Clicky

donderdag 9 mei 2024 - 17:26 uur
Home Blog Pagina 52

ECB-baas vraagt overheden om energiesteun verder af te bouwen

Lagarde

FRANKFURT – Overheden moeten hun steunmaatregelen voor het compenseren van de eerder gestegen energieprijzen verder terugschroeven. Alleen dan kan de inflatie duurzaam omlaag worden gebracht. Daarop wees president Christine Lagarde van de Europese Centrale Bank (ECB) donderdag in een toelichting op het rentebesluit van de beleidsmakers in Frankfurt.

De ECB heeft voor de vijfde keer op rij een rentepauze gehouden. De rente in de eurozone werd ongewijzigd gelaten op het huidige recordniveau. Bij de vergadering in maart verklaarde Lagarde al dat er meer bewijs nodig is dat de inflatie in de eurozone voldoende is afgekoeld voordat de rente kan worden verlaagd. De Française stelde donderdag niet van mening te zijn veranderd.

De ECB besloot eerder de rentes in de eurozone flink te verhogen om de inflatie te beteugelen. De laatste renteverhoging was in september vorig jaar. Nu is de vraag wanneer de rente weer omlaag kan. Als de rente te lang erg hoog blijft, kan dat de economie remmen.

Verwachting

De verwachting is alom dat de ECB in juni wel zal beginnen met het omlaag brengen van de leenkosten. Maar Lagarde wil zich nog niet vastpinnen op een uitgestippeld rentepad. Ze benadrukte dat de ECB elke rentevergadering opnieuw naar de beschikbare cijfers kijkt en op basis daarvan een afweging maakt.

En zolang overheden nog allemaal steunmaatregelen in stand laten, bestaat het gevaar dat ze de inflatie onbedoeld stimuleren. Vandaar dat Lagarde de steunmaatregelen aanhaalde. Een ander belangrijk punt is de loongroei. De ECB wil er ook zeker van zijn dat de recent in cao’s overeengekomen loonstijgingen niet tot extra prijsstijging leiden.

Lagarde kreeg donderdag op de persconferentie ook veel vragen over een vergelijking met de situatie in de Verenigde Staten. Daar is het sentiment in de markt recent omgeslagen. Door een tegenvallend inflatiecijfer over maart wordt daar nu gerekend op een eerste renteverlaging in september. Maar Lagarde onderstreepte dat de ECB eigen keuzes maakt. “We zijn data-afhankelijk, niet Fed-afhankelijk.”

Ageeth Bakker en Gina Wielink treden toe tot Raad van Commissarissen TVM verzekeringen

HOOGEVEEN – Ageeth Bakker, CFRO Bovemij, en Gina Wielink, Financieel Directeur Oegema Transport, treden per 1 mei 2024 toe tot de Raad van Commissarissen van TVM verzekeringen.

Bakker (53) volgt drs. Carin Gorter RA op. Gorter was sinds 2014 lid van de RvC van TVM verzekeringen. Wielink (56) volgt drs. Tjebbe Nabuurs op. Nabuurs was sinds 2016 lid van de RvC van TVM verzekeringen.

Bakker heeft net als haar voorganger veel kennis van de financiële sector. Daarnaast is ze een ervaren bestuurder in de verzekeringswereld door haar werkervaring bij onder andere verschillende verzekeringsmerken van Achmea. Bakker: “In mijn werkzame leven werk ik al geruime tijd in de wereld van Schadeverzekeringen, met name op het vlak van financiën en risicomanagement. Daarbij heb ik een voorkeur om mijn bijdrage te leveren aan ondernemingen met een coöperatief karakter. Dit komt samen in mijn rol als commissaris bij TVM. In deze rol kan ik samen met mijn collega’s TVM verder helpen. Ik kijk uit naar een constructieve samenwerking.”

Wielink is net als haar voorganger werkzaam in de sector logistiek en transport. Sinds 2000 is ze Financieel Directeur bij Oegema Transport uit Dedemsvaart. Ze heeft uitstekende kennis op het gebied van financiën en heeft daarnaast jarenlange ervaring in de sector en kennis van de ontwikkelingen die er spelen. Wielink: “Ik zal met de bril van verzekerden kijken naar de voornemens en ontwikkelingen van TVM. Mijn focus ligt op de transitie naar een duurzamere samenleving, waarin ook TVM mijns inziens een rol in kan spelen.”

