Clicky

woensdag 8 mei 2024 - 17:22 uur
Home Blog Pagina 54

BYD kreeg miljardensubsidies van China voor elektrische auto’s

BEIJING – BYD, China’s grootste fabrikant van elektrische auto’s, heeft minstens 3,4 miljard euro aan overheidssubsidies ontvangen, meldt het Duitse Kiel Institute for the World Economy na onderzoek. De geldinjectie is onderdeel van de ambitie van de regering van president Xi Jinping om een dominante positie op het gebied van elektrisch rijden en schone technologieën te krijgen.

Volgens de onderzoekers profiteert BYD ook van steun voor lokale accufabrikanten en kortingen voor kopers van zijn auto’s. Het rapport van de Duitse denktank verschijnt op een moment dat de Europese Unie onderzoek doet naar vermeende oneerlijke steun voor de Chinese sector van elektrische auto’s. Brussel overweegt extra importtarieven te heffen op die auto’s uit China.

“Subsidies zoals die aan BYD hebben Chinese bedrijven in staat gesteld snel op te schalen, de Chinese markt te domineren en een toenemende uitbreiding naar EU-markten te vergemakkelijken”, concludeert het instituut, dat de Duitse overheid adviseert.

Europa werd het afgelopen jaar overspoeld met nieuwe Chinese merken van goedkopere elektrische auto’s. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel grote Europese autofabrikanten marktaandeel. Volgens China winnen zijn autofabrikanten de race dankzij superieure producten.

BYD, dat voluit Build Your Dreams heet, werd opgericht in 1995. Aanvankelijk produceerde het bedrijf alleen accu’s. Buitenlandse fabrikanten zoals Tesla, BMW, Mercedes en Audi zijn nog altijd afhankelijk van het Chinese concern voor hun batterijen.

Negen pro-Gazademonstranten aangehouden in Tweede Kamer

pro-Gazademonstranten aangehouden in Tweede Kamer

DEN HAAG -In de gang van het Tweede Kamergebouw zijn woensdag negen demonstranten van Christelijk Collectief aangehouden bij een pro-Gazademonstratie. Dat meldde hun advocaat Willem Jebbink en de politie bevestigde dit.

De gearresteerden hebben een paar uur vastgezeten en zijn nu weer vrij, meldt een van hen. Zij waren opgepakt om “lokaalvredebreuk”, vertelt de demonstrant. Jebbink verwachtte al dat zij snel weer vrij zouden komen. Hij vindt dat de politie “te voorbarig” heeft gehandeld.

Volgens hem gedroegen de demonstranten zich niet agressief en hebben ze niks vernield. “Ook als een demonstratie voor het publiek hinderlijk is, of overlast geeft, of zelfs tijdelijk andermans activiteiten blokkeert, is fundamenteel tolerantie vereist”, aldus de advocaat.

De demonstranten voerden actie omdat zij willen dat Nederland een onmiddellijk staakt-het-vuren in Gaza steunt en alle banden met Israël verbreekt.

Bronnen: voorstel voor terugkeer 150.000 Gazanen naar Noord-Gaza

Gazanen

JERUZALEM – Israël heeft zich bij onderhandelingen over een bestand in Gaza bereid getoond om 150.000 Palestijnen te laten terugkeren naar het noorden van de Gazastrook. Dat zeggen twee anonieme Israëlische functionarissen tegen persbureau Reuters.

Zo’n terugkeer van ontheemde Palestijnen maakt deel uit van een Amerikaans voorstel en zou niet gepaard gaan met veiligheidscontroles, zeggen de bronnen.

Hamas zou als tegenprestatie een lijst moeten overhandigen met vrouwelijke, oude en zieke gijzelaars die nog in leven zijn. Volgens de ingewijden denkt Israël overigens dat die Palestijnse groep nog geen deal wil sluiten.

De onderhandelingen over een bestand worden momenteel gevoerd in Egypte. Hamas gaf dinsdag aan een nieuw voorstel onvoldoende te vinden, maar zei ook het verder te willen bestuderen. Het zal dan later inhoudelijk reageren tegenover de bemiddelaars.

