Clicky

donderdag 16 mei 2024 - 11:50 uur
Home Blog

Schiphol test innovatieve installatie om lucht op het platform te zuiveren

SCHIPHOL – Schiphol is gestart met een proef om ultrafijnstof op het platform van de luchthaven te verminderen. Tijdens de proef wordt de lucht gezuiverd door een innovatieve installatie die naast de D-pier is geplaatst. Het testen van de speciale luchtzuiveringsinstallatie is onderdeel van Schiphols acties om de arbeidsomstandigheden op de luchthaven te verbeteren.

De installatie van Van Wees Innovations laat lucht bewegen zodat ultrafijnstof samenklontert tot grotere deeltjes en gefilterd kan worden. Tijdens deze nieuwe proef op het platform wordt gemeten of de installatie ook in de buitenlucht werkt.

Succesvolle test brandweerkazerne

Schiphol testte hetzelfde apparaat vorig jaar succesvol in een brandweerkazerne, grenzend aan het start- en landingsterrein. Het apparaat maakte de lucht nagenoeg volledig schoon, maar omdat er 24 uur per dag in het gebouw wordt geleefd en er bijvoorbeeld ramen en deuren opengaan, kwam de reductie tijdens deze proef uit op gemiddeld 75 procent.

Patricia Vitalis, Executive Director Schiphol Operations: “Iedereen heeft recht op een gezonde werkplek. Daarom blijven we ontwikkelen en onderzoeken om de luchtkwaliteit op het platform te verbeteren. Deze toepassing is nieuw voor de luchtvaart. We zoeken buiten de gebaande paden, doen experimenteel onderzoek en willen leren van oplossingen in andere sectoren die potentie hebben voor ons.”

Andere initiatieven

Schiphol wil medewerkers een gezonde werkplek bieden en de leefkwaliteit in de omgeving verbeteren. De hoeveelheid ultrafijnstof op Schiphol moet daarom omlaag. De luchthaven werkt aan de eisen die door de Arbeidsinspectie zijn gesteld.

Dit betekent onder meer dat er uiterlijk eind 2027 een groene zone rond de pieren komt waarbinnen motoren van vliegtuigen niet meer opstarten.

Ook zet Schiphol in op andere initiatieven. Zo wordt, samen met partners uit de TULIPS-samenwerking, onderzoek gedaan naar het gebruik van waterdruppels om ultrafijnstof uit de lucht te halen en is de luchthaven bij twee gates met hoge concentraties begonnen met aangepaste vertrekprocedures.

Akkoord geeft boeren en tuinders weer perspectief, volgens LTO

DEN HAAG – Land- en Tuinbouw Organisatie (LTO) is tevreden over het nieuwe coalitieakkoord. “Dit geeft boeren en tuinders perspectief”, heeft LTO-voorzitter Ger Koopmans gezegd in het WNL-programma Goedemorgen Nederland.

Als belangrijkste onderdeel van het akkoord noemt Koopmans dat “boeren voortaan zelf verantwoordelijk worden voor het halen van de milieudoelstellingen”. In het akkoord staat onder meer dat Nederland niet langer een ambitieuzer natuurbeleid moet voeren dan de rest van Europa. De coalitie wil ook geen gedwongen krimp van de veestapel en er mogen geen gedwongen onteigeningen meer plaatsvinden.

Wat Koopmans betreft was dit akkoord “het wachten waard”, stelt hij in een aanvullende schriftelijke verklaring. Duidelijk is volgens hem “dat er nog veel wetgevingswerk te verzetten is en dat er stevige onderhandelingen met Brussel voor de deur staan”.

Arbeidsmigratie

In het hoofdlijnenakkoord staan tal van zaken waar LTO zich jarenlang hard voor heeft gemaakt, stelt Koopmans. “We zijn verheugd om te zien dat de formerende partijen zo goed hebben geluisterd naar de knelpunten waar boeren en tuinders mee te maken hebben, en naar onze voorstellen en wensen om het landbouwbeleid weer haalbaar en realistisch te maken.”

Positief is volgens Koopmans ook dat het nieuwe kabinet wil gaan meten “hoe zaken in de praktijk gaan, op bedrijfsniveau én in de natuur. Daarmee breekt dit kabinet met beleid uit het verleden waarbij het boerenerf met modellen en berekeningen benaderd werd”.

