Clicky

woensdag 8 mei 2024 - 18:22 uur
Home Blog Pagina 58

RWG verhoogt piektoeslag en voegt duurzaamheidsbijdrage toe

RWG Terminal

ROTTERDAM – RWG zegt voortdurend te streven naar het verder optimaliseren van de logistieke afhandeling op haar terminal. In dit kader heeft RWG per half februari 2024 het verwacht losmoment van containers toegevoegd aan de data-elementen in MCA. Met deze toevoeging, naast alle andere investeringen door RWG in het landzijdig proces, is het dus nu mogelijk om het ophalen van containers nog efficiënter te plannen.

Om, volgens eigen zeggen, ook in de toekomst hoogwaardige data te kunnen delen en te blijven investeren in het landzijdig proces zal RWG per 1 mei 2024 de piektoeslag met EUR 2,50 (exclusief BTW) verhogen naar EUR 17,50 (exclusief BTW).

“RWG is een 100% CO2-neutrale terminal voor alle eigen equipment. Duurzaamheid is een belangrijke strategische doelstelling voor RWG. Vanuit deze strategie heeft RWG een zeer omvangrijk reeds lopend investeringsprogramma opgesteld voor de aankomende jaren, om structureel voor alle modaliteiten een partner te zijn in de transitie naar 100% CO2-neutrale supply chains op water, weg en spoor. Mede zodat alle partijen tijdig kunnen voldoen aan alle toekomstige verplichtingen die worden opgelegd vanuit de EU en andere overheidsinstanties in relatie tot deze doelstelling”, aldus RWG.

In dit kader zal vanaf 1 mei 2024 een duurzaamheidsbijdrage van EUR 2,95 (exclusief BTW) worden ingevoerd per vrachtwagenbezoek. Deze bijdrage geldt niet voor zero-emissie trucks.

Algemene voorwaarden opnieuw accepteren

Door deze nieuwe ontwikkelingen zijn de algemene voorwaarden van RWG gewijzigd. Iedereen die gebruik wil maken van de diensten van RWG dient voor 30 april 2024 de algemene voorwaarden van RWG opnieuw te accepteren in de portal van SecureLogistics.

Indien de gewijzigde voorwaarden niet opnieuw worden geaccepteerd voor 1 mei 2024, kunnen er vanaf 1 mei 2024 geen tijdsloten geboekt worden bij RWG.

China wil strategische samenwerking met Rusland opvoeren

Lavrov en Wang Yi

BEIJING – China wil de strategische samenwerking met Rusland versterken. Dat heeft de Chinese minister van Buitenlandse Zaken Wang Yi dinsdag gezegd bij een bezoek aan Beijing van zijn Russische evenknie Sergej Lavrov, berichten Russische staatsmedia.

“Beijing en Moskou zullen de strategische samenwerking op het wereldtoneel blijven versterken en elkaar krachtige steun blijven geven”, aldus Wang volgens persbureau RIA Novosti. “China zal de stabiele ontwikkeling van Rusland onder leiding van Poetin steunen. Ik denk dat het Russische volk onder het sterke leiderschap van president Poetin een mooie toekomst zal hebben”, zei hij nog.

Lavrov bedankte China voor zijn “steun” na de recente herverkiezing van president Vladimir Poetin. Hij zegt dat de twee landen samen beter een vuist kunnen maken tegen de Verenigde Staten en hun NAVO-bondgenoten, die zouden proberen om hun invloed uit te breiden.

Wang wil volgens Russische media niet dat de NAVO haar activiteiten in de Oost-Aziatische regio uitbreidt. Lavrov vindt de westerse alliantie überhaupt geen relevant orgaan meer om mee te overleggen.

China en Rusland hebben de afgelopen jaren de economische samenwerking en diplomatieke contacten opgevoerd. Enkele dagen voor de Russische invasie van Oekraïne sloten ze een partnerschap “zonder grenzen”, maar ook daarna is de band alleen maar hechter geworden.

Westerse landen dringen er bij Beijing regelmatig op aan zijn invloed op Moskou te gebruiken om tot een vredesakkoord met Oekraïne te komen. China zegt neutraal te zijn in het conflict.

