Clicky

donderdag 2 mei 2024 - 11:31 uur
Home Blog Pagina 2

Flexflitser bij vervanging viaduct A16 Rotterdam

ROTTERDAM – Vanaf woensdag 1 mei staat er een flexflitser op de A16 nabij knooppunt Terbregseplein in Rotterdam. Vanwege de werkzaamheden rondom het vervangen van een viaduct over de Hoofdweg, geldt er op de A16 richting Dordrecht een maximumsnelheid van 70 km/uur.

Rijkswaterstaat vervangt in 2024 en 2025 het viaduct in de A16 over de Hoofdweg nabij het knooppunt Terbregseplein in Rotterdam. Om het viaduct te kunnen vervangen, wordt de A16 richting Dordrecht ter hoogte van het viaduct tijdelijk verlegd. Hierdoor kan het verkeer tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk blijven doorrijden.

Vanwege de versmalde rijstroken is de maximumsnelheid op de A16, richting Dordrecht ter hoogte van de tijdelijke wegverlegging, verlaagd naar 70 km/uur. De flexflitser handhaaft 24/7 op de maximale snelheidslimiet.

Door uitbreiding van het aantal flexflitsers, handhaaft het OM steeds op meer locaties de maximumsnelheid. Zo staat er ook een flexflitser bij werkzaamheden op de A7 ter hoogte van Purmerend.

Verkoop warmtepompen stagneert, consumenten terughoudender

NAARDEN – De verkoop van warmtepompen stagneert. Relatief lage gasprijzen, politieke onzekerheid en zorgen over het volle stroomnet belemmeren de groei die voor de energietransitie nodig is, stelt de Vereniging Warmtepompen.

De afgelopen drie maanden werden bijna 20.000 warmtepompen verkocht in de woningbouw. In het eerste kwartaal van 2023 waren dat er 42.000 en in het laatste kwartaal van vorig jaar 26.000.

De stagnatie wordt deels toegeschreven aan de stagnerende nieuwbouw. Maar ook bij de renovatie van bestaande woningen zijn klanten terughoudender geworden door relatief stabiel blijvende gasprijzen en voortdurende zorgen over congestie op het laagspanningsnet.

De Vereniging Warmtepompen monitort maandelijks de verkoopcijfers van fabrikanten die voornamelijk leveren aan groothandels en installateurs. De cijfers geven dus niet de daadwerkelijke installaties bij eindgebruikers weer.

Blinken dringt bij Netanyahu aan op meer noodhulp voor Gaza

Blinken en Netanyahu

JERUZALEM – De Verenigde Staten vinden dat Israël meer noodhulp moet toelaten in de Gazastrook. De Amerikaanse buitenlandminister Antony Blinken drong er bij de Israëlische premier Benjamin Netanyahu ook nogmaals op aan om Rafah niet binnen te vallen.

Blinken sprak woensdag 2,5 uur met Netanyahu in Israël, de laatste stop van zijn reis door het Midden-Oosten. De Amerikaan erkende dat de leveringen van humanitaire hulp aan Gaza toenemen, maar vindt dat het nog niet genoeg is voor de Palestijnse bevolking. Blinken bezoekt woensdag ook de haven van Asjdod, waar schepen met voedselpakketten voor Gaza aankomen.

Komende week ronden de Amerikanen naar verwachting de aanleg van een tijdelijke pier bij Gaza af. Volgens Washington moet er daarmee veel meer noodhulp mogelijk zijn.

Rafah

Blinken en Netanyahu spraken ook over een mogelijke Israëlische aanval op Rafah, de stad in het zuiden van Gaza waar veel Palestijnen het afgelopen halfjaar naartoe zijn gevlucht. De Israëlische premier benadrukte dinsdag nog dat het noodzakelijk is om de stad binnen te vallen, omdat strijders van Hamas zich daar schuil zouden houden.

De VS, Israëls belangrijkste bondgenoot, zijn tegen zo’n grootschalige aanval, uit angst voor veel burgerdoden. Blinken beklemtoonde woensdag nog eens dat Israël de plannen voor een inval niet moet doorzetten.

14 jaar gevangenisstraf voor doodslag op hennep knipster in 2003

DEN HAAG -Het gerechtshof Den Haag heeft woensdag in hoger beroep een verdachte veroordeeld voor doodslag op een hennepknipster in samenhang met diefstal van hennep. Het Haagse hof acht bewezen dat hij op 6 mei 2003 de vrouw in een woning te Naaldwijk om het leven bracht door verstikking en zeer grof geweld. Het hof legt hem een gevangenisstraf op van 14 jaar.

