Clicky

zaterdag 27 april 2024 - 17:48 uur
Home Blog Pagina 54

Warme dagen op komst, zaterdag lokaal mogelijk 25 graden

HOUTEN – Het is momenteel nog wisselvallig lenteweer, maar later in de week komen de temperaturen waarschijnlijk voor het eerst dit jaar boven de 20 graden uit, meldt Weeronline. Volgens het weerbureau kan het zaterdag lokaal zelfs 25 graden worden.

Tot en met vrijdag is het nog wisselvallig weer met geregeld buien. De temperatuur ligt tot en met donderdag tussen de 12 en 15 graden. Op vrijdag valt nog een enkele bui, maar de zon schijnt geregeld. De temperatuur stijgt naar 17 graden in het westen tot lokaal 21 graden in het oosten van het land.

Op zaterdag stijgt de temperatuur naar 20 tot 24 graden. In het zuidoosten kan het zelfs 25 graden worden en dan is het voor het eerst dit jaar zomers warm. Mogelijk worden zaterdag warmterecords verbroken. Het record voor 6 april in De Bilt staat op 23 graden en werd gemeten in 2020. Het record over alle stations is 24,5 graden en werd ook in 2020 genoteerd, in het Limburgse Arcen.

Vanaf zondag is de verwachting onzeker, maar zeer waarschijnlijk is het dan minder warm. Wel blijft het de eerste dagen zachter dan gebruikelijk. Normaal is het in de eerste helft van april 12 tot 15 graden.

Nutri-Score op steeds meer producten in de supermarkt

Nutri-Score

DEN HAAG – Sinds de wettelijke invoering van Nutri-Score op 1 januari staat het voedselkeuzelogo op steeds meer producten in de supermarkt. Zo kiezen bijna alle supermarkten met hun huismerken voor Nutri-Score. Vandaag start het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de campagne: ‘Kijk, vergelijk & kies’. Deze campagne helpt mensen om tijdens het boodschappen doen te kiezen voor het product met een betere samenstelling.

Fabrikanten kunnen er sinds 1 januari voor kiezen om Nutri-Score te gebruiken. Het is één van de hulpmiddelen om mensen te helpen betere keuzes te maken op het gebied van voeding. Als fabrikanten kiezen voor Nutri-Score moeten zij op elk product van hun merk een Nutri-Score zetten. Na registratie hebben ze hiervoor 24 maanden de tijd. Bijna alle supermarkten zijn gestart met het gebruik van Nutri-Score voor hun huismerken. Zoals Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus/Coop, Boon Food Group, Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Nettorama/Boni, Poiesz, Spar en Vomar.

Maarten van Ooijen, demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: “De Nutri-Score is geen wondermiddel. Maar het is wel een ontzettend handig hulpmiddel om tijdens het boodschappen doen snel te kunnen checken welk product een betere samenstelling heeft. Vooral bij producten buiten de gezonde Schijf van Vijf heb je er echt iets aan. Bijna niemand leest wat de ingrediënten zijn van bijvoorbeeld alle pizza’s of ontbijtgranen of kant-en-klaar maaltijden. Het is voor iedereen handig dat je nu bij heel veel van dat soort boodschappen in één keer kunt zien welke een betere samenstelling hebben. Met onze nieuwe publiekscampagne willen we mensen helpen om de Nutri-Score op de juiste manier te gebruiken. En natuurlijk blijft het logo een hulpmiddel. Om gezond te eten zijn en blijven de Schijf van Vijf en gezond verstand het allerbelangrijkste.”

Zo gebruik jij Nutri-Score

Met Nutri-Score vergelijk je dezelfde soort producten simpel en snel tijdens het boodschappen doen. En kies je makkelijker voor het product met een betere samenstelling. Dat is vooral handig bij producten die niet in de Schijf van Vijf staan. Zoals sauzen, frisdranken, koeken, pizza’s en snacks.

De Nutri-Score van een product staat op de voorkant van de verpakking. De score is aangegeven met een letter (A tot en met E) en een kleur (donkergroen tot en met donkeroranje). Het laat zien of het product een betere samenstelling heeft in vergelijking met dezelfde soort producten. Je vergelijkt dus ontbijtkoek met ontbijtkoek en niet ontbijtkoek met saus. Producten met een donkergroene A hebben een betere samenstelling dan dezelfde soort producten met een donkeroranje E.

De Nutri-Score zegt dus niet of een product gezond of ongezond is. De Schijf van Vijf blijft leidend voor een gezond voedingspatroon. Je voldoet dus niet aan een verantwoord voedingspatroon als je alleen producten met een A of B eet.

Dit is hoe Nutri-Score werkt

De Nutri-Score wordt per product bepaald met een speciale berekening (algoritme). Producten krijgen een hogere score door eiwit, vezels, fruit, groenten en peulvruchten. En producten krijgen een lagere score door energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout. Uit de berekening komt een totaalscore voor een product. Bijvoorbeeld een donkergroene A of een donkeroranje E.

In het algoritme zijn karakteristieken ingebouwd om ervoor te zorgen dat een hogere score ook daadwerkelijk leidt tot een product met een betere samenstelling.

