s tekst, pleit de partij van Geert Wilders voor “samenwerking met gelijkgestemden” en een einde aan “eurofiele dromen”. Ook wil de PVV Europese regels aanpassen, zodat lidstaten zelf meer kunnen bepalen hoeveel migranten ze opnemen.

De partij steunt Oekraïne in haar strijd “tegen de Russische agressor”, maar zegt niet hoeveel geld ze daarvoor wil uittrekken. De PVV zegt verder voorstander te zijn van Europese defensiesamenwerking, iets waar de partij zich eerder niet zo duidelijk voor uitsprak. Nog steeds is de PVV tegen een Europees leger, of een eurocommissaris van Defensie.

Eén A4

Wilders’ partij spreekt zich nu niet meer uit tegen de islam in haar programma. In 2019 besteedde de partij er nog een alinea aan, terwijl het programma toen nog uit slechts één A4 bestond. De EU zou zich schuldig maken aan “islamisering” en “het voortbestaan van ons land, ons volk, onze nationale identiteit en eigen cultuur moet de eerste prioriteit worden”, schreef de partij toen. Ook in het landelijke verkiezingsprogramma van vorig jaar sprak de PVV zich expliciet uit tegen de islam.

Het Europese klimaatbeleid moet volgens de PVV gebaseerd zijn op “gezond verstand”. De partij wil dijken verhogen en meer ruimte geven aan rivieren.

Man aangehouden voor fraude met VCA-examens

Examen

DEN HAAG – De Opsporingsdienst van de Nederlandse Arbeidsinspectie heeft een 62-jarige man uit Friesland aangehouden voor vermoedelijke fraude met examens voor VCA-diploma’s. Met een VCA-diploma laten werknemers in bepaalde sectoren zien basiskennis te hebben over veiligheid, gezondheid en milieu.

De verdenking is dat de man als examinator juiste antwoorden aanwees aan kandidaten of deze zelf invulde tijdens examens. De Stichting Samenwerken Voor Veiligheid (SSVV), eigenaar van het examenstelsel, heeft in deze zaak 1300 VCA-diploma’s ongeldig verklaard. Daarnaast is de examinator op non-actief gezet en vervolgens ontslagen.

VCA staat voor Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers. Om in Nederland bij een VCA-gecertificeerd bedrijf te kunnen werken is een VCA-diploma vereist.

Het onderzoek naar de fraude met examens richtte zich op een periode van begin 2019 tot begin 2021. De zaak kwam aan het licht via toezichthouder Stichting Examenkamer. Eind 2020 vond er bij een groep onvoldoende of niet Nederlands sprekende kandidaten een examen plaats. Op dat moment was er toezicht van de Examenkamer. De kandidaten zakten toen allemaal.

Vijf dagen later was er weer een examen voor dezelfde groep, maar dit keer zonder toezicht. Alle kandidaten slaagden toen voor het examen. Dat examen werd vervolgens ongeldig verklaard en de kandidaten moesten opnieuw examen onder toezicht doen. Alle kandidaten zakten vervolgens weer.

Uit het onderzoek van de Opsporingsdienst van de Nederlandse Arbeidsinspectie kwam naar voren dat de examinator de juiste antwoorden aanwees aan de kandidaten of zelf invulde tijdens de examens. De examinator werkte daarbij vermoedelijk nauw samen met de opleider. Deze opleider richtte zich specifiek op kandidaten die moeite hebben met leren of die de Nederlandse taal onvoldoende machtig waren en bood een alles-in-één pakket aan. Hij beloofde in zijn reclameslogan ook een slagingsgarantie. Dat is opvallend, want een opleider gaat niet over de uitslag van een examen. Een examinator hoort daarnaast onafhankelijk te zijn en niet samen te werken met een opleider.

De SSVV heeft in deze zaak 1300 VCA-diploma’s ongeldig verklaard. Werkgevers kunnen via de website van de SSVV het Centraal Diploma Register (CDR) raadplegen. Daar kan worden nagegaan of een VCA-diploma ongeldig is verklaard. Het register is openbaar.