Op 6 mei 2003 werd in een woning te Naaldwijk het dode lichaam aangetroffen van een 31-jarige Poolse vrouw. Zij was die morgen in de woning om hennep te knippen en is door verstikking en grof geweld om het leven gekomen. Het onderzoek naar haar dood werd op 24 augustus 2004 gesloten, omdat het niet had geleid tot de aanhouding en vervolging van een verdachte.

In 2017 was er een match met het in dat jaar in de DNA-databank opgenomen DNA van de verdachte. Onder de nagels van het slachtoffer was namelijk DNA van de verdachte gevonden. Nader onderzoek volgde en op 28 mei 2019 werd de verdachte aangehouden.

De rechtbank had de verdachte veroordeeld tot 12 jaar gevangenisstraf. De verdachte heeft steeds ontkend iets met de dood van het slachtoffer te maken te hebben en zegt nooit in de betreffende woning te zijn geweest. Daarom is hij in hoger beroep gegaan. Het Openbaar Ministerie deed dat ook omdat het de opgelegde straf te laag vond.

In hoger beroep is nader onderzoek gedaan naar de doodsoorzaak van het slachtoffer, het veiligstellen van DNA-sporen destijds en naar de kans in het algemeen dat DNA van iemand anders onder vingernagels terechtkomt. De uitkomsten daarvan bevestigen wat al eerder werd vastgesteld.

Het hof vindt dat het gevonden DNA een daderspoor is. Het past bij de krassen die in de hals van het slachtoffer zijn gevonden en die wijzen op afweerletsel. Een verklaring hoe zijn DNA daar is gekomen, heeft de verdachte niet gegeven. Verder zijn er getuigenverklaringen waaruit volgt dat de verdachte wist van de hennepkwekerij in de woning en dat hij daar eerder was geweest.

Het hof weegt het zeer grove geweld dat de verdachte toepaste zwaarder aan dan de rechtbank. Een gevangenisstraf van 15 jaar zou passend zijn geweest. Bij de strafoplegging is rekening gehouden met de lange duur van het proces in hoger beroep. Daarom legt het hof een gevangenisstraf op van 14 jaar.

Opnieuw meerdere overtredingen tijdens controle gevaarlijke stoffen [+foto’s]

Foto: ILT

Dinsdag heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de RDW veertien vrachtwagens die geladen waren met gevaarlijke stoffen gecontroleerd. Tijdens deze inspecties werd gecontroleerd op het ADR, de technische staat van het voertuig en de rij -en rusttijden.

De volgende zaken zijn onder andere door de ILT geconstateerd:

Een tankwagen gevuld met een aardoliedestillaat (UN1268), die net geladen was in Rotterdam, is stilgezet. De oplegger had twee gladde banden en een scheur in het chassis. De inhoud wordt onder toezicht van de ILT overgepompt.

Het certificaat van goedkeuring van de oplegger is ingenomen en zal worden overgedragen aan de bevoegde autoriteit van het land van uitgifte. Ook werd vastgesteld dat de chauffeur de normale wekelijkse rust in de vrachtwagen had doorgebracht. Hiervoor is een boeterapport opgemaakt.

Foto: ILT

Bij een tankwagen gevuld met een milieugevaarlijke stof (UN3082) werd bij de controle direct zichtbaar dat restanten van de stof aan de buitenzijde van de wagen zaten. Deze wagen is aan de buitenzijde gereinigd en de vuller heeft een waarschuwing gekregen.

Een andere vrachtwagen vervoerde een lege ongereinigde tankcontainer van ethanolamine (UN2491). Hierbij bleek dat er een scheur in een hulpbalk van het chassis van de oplegger zat, geen vervoersdocument was opgemaakt, de be-/ontluchtingsinrichtingen niet correct waren gesloten en dat de bouten van één van de drie afsluiters loszaten. Tegen de chauffeur is proces-verbaal opgemaakt, meldt de ILT.

Verder zijn er waarschuwingen gegeven voor diverse overtredingen met betrekking tot de informatie op vervoersdocumenten, verlopen keuringstermijn van een brandblusser en een schriftelijke instructie in een taal die niet begrijpelijk was voor de chauffeur.

Ook is een boeterapport opgemaakt voor geen handmatige invoer van de tachograaf.

Cijfers RIVM: hoogste aantal kinkhoestgevallen in zeker tien jaar

vaccinatie

BILTHOVEN – Het aantal gevallen van kinkhoest in Nederland heeft het hoogste niveau in zeker tien jaar tijd bereikt. Volgens cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn in de eerste vier maanden van dit jaar 7187 besmettingen gemeld.