Rien Nagel, voorzitter Raad van Commissarissen TVM verzekeringen: “Met Ageeth Bakker krijgen we een topbestuurder met veel ervaring bij verschillende verzekeraars. Dat kwalificeert haar bij uitstek om binnen de RvC de Audit- en Risicocommissie te gaan leiden. Gina Wielink beheert al vele jaren onder andere de portefeuilles Financiën en HRM bij een groot familiebedrijf van één van onze toonaangevende leden. Vanuit die brede achtergrond verwachten wij dat ze de leefwereld van onze achterban goed in zal kunnen brengen in onze RvC. We zien uit naar de samenwerking met onze nieuwe collega’s. We danken Carin Gorter en Tjebbe Nabuurs voor hun jarenlange inzet en waardevolle inbreng in de Raad van Commissarissen van TVM.”

De Raad van Commissarissen van TVM verzekeringen kent per 1 mei 2024 de volgende samenstelling: Rien Nagel (voorzitter), Peter Appel, Tom Kliphuis, Gina Wielink en Ageeth Bakker.

Douane geeft controles van lading korter van tevoren aan bedrijven door

DEN HAAG – De Douane gaat korter van tevoren aan bedrijven doorgeven of hun lading wordt gecontroleerd. Dit verkorten van de aanzegtermijn gebeurt eerst op proef, in de periode van 22 april tot 17 mei 2024. In die periode kijkt de Douane of dit helpt tegen uithalers: personen die in opdracht van criminelen drugs uit containers halen.

Looptijd proef

Op 22 april verkort de Douane de aanzegtermijn van 72 naar 48 uur. Loopt dat twee weken zonder belangrijke incidenten of verstoringen, dan gaat de aanzegtermijn naar 24 uur. Op 17 mei 2024 om 7 uur ’s ochtends is de proef afgelopen.

Proef maakt deel uit van programma

Deze proef maakt deel uit van het programma Weerbare Haven Terminals. In dit programma werkt de Douane nauw samen met tal van publieke en private partners (publiek-private samenwerking).

Derde Nederlander overleden door Oostenrijkse lawine

reddingshelikopter Oostenrijk

VENT – In Oostenrijk is een derde Nederlander omgekomen door een lawine in de Alpen, schrijven Oostenrijkse media.

Eerder meldde de politie al twee doden. Een vierde Nederlander is gewond naar het ziekenhuis gebracht.

De vier slachtoffers werden bedolven onder de sneeuw toen ze met een groep van zeventien Nederlanders en vier Oostenrijkse begeleiders aan het skiën waren in het skigebied Vent.

De krant Kronen Zeitung schreef eerder dat de derde persoon gereanimeerd werd op de berg, maar inmiddels wordt gemeld dat deze is overleden.

De dertien andere Nederlandse skiërs en de Oostenrijkse gidsen zijn volgens Oostenrijkse media zonder verwondingen terug in het dal.

12 jaar celstraf voor met geweld ombrengen van vrouw en lichaam verbergen in kist

AMSTERDAM – Een 55-jarige man is veroordeeld tot 12 jaar gevangenisstraf omdat hij de vrouw met wie hij jaren samenwoonde tussen 29 augustus en 6 oktober 2022 met geweld ombracht en haar lichaam verborg in een kist in Amsterdam-Centrum. Hoewel de precieze gang van zaken onduidelijk is gebleven, oordeelt de rechtbank dat hij haar (mede) door verwurging doodde.

De rechtbank gaat uit van een ruzie die is geëscaleerd, al dan niet onder invloed van middelen. De rechtbank rekent het de 55-jarige man aan dat hij geen openheid van zaken heeft gegeven en heeft gelogen over de verdwijning van de vrouw.

Door haar lichaam wekenlang (in een kist) verborgen te houden gedroeg hij zich respectloos naar haar toe. Het lichaam is in gevorderde staat van ontbinding teruggevonden en kon dus niet waardig worden begraven. Verder zaten haar naasten weken in onzekerheid over haar lot.