Van der Poel ziet gevaar in chicane bij Parijs-Roubaix

Van der Poel

PARIJS – Mathieu van der Poel is dieper ingegaan op de omstreden U-bocht die de organisatoren van wielerklassieker Parijs-Roubaix hebben ingebouwd voor het Bos van Wallers. De Nederlander is er zeker van dat de parcoursaanpassing voor problemen gaat zorgen.

“Kijk, het is goed dat ze iets anders proberen. Maar naar mijn mening is die chicane niet de manier waarop het moet gebeuren”, zei Van der Poel in aanloop naar de wedstrijd zondag. “Volgens mij wordt het juist nog gevaarlijker.” Hij is met name bang dat het remmen en het maken van een scherpe bocht lastig zal zijn met zoveel renners.

Met de ingebouwde chicane hoopt de organisatie het peloton te vertragen bij de beruchte kasseistrook. De laatste tijd zijn er meerdere grote valpartijen geweest in het wielrennen en dat wil de organisatie voorkomen. Donderdag nog gingen er meerdere renners hard onderuit in de vierde etappe van de Ronde van het Baskenland.

Risico

Ondanks dat is Van der Poel, die Parijs-Roubaix vorig jaar won, niet blij met de nieuwe maatregel zondag. Op X liet hij donderdag al zijn ongenoegen uit: “Is dit een grap?”, zo schreef hij.

Vrijdag zei Van der Poel wel dat de renners zelf uiteindelijk het grootste risico vormen tijdens een wedstrijd. “Wij nemen de risico’s. Dat het is grootste probleem, Iedereen wil op hetzelfde moment voorin zitten en dat is gewoon onmogelijk. En ik doe er zelf ook aan mee.”

De 29-jarige Van der Poel wil zondag zijn titel verdedigen in de Noord-Franse klassieker. Hij is de grote favoriet. Afgelopen zondag won hij nog de Ronde van Vlaanderen voor de derde keer.

A7 bij Purmerend nog rustig, maandag grote verkeershinder verwacht

PURMEREND – De voorbereidende werkzaamheden op de A7 bij Purmerend zorgen vrijdagochtend nog niet voor verkeershinder of drukte op de weg, meldt de ANWB. Rijkswaterstaat is de komende avonden en nachten bezig om de nieuwe verkeerssituatie op de brug in de A7 over het Noordhollandsch Kanaal in te richten. Maandag begint Rijkswaterstaat met het versterken van de brug.

Vanaf zondagochtend is nog maar een helft van de brug beschikbaar voor verkeer. Weggebruikers rijden dan over vier versmalde rijstroken met een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Rijkswaterstaat verwacht dat dat op zondag nog niet meteen voor grote problemen gaat zorgen. In de nacht van zondag op maandag wordt de laatste hand gelegd aan het opbouwen van het werkterrein. De grote verkeershinder en drukte worden vanaf maandag verwacht, laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten. Dan beginnen ook de werkzaamheden aan de brug, die vijf maanden gaan duren.

Rijkswaterstaat benadrukt dat de zorgen die omwonenden hebben over de bereikbaarheid van de regio door het deels afsluiten van de weg terecht zijn. “In principe kun je overal blijven komen. Het kan wel langer duren, houd daar rekening mee in de reistijd. Dat maakt het project wel spannend, maar we doen dit niet voor de eerste keer.”

Volgens de woordvoerder zal het met name de eerste dagen druk zijn. “De eerste dagen zijn de wen-dagen. Dan zul je zien dat het druk wordt, erna stabiliseert het, dan weten mensen hun weg te vinden en wordt het rustiger. Daar hopen we in dit geval ook op.”

Rijkswaterstaat houdt weggebruikers via hun sociale media-accounts en websites op de hoogte van de voortgang van de werkzaamheden, aldus de woordvoerder. Om te voorkomen dat mensen gebruikmaken van sluiproutes wordt een aantal lokale wegen in de spits afgesloten voor doorgaand verkeer. “Zodat die wegen echt alleen gebruikt worden door mensen die daar wonen.”