De laatste keer dat in een heel jaar meer besmettingen werden gemeld, was in 2014. Volgens het RIVM is het aantal besmettingen van de laatste tijd “heel hoog in vergelijking met alle jaren sinds de invoering van de meldplicht in 1975”.

Onder de geregistreerde patiënten zijn tot nog toe 375 baby’s. Vooral de jongsten waren erg ziek: van de baby’s van 0 tot en met 5 maanden met kinkhoest moest meer dan de helft worden opgenomen in het ziekenhuis. Boven de 6 maanden is in ruim een kwart van de gevallen een opname nodig.

Niet gevaccineerd

Het RIVM meldde al eerder dat tot nog toe vier baby’s zijn overleden aan de gevolgen van een besmetting met de bacterie. Ook zeker twee mensen van boven de 70 jaar hebben een infectie niet overleefd.

In de gevallen waarin het RIVM de vaccinatiestatus weet, blijkt dat de meeste besmette baby’s niet waren gevaccineerd tegen kinkhoest. Van de baby’s tot 2 maanden die ziek werden, had 90 procent van de moeders geen gebruikgemaakt van de optie om met 22 weken zwangerschap een vaccin te halen dat ook het kind in de eerste periode na de geboorte beschermt. “Enkele van de baby’s van gevaccineerde moeders waren te vroeg geboren of de vaccinatie was te kort voor de geboorte gegeven”, voegt het RIVM eraan toe. Het instituut wijst nog eens op de hoge bescherming die de zogeheten 22-wekenprik pasgeborenen geeft: het verkleint de kans op de ziekte met 90 tot 95 procent.

Structuur van bacterie

Van de baby’s vanaf 3 maanden die kinkhoest kregen, was 88 procent niet gevaccineerd, of in elk geval niet volledig volgens schema. Het vaccin tegen kinkhoest en diverse andere ziekten moet in het eerste levensjaar vier keer worden toegediend, drie keer als de moeder de 22-wekenprik heeft gehaald.

Volgens de RIVM-cijfers was er in 2012 een hoge piek in het aantal gevallen. Dat waren er dat jaar bijna 14.000. In het huidige tempo kan ook dat aantal worden overtroffen.

De hoge aantallen hangen overigens niet alleen samen met de dalende vaccinatiegraad, die vorig jaar onder de 90 procent dook. Ook de structuur van de bacterie is in de loop der jaren veranderd. “Daardoor kan de bacterie makkelijker mensen ziek maken die al gevaccineerd zijn”, legt het RIVM uit.

Verdachte aanslag Spaanse politicus is vrouw (27) uit Den Bosch

Alejo Vidal-Quadras

AMSTERDAM – De vrouw die vastzit op verdenking van betrokkenheid bij een moordaanslag op de Spaanse politicus Alejo Vidal-Quadras (78) is 27 jaar en komt uit Den Bosch. Zij werd daar afgelopen vrijdag aangehouden op verzoek van Spanje. Het Openbaar Ministerie bevestigt een bericht van het AD hierover.

De vrouw blijft voorlopig in de cel tot ze voor de rechter moet verschijnen. Die beslist of ze wordt overgeleverd aan Spanje. Vaak duurt het twee of drie maanden voordat zo’n zitting plaatsvindt, volgens een woordvoerder van het OM.

De vrouw wordt onder meer verdacht van het financieren en voorbereiden van de moordaanslag op 9 november in Madrid. Daarbij werd Vidal-Quadras door vermoedelijk een huurmoordenaar in het hoofd geschoten. Hij overleefde de aanslag ternauwernood.

Schutter voortvluchtig

Voor de moordaanslag zijn eerder vier mensen aangehouden in Spanje en Colombia. De schutter is nog altijd voortvluchtig. De Spaanse politie heeft geen motief genoemd voor de moordpoging. Vidal-Quadras zelf denkt dat Iran erachter zit, om zijn banden met de Iraanse oppositie.

Vidal-Quadras was betrokken bij de oprichting van de partij VOX, een conservatief-nationalistische afsplitsing van de Partido Popular (PP). Ook was hij Europarlementariër voor de PP.

Fietsster overleden na aanrijding met auto op N853 bij Schoonebeek

SCHOONEBEEK – Op de N853 bij de Duitse grens bij Schoonebeek is woensdagmorgen rond 11:10 uur een ernstig ongeval gebeurd.