Liesbeth Temme, RIVM: “Je kunt de score van een pizza bijvoorbeeld verbeteren door groente toe te voegen. Maar het product moet dan wel meer dan 40 procent groente, fruit en/of peulvruchten bevatten om hier positieve punten voor te scoren. Met de toevoeging van drie broccoliroosjes aan een pizza wordt een score dus niet beter. Zo wordt ‘healthwashing’ tegengegaan.”

Bijna twintig procent meer elektrische auto’s verkocht in eerste kwartaal 2024

elektrische auto

AMSTERDAM – In de maand maart zijn er 37.119 nieuwe auto’s op kenteken gezet, een half procent minder dan in maart 2023. Daarvan waren er 13.051 volledig elektrisch, 1,13 procent minder dan vorig jaar. Wanneer we kijken naar het eerste kwartaal van dit jaar, ontstaat een ander beeld: 101.849 nieuwe auto’s (+ 4,01 procent), waarvan 30.068 volledig elektrisch. Dat is 19,73 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2023. Dit alles blijkt uit de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC die vandaag bekend zijn gemaakt.

Aandeel elektrisch

Het volledig elektrische wagenpark is in de afgelopen 12 maanden met 32,4 procent toegenomen. Momenteel rijden er 490.820 elektrische auto’s rond in Nederland, 5,18 procent van het totaal (9.473.035).

Volgens Bert de Kroon, Voorzitter BOVAG-autodealers, komt dit doordat de zakelijke markt, vaak ook gedwongen door wet- en regelgeving, niet langer wacht tot de overheid met nieuwe initiatieven komt en zelf voorsorteert op elektrificatie. “Grote bedrijven zijn minder afhankelijk van fiscale stimulering. Maar wanneer we kijken naar het aandeel van de particuliere markt*, zien we dat het aantal consumenten dat een nieuwe EV koopt ver achterblijft op de zakelijke markt.”

De verkoopcijfers van vorig jaar bestonden voor een groot deel uit naleveringen. Het feit er in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 20 procent meer EV’s de showroom verlieten, is volgens De Kroon tegelijk een hoopvol gegeven en een duidelijk signaal aan de overheid: “Het aanbod groeit en wordt steeds breder. Beweeg mee met extra stimulatie en versnel de vergroening, juist zonder de consument achter te laten.”

Huub Dubbelman, sectievoorzitter personenauto’s en lichte bedrijfswagens bij RAI Vereniging: “de stijgende ingroei van elektrische auto’s is niet alleen belangrijk voor de nieuwverkoop, maar op termijn ook voor de ontwikkeling van de tweedehands markt. De start van het eerste kwartaal was veelbelovend en met een prognose van 360.000 nieuwe auto’s voor 2024 liggen het aantal registraties op schema.”

Beleggers noemen actie Ajax-directeur Alex Kroes ‘heel erg dom’

Alex Kroes

DEN HAAG -De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) vindt het “heel erg dom” dat Alex Kroes aandelen Ajax kocht in de week voordat naar buiten kwam dat hij de nieuwe directeur zou worden van de voetbalclub, ongeacht of het om handel met voorkennis ging of niet. “Kroes heeft denk ik niet moedwillig gepoogd om een ritje met het aandeel te maken, het was gewoon dom”, zegt VEB-directeur en voormalig bestuurder bij toezichthouder AFM Gerben Everts.

Dinsdag kondigde de raad van commissarissen (rvc) van Ajax aan om Kroes per direct te schorsen omdat hij met voorkennis gehandeld zou hebben. Kroes weerspreekt de beschuldiging op LinkedIn en zegt de aankoop juist gedaan te hebben om zo “vertrouwen in de club en naar aandeelhouders uit te stralen”.

Of het om handel met voorkennis ging en dus om een strafbaar feit, hangt volgens Everts af van de concreetheid van de informatie waarover Kroes beschikte ten tijde van de aankoop. “Als Kroes op de dag van de transactie bijvoorbeeld wist van een voorgenomen besluit, dan is het concreet.”

De schorsing van Kroes volgt op een reeks tegenslagen voor Ajax. Zo kwam de club in opspraak nadat directeur voetbalzaken Marc Overmars in 2022 opstapte om grensoverschrijdend gedrag. Zijn opvolger, Sven Mislintat, werd vorig jaar ontslagen toen bleek dat er sprake was van mogelijke belangenverstrengeling rondom de aan- en verkoop van spelers.

Uiteindelijk zijn verschillende mensen aan de top van de club opgestapt. Daarnaast gaat het dit seizoen sportief niet zo goed met Ajax. “De komst van Kroes als algemeen directeur werd door aandeelhouders als nieuw begin gezien”, stelt Everts. “De rust keert niet terug met een doofpot, maar met volledige openheid en transparantie.”

Nieuwe website! App komen te vervallen

DAMWÂLD – De vaste bezoeker van Transport Online is het natuurlijk allang opgevallen: we hebben een nieuwe website!

Transport Online is nu nog beter te bezoeken via de smartphone.

Naast het actuele nieuws vindt u ook de oude vertrouwde extra’s weer terug op de vernieuwde Transport Online zoals het Fotoalbum, Vraag & Aanbod, Rijverboden en meer.

