Clicky

donderdag 2 mei 2024 - 09:36 uur
Home Blog Pagina 74

Sluiten Julianakanaal lijkt minder duur dan bedrijven zeggen

DEN HAAG – [update 19:43 uur] De extra kosten voor bedrijven door de afsluiting van het Julianakanaal bedragen maximaal zo’n 7,2 miljoen euro per maand, stelt onderzoeksbureau Ecorys. Limburgse bedrijven zelf schatten de kosten door de afsluiting een stuk hoger in. Om de risico’s voor bedrijven die gebruikmaken van het kanaal te beperken is het wel noodzakelijk dat Rijkswaterstaat een stuw repareert, aldus Ecorys.

Rijkswaterstaat meldde vorige week dat het kanaal meerdere maanden wordt drooggelegd, om een kapotte bouwkuip weg te halen. Volgens de Limburgse Werkgeversvereniging LWV, industrieterrein Chemelot en Wessem Port Services kan de afsluiting tot tientallen miljoenen euro’s per dag kosten.

Ecorys concludeert dat de extra kosten vooral gaan zitten in het omvaren. Volgens berekeningen van het onderzoeksbureau zelf, maar ook van Rijkswaterstaat en van inschattingen van de getroffen bedrijven, kost omvaren 3,3 tot 6,5 miljoen euro per maand.

Daarnaast kost de drooglegging extra geld doordat de scheepvaart moet betalen voor rechten in de Belgische wateren en lopen schepen vertraging op door werkzaamheden in de buurt van Antwerpen. Tot slot moeten er extra schepen worden ingezet, omdat andere schepen langer onderweg zijn. Zo kan het drukker worden bij sluizen, waardoor de wachttijd oploopt. Dat kost nog maximaal 470.000 euro per maand.

Alle maximale bedragen bij elkaar optellend komt dat neer op zo’n 7,2 miljoen euro per maand. Dat is geld dat de binnenvaart extra kwijt is. In hoeverre dat bedrag wordt verhaald op de bedrijven die gebruikmaken van de vaart voor het vervoer van producten is afhankelijk van de contracten die daarover zijn afgesloten, aldus Ecorys.

Een “onzekere factor” is volgens de onderzoekers een keersluis ten zuiden van Maastricht. Die gaat dicht bij hoogwater. Als dat gebeurt, zouden de havens van Stein en Maastricht onbereikbaar worden. Na vier dagen moeten daardoor fabrieken op industrieterrein Chemelot worden stilgelegd en dat kan miljoenen per maand per fabriek kosten, zegt het terrein volgens Ecorys. Het bureau heeft dat bedrag zelf niet kunnen verifiëren. Als Rijkswaterstaat een stuw verderop repareert, wordt dit risico echter “nihil”, aldus onderzoeker Jeroen Bozuwa. “Dat is dus ook een absolute voorwaarde om het kanaal te sluiten.”

Rijkswaterstaat gaat volgens een woordvoerster de stuw repareren en zet er daarbij “heel hard” op in dit voor de sluiting van het kanaal geregeld te hebben.

Chemelot reageerde maandag niet.

Grote lithium-ion-batterij vervoerd zonder ADR-certificaat, schriftelijke instructies en UN-nummer

NIEUWEGEIN – Vandaag, maandag 25 maart, controleerde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ter hoogte van Nieuwegein een voertuig waarmee een grote lithium-ion-batterij (een energieopslagsysteem) werd vervoerd. Volgens het ADR moet een dergelijke batterij worden vervoerd onder UN-nummer 3536.

Omdat de oranje borden niet waren aangebracht, is het voertuig meegenomen voor inspectie. Tijdens de inspectie bleek verder dat de chauffeur niet in het bezit was van een geldig ADR-certificaat en de schriftelijke instructies.

Tevens had hij geen vervoersdocument opgemaakt en was hij niet in het bezit van de vereiste uitrusting en brandblusmiddelen. Het vervoer is onderbroken. Een andere chauffeur met bovengenoemde vereisten heeft het transport overgenomen.