Bij het ongeval zijn een auto en fietser betrokken. Nederlandse en Duitse hulpdiensten zijn ter plaatse voor hulpverlening.

Hulpverlening heeft helaas niet meer mogen baten voor de fietsster. Zij is ter plaatse aan haar verwondingen overleden, meldt de politie.

Het gaat om een 81-jarige vrouw uit Duitsland. Specialisten van de politie zijn ter plaatse om onderzoek te doen.

Twee jonge jongens mishandelen conducteur in Purmerend

PURMEREND – Twee tieners zijn dinsdagavond rond 21.00 uur in Purmerend aangehouden na de mishandeling van een conducteur. De NS-medewerker werd op het NS-station van Purmerend bespuugd, geschopt en geslagen door twee jongens, meldt de politie woensdagochtend.

Daarna ging het tweetal er vandoor, samen met het groepje dat erbij stond. Handhavers van de gemeente Purmerend wisten het tweetal snel te achterhalen en over te dragen aan de politie. Het gaat om jongens van 13 en 14 jaar uit Purmerend. De conducteur heeft aangifte gedaan en moest behandeld worden door ambulancepersoneel. Het tweetal zit nog vast.

Onacceptabel

De politie vindt agressie en geweld tegen haar medewerkers, andere hulpverleners en medewerkers met een publieke taak onacceptabel. Agressie of geweld, in welke vorm dan ook, wordt niet getolereerd. Politie en justitie hanteren hier dezelfde aanpak: aangiftes worden altijd opgenomen, daders worden met prioriteit door het Openbaar Ministerie voor de rechter gebracht, en tegen de daders wordt een straf geëist die drie keer zo hoog is.

Elon Musk doekt vrijwel gehele Supercharger-laadpalendivisie op

Tesla laadpalen

AUSTIN – Elon Musk doekt bijna de gehele Supercharger-laadpalendivisie van zijn autoconcern Tesla op. Circa vijfhonderd medewerkers verliezen hun baan. Ook Supercharger-directeur Rebecca Tinucci moet opstappen. Dit meldt persbureau Bloomberg op basis van gesprekken met ingewijden. Ook andere media zijn met het bericht gekomen.

De Tesla-supercharger was oorspronkelijk alleen bedoeld voor Tesla-voertuigen, maar sinds twee jaar kunnen ook elektrische auto’s van andere fabrikanten gebruikmaken van het snellaadstation. De afgelopen jaren heeft Tesla een uitgebreid netwerk van de stations opgebouwd. Het schrappen van de banen heeft bij andere autofabrikanten verbazing gewekt.

Eerder deze maand kondigde Tesla al aan dit jaar 10 procent van alle banen, omgerekend 14.000 werknemers, te zullen schrappen.

Het vertrek van Tinucci komt voor veel werknemers als een verrassing. Als een van Tesla’s hoogste vrouwelijke leidinggevenden sprak ze vorig jaar nog op de investeerdersdag van Tesla. Ze reageerde niet op verzoeken om commentaar.

Diverse Amerikaanse media citeren uit een gelekte mail die Musk maandagavond zou hebben verstuurd waarin hij alle leidinggevenden bij Supercharger op de hoogte brengt van de maatregelen. “Hopelijk maken deze acties duidelijk dat we absoluut keihard moeten zijn op het gebied van personeelsvermindering en kostenreductie”, schrijft Musk. “Hoewel sommige leidinggevenden dit serieus nemen, doen de meesten dat nog niet.”

Theunissen neemt Scania P500 RMO ‘shorty’ in gebruik

KLIMMEN – RMO Theunissen uit Klimmen heeft een Scania P500A4X2NB in gebruik genomen. Jos en Jolanda zochten een voertuig met een lage instap en vanwege de goede ervaringen met de dealer in Nuth lieten zij de keuze wederom op Scania vallen. “Een betrouwbare werkplaats is voor ons onmisbaar, want onze dienstverlening gaat 24/7 door. Koeien stoppen niet met melk geven.”

Transport- en Handels- onderneming J. & J. Theunissen rijdt 365 dagen per jaar door de weilanden tussen Vijlen en Ysselsteyn om melk op te halen bij Limburgse veehouderijen en vervolgens af te leveren bij de kaasfabriek van Friesland Campina in Born. Sinds kort wordt daarvoor een gloednieuwe Scania P500 ingezet.

“De lage instap van de P-cabine is een enorm groot voordeel, daar hebben we bewust voor gekozen,” verklaart Jos Theunissen. “Een RMO-chauffeur moet per dienst, die we twee keer per dag draaien, gemiddeld twintig tot vijfentwintig keer in- en uitstappen. Bovendien zijn al onze chauffeurs op leeftijd.”