Wij hebben echter wel moeten besluiten om de app te laten vervallen. Vanaf nu kunt u eenvoudig weg onze website bezoeken via www.transport-online.nl

Brandstof aan pomp steeds duurder door oplopende olieprijs

DEN HAAG -De prijzen aan de pomp zijn de afgelopen maanden behoorlijk gestegen, in navolging van de hogere olieprijzen. Sinds begin dit jaar is de adviesprijs voor een liter benzine volgens consumentencollectief UnitedConsumers al met bijna 20 cent gestegen. De adviesprijs voor diesel ging in die periode met circa 10 cent per liter omhoog.

De adviesprijs voor een liter Euro95 staat nu op 2,235 euro en die van diesel is 1,97 euro per liter. Die adviesprijzen worden doorgaans alleen gevraagd bij pompstations langs snelwegen. Pomphouders kunnen namelijk afwijken van de adviesprijzen van de grote oliemaatschappijen.

De olieprijzen liggen inmiddels op het hoogste niveau in ongeveer vijf maanden. Dat komt mede door de verder oplopende spanningen in het Midden-Oosten nadat Israël maandag een luchtaanval uitvoerde op het consulaire gebouw van de Iraanse ambassade in de Syrische hoofdstad Damascus. Daarbij zijn twee generaals van de Iraanse Revolutionaire Garde omgekomen. Ook vijf andere leden van de Garde overleefden de aanval niet.

Serieuze reactie

Teheran heeft gezegd met een serieuze reactie te komen. Iran is bondgenoot van de Houthi-rebellen in Jemen. Die voeren geregeld aanvallen uit op schepen in de Rode Zee, waaronder op olietankers. Mogelijk kunnen de Houthi’s die aanvallen verder opvoeren of kan Iran tankers in de Perzische Golf aanvallen.

Ook de productiebeperkingen door de OPEC+ spelen een rol bij de hogere olieprijzen. De groep van grote olieproducerende landen, waaronder Saudi-Arabië en Rusland, vergadert woensdag weer over de productie. Naar verwachting wordt dan de productiebeperking van meer dan 2 miljoen vaten per dag doorgezet tot het einde van het tweede kwartaal.

Chinese industrie

Verder spelen ook andere factoren een rol, waaronder een tijdelijk verlaagde olie-export uit Mexico. Ook zijn er cijfers gekomen over een groeiende Chinese industrie. China is ‘s werelds grootste importeur van ruwe olie. Bij een aantrekkende productie in China zal naar alle waarschijnlijkheid de olievraag toenemen, wat dus zorgt voor hogere prijzen.

De prijs van een vat Amerikaanse WTI-olie staat nu op bijna 85 dollar en Brentolie kost meer dan 88 dollar per vat (van 159 liter).

SWOV: steeds meer volwassenen gebruiken telefoon in het verkeer

DEN HAAG – Bijna 1 op de 5 volwassenen (17,8 procent) zegt weleens online te vergaderen in het verkeer. Dat staat in een nieuw rapport van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Van de respondenten die onderweg vergaderen, zegt ongeveer een derde dit met alleen geluid te doen. Bijna de helft van de vergaderende weggebruikers doet dat met beeld en geluid en neemt voornamelijk deel aan groepsvergaderingen. SWOV noemt dit een zorgelijke ontwikkeling “omdat respondenten hierdoor langere tijd zowel auditief als visueel worden afgeleid”.

Het instituut doet iedere twee jaar onderzoek naar telefoongebruik in het verkeer, in opdracht van verzekeringsmaatschappij Interpolis. Ten opzichte van de eerste keer dat het onderzoek werd uitgevoerd in 2017 is het aantal volwassenen dat zijn telefoon weleens gebruikt in het verkeer met bijna 10 procent gestegen, naar 75 procent in 2023. Online vergaderen werd dit jaar voor het eerst onderzocht, omdat SWOV vermoedde dat mensen dat sinds de coronapandemie ook in het verkeer doen. De nieuwe cijfers bevestigen dat vermoeden.

Behalve vergaderen is de navigatie instellen een veelgenoemde handeling in het verkeer. Onder fietsers wordt de telefoon het meest hiervoor gebruikt, bijna de helft van de fietsers doet dit onderweg. Ook sturen en lezen zij steeds vaker berichten en speelt bijna 1 op de 8 fietsers weleens al fietsend een spelletje.

Automobilisten die hun mobiel onderweg gebruiken, doen dat meestal om handsfree te bellen. Afgelopen jaar zetten ze ook vaker muziek op ten opzichte van eerdere jaren, blijkt uit het onderzoek. Respondenten pakten bovendien vaker onderweg hun telefoon om iets te checken of op te zoeken of om foto’s en video’s te maken.

Overigens vinden veel respondenten hun telefoongebruik in het verkeer geen probleem. Onder de fietsers en de automobilisten is dat zo’n 40 procent, een verdubbeling ten opzichte van 2021. Zowel fietsers als automobilisten vinden dat ze hun telefoon veilig gebruiken als ze dat doen, of ze zeggen dat ze hun telefoon bijna niet gebruiken.

Uit het onderzoek blijkt ook dat maar weinig respondenten negatieve consequenties ondervinden van hun telefoongebruik, zoals een boete of een ongeluk. Slechts zeven fietsers en zeven automobilisten van de bijna 4000 volwassen respondenten hebben een boete gekregen voor mobiele telefoongebruik in het verkeer.

