Clicky

donderdag 13 juni 2024 - 11:27 uur
Home Blog Pagina 5

Sunak belooft kiezers het aantal migranten te halveren

Rishi Sunak

LONDEN – De Britse premier Rishi Sunak zegt het aantal migranten dat per jaar naar het Verenigd Koninkrijk komt te willen halveren. Ook daarna moet hun aantal ieder jaar dalen. Sunak sprak bij de presentatie van het verkiezingsprogramma van zijn Conservatieve Partij. Daarin spelen ook belastingverlagingen een grote rol.

De Conservatieven beloven in het verkiezingsprogramma een maximum in te voeren voor het aantal mensen dat naar het VK mag verhuizen. Ook Sunaks plannen om mensen die illegaal naar het VK komen naar Rwanda te sturen is een prominent onderdeel van de plannen van de partij. Dat was ook al het geval in het beleid van het huidige kabinet.

In de peilingen staan de Conservatieven ver achter op Labour. Sunak hoopt het tij te keren door zich te richten op belastingverlagingen, veiligheid en zorg. De partij wil de belastingen in de loop van 2030 met ruim 17 miljard pond (ruim 20 miljard euro) verlaagd hebben. Dat geld komt voor het grootste deel uit een besparing op de uitkeringen van 12 miljard pond.

“Het ontgaat mij niet dat mensen gefrustreerd zijn over onze partij en over mij”, zei Sunak op het Formule 1-circuit van Silverstone. “Het is niet altijd makkelijk geweest en we hebben niet alles goed gedaan, maar we zijn de enige partij die deelneemt aan deze verkiezingen met de grote ideeën om ons land een fijnere plek te maken om te wonen.”

Keijzer gaat kabinet in, Agema ‘beschikbaar’

Mona Keijzer

DEN HAAG – BBB-Kamerlid Mona Keijzer bevestigt dat zij een plek in het kabinet krijgt. Ze maakte niet bekend welke post zij zal innemen.

De BBB-politica was eerder staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat in het kabinet-Rutte III, toen zij nog lid was van het CDA. Zij werd door premier Mark Rutte ontslagen, omdat zij zich in media negatief had uitgelaten over het coronabeleid van het kabinet.

PVV-Kamerlid Fleur Agema zegt “beschikbaar” te zijn voor een kabinetspost. Maar, zegt Agema, voor een antwoord op de vraag of zij het kabinet in gaat “is het nog niet zo ver”. Formateur Richard van Zwol en beoogd premier Dick Schoof komen later met de verdeling van de kabinetsposten.

VDL Groep stelt 1600 banen veilig na overname diverse onderdelen Van Hool

EINDHOVEN – VDL Groep neemt onderdelen over van de Vlaamse busproducent Van Hool. Het industriële familiebedrijf met het hoofdkantoor in Eindhoven voegt enerzijds onderdelen toe van het gefailleerde Van Hool in België. Anderzijds neemt VDL de productiefaciliteit van Van Hool in Noord-Macedonië over.

Met de overgenomen onderdelen van Van Hool denkt VDL Groep de activiteiten van zijn divisie Bussen verder te kunnen versterken. Met de overname worden per direct ongeveer 1.600 banen in de hoogwaardige Europese bussenindustrie gered. De bedragen die met de overname zijn gemoeid, worden niet bekendgemaakt.

Voor de vestiging van Van Hool in Koningshooikt (België) worden ongeveer 250 medewerkers van Van Hool aangenomen die aan de slag gaan met onder meer onderdelenproductie, aftersales, inkoop, ontwikkeling en financiën. Met de vakbonden is overeenstemming bereikt over de arbeidsvoorwaarden.

Verder neemt VDL Groep alle intellectuele eigendommen, ontwerprechten, software, productnamen, gereedschappen en machines over van Van Hool evenals de busfabriek van Van Hool in Noord-Macedonië waar ongeveer 1.350 medewerkers werken. VDL heeft afspraken gemaakt met distributeur ABC Companies voor de levering van Van Hool-bussen in de Verenigde Staten en Canada. De samenwerking met ABC leidt tot versterking, over en weer, op het gebied van markten en productportfolio.

