Clicky

vrijdag 14 juni 2024 - 01:11 uur
Home Blog Pagina 2

Amsterdamse wijk IJburg krijgt er 950 woningen bij

AMSTERDAM – De gemeente Amsterdam en drie woningcorporaties hebben donderdag getekend voor de bouw van 950 nieuwe woningen in de wijk IJburg. Het gaat om 600 reguliere sociale huurwoningen en 350 flexwoningen. Deze blijven minimaal vijftien jaar staan en worden naar verwachting volgend jaar zomer opgeleverd.

De woningen komen op Strandeiland, een van de nieuw opgespoten eilanden in de Amsterdamse wijk. Naar verwachting komen er in totaal 8000 woningen op Strandeiland.

In de tweede helft van het jaar begint de bouw van de flexwoningen. Hiervan gaat 30 procent naar jongeren en 30 procent naar statushouders. Van de overige 40 procent is een deel gereserveerd voor mensen met een maatschappelijk beroep, zoals politieagenten of leraren. De flexwoningen kunnen na vijftien jaar naar een andere locatie worden verplaatst. Volgens de gemeente kunnen de woningen minimaal vijftig jaar meegaan.

In 2025 start de bouw van 600 reguliere huurwoningen, waarvan elke van drie woningcorporaties er 200 oplevert (De Alliantie, Ymere en Stadgenoot). Hiervan is de helft gereserveerd voor gezinnen, de andere helft voor starters. Naar verwachting zijn deze woningen in 2027 af.

Wethouder Reinier van Dantzig (woningbouw) tekende donderdag met plezier voor de woningen. “Mooi dat er weer woningen bij komen in Amsterdam, want elke woning telt. Duurzame woningen waar gezinnen terechtkunnen, maar ook jongeren, statushouders en maatschappelijke doelgroepen, zoals politieagenten en leraren. Het is belangrijk dat zij een plek kunnen vinden in de stad.”

Eveline Manders over haar nieuwe Scania 530 V8: “Alsof je over wolken rijdt”

HEEZE – EMT uit Heeze nam twee nieuwe Scania trekkers in gebruik waarvan één rondom luchtgeveerde 530S als 4×2 V8. De andere is een 460S Super 4×2 met eveneens een hoge cabine en de kenmerkende vlakke vloer. Daarmee is het bedrijf dat nu twee jaar bestaat, gegroeid tot 17 trekkende voertuigen.

EMT staat voor Eveline Manders Transport en dat is rond Eindhoven een bekende naam. “Ik kom uit het transportnest dat mijn vader Tinie Manders begonnen is. Dat ik nu een deel van die bedrijvigheid als EMT voortzet, komt omdat mijn broer en ik een aantal jaren nadat mijn vader de zaak aan ons over gedaan had, het bedrijf gesplitst hebben.”

“Dat was een spannende tijd”, blikt Eveline nu na twee jaar kort terug. “Maar het is allemaal goed gekomen. Ik heb toen heel veel steun ervaren van het personeel. Zo zijn alle chauffeurs die ik nodig had, met mij meegegaan. Dat was hartverwarmend. Inmiddels is dat allemaal water onder de brug. We hebben er met zijn allen de schouders ondergezet. En zeker nu met de nieuwe bedrijfskleuren, staat EMT als een huis helemaal in de richting zoals ik dat zie. Ik wil een degelijk transportbedrijf zijn dat langdurige relaties onderhoudt met zijn klanten. Die straks ook bediend kunnen worden met warehousing in de meest uiteenlopende vormen. Want we gaan nieuwbouw doen. De bouwvergunning is al rond en binnenkort gaat de schop de grond in voor een pand met 2.000m2 oppervlak.”

Toen Eveline EMT begon, nam ze 12 voertuigen mee. “Dat zijn er nu met de nieuwe Scania’s al 17. Daarmee is overigens, denk ik, de groei er voor nu even uit. Je moet nooit nee zeggen als iets je pad kruist maar het moet je wel passen. Met deze 17 voertuigen kunnen we premium diensten verlenen aan onze klanten. Als je te snel groot wordt, dreigt het gevaar dat je daar steken laat vallen. Dat moet niet.”