Meldingen uit hele land bij discrimatie.nl over opmerking Derksen

Derksen

LEEUWARDEN – Bij de verschillende regionale afdelingen van discriminatie.nl zijn tot nog toe zo’n acht meldingen binnengekomen over de uitspraken die Johan Derksen heeft gedaan in Vandaag Inside over het Kamerlid Habtamu de Hoop. Bij discriminatie.nl Fryslân ging het tot iets voor 13.00 uur om twee meldingen, en daar bovenop zijn er uit het hele land nog eens een stuk of zes binnengekomen, zegt een woordvoerder van de overkoepelende discriminatie.nl.

“Die komen ook uit Zeeland, Noord-Holland, Gelderland”, zegt de woordvoerder over de meldingen. Of de melders een Friese achtergrond hebben, weet hij niet. “Maar ik zie dat mensen zich storen aan de uitspraak en daar een melding over maken.”

“Mensen willen laten weten dat ze de uitspraken te ver vinden gaan”, zegt Mirka Antolovic, directeur van Tûmba, het kenniscentrum voor discriminatie en diversiteit in Friesland. Discriminatie.nl Fryslân is een onderdeel van Tûmba.

De Hoop is geboren in Ethiopië. Derksen zei in het programma dat De Hoop volgens hem geen Fries is, zoals hij zelf ook geen Surinamer is. “Dat verwijst wel degelijk naar de huidskleur”, zegt de directeur van Tûmba daarover. Naar het antwoord op de vraag of de uitspraken daadwerkelijk volgens de wet racistisch zijn, is Antolovic naar eigen zeggen ook benieuwd.

Wat er met de meldingen gaat gebeuren, is nog onduidelijk, vertelt ze verder. De twee melders die discriminatie.nl Fryslân hebben benaderd, willen vooralsnog geen aangifte doen, zegt ze. “Maar we zouden Talpa kunnen benaderen. Dat doe je niet na twee meldingen, maar als er tientallen binnen zijn, dan kunnen we Talpa aanschrijven met het verzoek: reageer daarop.”

Ook kan het College voor de Rechten van de Mens worden benaderd, zegt de directeur. “Wij doen geen uitspraken over of iets racisme is of niet, dat is aan het college. Die toetsen aan de wet wat wel of niet discriminatie is.” Het meldpunt zou ook aangifte kunnen doen bij de politie. “Maar dat doen we niet heel snel.” Samen met andere organisaties is destijds wel aangifte gedaan tegen de marechaussee over etnisch profileren, vertelt ze. “Het moet een grote zaak van maatschappelijk belang zijn.”

De Friese afdeling gaat zich beraden op de vraag of ze actie moeten ondernemen, of dat ze dat overlaten aan anderen, zegt Antolovic. Ook voor de meldingen uit de andere delen van het land is het nog onduidelijk wat er precies mee gaat gebeuren, zegt de woordvoerder van het overkoepelende discriminatie.nl.

Acht van de veertien gecontroleerde ADR-transporten in overtreding [+foto’s]

ZWOLLE – Dinsdag controleerde de Inspectie Leefomgeving en Transport samen met de politie en het RDW in totaal veertien transporten met gevaarlijke stoffen in Zwolle.

Het ging om zes vrachtwagens met stukgoed, zes tankwagens en twee tankcontainers, meldt de ILT woensdag.

In totaal werden er bij acht transporten overtredingen vastgesteld. Bij zes zijn waarschuwingen gegeven voor onder andere te weinig brandblusmiddelen, een gladde band, een verkeerd gesloten IBC en een fout op het vervoersdocument.

Proces-verbalen zijn opgemaakt voor een overvulde IBC, onvolledige uitrusting, verkeerde oranje borden, foutief vervoersdocument, incorrecte stuwage en een lekkage bij een tankwagen.

Ook zijn twee waarschuwingen uitgedeeld voor foutieve handmatige invoer in de tachograaf en is een boeterapport opgesteld voor een te korte dagelijkse rusttijd in combinatie met een bevel tot staken arbeid (BSA).

