Clicky

maandag 22 september 2025 - 05:47 uur
Home Blog Pagina 51

Onderzoek: kwaliteit water en bodem Berkel niet aangetast door incident FrieslandCampina

Foto: Persbureau De Breij

BORCULO – De explosie op 4 juli bij FrieslandCampina in Borculo, waarbij de agressieve vloeistof koningswater vrijkwam, heeft geen blijvende schade veroorzaakt aan de kwaliteit van het water of de bodem van de rivier de Berkel. Dat blijkt uit onderzoeken van zowel Waterschap Rijn en IJssel als in opdracht van FrieslandCampina zelf.

Direct na het incident zijn op meerdere locaties water- en bodemmonsters genomen, waaronder bij de locatie van het ongeluk. Volgens het waterschap zijn er geen gevaarlijke hoeveelheden stoffen aangetroffen, zoals salpeterzuur of zoutzuur. Bij één van de meetpunten werd in de waterbodem wel een lichte verontreiniging gevonden van metalen als koper, nikkel en zink, maar dit wordt niet als zorgwekkend beschouwd en er is geen aanleiding voor sanering.

Gemeente teleurgesteld in FrieslandCampina

Ondertussen zijn de herstelwerkzaamheden op het terrein van FrieslandCampina nog in volle gang. Toch overweegt het zuivelbedrijf om de fabriek op korte termijn gedeeltelijk te herstarten. Dat is tegen het zere been van de gemeente, meldt Omroep Gelderland.

In een brief aan FrieslandCampina laat het college van burgemeester en wethouders weten “met teleurstelling maar ook verontwaardiging” kennis te hebben genomen van de plannen.

Volgens de gemeente lijkt de herstart “vooral ingegeven door bedrijfseconomische motieven” en wordt daarmee voorbijgegaan aan de maatschappelijke onrust en het gevoel van onveiligheid bij inwoners.

Vervolg

Het terrein van FrieslandCampina blijft voorlopig afgesloten vanwege de lopende werkzaamheden. Wanneer de fabriek daadwerkelijk weer in gebruik wordt genomen, is nog niet duidelijk.

Drie IVECO S-Way oprijwagens voor Boels Verhuur

GROENEKAN – Boels verhuur heeft voor het transport van machines zoals hoogwerkers en ander rollend materieel drie IVECO S-Way oprijwagens besteld bij Veldhuizen Trucks. De IVECO trucks hebben een ideale oprijhoek en een lage laadvloer, waardoor ze multifunctioneel inzetbaar zijn.

Veldhuizen Trucks maakt gebruik van de IVECO S-Way 6×2 met een wielbasis van 510 cm. Dit type chassis werd speciaal ontwikkeld voor het transport van wissellaadbakken en vormt, mede dankzij de grote veeruitslag van de vooras de ideale basis voor een oprijwagen. De trucks zijn uitgerust met de Cursor 9 krachtbron met 360 pk in combinatie met de geautomatiseerde Hi-Tronics versnellingsbak.

Oprijhoek van 6 graden

Veldhuizen Trucks past een lagere bandenmaat toe op de beide achterassen, waardoor het chassis in feite achterover helt in rijstand. Dit hoogteverschil wordt opgevangen door de laadbak, waardoor toch een vlakke, 8,5 meter lange laadvloer ontstaat. Dankzij de dubbele afschuining aan de achterzijde, in combinatie met de hydraulische, vouwende oprijklep ontstaat zo een oprijhoek van slechts zes graden. Om dat te bereiken moet de lucht geveerde vooras in de hoogste stand gezet worden. De hoogte van de laadvloer bedraagt in rijstand slechts 99 centimeter, waardoor ook hoge machines binnen de wettelijke afmetingen kunnen worden vervoerd.

Laadvloer verlenging

De laadbak is volledig verzinkt voor een duurzaam en fraai uiterlijk. Dat geldt ook voor de speciale oprijklep met roosters. Doordat die roosters over de volle breedte zijn uitgevoerd kunnen bijvoorbeeld ook voertuigen met drie wielen voertuigen worden geladen.