Een tijdelijke brug kon niet, zegt Rijkswaterstaat. “We gaan de brug versterken, door gaten te boren en op te vullen met staal. Dat moet van bovenaf. Een noodbrug heeft veel impact op de omgeving, zoals veel voorbereidingstijd waardoor vrachtverkeer dat nu al anderhalf jaar omrijdt nog langer moet omrijden. De brug moet ook aansluiten op alle wegen eromheen. Ook speelt de stikstofproblematiek mee. Het is zo complex dat we geen mogelijkheid zagen om een noodbrug aan te leggen”, aldus de woordvoerder.

Vrachtwagenchauffeur loopt dubbele beenbreuk op door conflict met twee stomdronken chauffeurs

RITTHEM – Een 64-jarige Bulgaarse vrachtwagenchauffeur is in de nacht naar vrijdag op een parkeerplaats bij een horecazaak aan de Engelandweg in Ritthem ernstig mishandeld. Hij liep een dubbele beenbreuk op en is naar een ziekenhuis in Goes gebracht.

De politie heeft in samenwerking met de Koninklijke Marechaussee ter plaatse een 28-jarige man uit Kerkwijk en een 46-jarige man uit Aalst als verdachten aangehouden. Het lijkt te gaan om een conflict tussen chauffeurs onderling.

De politie kreeg vrijdag 5 april 2024 omstreeks 00.35 uur een melding dat er een man mishandeld was op een parkeerplaats bij een koffiehuis aan de Engelandweg. Ter plaatse troffen de agenten een zwaargewonde Bulgaarse vrachtwagenchauffeur aan die op de grond lag. Hij bleek te zijn mishandeld.

Een getuige vertelde dat hij in de cabine lag te slapen en dat rond middernacht twee personen tegen het portier klopten. Hij zag dat ze de brandblusser van zijn vrachtwagen gehaald hadden en daarmee andere vrachtwagens onderspoten. Ook werd daarmee een voorruit ingeslagen. Even later zag hij een collega gewond op de grond liggen. Hij belde direct 112 waarna eenheden van de politie en Koninklijke Marechaussee ter plaatse kwamen.

Er zijn ter plaatse twee verdachten aangehouden die flink onder invloed van alcohol waren. De 28-jarige man uit Kerkwijk blies 735 ugl, de 46-jarige man uit Aalst kwam uit op 835 ugl. De aanleiding voor de zware mishandeling is nog niet duidelijk, meldt de politie.

De politie vraagt om getuigen die vannacht iets gezien hebben van de incidenten op de parkeerplaats aan de Engelandweg in Ritthem (gemeente Vlissingen) contact op te nemen met de politie. Bel dan met de politie van het team Walcheren, via 0900-8844 vermeldt het dossiernummer 2024084525. U kunt natuurlijk ook uw informatie doorgeven aan Meld Misdaad Anoniem op 0800-7000.

 

Vrachtwagen kantelt van dijk af in Gelderse Leuth [+foto]

Gekantelde vrachtwagen Leuth

LEUTH – Vrijdagochtend 5 april is een trekker met oplegger op de Kapitteldijk in Leuth van de dijk afgereden en op zijn kant terechtgekomen.

De chauffeur had net gelost waardoor de vrachtwagen op het moment van het ongeval leeg was.

De chauffeur raakte bij het ongeluk, voor zover bekend, niet gewond.

Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren is onbekend

Een berger gaat proberen om de vrachtwagen weer op zijn wielen te zetten.

Adema: zonder hulp kan het slecht aflopen met heel veel boeren

Adema

DEN HAAG – Volgens demissionair minister Piet Adema (Landbouw) kan het over een paar jaar met “heel veel” boeren “wel eens heel slecht aflopen” als er geen hulppakket komt om het mestprobleem te verlichten. Eerder deze week lekte uit dat de bewindsman werkt aan een nieuwe opkoopregeling om ze te helpen.