Pas nadat alle gebreken waren verholpen, mochten alle vrachtwagens weer verder.

Klanten met zonnepanelen vaak duurder uit bij energieleveranciers

Zonnepanelen

DEN HAAG – Energieleveranciers maken steeds vaker onderscheid tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Eigenaren van zonnepanelen zijn daardoor vaak duurder uit. Dat blijkt uit onderzoek van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Huishoudens met zonnepanelen kunnen slechts bij vijf leveranciers contracten afsluiten die langer dan twee jaar duren. Die zijn ook nog eens duurder dan de langjarige contracten die alleen aan huishoudens zonder zonnepanelen aangeboden worden.

Bij elf leveranciers betalen huishoudens met zonnepanelen hogere vaste leveringskosten of een hoger variabel tarief of krijgen ze geen of een lagere welkomstbonus dan huishoudens zonder zonnepanelen. Bij zeven leveranciers betalen klanten met zonnepanelen een extra vergoeding voor de elektriciteit die zij terugleveren.

Racismecoördinator: beneden waardigheid te reageren op flauwekul

Rabin Baldewsingh

DEN HAAG – “Het is beneden mijn waardigheid te reageren op dit soort flauwekul.” Dat zegt de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme (NCDR) Rabin Baldewsingh woensdag over de omstreden uitspraken van tv-analist Johan Derksen in Vandaag Inside over GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop.

Derksen zei onder meer dat De Hoop “toch geen Fries” is. “Kom op zeg. Ik ben toch ook geen Surinamer?”, zei de commentator in Vandaag Inside.

Baldewsingh noemt Derksen zo onbenullig dat hij hem niet de moeite waard vindt om te reageren. Ook geeft hij aan dat dit soort programma’s racisme en discriminatie normaliseren “en dit programma schittert daarin”. Dat is volgens hem ook het verdienmodel. “Nederland verdient het zich zorgen te maken over zaken die wel de aandacht verdienen.”

Ook ‘woke’ Belgische omroep geweigerd op conferentie met Wilders

The new logo of the VRT NWS media is pictured on a camera in Brussels on September 30, 2022. ERIC LALMAND / BELGA / AFP

BRUSSEL – Meerdere media zijn niet welkom op de rechts-conservatieve conferentie CPAC in Boedapest.

In Nederland gaf onder meer de NOS aan geen toegang te krijgen en nu meldt ook het Belgische VRT NWS dat het geen journalisten mag sturen. “Officieel omdat onze organisatie “te woke” is”, schrijft de omroep in een nieuwsbericht.

Op CPAC spreken later deze maand prominente rechts-nationalistische politici, onder wie PVV-leider Geert Wilders en de Hongaarse premier Viktor Orbán. Het gaat om een jaarlijks terugkerende Europese versie van een politieke bijeenkomst die al decennia wordt gehouden in de VS.

Omroep VRT wilde verslag doen van de bijeenkomst, maar kreeg een Engelstalige afwijzingsmail die het online deelde. “Als organisatoren moeten we ons houden aan een van de ijzersterke regels van de conferentie: CPAC is een NO WOKE ZONE”, aldus de organisatie. “We verwelkomen je graag op toekomstige evenementen als en wanneer je organisatie beduidend minder woke wordt.”

Medewerkers van Maersk maakten systeem om zoet water van de schepen van Maersk naar havens te brengen

SALALAH – Zoetwaterschaarste is een groeiend probleem waar landen over de hele wereld mee te maken hebben. Vier miljard mensen – bijna tweederde van de wereldbevolking – kampen elk jaar minstens één maand met ernstige waterschaarste, en de helft van de wereldbevolking zou al in 2025 in gebieden kunnen leven die met waterschaarste kampen.

Met deze achtergrond besloot een team van drie medewerkers van AP Moller – Maersk (Maersk), voormalige zeevarenden, een innovatief project uit te voeren dat zoet water van schepen naar havens kon opslaan en leveren.