Een bijzondere functie van de vouwende achterklep is dat deze ook kan dienen als verlenging van de laadvloer. Om die reden zijn er op de achterklep extra achterlichten en een kentekenplaat houder bevestigd. Daarnaast kan er een aanhangwagen vervoerd worden dankzij de standaard kogelkoppeling.

Elektrische lier

De IVECO S-Way oprijwagens voor Boels Verhuur zijn aan weerszijden voorzien van RVS kisten voor het opbergen van ladingzekering materiaal. Verder zijn de voertuigen voorzien van een elektrische lier in het kopschot waardoor ook getrokken materieel eenvoudig geladen kan worden.

Ontheffing ZE zones

Met de nieuwe IVECO S-Way oprijwagens heeft Boels Verhuur multifunctioneel inzetbare voertuigen in de vloot, waarmee ook de Zero Emissiezones in de steden bereikt kunnen worden. Dat kan dankzij de ontheffing die geldt voor voertuigen met een extra lage laadvloer. Daarmee is de IVECO S-Way een ideaal, wendbaar voertuig met veel comfort en een hoog laadvermogen.

Nieuwe afspraken om risico vogelaanvaringen rond Schiphol terug te dringen

Foto: Adobe Stock | Savvapanf Photo

SCHIPHOL – Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Haarlemmermeer en de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht hebben samen met Schiphol nieuwe afspraken gemaakt om het risico van vogelaanvaringen in de luchtvaart verder te beperken.

De maatregelen zijn vastgelegd in het nieuwe convenant ‘Reduceren vogelaanvaringen Schiphol’. Aanleiding is de toename van het aantal vogels, en met name ganzen, in de omgeving van de luchthaven. Botsingen met vogels kunnen ernstige gevolgen hebben voor de vliegveiligheid.

Minder aantrekkelijke omgeving voor vogels

Doel van de afspraken is om de omgeving van Schiphol minder aantrekkelijk te maken voor vogels. Zo wordt onder meer gewerkt met alternatieve gewassen, zoals olifantsgras, die minder geschikt zijn als voedselbron voor vogels.

Daarnaast zullen vogels actief worden verjaagd. In uiterste gevallen kan worden overgegaan tot het doden van dieren om risico’s voor de luchtvaart te beperken.

Belangrijke broed- en leefgebieden

Nederland is een belangrijk gebied voor vogels om te broeden en te overwinteren. De betrokken partijen benadrukken dat het noodzakelijk is om een balans te vinden tussen de bescherming van natuur en het waarborgen van de vliegveiligheid.

Met het convenant zetten de overheden en Schiphol een nieuwe stap om het aantal vogelaanvaringen structureel terug te dringen.

Volt zet klimaat bovenaan verkiezingsprogramma

DEN HAAG – Klimaat staat bovenaan het concept-verkiezingsprogramma dat Volt dinsdag heeft gepresenteerd. Europese eenwording krijgt daarmee een minder prominente plek in het programma. De partij investeert in technologische ontwikkelingen en duurzame industrie en laat vervuilende bedrijven daarvoor betalen.

‘Doe iets nieuws’, luidt de titel, hoewel veel van de plannen ook in het partijprogramma van twee jaar geleden stonden. Zo wil Volt nog steeds een basisinkomen, een klimaatneutraal Nederland in 2040 en een verbod op korteafstandsvluchten die fossiele brandstoffen gebruiken. Een netwerk van hogesnelheidstreinen moet Europese steden met elkaar verbinden.

Bij de vorige verkiezingen wilde Volt kijken of de staalproductie van Tata Steel naar Noord-Zweden verplaatst kan worden. Nu schrijft de partij: “Tata Steel moet zo snel mogelijk sluiten.” Op de plek van de staalfabriek moeten duurzame bedrijven en woningen komen.

Europees leger

Volt is tegen referenda die wetten kunnen tegenhouden en wil een permanent burgerberaad waarmee inwoners kunnen meepraten. De Tweede Kamer moet groeien van 150 naar 250 leden, vindt de partij. “Een grotere Tweede Kamer is nodig om de wetgevende en controlerende taak van de Tweede Kamer te versterken, en vooral om de taak van volksvertegenwoordiging beter te vervullen.”