CBS bevestigt oplopen inflatie naar 3,1 procent

DEN HAAG – Het dagelijks leven is in maart 3,1 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers, die gelijk zijn aan de eerder gemelde snelle raming.

In februari nam de inflatie nog af tot 2,8 procent, van 3,2 procent in januari. De oplopende inflatie hangt vooral samen met de energieprijzen en de prijzen van motorbrandstoffen aan de pomp.

Energieprijzen waren in maart weliswaar 2,9 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar, maar in februari was energie nog 5,9 procent goedkoper dan een jaar eerder. De afgelopen tijd zijn benzine en diesel ook duurder geworden voor automobilisten door de stijgende olieprijzen. Benzine was in maart 11,5 procent duurder dan een jaar eerder. In februari waren benzineprijzen 9,0 procent hoger dan in februari 2023.

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese geharmoniseerde rekenmethode bedroeg ook 3,1 procent, tegen 2,7 procent in februari. Die rekenmethode is net iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning. De inflatie in de eurozone nam af van 2,6 procent in februari naar 2,4 procent in maart.

Meer nieuwbouwwoningen verkocht, prijzen gestegen

DEN HAAG – Het aantal verkochte nieuwbouwwoningen steeg in het vierde kwartaal van vorig jaar met 15 procent tot 6100. Ondanks deze toename is het totale aantal verkochte nieuwbouwwoningen in heel 2023 met 16.600 het laagste in de afgelopen vijf jaar. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), op basis van eigen cijfers en die van het Kadaster en het Europese statistiekbureau Eurostat.

De prijzen van nieuwbouwwoningen waren in het laatste kwartaal 3 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De gemiddelde verkoopprijs bedroeg ruim 502.000 euro.

Bestaande koopwoningen werden in het vierde kwartaal juist 0,3 procent goedkoper, met een gemiddelde verkoopprijs van 422.000 euro. Het aantal verkochte bestaande woningen daalde met 1,6 procent. Vooral de opgelopen hypotheekrente zet de verkoopprijzen onder druk.

In de Europese Unie stijgen de prijzen van koopwoningen in zeventien landen harder dan in Nederland. Polen staat aan kop met een stijging van 13 procent. Ook in Bulgarije (plus 10 procent) en Kroatië (plus 9 procent) werden huizen een stuk duurder. In Luxemburg daalden de prijzen het hardst met ruim 14 procent.

Eerder werd al bekend dat de huizenprijzen in de Europese Unie in het vierde kwartaal van vorig jaar met 1,5 procent zijn gedaald vergeleken met het voorgaande kwartaal. Dat is de grootste daling sinds begin 2009.

Transavia beboet voor oneerlijke behandeling stagiairs

Transavia

DEN HAAG – Transavia heeft van de Arbeidsinspectie een boete van ruim 46.000 euro gekregen omdat het in 2022 stagiairs als volwaardige medewerkers inzette. Ook moet de luchtvaartmaatschappij de zestig stagiairs met terugwerkende kracht loon en vakantiebijslag betalen. Dat kost de luchtvaartmaatschappij in totaal 623.000 euro.

Het gaat om stagiairs die van februari tot en met juni 2022 stage liepen en volgens de inspectie oneerlijk zijn behandeld. Zij voerden dezelfde taken uit en hadden dezelfde verantwoordelijkheden en werkschema’s als cabinemedewerkers, maar ontvingen slechts een stagevergoeding.

De Arbeidsinspectie onderzocht de zaak en concludeerde vorig jaar juni al dat er sprake was van een arbeidsrelatie en dat de studenten onderbetaald waren. Daarbij werd de naam van Transavia niet genoemd. Maar destijds bevestigde Transavia dat het om de Nederlandse budgetmaatschappij ging. Een woordvoerder van de inspectie geeft nu aan dat het dezelfde zaak betreft.