Toegevoegde waarde

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “Wij zijn verheugd aan te kondigen dat wij onderdelen van Van Hool hebben kunnen overnemen. Deze onderdelen bieden toegevoegde waarde aan onze bus- en coach-activiteiten waardoor we onze positie als busproducent verder kunnen versterken. De strategische samenwerking met onze Amerikaanse partner ABC Companies maakt het mogelijk dat we onze internationale activiteiten verder vorm kunnen geven.”

VDL Groep zal de overgenomen activiteiten van Van Hool vooralsnog niet integreren in zijn bus- en coach-activiteiten.

NLtruckkartel en DAF komen tot schikking voor Nederlandse transporteurs

ZOETERMEER – NLtruckkartel en DAF zijn tot een schikking gekomen voor meer dan 1.000 Nederlandse afnemers van DAF trucks. NLtruckkartel is een initiatief van TLN en transportverzekeraar TVM. Daarmee is NLtruckkartel, bijgestaan door de advocaten van Hausfeld, het grootste claiminitiatief in Nederland dat een schikking treft als gevolg van het truckkartel.

Het nu bereikte onderhandelingsresultaat is uitsluitend met DAF, dat bereid is een redelijke vergoeding te betalen. De trucks van DAF zullen nu uit de procedures worden verwijderd, terwijl de procedures tegen de andere fabrikanten onverminderd doorgaan. Omdat zowel NLtruckkartel als DAF nog wel in andere procedures verwikkeld zijn – maar niet meer met elkaar – zullen geen nadere bedragen of details van de schikking naar buiten worden gebracht.

TLN en TVM zijn tevreden met het resultaat en waarderen de samenwerking met DAF bij het bereiken van een gezamenlijke oplossing. TLN-voorzitter Elisabeth Post: “Wij hebben ons altijd ingezet voor een redelijke oplossing voor onze leden: daarbij speelt tijd en snelheid een belangrijke rol. Maar redelijkheid betekent ook een aanvaardbare schikking. Wij zijn inmiddels acht jaar bezig met deze zaak en ik ben bang dat het einde van de zaak nog niet in zicht is. Ik ben daarom tevreden dat DAF als eerste bereid is geweest om naar de onderhandelingstafel te komen. Daarmee ligt er dit jaar nog een concrete betaling op tafel voor de meer dan 1.000 kopers van DAF trucks die wij in deze procedure vertegenwoordigen.”

TVM, dat voor enkele honderden ondernemingen in de procedure rechtsbijstand biedt, staat ook achter het resultaat. Michel Verwoest, voorzitter van de Raad van Bestuur (CEO) van TVM: “Al jaren is er een unieke samenwerking tussen TVM verzekeringen, TLN en Hausfeld rondom het truckkartel. Samen hebben we nu een eerste belangrijk resultaat behaald door te schikken met DAF. We zijn trots dat er een goede regeling is getroffen voor onze aangesloten rechtsbijstandsverzekerde leden en de sector. Deze collectieve regeling is een mijlpaal voor de bij NLtruckkartel aangesloten transportondernemers en is een mooie steun in de rug voor de sector. Het eind is nog niet in zicht, maar de kracht van het collectief en de intensieve samenwerking wordt met deze regeling bevestigd. We kijken met vertrouwen uit naar de toekomst.”

Zwaargewond meisje Vlaardingen naar revalidatiecentrum

woning zwaargewond meisje Vlaardingen

VLAARDINGEN – Het 10-jarige meisje uit Vlaardingen dat zwaargewond was geraakt nadat ze mogelijk door haar pleegouders was mishandeld, heeft het ziekenhuis verlaten. Ze is overgebracht naar een medisch centrum dat gespecialiseerd is in revalidatiezorg. Ze verkeert niet meer in levensgevaar, maar “de onzekerheid over haar herstel blijft groot”, staat in een verklaring die namens haar biologische familie is verspreid.