De lage instap van de P-cabine is een enorm groot voordeel, daar hebben we bewust voor gekozen.
(v.l.n.r. Jos, Jolanda en zoon Marius Theunissen)

Optimaal zicht P-cabine

De P-serie, Scania’s meest veelzijdige cabineserie, biedt van zichzelf een uitstekend zicht voor een optimale veiligheid. Speciaal voor het manoeuvreren op krappe boerenerven werd de nieuwe 4×2 trekker van Theunissen uitgerust met drie achteruitrijcamera’s en een dodehoekcamera. Extra ramen aan de achterzijde van de slaapcabine geven een nog beter overzicht. “Zeker in de toeristische omgeving waarin wij rijden komen we veel fietsers, wielrenners en wandelaars tegen. Dan is het nog belangrijker om de dodehoek optimaal in beeld te hebben.”

Blij met rijgedrag

Zowel Jos en Jolanda, die de P-serie met 500 pk ‘delen’ met hun zoon en nog twee medewerkers, zijn even enthousiast over het comfort van Scania. Jos prijst het verstelbare stuur en de nieuwe versnellingsbak met vier achteruitversnellingen, die het mogelijk maakt om heel langzaam achteruit te rijden. Jolanda is vooral blij met het rijgedrag en gebruikersgemak. “Het is een fijne, vrouwvriendelijke auto, die licht stuurt en makkelijk in omgang is. Ik ben er helemaal happy mee.”

De Van Hool oplegger achter de P-cabine is voorzien een elektrische Atop pompsysteem, die speciaal is ontworpen om melk op te halen bij de melkveehouder en voldoet aan de strengste eisen op het gebied van voedseltransport, hygiëne en voedselveiligheid. Voor het laden onderweg of wanneer er bij de boer geen stroom voorhanden is, werd op de Scania trekker een generator gemonteerd.

Loyaal aan Scania

Het bedrijf is loyaal aan Scania vanwege de uitstekende ervaringen met Scania Nuth. Voor het onderhoud van de RMO ‘shorty’ sloot Theunissen een Scania reparatie- en onderhoudscontract af. Hij benadrukt het belang van een betrouwbare partner.

“Of het nou een gewone maandagmiddag is of Kerstmis, wij rijden gewoon door. Mochten we pech krijgen, moeten we erop kunnen vertrouwen dat de dealer ons snel weer op weg helpt. Scania zit bij ons om de hoek en onderdelen die daar niet op voorraad zijn, kunnen binnen een half uur geleverd worden. Dat heeft voor de doorslag gegeven om deze truck aan te schaffen.”

Formule 1-team Red Bull bevestigt vertrek topontwerper Newey

Adrian Newey

MILTON KEYNES – Topontwerper Adrian Newey vertrekt begin volgend jaar definitief bij het Formule 1-team van Red Bull. Dat bevestigt het team woensdag nadat het vorige week al was uitgelekt. De 65-jarige Newey was bijna twintig jaar verantwoordelijk voor het ontwerp van de auto’s waarin Sebastian Vettel en Max Verstappen meermaals wereldkampioen werden.

“We willen Adrian bedanken voor wat we hebben bereikt in de tijd dat we hebben samengewerkt. Hij heeft voor ons een belangrijke rol gespeeld bij het behalen van zeven wereldtitels en zes constructeurstitels in de Formule 1”, aldus Red Bull in een verklaring. Vettel werd vier keer wereldkampioen bij Red Bull, Verstappen drie keer.

Newey legt nu al zijn Formule 1-taken voor het team neer. Zijn laatste jaar richt hij zich uitsluitend op de RB17. Dat is een zogeheten ‘hypercar’, een exclusieve sportauto die kan worden gekocht door vijftig liefhebbers. Ook kan de auto worden gebruikt voor races buiten de Formule 1.

Naar verluidt wilde Newey weg omdat er nog steeds een interne machtsstrijd binnen het team van Red Bull gaande zou zijn. Daarover rept het team niet in de nieuwe verklaring. Of Newey doorgaat in de Formule 1 is niet bekend, maar zijn naam werd al meerdere malen gelinkt aan het team van Ferrari.

“Het is een grote eer geweest om bijna twee decennia lang een sleutelrol te hebben gespeeld bij Red Bull Racing, van nieuwkomer tot meervoudig titelwinnaar. Toch voel ik dat dit een goed moment is om het stokje over te dragen en nieuwe uitdagingen te zoeken”, zegt Newey zelf. Wie zijn opvolger wordt is niet duidelijk.