De zestig studenten waren afkomstig van vijf verschillende mbo-instellingen. De Arbeidsinspectie heeft met de onderwijsinstellingen gesproken om te benadrukken dat tijdens de stages van studenten het leeraspect centraal moet staan. Werkgevers mogen deze stagiairs niet als volwaardig werknemer inzetten.

Transavia liet vorig jaar al weten het belangrijk te vinden mbo-studenten praktijkervaring op te laten doen, maar dat na het onderzoek van de Arbeidsinspectie aanpassingen zijn doorgevoerd in samenspraak met mbo-scholen en stagiairs. De budgetmaatschappij meldt nu via een woordvoerder kennisgenomen te hebben van het boeterapport en zich hierin te gaan verdiepen.

COA stevent af op maandlange overschrijding capaciteit Ter Apel

COA-Ter Apel

TER APEL – Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) maakt de balans op van het aantal mensen dat de nacht heeft doorgebracht in het aanmeldcentrum in Ter Apel. Als dit er opnieuw meer dan 2000 zijn, hebben daar sinds 9 maart elke nacht te veel mensen geslapen, omdat het COA hen niet kon doorplaatsen naar andere plekken in het land.

Als het maximumaantal opnieuw wordt overschreden, komt het boetebedrag dat aan de gemeente Westerwolde moet worden betaald boven de 500.000 euro. Die gemeente, waar Ter Apel in ligt, dwong onder meer vanwege overlast in de omgeving via de rechter af dat het afgesproken maximum in het aanmeldcentrum wordt gehandhaafd. Sinds 22 februari geldt daarom een dwangsom van 15.000 euro voor elke dag dat er meer dan 2000 mensen overnachten. Het bedrag kan oplopen tot maximaal 1,5 miljoen euro.

Om mensen toch een bed te geven, brengt het COA asielzoekers naar de nachtopvang in 2e Exloërmond. Die locatie, op vijftien minuten rijden van het aanmeldcentrum, sluit nu. Vanaf komende nacht wordt uitgeweken naar het Drentse Zuidwolde, op zo’n 45 minuten rijden. Asielzoekers worden daar de komende twee maanden ‘s avonds naartoe gebracht, krijgen er eten en een bed en gaan dan voor het vervolg van hun procedure in de ochtend terug naar Ter Apel. Het is de derde nachtopvanglocatie. In december en januari gingen mensen op en neer naar Stadskanaal.

Vorige week bracht het COA 125 mensen naar een hal in de Jaarbeurs in Utrecht. Daar worden ook mensen uit Oekraïne op kampeerbedjes opgevangen. Voor hen allen wordt vanuit daar een plek in een andere gemeente gezocht.

De Jong Zuurmond Groep neemt Bergnet over

Overname Bergnet

AMSTERDAM – De Jong Zuurmond Groep neemt per dinsdag 9 april autobergingsbedrijf Bergnet over. De Gelderse dienstverlener in infrabeheer, onderhoud en services, koopt een meerderheidsbelang in het bedrijf van directeuren en oprichters Sander en Nicole Vlaar.

Beiden behouden een substantieel belang en blijven na de overname aan als directie bij Bergnet, dat een van de grotere autobergingsbedrijven van de Nederlandse snelwegen is.

Bergnet voert dag en nacht autoberging, pechhulp en transportwerkzaamheden voor vracht- en personenauto’s uit in Midden-Nederland. Vanuit zes locaties in Amsterdam, Haarlem, Amersfoort, Lelystad, Almere en Blaricum verwerkte het bedrijf van het echtpaar Vlaar over 2023 meer dan 29 duizend opdrachten voor de snelwegen.

In totaal voerde Bergnet over het afgelopen jaar meer dan 120 duizend opdrachten uit op zowel het hoofd- als onderliggende wegennet. De overname heeft geen gevolgen voor de 125 werknemers en de bedrijfsnaam.