Waar Volt in aanloop naar de verkiezingen in 2023 nog pleitte voor gezamenlijke defensie-inkopen en een “Europese Rapid Response Force”, wil de partij nu een Europees leger. “Een pijler binnen de NAVO, onder democratische controle van het Europees Parlement en geleid door een verantwoordelijke commissaris.”

Dertig landen

Volgens lijsttrekker Laurens Dassen zijn de ideeën uit het programma aangedragen door partijleden in heel Europa. “Wij hebben politieke pioniers een megafoon gegeven en gezegd: als er nog geen meerderheid voor is, dan gaan wij die meerderheid overtuigen,” aldus de partijleider tijdens de presentatie van het verkiezingsprogramma.

Volt is een Europese politieke beweging die in meer dan dertig landen actief is. Sinds 2021 is de partij ook vertegenwoordigd in de Nederlandse Tweede Kamer. Bij de vorige verkiezingen haalde de partij twee zetels.

Herstel Prinses Margriettunnel bijna afgerond, nog één keer volledige afsluiting

Foto: Rijkswaterstaat

SNEEK/JOURE – De Prinses Margriettunnel in de A7 gaat nog één keer volledig dicht voor verkeer. Rijkswaterstaat voert van donderdagavond 28 augustus tot maandagochtend 1 september de laatste herstelwerkzaamheden uit. Na dit weekend kan de tunnel weer volledig open voor alle weggebruikers.

De rijbaan van Sneek richting Joure is al vanaf donderdagavond 28 augustus om 19.00 uur afgesloten. Vanaf datzelfde tijdstip tot maandagochtend 1 september om 05.00 uur geldt de afsluiting voor de gehele tunnel. In deze periode brengt Rijkswaterstaat een nieuwe laag asfalt aan, inclusief belijning, vangrails en verkeersborden.

Afsluitingen op- en afritten

Tijdens de weekendafsluiting zijn ook diverse opritten van de A7 afgesloten:

  • Oprit Woudvaart (21a)
  • Oprit Sneek Oost (22b)
  • Oprit Joure West (23b en 23d)

Daarnaast is verzorgingsplaats Bloksloot, inclusief het TinQ-tankstation, niet bereikbaar.

Omleidingen via A31 en A32

Voor het verkeer zijn meerdere omleidingsroutes ingesteld, onder andere via de A31 en A32. Deze routes staan aangegeven met gele borden. Bij slecht weer kan het werk een weekend later worden uitgevoerd.

Groot onderhoud A7 start aansluitend

Na de afronding van de herstelwerkzaamheden aan de Prinses Margriettunnel start Rijkswaterstaat met het grote onderhoud aan de A7 tussen Joure en de tunnel. Van 1 september tot en met 25 november wordt het asfalt in beide richtingen vervangen.

Tijdens deze periode is steeds één rijbaan volledig afgesloten gedurende vijf weken. Het verkeer kan gebruikmaken van de andere rijbaan, waar per rijrichting twee rijstroken beschikbaar blijven. Ook worden werkzaamheden uitgevoerd aan viaducten, vangrails, bermen en verzorgingsplaatsen.

Noors staatsfonds stapt uit machinebouwer Caterpillar vanwege Israël

OSLO – Het Noorse staatsinvesteringsfonds heeft zijn belang in de Amerikaanse machinebouwer Caterpillar verkocht, omdat de graafmachines en bulldozers van het bedrijf gebruikt zouden worden door het Israëlische leger voor sloopwerkzaamheden in de Palestijnse gebieden. Volgens het fonds draagt Caterpillar daardoor bij aan mensenrechtenschendingen. Ook worden vijf Israëlische banken in de ban gedaan.

Het fonds heeft nu een aandelenbelang van bijna 1,2 procent in Caterpillar verkocht. Dat belang had eind juni een waarde van ongeveer 2,1 miljard dollar. De verkoop volgt op een advies van de ethische commissie van het grootste staatsfonds ter wereld, dat een beheerd vermogen van in totaal bijna 2 biljoen dollar heeft.