Ook bemoeilijkte hij door zijn daden het forensisch onderzoek naar de doodsoorzaak. Hij hield zijn mond ten behoeve van zichzelf om niet te worden ontdekt. Dit rekent de rechtbank hem aan.

De 55-jarige man verklaarde dat hij het lichaam in de hal had gevonden. Volgens hem was het lichaam toen al koud en was zij overleden. Hij zou de hele nacht naast haar hebben gezeten en toen het licht was, naar een winkel zijn gegaan en daarna weer naast haar hebben gezeten. Hij weet niet hoe lang dit duurde en verklaarde wisselend over de duur en de verrichte handelingen.

Op het lichaam zijn geen entomologische sporen aangetroffen. Wat de man heeft verklaard over het tijdsverloop kan niet kloppen gelet op dit ontbreken van entomologische sporen. Daarom acht de rechtbank zijn verklaring niet geloofwaardig.

Veroordeling voor veroorzaken ongeval waarbij fietsster overleed

UTRECHT – Een 33-jarige man uit Utrecht is door de rechtbank Midden-Nederland veroordeeld tot de maximale taakstraf van 240 uur. Daarnaast wordt hem een voorwaardelijke rijontzegging van een jaar opgelegd.

De man reed in november 2021 in Utrecht een 18-jarige vrouw op een fiets aan. Zij overleed aan haar verwondingen. Volgens de rechtbank heeft de man zich schuldig gemaakt aan aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag.

De verdachte rijdt op zaterdagavond 6 november 2021 in een bestelbus over bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht. Bij een T-kruispunt ziet hij een fietsster die wil oversteken over het hoofd en rijdt hij haar aan.

Tijdens de zitting verklaart de man dat hij de vrouw niet heeft gezien en dat hij zijn snelheid niet heeft geminderd tot na de aanrijding. De neef van de verdachte reed ongeveer 20 meter achter de verdachte. Hij verklaart tegenover de politie dat hij de vrouw wél zag aankomen.

Onder andere op basis van onderzoek ter plaatse, voertuigonderzoek en camerabeelden is vastgesteld dat de verdachte ongeveer 80 kilometer per uur reed toen hij de vrouw aanreed. Op de betreffende weg geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. De verdachte reed dus ongeveer 30 kilometer te hard.

Uit onderzoek blijkt dat de aanrijding niet had plaatsgevonden als de man zich aan de toegestane snelheid had gehouden. De fietsster had dan gewoon over kunnen steken.

Volgens de rechtbank heeft de man zich schuldig gemaakt aan een ernstige verkeersovertreding. Hij reed bijna 30 kilometer te hard en minderde die te hoge snelheid niet, ondanks dat hij binnen de bebouwde kom een T-kruispunt naderde. Daarnaast zag hij de vrouw bij het oprijden van de kruising niet, terwijl zij wel zichtbaar was en fietste mét verlichting.

De rechtbank is van oordeel dat hij de vrouw wel had kunnen en ook had moeten zien. Daarbij wordt meegenomen dat de neef van de verdachte, die meters achter hem reed, de vrouw wél zag fietsen. Volgens de rechtbank heeft de man op de bewuste avond aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend gereden. Als hij zich aan de maximumsnelheid had gehouden was de aanrijding voorkomen en was de vrouw die avond niet overleden, maar veilig aangekomen op haar bestemming.

De rechtbank veroordeelt de man tot de maximale taakstraf van 240 uur en legt hem ook een voorwaardelijke rijontzegging van één jaar op. Deze straf is conform de eis van de officier van justitie. Daarnaast moet de man ook een schadevergoeding betalen aan de ouders van het slachtoffer.

Man van Rens Kroes veroordeeld tot celstraf van 4,5 jaar

Sid S.

AMSTERDAM – Sid S., de man van foodblogger Rens Kroes, is veroordeeld tot een celstraf van 4,5 jaar omdat hij in 2016 een vrouw verkracht heeft. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam besloten. Het Openbaar Ministerie eiste twee weken geleden een onvoorwaardelijke celstraf van vier jaar tegen S. Ook moet S. 3345 euro proceskosten en een schadevergoeding van ruim 10.000 euro betalen aan het slachtoffer, bestaande uit zowel materiële als immateriële schade.