Problemen dreigen bij zorginstellingen door stroomtekort

DELFT -Bijna de helft van de Nederlandse zorginstellingen dreigt in de problemen te komen als gevolg van de overbelasting van het stroomnetwerk. Zij zaten met hun piekverbruik afgelopen jaar boven de 80 procent van hun capaciteit.

Bij industriële bedrijven zijn de problemen nog groter. Dat blijkt uit meetgegevens van Joulz, een bedrijf dat zich bezighoudt met het beheer en onderhoud van infrastructuur voor energie.

Joulz bekeek de meetgegevens van 18.000 klanten. Bedrijven en instellingen die meer stroom verbruiken dan waarvoor ze een contract hebben afgesloten, kunnen een schadeclaim krijgen of zelfs worden afgesloten. Normaal zouden ze een aanvraag kunnen indienen om het contract aan te passen, maar zulke uitbreidingen zijn in grote delen van Nederland niet meer mogelijk door de overbelasting van het stroomnetwerk. Bij zorginstellingen zullen netbeheerders om de bijzondere status niet snel overgaan tot afsluiting, maar voor industriële bedrijven is het gevaar reëel.

Ook nutsbedrijven, de retail- en groothandelsbranche en de bouw- en vastgoedsector lopen tegen de grenzen aan van het vermogen dat zij mogen verbruiken, stelt Joulz. Voorrang verlenen aan ziekenhuizen en zorginstellingen boven bedrijven is een lapmiddel, geen oplossing, waarschuwt Joulz-topman Sytse Zuidema. “Bovendien heb je niks aan voorrang als er überhaupt geen ruimte te vergeven is. Onze cijfers laten zien dat het hier echt om een acuut en groeiend probleem gaat. We moeten daar nú mee aan de slag.”

Bedrijven en instellingen kunnen op twee manieren zorgen dat hun piekverbruik binnen de perken blijft, zegt Zuidema. “Je kunt enerzijds het patroon van je energieverbruik aanpassen om de pieken te beperken. Anderzijds kun je ervoor kiezen om het extra vermogen dat je nodig hebt niet uit het net te halen, maar uit eigen opwek en opslag.” Bedrijven en instellingen zouden ook meer moeten samenwerken door hun piekverbruik met elkaar af te stemmen, stelt Zuidema.

Ajax stuurt directeur Kroes weg wegens handel met voorkennis

Alex Kroes

AMSTERDAM – De raad van commissarissen van Ajax heeft algemeen directeur en directievoorzitter Alex Kroes per direct geschorst “wegens zeer sterke aanwijzingen voor handel met voorwetenschap”. De Amsterdamse club zegt van plan te zijn de samenwerking “permanent te beëindigen”.

Het besluit is, zo meldt Ajax, genomen nadat de rvc had vernomen dat Kroes, een week voor de publicatie van zijn voorgenomen benoeming op 2 augustus 2023, ruim 17.000 aandelen Ajax heeft gekocht.

Kroes kon pas op 1 maart beginnen bij Ajax omdat zijn vorige werkgever AZ een concurrentiebeding had. Dat werd teruggebracht naar een half jaar. Hij volgde in Amsterdam Edwin van der Sar op. Kroes was eerder in beeld bij Ajax na het gedwongen vertrek van directeur voetbalzaken Marc Overmars vanwege ongewenst gedrag.

Hij is afgestudeerd bedrijfseconoom en medeoprichter van de Sports Entertainment Group, een internationaal kantoor van zaakwaarnemers in het voetbal en andere sporten. Hij was grootaandeelhouder van Go Ahead Eagles en werkte sinds december 2022 bij AZ als directeur International Football Strategy.

Onverenigbaar

“Wij zijn zeer onaangenaam verrast dat dit Ajax nu overkomt, want dit is zeer slecht voor de club en voor iedereen die de club een warm hart toedraagt”, zegt rvc-voorzitter Michael van Praag in een persbericht. “Het handelen van Alex Kroes is niet verenigbaar met waar we met Ajax voor staan. Het moment waarop hij de aandelen kocht maakt dat hij handelde met voorwetenschap. Een dergelijke wetsovertreding kan een beursgenoteerde onderneming niet tolereren, zeker niet als het de CEO betreft. Na zorgvuldige beraadslaging is de rvc dus tot de conclusie gekomen dat de positie van Alex als directielid van Ajax niet houdbaar is. Ik vind het belangrijk om hieraan toe te voegen dat het technische beleid zal worden voortgezet met de mensen die we daarvoor hebben en op de weg die Ajax met Alex reeds was ingeslagen.”

Kroes betaalde destijds rond de 190.000 euro voor zijn aandelen, uitgaande van de beurskoers eind juli. Daarna is de beurskoers stevig gedaald, en op een klein piekje in november na, niet meer boven het niveau van juli uitgekomen. Zijn taken worden voorlopig door zijn collega-directieleden overgenomen. Van Praag zal als gedelegeerd commissaris de directie tijdelijk bijstaan. Op korte termijn volgt een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders (BAVA) om die te horen over het voorgenomen ontslag. Daarna zal de rvc een besluit nemen over het ontslag.

Schietpartij Finse school: verdachte en slachtoffers minderjarig

HELSINKI -Zeker een kind is om het leven gekomen door de schietpartij op een school in Finland. Het gaat volgens Finse media om een 12-jarige leerling.

