Clicky

donderdag 2 mei 2024 - 15:38 uur
Home Blog Pagina 2

Werknemers Arriva Twente gaan maandag 6 mei staken

DEN HAAG – De werknemers van streekvervoerder Arriva in Twente leggen komende maandag, 6 mei, het werk neer. Aanleiding is een slepend conflict over de rij- en rusttijden, meldt vakbond FNV Streekvervoer.

De werknemers willen betere roosters met gezondere werktijden en hebben daar ook beloftes over gekregen, zegt de bond, maar daar is nog weinig van terechtgekomen. “De werkdruk loopt de spuigaten uit. Een staking is een uiterst middel, maar praten heeft geen zin meer”, zegt bondsbestuurder Marijn van der Gaag.

De rechter zou die staking nog kunnen verbieden. Arriva besloot namelijk woensdag al om een kort geding aan te spannen, dat vermoedelijk vrijdag dient. “Arriva is van mening dat een collectieve actie op 6 mei voor niemand nog iets oplevert. Zeker niet voor onze reizigers die van deze actie de dupe zullen zijn”, staat in een verklaring van het bedrijf, dat eind vorig jaar het openbaar vervoer in deze regio overnam van Keolis. Dagelijks maken ongeveer 30.000 reizigers gebruik van de bussen van Arriva in en om Almelo, Enschede, Hengelo en Oldenzaal.

Het is de tweede keer dat FNV een stakingsdag in Twente aankondigt. De buschauffeurs van Arriva zouden al op 12 maart het werk neerleggen. De staking werd toen een dag van tevoren afgeblazen omdat FNV en CNV alsnog een akkoord bereikten met Arriva over maatregelen die moeten zorgen voor minder werkdruk. Arriva had ook toen een kort geding aangespannen om acties te laten verbieden. Omdat de partijen elkaar toch nog vonden, ging die rechtszaak niet door.

FNV kondigt nu wederom een staking aan, omdat volgens de vakbond de beloofde aanpassingen in de roosters nog niet volledig zijn doorgevoerd. “Eerdere afspraken en trouwe beloftes over het invoeren van gezondere rij- en rusttijden hebben nergens toe geleid”, aldus Van der Gaag. “Arriva hangt een zielig verhaal op, dat het moeilijk en tijdrovend is om een goed rooster te maken voor het personeel. Maar hoeveel tijd heb je nodig? We praten hier al maanden over.”

Rode Kruis opent Giro 881 voor slachtoffers conflicten wereldwijd

DEN HAAG – Het Rode Kruis heeft Giro 881 geopend voor donaties om hulpverleners en slachtoffers wereldwijd te ondersteunen. Volgens de hulporganisatie zijn op dit moment tientallen miljoenen mensen slachtoffer van gewapende conflicten.

“Van Soedan tot Gaza, van Oekraïne tot Congo; maanden en jaren van aanhoudend conflict zorgen voor diepe fysieke en mentale wonden. Het Rode Kruis is er voor deze slachtoffers, maar heeft daarbij veel meer hulp nodig.”

De druk op hulpverleners en financiële middelen neemt door de omvang van het leed hard toe. “De situatie zorgt wereldwijd voor problemen op het gebied van huisvesting, medische zorg, voedsel en mentale ondersteuning”, legt directeur Harm Goossens uit.

Er is vooral behoefte aan basismiddelen voor medische ondersteuning en geld voor psychosociale steun, zoals medicijnen, operatiekits en materialen voor sport en spel die gebruikt kunnen worden bij revalidatie en als therapie voor kinderen die traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt.

Snelheid is volgens het Rode Kruis erg belangrijk bij de ondersteuning van slachtoffers en hulpverleners. Hoe eerder mensen in nood geholpen worden, hoe sneller ze weer kunnen functioneren en op hun beurt anderen kunnen ondersteunen, stelt de organisatie. “Het is dus van groot belang dat wij hen zo snel mogelijk hulp bieden”, zegt Goossens. “Elke euro telt dus – en geld is misschien wel meer nodig dan ooit.”