Een antwoord op de vraag hoe de situatie van het meisje zich zal ontwikkelen, is volgens Namens de Familie “helaas niet te geven”. Vanwege haar privacy wordt vanaf nu niet meer over haar situatie gecommuniceerd, aldus de woordvoeringsorganisatie.

De biologische moeder en haar familie hebben nog “vele onbeantwoorde vragen over hoe het zo ver heeft kunnen komen”, zo staat in de verklaring. Zij hopen op antwoorden via de verschillende onderzoeken.

De 37-jarige pleegouders van het meisje zitten vast en worden verdacht van poging tot doodslag en zware mishandeling, vrijheidsberoving en iemand in hulpeloze toestand brengen of laten. Dinsdag werd besloten dat zij nog negentig dagen langer blijven vastzitten.

Het meisje werd in de nacht van 20 op 21 mei binnengebracht in het ziekenhuis door bekenden. Zij was toen onaanspreekbaar. Eerder werd bekend dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) een onderzoek doet naar de geleverde kwaliteit en de veiligheid van de zorg voor het meisje tijdens haar verblijf in het pleeggezin. Bij het onderzoek worden ook de Inspectie Justitie en Veiligheid en de Onderwijsinspectie betrokken.

Zelensky hoopt op miljarden voor wederopbouw Oekraïne

Zelensky

BERLIJN – De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft op de wederopbouwconferentie voor zijn land in Berlijn de hoop uitgesproken op miljarden euro’s aan hulp. Hij verwacht de conferentie te verlaten met overeenkomsten voor onder meer de energiesector, defensie, onderwijs en woningbouw.

Zelensky vertelde dinsdag aan het begin van de tweedaagse bijeenkomst dat Rusland sinds de winter de helft van de Oekraïense capaciteit om stroom op te wekken heeft vernietigd. De maandenlange Russische aanvallen op de energievoorzieningen zorgen voor stroomuitval en hebben geleid tot Oekraïense beperkingen bij het gebruik van elektriciteit.

De Oekraïense president dringt ook aan op meer luchtverdedigingssystemen. “Ruslands grootste strategische voordeel ten opzichte van Oekraïne is superioriteit in de lucht. Het is de terreur van raketten en bommen die de Russische troepen op de grond helpt vooruitkomen”, aldus Zelensky.

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz vraagt bondgenoten om steun aan een Duits initiatief ter versterking van de Oekraïense luchtverdediging. “Met alles wat mogelijk is”, aldus Scholz op de internationale conferentie. De “beste wederopbouw” is volgens hem de wederopbouw die niet nodig is.

flibco.com kondigt exclusieve busverbinding van Maastricht naar Charleroi Airport

flibco bussen

MAASTRICHT – flibco.com, een Europese aanbieder van luchthavenvervoerdiensten, kondigt vandaag de introductie van een nieuwe luchthavenshuttlelijn aan die het vliegveld van Charleroi direct verbindt met het station van Maastricht. Dit biedt reizigers in de regio nu een handige en directe toegang tot de belangrijke luchthaven in België. Het is de tweede lijn vanuit Nederland naar de luchthaven van Charleroi in België.

In april opende flibco.com de eerste Nederlandse verbinding met luchthavens in België. Die lijn verbindt Tilburg en Breda met de luchthavens van Brussel en Charleroi. Het succes van de lijn heeft flibco.com doen besluiten om nu al een nieuwe lijn toe te voegen van Maastricht naar Charleroi.

De ticketverkoop begint op dinsdag 11 juni 2024 en de busritten zijn gepland vanaf 4 juli 2024. Er zullen dagelijks tien ritten zijn, ook in het weekend en op feestdagen. De reistijd van Maastricht naar Charleroi Airport bedraagt ongeveer twee uur en tickets zijn al verkrijgbaar vanaf €15,99. De bushalte bevindt zich op het internationale busstation van Maastricht aan de Meerssenerweg, achter het treintation. Een ticket biedt passagiers de mogelijkheid om tot vier stukken bagage mee te nemen en de tickets zijn tot zes uur voor vertrek gratis te annuleren. Elke bus is voorzien van gratis WIFI, USB-aansluitingen, toiletten en ruime beenruimte.

