Het aantal truckmodellen dat kan rijden op synthetische of biodiesel, is door Volvo Trucks uitgebreid. Deze hernieuwbare brandstoffen bieden mogelijkheden voor klanten die de CO2-uitstoot van transport hier en nu willen verlagen – en toch met de vertrouwde dieselmotor willen blijven rijden.
Volvo Trucks breidt het truckaanbod uit dat geschikt is voor dieselalternatieven. Dit is opnieuw een stap in lijn met de strategie van het bedrijf om de impact van trucks op het klimaat te verminderen. De fabrikant heeft nu een van de breedste assortimenten hernieuwbare brandstofopties in de industrie, waaronder biodiesel, HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) en Bio-LNG.
Alle dieselmotoren van Volvo Trucks waren al gecertificeerd voor HVO100. Dit is een kwalitatieve biobrandstof die kan worden gemaakt van materialen zoals plantaardige oliën, maar ook afvalproducten.
Naast HVO100, is nu ook een brede selectie motoren in de Volvo FL, FE, FM, FMX, FH en FH16 geschikt voor het gebruik van biodiesel B100. Deze biobrandstof is voor enkele specifieke toepassingen een alternatief voor diesel, vooral in landen waar HVO100 minder goed verkrijgbaar is.
“Onze klanten vragen om oplossingen om hun CO2-uitstoot te verminderen en hernieuwbare brandstoffen zijn een aantrekkelijke optie. Het is gewoon een efficiënte manier om de CO2-uitstoot van transport hier en nu te verminderen”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks. “Daarom investeren we niet alleen in toekomstige technologieën, maar ook in oplossingen die het transport op korte termijn koolstofvrij maken.”
Tot negentig procent minder CO2-uitstoot
De CO2-reductie ‘van bron tot wiel’ door het gebruik van HVO ligt tussen 60 en 90 procent in vergelijking met traditionele dieselbrandstof, afhankelijk van het type grondstof dat wordt gebruikt om de brandstof te produceren. Bij biodiesel B100 ligt dit tussen 30 procent en 70 procent.
Volvo’s huidige aanbod van middelzware en zware trucks wordt tegenwoordig aangeboden met aandrijflijnen die rijden op diesel, biodiesel, HVO, (bio-)gas en elektriciteit.
De verbrandingsmotor, aangedreven door hernieuwbare brandstoffen, is een van de drie pijlers in de decarbonisatiestrategie van Volvo Trucks. De andere twee zijn batterij-elektrisch en brandstofcel-elektrisch. Deze strategie ondersteunt de doelstelling van Volvo dat alle nieuwe verkochte trucks in 2040 netto nul emissies moeten hebben.
Geen nieuws uit de transportsector meer missen? Abonneer u dan nu gratis op onderstaande nieuwsbrief(ven).
Nieuws: elke werkdag rond lunchtijd al het laatste nieuws uit de transportsector
Business: elke vrijdag rond 12 uur alleen het business-gerelateerde nieuws