Volgens het fonds worden de machines van Caterpillar door de Israëlische autoriteiten gebruikt voor “omvangrijke en onwettige vernietiging” van Palestijnse bezittingen in de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever. Caterpillar zou ook geen maatregelen hebben genomen om dit tegen te gaan. Daarom zijn er onaanvaardbare risico’s op het gebied van mensenrechtenschendingen rond het bedrijf, aldus het fonds.

Israëlische nederzettingen

Bij de Israëlische banken Hapoalim, Bank Leumi, Mizrahi Tefahot Bank, First International Bank of Israel en FIBI Holdings ging het om een gecombineerd belang ter waarde van 661 miljoen dollar per eind juni. Zij zouden volgens het fonds betrokken zijn bij het financieren van woningbouw in Israëlische nederzettingen in Palestijns gebied.

Eerder verkocht ook het grootste pensioenfonds van Noorwegen zijn belangen in Caterpillar en verschillende defensiebedrijven vanwege verkopen van apparatuur aan Israël.

Nagel-Group rondt digitalisering palletbeheer op 130 locaties af

VERSMOLD/DORTMUND – De Nagel-Group heeft per 1 augustus 2025 een belangrijke stap gezet in haar digitaliseringsstrategie: het complete beheer van laadmiddelen (zoals pallets en boxen) is op alle 130 vestigingen in Europa overgezet naar de softwareoplossing van start-up Logistikbude.

Na een succesvolle testfase op vier pilotlocaties in juni en juli werd de digitale oplossing in één keer uitgerold naar alle overige vestigingen. Daarbij kregen de zogenoemde key-users intensieve trainingen en begeleiding.

Van papieren bon naar digitaal inzicht

De Nagel-Group verwerkt jaarlijks grote aantallen laadmiddelen: 25 miljoen Europallets, 35 miljoen Euroboxen en 3 miljoen H1-kunststofpallets. Voorheen gebeurde het beheer grotendeels analoog met papieren afleverbewijzen. Raakte zo’n bon kwijt, dan betekende dat vaak ook verlies van de bijbehorende pallet of box. Met de digitale oplossing wordt het proces transparanter, sneller en veiliger. De software gebruikt bestaande data uit diverse systemen en maakt real-time tracking mogelijk.

Efficiëntie, veiligheid en duurzaamheid

“Dankzij de nauwe samenwerking met Logistikbude konden we dit complexe project binnen een half jaar succesvol implementeren,” zegt Björn Hobusch, Head of Operational Excellence & CSM & LEM bij de Nagel-Group. De nieuwe oplossing vermindert het aantal ontbrekende laadmiddelen, verlaagt de noodzaak tot nabevoorrading en drukt zo de kapitaalbinding. Ook partners zonder eigen implementatie kunnen via een weblink gegevens inzien.

Volgende stap: AI voor palletbonnen

De software wordt doorontwikkeld. Logistikbude werkt aan een functie die met kunstmatige intelligentie verschillende palletbonnen automatisch herkent en boekt. “We blijven het systeem afstemmen op de praktijk en het gebruikersfeedback,” aldus Philipp Hüning, co-founder en CEO van Logistikbude.

Met de afronding beschikt Nagel-Group over toekomstbestendig palletbeheer dat de supply chain transparanter en betrouwbaarder maakt.

Trump dreigt landen die techplatforms reguleren met heffingen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump dreigt met importheffingen en exportbeperkingen voor landen die Amerikaanse techbedrijven extra belastingen opleggen of reguleren met speciale wetgeving. Hij stelt dat dit soort maatregelen “onze geweldige Amerikaanse techbedrijven aanvallen”.

“Ik waarschuw alle landen met digitale belastingen, wetgeving en regels dat ik, als ze deze discriminerende maatregelen niet terugdraaien, hun export belast met aanzienlijke heffingen en exportbeperkingen instel voor onze goed beschermde technologie en chips”, schrijft Trump op platform Truth Social.