LTO is ook tevreden dat het nieuwe kabinet erkent dat arbeidsmigratie nodig is en blijft. “Werkgevers krijgen, nog meer dan nu, de verantwoordelijkheid zorg te dragen voor huisvesting van hun arbeidsmigranten.”

Chauffeur verliest oplegger na ADR-controle in Moerdijk, bijna helft transporten in overtreding [+foto’s]

Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport | X

MOERDIJK – Woensdag heeft de ILT samen met de RDW en de Politie Eenheid Landelijke Expert een controle uitgevoerd op transporten met gevaarlijke stoffen. Acht van de zeventien gecontroleerde vrachtwagens hadden één of meerdere overtredingen, meldt de ITL op X.

Een tankwagen die leeg ongereinigd was van zwavel in gesmolten toestand (UN2448) had bij de bodemopeningen, op de tankbekleding en aan de bovenzijde, restanten van de stof. Ook was de deksel waar de stof doorheen was geladen niet correct gesloten.

De knevels waren namelijk niet aangedraaid. De knevels zorgen voor de borging van het sluiten van de deksel.

Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport | X

Zowel tegen de vervoerder als de chauffeur is proces-verbaal opgemaakt. De restanten zijn verwijderd waarna de tank weer kon worden geladen.

Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport | X

Een ander vrachtwagen geladen met meerdere vaten fenol (UN 1671) had diverse gebreken. De pallets waarop de vaten stonden, waren vastgezet maar de vaten zelf niet.

Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport | X

Daarnaast ontdekten de inspecteurs een scheur in de hulpdwarsbalk van de oplegger. Er is een boeterapport opgemaakt voor geen handmatige invoer en het niet aansluiten van de ABS.

Chauffeur verliest na controle oplegger

Voor de technische controle van de trailer waren de oplegger en de trekker ontkoppeld. Maar bij het verlaten van het terrein had de chauffeur de trailer niet vastgemaakt en schoot de oplegger van de schotel.

Ter plaatse is de lading overgeladen in een andere vrachtwagen en is de situatie hersteld zodat het transport veilig verder kon rijden.

Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport | X
Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport | X

Een transporttank die een milieugevaarlijke vloeistof (UN3082) vervoerde, had restanten van de vervoerde stof bij de TODO-koppeling.

Hiervoor wordt tegen de vuller proces-verbaal opgemaakt.

Overige overtredingen die gevonden werden waren dat voor de eerste kalibratie van de tachograaf de aanmelding van het kenteken ontbrak, het ontbreken van een certificaat van goedkeuring bij het transport, oranje bord zonder borging en geen vermelding van de keuringsdatum op een brandblusser.

Ondernemersvereniging evofenedex blij met regeerakkoord

eindverslag-regeerakkoord

ZOETERMEER – Het regeerakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB biedt “genoeg aanknopingspunten om de positie van handels- en productiebedrijven te versterken”, reageert de ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex.

“We zien in het akkoord dat er extra aandacht is voor handelsbevordering, verbeteren van de staat van onze infrastructuur en de inzet op werkbare stappen op het gebied van duurzaamheid. Dit zijn positieve ontwikkelingen voor de in Nederland gevestigde handels en productiebedrijven”, zegt algemeen directeur Bart Jan Koopman.

Daarnaast zegt de ondernemersvereniging verheugd te zijn over “de specifieke aandacht voor het verbeteren van het ondernemingsklimaat waarbij wordt gekeken naar fiscale maatregelen, mkb en de ambitie om de digitalisering te bevorderen.”

Evofenedex kijkt er naar uit om samen met het nog te vormen kabinet verder invulling te geven aan belangrijke thema’s op het gebied van internationale handel, duurzaamheid en digitalisering. “We zijn graag bereid om samen met onze ruim 10.000 leden op deze cruciale thema’s een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke opgaven die er liggen. Met dit akkoord zijn de eerste lijnen uitgezet, en wij staan klaar om met het kabinet in gesprek te gaan over verdere uitwerking”, besluit Koopman.