De EU heeft een einde gemaakt aan de uitzonderingspositie van Nederlandse veehouders die twintig jaar lang veel meer mest mochten uitrijden dan collega’s in andere lidstaten. Dat gaat boeren tienduizenden euro’s kosten, aldus de minister. Brussel schrapt de zogenaamde derogatie omdat de boeren zich onder meer niet aan de regels hielden.

Volgens de minister hoeft er niet gerekend te worden op coulance of steun vanuit de EU. “Het zou heel erg helpen als Europa een handje zou willen helpen. En ik ben natuurlijk ook in Europa bezig geweest, maar dat zit muurvast. En ik ben daar ook niet hoopvol op dat Europa ons weer de ruimte gaat geven voor die specifieke boeren.”

Adema overweegt een breed pakket aan maatregelen. Hij denkt onder meer na over een opkoopregeling waar alle veehouders een beroep op kunnen doen. Maar de partijen die een nieuwe regering willen vormen voelen niets voor dat laatste. Volgens de minister moet er wel iets gebeuren, omdat de “urgentie buitengewoon hoog” is.

One Air vliegt met Boeing 747 vrachtvliegtuigen vanaf East Midlands Airport

One Air - East Midlands Airport

DERBY – One Air, de Britse vrachtluchtvaartmaatschappij, is begonnen met haar activiteiten op East Midlands Airport (EMA). De centraal liggende Britse luchthaven zal nu een regulier vertrek- en bestemmingspunt zijn voor One Air’s Boeing 747-400 vrachtvliegtuigdiensten die Azië en Europa met elkaar verbinden, evenals voor ad hoc wereldwijde charterdiensten.

“East Midlands Airport heeft veel belangrijke pluspunten die het aantrekkelijk maken voor vrachtvervoer, waaronder de beschikbaarheid van slots en minder beperkingen rond nachtvluchten in vergelijking met andere luchthavens. EMA heeft ook een zeer begripvolle en vooruitstrevende houding tegenover vrachtvervoerders. Als groeiende Britse luchtvaartmaatschappij kijken we ernaar uit om onze aanwezigheid op de EMA te vestigen en onze expeditie-, logistieke en charterklanten te ondersteunen die goederen van en naar het Verenigd Koninkrijk vervoeren”, aldus Chris Hope, Chief Operating Officer van One Air.

De eerste vlucht van One Air naar East Midlands arriveerde afgelopen weekend vanuit Hong Kong met een laadvermogen van 105 ton.

EMA beschikt over one-stop-verbindingen naar 185 van de grootste steden ter wereld, waaronder New York, Singapore, Dubai, Hong Kong, Tokio, Parijs en Mumbai, en is de thuisbasis van het belangrijkste expresluchtvrachtknooppunt van het Verenigd Koninkrijk. Het stelt vrachtvervoerders en hun klanten in staat goederen snel en efficiënt over de hele wereld te vervoeren.

De luchthaven verwerkt elke nacht het equivalent van meer dan een miljoen pakketten, en de vrachtactiviteiten bieden essentiële ondersteuning aan regionale bedrijven, waaronder bedrijven in de geavanceerde productie-, ruimtevaart-, farmaceutische en automobielsector, en dragen zo ongeveer £ 443 miljoen bruto toegevoegde waarde bij aan de regionale economie.

Commercieel directeur van EMA, Chris Lane, voegde hieraan toe: “We zijn absoluut verheugd One Air te mogen verwelkomen op East Midlands Airport. Ze versterken wat al een zeer succesvolle, nationaal belangrijke vrachtoperatie is die profiteert van een strategische centrale ligging, minder beperkingen dan veel andere luchthavens, en een team dat zich volledig inzet voor het leveren van service van topklasse. We hopen dat dit het begin is van een langdurige samenwerking met One Air om ons te helpen naadloze handel te blijven bieden die Groot-Brittannië aandrijft.”