Strategische partner

Met de overname voegt De Jong Zuurmond Groep autoberging, pechhulp en transportwerkzaamheden toe aan het portfolio. Daarnaast bundelen beide partijen hun kennis en netwerk en kunnen zij gezamenlijke diensten aanbieden. Ook biedt de overname voor het autobergingsbedrijf een nieuw toekomstperspectief, zegt Bergnet-directeur Nicole Vlaar. “We treden toe tot een strategische partner waardoor we nieuwe diensten aan kunnen bieden”, aldus Vlaar. “We voelen ons goed bij de cluster van bedrijven, waarbij andere marktpartijen uit onze sector zich ook kunnen aansluiten. De Jong Zuurmond Groep biedt ons de mogelijkheid om verder uit te breiden.”

De Jong Zuurmond Groep telt vier clusters met specialismes in onderhoud en services van wegen, waterwegen en beheer van de openbare ruimte. Daar wordt met de overname van Bergnet een vijfde cluster aan toegevoegd. Gerrit Zuurmond, directeur De Jong Zuurmond Groep: “Met de acquisitie van Bergnet halen we nieuwe expertise in huis waarmee we een nóg completer pakket aan diensten kunnen verlenen aan onze opdrachtgever.”

De overname is tot stand gekomen door bemiddeling van overnameadviseur Marktlink, die gespecialiseerd is in fusies en overnames. Laurence Hamilton, manager bij Marktlink: “Aangezien de activiteiten van Bergnet en De Jong Zuurmond Groep complementair zijn aan elkaar is het samengaan een logische stap. De groeiende markt, de hoge investeringsbehoefte en de toenemende druk op het elektrificeren van het wagenpark zullen bijdragen aan een verdere consolidatie binnen de markt van bergers.”

Autobergingsbedrijf Bergnet is in 2002 opgericht door Sander en Nicole Vlaar. Sindsdien is Bergnet uitgegroeid tot de een van de grotere autobergingsbedrijven van Nederland. Het bedrijf verricht autoberging, pechhulp en transportwerkzaamheden voor vracht- en personenauto’s. Inmiddels telt de onderneming zes locaties, 125 werknemers en een vloot van tachtig bergingsvoertuigen.

Tot middaguur geen treinverkeer tussen Zwolle en noorden

ZWOLLE – Tussen Zwolle en het noorden van het land rijden dinsdagochtend geen treinen. De NS meldt dat de storing naar verwachting tot ongeveer 11.45 uur duurt.

De verstoring is veroorzaakt door een aanrijding. Hierdoor rijden geen treinen tussen Zwolle en Meppel, Groningen en Leeuwarden.

Reizigers moeten volgens de NS rekening houden met een vertraging van meer dan een uur.

Het traject bij Meppel is cruciaal voor de treinverbindingen van en naar Noord-Nederland. In januari boden de provincies Friesland, Groningen en Drenthe en de regio Zwolle de Tweede Kamer nog een petitie aan om de verbinding te verbeteren. Volgens hen ligt het spoorverkeer rond Meppel gemiddeld negen uur per week stil.

Vitens werkt aan duurder water voor ‘comfortgebruik’

Zwembadje vullen

ZWOLLE – Vitens, het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland, werkt aan een plan om huishoudens die veel water gebruiken daar extra voor te laten betalen. “Wij kijken hoe we het zogeheten comfortgebruik duurder kunnen maken”, zegt een woordvoerder van het bedrijf dinsdag tegen De Telegraaf.

Het gaat dan bijvoorbeeld om ‘het sproeien van de tuin in de zomer of het vullen van het zwembad bij mooi weer’. “Voor een huishouden willen we straks een basistarief voor het water dat gebruikt wordt om te koken, drinken, douchen en wc doortrekken”, legt de woordvoerder aan de krant uit. “Alles wat er bovenop wordt verbruikt zal duurder worden.”

Hoeveel duurder het ‘comfortwater’ wordt, weet Vitens volgens de krant nog niet. Volgende week wordt er op de aandeelhoudersvergadering van het bedrijf over gesproken. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft bij het bedrijf aangegeven dat het belangrijk is dat het drinkwater betaalbaar blijft voor iedereen. Of de plannen van Vitens werkelijkheid worden, is volgens de woordvoerder dan ook nog de vraag.