Onder andere de Europese Unie heeft de afgelopen jaren strengere regels ingevoerd voor grote platforms zoals die van Meta en Google. Die zijn onder andere bedoeld om monopolistengedrag te voorkomen, de rechten van gebruikers te beschermen en illegale content te bestrijden.

Een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, heeft ook een ‘digitaks’ op omzet uit bijvoorbeeld zoekmachines.

Na het sluiten van een nieuwe handelsdeal met de VS benadrukte de Europese Unie vorige week dat het landenblok de regelgeving voor grote digitale bedrijven niet had aangepast. Brussel en Washington spraken wel af om “ongerechtvaardigde handelsbarrières” aan te pakken en geen “invoerrechten in te stellen op elektronische transmissies”.

Studie: ineenstorting Golfstroom begint mogelijk al in deze eeuw

UTRECHT – Een omslagpunt in het klimaat ligt mogelijk veel dichterbij dan onderzoeken tot nu toe verwachtten. Wetenschappers van de Universiteit Utrecht zien in hun klimaatmodel dat de Golfstroom in de jaren zestig van deze eeuw al een kritisch kantelpunt kan bereiken als de uitstoot van broeikasgassen niet drastisch vermindert.

Als deze Golfstroom instort, daalt de temperatuur in Noordwest-Europa, met hoge zeespiegelstijging, koude winters, droogte en hevigere stormen tot gevolg. In de landen onder de evenaar wordt het juist nog warmer, wat ook daar kan leiden tot extreem weer. De ineenstorting van de Golfstroom zal waarschijnlijk “ernstige maatschappelijke gevolgen hebben”, stellen de Utrechtse onderzoekers.

Wetenschappers doen vaker onderzoek naar de Atlantic Meridional Overturning Circulation (AMOC), de stroming waar ook de Golfstroom toe behoort. Ze hebben al eerder alarm geslagen omdat onderzoeken laten zien dat de stroming afzwakt. Toch is er nog geen overeenstemming over wanneer dat onomkeerbare kantelpunt wordt bereikt.

‘Aanzienlijk koeler’

De Utrechtse onderzoekers keken naar twee toekomstscenario’s: een waarin de uitstoot nog een tijd gelijkblijft en daarna langzaam daalt, en een waarin de uitstoot van broeikasgassen hoog blijft. Bij dat eerste scenario kan het kantelpunt worden bereikt rond 2063. Bij een hoge uitstoot ligt het omslagpunt mogelijk al rond 2055.

De verzwakking van de AMOC kan de opwarming in Europa deze eeuw al verminderen of omkeren, schrijven de onderzoekers. “Als de stroming volledig instort en de aarde niet meer dan 2 graden opwarmt, kan een aanzienlijk koeler Noordwest-Europa worden verwacht.”

Eva Leckaitė-Končanina nieuwe directeur van TNDM Trucking

Eva Leckaitė-Končanina

VILNIUS – Eva Leckaitė-Končanina is per 25 augustus benoemd tot directeur van TNDM Trucking, onderdeel van de Girteka Group.

Leckaitė-Končanina is al meer dan tien jaar verbonden aan Girteka. Ze begon in 2010 bij het verkoopteam, waar zij later verantwoordelijk werd voor de volledige salesactiviteiten en meer dan 200 miljoen euro omzet wist te realiseren.

In 2016 was zij medeoprichter van TNDM Trucking, dat zich richt op het aanbieden van dedicated transportdiensten. Binnen twee jaar behaalde het bedrijf een omzet van 30 miljoen euro. Voor haar leiderschap en resultaten werd Leckaitė-Končanina in 2023 uitgeroepen tot Girteka Leader of the Year.

De afgelopen periode deed zij internationale ervaring op als CEO van transportbedrijf JCargo. Over haar terugkeer zegt ze: “Ik geloof dat je grote resultaten behaalt wanneer je in je dagelijkse beslissingen denkt aan de waarde die je creëert voor klanten, collega’s en partners. Ik ben enthousiast om terug te keren naar Girteka en samen met het team TNDM Trucking tot een Europese leider in dedicated transport te maken.”