EasyJet is in Nederland klaar voor zomerseizoen, zegt directeur

LUTON – EasyJet is klaar voor het zomerseizoen met een vliegtuigcapaciteit dat weer op het niveau ligt van voor de coronacrisis. Dat zegt William Vet, directeur namens de luchtvaartmaatschappij in Nederland en Scandinavië. “Qua personeelsbestand en vliegoperatie waren we al op zomersterkte sinds het begin van dit jaar”, vertelt hij aan het ANP.

Op Schiphol kunnen deze zomer 3 miljoen passagiers vertrekken. Dit jaar ook naar nieuwe zomerse bestemmingen als Malta en Chania op het Griekse eiland Kreta.

Vet merkt dat er veel behoefte is aan vliegreizen, al zijn nog niet alle vliegtuigstoelen geboekt. “Voor Nederland is het belangrijk dat wij een stabiele operatie hebben”, legt hij uit. Een daar lijkt sprake van. Zo is de meivakantie, volgens de directeur een “goede graadmeter voor de zomer”, zonder problemen verlopen.

Bovendien heeft de luchtvaartmaatschappij geen last van leveringsproblemen van onderdelen of een tekort aan personeel, problemen die eerder wel speelden bij andere airlines. “Ik verwacht geen beperkingen qua vliegtuigcapaciteit op Schiphol”, stelt Vet. Wat hem betreft staan “alle stoplichten op groen voor het zomerseizoen”.

DJMiddelkoop kiest bewust voor Jungheinrich POWERLiNE

NIEUW-VENNEP – Luchtvrachtspecialist DJMiddelkoop uit Nieuw-Vennep heeft haar intern transportvloot vernieuwd en gekozen voor de zorgeloze duurzaamheid van Jungheinrich. Een volledige overstap op stille en compacte lithium-ion trucks uit de POWERLiNE biedt inzetzekerheid en garandeert een laag energieverbruik en een lange levensduur.

Al meer dan 90 jaar voeren innovatie en ondernemerschap de boventoon bij DJMiddelkoop. De uitreiking van de Ondernemingsprijs Haarlemmermeer 2023-2024 is de meest recente beloning voor de logistiek dienstverlener. “Zeker de laatste jaren zetten we vol in op verduurzaming”, vertelt Managing Director Rob Middelkoop. De operatie in het warehouse in Nieuw-Vennep is grotendeels gasloos en stapsgewijs wordt ook het wagenpark geëlektrificeerd.

Recent zette de onderneming een volgende stap in het verduurzamen van haar logistieke activiteiten. Voor het intern transport stapte DJMiddelkoop over op lithium-ion trucks van Jungheinrich. Naast een 30-tal EJE 114i elektrische palletwagens, met handige en snel verwisselbare Li-ion accukoffer, leverde Jungheinrich diverse POWERLiNE modellen.

Nieuwe standaard

De POWERLiNE range zet nieuwe standaarden als het gaat om prestaties, veiligheid, comfort én duurzaamheid. De POWERLiNE trucks van Jungheinrich zijn de eerste in serie geproduceerde trucks met een lithium-ion accu in de branche. De belangrijkste voordelen van de geïntegreerde, onderhoudsvrije lithium-ion accu zijn de toegenomen compactheid en hogere wendbaarheid van de truck.

De lithium-ion aangedreven trucks bieden veel voordelen ten opzichte van loodzuur alternatieven. Accuwissels zijn verleden tijd; de Li-ion accu kan probleemloos tussentijds worden geladen, bijvoorbeeld tijdens de koffie- of lunchpauze. De toch al zuinige Jungheinrich trucks en de efficiënte Li-ion techniek maken verder een energiebesparing mogelijk tot wel twintig procent. “Dit past perfect binnen onze duurzaamheidsvisie”, aldus Rob Middelkoop.

Dat de Jungheinrich trucks afkomstig uit de POWERLiNE range CO2-neutraal geproduceerd worden is ook voor DJMiddelkoop belangrijk. “Zo letten we samen op alle aspecten in de keten”, weet Middelkoop.