Onder de immateriële schade valt onder meer een posttraumatische stressstoornis waar het slachtoffer acht jaar na het incident nog altijd last van ondervindt. Zij krijgt hier therapie voor. Ook heeft het slachtoffer hiv-remmers moeten nemen na het incident. Ook heeft het handelen van S. bij het slachtoffer gevoelens van angst en onveiligheid teweeggebracht die tot op de dag van vandaag voortduren, oordeelt het gerechtshof.

S. werd in 2019 al veroordeeld tot een gevangenisstraf van twee jaar. Daartegen ging hij in hoger beroep. De straf die hij in hoger beroep heeft gekregen is dus hoger dan de straf die hij aanvankelijk kreeg.

Onmiddellijke gevangenneming

Na de eis twee weken geleden nam het gerechtshof S. in voorlopige hechtenis. Het OM vroeg om onmiddellijke gevangenneming omdat S. vluchtgevaarlijk zou zijn. S. heeft aangegeven in Ivoorkust te willen wonen, maar met dat land heeft Nederland geen rechtshulpverdrag. S. is geboren in Ivoorkust.

De zaak rond S. speelt al jaren. Het hoger beroep zou aanvankelijk in maart vorig jaar dienen, maar dat werd toen uitgesteld omdat de verdediging getuigen wilde horen. Daarna zou het hoger beroep in december vorig jaar dienen. Toen werd het uitgesteld omdat de vader van S. vlak voor de zitting overleed.

Stena Line verwerft aandelen in Africa Morocco Link

Stena Line AML

ROTTERDAM – Stena Line heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van 49 procent van de aandelen van de Marokkaanse ferrymaatschappij Africa Morocco Link (AML).
AML, gevestigd in Tanger, exploiteert een ferry route tussen Tanger Med en Algeciras. Deze zomer lanceert het bedrijf ook een nieuwe hogesnelheidsroute tussen Tanger Ville en Tarifa. De huidige route is beschikbaar voor zowel vracht als passagiers. De nieuwe route wordt een route voor uitsluitend passagiers met of zonder voertuig.

Een route vol kansen

“We zijn altijd op zoek naar nieuwe zakelijke kansen die ons op de lange termijn duurzaam en veerkrachtig maken. De Straat van Gibraltar is een strategische locatie voor passagiers die reizen tussen Afrika en Europa en daarnaast voor de wereldwijde handel. Deze routes, hun havens en de omliggende industrieën zijn in ontwikkeling en zullen naar verwachting een gezonde groei van de vrachtmarkt in de komende tien jaar stimuleren. Het is een enerverend gebied om in te opereren.” zegt Niclas Mårtensson, CEO bij Stena Line.

De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door de Marokkaanse autoriteiten.

Vrachtwagen op zijn kop achter vangrail A27 terechtgekomen [+foto’s]

OOSTERHOUT – Een vrachtwagen is donderdagmiddag op de A27 ondersteboven naast de snelweg terechtgekomen. Voor zover bekend is de vrachtwagenchauffeur er met de schrik vanaf gekomen.

Door nog onbekende oorzaak kwam de chauffeur met zijn combinatie naast het asfalt terecht en sloeg vervolgens via de vangrails op zijn kop.

De vrachtwagen was geladen met aardappels.

Er waren geen andere weggebruikers bij het ongeval betrokken.

De rechterrijstrook is afgesloten wat voor een fikse file zorgt. Het incident wordt afgeschermd met hekken en vanavond rond 21:00 uur volgt de berging van de vrachtwagen. Daarvoor zal naar alle waarschijnlijkheid de A27 richting Breda tussen Raamsdonksveer en Oosterhout worden afgesloten.

ECB houdt vijfde rentepauze op rij

ECB in Frankfurt

FRANKFURT – De Europese Centrale Bank (ECB) heeft voor de vijfde keer op rij een rentepauze gehouden. De beleidsbepalers van de centrale bank besloten donderdag om de rente in de eurozone opnieuw onveranderd te laten op het recordniveau van 4 procent. Economen hadden ook verwacht dat de ECB de leenkosten nog niet zou aanpassen.