Dodental door instorten weg in China verder opgelopen

BEIJING – Het dodental na het instorten van een stuk weg in de Chinese provincie Guangdong is opgelopen opgelopen tot 48, melden Chinese staatsmedia. Dertig mensen raakten gewond, maar verkeren niet in levensgevaar.

Bijna 18 meter weg zakte in en gleed van een heuvel af. Twintig auto’s werden meegesleurd. Dit gebeurde woensdag tussen de stad Meizhou en het arrondissement Dabu.

De zoek- en reddingsoperatie is nog bezig. Meer dan vijfhonderd mensen zijn daarbij betrokken en zij zetten onder meer graafmachines in.

Staatsmedia hebben het over een “natuurlijke geologische ramp” veroorzaakt door de aanhoudende zware regens in het gebied. De zuidoostelijke provincie Guandong is de afgelopen weken getroffen door extreem weer. Overstromingen en een tornado hebben meerdere levens geëist.

De Chinese president Xi Jinping heeft “belangrijke instructies” gegeven voor een reddingsactie en de afhandeling van het incident, meldt persbureau Xinhua. Er moet alles aan worden gedaan om de slachtoffers te redden. De president roept ook op tot het zo snel mogelijk herstellen van de schade.

88-jarige fietser komt om na aanrijding door auto op N357 in Finkum

FINKUM – Een 88-jarige man is woensdagmiddag om het leven gekomen in het Friese Finkum, nadat hij op de fiets door een auto was aangereden.

Het slachtoffer komt uit de gemeente Leeuwarden, waar Finkum toe behoort, meldt de politie.

De aanrijding vond rond 15.45 uur plaats op de N357. Het is niet bekend hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren.

Voor zover bekend is niemand in de auto gewond geraakt.

Arriva naar rechter om acties bij vervoer in Twente te verbieden

ZWOLLE – Vervoersbedrijf Arriva stapt naar de rechter om acties van vakbond FNV in de regio Twente te verbieden. FNV had Arriva een ultimatum gesteld dat woensdag om 17.00 uur afliep. Daarin eiste de bond vanaf 5 mei onder meer betere rij- en rusttijden, anders zouden stakingen volgen.

Arriva laat weten dat het de benodigde stappen heeft gezet en aan het zetten is om aan de eisen van de FNV te voldoen. Daarom is er volgens het vervoersbedrijf “reden genoeg” om niet te staken. “Een staking is in niemands belang en levert niks op. Daarom spant Arriva een kort geding aan tegen FNV.” Arriva verwacht dat de rechtszaak komende vrijdag dient.

Twee maanden geleden werd een staking op het laatste moment afgeblazen. De buschauffeurs in Twente zouden op 12 maart hun werk neerleggen, maar kort daarvoor bereikten de vakbonden FNV en CNV alsnog een akkoord met Arriva over maatregelen om de werkdruk te verlagen. Zo zouden de roosters aangepast worden, zodat de chauffeurs meer pauze krijgen.

Het streven was dat de aanpassingen eind vorige maand zouden zijn doorgevoerd, maar Arriva liet begin april weten meer tijd nodig te hebben om alle afspraken te verwerken in een nieuw dienstenpakket.

De FNV stelt dat Arriva zich de afgelopen maanden heeft ontpopt als “een onbetrouwbare gesprekspartner” en dat er genoeg redenen zijn om de acties door te zetten. “We kunnen niet anders dan keihard een grens trekken. We eisen dat Arriva op zondag 5 mei de overeengekomen fatsoenlijke rij- en rusttijden invoert”, zegt Marijn van der Gaag, bestuurder bij FNV Streekvervoer. “Met een vergoeding van 250 euro per chauffeur per week bij overschrijding van de rij- en rusttijden. Dit is een schadeloosstelling voor het werken in een ongezond rooster.”