Meer grip, minder gedoe

Om meer grip te hebben op het totale gebruik van de vloot heeft DJMiddelkoop ook het Jungheinrich Fleet Management Systeem (FMS) ingevoerd. De chauffeurs hebben een tag waarmee ze de trucks kunnen starten die bij hun taken hoort. “We hebben bovendien de trucks toegewezen aan vaste koppels van medewerkers voor de dag- en nachtdienst. Door de grotere verantwoordelijkheid zijn operators merkbaar zuiniger op hun truck”, constateert Rob Middelkoop.

DJMiddelkoop is sinds 1932 logistiek partner voor klanten rond Schiphol op het gebied van lucht- en zeevracht. Met 160 medewerkers en 70 trucks levert het familiebedrijf hoogwaardige diensten voor transport, afhandeling en opslag van Air Freight, Pharma en High Value.

In Nieuw-Vennep handelt DJMiddelkoop als zogeheten tweede linie afhandelaar, voornamelijk luchtvrachten af. Hiervoor beschikt de onderneming onder andere over een douane-status en TAPA-certificatie voor zowel de loodsen als de trucks.

Meer vrachtwagens van Volvo geschikt voor dieselalternatieven

Het aantal truckmodellen dat kan rijden op synthetische of biodiesel, is door Volvo Trucks uitgebreid. Deze hernieuwbare brandstoffen bieden mogelijkheden voor klanten die de CO2-uitstoot van transport hier en nu willen verlagen – en toch met de vertrouwde dieselmotor willen blijven rijden.

Volvo Trucks breidt het truckaanbod uit dat geschikt is voor dieselalternatieven. Dit is opnieuw een stap in lijn met de strategie van het bedrijf om de impact van trucks op het klimaat te verminderen. De fabrikant heeft nu een van de breedste assortimenten hernieuwbare brandstofopties in de industrie, waaronder biodiesel, HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) en Bio-LNG.

Alle dieselmotoren van Volvo Trucks waren al gecertificeerd voor HVO100. Dit is een kwalitatieve biobrandstof die kan worden gemaakt van materialen zoals plantaardige oliën, maar ook afvalproducten.

Naast HVO100, is nu ook een brede selectie motoren in de Volvo FL, FE, FM, FMX, FH en FH16 geschikt voor het gebruik van biodiesel B100. Deze biobrandstof is voor enkele specifieke toepassingen een alternatief voor diesel, vooral in landen waar HVO100 minder goed verkrijgbaar is.

“Onze klanten vragen om oplossingen om hun CO2-uitstoot te verminderen en hernieuwbare brandstoffen zijn een aantrekkelijke optie. Het is gewoon een efficiënte manier om de CO2-uitstoot van transport hier en nu te verminderen”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks. “Daarom investeren we niet alleen in toekomstige technologieën, maar ook in oplossingen die het transport op korte termijn koolstofvrij maken.”

Tot negentig procent minder CO2-uitstoot

De CO2-reductie ‘van bron tot wiel’ door het gebruik van HVO ligt tussen 60 en 90 procent in vergelijking met traditionele dieselbrandstof, afhankelijk van het type grondstof dat wordt gebruikt om de brandstof te produceren. Bij biodiesel B100 ligt dit tussen 30 procent en 70 procent.

Volvo’s huidige aanbod van middelzware en zware trucks wordt tegenwoordig aangeboden met aandrijflijnen die rijden op diesel, biodiesel, HVO, (bio-)gas en elektriciteit.

De verbrandingsmotor, aangedreven door hernieuwbare brandstoffen, is een van de drie pijlers in de decarbonisatiestrategie van Volvo Trucks. De andere twee zijn batterij-elektrisch en brandstofcel-elektrisch. Deze strategie ondersteunt de doelstelling van Volvo dat alle nieuwe verkochte trucks in 2040 netto nul emissies moeten hebben.

Havenbedrijf Moerdijk kiest voor Bavak Security Group voor beveiligingsinstallaties

MOERDIJK – Havenbedrijf Moerdijk heeft voor de komende vier jaar service en onderhoud van alle beveiligingsinstallaties ondergebracht bij Bavak Security Group. Na een aanbestedingsprocedure bleek Bavak de beste partij om beheer en onderhoud van de buitentechniek te verzorgen en in de komende jaren verder uit te breiden. Vorig jaar ging het havenbedrijf als in zee met Bavak voor de beveiliging van Logistiek Park Moerdijk. Bavak volgt met deze nieuwe overeenkomst Securitas op.