Mercedes ziet in Vettel serieuze kandidaat voor zitje Hamilton

Hamilton-en-Vettel

SUZUKA – Teambaas Toto Wolff van Mercedes sluit niet uit dat voormalig wereldkampioen Sebastian Vettel in 2025 het zitje krijgt van Lewis Hamilton. “Wat hij heeft gepresteerd in de Formule 1 is fenomenaal. Sebastian is iemand die we niet buiten beschouwing laten”, zei Wolff bij de Grote Prijs van Japan in Suzuka.

Vettel, die tussen 2010 en 2013 vier keer de wereldtitel veroverde in dienst van Red Bull, liet deze week doorschemeren dat hij een rentree in de Formule 1 overweegt.

De Duitser, die aan het einde van 2022 afscheid nam, voerde al gesprekken met Wolff. Na dit seizoen komt er een plek vrij bij Mercedes omdat zevenvoudig wereldkampioen Hamilton naar Ferrari verhuist.

Wolff benadrukte dat Mercedes de tijd neemt om de opvolger van Hamilton te kiezen. “De markt is momenteel erg dynamisch. Een aantal van de echt goede coureurs staat op het punt om voor andere teams te tekenen. We willen gesprekken blijven voeren en de opties open houden, maar in dit stadium is het veel te vroeg om ons aan een coureur te binden”, aldus de teambaas.

Renners na crash in Baskenland: agressieve rijstijl het probleem

ronde-van-Baskenland

LEGUTIO – Zware ongelukken in het wielrennen hebben tegenwoordig vooral te maken met de steeds agressievere rijstijl van renners. Dat zegt de Duitse prof Nils Politt in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Aanleiding is de zware valpartij in de vierde etappe van de Ronde van het Baskenland donderdag. Daarbij waren onder anderen Jonas Vingegaard, Primoz Roglic en Remco Evenepoel betrokken.

“Het stressniveau is tegenwoordig veel hoger”, stelt de 30-jarige Politt, afgelopen zondag derde in de Ronde van Vlaanderen. “De wedstrijden gaan steeds sneller en renners vallen eerder aan.” Ook denkt de Duitser dat jonge wielrenners zich extra willen bewijzen, waardoor het gevaar op de weg toeneemt.

Botbreuken

De Spaanse renner Pello Bilbao legt ook de verantwoordelijkheid bij het peloton zelf. “Dit moet wielrenners aan het denken zetten. Zij zijn misschien wel degenen die het gevaar veroorzaken. Het is belangrijk dat we de manier waarop we tegen elkaar fietsen gaan heroverwegen”, aldus de 34-jarige Bilbao tegenover Spaanse media.

Het ongeval donderdag gebeurde in een bocht. Meerdere renners verloren de grip op het stuur en eindigden hard in een geul langs de weg. Vingegaard hield er verschillende botbreuken aan over. Roglic leek direct zwaar aangeslagen, maar zijn fysieke schade blijkt mee te vallen. Evenepoel brak zijn sleutelbeen en heeft een scheur in zijn schouderblad.

Apple ontslaat honderden werknemers na stopzetten autoproject

Apple

CUPERTINO – Apple heeft in Californië meer dan 600 werknemers ontslagen. De stap is mede een gevolg van Apple’s beslissing om te stoppen met het ontwikkelen van een eigen auto. Ook staakte Apple onlangs zijn eerdere ambitie om de Apple Watch te voorzien van een microLED display, waardoor sommige medewerkers niet meer nodig zijn.

Veel mensen uit het team dat werkte aan de Apple Car worden overgeheveld naar de divisie voor kunstmatige intelligentie (AI) binnen het bedrijf, kwam onlangs al aan het licht. Maar uit documenten die zijn ingediend bij Californische autoriteiten blijkt dat er ook honderden mensen worden ontslagen. Hoeveel precies, wil Apple niet zeggen.