Twee andere slachtoffers zijn ernstig gewond. De politie heeft na het incident een verdachte aangehouden. Het gaat om een andere leerling van 12 jaar. Die zou te voet zijn gevlucht en heeft een bekentenis afgelegd.

De schietpartij vond plaats in basisschool Viertola in Vantaa, naast hoofdstad Helsinki. Ouders vertelden de pers dat geschoten zou zijn in een klaslokaal.

Het motief van de schutter is nog onduidelijk. Het kind beschikte volgens de politie over een handvuurwapen waar een familielid een vergunning voor had. Alle slachtoffers zouden schotwonden hebben.

De politie zegt uit te gaan van moord en poging tot moord. Er zijn vooralsnog geen andere verdachten in beeld. Er was eerder al bekendgemaakt dat alle betrokkenen bij het incident 12 jaar zijn.

Het incident leidde in Finland tot geschokte reacties. Premier Petteri Orpo en minister van Binnenlandse Zaken Mari Rantanen spraken hun afschuw uit over de schietpartij.

Consumentenorganisaties willen nog meer treinen in 2025

UTRECHT -Rover is blij dat NS vanaf december fors meer treinen laat rijden maar wil dat er nog een stap extra wordt gezet. Om te beginnen zou NS de afspraken uit het nieuwe contract volledig moeten nakomen. Dat schrijft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov. De consumentenorganisaties pleiten er bovendien voor om een einde te maken aan uurdiensten.

Vanaf december gaat NS meer treinen rijden. Tegelijk gaat het nieuwe contract tussen NS en het Rijk van start. Rover is blij dat de reiziger een groot aantal van de eerder geschrapte treinen weer terug mag verwelkomen. Tegelijk ontbreekt in 2025 nog ruim 2% van de treinen. Reizigers merken dit vooral op vrijdagen en aan een aantal spitstreinen dat nog niet terugkeert op het spoor.

Rover is verbaasd dat NS het nieuwe contract meteen wil starten door minder treinen te rijden dan afgesproken. Samen met de andere organisaties roept Rover NS op om die laatste stap ook te zetten en alle eerder geschrapte treinen terug te brengen. Om te beginnen met de Zaanlijn tussen Uitgeest en Amsterdam, waar in het weekend en in de daluren slechts twee keer per uur een trein rijdt. Met dagelijks meer dan 12.000 in- en uitstappers op de stations aan deze lijn zou de kwartierdienst weer snel hersteld moeten worden. Ook tussen Amsterdam en Zeist en tussen Den Haag en Gouda zouden alle Sprinters weer moeten terugkeren.

“We zien ieder jaar meer reizigers terugkeren naar de trein, maar reizigers dreigen nu voor het derde jaar op een rij geconfronteerd te worden met minder treinen op hun traject” stelt Rover-directeur Freek Bos. “Het is hoog tijd dat NS niet langer achterom kijkt naar de lastige jaren achter ons maar zich richt op de toekomst door reizigersgroei verder mogelijk te maken met een aantrekkelijke dienstregeling.”

Rover en de andere consumentenorganisaties pleiten voor het niet alleen herstellen maar ook verder uitbreiden van de dienstregeling. Zo zouden er meer treinen kunnen rijden in de vroege ochtend en late avond. Bovendien adviseren zij NS om geleidelijk een einde te maken aan uurdiensten. Deze trajecten waar slechts één keer per uur een trein rijdt, zijn niet aantrekkelijk voor reizigers. Een halfuurdienst zou op termijn overal de absolute ondergrens moeten zijn, stellen de consumentenorganisaties.

Ajax omlaag op beurs Amsterdam na schorsing directeur Alex Kroes

AMSTERDAM – Het aandeel Ajax ging dinsdag omlaag op de beurs in Amsterdam na de schorsing van algemeen directeur Alex Kroes om verdenking van handel met voorkennis.

De Amsterdamse club zegt van plan te zijn de samenwerking “permanent te beëindigen”. Ajax stond in de vroege handel 1,5 procent in het rood bij de lokale fondsen op het Damrak.

Het besluit is volgens Ajax genomen nadat de raad van commissarissen vernam dat Kroes, een week voor de publicatie van zijn voorgenomen benoeming op 2 augustus 2023, ruim 17.000 aandelen Ajax heeft gekocht.

De AEX-index noteerde kort na opening een plus van 0,9 procent op 889,47 punten. Daarmee werd het record van vorige week donderdag verder aangescherpt. De MidKap won 0,5 procent tot 934,58 punten.

Dode in Delft niet door misdrijf omgekomen, verdachte vrijgelaten

Politie

DELFT – De overleden persoon die maandagavond werd gevonden in een woning in de Minderbroerstraat in Delft is niet door een misdrijf om het leven gekomen. Dat meldt de politie dinsdagochtend na onderzoek. Er was een verdachte aangehouden, die is op vrije voeten gesteld.

De politie doet geen uitspraken over de identiteit van het slachtoffer.