De vakbond verwacht dat komende maandag ongeveer driehonderd werknemers het werk neerleggen. Daarna volgen meer stakingen. De data maakt FNV later bekend.

Aandeelhouders eens over beloning topman Unilever, maximaal 17,6 miljoen euro

Hein Schumacher

LONDEN – Aandeelhouders van Unilever hebben ingestemd met een nieuw beloningsbeleid waardoor topman Hein Schumacher maximaal 17,6 miljoen euro kan verdienen. Vorig jaar verzetten aandeelhouders zich nog tegen een in hun ogen slecht onderbouwd beloningsvoorstel voor de Nederlander.

Schumachers basissalaris ligt dit en volgend jaar op 1,85 miljoen euro. Als Unilever doelstellingen rond onder andere omzetgroei en operationele winst haalt, kan dat dankzij een jaarbonus en een aandelenpakket oplopen tot 8,6 miljoen euro. Maar er is ook een maximale beloning als het aandeel Unilever op de beurs goed presteert, die in het uiterste geval kan oplopen tot 17,6 miljoen euro. Dan moet Unilever op de beurs wel minimaal 50 procent meer waard worden in een periode van drie jaar.

De maximale beloning is een stuk hoger dan de hoogste beloning van net geen 11 miljoen euro die zijn voorganger Alan Jope had kunnen verdienen volgens het vorige beloningsbeleid.

Vorig jaar stemde een meerderheid tijdens de aandeelhoudersvergadering tegen het beloningsrapport van Unilever. Velen vonden het 20 procent hogere basisloon voor Schumacher ten opzichte van zijn voorganger Alan Jope onbegrijpelijk. Hoewel het om een puur adviserende stem ging, zegt Unilever veel gesproken te hebben met aandeelhouders over een beter beloningsbeleid. Daar kwam een jaarsalaris uit dat de komende jaren vaststaat, maar ook veel prestatiegerichte bonussen.

Voor zijn werk vorig jaar krijgt de in juli aangetreden Schumacher 3,9 miljoen euro. Unilever betaalt Jope voor zijn werk tot en met juni 2023 zo’n 2,2 miljoen euro, inclusief bonussen.

Tijdens de aandeelhoudersvergadering van Unilever viel het een afgevaardigde van vermogensbeheerder Robeco op dat duurzaamheidsprestaties minder zwaar meewegen in beslissingen over beloningen dan voorheen. Volgens Schumacher is dat onder andere veranderd om meer in lijn met vergelijkbare beursgenoteerde bedrijven te belonen.

Het Britse Pensions & Investment Research Consultants (PIRC) adviseerde aandeelhouders tegen zowel het nieuwe beloningsbeleid als de beloningen voor 2023 te stemmen. De relatief hoge bonussen voor Schumacher en Jope van vorig jaar baren de adviseur zorgen. Ook wijst PIRC erop dat de topman meer dan twintig keer het gemiddelde salaris bij Unilever krijgt, wat “ongepast” is.

Dubbeldam Holding neemt Trans-Com over

SCHELLUINEN – Op 30 april heeft Dubbeldam Holding Trans-Com overgenomen en deze toegevoegd aan haar nieuwe bedrijfstak, Dubbeldam Industries.

Trans-Com, gevestigd in Harderwijk, is een Nederlands bedrijf dat zich specialiseert in het ontwerpen en produceren van producten voor de inzameling, overslag en transport van grondstoffen en afvalstromen. Trans-Com voegt met haar portfolio, expertise en klantenkring waarde toe aan de groep.

Deze overname vormt een cruciale stap in de groeiambitie van Dubbeldam Holding, waardoor zij haar aanbod van oplossingen kan verbreden en haar klanten binnen de groep een uitgebreider scala aan diensten kan bieden.

Bovendien zal de samenwerking tussen Trans-Com en de bestaande bedrijven van Dubbeldam Holding, zoals Dubbeldam Carrosserie en de moderne maakfabriek van Metagro, de operationele efficiëntie en innovatie verder stimuleren.