Dat zijn inzichten die Eveline met name van haar vader heeft meegekregen. “Ik meen dat heel serieus maar inderdaad, dat is ook altijd wel de houding van mijn vader geweest. Zoals wel meer opvattingen van hem. ‘Eveline, je kunt niet iets kopen als je er geen geld voor hebt’. Dus ook deze twee trucks zijn niet geleased. Ik ben blij dat mijn vader op de achtergrond nog aanwezig is. Hij beschikt natuurlijk over heel veel kennis. Maar aan de andere kant doe ik dingen ook heel anders. Want hij kan ook heel behoudend zijn met opvattingen die minder passen in deze tijd.”

EMT rijdt alleen met gesloten (koel)trailers. “Er is zoveel concurrentie in het zeiltrailerwerk dat ik daar als ik even kan, wil wegblijven. Ik wil niet op prijs concurreren. EMT staat voor premium service en langdurige eerlijke relaties met de klanten. Tijdens corona viel er veel werk weg. Daarna werd het een gekkenhuis en was er voor verladers ook vorig jaar bijna geen wiel te huur. Maar voor onze klanten hebben we in die tijd ook gewoon gedaan wat we hadden afgesproken. We zijn niet meegegaan in opportunistische prijsverhogingen. Geven en nemen: dat duurt het langste. Op die basis wil EMT de komende jaren uitbouwen naar een nog degelijker en gezonde mix aan activiteiten.”

EMT werkt veel voor ASML in de aanvoer van componenten. “We rijden ook voor andere machinebouwers. En dan zit er een deel van ons werk in food en pharma, doorgaans met FTL’s. Die blokvrachten hebben het voordeel dat je relatief snel weer aan de volgende rit kunt beginnen. Terug nemen we graag deelvrachten mee: dat is meer puzzelen voor de planner, maar is als je het goed doet lucratiever.”

Hoewel EMT zeker ook met een ander nationaal geproduceerd merk rijdt, heeft Scania een duidelijke beleving voor zowel Eveline als de chauffeurs die nu op de twee nieuwe voertuigen rijden. “We gebruiken de Scania’s voornamelijk op de grotere afstanden internationaal. Zelf vind ik het geruststellend om daar je nieuwste auto’s in te zetten. Je wilt geen stilstand.”

“Dat er nu bij ons een 460S en een 530S rijden, komt gedeeltelijk omdat ik het merk hoog heb staan, maar ook omdat die onderhandelingen al liepen bij de oude entiteit. Die heb ik meegenomen. De 460S is een auto met de nieuwe zuinige Super aandrijflijn waar je volgens mij als bedrijf het beste van twee kanten hebt. Voor de chauffeur een iets luxere cabine en ook internationaal voldoende vermogen. Voor het bedrijf een goede TCO. Bij de V8 is het natuurlijk veel meer emotie. Die is voor een chauffeur die al heel lang bij ons rijdt en er al meer dan een miljoen op zijn vorige Scania op had zitten. Die rijdt in deze auto natuurlijk als een koning. Maar ook daar geldt dat de inruilwaarde van een V8 altijd hoog blijft.”

Zelf heeft Eveline ook wel eens ritjes gedaan met de V8. “Even als springer voorladen van Heeze naar Tilburg en terug”, glundert ze. “Ik zit natuurlijk normaal gesproken op kantoor. Maar dit kon ik even niet laten. Echt: alsof je op wolken rijdt!”

Auto klem tussen vrachtwagen en vangrail na aanrijding in Breda [+foto]

BREDA – Op de rotonde van de Leursebaan met de IABC in Breda is een vrachtwagen door nog onbekende oorzaak in aanrijding gekomen met een auto.

De personenauto kwam vast te zitten tussen de vangrail en de vrachtwagen.

De inzittenden van de auto kwamen met de schrik vrij. De brandweer heeft de inzittenden geholpen met uit het voertuig te komen.

De auto is zwaar beschadigd geraakt.

De politie sloot een gedeelte van de rotonde. Een berger gaat de auto takelen.

Kenteken overzetten niet mogelijk door technische storing RDW

ZOETERMEER – Het is donderdag laat in de middag nog steeds niet mogelijk om een auto of ander voertuig met een kenteken op een nieuwe naam te zetten.

Ook andere diensten liggen eruit. De RDW, de organisatie die de registratie van kentekens bijhoudt, heeft een technische storing.