Vrachtschepen die wereldhandel ondernemen, zijn uitgerust met zoetwatergeneratorsystemen die schoon drinkwater produceren door zeewater te destilleren met behulp van warmte-energie uit hun motoren. Traditioneel wordt dit systeem gebruikt om water te genereren dat alleen aan boord van de schepen kan worden geconsumeerd. Het overtollige geproduceerde water wordt echter over het hoofd gezien. Via dit innovatieve project is deze onaangeboorde hulpbron benut door het proces te optimaliseren en het overtollige water op te slaan in tankcontainers voordat het aan de havens wordt afgeleverd.

Elk schip kan tijdens een gemiddelde zeereis tussen twee havens twee tankcontainers vullen. Door het proces te optimaliseren en tankcontainers op de juiste plek aan boord te bewaren, kunnen twee tankcontainers met een gezamenlijke inhoud van 50.000 liter gevuld worden met vers water. Tot de eerste pilots behoorden de leveringen in de haven van Colombo en de haven van Salalah van twee tankcontainers, elk gevuld met 25.000 liter vers water.

“Bij Port of Salalah is duurzaamheid een van onze topprioriteiten en wij streven ernaar om onze activiteiten tegen 2040 koolstofarm te maken. We erkennen ook dat duurzaamheid niet alleen gaat over het koolstofvrij maken van toeleveringsketens, maar ook over de bescherming van ons milieu en de eindige hulpbronnen. De eerste tankcontainer met zoet water die Maersk vanaf zijn schip levert, is een belangrijke mijlpaal die het potentieel heeft om de weg vrij te maken voor een groter geheel. Dit project opent deuren voor nog veel meer schepen die over de hele wereld varen, die dit systeem kunnen repliceren en een ongelooflijk grote voorraad zoet water kunnen creëren die over de hele wereld wordt geleverd om het steeds groter wordende probleem van waterschaarste aan te pakken”, zegt Keld M Christensen Chief Executive Officer, haven van Salalah.

Een cruciaal aspect van het succes van het project is de strikte naleving van kwaliteits- en milieunormen. De waterkwaliteit, getest door het Ceylon Institute of Scientific & Industrial Research, een officieel laboratorium van de Sri Lankaanse overheid, voldeed aan alle normen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), wat de toewijding van het project aan veiligheid en duurzaamheid onderstreept. Bovendien heeft een levenscyclusanalyse (LCA), uitgevoerd door de Deense Technische Universiteit, waardevolle inzichten opgeleverd in de milieu-impact van het project, waarbij deze gunstig wordt vergeleken met traditionele waterleveringsmethoden met tankwagens.

Het zoete water dat via dit innovatieve project wordt gegenereerd en geleverd, kan op verschillende manieren worden gebruikt:

  • Verbruik in havenfaciliteiten voor basis sanitaire voorzieningen, schoonmaak en onderhoud van kantoren, magazijnen en toiletten.
  • Scheepsreparatie op werven voor taken zoals het schoonmaken van schepen, gereedschappen en werkruimtes.
  • Container wassen vóór opslag of hergebruik.
  • Brandbestrijding bij havenfaciliteiten voor noodgevallen.
  • Energieopwekking in energiecentrales in havens voor koelsystemen of andere processen.

Bovendien kan dit zoete water ook worden gedistribueerd voor humanitaire activiteiten door het naar het achterland te transporteren voor gebruik door samenlevingen die met waterschaarste worden geconfronteerd.

“De mogelijkheid om zoet water te genereren, op te slaan en te leveren vanuit onze schepen biedt een unieke kans om waterschaarste aan te pakken. De succesvolle afronding van de pilotopleveringen is een bewijs van het innovatieve vermogen en het doorzettingsvermogen van ons team. De volgende stap voor ons zou zijn om de mogelijkheden te verkennen om onze inspanningen uit te breiden naar meer havens en samen te werken met begunstigde belanghebbenden over de hele wereld. Samen kunnen we een aanzienlijke impact maken door ook de toegang tot schoon drinkwater voor gemeenschappen in nood te verbeteren”, zei Leonardo Sonzio Hoofd wagenparkbeheer en technologie Maersk.

Verdachte (48) aangehouden voor bedreiging Mediapark

HILVERSUM – De politie heeft woensdagochtend rond 08:00 uur een verdachte aangehouden voor het uiten van een bedreiging met betrekking tot het Mediapark van afgelopen maandag.