De centrale bank in Frankfurt begon halverwege 2022 met het in een recordtempo verhogen van de rente tot het huidige niveau, om de hoge inflatie in het eurogebied te bestrijden. Maar de laatste renteverhoging dateert alweer van september vorig jaar.

Bij de bekendmaking van het nieuwe rentebesluit erkende de ECB dat de inflatie al lange tijd afneemt, mede dankzij de hoge leenkosten. Tegelijkertijd wijst de centrale bank voor de eurozone erop dat de prijzen voor diensten nog altijd relatief hard stijgen.

Binnen de ECB wordt druk gediscussieerd over het moment waarop de rente verlaagd kan worden, nu de inflatie de doelstelling van 2 procent nadert. Als de centralebankiers genoeg vertrouwen hebben dat de inflatie blijvend richting die doelstelling beweegt, zegt de ECB het “gepast” te vinden om de rente te verlagen.

In maart bedroeg de inflatie in het eurogebied 2,4 procent. Op de financiële markten wordt verwacht dat de ECB bij de volgende vergadering in juni zal beginnen met het verlagen van de leenkosten.

ECB-president Christine Lagarde geeftom 14.45 uur nog een toelichting op het rentebesluit. Bij de vorige rentevergadering in maart verklaarde Lagarde dat er meer bewijs nodig is dat de inflatie in de eurozone voldoende is afgekoeld voordat de rente kan worden verlaagd. Daarbij wordt vooral gekeken naar de loonontwikkeling. Een sterke loongroei zou de inflatie namelijk weer kunnen aanjagen. Voor de rentevergadering in juni moet echter duidelijk zijn wat de impact is van de loongroei op de inflatie.

H.J. Beaujean Transport & Grondverzet neemt zijn eerste Volvo FMX Electric kraanauto in gebruik

HOENSBROEK – H.J. Beaujean Transport & Grondverzet BV uit Hoensbroek heeft zijn eerste Volvo FMX Electric 8×4 kraanauto in gebruik genomen. De elektrische truck met autolaadkraan en haakarmsysteem wordt dedicated ingezet voor infraprojecten. De Volvo FMX Electric is geleverd door Volvo Trucks-dealer Nebim Elsloo.

Met de Volvo FMX Electric voert H.J. Beaujean Transport & Grondverzet materialen aan bij wegenbouw- en infraprojecten. “We werken al vele jaren voor BESIX Infra Nederland, dat onder meer actief is in de wegenbouw”, vertelt Guido Beaujean, algemeen directeur. “Twee jaar geleden zijn wij gaan nadenken hoe we ons transport kunnen verduurzamen. Zulke trajecten moet je samen doen en daarom zijn we op zoek gegaan naar een partnership. Zo raakten we in gesprek met BESIX Infra dat ook graag stappen wil zetten om te verduurzamen. Uiteindelijk hebben we besloten om gezamenlijk de sprong in het diepe te wagen en voor een elektrische truck te gaan. Daarbij was al snel duidelijk dat we voor Volvo Trucks zouden kiezen, zij liggen ver voorop met elektrische trucks.”

Volledig selfsupporting

De Volvo FMX Electric 8×4 tridem is recent geleverd. De truck is voorzien van een 19 tonmeter Hiab autolaadkraan en een 21 tons Multilift haakarmsysteem om de laadbak te kunnen wisselen. “Met deze configuratie kan de chauffeur op locatie volledig zelfstandig materialen laden, lossen en verplaatsen”, vertelt Beaujean.

“We vervoeren met de Volvo FMX Electric onder andere zand, menggranulaten en bestratingsmaterialen en voeren grond, steenpuin en dergelijke af bij projecten in Zuid-Limburg. BESIX Infra heeft een eigen asfaltcentrale in Roermond. Met dit voertuig gaan wij ook mee naar asfaltonderhoud projecten. Op voorhand hadden we als eis dat we minimaal 150 kilometer per dag kunnen rijden en dat we minimaal vier draaiuren met de laad- en loskraan moeten kunnen maken. De autolaadkraan en het haakarmsysteem draaien namelijk ook op de accupacks van de truck. Daarom hebben we gekozen voor 5 accupakketten van 90 kW per stuk. Voor het opladen hebben we een laadpunt bij onze vestiging in Hoensbroek.”