Volgens Girteka Group-CEO Edvardas Liachovičius is Leckaitė-Končanina de juiste persoon om het bedrijf verder te laten groeien: “Eva kent onze organisatie en cultuur door en door. Als medeoprichter van TNDM Trucking heeft zij een indrukwekkend trackrecord. Met haar internationale ervaring en sterke motivatie ben ik ervan overtuigd dat ze de positie van TNDM Trucking in Europa verder zal versterken.”

Leckaitė-Končanina volgt Andrius Ivašauskas op, die als nieuwe directeur van Owned Fleet Operations bij Girteka Logistics verantwoordelijk wordt voor Transport Management, Planning en Intermodale Operaties.

NS wijst reizigers op alternatieve treinen in drukke septembermaand

UTRECHT – NS gaat spitsreizigers die vaak drukke treinen pakken wijzen op rustigere alternatieven. September is traditiegetrouw de drukste maand van het jaar, voornamelijk op dinsdag en donderdag in de spits. Toch zijn er ook dan veel treinen waarin nog genoeg zitplaatsen zijn. NS gaat spitsreizigers wijzen op treinen met meer zitplaats. Bijvoorbeeld door pushmeldingen die hen wijzen op rustigere treinen. Daarnaast geeft NS korting op rustige treinen met de de PrijsTijd Deal. Aan de ‘druktepoppetjes’ in de app is te zien welke treinen rustiger zijn.

Er zijn veel drukke treinen die ook een rustiger alternatief hebben. De Intercity op dinsdagochtend van 08:23 uur vanuit Breda naar Rotterdam is een van de drukste. In die trein moet een derde van de reizigers staan en veel reizigers stappen uit in Rotterdam. Drie minuten later vertrekt vanaf hetzelfde eilandperron de Eurocity naar Rotterdam waarin nog meer dan de helft van de zitplaatsen vrij is. Deze Internationale trein kunnen reizigers binnen Nederland zonder toeslag gebruiken.

Nog drukker is de trein tussen Den Haag Moerwijk en Den Haag HS op dinsdagochtend om 08:12 uur. In deze Sprinter staat meer dan een derde van de reizigers, terwijl in de trein tien minuten eerder twee derde van alle zitplaatsen vrij is. Ook de treintien minuten later heeft de helft van de zitplaatsen nog vrij.

Langere treinen

“Ieder jaar zetten we in het najaar langere treinen in waar dat kan, ook dit jaar. Maar daar zit wel een maximum aan”, zegt Tijmen Voet, directeur Dienstregeling bij NS. “In de spits zien we piekdrukte, daarom zijn langere treinen dan nodig. Buiten die uren rijden ze grotendeels leeg rond of staan ze geparkeerd. Dat is duur en inefficiënt.”

Als een klein percentage reizigers een minder druk alternatief kiest, hoeven reizigers veel minder vaak te staan in de trein.

“Nog meer treinen rijden en nog meer treinen verlengen vraagt grote maatschappelijke investeringen, als het al zou kunnen. Dat zijn kosten die uiteindelijk door de reiziger en de belastingbetaler betaald worden. Spreiden is vanuit maatschappelijk oogpunt slimmer.”

NS verlengt door het hele land treinen dit najaar. Vooral tussen Alkmaar – Utrecht, Utrecht -Nijmegen en Rotterdam – Leiden zullen reizigers dit merken.

Piekbelasting

NS is niet het enige bedrijf dat te maken heeft met korte piekbelasting. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor netbeheerders. “Als er meer stroom afgenomen wordt op bepaalde uren, moet je de infrastructuur flink uitbreiden. Hetzelfde als je meer treinen wil rijden. Dat extra spoor moet de belastingbetaler betalen.”

Reizigers die flexibel zijn raadt NS aan om op een andere dag dan dinsdag of donderdag te reizen, wanneer er meer zitplaatsen beschikbaar zijn. In de spitstrein tussen Den Haag Moerwijk en Den Haag HS op woensdag kan iedereen zitten. En ook tussen Breda en Rotterdam is het op woensdagen veel minder druk. “Op vrijdag zit die trein maar voor ruim tweederde vol.”