Tegen de vervoerder wordt Proces-Verbaal opgemaakt. Het UN-nummer 3536 is sinds 2019 opgenomen in het ADR en daarmee vrij “nieuw”. Het transport van dit energieopslagsysteem kent geen vrijstellingen, dus moet aan alle voorwaarden van het ADR worden voldaan.

Bakwagens uit 2017 t/m 2019 mogen drie jaar langer de zero-emissiezones in

DEN HAAG – Gemeenten en brancheorganisaties hebben samen besloten om eenmalig een aanpassing te maken in de toegangsregels tot de zero-emissiezones (ZE-zones). De aanpassing geldt voor Euro 6 bakwagens (N2 en N3 voertuigen >3500kg.). Aanleiding hiervoor zijn de vele gesprekken met ondernemers, logistiek adviseurs en de inspraakacties op verkeersbesluiten bij verschillende gemeenten. Mede uit deze gesprekken bleek dat de afschrijftermijn voor bakwagens in de praktijk langer is dan eerst verondersteld. Door deze langere afschrijftermijn is de (financiële) haalbaarheid van het vervangen van bakwagens lastiger.

Er is daarom besloten dat bakwagens met een Datum Eerste Toelating (DET) van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019 automatisch tot 1 januari 2028 een ontheffing krijgen voor de ZE-zones. Dit zorgt ervoor dat deze voertuigen drie jaar langer de zero-emissiezones kunnen betreden dan eerder werd voorgesteld. Ondernemers hebben hierdoor langer de tijd om de overstap naar zero-emissie transport te maken of hun bedrijfsvoering aan te passen.

Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones voor stadslogistiek invoeren. Een ZE-zone is een gebied waarin alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s (bedrijfsauto’s) mogen rijden. Inmiddels hebben 29 gemeenten toegezegd dit in te gaan voeren. Op opwegnaarzes.nl zie je waar en wanneer deze ZE-zones worden ingevoerd.

Zero-emissiezones zorgen voor minder CO2-uitstoot en een schonere lucht. Dat is beter voor het klimaat en voorkomt overlast van goederenvervoer. Dit zorgt uiteindelijk voor een betere leefomgeving. Verschillende initiatieven worden ontwikkeld om het verkeer in de binnenstad schoner en slimmer te organiseren, zoals het opzetten van verzamel- en distributiepunten (hubs) aan de rand van steden. Vanuit deze hubs kunnen bestellingen uitstootvrij worden bezorgd.

Vrachtwagenchauffeur raakt van de weg en raakt drie dikke bomen op N65 [+foto]

VUGHT/HELVOIRT – Maandagochtend rond 06:00 uur raakte op de N65 tussen Vught en Helvoirt van de weg. Hierbij botste hij drie dikke bomen die langs de weg staan.

Aan het Brabants Dagblad (BD) vertelt de chauffeur dat hij flink geschrokken is maar niet gewond is geraakt. De chauffeur had ongeveer 20 ton betonnetten geladen en was onderweg naar België.

Hoe het ongeval gebeurde kan de chauffeur zich niet herinneren. “Ik heb geen idee hoe het is gebeurd”, verklaart hij tegenover het BD. “Het gebeurde in twee seconden. Ik schoot van de weg in een ‘spoor’ en de truck trok alles mee.”

De berm is ter plaatse drassig door de vele regen van de afgelopen tijd. Mogelijk dat dit nog een rol heeft gespeeld. Hij is in ieder geval niet in slaap gevallen, bezweert hij. En hij zat ook niet op zijn telefoon te kijken.

Topman van geplaagd Boeing vertrekt eind dit jaar

ARLINGTON -Topman Dave Calhoun vertrekt eind dit jaar bij de geplaagde vliegtuigbouwer Boeing. Calhoun maakt dit jaar nog af om “het cruciale werk af te ronden om het bedrijf stabiel te maken en klaar te maken voor de toekomst”, staat in een persbericht van Boeing. Een opvolger is nog niet benoemd.

Boeing verkeert sinds begin dit jaar in crisissferen door meerdere defecten aan zijn vliegtuigen. Dat begon met een losgeschoten deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines.