“Bij de configuratie hebben we veel steun gehad van de vertegenwoordiger van Nebim om, in samenwerking met Hiab Benelux Elsloo, een concept uit te denken om onze wensen technisch mogelijk te maken. Hij heeft steeds meegedacht en de informatie gegeven die we nodig hadden. We hebben verschillende keren met elkaar om tafel gezeten en zijn ook wel eens teruggegaan naar de tekentafel. Zo hebben we diverse keren gespard over de optimale asconfiguratie om uiteindelijk te kiezen voor een tridem asopstelling omdat deze oplossing de meest optimale gewichtsverdeling over de assen biedt. Daardoor heeft de samengestelde truck een GVW van 37 ton en een netto laadvermogen van circa 15 ton.”

Stilte

Inmiddels zijn de eerste klussen met de Volvo FMX Electric gedaan. “Op de eerste dag dat onze chauffeur Luuk met de truck aan het werk was, kwamen er al omwonenden naar hem toe om te zeggen dat het zo fijn is dat de truck zo stil is. Ook de wegwerkers op locatie moesten eraan wennen dat ze niet hoefden te schreeuwen om zich verstaanbaar te maken. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze truck ontzettend prettig en soepel rijdt. Je hebt helemaal niet het idee dat je met een truck rijdt, het lijkt net een personenauto.”

Verleden en toekomst komen samen

Bij de feestelijke aflevering van de Volvo FMX Electric kwamen verleden en toekomst letterlijk samen. De nieuwe aanwinst stond naast een Volvo L495 Titan die Beaujean ook in bezit heeft. Guido Beaujean: “In de jaren ’50 hadden we een vergelijkbaar voertuig en toen we een paar jaar geleden de kans kregen om de Titan te kopen hebben we dat gedaan als mooie, nostalgische verwijzing naar het verleden. Met de ingebruikname van onze eerste elektrische truck zetten we een belangrijke stap naar de toekomst.”

H.J. Beaujean Transport & Grondverzet is in 1905 begonnen met het transport van eieren naar Duitsland. In de loop der jaren heeft het bedrijf de focus verlegd naar transport en grondverzet. Guido Beaujean is de vierde generatie die leiding geeft aan het bedrijf.

Beaujean bedient diverse opdrachtgevers, waaronder kabel- en leidingbedrijven, wegenbouwbedrijven, overheden en aannemers. De nadruk ligt op het vervoer van losgestorte producten, zoals grond, puin en verschillende soorten zand en grind. Beaujean voert deze werkzaamheden uit met een divers wagenpark met onder meer kraanauto’s, kippers, diepladers en grondverzetmachines.

Netanyahu: Israël bereidt zich voor op strijd in andere gebieden

Netanyahu

TEL AVIV – Volgens premier Benjamin Netanyahu bereidt Israël zich voor op de strijd in andere gebieden dan Gaza. Tijdens een bezoek aan een luchtmachtbasis zei hij dat het leger zich opmaakt om “aan de veiligheidsbehoeften te voldoen van Israël, zowel op defensief als offensief vlak”.

Daarmee lijkt de premier te verwijzen naar de dreiging van een Iraanse aanval op Israëlisch grondgebied. Volgens Amerikaanse bronnen zou zo’n aanval “op handen zijn” en zou die een van de komende dagen kunnen plaatsvinden.

“We bevinden ons midden in een oorlog in Gaza die met volle kracht voortduurt”, zei Netanyahu. “Bovendien gaan we door met onophoudelijke inspanningen om onze gijzelaars terug te krijgen. Maar we bereiden ons ook voor op uitdagingen op andere fronten.”

Simpel principe

De premier zei “een simpel principe” te hanteren. “Als iemand ons aanvalt, slaan we terug.” Eerder gaf de Israëlische minister van Buitenlandse Zaken, Israël Katz, aan dat Israël na een Iraanse aanval zal terugslaan met aanvallen op Iraans grondgebied.