Auto’s die worden gekeurd voor de apk kunnen momenteel ook niet worden afgemeld, aldus de woordvoerster. Verder raakt de storing onder meer ook het Nationaal Parkeer Register (NPR) en het aanvragen van rijbewijzen.

De storing begon donderdagochtend. De oorzaak van de problemen is gevonden. Er is iets niet goed gegaan bij de “schoning van de database”, wat werd gedaan omdat die te vol zat met oude data. Er wordt gewerkt aan een oplossing, maar wanneer die komt, is ongewis.

IVECO S-Way wint prestigieuze Red Dot Award 2024 voor productontwerp

TURIJN – De IVECO S-Way is bekroond met de felbegeerde Red Dot Award: Product Design 2024. De Red Dot Award is een van ‘s werelds grootste designcompetities en is uitgegroeid tot een van de meest gewilde erkenningen, toegekend door een jury van ongeveer 40 internationale experts die jaarlijks bijeenkomen om de beste producten van het jaar te identificeren. De juryleden houden bij hun beslissing rekening met de functionaliteit, de esthetiek, het gebruiksgemak, de duurzaamheid en de verantwoordelijkheid van het product.

Dit jaar bekroonde de jury de IVECO S-Way Model Year 24 voor de kwaliteit van zijn design, waarbij ze vooral opmerkten hoe zijn “aanpasbaarheid de premium claim van deze vrachtwagen benadrukt, terwijl het zorgvuldige ontwerp van zijn dashboard overtuigend is”.

“We zijn verheugd dat de jury van de Red Dot Award ons klantgerichte ontwerp heeft erkend, dat de premium kwaliteit van de IVECO S-Way weerspiegelt en esthetiek, functie en innovatie effectief combineert”, zegt Marco Armigliato, Hoofd Industrial Design, Iveco Group.

“We hebben ons bij het ontwerp van de grille gericht op het bieden van een premium gevoel en een volledig aanpasbare kleurencombinatie om onze klanten de mogelijkheid te geven hun voertuig te personaliseren zodat het past bij de merkidentiteit van hun wagenpark. In de cabine werd het ontwerp van de rij- en leefruimte bepaald door de bestuurder en zijn activiteiten. Elk element van het dashboard werd zorgvuldig bestudeerd. Het grafisch ontwerp van de “digital cockpit” werd bijvoorbeeld ontwikkeld om de beste balans te vinden tussen ultramoderne esthetiek en optimale leesbaarheid.”

De bekroonde IVECO S-Way, die in november 2023 op de internationale markten werd geïntroduceerd, is “geboren en gebouwd rondom de klant”. Het interieur van de cabine is ontworpen voor een superieure ervaring aan boord, met een uitstekende ergonomie, een aanpasbaar dashboard met keuze uit verschillende materialen en kleuren, en een volledige digitale cockpit met TFT-instrumentenpaneel, infotainment en spiegelloze camera’s.

Het exterieurdesign combineert stijl met functionaliteit, met tal van kenmerken zoals de aanpasbare 3-delige grille.

De IVECO S-Way wordt aangevuld met een ecosysteem van diensten die de beschikbaarheid en efficiëntie van het voertuig, de veiligheid van de bestuurder en de bescherming van het milieu garanderen.

De prijsuitreiking vindt plaats op 24 juni in het Red Dot Museum in Essen, Duitsland. De IVECO S-Way zal te zien zijn in het Red Dot Design Jaarboek en in het winnaarsgedeelte van de Red Dot Awards website. Het ontwerp zal ook te zien zijn in de tentoonstelling in het Red Dot Design Museum in Essen.

Cyberaanvallen op Zwitserse sites in aanloop naar vredestop

BERN – Websites van de Zwitserse regering en organisaties betrokken bij de vredesconferentie voor Oekraïne zijn getroffen door cyberaanvallen. Deze waren verwacht en staan vermoedelijk in verband met de bijeenkomst van dit weekend, aldus het Nationaal Cyberveiligheidscentrum van Zwitserland.

Het centrum meldt dat de zogeheten ddos-aanvallen op de landelijke regering en diverse organisaties donderdagochtend begonnen en hebben geleid tot “kleine verstoringen”. Bij dit soort cyberaanvallen wordt een website zodanig overbelast waardoor die slecht of helemaal niet meer bereikbaar is.