Onder Dubbeldam Holding vallen verschillende gerenommeerde bedrijven, waaronder Dubbeldam, Metagro, MICCS, Ops Factor en Qafka Robotics. Elk van deze bedrijven opereert zelfstandig, met een eigen directie en/of managementteam, een solide financiële basis en aanzienlijk groeipotentieel.

Deze samenvoeging van krachten versterkt de positie van Dubbeldam Holding als een vooraanstaande speler in diverse industriële sectoren en legt een stevig fundament voor verdere groei en succes in de toekomst.

 

Binnenvaartschip doormidden gebroken op de Waal [+foto]

Schip doormidden

DEEST – Woensdagmiddag is op de Waal een vrachtschip doormidden gebroken.

Het binnenvaartschip ligt bij de zandwinningslocatie tussen Deest en Winssen.

Hoe het schip heeft kunnen breken, is nog onduidelijk.

Schiphol weerspreekt versoepelde voorwaarden natuurvergunning

SCHIPHOL – De voorwaarden om een natuurvergunning te krijgen, waren voor Schiphol hetzelfde als voor andere bedrijven. Dat zegt de luchthaven na mediaberichten van eerder deze week, waarin werd gesteld dat minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) de regels had afgezwakt.

De luchthaven kocht vorig jaar boerderijen in de omgeving op om stikstofruimte te krijgen om de eigen uitstoot te compenseren en zo de vergunning te krijgen. Volgens de rechter moet in dit soort gevallen echter eerst gekeken worden of de vrijgekomen stikstofruimte nodig is voor herstel van de natuur. Schiphol had dit niet hoeven doen van de minister.

De luchthaven stelt dat er inderdaad contact is geweest, zowel met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. “Echter, de suggestie dat deze ministeries betrokken zouden zijn bij de koop van stikstofrechten is onjuist”, luidt de reactie. “Schiphol heeft dit volledig zelfstandig, met een eigen rentmeester en op eigen kosten gedaan. De luchthaven deed dit vanuit haar eigen verantwoordelijkheid om zekerheid te creëren voor de luchthavens, reizigers en luchtvaartmaatschappijen.”

Bovendien was het opkopen van stikstofrechten van boerenbedrijven volgens Schiphol “de enige manier om te voldoen aan de vergunningsvoorwaarden en op korte termijn bedrijfszekerheid te bieden”. De luchthaven benadrukt daarbij dat de verkoop van deze rechten, voor een totaalbedrag van 17 miljoen euro, vrijwillig gebeurde.

Code geel in Limburg en Noord-Brabant vanwege onweersbuien

DE BILT – In Limburg en Noord-Brabant geldt woensdag vanaf 17.00 uur code geel omdat er kans is op onweersbuien, meldt het KNMI.

De verwachte buien kunnen gepaard gaan met windstoten en hagel.

Het verkeer kan gehinderd worden door het weer. De onweersbuien verdwijnen volgens het weerinstituut in de loop van de avond.

Donderdag wordt zowel in de middag als avond opnieuw onweer met hagel, windstoten en veel regen verwacht in het zuiden en midden van het land.

Flexflitser bij vervanging viaduct A16 Rotterdam

ROTTERDAM – Vanaf woensdag 1 mei staat er een flexflitser op de A16 nabij knooppunt Terbregseplein in Rotterdam. Vanwege de werkzaamheden rondom het vervangen van een viaduct over de Hoofdweg, geldt er op de A16 richting Dordrecht een maximumsnelheid van 70 km/uur.

Rijkswaterstaat vervangt in 2024 en 2025 het viaduct in de A16 over de Hoofdweg nabij het knooppunt Terbregseplein in Rotterdam. Om het viaduct te kunnen vervangen, wordt de A16 richting Dordrecht ter hoogte van het viaduct tijdelijk verlegd. Hierdoor kan het verkeer tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk blijven doorrijden.