Om voor safety & security van het haven- en industrieterrein niet meer afhankelijk te zijn van één partij heeft het havenbedrijf ervoor gekozen om de verschillende aspecten voortaan bij verschillende partijen weg te leggen. Vanaf 1 mei verzorgt, zoals eerder bekendgemaakt, EBN Veiligheidsdienst daarom de bemensing van de beveiliging en is Bavak Security Group de partner voor het beheer en onderhoud van alle bouwkundige en elektronische beveiligingsmaatregelen. De overeenkomst heeft een looptijd van vier jaar en kan tot maximaal 2032 verlengd worden.

Beheer en onderhoud van de buitentechniek Bavak Security Group is een Nederlands technologiebedrijf dat als fabrikant en leverancier van fysieke, elektronische en cyberbeveiligingsoplossingen voor vitale infrastructuren toonaangevend is met meer dan 50 jaar ervaring en wereldwijde activiteiten. Bavak heeft vestigingen in Nederland en de Verenigde Staten van Amerika en levert geïntegreerde beveiligingsoplossingen en -diensten aan overheden en de industrie.

Voor Port of Moerdijk zal het zorgen voor stabiliteit, continuïteit en kwaliteit op het gebied van veiligheid, passend bij de ambitie van het havenbedrijf en de Stichting Beveiliging Industrieterrein Moerdijk om het veiligste haven- en industrieterrein te zijn in zijn soort.

De scope van de samenwerking met Bavak bestaat uit het uitvoeren van het beheer, onderhoud en eventuele doorontwikkeling van de beveiligingstechniek die ‘in het veld staat’. Denk hierbij aan de cameranetwerken, hekwerken, speedgates, intercoms en sensoren.

Toestand neergeschoten Slowaakse premier Robert Fico is stabiel maar ernstig

Robert Fico neergeschoten

BRATISLAVA – De toestand van de neergeschoten Slowaakse premier Robert Fico is stabiel maar nog steeds ernstig. Dat is donderdagochtend medegedeeld door vicepremier Robert Kalinák.

“Artsen zijn er afgelopen nacht in geslaagd de toestand van de patiënt te stabiliseren”, meldt Kalinák, die ook minister van Defensie is. “De toestand is helaas nog steeds zeer ernstig, omdat de verwondingen gecompliceerd zijn.”

Fico werd woensdag neergeschoten toen hij in de stad Handlová handen schudde. Diezelfde avond werd bekend dat hij niet meer in levensgevaar was.

De verdachte, een 71-jarige man, werd meteen na het schietincident aangehouden. Hij heeft vermoedelijk een politiek motief.

Vissers ‘hoopvol gestemd’ over plannen nieuwe kabinet

URK – De Nederlandse vissers zijn “hoopvol gestemd” over de plannen die het nieuwe kabinet heeft met de visserij.

Zowel VisNed als de Nederlandse Vissersbond is zeer te spreken over het nieuwe coalitieakkoord.

Voorzitter Johan Nooitgedagt van de Vissersbond is blij dat er een akkoord ligt waarin vissers weer prominent worden genoemd. “Vissers in Nederland hebben lang het idee gehad dat ze er niet meer mochten zijn. Wij hopen dat er nu een andere wind gaat waaien.”

Ook VisNed, de vereniging van kottervissers, reageert positief. “Uit alles blijkt dat de Nederlandse voedselproducenten, boeren, tuinders en vissers, weer de prominente plaats krijgen, die zij verdienen”, zegt directeur Geert Meun.

Vice Versa zet binnen twee weken na brand eerste stappen in wederopbouw bedrijf [+foto’s]

OSS – Logistiek bedrijf Vice Versa in Oss zet slechts anderhalve week na de grote brand nu  al de eerste stappen in de wederopbouw van het bedrijf. Bij het bedrijfspand schuin aan de overzijde van de Kanaalstraat worden in rap tempo een of meerdere extra verdiepingen bovenop het bestaande kleine kantoor gebouwd om zo in korte tijd voor extra werkruimte te zorgen.