Er vertrekken meer topbestuurders bij de fabrikant. Directeur Stan Deal, de hoogste baas van de tak voor verkeersvliegtuigen, stapt zelfs per direct op. Hij wordt opgevolgd door Stephanie Pope, die sinds begin dit jaar al operationeel topvrouw was. Ook voor voorzitter Larry Kellner zit zijn tijd bij Boeing erop. Hij stelt zich niet opnieuw verkiesbaar. Steve Mollenkopf is zijn opvolger en moet op zoek naar een nieuwe topman.

Plotselinge wijzigingen

Redenen voor de plotselinge wijzigingen worden niet genoemd. Wel geeft Calhoun, die in 2020 topman werd, in een brief aan medewerkers aan dat hij en Kellner al enige tijd op zoek waren naar het goede moment om de taken over te dragen. “De zoektocht naar een nieuwe topman moet geleid worden door een voorzitter die ook echt met hem gaat samenwerken”, zegt Calhoun daarover.

Calhoun haalt in zijn brief meerdere keren aan dat Boeing in een moeilijke tijd zit. “Het ongeluk met de Alaska Airlines-vlucht was een keerpunt. We moeten op dit vlak nederig en volledig transparant blijven. Mijn periode hier is pas echt afgerond als we het werk gedaan hebben dat we moeten doen.”

Vertrouwen herstellen

Calhoun werd in 2020 aangesteld om het vertrouwen in Boeing te herstellen na twee vliegtuigcrashes in 2018 en 2019, met bijna 350 doden. Daarop kreeg de fabrikant een wereldwijd vliegverbod voor de 737 MAX. Juist met dit type ging het op 5 januari weer mis voor Boeing met het losschieten van het deurpaneel. Ook daarna moesten 171 vliegtuigen tijdelijk aan de grond blijven.

Boeing-klanten hadden verder nog last van blijvende vertragingen bij de leveringen van nieuwe toestellen. De nieuwe problemen zijn daardoor extra frustrerend voor de maatschappijen, die vorige week hadden gevraagd om buiten Calhoun met Boeing-directeuren te kunnen praten over de problemen.

Vrachtwagen gekanteld tussen De Lutte en Oldenzaal

DE LUTTE – De Postweg tussen Oldenzaal en De Lutte is afgesloten voor al het verkeer. Maandagochtend is daar een vrachtwagen gekanteld.

Een bergingsbedrijf is met meerdere voertuigen aanwezig om de vrachtwagen te bergen.

Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt.

Hoe de vrachtwagen heeft kunnen kantelen is op dit moment niet bekend.

Ongeval met in totaal vijf vrachtwagens op Duitse A81 door gladheid

GEISINGEN – Maandagochtend vroeg, rond 03.00 uur, vond een verkeersongeval plaats waarbij vijf vrachtwagens betrokken waren op de Duitse A 81, in zuidelijke richting, vlak voor het knooppunt Geisingen op de Donauvalleibrug, dat op dat moment spekglad was door vermoedelijk ijzel.

Op het genoemde tijdstip bestuurde een 57-jarige chauffeur een trekker met oplegger vanaf de snelwegdriehoek Bad Dürrheim op de A 81 richting het zuiden. Direct voor het knooppunt Geisingen slipte de vrachtwagen op de spekgladde brug over de Donauvallei en kantelde uiteindelijk aan de rechterkant, midden op de weg van de tweebaansweg A81, die naar het zuiden loopt.

Een volgende chauffeur van een vrachtwagen met oplegger reed achter de gekantelde vrachtwagen. Hij probeerde te remmen, maar gleed ook uit en kwam in botsing met de gekantelde vrachtwagencombinatie.

Ook een volgende 38-jarige bestuurder van een trekker met  opleggercombinatie kon niet tijdig stoppen op de gladde brug en reed op de andere twee vrachtwagens.

Twee vrachtwagens die achter de eerder betrokken vrachtwagen reden, probeerden de plaats van het ongeval over de vluchtstrook naar rechts te ontwijken en kwamen in botsing met de vangrails. Deze twee trekkers met oplegger kwamen na een botsing met de vangrail in een aangrenzende berm terecht en zakten weg in de zachte grond.

Volgens de huidige bevindingen liepen twee vrachtwagenchauffeurs, waaronder de bestuurder van de gekantelde vrachtwagencombinatie, lichte verwondingen op, waarbij de 57-jarige met een ambulance naar een ziekenhuis moest worden gebracht voor verdere behandeling.