Alleen de toegankelijkheid van de websites was getroffen, verklaart het Nationaal Cyberveiligheidscentrum. De veiligheid van gegevens en systemen is niet in gevaar geweest. Volgens het centrum gebruiken “hacktivisten” ddos-aanvallen om “politieke boodschappen te verspreiden en de aandacht te trekken”.

Zwitserland is het gastland van de eerste vredesconferentie voor Oekraïne. Het doel is het initiëren van een vredesproces en het zetten van stappen richting een dergelijk proces. De bijeenkomst bij Luzern wordt bijgewoond door vertegenwoordigers van tientallen landen. Zij mogen hun ideeën voor een duurzame vrede delen. De gastenlijst wordt vrijdag gepubliceerd.

Vrachtwagen in de berm langs N9 [+foto]

Foto: Rijkswaterstaat | X

SINT MAARTENSZEE – Op de N9 ter hoogte van Sint Maartensdijk is donderdagochtend een vrachtwagen van de weg geraakt en in de berm terechtgekomen.

Inmiddels is een berger ter plaatse die de vrachtwagen uit de berm zal helpen.

De N9 moest in beide richtingen worden afgesloten vanwege de berging. Rijkswaterstaat verwacht de weg elk moment te kunnen vrijgeven.

Hoge EU-boete voor Hongarije om schenden migratieregels

Orban

LUXEMBURG – Hongarije moet een hoge boete en een dwangsom betalen omdat het EU-land onder meer tegen de Europese regels in asielzoekers blijft opsluiten. Het land onttrekt zich “doelbewust” aan het asielrecht en dat is een “ongekende en uiterst ernstige inbreuk” op de Europese wetgeving, oordeelt het Europees Hof van Justitie.

Het hof oordeelde drieënhalf jaar geleden al dat Hongarije, dat al jaren een heel streng migratiebeleid voert, zich niet aan de regels houdt. Het land gunt afgewezen asielzoekers bijvoorbeeld ook niet de tijd om beroep tegen hun afwijzing in Hongarije af te wachten.

De regering van premier Viktor Orbán heeft dat beleid niet bijgesteld, beaamt de hoogste Europese rechter na een klacht van de Europese Commissie. Hongarije moet daarom een boete van 200 miljoen euro betalen. Iedere dag dat de regering in Boedapest doorgaat met het gewraakte beleid, moet zij daarbovenop een dwangsom van 1 miljoen afdragen.

‘Ondergraaft solidariteit’

Zo’n hoge dwangsom wordt zelden opgelegd door het Europees Hof van Justitie. Polen werd drie jaar geleden bestraft met een dwangsom van een half miljoen euro. Toen dat land weigerde die te betalen, hield de Europese Commissie het bedrag in op EU-subsidies voor Polen.

Hongarije wentelt zijn verantwoordelijkheid af op de andere EU-lidstaten, oordeelt het hof in Luxemburg. “Ook zijn financiële verantwoordelijkheid.” Het land “ondergraaft het beginsel van solidariteit en eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid daarmee ernstig”.

‘Onacceptabel’

Op één punt heeft Hongarije zijn leven na het vonnis uit 2020 wel gebeterd. De detentiekampen aan de grens met Servië waar het land asielzoekers opsloot, zijn opgedoekt.

Orbán vindt de boete en dwangsom “schandalig en onacceptabel”. Hongarije verdedigt slechts de grenzen van de Europese Unie, zegt hij op X. “Het lijkt erop dat illegale migranten belangrijker zijn voor de Brusselse bureaucraten dan hun eigen Europese burgers.”

Aanrijding met vier vrachtwagens op A29 [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat | X

ROTTERDAM – Op de A29 richting Rotterdam heeft donderdagochtend rond 10:30 uur dichtbij knooppunt Hellegatsplein een aanrijding met vier vrachtwagens plaatsgevonden.

Door het ongeval is de A29 richting Rotterdam dicht bij knooppunt Hellegatsplein. Het verkeer wordt door Rijkswaterstaat vanaf knooppunt Sabina omgeleid via de Moerdijkbrug. De afhandeling duurt tot ongeveer 15:00 uur, laat Rijkswaterstaat weten.

Meerdere hulpdiensten, waaronder drie zware bergers, werken aan de afhandeling.

Foto: Rijkswaterstaat | X

Weggebruikers richting Rotterdam kunnen vanaf knooppunt Sabina omrijden via de A59, A17, A16 en de A15. Verschillende ambulances kwamen op het incident af.