De eigenaren van het bedrijf, de familie Van den Boogaard, was direct na de enorme brand al strijdvaardig. “Aangeslagen maar niet terneergeslagen” en “Gelukkig zijn alle transportvoertuigen gered dus we zijn op dit moment gewoon door aan het gaan”, reageerden ze de ochtend na de brand direct al tegenover D-TV.

Op 4 mei brak er een grote brand uit bij Vice Versa aan de Kanaalstraat in Oss. De brand was niet eenvoudig te blussen door de brandweer doordat de brandhaard zich in een koelcel bevond waar het twintig graden onder nul was. De brandslangen bevroren en in het pand werd het spekglad door het bevroren bluswater.

Omwonenden werden geëvacueerd en mochten een week na de brand nog niet naar huis. Ook waarschuwde de gemeente voor stankoverlast door rottende levensmiddelen die lagen opgeslagen bij het bedrijf.

Maar ondanks al deze ellende liet het bedrijf de moed niet zakken en bouwen zij nu al weer aan de wederopbouw van het bedrijf.

Schipholplannen in regeerakkoord vallen slecht bij omwonenden

DEN HAAG – Omwonenden rond Schiphol zijn niet blij met wat de partijen in het regeerakkoord over de luchthaven schrijven. “Dit is weer oude wijn in nieuwe zakken”, reageert Jan Boomhouwer van de stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV), waar enkele duizenden mensen aan verbonden zijn.

PVV, VVD, NSC en BBB willen naar eigen zeggen de rechtsbescherming van omwonenden van Schiphol op orde brengen, “met behoud van de netwerkkwaliteit van Schiphol”. Daarmee hebben de partijen “niks geleerd”, volgens Boomhouwer. De rechter in Den Haag oordeelde in maart dat de Staat de belangen van omwonenden rond Schiphol stelselmatig onrechtmatig ondergeschikt heeft gesteld aan die van de luchtvaart.

Ook staat in het akkoord op hoofdlijnen dat zo “op langere termijn” doorgroei mogelijk is met stillere en schonere vliegtuigen. “Dat mantra kennen we inmiddels wel”, zegt Boomhouwer daarover. “Dat gaat het verschil niet meer maken.”

Schiphol stelt in een reactie op het regeerakkoord dat de luchthaven de inzet voor rechtsbescherming en het “behoud van het belangrijke netwerk van bestemmingen” steunt. “Met ons 8-punten plan werken we daaraan met acties gericht op een stillere, schonere en betere luchtvaart. Wij werken graag samen met het kabinet en de Tweede Kamer om dit te bereiken.”

Werkloosheid in april licht toegenomen

DEN HAAG – Het aantal werklozen is in de afgelopen drie maanden toegenomen, met gemiddeld 2 duizend per maand. In april waren er 375 duizend mensen werkloos, dat is 3,7 procent van de beroepsbevolking. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. De toename van de werkloosheid sluit aan bij het verslechterde economische beeld van Nederland in april. UWV registreerde eind april 170 duizend lopende WW-uitkeringen, 4 duizend minder dan in maart.

Eind vorig jaar hadden voor het eerst meer dan 9,8 miljoen mensen betaald werk. Het aantal werkenden schommelde de maanden erna rond die 9,8 miljoen. Gemiddeld over de afgelopen drie maanden daalde dit aantal met gemiddeld 2 duizend per maand.

Om verschillende redenen hadden 3,6 miljoen mensen van 15 tot 75 jaar in april geen betaald werk. Naast werklozen ging het om 3,2 miljoen mensen die niet kort geleden naar werk hebben gezocht en/of daarvoor niet direct beschikbaar waren. Zij worden niet tot de beroepsbevolking gerekend. Het gaat vooral om mensen die met pensioen zijn of niet kunnen werken door ziekte of arbeidsongeschiktheid. Gemiddeld over de afgelopen drie maanden veranderde het aantal mensen buiten de beroepsbevolking nauwelijks.

UWV: aantal WW-uitkeringen licht afgenomen

Eind april 2024 verstrekte UWV 170,3 duizend lopende WW-uitkeringen. Dat zijn 4,2 duizend uitkeringen minder dan een maand eerder (-2,4 procentpunt). Er kwamen 18,4 duizend nieuwe uitkeringen bij en er werden 20,6 duizend uitkeringen beëindigd.