De A 81 in zuidelijke richting was niet meer begaanbaar in het gebied van de ongevalslocatie, zodat een ​​omleiding van de A 81 naar het zuiden moest worden ingesteld.

De berging van de vijf bij het ongeval betrokken vrachtwagens moet met speciale voertuigen worden uitgevoerd en zal enkele uren in beslag nemen. Tot die tijd blijft de afsluiting van het snelweggedeelte tussen Bad Dürrheim en het knooppunt Geisingen van kracht.

Aantal asielzoekers neemt iets toe, vorige week 1100 aanvragen

DEN HAAG – Ongeveer 1100 mensen hebben vorige week asiel aangevraagd in Nederland. Dat is iets hoger dan het aantal in de vorige weken, maar het is wel het hoogste aantal sinds december, komt naar voren uit de wekelijkse cijfers van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

De totale instroom ligt aanzienlijk hoger dan in voorgaande jaren. Sinds het begin van dit jaar hebben ongeveer 11.600 mensen asiel aangevraagd. Vorig jaar stond de teller na twaalf weken op ongeveer 8600 aanvragen. In 2022 waren er tot eind maart ongeveer 8900 asielaanvragen geregistreerd.

Ruim een week geleden werd de grens van 10.000 asielaanvragen gepasseerd. In 2022 en 2023 gebeurde dat half april, en in 2019 pas begin mei.

De cijfers van het ministerie zijn elke week afgerond op honderdtallen. Het exacte aantal asielaanvragen is daardoor niet bekend, sinds begin dit jaar zijn het er minimaal 11.000 en maximaal iets meer dan 12.100. Dit zijn niet alleen nieuwe aanvragen, maar bijvoorbeeld ook nareizigers. Zij mogen naar Nederland komen om zich aan te sluiten bij een familielid dat asiel heeft gekregen. Ook mensen die opnieuw asiel aanvragen, zijn meegenomen in de cijfers.

OVV onderzoekt dodelijk ongeluk cruiseschip in Caribisch gebied

DEN HAAG -De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) doet onderzoek naar een ongeluk op een cruiseschip van Holland America Line, waarbij vrijdag twee bemanningsleden om het leven zijn gekomen.

Er zijn twee OVV-medewerkers afgereisd naar het Caribisch gebied, waar het ongeluk gebeurde, laat de raad weten.

Het ging vrijdag mis in de machinekamer van het schip Nieuw Amsterdam, meldde Holland America Line al. Het ongeval gebeurde bij Half Moon Cay, onderdeel van de Bahama’s.

De OVV wil achterhalen wat er precies is gebeurd en welke lessen er uit het ongeval kunnen worden getrokken. Op basis van internationale wet- en regelgeving is de raad daartoe verplicht, aldus de OVV.

Holland America Line biedt ondersteuning aan medewerkers die door het ongeluk zijn geraakt. “De veiligheid en het welzijn van al onze gasten en bemanningsleden zijn onze absolute prioriteit”, aldus het bedrijf, dat ook zei dat hun gedachten bij de families van de omgekomen bemanningsleden zijn. Over de identiteit van de slachtoffers is niets bekendgemaakt.

Woonlasten zijn veel sterker gestegen dan vorige jaren, meldt RUG

GRONINGEN – De woonlasten zijn dit jaar veel sterker gestegen dan afgelopen jaren, meldt het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Vooral mensen met een koophuis zijn duurder uit. Dat komt doordat huiseigenaren gemiddeld meer geld kwijt zijn aan belastingen aan de gemeente en aan het waterschap.

Huiseigenaren zijn dit jaar gemiddeld 1670 euro kwijt aan woonlasten, concludeert het COELO. Dat is 118 euro meer dan in 2023. Aan de gemeente zijn zij 58 euro meer kwijt, aan waterschappen 52 euro en aan de provincie 9 euro. Een huurder betaalt gemiddeld 72 euro meer dan vorig jaar en is net geen 1000 euro kwijt aan woonlasten. De helft van dat hogere bedrag gaat naar het waterschap, 27 euro naar de gemeente en de overige 9 euro naar de provincie.