Aan de Apple Car werkten naar verluidt bijna 2000 mensen. Bij de start van het project zo’n tien jaar geleden wilde Apple een auto bouwen die zelfrijdend zou zijn. Het voertuig zou bovendien spraakgestuurde navigatie krijgen. Het project is stopgezet omdat leidinggevenden het niet eens konden worden over Apple’s ambities op de automarkt en de daarmee gemoeide kosten.

Nieuw project

Er leek eerder dit jaar nog sprake van dat het autoproject in afgeslankte vorm toch door zou gaan. Apple zou dan geen zelfrijdende auto, maar een eenvoudigere elektrische auto willen maken. Maar uiteindelijk is het project toch helemaal gestaakt.

Inmiddels lijkt Apple wel weer een nieuw project te hebben, waarmee de onderneming veel opzien kan baren. Ingenieurs van Apple werken volgens bronnen van Bloomberg aan een robot voor in huis. Naar dit project zouden ook mensen van de autotak zijn overgeplaatst. Als het product aanslaat, moet robotica een van de grote geldverdieners worden voor het techconcern.

Slimme horloges

Apple werkt ook aan de productie van ‘mixed reality-brillen’ waarin computerbeelden worden gecombineerd met de werkelijkheid, maar daar worden op korte termijn geen grote inkomsten van verwacht. Volgens Bloomberg heeft Apple zijn dromen van een microLED-display voor de Apple Watch daarnaast ook nog niet helemaal vaarwel gezegd.

Het concern gebruikt momenteel een OLED-display in zijn slimme horloges. MicroLED-schermen zouden een langere levensduur hebben, maar het zou nu nog te lastig zijn om ze in de Apple Watch in te bouwen. Persbureau Bloomberg zegt dat Apple nog steeds op zoek is naar nieuwe leveranciers en methoden om dit toch op een handige manier te doen.

Apple telde vorig jaar meer dan 160.000 werknemers.

Vrachtwagen in beslag genomen bij grote controle in Enschede [+video]

ENSCHEDE – De politie heeft donderdag 4 april met diverse partners een grote controle gehouden aan de Marssteden in Enschede. De actie was gericht op het tegengaan van overtredingen die betrekking hebben op het transport van bodem- en afvalstoffen.

Uit eerdere controles bleek dat veel documenten onjuist of niet waren ingevuld. Door het foutief invullen of ontbreken van deze documenten wordt ondermijning gestimuleerd. Ook zorgen de vele grensoverschrijdende transporten van niet herleidbare afvalstoffen voor ondermijnende criminaliteit en concurrentievervalsing.

Naast de politie sloten ook de Omgevingsdienst Twente, De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en Inspectie Leefomgeving en Transport aan.

In totaal werden er ruim 68 vrachtwagens en dertien busjes en bestelauto’s gecontroleerd. Negen bestuurders hadden geen vergunning van de Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO). Zes keer ontbrak de VIHB-registratie (Vervoerders, Inzamelaars, Handelaars en Bemiddelaars). Vijf bestuurders hadden hun EVOA-documenten niet op orde (de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen). Het gaat om economische delicten.

Eén vrachtwagen werd in beslag genomen en agenten en partners stuitten verder op overbelading (2x), niet (compleet) ingevulde begeleidingsbrieven (6x), onjuiste kentekenplaten (3x), een bestuurder zonder rijbewijs en een niet werkende tachograaf. De NVWA gaf de vervoerder van kippenvlees een boete gezien de omstandigheden waarin het vlees werd vervoerd.

Gezamenlijk signaal naar vrachtvervoer in en rond Enschede

De politie kijkt positief terug op de controle. Met controles als deze hopen we een duidelijk signaal af te geven dat we gezamenlijk intensief optreden tegen zoveel mogelijk vormen van milieucriminaliteit en ondermijning. Ook geeft het ons nieuwe inzichten in ondermijnende vormen van (milieu)criminaliteit.