De spanning tussen de twee aartsvijanden liep op nadat Israël begin deze maand twee Iraanse generaals doodde bij een aanval op een Iraanse diplomatieke post in Damascus, de hoofdstad van Syrië.

Nederlandse groep getroffen door lawine in Oostenrijk, twee doden

lawine-Oostenrijk

VENT -Twee Nederlanders zijn donderdag om het leven gekomen door een lawine in Oostenrijk, bevestigt de politie van de deelstaat Tirol.

Een andere Nederlander is onder de sneeuw vandaan gehaald en naar een ziekenhuis gebracht. De toestand van die persoon is nog onbekend. Een vierde Nederlander is ook uit de sneeuw gehaald en bevindt zich nog op de berghelling. Er zijn geen vermisten meer.

Een groep met zeventien Nederlandse skiërs was met vier Oostenrijkse begeleiders bezig met een tour in het skigebied Vent, in het zuidwesten van Oostenrijk. Ze werden volgens de politie verrast door een lawine van 180 meter lang en 80 meter breed.

De rest van de groep is volgens Oostenrijkse media niet gewond geraakt en inmiddels terug in het dal.

Volgens de reddingsdiensten ontstond de lawine rond 11.00 uur uit zichzelf. De hulpdiensten rukten uit met helikopters en speurhonden, maar de operatie was moeilijk doordat de laatste dagen veel sneeuw was gevallen. De missie moest korte tijd worden stilgelegd omdat het risico op een nieuwe lawine te groot zou zijn geweest.

Toch was het waarschuwingsniveau voor lawines vanochtend nog relatief laag: twee op een schaal van vijf. Experts waarschuwden wel dat er sprake zou kunnen zijn van spontane losse lawines. Afgelopen dinsdag kwam in de Oostenrijkse Alpen ook al een 19-jarige Duitser om het leven door een lawine.

Mercedes roept wereldwijd 341.000 auto’s terug vanwege brandgevaar

STUTTGART -Het Duitse automerk Mercedes-Benz roept wereldwijd ongeveer 341.000 auto’s terug naar de garage om mogelijk brandgevaar.

Het gaat om de GLE- en GLS-modellen uit de bouwjaren 2017 tot en met 2023, maakte de Duitse toezichthouder voor transport Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) bekend.

Een defecte schroefverbinding van een stroomdraad kan losraken waardoor kortsluiting kan ontstaan, met mogelijk brand tot gevolg. De betreffende auto’s worden in de werkplaats gecontroleerd en indien nodig hersteld. Of er ook auto’s daadwerkelijk in vlammen zijn opgegaan door het euvel is niet bekendgemaakt.

Een woordvoerster van Mercedes-Benz Nederland kon nog niet zeggen hoeveel SUV’s van het type GLE en GLS in Nederland worden teruggeroepen. “We zijn dit nu aan het inventariseren, de klanten worden hiervan op de hoogte gesteld”, aldus de zegsvrouw.

Volgens haar gaat de terugroepactie om een massapunt voor 48-volt onder de stoel van de bijrijder dat mogelijk niet goed is bevestigd. “En dat kan in het slechtste geval een kortsluiting veroorzaken, een brandje”, zegt de woordvoerster.

In Duitsland worden 11.000 Mercedessen teruggeroepen.

Joint venture Dachser & Fercam Italia komt op gang

Dachser Fercam joint Venture

KEMPTEN/BOLZANO – Met ingang van 28 maart 2024 heeft Dachser 80 procent van de aandelen verworven in de joint venture Dachser & Fercam Italia. Hiermee is de overname van de meerderheid van de divisies groupage en contractlogistiek van het Italiaanse logistieke bedrijf Fercam afgerond.

Na een toetsing aan de mededingingswetgeving en goedkeuring door de Europese Commissie in november 2023, begon Fercam met het proces om twee van zijn bedrijfsdivisies – Distributie en Logistiek, met bijna 1.000 werknemers en 43 locaties in Italië – af te splitsen van de rest van het bedrijf om een onafhankelijke organisatie te vormen voor groupage- en contractlogistieke activiteiten in Italië. De joint venture, bekend als Dachser & Fercam Italia, is begin dit jaar van start gegaan. Na een overgangsperiode voegde Dachser zich op 28 maart 2024 bij het bedrijf en was de aankoop afgerond.