Werkzaamheden

Spoorbeheerder ProRail voert in het najaar werkzaamheden uit die reizigers raken, onder andere rond Den Haag Centraal (september), Vught (oktober) en Schiphol (november). NS doet er alles aan om een betrouwbare dienstregeling te bieden, vervangend vervoer te regelen en reizigers goed te informeren. Omdat bussen veel minder capaciteit hebben dan treinen, is het advies rond de werkzaamheden bij Vught om de spits te mijden.

Slim onderhoud

Om meer treinen in te kunnen zetten op drukke dagen, verplaatst NS het onderhoud van treinen naar minder drukke dagen. Op deze manier zijn er op de drukke dagen meer stoelen beschikbaar en kan NS zelfs een aantal oude treinen die veel onderhoud vergen als reserve aan de kant zetten.

Flink meer winkels failliet in het tweede kwartaal

faillissement

DEN HAAG – Het aantal winkels dat failliet is gegaan, is van april tot en met juni flink gestegen, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geconstateerd. In totaal ging het om 89 bedrijven, tegen 66 in dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal faillissementen in de hele economie nam juist met 7 procent af.

CBS-econoom Marjolijn Jaarsma kan de toename lastig duiden, al lijkt de concurrentie van webshops wel een rol te spelen. “De faillissementen gaan dwars door de hele winkelstraat, verspreid over diverse branches. Je ziet bijvoorbeeld dat kledingverkopers het lastig hebben, dat is iets wat al langer speelt”, legt zij uit. In het tweede kwartaal gingen onder andere modeketen Gerry Weber en woonwinkelketens CASA en Rivièra Maison op de fles.

Het statistiekbureau meldde de bankroetcijfers in een publicatie over de detailhandel. Daaruit komt verder naar voren dat de omzet binnen deze sector in het tweede kwartaal met 3,3 procent op jaarbasis is gestegen. Ook werden er meer goederen verkocht, al waren er wel duidelijke verschillen tussen verschillende soorten winkels.

Onlineconcurrentie

Zo nam de omzet van winkels in consumentenelektronica met bijna 11 procent af. Ook daar speelt onlineconcurrentie volgens Jaarsma een rol, evenals hogere prijzen. Winkels waar de omzet steeg waren onder meer verkopers van recreatieartikelen, drogisterijen en doe-het-zelfzaken.

De omzet van webshops steeg wel flink, met 9,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het gaat dan om verkopers die hun artikelen enkel online aanbieden. Voor bedrijven die zowel in de winkel als online verkopen, bleef de omzet nagenoeg gelijk.

D66 wil dat ministers vervangen worden door ervaren bestuurders zoals Jan-Peter Balkenende

DEN HAAG – D66-leider Rob Jetten wil dat de overgebleven bewindslieden in het kabinet-Schoof vervangen worden door oud-ministers en andere ervaren bestuurders. Dat bevestigt de partij na berichtgeving door verschillende kranten.

Partijloos premier Dick Schoof zou wel mogen blijven zitten van Jetten, maar hij vindt het onverstandig om de NSC-posten te laten vullen door bewindslieden van VVD en BBB. Sinds NSC vrijdagavond het kabinet heeft verlaten, steunt het kabinet nog op 32 zetels in de Tweede Kamer. “Dat is te weinig”, zegt Jetten in De Telegraaf.

Hij noemt namen van oud-ministers als Jan Peter Balkenende (CDA) en zijn partijgenoot Winnie Sorgdrager. Ook oudgedienden bij bijvoorbeeld De Nederlandse Bank of de Raad van State zouden zitting kunnen nemen in een tijdelijk kabinet.

VVD en BBB kijken hoe ze de vrijgekomen NSC-posten, vijf ministers en vier staatssecretarissen, gaan opvullen. Ze willen dat woensdag rond hebben. Dan is ook het Kamerdebat over het vertrek van NSC.

Gebied rond beschadigde hoogspanningsmast Franeker nog afgesloten

LEEUWARDEN/FRANEKER – Netbeheerder TenneT gaat dinsdag verder met het stabiliseren van de hoogspanningsmast bij Franeker die door beschadigingen zou kunnen omvallen. Maandag voer een schip met daarop een kraan tegen hoogspanningskabels, waarbij ook de mast beschadigd raakte. Het gebied rond de mast blijft voorlopig afgesloten en ook de treinen tussen Leeuwarden en Harlingen rijden niet.