De nieuwe Actros L van Mercedes-Benz Trucks met futuristische ProCabin

LEUSDEN -Sinds zijn introductie in juni 2021 definieert de Actros L het premiumsegment van de zware dieseltrucks van Mercedes-Benz Trucks. Nu tilt het merk zijn succesvolle vlaggenschip naar een nieuw niveau: met zijn futuristische voertuigdesign, geoptimaliseerde aerodynamica, vele comfortuitrustingen, zuinige motoren, hoge rijdynamiek en de nieuwste assistentiesystemen heeft de nieuwe Actros L alles in zich om zowel wagenparkbeheerders als chauffeurs te imponeren. De nieuwe Actros L met ProCabin is vanaf april 2024 te bestellen en zal in december 2024 in productie gaan.

Rainer Müller-Finkeldei, Hoofd Ontwikkeling bij Mercedes-Benz Trucks: “Wij streven er altijd naar om onze klanten de beste voertuigoplossingen te bieden voor alle aandrijftechnologieën. De klassieke dieseltruck zal nog een tijd onmisbaar blijven in verschillende delen van de wereld. Met de nieuwe Actros L hebben we ons beproefde vlaggenschip in veel opzichten verder verbeterd. Dit komt al tot uiting in het revolutionaire cabinedesign.”

Nieuw aerodynamisch design zorgt voor een brandstofbesparing tot 3 procent

Het compleet nieuwe uiterlijk van de Actros L springt direct in het oog. De vormgeving van de ProCabin, die voor het eerst werd onthuld bij de wereldpremière van de batterij-elektrische eActros 600 in oktober 2023, is volledig gericht op een bijzonder efficiënte aerodynamica – van de voorspoiler op het dak vóór de eigenlijke dakspoiler via de deflectorplaten op de A-stijlen bij de zijruiten en de grote, vlakke voorklep van de cabine tot de geoptimaliseerde bumper met minimale luchtinlaten voor koeling en de innovatieve bodembekleding.

De luchtstroom stuit daardoor op een aerodynamisch gunstig, met 80 mm verlengd front en wordt vervolgens zo optimaal mogelijk rond het voertuig geleid. Hiervoor zorgen een gestroomlijnde instap, verbeterde wielkastbekleding en geoptimaliseerde zijbekleding. Voegen en naden zijn er nauwelijks meer, ten gunste van een geoptimaliseerde luchtstroom. Verlengde en in zeildesign uitgevoerde zijspoilers zorgen voor een goede overgang tussen trekker en trailer. Het gebruik van verschillende afdichtingen om de motorruimte te ontkoppelen van de externe luchtstroom maakt het aerodynamische concept compleet. Alles bij elkaar resulteert dit in een brandstofbesparing tot 3 procent.

Hoog niveau van chauffeurscomfort

Naast efficiëntie en rendement speelt ook chauffeurscomfort en een aantrekkelijk uiterlijk een belangrijke rol bij de aanschaf van een truck. Opvallende details in dit verband zijn bijvoorbeeld het volledige lakwerk van de cabine, inclusief Mercedes-Benz ster en opschriften in donkerchroom of de aluminium treeplanken. De nieuwe Actros L komt standaard met volledige LED-verlichting rondom voor verbeterde lichtopbrengst. Optioneel zijn de Matrix-koplampen beschikbaar die met onder andere adaptieve grootlichtassistent zorgen voor maximale lichtopbrengst.

Van binnen biedt de ProCabin – leverbaar in de drie varianten Stream-, Big- en GigaSpace – tal van comfortuitrustingen zoals geoptimaliseerde stoelverwarming, nieuwe premium flat-woven stoelbekleding of bedden met volledige lattenbodem en een nieuwe, dikke premium matras. Ook nieuw zijn de uitgebreide functies van de bedieningspanelen op de bedden, de sfeerverlichting en de extra led-leeslampjes met zwanenhals. Daarnaast zijn er nog uitrustingen zoals extra USB-C-aansluitingen in de zijwanden, een hoogwaardig gordijn in tweekleurig design, een tweede koelkast, een 230V-stopcontact of het SoloStar Concept, dat nu leverbaar is in twee nieuwe stoelbekledingsvarianten.

Derde generatie OM 471-dieselmotor zorgt voor verdere brandstofbesparingen

Naast de aerodynamische maatregelen verhoogt Mercedes-Benz Trucks in combinatie met de 12,8 liter OM 471-dieselmotor van de derde generatie de efficiëntie van de nieuwe Actros L nog verder. De OM 471, leverbaar naast de beproefde OM 470- en OM 473-dieselmotoren, is ontworpen met het oog op zuinig rijden, verminderde CO2-uitstoot, lagere bedrijfskosten en een hoger rendement, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties, de rijdynamiek of het rijcomfort.

Met de derde generatie OM 471 heeft Mercedes-Benz Trucks twee nieuwe turbo’s geïntroduceerd die exact zijn afgestemd op de uiteenlopende behoeften van klanten. Bij de variant bestemd voor het langeafstandstransport ligt de nadruk op een zo laag mogelijk brandstofverbruik. In combinatie met de herziene uitlaatgasnabehandeling maakt deze turbo een maximale brandstofbesparing van 4 procent mogelijk ten opzichte van de vorige generatie.