De afhandeling duurt een paar uur en dat heeft onder andere te maken met bergingswerkzaamheden.

Vlees van afgedankte racepaarden via Nederland illegaal in snacks

racepaarden

AMSTERDAM – Afgedankte Ierse en Britse racepaarden komen met hulp van Nederlandse paardenhandelaren illegaal in de menselijke voedselketen terecht, meldt het Nederlandse House of Animals op basis van onderzoek dat de stichting samen met het Ierse tv-programma RTÉ Investigates heeft gedaan. Paardenvlees wordt volgens de stichting veel verwerkt in snacks als bitterballen en kroketten die worden verkocht bij horecagroothandels. Mensen mogen het vlees van de racepaarden niet eten, omdat zij tijdens hun carrière mogelijk medicatie hebben gehad om blessures te behandelen.

De renpaarden worden onder “erbarmelijke omstandigheden” naar Nederland en België vervoerd, om ze daar een nieuwe identiteit te geven. Handelaren brengen ze vervolgens met een nieuwe chip en een vals paspoort naar slachthuizen in onder meer Spanje, Italië, Polen en het Nederlandse Kerkdriel. Zo komt het paardenvlees illegaal in de voedselketen.

Dat de paarden juist in Nederland een vals paspoort krijgen komt doordat hier geen dierenarts nodig is, terwijl dit in veel andere landen wel het geval is. De chips worden op internet besteld met een Duitse code, waardoor de achtergrond van een paard amper traceerbaar is, omdat Duitsland een gesloten database heeft.

Paardenpaspoorten

House of Animals meldt dat in 2022 een Europese voedselwaarschuwing is uitgegaan voor vlees afkomstig van de slachterij in Kerkdriel, omdat dit niet in de voedselketen terecht had mogen komen. Oprichter van de dierenstichting Karen Soeters snapt niet hoe het mogelijk is dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) sindsdien niet beter controleert bij dit slachthuis. Volgens de NVWA werden in 2022 inderdaad paarden in een Nederlands slachthuis geslacht waarvan de paspoorten niet in orde waren. De toezichthouder laat weten dat het vlees toentertijd van de markt is gehaald, maar wil verder niet ingaan op de actuele situatie.

House of Animals heeft een handhavingsverzoek ingediend bij NVWA voor extra toezicht op diertransporten uit Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast wil de stichting dat er onderzoek komt naar fraude met paspoorten en chips en dat de slachterij in Kerkdriel sluit. De stichting heeft nog geen reactie gehad van de toezichthouder.

De NVWA meldt geen aanwijzingen te hebben dat er op dit moment vlees van illegaal geslachte paarden op de Nederlandse markt is. Ook heeft de NVWA-IOD onlangs een strafrechtelijk onderzoek afgerond naar het vervalsen van paardenpaspoorten, dat dossier ligt nu bij het OM.

Rechtbank staat nieuwe getuigenverklaring toe in zedenzaak Ali B

zedenzaak Ali B

HAARLEM – De rechtbank in Haarlem heeft donderdag op de tweede zittingsdag in de zedenzaak van rapper Ali B een nieuwe getuigenverklaring geaccepteerd. De verklaring wordt toegevoegd aan het strafdossier.

De vrouw beweert dat ze een meisje in 2018 in Heiloo huilend aantrof bij een bushalte. Ze heeft haar achterop de fiets meegenomen. Het meisje zou de vrouw hebben verteld dat ze in Heiloo was aangerand of verkracht.

De getuige meldde zich woensdag nadat de eerste mediaberichten over de eerste zittingsdag naar buiten kwamen. Daarna is besloten om haar direct te verhoren.

De officier van justitie ontving het verslag van het verhoor na middernacht en heeft de getuige gevraagd om op de tweede zittingsdag naar de rechtbank te komen, om eventuele vragen te beantwoorden.

Dode en gewonden na explosie woongebouw Antwerpen

politieagent Belgie

ANTWERPEN – Bij een zware explosie in een appartementsgebouw in Antwerpen is zeker één dode gevallen. Er zijn minstens vijf gewonden.

Het gebouw aan de Sint-Bernardsesteenweg in Hoboken heeft grote schade opgelopen. “Het gaat om een appartementsgebouw van drie verdiepingen, waarvan de bovenste twee grotendeels vernield zijn. Het hele gebouw is instabiel”, zegt een woordvoerder van de brandweer.