Naast 20 procent van de aandelen in de joint venture behoudt Fercam S.p.A. volledig de divisies Fercam Transport (nationaal en internationaal weg- en railvervoer), Fercam Air & Ocean, en Fercam Special Services (Fine Art, Beurzen & Evenementen, Verhuizingen & Verplaatsingen, Archief & Documentenbeheer), inclusief alle internationale dochterondernemingen; deze eenheden zullen geen deel gaan uitmaken van de nieuwe joint venture.

“Dachser & Fercam Italia completeert ons Europese netwerk voor transport en opslag van industriële en consumentengoederen,” zegt Burkhard Eling, CEO van Dachser. “Deze overname versterkt onze expertise in het bedienen van klanten in heel Europa met uniforme kwaliteits- en prestatienormen. Daartoe zullen we ook investeren in logistieke capaciteit, digitalisering, klimaatacties en vooral in onze medewerkers in Italië.”

“De voortzetting van de activiteiten op het gebied van groupage en contractlogistiek onder de paraplu van het Dachser-netwerk is de juiste stap om een positieve ontwikkeling en toekomstige groei in Italië en Europa veilig te stellen,” zegt Hannes Baumgartner, Managing Director van Fercam. “De vertrouwensvolle samenwerking die we de afgelopen decennia hebben gehad, onderstreept het feit dat deze twee familiebedrijven, Fercam en Dachser, plannen voor de lange termijn en dezelfde waarden delen. Dit maakte het vormgeven van het nieuwe bedrijf, Dachser & Fercam Italia, op alle niveaus gemakkelijker.”

Volledige integratie in het Dachser-netwerk begint

Dachser en Fercam kunnen terugkijken op een partnerschap van 20 jaar waarin het Italiaanse familiebedrijf, gevestigd in de regio Zuid-Tirol, groupagezendingen van industriële en consumptiegoederen van het Europese netwerk van Dachser in Italië distribueert en overeenkomstige zendingen vanuit Italië in het Europese netwerk invoert. De volledige integratie in de systemen en processen van Dachser kan nu beginnen.

“Dachser & Fercam Italia is zeer goed gepositioneerd op de Italiaanse markt voor groupage en contractlogistiek, dankzij het ervaren managementteam onder leiding van Managing Director Dr. Gianfranco Brillante, de goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers en de moderne logistieke faciliteiten en systemen,” legt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij Dachser, uit.

“Als onderdeel van Dachser’s Europese en wereldwijde logistieke netwerk geniet het bedrijf nu van volledig nieuwe mogelijkheden voor groei in de export. Voor de werknemers van Dachser & Fercam Italia betekent dit zekerheid en stabiliteit. Klanten in Italië en in heel Europa zullen op hun beurt profiteren van consistente en gestandaardiseerde systemen als gevolg van de integratie.”

Het Europese netwerk compleet maken

De meerderheidsovername van de groupage- en contractlogistieke activiteiten van Fercam is de derde grote overname die Dachser heeft gedaan om zijn transport- en logistieke netwerk in Europa uit te breiden, na Graveleau (Frankrijk, 1999) en Azkar (Spanje, 2013). De business line European Logistics van Dachser heeft geen eigen locaties in Italië, waardoor er geen dubbele structuren ontstaan. Alle medewerkers van de divisies Distributie en Logistiek van FERCAM zijn overgegaan naar de joint venture Dachser & Fercam Italia.

In de business line Food Logistics, die zich bezighoudt met het transport en de opslag van gekoeld voedsel, is Dachser sinds 2017 in Italië vertegenwoordigd met drie locaties en ongeveer 270 werknemers. Dachser Italy Food Logistics zal onafhankelijk op de markt blijven opereren onder leiding van Country Manager Roberto Specos.

LAATSTE NIEUWS

Allianz: navigeren in woelige wateren, recente volatiliteit van scheepvaartroutes

UNTEFÖHRING - De scheepvaart is steeds meer onderhevig aan toenemende volatiliteit en onzekerheden als gevolg van oorlog en geopolitieke gebeurtenissen, klimaatveranderingsrisico’s zoals droogte in...