De politie heeft de uiting serieus genomen en direct verhoogd toezicht ingesteld. Er waren meerdere agenten op en in de omgeving van het Mediapark. Begin van de middag bleek dat er geen concrete aanwijzingen waren en is de inzet afgeschaald.

De recherche startte direct een onderzoek en kwam al snel uit bij de 48-jarige Hilversummer.

Omdat het onderzoek nog in volle gang is, wordt er geen verdere informatie gegeven, meldt de politie.

DFDS neemt Turkse Ekol Logistics over

Ekol Logistics
Foto: DFDS

KOPENHAGEN – Dinsdag 9 april heeft DFDS een overeenkomst gesloten om het internationale transportnetwerk van Ekol Logistics over te nemen, dat goederen transporteert tussen Turkije en Europa via eigen kantoren en faciliteiten in tien Europese landen. Het internationale transportnetwerk van Ekol Logistics heeft 3.700 medewerkers en een omzet van DKK 3,5 miljard (€ 470 miljoen) in 2023. De aankoopprijs bedraagt ​​DKK 1,9 miljard (€ 260 miljoen), meldt DFDS.

Met deze overname voegt DFDS wegtransport toe aan het mediterrane ferrynetwerk van DFDS, waardoor het beproefde Noord-Europese bedrijfsmodel van DFDS naar deze regio wordt uitgebreid. Daarnaast wordt het logistieke netwerk van DFDS over heel Europa uitgebreid.

De transportmarkt Turkije-Europa zal naar verwachting tot 2028 gemiddeld met ongeveer 14 procent per jaar groeien, ondersteund door nearshoring van toeleveringsketens dichter bij Europa.

Door de toevoeging van het internationale transportnetwerk van Ekol Logistics kan DFDS end-to-end transportoplossingen tussen Turkije en Europa rechtstreeks aan eindklanten aanbieden, inclusief distributiediensten en opslag aan Turkse bedrijven en Europese en mondiale fabrikanten met productie- of assemblagefabrieken in Turkije.

In 2023 had het internationale transportnetwerk van Ekol Logistics een omzet van 3,5 miljard DKK (470 miljoen euro) en een EBIT-marge van 2,5 procent, vergeleken met 4,8 procent in 2022. Er is een bedrijfs- en integratieplan opgesteld met de financiële doelstelling om de EBIT-marge te verbeteren tot ongeveer 5 procent in 2027.

De voltooiing van de transactie is afhankelijk van de goedkeuring van de EU-fusiecontrole en de gebruikelijke contractuele voorwaarden. Zoals aangekondigd op 28 juli 2023 is de transactie goedgekeurd door de Turkse Mededingingsautoriteit. De sluiting wordt verwacht rond het begin van het vierde kwartaal van 2024.

Duitse politie stopt ‘busvervoer’ [+foto]

RAMSTEIN-MIESENBACH – Dinsdagmiddag zagen agenten van de Duitse verkeerspolitie een vrachtwagen een bus vervoeren. Bij nadere controle van het transport bij de vrachtwagenparkeerplaats in Ramstein kwamen een aantal overtredingen aan het licht.

Naast het overschrijden van de toegestane lengte, waarvoor geen speciale vergunning kon worden overlegd, was ook de ladingzekering ontoereikend. Bovendien verloor de beladen bus onderdelen, die ook tijdens de controle op de grond waargenomen werden.

Voor dit ‘afvaltransport’ konden de chauffeur en het transportbedrijf geen officiële vergunningen overleggen. De verscheidenheid aan overtredingen resulteerde in een onmiddellijk verbod op verder rijden, dat werd gehandhaafd door het bevestigen van een ketting aan de trailer.

Naast diverse processen-verbaal worden de chauffeur en het bedrijf ook geconfronteerd met een mogelijke strafrechtelijke overtreding van de huidige Duitse afvalwetgeving.