Paul De Muynck, Directeur van flibco.com België, licht de uitbreiding toe: “We zijn verheugd om met deze stap een tweede verbinding naar Nederland te brengen en mensen in Maastricht de ideale vervoersoptie naar de luchthaven van Charleroi te bieden. Deze uitbreiding versterkt onze positie om door heel Europa betrouwbare, betaalbare en comfortabele reisoplossingen te bieden voor alle passagiers. ”

“We zijn blij dat we onze passagiers meer internationale busvervoerroutes van en naar onze luchthaven kunnen aanbieden met de hulp van onze partner Flibco.com”, zegt Philippe Verdonck, Chief Executive Officer van Brussels South Charleroi Airport.

“Franse, Luxemburgse en Nederlandse passagiers vertegenwoordigen een trouwe en belangrijke klantenkring voor B.S.C.A. Hen een eenvoudig, snel en comfortabel vervoersaanbod bieden, is een integraal onderdeel van ons duurzame mobiliteitsplan, gericht op het vergroten van de vormen van openbaar vervoer. Na Lille, Luxemburg, Tilburg en Breda kan de hervatting van een lijn van/naar Maastricht de transfers tussen het zuiden van Nederland en onze luchthaven alleen maar verbeteren.”

Ocean Network Express (ONE) en Freightliner gaan over op HVO als brandstof voor vrachtvervoer per spoor in Groot-Brittannië

Na een succesvolle pilot van zes maanden zal Ocean Network Express (ONE) UK in samenwerking met Freightliner hun engagement om HVO100-brandstof te gebruiken voor al het vrachtvervoer via het spoor uitbreiden.

HVO is een 100% hernieuwbare brandstof en wordt gemaakt uit grondstoffen zoals plantaardige oliën, afvalvet en olie uit de voedingsmiddelenindustrie. Overstappen op HVO kan de CO2-uitstoot met wel 90 procent verminderen en is het beste alternatief voor conventionele diesel, die normaal gesproken wordt gebruikt voor de aandrijving van goederentreinen. De brandstof is gecertificeerd, wat betekent dat de materialen die gebruikt zijn om de brandstof te maken en hun herkomst volledig geverifieerd zijn.

Dit nieuwe initiatief zal deel uitmaken van het beoogde groene spooraanbod van ONE, waarbij klanten ervoor kunnen kiezen een CO2-reductiecertificaat aan te schaffen dat hun acties erkent om hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Voor meer informatie over het groene aanbod en de implementatie ervan kunnen klanten contact opnemen met hun lokale verkoopcontact.

Nick Reay, Head of Operations voor ONE UK zei: “ONE UK is, in samenwerking met Freightliner, verheugd om het transport van onze vracht landinwaarts voort te zetten met behulp van het spoor aangedreven door HVO100. Tijdens onze succesvolle pilotperiode van zes maanden hebben we berekend dat er maar liefst 488 ton CO2-uitstoot werd bespaard door over te schakelen op deze hernieuwbare brandstof. We danken Freightliner voor de samenwerking met ons om een ​​groenere en duurzamere toeleveringsketen te maken, terwijl ONE innovatieve manieren blijft vinden om ons doel van netto nul in 2050 te bereiken.”

Clive Slayford, Commercieel Directeur – Intermodal Logistics bij Freightliner zei: “We zijn blij dat ONE ervoor heeft gekozen om HVO-brandstof uit te rollen voor hun Britse spoorvrachtreizen. Bij Freightliner streven we ernaar om proactief onze impact op het milieu te verminderen en een netto-nulbedrijf te zijn. Gedurende onze langdurige samenwerking hebben we onze toewijding getoond om klanten een groener alternatief te bieden met behulp van HVO-brandstof, die de CO2-uitstoot drastisch vermindert in vergelijking met diesel- en wegalternatieven.”