Teambaas Christian Horner spreekt lovend over zijn ingenieur. “Zijn briljante visie heeft ons aan dertien titels geholpen in twintig seizoenen. Hij vertrekt als een legende.”

Ook dit seizoen is Red Bull goed van start gegaan. Verstappen, die vorig jaar oppermachtig was en wereldkampioen werd, staat na vier overwinningen in vijf races bovenaan in het klassement. Zijn teamgenoot Sergio Pérez staat tweede.

Turkish Airlines, Airbus en Rolls-Royce versterken partnerschap

Turkish Airlines

ISTANBUL – Ter viering van de historische bestelling van 150 A321NEO en 80 A350 vliegtuigen die Turkish Airlines in december 2023 plaatste, kwamen vertegenwoordigers van Airbus en Rolls-Royce bijeen op het hoofdkantoor van Turkish Airlines in Istanbul.

Aanwezig waren de Turkse minister van Handel, de heer Prof. Ömer Bolat, minister van Industrie en Technologie, de heer Mehmet Fatih Kacır, minister van Transport en Infrastructuur, de heer Abdulkadir Uraloğlu, en onderminister van Nationale Defensie, de heer Bilal Durdalı, vertegenwoordigers van de belangrijkste Turkse lucht- en ruimtevaartbedrijven, evenals de Britse consul-generaal en staatssecretarissen van Frankrijk en Spanje.

Tijdens deze bijeenkomst werd ook het STEP programma onthuld. Het Strategic Türkiye Enhanced Programme (STEP) is opgezet door Airbus, Turkish Airlines en lokale luchtvaartbedrijven. Doel van het programma is om de komende 15 jaar het economische klimaat te bevorderen van de Turkse lucht- en ruimtevaartindustrie, in lijn met de lange termijn groeistrategie van Turkish Airlines.

De recente vliegtuigorder positioneert Turkish Airlines als ‘s werelds grootste exploitant van Rolls-Royce’s Trent XWB motor. In lijn met het partnerschap met Rolls-Royce onderzoekt de fabrikant de implementatie van een aantal industriële initiatieven in Türkiye, waaronder de mogelijke oprichting van een vestiging voor Maintenance, Repair and Overhaul (MRO) en inkoop van toeleveringsketens.

Over de lancering van het STEP programma en de samenwerking met Rolls-Royce zegt Turkish Airlines Chairman of the Board and the Executive Committee, Prof. Ahmet Bolat: “We zijn blij met de lancering van het Strategic Türkiye Enhanced Programme met Airbus, dat getuigt van onze intensievere samenwerking met de vliegtuigproducent. Vandaag markeren we het begin van onze inspanningen om Turkse luchtvaartbedrijven te helpen zich te ontwikkelen tot toekomstbestendige leveranciers, die nauw aansluiten bij de strategische doelstellingen van Airbus en hun nieuwe zakelijke domeinen.

We zijn ook verheugd om onze relatie met Rolls-Royce verder te versterken. Door onze krachten te bundelen met de productie giganten onderstrepen we onze toewijding om de lucht- en ruimtevaart van Türkiye verder te ontwikkelen. Met de significante samenwerking tussen deze drie waardevolle bedrijven zal Turkish Airlines gebruik blijven maken van geavanceerde technologieën en samenwerkingsstrategieën om onze operationele efficiëntie te verbeteren en bij te dragen aan onze duurzame groei, terwijl we onze leidende rol op het wereldtoneel van de luchtvaart versterken.”

Guillaume Faury, CEO van Airbus: “We danken Turkish Airlines voor hun vertrouwen. We zijn vereerd dat we via het nieuwe STEP-programma ons partnerschap met Türkiye kunnen ontwikkelen en we hun groei als een van ‘s werelds grootste luchtvaartmaatschappijen kunnen ondersteunen. Het programma zal het kader vormen waarbinnen Airbus zijn samenwerking met Türkiye verder kan uitbreiden en de groeiambities van Turkish Airlines kan ondersteunen, met een bijzondere focus op de ontwikkeling van de toeleveringsketen, vaardigheden en duurzaamheid.”

Tufan Erginbilgiç, CEO van Rolls-Royce: “Türkiye is een strategisch belangrijke markt voor Rolls-Royce. We zijn erg blij met het vertrouwen dat Turkish Airlines in onze Trent XWB-motoren heeft gesteld. We kijken uit naar de samenwerking met Turkish Airlines en onze partners om onze uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van lucht- en ruimtevaarttechniek in te zetten om een bijdrage te leveren aan de Turkse economie en de rol van het land in de energietransitie. “Ik ben persoonlijk erg enthousiast over de versterkte relatie tussen ons geweldige bedrijf, Turkish Airlines en Türkiye.”