Optimale ongevallenpreventie om alle weggebruikers te beschermen

De veiligheidsuitrustingen van de nieuwe Actros L versterken ook de positie van Mercedes-Benz Trucks als een van de pioniers in de branche. In sommige gevallen overtreffen deze systemen aanzienlijk de strenge normen van de General Safety Regulation GSR (Algemene Veiligheidsverordening) die vanaf juli 2024 van kracht wordt en een breed scala aan rijassistentiesystemen voorschrijft om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers verder te verhogen. Het uitrusten van de voertuigen met camera’s en sensoren is van cruciaal belang voor de effectiviteit van dergelijke systemen.

Om een nog grotere bijdrage te leveren aan het voorkomen van ongevallen heeft Daimler Truck een nieuw elektronicaplatform ontwikkeld dat nog meer zicht naar voren en opzij mogelijk maakt met zogeheten sensorfusie, dat wil zeggen het samenvoegen van radar- en cameragegevens. Het elektronicaplatform biedt een twintig keer snellere gegevensverwerking en de in totaal zes ingebouwde sensoren – vier korteafstandsradars aan de voor- en achterzijde, zowel rechts als links, één langeafstandsradar middenvoor en een multifunctionele camera in de voorruit – kunnen nu een hoek van 270° rondom het voertuig bestrijken. Dankzij de aanzienlijk grotere kijkhoek kunnen de ingebouwde assistentiesystemen hun sterke punten nog beter benutten.

Active Brake Assist 6 met meerbaansbewaking

Een voorbeeld van hoe efficiënt de 270°-fusietechnologie is en wat verder gaan dan de GSR-bepalingen betekent, is de alweer zesde generatie Active Brake Assist (ABA). De nieuwste noodremassistent van Daimler Truck kan bij snelheden tot 60 km/h nu geautomatiseerd afremmen tot volledige stilstand voor overstekende, tegemoetkomende of op dezelfde rijstrook rijdende voertuigen. Het GSR schrijft de uitbreiding van de reactie op voetgangers en fietsers voor nieuwe trucks en bussen/touringcars pas vanaf 1 juli 2026 voor. Bij snelheden tot 80 km/h kan het systeem net als voorheen op stilstaande voertuigen reageren met een noodstop. Een andere toegevoegde waarde van ABA 6 is meerbaansbewaking op een afstand tot 250 meter voor een nog betere herkenning van gevaar.

Active Sideguard Assist 2 met uitgebreide functionaliteit aan de chauffeurszijde

Ook de tweede generatie Active Sideguard Assist (ASGA) laat zien in hoeverre het uitrusten van de voertuigen met zes sensoren en de daarmee gepaard gaande grotere kijkhoek de verkeersveiligheid verhoogt. ASGA 2 monitort het verkeer aan zowel de chauffeurs- als de bijrijderszijde en kan met zijn tweetraps waarschuwingssysteem de chauffeur waarschuwen voor potentieel gevaar, zodat deze tijdig kan ingrijpen bij een kritieke verkeerssituatie. De actieve waarschuwingszone strekt zich uit tot 30 meter achter en 7 meter vóór het voertuig en werkt bij snelheden tot 30 km/h. Tot een stuursnelheid van 20 km/h kan het systeem in het rode waarschuwingsgebied ook geautomatiseerd afremmen tot stilstand, als de chauffeur niet op een zicht- en hoorbare waarschuwing heeft gereageerd. Ook met deze functie gaat het systeem verder dan de eisen van de GSR, die alleen bepaalt dat de afslagassistent indien nodig een waarschuwing moet geven. Bovendien beschikt ASGA 2 over een intelligent waarschuwingsconcept voor het wisselen van rijstrook, gebaseerd op de eigen positie van het voertuig in de rijstrook.

Front Guard Assist bewaakt het gebied vóór het voertuig

De nieuwe Front Guard Assist kan een nuttige functie zijn om ongevallen te voorkomen met voetgangers of fietsers die zich mogelijk direct voor de truck bevinden wanneer deze wegrijdt. Het assistentiesysteem houdt het gebied vóór het voertuig in de gaten en ondersteunt de chauffeur bij stilstand, bij het wegrijden en op kruispunten. Als het systeem stilstaande of bewegende objecten vóór het voertuig detecteert, ondersteunt het de chauffeur in rijsituaties tot 15 km/h door waarschuwingsmeldingen te sturen als onderdeel van het tweetraps waarschuwingssysteem. De 270°-fusietechnologie bestrijkt de dode hoek vóór het voertuig van 0,8 meter tot circa 4 meter over de volle breedte van het voertuig.

Daimler Truck streeft er met alle assistentiesystemen in het gehele productportfolio naar om chauffeurs tijdens het rijden binnen de systeemgrenzen zoveel mogelijk te ondersteunen en te ontlasten. De systemen zijn echter niet in staat de grenzen van de fysica te verleggen – hoe krachtig ze ook zijn. De chauffeur blijft dus te allen tijde volledig verantwoordelijk voor het veilig besturen van het voertuig, zoals wettelijk voorgeschreven.