Na sinds 2018 samen te hebben gewerkt, hebben ONE en Freightliner onlangs hun nieuwe vijfjarige contract aangekondigd dat, samen met een toewijding aan duurzaamheid, klanten naadloze intermodale verbindingen biedt vanaf London Gateway en de haven van Southampton naar strategische locaties in het Verenigd Koninkrijk. ONE en Freightliner zijn beide zeer toegewijd aan het verminderen van hun impact op het milieu en zullen blijven zoeken naar en duurzame oplossingen bieden voor de Britse toeleveringsketen.

Daimler Truck bundelt e-infrastructuur- en laaddiensten in Europa onder het nieuwe merk TruckCharge

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN –

Daimler Truck introduceert in Europa het nieuwe merk TruckCharge. De onderneming bundelt onder deze naam het bestaande en toekomstige aanbod op het gebied van e-infrastructuur en het laden van eTrucks: advies, hardware en digitale services. Op deze manier wil Daimler Truck klanten een voordelig totaalpakket bieden, van energieopwekking tot voertuigbediening, zodat ze het volledige potentieel van de elektrificatie kunnen benutten. TruckCharge richt zich niet alleen op wagenparkbeheerders, maar ook op industriële bedrijven met een eigen of extern wagenpark. Omdat doorgaans voertuigen van verschillende fabrikanten worden gebruikt, is TruckCharge beschikbaar ongeacht het truckmerk. Daimler Truck introduceert TruckCharge officieel in september op de IAA Transportation in Hannover.

Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks: “We willen eMobility eenvoudig en rendabel maken voor onze klanten – ook naast de aanschaf van eTrucks. Met TruckCharge bundelen we nu ons aanbod aan oplossingen onder één merk en gaan we het portfolio voortdurend uitbreiden.”

Verbetering van de TCO voor wagenparkbeheerders

Met de adviesdienst, die deel uitmaakt van het uitgebreide ecosysteem voor het verbeteren van de TCO van eTrucks, ondersteunt Mercedes-Benz Trucks klanten al geruime tijd bij de elektrificatie van hun wagenpark en eigen depot. De focus ligt op advies over alle aspecten van eTrucks, evenals de planning, toepassing en technische uitvoering van de laadinfrastructuur van het eigen depot en de netaansluiting. Daarnaast kunnen de adviseurs van Mercedes-Benz Trucks ondersteuning bieden bij het vinden van mogelijkheden voor overheidssubsidie voor infrastructuur en voertuigen.

Laadstations voor klantendepots – digitale services

Daimler Truck biedt klanten ook de mogelijkheid om snellaadstations bij zijn dealers te kopen. Het ‘Depot Charging’-pakket omvat advies, hardware en technische service, evenals financieringsoplossingen via Daimler Truck Financial Services voor de laadinfrastructuur. Desgewenst kunnen gekwalificeerde Daimler Truck-partners ook de installatie verzorgen. Het doel is om een ​​probleemloos laadproces en een hoge voertuigbeschikbaarheid te garanderen. Eind mei zijn de eerste pilotprojecten gestart bij verschillende dealers in Duitsland. De uitrol van TruckCharge vindt momenteel plaats in Europa en zal geleidelijk aan in alle landen worden voltooid. Alpitronic is de strategische partner voor de laadpalen.

De digitale services omvatten de exploitatie van het wagenpark inclusief intelligent laadmanagement. Passende betaalfuncties voor het laden buiten het eigen depot (‘Public Charging’) ronden het aanbod af.

Advies voor industriële bedrijven over CO2-neutrale toeleveringsketen

Steeds meer industriële bedrijven willen hun toeleveringsketens CO2-neutraal maken. Hiervoor hebben de specialisten van Daimler Truck een speciale adviesdienst ontwikkeld. Samen met de klant evalueren ze de te elektrificeren routes op het gebied van inkomende en uitgaande logistiek en creëren ze, in overleg met de betreffende wagenparkbeheerders, een optimale routeplanning met passende laadpunten. Op basis hiervan ontwerpen de adviseurs individuele laadoplossingen voor zowel industriële bedrijven als expediteurs. De eerste klant hiervoor was Mercedes-Benz Group AG in samenwerking met het bedrijf Große-Vehne als logistieke partner.