Türkiye is al meer dan twee decennia een integraal onderdeel van de toeleveringsketen van Airbus en vandaag de dag bevat elk commercieel Airbus vliegtuig, van de A220 tot de A350, onderdelen die door Turkije zijn geleverd. Deze samenwerking heeft niet alleen geresulteerd in de ondersteuning van meer dan 3.500 Turkse banen in de luchtvaartsector, maar heeft ook bijgedragen aan een totale investering van meer dan 4 miljard dollar door Airbus in Türkiye tegen het einde van 2023. Gedurende deze 20 jaar heeft de samenwerking geleid tot een schat aan expertise, technologische vooruitgang en hooggekwalificeerde arbeidskrachten in de lucht- en ruimtevaartsector van Türkiye.

Deze initiatieven beloven niet alleen de groei van Turkish Airlines te ondersteunen, maar ook de Turkse lucht- en ruimtevaartsector als geheel te versterken. Met een focus op duurzaamheid en technologische vooruitgang streven alle partners ernaar innovatie te bevorderen en hooggekwalificeerde banen te creëren en Türkiye te promoten als een belangrijke speler in de lucht- en ruimtevaartsector.

Rechtbank: coronapas geen schending grondrechten

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft uitspraak gedaan in de procedure die drie burgers tegen de Staat waren begonnen. Eisers vinden dat de Staat tegenover hen onrechtmatig heeft gehandeld door van 25 september 2021 tot 25 februari 2022 het coronatoegangsbewijs (CTB) in te voeren.

De maatregelen die de overheid in de coronaperiode heeft genomen, waaronder het CTB, hebben diep ingegrepen in het dagelijkse leven van alle burgers, ook in dat van eisers. De rechtbank heeft daarom geoordeeld dat het CTB een inmenging was in de grondrechten van eisers. Wanneer sprake is van inmenging in grondrechten moet de Staat stellen en bewijzen dat die inmenging gerechtvaardigd was.

De rechtbank komt tot de conclusie dat deze inmenging gegeven de situatie eind 2021/begin 2022 geen schending van die grondrechten vormde. Dit betekent dat de invoering van het CTB jegens eisers niet onrechtmatig was. Derechtbank wijst hun vorderingen af.

Eisers vinden dat zij door de invoering van het CTB in hun grondrechten zijn beperkt, zonder dat daarvoor een goede reden was. Het CTB was volgens hen namelijk ongeschikt voor de doelen die de Staat ermee zei te willen bereiken, en was dit in september 2021 ook al duidelijk. Volgens eisers was het CTB dus alleen een drukmiddel om te stimuleren dat mensen zich lieten vaccineren, terwijl aan vaccinatie allerlei risico’s waren verbonden. Mensen zoals eisers die zich niet lieten vaccineren, mochten op bepaalde locaties niet meer naar binnen en werden zo maatschappelijk buitengesloten. Eisers vinden dit alles onrechtmatig en vorderen vergoeding van de schade die zij daardoor hebben geleden.

De Staat wijst erop dat tijdens de coronaperiode sprake was van botsende grondrechten die hij als overheid moest afwegen. In de uitzonderlijke omstandigheden van dat moment was de invoering van het CTB volgens de Staat een noodzakelijke en proportionele maatregel. De Staat heeft die maatregel ook niet zomaar heeft genomen, maar pas nadat hij zich daarover uitgebreid had laten adviseren door verschillende deskundigen en maatschappelijke organisaties. De maatregel is zodra dat kon weer ingetrokken.

De rechtbank komt tot het oordeel dat de situatie in september 2021  dermate riskant en onvoorspelbaar was dat de Staat op dat moment in redelijkheid tot de invoering van het CTB heeft kunnen besluiten.

Hoewel er in 2021 ook wetenschappers en medici waren die schreven dat Covid-19 voor de meeste mensen helemaal niet zo erg was, was de breed gedragen wetenschappelijke en medische opvatting dat voorzichtigheid geboden was. Bovendien bevestigden de meeste critici dat Covid-19 voor bepaalde groepen in de samenleving wel erg gevaarlijk was. Daarbij kwam dat zich in september 2021 nieuwe, besmettelijker varianten van het virus over de wereld verspreidden; op dat moment was nog niet duidelijk of die varianten mensen zieker of juist minder ziek zouden maken. Wat de langetermijngevolgen van een besmetting met Covid-19 zouden zijn, wist nog niemand: daarvoor was de ziekte te kort geleden ontdekt.