Europese rechter draait sancties tegen Russische miljardairs terug

LUXEMBURG – De Europese rechter geeft twee Russische miljardairs gelijk die de sancties aanvochten die de Europese Unie hun heeft opgelegd. De EU heeft die strafmaatregelen niet genoeg onderbouwd, zegt het Gerecht van de EU. Het is niet voor het eerst dat het hof een streep zet door EU-sancties.

De EU zette zakenlieden Michail Fridman en Petr Aven meteen na de Russische invasie van Oekraïne twee jaar geleden op haar sanctielijst. De Joods-Russische Fridman en Lets-Russische Aven mochten de unie niet meer in en konden niet meer bij hun daar ondergebrachte vermogen. De twee oprichters van het Alfa-imperium, met onder meer de grootste private bank van Rusland, zouden het regime van president Vladimir Poetin financieel en anderszins steunen en zo meewerken aan de oorlog in Oekraïne.

Uit het bewijs dat de EU aandroeg om Fridman en Aven te straffen kan worden opgemaakt dat ze dicht bij Poetin en zijn entourage staan, erkent het Gerecht. Maar niet dat ze de oorlog tegen Oekraïne of de verantwoordelijken daarvoor hebben gesteund. De sanctiebesluiten voor de periode van februari 2022 tot maart 2023 zijn daarom ongeldig.

Ondanks hun overwinning in de rechtszaal zijn de twee nog niet van de strafmaatregelen af. De Raad van de EU kan nog in hoger beroep. Bovendien staan de beter onderbouwde sancties van na maart 2023 nog overeind.

Eerder draaide de Europese rechter al sancties terug die waren opgelegd aan de Russische Formule 1-coureur Nikita Mazepin en de moeder van wijlen Wagner-baas Prigozjin. Er staan vele honderden Russen op de sanctielijst. Tientallen van hen hebben aangekondigd naar het hof in Luxemburg te stappen.

Nieuw cao-boekje 2024-2025 beschikbaar voor Beroepsgoederenvervoer

UTRECHT – Het nieuwe cao-boekje voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen 2024-2025 is vanaf nu te downloaden via de website van vakbond FNV Transport & Logistiek.

Je kunt ook een exemplaar vragen aan je werkgever.

De looptijd van de huidige cao is van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.

De Hoop over racistische opmerking Vandaag Inside: ‘flauwekul’

Habtamu de Hoop

DEN HAAG -“Om heel eerlijk te zijn heb ik niet zoveel tijd en zin in deze flauwekul.” Zo reageert GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop in het Fries woensdag op de racistische opmerking van televisiecommentator Johan Derksen in Vandaag Inside (VI). “Hij is toch geen Fries, kom op zeg”, aldus Derksen. “Ik ben toch ook geen Surinamer?”

Wat Derksen betreft, heeft De Hoop geen recht om over de Friese taal te praten, omdat hij er niet is geboren. “Nou Johan, ik ben Fries”, zegt De Hoop in een video op X. “Ik ben opgegroeid op een boerderij in Wommels. Opgevoed door twee Friese ouders, waar ik kaatste, voetbalde, trekker reed, schaatste, molk en stront schepte. Want ook de minder leuke klusjes horen erbij op een Friese boerderij.”

De Hoop krijgt op X bijval uit het demissionaire kabinet. “Precies Habtamu”, schrijft staatssecretaris Eric van der Burg (asiel). D66-leider Rob Jetten: “Terecht veel boze reacties op deze ‘grap’. Puur racisme op nationale tv.”

“Schaamteloos”, noemt minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) de opmerkingen van Derksen. “Het soort alledaags racisme waar te veel mensen alle dagen mee geconfronteerd worden. Daar zullen we ons dus ook alle dagen tegen uit moeten spreken. Niet normaal maken wat niet normaal is.”

Ook collega-Kamerleden als André Flach (SGP), Caspar Veldkamp (NSC), Silvio Erkens (VVD) en een reeks fractiegenoten van GroenLinks-PvdA spreken via X steun uit voor De Hoop. Jesse Klaver: “Dit soort racisme is vergif voor onze samenleving. En Hab, de manier waarop jij hiermee omgaat is groots.”

LAATSTE NIEUWS