Vanwege de versmalde rijstroken is de maximumsnelheid op de A16, richting Dordrecht ter hoogte van de tijdelijke wegverlegging, verlaagd naar 70 km/uur. De flexflitser handhaaft 24/7 op de maximale snelheidslimiet.

Door uitbreiding van het aantal flexflitsers, handhaaft het OM steeds op meer locaties de maximumsnelheid. Zo staat er ook een flexflitser bij werkzaamheden op de A7 ter hoogte van Purmerend.

Verkoop warmtepompen stagneert, consumenten terughoudender

NAARDEN – De verkoop van warmtepompen stagneert. Relatief lage gasprijzen, politieke onzekerheid en zorgen over het volle stroomnet belemmeren de groei die voor de energietransitie nodig is, stelt de Vereniging Warmtepompen.

De afgelopen drie maanden werden bijna 20.000 warmtepompen verkocht in de woningbouw. In het eerste kwartaal van 2023 waren dat er 42.000 en in het laatste kwartaal van vorig jaar 26.000.

De stagnatie wordt deels toegeschreven aan de stagnerende nieuwbouw. Maar ook bij de renovatie van bestaande woningen zijn klanten terughoudender geworden door relatief stabiel blijvende gasprijzen en voortdurende zorgen over congestie op het laagspanningsnet.

De Vereniging Warmtepompen monitort maandelijks de verkoopcijfers van fabrikanten die voornamelijk leveren aan groothandels en installateurs. De cijfers geven dus niet de daadwerkelijke installaties bij eindgebruikers weer.

Blinken dringt bij Netanyahu aan op meer noodhulp voor Gaza

Blinken en Netanyahu

JERUZALEM – De Verenigde Staten vinden dat Israël meer noodhulp moet toelaten in de Gazastrook. De Amerikaanse buitenlandminister Antony Blinken drong er bij de Israëlische premier Benjamin Netanyahu ook nogmaals op aan om Rafah niet binnen te vallen.

Blinken sprak woensdag 2,5 uur met Netanyahu in Israël, de laatste stop van zijn reis door het Midden-Oosten. De Amerikaan erkende dat de leveringen van humanitaire hulp aan Gaza toenemen, maar vindt dat het nog niet genoeg is voor de Palestijnse bevolking. Blinken bezoekt woensdag ook de haven van Asjdod, waar schepen met voedselpakketten voor Gaza aankomen.

Komende week ronden de Amerikanen naar verwachting de aanleg van een tijdelijke pier bij Gaza af. Volgens Washington moet er daarmee veel meer noodhulp mogelijk zijn.

Rafah

Blinken en Netanyahu spraken ook over een mogelijke Israëlische aanval op Rafah, de stad in het zuiden van Gaza waar veel Palestijnen het afgelopen halfjaar naartoe zijn gevlucht. De Israëlische premier benadrukte dinsdag nog dat het noodzakelijk is om de stad binnen te vallen, omdat strijders van Hamas zich daar schuil zouden houden.

De VS, Israëls belangrijkste bondgenoot, zijn tegen zo’n grootschalige aanval, uit angst voor veel burgerdoden. Blinken beklemtoonde woensdag nog eens dat Israël de plannen voor een inval niet moet doorzetten.

14 jaar gevangenisstraf voor doodslag op hennep knipster in 2003

DEN HAAG -Het gerechtshof Den Haag heeft woensdag in hoger beroep een verdachte veroordeeld voor doodslag op een hennepknipster in samenhang met diefstal van hennep. Het Haagse hof acht bewezen dat hij op 6 mei 2003 de vrouw in een woning te Naaldwijk om het leven bracht door verstikking en zeer grof geweld. Het hof legt hem een gevangenisstraf op van 14 jaar.

Op 6 mei 2003 werd in een woning te Naaldwijk het dode lichaam aangetroffen van een 31-jarige Poolse vrouw. Zij was die morgen in de woning om hennep te knippen en is door verstikking en grof geweld om het leven gekomen. Het onderzoek naar haar dood werd op 24 augustus 2004 gesloten, omdat het niet had geleid tot de aanhouding en vervolging van een verdachte.