Harmonieus totaalpakket voor ontspannen ondersteund rijden

Naast de op de verkeersveiligheid afgestemde assistentiesystemen beschikt de nieuwe Actros L ook over een goed gecoördineerd samenspel van systemen zoals Active Drive Assist 3 (ADA) en de intelligente transmissie- en cruise control regeling Predictive Powertrain Control (PPC). ADA maakt voor het eerst sinds 2018 gedeeltelijk geautomatiseerd rijden (SAE Level 2) mogelijk in een serietruck en komt nu in de derde generatie op de markt. Terwijl de tweede generatie ADA, die vanaf juni 2021 is geïnstalleerd, werd uitgebreid met de noodstopfunctie, ondersteunt ADA 3 de chauffeur nu nog beter bij de langs- en dwarsgeleiding van de truck. De preventieve PPC draagt zijn steentje bij aan ontspannen rijden doordat er automatisch rekening wordt gehouden met topografie, wegverloop en verkeersborden voor een zo efficiënt mogelijke rijstijl. Vanaf april 2025 wordt ook de routeinformatie van het navigatiesysteem geïntegreerd om komende gebeurtenissen op de route beter te kunnen herkennen. Hierdoor kunnen chauffeurs onnodig remmen, accelereren en schakelen vermijden.

Intelligente digitale oplossingen voor nog efficiënter gebruik

Mercedes-Benz Trucks biedt een uitgebreid scala aan digitale oplossingen en services rondom de nieuwe Actros L om processen en workflows voor wagenparkbeheerders te vereenvoudigen. TruckLive biedt gratis toegang tot de digitale serviceoplossingen van Mercedes-Benz Trucks. Hieronder vallen verschillende connectiviteitsservices die gebruikt kunnen worden op bestaande platforms zoals MyTruckPoint. Onderhoudsmanagement zorgt bijvoorbeeld voor een betere beschikbaarheid van voertuigen, terwijl Live Traffic helpt bij de routeplanning door middel van realtime verkeersgegevens via navigatie. De nieuwe connected services, zoals Over-the-Air Update of Service24h Connected, kunnen dit jaar al gebruikt worden. Er worden nog meer componenten gepland.

Premium telematicaservices van Fleetboard bieden ook een hoge toegevoegde waarde voor winstgevend wagenparkbeheer. Een voorbeeld hiervan is de Fleetboard-inzetanalyse, die technische gegevens van de Actros L verzamelt en verwerkt. Op basis van deze gegevens kan het rijgedrag worden geëvalueerd en geoptimaliseerd. Dit draagt bij aan het optimaliseren van het verbruik en het verminderen van slijtage, maar ook aan een hogere voertuigbezetting en een betere CO2-voetafdruk. Uiteindelijk kan dit het wagenparkbeheer duurzaam verbeteren.

Bovendien verhoogt Mercedes-Benz Trucks Uptime dankzij intelligente connectiviteit de beschikbaarheid van de nieuwe Actros L. Het systeem diagnosticeert voortdurend de status van het voertuig en geeft concrete aanbevelingen voor actie. Op deze manier kunnen reparatiebehoeften zo vroeg mogelijk worden geïdentificeerd om storingen te verminderen en kunnen klanten worden ondersteund bij het snel organiseren van de noodzakelijke werkzaamheden – rekening houdend met hun operationele planning. Het resultaat: een betere planning van werkplaatsbezoeken, een grotere beschikbaarheid van voertuigen en een hoger niveau van verkeersveiligheid. Mercedes-Benz Trucks biedt zijn klanten ook verschillende servicecontracten tegen maandelijkse planbare kosten om maximale voertuigbeschikbaarheid en minimale stilstand te garanderen. Als premiumpakket is hiervoor Mercedes-Benz Trucks Complete beschikbaar. Dit uitgebreide servicepakket omvat alle werkplaatswerkzaamheden inclusief slijtageonderdelen.

Natuur & Milieu: krimp Schiphol hoeft economie niet te schaden

Schiphol

UTRECHT – Schiphol kan tot een op de drie vluchten schrappen zonder directe kosten voor de Nederlandse economie. Dat meldt Natuur & Milieu na onderzoek in opdracht van de milieuorganisatie. Krimp van Schiphol zou onder bepaalde voorwaarden zelfs goed voor de economie kunnen uitpakken.

Volgens de onderzoekers, Eric Pels van de VU Amsterdam en Paul Peeters van Breda University of Applied Sciences, zijn er op Schiphol namelijk veel vluchten die voor de economie niet zo belangrijk zijn. Dat zijn vluchten die vooral vol zitten met mensen die nooit Nederland inkomen, maar Schiphol gebruiken om over te stappen op een andere vlucht.

Die overstapvluchten worden door KLM als een heel belangrijk onderdeel gezien van haar verdienmodel. Maar in de ogen van Natuur & Milieu zou de overheid bij beleid voor Schiphol meer moeten kijken naar wat vluchten voor Nederland als geheel opleveren. “Een vlucht levert ons weinig tot niets op als er alleen maar overstappende passagiers op zitten die helemaal niet in Nederland hoeven te zijn.”

Een “veel kleinere, maar op de Néderlandse behoefte afgestemde luchtvaart” kan juist een positieve bijdrage leveren aan de economie, redeneert de organisatie. “Want elke vlucht kost de samenleving ook wat door geluidsoverlast, uitstoot van stikstof en andere vervuilende stoffen, gezondheidsschade en klimaatverandering.”

LAATSTE NIEUWS

KNV: Busbedrijven onterecht de dupe van afsluiting deel A7

DEN HAAG - Vanaf maandag 29 april kondigt Rijkswaterstaat een algeheel verbod aan voor vrachtwagens en bussen over de brug in de A7 bij...