NAM kan omstreden oliewinning bij Schoonebeek hervatten

oliewinning bij Schoonebeek

DEN HAAG – Olie- en gasbedrijf NAM kan de oliewinning bij Schoonebeek (Drenthe) hervatten. Dat meldt demissionair staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw). Omwonenden en andere belanghebbenden hebben zes weken de tijd om te vertellen wat zij van dit ontwerpbesluit vinden.

De oliewinning bij Schoonebeek ligt al ruim twee jaar stil omdat er zorgen zijn over schadelijke stoffen in het afvalwater dat erbij vrijkomt. Dat water werd jarenlang via een kilometerslange pijpleiding naar Twente vervoerd om daar in lege gasvelden te worden geïnjecteerd. Er ligt nu een plan van de NAM om het water voortaan op te slaan in een leeg veld bij Schoonebeek zelf.

Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) oordeelde eerder dit jaar voorzichtig positief over dit alternatief. De toezichthouder ziet “beperkte risico’s” en stelt vast dat het injecteren van afvalwater op dit moment “de best beschikbare techniek” is. Ook kennisinstituut TNO zegt dat waterinjectie veilig en verantwoord kan.

Tegemoetkomen

Vijlbrief benadrukt dat de afgelopen jaren veel gesproken is met omwonenden en dat de voorstellen van de NAM zijn aangepast om aan hun zorgen tegemoet te komen. Ook zijn er afspraken gemaakt over de vergoeding van eventuele schade. In het dossier rond de gaswinning in Groningen heeft de NAM op dat vlak geen al te beste reputatie opgebouwd.

Daarnaast is afgesproken dat een groter deel van wat de NAM met de oliewinning verdient, met de regio wordt gedeeld. Het gaat om een totaalbedrag van naar schatting 45 tot 60 miljoen euro, 15 miljoen euro meer dan eerder was gemeld.

“Dat zal niet betekenen dat iedereen het eens is met dit besluit”, realiseert Vijlbrief zich. “Maar ik zie ook dat er begrip is dat deze activiteiten nut hebben voor onze samenleving.” Een definitief besluit valt na de zomer.

Toegang tot haven Baltimore in VS hersteld

aanvaring Dali met brug in Baltimore

WASHINGTON – De toegang tot de haven van Baltimore in de Verenigde Staten is weer helemaal hersteld.

Er is 50.000 ton puin verwijderd, sinds op 26 maart het containerschip Dali tegen een steunkolom van de brug nabij de haven botste.

Bij de aanvaring stortte de brug in en kwamen zes arbeiders om het leven. De haven werd onbereikbaar door de brugdelen in het water.

Hamas accepteert VN-resolutie over staakt-het-vuren in Gaza

VN-Veiligheidsraad

GAZA-STAD – Hamas zegt de resolutie van de VN-Veiligheidsraad te “accepteren”, maar wil wel nog onderhandelen over de details van een staakt-het-vuren in de Gazastrook. De raad van de Verenigde Naties riep Hamas maandag op om een door de Verenigde Staten gepresenteerd voorstel voor een staakt-het-vuren te aanvaarden. Israël zou volgens de Amerikanen al achter dat voorstel staan.

De Amerikaanse president Joe Biden kondigde het plan twee weken geleden aan en zei dat het om een Israëlisch initiatief ging. Hamas liet daarop nog weten dat het alleen akkoord zou gaan als de gevechtspauze zou leiden tot een permanent staakt-het-vuren en alle Israëlische troepen de Gazastrook zouden verlaten. Daar leek de Israëlische premier Benjamin Netanyahu niet toe bereid.