De aanvaring zorgde voor een urenlange stroomstoring in Leeuwarden en omgeving, die pas tegen middernacht was opgelost. In de nacht zijn rond de mast rijplaten neergelegd zodat een grote kraan ernaast kan worden gezet. Daarmee kan de mast gestabiliseerd worden en is ook de schade in kaart te brengen.

Halverwege de ochtend laat TenneT weten dat het allemaal langer gaat duren dan gedacht. De kraan moet in delen over een dijk en daarna weer in elkaar worden gezet. De werkzaamheden kunnen dus pas in de middag beginnen.

Omgeving vrijgegeven

Een TenneT-woordvoerder verwacht dat rond het middaguur de omgeving (vooral bedrijventerrein) wordt vrijgegeven. Pas dan kunnen ook de treinen weer rijden. Dat verkeer werd stilgelegd omdat er mogelijk onderdelen van de mast op het spoor zouden kunnen vallen, aldus een woordvoerder van ProRail.

De gemeente Waadhoeke, waar Franeker onder valt, meldt dat de wegen op bedrijventerrein Kie West dicht zijn, evenals de N384 tussen Franeker en Kiesterzijl. Ook toegangswegen en fietspaden zijn afgesloten.

Korean Air bestelt recordaantal van 103 Boeing-toestellen, waarvan acht vrachttoestellen

WASHINGTON – Korean Air heeft een intentieverklaring getekend voor de aankoop van maar liefst 103 nieuwe Boeing-toestellen, de grootste bestelling in de geschiedenis van de Zuid-Koreaanse luchtvaartmaatschappij. Het gaat om een mix van widebody- en narrowbody vliegtuigen die de vloot van de maatschappij moeten moderniseren en het brandstofverbruik aanzienlijk moeten terugdringen.

De order omvat:

  • 20 Boeing 777-9’s
  • 25 Boeing 787-10’s
  • 50 Boeing 737-10’s
  • 8 Boeing 777-8F vrachttoestellen

De deal wordt de grootste widebody-order ooit voor een Aziatische luchtvaartmaatschappij en markeert voor Korean Air de eerste bestelling van de 777-8 Freighter. De bestelling moet bovendien bijdragen aan circa 135.000 banen in de Verenigde Staten.

Integratie met Asiana Airlines

Volgens Walter Cho, CEO van Korean Air, vormt de investering een cruciaal onderdeel van de vlootvernieuwing en de toekomstige fusie met Asiana Airlines.

“Deze volgende generatie vliegtuigen leveren forse brandstofbesparingen op en verbeteren de passagierservaring. Ze maken ons als gefuseerde luchtvaartmaatschappij tot een van de meest concurrerende in de sector,” aldus Cho.

Belangrijke specificaties

  • Boeing 777-9: capaciteit tot 426 passagiers, bereik 13.510 km, 20% minder brandstofverbruik en uitstoot.
  • Boeing 787-10: capaciteit tot 336 passagiers, bereik 11.730 km.
  • Boeing 737-10: capaciteit tot 230 passagiers, bereik 5.740 km, laagste kosten per stoel in de single-aisle markt.
  • Boeing 777-8 Freighter: grootste en meest efficiënte tweemotorige vrachttoestel ter wereld, 30% zuiniger dan zijn voorgangers.

Groei in 2025

De nieuwe intentieverklaring volgt op een eerdere bestelling in maart van dit jaar van 40 widebody’s (20 777-9’s en 20 787-10’s). Daarmee komt het totale aantal bestellingen en toezeggingen van Korean Air bij Boeing in 2025 boven de 150 vliegtuigen uit.

Korean Air exploiteert momenteel 108 Boeing-toestellen, waaronder 737’s, 747’s, 777’s en 787’s. Wanneer de nieuwe bestelling is afgerond, zal de orderportefeuille oplopen tot 175 vliegtuigen.

×