UWV: aantal WW-uitkeringen neemt in vrijwel alle sectoren af

Het aantal WW-uitkeringen nam het meest af in de landbouw, groenvoorziening, visserij (-7,4 procentpunt), bij de uitzendbedrijven (-5,4 procentpunt), de horeca en catering en het bank- en verzekeringswezen (beide -3,3 procentpunt) en de bouw (-3,0 procentpunt). Voor de meeste van bovenstaande sectoren betreft het een seizoenspatroon dat in voorgaande jaren ook zichtbaar is in april.

Meer mensen 1 tot 3 maanden werkloos

Ten opzichte van een jaar geleden, waren er in het eerste kwartaal van 2024 vooral meer mensen die 1 tot 3 maanden werkloos zijn. Ten opzichte van twee jaar geleden is ook het aantal mensen dat 3 tot 6 maanden werkloos is, toegenomen. Het aantal langdurig werklozen (1 jaar of langer) nam af.

Iets meer instroom dan uitstroom

De ontwikkeling van de werkloosheid is het resultaat van onderliggende stromen tussen de werkzame, de werkloze en de niet-beroepsbevolking.

De werkloosheid kan toe- of afnemen door vier verschillende stromen. Twee van die stromen kunnen de werkloosheid doen dalen. De eerste is de stroom van werklozen die een baan vinden. De tweede is de stroom van werklozen die stoppen met zoeken en de arbeidsmarkt verlaten.

Er zijn ook twee tegengestelde stromen, die de werkloosheid kunnen vergroten. Het gaat om werkenden die hun baan verliezen en om mensen die zich eerder niet aanboden op de arbeidsmarkt en op zoek zijn gegaan naar werk. Als ze niet meteen werk vinden, worden ze deel van de werkloze beroepsbevolking.

De eerste maanden van 2024 groeide de werkloosheid vooral doordat meer mensen buiten de beroepsbevolking op zoek gingen naar werk. In april is die instroom weer wat afgenomen (123 duizend in de afgelopen drie maanden), maar nog steeds is de instroom groter dan de uitstroom, waardoor de werkloosheid licht toenam.

Het aantal mensen buiten de beroepsbevolking die direct werk vonden, was in de afgelopen drie maanden 178 duizend. Dat aantal loopt al langere tijd terug. In december vorig jaar ging het nog om 221 duizend baanvinders in de voorafgaande drie maanden.

Omzet bouw in eerste kwartaal nagenoeg gelijk gebleven, faillissementen nemen toe

DEN HAAG – De omzet van de bouw was in het eerste kwartaal 0,2 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl in het eerste kwartaal van 2023 de omzet nog steeg met 11,9 procent. Destijds waren vooral de prijsstijgingen de oorzaak van de omzetgroei. In het eerste kwartaal van 2024 werden vergunningen afgegeven voor de bouw van 16,0 duizend nieuwe woningen, een toename van 15 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over de bouwsector.

De bedrijven met meer dan 10 werkzame personen zagen hun omzet met 1,5 procent afnemen. Een mogelijke reden is dat de binnenlandse afzetprijzen van hout- en bouwmaterialenindustrie nauwelijks meer stijgen, terwijl de prijsstijging een jaar eerder nog hoger dan 15 procent was. De omzet van de hout- en bouwmaterialenindustrie daalde in het eerste kwartaal met 13,4 procent.

In de burgerlijke en utiliteitsbouw is de omzet in het eerste kwartaal met 0,8 procent gedaald. Het derde kwartaal van 2020 is het laatste kwartaal waarin de omzet daalde. Ook hier zetten de bedrijven met meer dan 10 werkzame personen minder om (-3,4 procent). Vergeleken een jaar eerder is de omzet in de grond-, water- en wegenbouw met 1,9 procent gegroeid. In het eerste kwartaal van 2023 steeg de omzet nog met 9,8 procent. De omzet van de gespecialiseerde bouw nam met 0,4 procent toe. Sinds het tweede kwartaal van 2020 is de omzetontwikkeling niet meer zo laag geweest. In het eerste kwartaal van 2023 was de omzetstijging nog 15,6 procent.