Volgens Belgische media moet het gebouw eerst gestabiliseerd worden voordat de zoektocht naar mogelijke slachtoffers kan worden voortgezet. De oorzaak van de explosie is nog niet bekend. Mogelijk gaat het om een gasexplosie in het gebouw.

De hulpdiensten hebben meerdere mensen levend onder het puin vandaan gehaald. De gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht. Drie van hen zijn zwaargewond, twee lichtgewond. Burgemeester Bart De Wever laat weten dat zijn “gedachten bij de slachtoffers en hun familie zijn”.

Descartes neemt BoxTop Technologies over

AMERSFOORT – Descartes Systems Group, marktleider op het gebied van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, kondigt aan dat het BoxTop Technologies Limited (“BoxTop”) heeft overgenomen, een leverancier van oplossingen voor shipment management voor kleine tot middelgrote logistieke dienstverleners (“LSP’s”).

BoxTop, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, helpt LSP’s hun bedrijfsactiviteiten te digitaliseren en verbinding te maken met de bredere logistieke community om de levenscyclus van shipments te beheren. LSP’s gebruiken het platform van BoxTop om de verplaatsing van goederen veilig en efficiënt te beheren, vanaf offertes tot routing, boeking en de uiteindelijke levering. BoxTop is een bestaande partner van Descartes en gebruikt het Descartes Global Logistics Network (“GLN”) om haar klanten te helpen inzicht te krijgen in shipments via meerdere vervoersmiddelen en om elektronische douaneaangiften in te vullen.

“We werken al een aantal jaar succesvol samen met BoxTop en dit was de volgende logische stap in onze samenwerking”, zegt Scott Sangster, General Manager Logistics Services Providers bij Descartes. “BoxTop heeft een uitstekende oplossing voor kleine tot middelgrote LSP’s en we zien een mogelijkheid om het te integreren met meer oplossingen op het GLN. Dit zal ons helpen om klanten van BoxTop meer waarde te geven en de geografische voetafdruk uit te breiden naar meer landen in Europa.”

“LSP’s zullen een cruciale rol blijven spelen in de handel in de wereldeconomie”, zegt Edward J. Ryan, CEO van Descartes. “Nu LSP’s hun bedrijfsactiviteiten blijven digitaliseren, willen we ervoor zorgen dat kleine tot middelgrote LSP’s toegang hebben tot hetzelfde brede scala aan oplossingen om de levenscyclus van shipments op een veilige en efficiënte manier te beheren. Dankzij de overname van BoxTop kunnen we nog beter meer waarde leveren aan deze community. We kijken ernaar uit om de medewerkers, klanten en partners van BoxTop welkom te heten in de Descartes-familie.”

Het hoofdkantoor van BoxTop is gevestigd in Windsor, Engeland. Descartes kocht BoxTop voor ongeveer £10.25 miljoen ($US 13 miljoen), met liquide middelen.

TIP neemt Secure Truck Parking Isoparc in Franse Sorigny over

AMSTERDAM – Om het aanbod van TIP Secure Truck Parking uit te breiden, heeft TIP een nieuwe parkeergelegenheid verworven, Isoparc, gelegen in Sorigny, Frankrijk.

De parkeerplaats is strategisch gelegen in Sorigny, ten zuiden van Tours, op het knooppunt van drie belangrijke snelwegen: A10, A85 en A28. Het ligt op minder dan een kilometer afstand van een afrit van de snelweg A10, die Parijs verbindt met Bordeaux en het Iberisch schiereiland, waar dagelijks 7.000 vrachtwagens passeren.

De parkeergelegenheid is al in gebruik en heeft 146 parkeerplaatsen, volledig overdekt met fotovoltaïsche zonneschermen. Er zijn ook waterstof- en LNG-brandstofstations in de buurt (deze vallen buiten het kader van de overname).

Om de parkeerplaats aan te passen aan de TIP-normen, wordt in juni met ingrijpende bouwwerkzaamheden gestart.