Ook heel belangrijk was dat het zorgpersoneel in september 2021 al anderhalf jaar lang extreem zwaar was belast: veel zorgverleners waren zelf ziek of hadden de zorg verlaten. Daarbij kwam dat er door de coronazorg al anderhalf jaar veel gewone zorg was uitgesteld die moest worden ingehaald, terwijl de (nieuwe) gewone zorg en de coronazorg doorliepen. En de herfst en de winter kwamen eraan, met alle gewone (griep- en verkoudheids)virussen die daarbij hoorden.

In die situatie was het begrijpelijk dat de Staat het zekere voor het onzekere heeft genomen en het CTB heeft ingevoerd, zowel om kwetsbare mensen te beschermen als om de zorg te ontlasten. Voordat de Staat dit deed, was op Europees niveau ook al besloten tot het nemen van deze maatregel. Ook veel andere landen in de wereld voerden soortgelijke maatregelen in.

De wettelijke basis voor het CTB voldeed aan de eisen die de Grondwet en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) daaraan stellen.

Het CTB was als maatregel weliswaar ingrijpend, maar in de situatie van dat moment toch proportioneel. De Staat moest de grondrechten van alle burgers afwegen. Sommigen werden door het CTB gehinderd in hun privéleven, onderneming of andere vormen van deelname aan de samenleving, terwijl anderen daardoor juist werden beschermd in hun recht op leven en gezondheid, privéleven, onderneming of andere vormen van deelname aan de samenleving. Die afweging heeft de Staat gemotiveerd gemaakt; daarbij is hij binnen de beleidsruimte gebleven die het EVRM lidstaten gunt.

Slob benoemd tot ‘bestuurlijk kopstuk’ bij kanaaldrama Overijssel

Arie Slob

ZWOLLE -Oud-minister van Onderwijs Arie Slob (ChristenUnie) is benoemd tot ‘bestuurlijk kopstuk’ voor het zogeheten drama rond het Kanaal Almelo-De Haandrik in Overijssel. In die rol moet Slob beslissen over gevallen waarbij de provincie en bewoners het onderling niet eens zijn geworden over een vergoeding voor schade die het gevolg is van werkzaamheden aan het kanaal.

Peter Blok, bestuurslid van de stichting Kant nog Wal die zich inzet voor gedupeerden, laat weten dat een selectiecommissie unaniem voor Slob heeft gekozen. “Wij vertrouwen erop dat we hiermee echt een stap vooruitzetten in dit langslepende dossier”, zegt Blok.

Slob laat weten dat hij begint met het samenstellen van een team van medewerkers en het opdoen van kennis in het gebied. “Aan de hand daarvan ga ik bepalen hoe ik mijn rol precies ga invullen. Ik ga ervan uit dat ik rond of net na de zomer kan beginnen met mijn werkzaamheden”, zegt de oud-bewindsman. “In de meeste gevallen zullen een schademelder en de provincie Overijssel tot overeenstemming komen over de afhandeling van een schade. Soms komen bewoners en provincie er samen niet uit. Dan zal ik die situatie zorgvuldig bestuderen en daar een advies over uitbrengen.”

Nieuwe aanpak

Provinciale Staten in Overijssel stemden eind vorig jaar unaniem in met een voorstel van gedeputeerde Martijn Dadema voor een nieuwe aanpak van het dossier. Naast het aanstellen van een onafhankelijk bestuurlijk kopstuk heeft de provincie besloten extra geld (tussen de 13,5 en 16,4 miljoen euro) uit te trekken om onder meer de schades aan huizen te vergoeden. Dat bedrag komt bovenop de 45 miljoen euro die hiervoor al eerder was gereserveerd.

Veel gedupeerde kanaalbewoners waren het vertrouwen in de provincie kwijtgeraakt door onenigheid over de financiële afwikkeling van de schade aan de huizen. Het huidige BBB-Kamerlid Mona Keijzer werd daarop als bemiddelaar aangesteld. Zij adviseerde onder meer een onafhankelijk bestuurlijk kopstuk in te schakelen.

LAATSTE NIEUWS

Oegema Transport uit Surhuisterveen bestaat 75 jaar

SURHUISTERVEEN - 75 jaar geleden begon op 2 mei 1949 grondlegger Pieter Oegema met zijn eerste vrachtwagen transporten uit te voeren voor de AVEK...