Aantal faillissementen neemt toe

Het aantal faillissementen in de bouw bedroeg in het eerste kwartaal 154. Dat zijn er 62 meer dan in het eerste kwartaal van 2023. Bij de algemene bouw is het aantal faillissementen in het eerste kwartaal verdubbeld. Het aantal faillissementen bij de gespecialiseerde bouw steeg met 30 en kwam uit op 82.

15 procent meer vergunde nieuwbouwwoningen in het eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van 2024 werden vergunningen afgegeven voor de bouw van 16,0 duizend nieuwe woningen, een toename van 15 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vergeleken met het vierde kwartaal van 2023 is er een stijging van 11 procent.

Het aantal vergunde nieuwbouwwoningen is een indicator voor het aantal woningen dat in de nabije toekomst gebouwd zal worden. Gemeenten verlenen de vergunningen. Per 1 januari is de Omgevingswet ingegaan, waardoor een vergunning via het nieuwe Omgevingsloket aangevraagd kan worden. De gemiddelde doorlooptijd vanaf de vergunningverlening tot realisatie is ongeveer twee jaar. Woningtransformaties, zoals het omzetten van kantoren in woningen, zitten niet in de cijfers over bouwvergunningen voor nieuwbouw.

Bouwkosten voor woningen hoger, voor bedrijfsgebouwen lager

De vergunde bouwkosten voor alle woningen bedroegen 3,7 miljard euro in het eerste kwartaal van 2024. Dit is 30 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. De bouwkosten voor nieuwbouwwoningen stegen met 34 procent naar 3,1 miljard euro. De bouwkosten voor de verbouw van woningen stegen met 11 procent tot 639 miljoen euro.

Voor bedrijfsgebouwen waren de vergunde bouwkosten 1,8 miljard euro in het eerste kwartaal, 16 procent lager dan in hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar. De bouwsom voor de nieuwbouw van bedrijfsgebouwen daalde met 23 procent tot 1,2 miljard euro. De bouwsom voor verbouw steeg met 3 procent naar 558 miljoen euro.

 

Wilders: we schrijven geschiedenis, de zon gaat weer schijnen

Wilders

DEN HAAG – De rechtse partijen “schrijven geschiedenis” met hun akkoord over een nieuw kabinet, zegt PVV-leider Geert Wilders in een toelichting op de plannen. “De zon gaat weer schijnen in Nederland.” Wilders voorspelt dat “miljoenen Nederlanders” blij zullen worden van wat zijn partij allemaal heeft afgesproken met VVD, NSC en BBB.

VVD-fractievoorzitter Dilan Yeşilgöz bedankte haar collega’s van de andere formerende partijen. “Ik denk dat we op veel momenten dachten dat het niet zou lukken. En het ís gelukt. We hebben vele verschillen kunnen overbruggen en ik denk dat dat belangrijk is.”

Volgens Yeşilgöz heeft Nederland behoefte aan “een stabiel landsbestuur dat ons land veilig houdt”, zei ze. “En onze vrijheden en onze manier van leven verdedigt en beschermt.”

‘Duidelijk signaal’

Volgens Pieter Omtzigt van NSC staat Nederland voor een aantal zeer grote opgaven, zei hij. “En de Nederlandse kiezer heeft een duidelijk signaal afgegeven welke opgave die opgelost wil hebben.” Hij vindt het belangrijk dat een nieuw kabinet werkt aan bestaanszekerheid en goed bestuur.

Omtzigt benadrukt dat het kabinet zal bestaan uit “vier verschillende partijen. En dat zullen we blijven. Ik denk ook dat het een les is uit het verleden. Omdat onze achterbannen ons soms voor verschillende redenen gekozen hebben.”

‘Adrenaline’

Caroline van der Plas van BBB zei tijdens de presentatie “nog een beetje te wiebelen, want ik heb geen seconde geslapen vannacht. Zoveel adrenaline zit in mijn lichaam nog steeds.” Ze zei blij te zijn “dat we het hebben gered deze maanden met deze drie fantastische nieuwe bondgenoten. Het resultaat mag er zijn”, stelde ze.

Geen van de politieke leiders zei iets over wie de premier wordt van dit nieuwe kabinet.

LAATSTE NIEUWS