Deze werkzaamheden omvatten:

  • Uitbreiding naar 179 plaatsen
  • herontwerp van de ingangspunten van de parkeergelegenheid,
  • upgrade van videobewaking en perimeterbeveiliging
  • de realisatie van een gebouw dat onderdak zal bieden aan een beveiligingskantoor, een bestuurderslounge, toiletten en douches, verkoopautomaten, een wasserette en vele andere diensten
  • fitnessruimte,

De werkzaamheden zullen naar verwachting in maart 2025 voltooid zijn, maar het terrein blijft gedurende die tijd gewoon open.

TIP heeft nu een tweede locatie in Frankrijk, na het Secure Truck Parking Deltapark in Dourges dat in 2023 de EU Parking gold certificering ontving en in maart 2024 werd uitgeroepen tot Europese truckparking van het jaar.

Deze overname toont de inzet van TIP om een Europees netwerk van beveiligde rustplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs te ontwikkelen, wat bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

Vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next begin november in Utrecht

ICT & Logistiek Jaarbeurs Utrecht

UTRECHT – Van 5 tot en met 7 november 2024 vinden de vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next plaats in Koninklijke Jaarbeurs. De vakbeurzen zijn een ontmoetingsplaats voor technologische innovatie met als doel logistieke processen steeds efficiënter in te richten.

De sector staat voor de uitdaging om samen te innoveren voor een concurrerende, veilige en emissieloze logistiek. Hoe houd je als organisatie grip op deze logistieke uitdagingen, nu en in de toekomst?

Met het thema ‘The Future starts here’ geven meer dan 300 exposanten, 200 sprekers en 10 kennisinstellingen antwoord op deze vraag. Zij laten tijdens ICT&Logistiek en Logistica Next hun innovaties, nieuwe technieken en oplossingen zien.

Ketensamenwerking is de sleutel tot succes

Meer dan ooit verbindt de hele logistieke keten zich tijdens ICT&Logistiek en Logistica Next. Corien den Ouden, beursmanager Koninklijke Jaarbeurs: “Het samenkomen van de hele sector op deze beurzen laat zien dat samenwerking een onontbeerlijk ingrediënt is om te overleven in een turbulente en complexe logistieke wereld en dat je vooral impact kunt maken als je het samen doet. Ketensamenwerking is de sleutel tot succes. Die start op deze vakbeurzen.”

Veerkrachtig en duurzaam goederenvervoer in de toekomst

Logistiek Nederland werkt hard aan een efficiëntere, duurzamere en toekomstbestendige logistiek. Veel bedrijven zetten in op digitale transformatietrajecten. Tobia Potters, senior adviseur electronic Fright Transport Information (eFTI): “Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ondersteunt de digitale transitie als randvoorwaarde voor een veerkrachtig en duurzaam goederenvervoer in de toekomst. IenW is op de beurs aanwezig om hierover met bezoekers in gesprek te gaan en naar hun ervaringen te luisteren zodat we samen deze transitie kunnen vormgeven.”

Uitreiking Logistica Award 2024

Gevestigde ondernemers en start-ups worden uitgenodigd mee te doen aan de Logistica Award 2024, georganiseerd door de Stichting Logistica. Prof. Dr. René de Koster, voorzitter en jurylid Logistica Awards: “De Logistica Award is belangrijk voor zowel aanbieders van logistieke oplossingen om aandacht voor de nieuwe ontwikkelingen te vragen, als voor gebruikers van die oplossingen om inzicht te krijgen in die nieuwe ontwikkelingen. De deelnemers aan de prijs kunnen gevestigde ondernemingen zijn, maar ook start-ups met nieuwe ideeën.”

De jury kijkt vooral naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van interne logistiek met een Nederlandse inbreng. “Ontwikkelingen bijvoorbeeld op het gebied van robotisering, AI, Internet of Things applicaties en software. Of ontwikkelingen op meer traditionele gebieden als veiligheid, opslag, transport, verpakking, ergonomie, energieverbruik, procesbewaking en duurzaamheid. We laten ons graag verrassen met spannende inzendingen. Inschrijven voor de Logistica Award 2024 kan tot aankomende zaterdag 15 juni”, aldus De Koster.

Gratis registeren

De vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next zijn op 5, 6 en 7 november 2024 drie dagen lang geopend. Bezoekers kunnen zich gratis registreren en krijgen daarmee toegang tot beide vakbeurzen

LAATSTE NIEUWS

Storing bij RDW verholpen

ZOETERMEER - De storing bij de RDW is verholpen. De organisatie die de registratie van kentekens bijhoudt meldt op haar website dat de diensten...