Mensen met een koophuis zijn volgens het COELO sowieso meer kwijt aan gemeentelijke belastingen dan huurders, omdat alleen huiseigenaren onroerendezaakbelasting (ozb) aan de gemeente betalen en minder heffingen aan het waterschap. In sommige gemeenten betalen huurders ook geen rioolheffing.

Gemeenten verwachten dit jaar 8,5 procent meer te ontvangen uit heffingen dan vorig jaar, liet het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in januari weten. Het bedrag komt naar verwachting uit op 13,3 miljard euro, de grootste stijging van jaar op jaar sinds 2007. Alleen al aan ozb verwachten zij volgens het CBS 5,5 miljard euro op te halen, 7,5 procent meer dan een jaar eerder. Dat is vooral te danken aan de hogere WOZ-waardes.

80.000 blikjes energiedrank mogen Duitsland niet in [+foto]

BIELEFELD – Bij controle van de lading van een vrachtwagen bij het douanekantoor van Arnsberg, dat onderdeel is van het hoofddouanekantoor van Bielefeld, bleek dat in de 80.000 geregistreerde blikjes energiedrank de wettelijk voorgeschreven maximale waarde van een ingrediënt (inositol) werd overschreden. De energiedrankjes mogen daarom in Duitsland niet verkocht worden en moeten opnieuw geëxporteerd worden. Bovendien ontbraken de vereiste statiegeldsymbolen op de drankblikjes.

De verantwoordelijke voedselcontroleautoriteit in Frankfurt am Main verbood de import.

“Nader onderzoek door de verantwoordelijke markttoezichtautoriteit heeft uitgewezen dat de energiedrankjes ook op grote schaal via internet worden verkocht. De Hochsauerlandkreis in Meschede zal nu een einde maken aan deze situatie”, aldus Sascha Gawenda, perswoordvoerder bij het hoofddouanekantoor van Bielefeld.

Inositol zit in noten, fruit en granen en wordt normaal gesproken in voldoende hoeveelheden in het menselijk lichaam geproduceerd. Inositol is in de handel verkrijgbaar als voedingssupplement voor mens en paard en is op zich onschadelijk. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt bij hormonale stoornissen. In geval van een overdosis kan inositol echter schadelijk zijn voor de gezondheid en misselijkheid, winderigheid en diarree veroorzaken.

Minder vracht vervoerd door binnenvaart Duitsland

WIESBADEN – Het vrachtvervoer door de binnenvaart in Duitsland is vorig jaar gedaald. Volgens het Duitse federale statistiekbureau Destatis werd er vorig jaar in totaal 172 miljoen ton aan vracht vervoerd. Dat is 10 miljoen ton minder dan een jaar eerder.

Die daling hangt met name samen met het gedaalde vervoer van steenkool door binnenvaartschepen. Dat transport daalde met meer dan een kwart omdat minder steenkool werd verbruikt voor de stroomproductie in energiecentrales. In 2022 nam het gebruik van steenkool juist nog toe door de energiecrisis die was ontstaan door de oorlog in Oekraïne.

Alleen bij petroleumproducten was een stijging van de hoeveelheid goederen te zien. Verder worden bijvoorbeeld ook containers, ijzererts, stenen en zand vervoerd via kanalen en rivieren in Duitsland.

Het in Wiesbaden gevestigde statistiekbureau zegt dat de hoeveelheid vracht bij de binnenvaart sinds de Duitse hereniging in 1990 met 26 procent is gedaald. Sinds 2019, het jaar voor de coronapandemie, gaat het om een daling van ruim 16 procent.

Diverse overtredingen tijdens transportcontrole [+foto’s]

DEN HAAG – Zaterdag 23 maart hield de Inspectie Leefomgeving en Transport een transportcontrole waarbij in totaal, zeventien vrachtwagens werden gecontroleerd uit diverse Europese landen.

Bij de controle werden meerdere overtredingen gevonden. Zo werd er drie keer gereden zonder bestuurderskaart. Een chauffeur gebruikte een als vermist opgegeven bestuurderskaart.

Ook troffen de controleurs een container die 1.95m uitstak.