ING-onderzoek: bijna 4 op de 10 vrezen dat AI banen gaat kosten

AI

AMSTERDAM – Bijna vier op de tien Nederlanders vreest dat de opmars van kunstmatige intelligentie (AI) banen gaat kosten. Toch is vrijwel niemand bang voor het volledig verdwijnen van zijn eigen baan, staat in een onderzoek van ING.

Ruim 40 procent van de Nederlanders heeft volgens de onderzoekers inmiddels ervaring opgedaan met AI, onder jongeren gaat het zelfs om twee derde van de ondervraagden

De ervaringen zijn veelal positief. Zowel bij privégebruik (20 procent) als bij professionele toepassingen (38 procent) geven mensen aan dat AI ze helpt om tijd te besparen. Slechts een relatief kleine groep gebruikers geeft aan dat het gebruik van AI ze uiteindelijk tijd heeft gekost.

Een grote groep Nederlanders, 43 procent van de ondervraagden, denkt dat AI een gevaar voor de samenleving kan vormen, terwijl een vrijwel even grote groep AI juist als een kans voor de samenleving bestempelt. Een meerderheid verwacht dat AI het leven verregaand zal gaan veranderen.

NVWA wil erkenning Brabants slachthuis intrekken

Slachten

DEN HAAG – De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit is voornemens om de erkenning van een klein slachthuis in Brabant in te trekken. Het bedrijf mag al geen levende dieren aanvoeren en slachten. Eerder schorste de NVWA de erkenning van het slachthuis namelijk al omdat dierenwelzijn en hygiëne onvoldoende werden geborgd. Ondanks verschillende ingediende verbeterplannen is er geen vertrouwen dat het bedrijf in staat is om dierenwelzijn en hygiëne op orde te brengen.

In oktober 2023 vond er een bedrijfsmeting plaats bij dit slachthuis waar met name schapen worden geslacht. Tijdens deze inspectie bleek er veel mis te zijn op gebied van de slachthygiëne. Zo waren de bedrijfsruimtes voor levensmiddelen niet schoon. Ook was de temperatuur van het water in de sterilisator, dat wordt gebruikt om messen te ontsmetten, 43,2 graden. Dit moet ten minste 82 graden zijn. Daarnaast namen medewerkers geen goede persoonlijke hygiëne in acht en was er voor de dieren op stal geen drinkwatervoorziening aanwezig.

Daarop heeft de NVWA besloten de erkenning van het slachthuis te schorsen. Tijdens een schorsing mag het bedrijf niet slachten en moet het een verbeterplan indienen bij de NVWA. In dit plan moet het slachthuis aantonen hoe ze wel op een goede manier kunnen slachten.

Verschillende verbeterplannen

Het bedrijf heeft meerdere verbeterplannen ingediend. In februari 2024 heeft het slachthuis, onder streng toezicht van de NVWA, proefslachtingen uitgevoerd. Tijdens de slacht bleek de hygiëne wederom niet op orde. Vuile vachten raakten het vlees van de karkassen en werden daardoor verontreinigd. Ook bleken medewerkers zich niet bewust van de noodzaak van hygiënisch werken.

Er is toen een nieuw verbeterplan geëist door de NVWA. Dit resulteerde uiteindelijk in een tweede proefslachting begin maart. Ook tijdens deze proefslachting waren er permanent dierenartsen van de NVWA aanwezig. De hygiëne was tijdens deze slachting op orde, maar dierenwelzijn werd onvoldoende geborgd. Zo was de elektrische bedwelming onvoldoende waardoor dieren weer bij bewustzijn kwamen. Dit is een zware overtreding.

Onvoldoende vertrouwen

Ondanks dat het slachthuis niet mag slachten, heeft de NVWA er onvoldoende vertrouwen in dat dit slachthuis in de toekomst dierenwelzijn en hygiëne kan borgen. Daarom is de NVWA voornemens om de slachthuiserkenning in te trekken. Het slachthuis kan, conform wetgeving, een nieuwe erkenning aanvragen bij de NVWA. De NVWA is verplicht de eventuele nieuwe aanvraag te beoordelen.

LAATSTE NIEUWS