Biden sprak over een “alomvattend” voorstel. Het moet door middel van een stappenplan leiden tot de vrijlating van alle gijzelaars in ruil voor Palestijnse gevangenen. In de eerste fase, die zes weken moet duren, zouden de Israëlische troepen zich terugtrekken uit alle bewoonde gebieden van Gaza en zouden vrouwelijke, oudere en gewonde gijzelaars vrijkomen. In die periode zou ook veel meer humanitaire hulp het gebied kunnen bereiken en kunnen Israël en Hamas onderhandelen over de tweede fase: een permanent einde aan de gevechten. In die fase moeten alle gijzelaars vrijkomen en alle Israëlische troepen Gaza verlaten. In de derde fase moet de Gazastrook weer worden heropgebouwd en kunnen ook de resten van overleden gijzelaars worden overgedragen aan hun families.

Dat Hamas nu positief reageert op de VN-resolutie is volgens de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken een “hoopvol teken”. Hij is op reis door het Midden-Oosten om steun te verzamelen voor het plan. Blinken herhaalde dinsdag dat Netanyahu achter het voorstel voor het staakt-het-vuren staat.

Boetes voor webshops bekende merken om ‘nepkortingen’

DEN HAAG – Webshops van bekende merken als G-Star, Tommy Hilfiger, Leen Bakker en JYSK hebben boetes gekregen omdat ze kortingsacties hielden die volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nep waren.

Bij de afprijzingen klopte de ‘van-prijs’ niet, stelt de marktwaakhond. Dat komt neer op misleiding, omdat de korting zo lager uitvalt dan klanten denken of helemaal niet bestond.

De hoogste boete kreeg het bedrijf achter de aanbiedingensite koopjedeal.nl, dat 163.000 euro moet betalen. Alle geldstraffen bij elkaar tellen op tot 621.000 euro.

“De prijs is een van de belangrijkste kenmerken van het product waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. Nepkortingen zorgen ervoor dat consumenten denken dat zij een interessante aanbieding krijgen, terwijl dat in feite niet zo is”, stelt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. “Consumenten moeten hiertegen worden beschermd. De boetes die wij nu opleggen zijn een belangrijk signaal dat dit moet stoppen.”

De ACM noemt een geval waarbij een product zou zijn afgeprijsd van 699 euro naar 629 euro, maar nog geen maand eerder 539 euro kostte. Consumenten denken daarbij dat ze korting krijgen, maar in werkelijkheid waren ze duurder uit.

Kledingmerken G-Star en Tommy Hilfiger en meubelwinkelketen JYSK hebben toegegeven dat ze in de fout zijn gegaan. Leen Bakker zegt juist in beroep te gaan tegen de opgelegde boete. “Wij misleiden onze klanten niet, als wij kortingen aanbieden dan betreft dit altijd echte kortingen. Wij werpen deze beschuldiging van de ACM dan ook verre van ons”, reageert een woordvoerster van de winkelketen. Ook het moederbedrijf van koopjedeal.nl, Day Traders, heeft de overtreding niet erkend en kan nog in beroep gaan.

De toezichthouder ontdekte bij meer webshops nepkortingen, maar gaf alleen boetes aan bedrijven die het vaakst de regels overtraden. Met andere bedrijven die zich niet aan de regels houden voert de ACM een waarschuwingsgesprek.

Singapore Airlines biedt compensatie voor schade turbulentie

Singapore Airlines

SINGAPORE – Singapore Airlines heeft passagiers die aan boord zaten van het vliegtuig dat op de route van Londen naar Singapore in mei ernstige turbulentie ondervond schadevergoeding aangeboden, zo zei de luchtvaartmaatschappij dinsdag.

Passagiers die lichtgewond raakten biedt Singapore Airlines 10.000 dollar (een kleine 9300 euro). Degenen met ernstig letsel kunnen over een aanbod praten om tegemoet te komen aan hun specifieke behoeften. Zij krijgen een voorschot van 25.000 dollar voor de meest urgente ingrepen.

Volgens het Verdrag van Montreal, dat de compensatie regelt voor internationale vluchten bij overlijden en letsel van passagiers na een ongeval, is Singapore Airlines aansprakelijk tot 170.000 dollar per persoon. Soms zijn de schadevergoedingen veel hoger.