In 2017 was er een match met het in dat jaar in de DNA-databank opgenomen DNA van de verdachte. Onder de nagels van het slachtoffer was namelijk DNA van de verdachte gevonden. Nader onderzoek volgde en op 28 mei 2019 werd de verdachte aangehouden.

De rechtbank had de verdachte veroordeeld tot 12 jaar gevangenisstraf. De verdachte heeft steeds ontkend iets met de dood van het slachtoffer te maken te hebben en zegt nooit in de betreffende woning te zijn geweest. Daarom is hij in hoger beroep gegaan. Het Openbaar Ministerie deed dat ook omdat het de opgelegde straf te laag vond.

In hoger beroep is nader onderzoek gedaan naar de doodsoorzaak van het slachtoffer, het veiligstellen van DNA-sporen destijds en naar de kans in het algemeen dat DNA van iemand anders onder vingernagels terechtkomt. De uitkomsten daarvan bevestigen wat al eerder werd vastgesteld.

Het hof vindt dat het gevonden DNA een daderspoor is. Het past bij de krassen die in de hals van het slachtoffer zijn gevonden en die wijzen op afweerletsel. Een verklaring hoe zijn DNA daar is gekomen, heeft de verdachte niet gegeven. Verder zijn er getuigenverklaringen waaruit volgt dat de verdachte wist van de hennepkwekerij in de woning en dat hij daar eerder was geweest.

Het hof weegt het zeer grove geweld dat de verdachte toepaste zwaarder aan dan de rechtbank. Een gevangenisstraf van 15 jaar zou passend zijn geweest. Bij de strafoplegging is rekening gehouden met de lange duur van het proces in hoger beroep. Daarom legt het hof een gevangenisstraf op van 14 jaar.

Opnieuw meerdere overtredingen tijdens controle gevaarlijke stoffen [+foto’s]

Foto: ILT

Dinsdag heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de RDW veertien vrachtwagens die geladen waren met gevaarlijke stoffen gecontroleerd. Tijdens deze inspecties werd gecontroleerd op het ADR, de technische staat van het voertuig en de rij -en rusttijden.

De volgende zaken zijn onder andere door de ILT geconstateerd:

Een tankwagen gevuld met een aardoliedestillaat (UN1268), die net geladen was in Rotterdam, is stilgezet. De oplegger had twee gladde banden en een scheur in het chassis. De inhoud wordt onder toezicht van de ILT overgepompt.

Het certificaat van goedkeuring van de oplegger is ingenomen en zal worden overgedragen aan de bevoegde autoriteit van het land van uitgifte. Ook werd vastgesteld dat de chauffeur de normale wekelijkse rust in de vrachtwagen had doorgebracht. Hiervoor is een boeterapport opgemaakt.

Foto: ILT

Bij een tankwagen gevuld met een milieugevaarlijke stof (UN3082) werd bij de controle direct zichtbaar dat restanten van de stof aan de buitenzijde van de wagen zaten. Deze wagen is aan de buitenzijde gereinigd en de vuller heeft een waarschuwing gekregen.

Een andere vrachtwagen vervoerde een lege ongereinigde tankcontainer van ethanolamine (UN2491). Hierbij bleek dat er een scheur in een hulpbalk van het chassis van de oplegger zat, geen vervoersdocument was opgemaakt, de be-/ontluchtingsinrichtingen niet correct waren gesloten en dat de bouten van één van de drie afsluiters loszaten. Tegen de chauffeur is proces-verbaal opgemaakt, meldt de ILT.

Verder zijn er waarschuwingen gegeven voor diverse overtredingen met betrekking tot de informatie op vervoersdocumenten, verlopen keuringstermijn van een brandblusser en een schriftelijke instructie in een taal die niet begrijpelijk was voor de chauffeur.

Ook is een boeterapport opgemaakt voor geen handmatige invoer van de tachograaf.

LAATSTE NIEUWS