Qua rij- en rusttijden ging er ook van alles mis. Zo troffen de inspecteurs een ononderbroken rijtijd van 8 uur en 8 minuten, onjuiste aantekeningen in de tachograaf en bestuurderskaart, een verlopen ijking van een tachograaf van meer dan zes jaar, een registratieblad dat niet gewisseld was en twee keer te korte dagelijkse rust.

Eerste multitemp BE-Combi’s voor BAS Rent

BAS Rent

VEGHEL – Ter uitbreiding van het aanbod koel-vriesvoertuigen heeft BAS Rent recent de eerste nieuwe multitemp koel-vries BE-Combi’s toegevoegd aan de verhuurvloot.

De BE-Combi’s, bestaande uit een Iveco Daily chassis met 3500PLUS systeem voorzien van multitemp koel-vries laadbak met gescheiden compartimenten, zijn uitermate geschikt voor het efficiënt bereiken van de last-mile in binnenstedelijke gebieden.

Binnen de transportsector is een groot tekort aan chauffeurs met C-rijbewijs. Het aanbod B-chauffeurs is vele malen groter, en een BE-rijbewijs snel en efficiënt haalbaar. Allerbelangrijkste kenmerk van deze BE-Combi’s is een laadvermogen van een kleine 2.000 kilo en een hoge wendbaarheid, met name in de binnenstad.

“Steeds meer van onze relaties zien de voordelen van full-service gebruik van transportmaterieel! Eén maandelijkse factuur voor alle kosten rondom de inzet van het betreffende voertuig, gecombineerd met aanvullende diensten zoals een 24/7 internationaal beschikbaar servicenetwerk en een landelijk dekkende haal- en brengservice. Daarbij beschikt de klant over het meest moderne materieel volgens de huidige normen”, aldus Jos Huuskes van BAS Rent.

BAS Rent biedt een hoogwaardig en compleet aanbod trucks, trailers en lichte bedrijfswagens, beschikbaar voor lange en korte termijn huuroplossingen. Als onderdeel van het BAS ‘Global Truck Concept’ bedienen ze de klant van A tot Z op vlak van hun voertuigbehoeften.

Rapper Def Rhymz op 53-jarige leeftijd overleden als gevolg van hartfalen

Def Rhymz

UTRECHT – [update 10:11 uur] Rapper Def Rhymz is zondagavond overleden als gevolg van hartfalen. Dat heeft de familie maandag bekendgemaakt aan het ANP. Dennis Bouman, zoals de artiest officieel heette, werd 53 jaar. Hij is in Utrecht vredig ingeslapen in het bijzijn van vrienden en familie.

Het ging al langere tijd niet zo goed met de gezondheid van de in Paramaribo geboren zanger. Bouman leefde al ruim vier jaar met een steunhart in afwachting van een mogelijke transplantatie. “Door complicaties mocht het helaas niet zo ver komen”, zegt de familie maandag in een verklaring. “We zijn ook bijzonder trots op de positieve man die hij was en voor ons altijd zal zijn. Een liefdevol mens dat er altijd voor ons was, in goede en minder goede tijden. Hij heeft door de jaren heen vele harten veroverd en heeft een blijvende stempel achtergelaten op de Nederlandse muziekindustrie.”

De familie bedankt iedereen voor de steun die ze heeft ontvangen. “De vele berichten van medeleven en herinneringen aan Dennis worden zeer gewaardeerd en bieden troost voor de leegte die hij achterlaat. Blijf vooral mooie herinneringen, avonturen en waardevolle verhalen over Dennis delen.” Op een later moment zal de familie bekendmaken waar en wanneer er gelegenheid zal zijn om afscheid te nemen van Bouman.

Als Def Rhymz scoorde Bouman in 2001 een nummer 1-hit met Schudden. Ook zijn singles Doekoe en De Bom deden het goed in de Nederlandse hitlijst.

LAATSTE NIEUWS

Maersk verwacht verbetering wereldwijde containerhandel

KOPENHAGEN - De vooruitzichten voor de wereldwijde containerhandel verbeteren, ondanks de verstoringen door de aanvallen van schepen door Houthi-rebellen in de Rode Zee. Het...