Het voorval met de ernstige turbulentie vond plaats op 20 mei. Het vliegtuig, dat boven Myanmar vloog, week om de noodsituatie af naar de Thaise hoofdstad Bangkok. Een 73-jarige Brit kwam om het leven tijdens de vlucht. In Bangkok lagen volgens de luchtvaartmaatschappij meer dan twee weken na het voorval nog steeds twintig mensen in het ziekenhuis. Hoe de situatie nu is, heeft Singapore Airlines nog niet willen zeggen.

De luchtvaartmaatschappij heeft aangekondigd aan alle passagiers de kosten van de vlucht terug te betalen. Ook krijgen ze compensatie voor opgelopen vertraging.

ILT: Eén Europese testmethode voor houtkachels nodig voor schonere leefomgeving

Houtkachel
Foto: freepik

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) pleit voor één Europese testmethode voor houtkachels, zodat beter toezicht mogelijk is. Dit draagt bij aan een schonere leefomgeving. Door de hoge energieprijzen is houtstook de afgelopen jaren toegenomen. De rook van een houtvuur bevat echter schadelijke stoffen zoals fijnstof, kankerverwekkende koolwaterstoffen (PAK’s) en koolmonoxide. Dit zorgt voor ongezonde lucht binnen- en buitenshuis met gezondheidsklachten en luchtvervuiling tot gevolg.

Daarom moeten houtkachels voldoen aan de uitstooteisen in de Europese richtlijn voor ecodesign. Uit literatuuronderzoek door TNO in opdracht van de ILT blijkt dat de verschillende testmethoden in de richtlijn leiden tot verschillende uitstootwaarden. Hierdoor is het lastig te bepalen of een houtkachel mag worden verkocht en wordt goed toezicht op de verkoop bemoeilijkt.

Doordat de Europese richtlijn verschillende testmethoden toestaat, is het lastig voor de ILT om te bepalen of een houtkachel voldoet aan de eisen voor ecodesign. Toch controleert de ILT dit jaar of nieuwe houtkachels die op de Nederlandse markt worden aangeboden, voldoen aan de regels. De inspectie treedt op tegen importeurs van houtkachels, waarvan niet kan worden aangetoond dat de fabrikant de kachels heeft laten beoordelen op de eisen voor ecodesign. Voor houtkachels die duidelijk niet aan de eisen voldoen, legt de inspectie een verkoopverbod op.

Moderne houtkachels die wel aan de eisen voldoen, hebben een betere luchttoevoer. Dit zorgt voor een volledigere verbranding met minder uitstoot van schadelijke stoffen en een hoger warmterendement. In tegenstelling tot oude houtkachels dragen ecodesign houtkachels wel bij aan een schonere leefomgeving en minder energieverbruik. Daarbij is het belangrijk dat de houtkachel goed wordt geïnstalleerd door een deskundige installateur en dat er wordt gestookt op verantwoorde wijze. Denk hierbij aan het gebruiken van schoon en droog hout, op de juiste manier aansteken en niet stoken onder bepaalde weersomstandigheden. Meer informatie over houtstoken is te vinden op de website van Milieu Centraal.

Vanuit de Wet milieubeheer en de Europese regelgeving houdt de ILT toezicht op de naleving van de eisen voor ecodesign voor onder meer verlichting, verwarmingsapparatuur en huishoudelijke elektronische apparaten. Ecodesign maakt het mogelijk om de schadelijke milieueffecten van een product te beperken.

Om het toezicht op de eisen voor ecodesign in Europa te verbeteren, ondersteunt de Europese Commissie samenwerkingsprojecten. De ILT neemt met andere Europese toezichthouders deel aan de gezamenlijke actie EEPLIANT4, waarbij houtkachels in diverse Europese landen zullen worden getest. Bij de beoordeling van de Nederlandse testresultaten houdt de ILT rekening met de bevindingen van TNO.

LAATSTE NIEUWS

TIP neemt Secure Truck Parking Isoparc in Franse Sorigny over

AMSTERDAM - Om het aanbod van TIP Secure Truck Parking uit te breiden, heeft TIP een nieuwe parkeergelegenheid verworven, Isoparc, gelegen in Sorigny, Frankrijk. De...