Vitens weigerde de afgelopen jaren al tientallen aanvragen van bedrijven voor drinkwateraansluitingen. Ook voor woningbouwprojecten dreigt zoiets te gebeuren omdat de drinkwatervoorziening op meerdere plekken in Nederland onder druk staat.

 

Dinsdagmiddag code geel in westen vanwege zware windstoten

Storm

DE BILT – Dinsdagmiddag komen er in het westen plaatselijk zware windstoten voor van circa 75 kilometer per uur, aan zee mogelijk rond 90 kilometer per uur.

Hiervoor heeft het KNMI code geel afgegeven voor de provincies Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland en de Waddeneilanden.

De windstoten komen uit een zuidwestelijke richting.

Vanavond nemen de windstoten weer af, meldt het KNMI.

Akkoord cao distributiemedewerkers Albert Heijn, zonder stakingen

Albert Heijn

UTRECHT – De vakbonden CNV en FNV zijn het eens geworden met Albert Heijn over een nieuwe cao voor medewerkers van distributiecentra van de supermarktketen. CNV is “blij met het resultaat”. Vorig jaar leidden vastgelopen onderhandelingen over de cao tot stakingen, wat resulteerde in lege schappen.

Volgens CNV omvat het akkoord een loonsverhoging van 4 procent en een maandelijkse verhoging van 25 euro. Deze afspraken gelden ook voor uitzendkrachten.

Naast de loonsverhoging zijn er ook afspraken gemaakt over hogere zaterdagtoeslagen voor parttimers en uitzendkrachten.

De vakbondsleden moeten de cao nog goedkeuren. Vorig jaar bereikten de vakbonden na een hoogopgelopen conflict met Albert Heijn een loonsverhoging van 10 procent voor distributiemedewerkers.

Meer oog nodig voor langdurige inzetbaarheid migranten, stelt CPB

CPB

DEN HAAG – Nederland moet lessen uit het verleden trekken als het gaat om de toenemende instroom van arbeidsmigranten, stellen onderzoekers van het Centraal Planbureau (CPB). De politiek moet daarbij meer oog hebben voor de langdurige inzetbaarheid van arbeidsmigranten, om het risico op grootschalige werkloosheid tegen te gaan. “Als je migratiebeleid voert, dan moet je ook oog hebben voor waarnaar de economie zich ontwikkelt”, zegt CPB-econoom Gerdien Meijerink.

Zo raakten veel arbeidsmigranten in de jaren 50, 60 en 70 werkloos toen de bedrijfstakken waarin ze werkten, bijvoorbeeld de mijnbouw en textielindustrie, plots krompen. “En dat had veel werkloosheid van arbeidsmigranten als gevolg die moeilijk ander werk konden vinden door hun geringe scholing”, legt Meijerink uit. “Net als toen, willen we ook nu tijdelijke arbeidsmigranten aantrekken, maar veel van hen blijven hier wonen.”

Vanuit het Nederlandse migratiebeleid is het de bedoeling dat migranten na een aantal jaren weer terugkeren naar hun thuisland, maar een grote groep blijft desondanks dus in Nederland. “Driekwart gaat na tien jaar terug naar het herkomstland, maar zeker een vierde blijft dus”, zegt Meijerink. “Het is dus heel belangrijk dat zij langdurig inzetbaar zijn of snel ander werk kunnen vinden als ze ontslagen worden door bijvoorbeeld om te scholen.”

Bovendien zorgt de flexibele arbeidsmarkt van Nederland, door bijvoorbeeld het gebruik van tijdelijke en flexibele contracten, ervoor dat er meer arbeidsmigranten komen. Werkgevers zoeken daarbij sneller buiten de landsgrenzen naar personeel. Banen met een tijdelijk contract bieden namelijk minder inkomenszekerheid en ontslagbescherming, waardoor Nederlanders minder interesse hebben dan arbeidsmigranten.

Ook zorgt de krappe arbeidsmarkt voor een toenemende vraag naar buitenlandse kenniswerkers. Grote techbedrijven zoals ASML zoeken bijvoorbeeld actief naar buitenlandse ingenieurs, die snel gevonden worden dankzij gunstige regelingen voor expats.

Maar of het migratiebeleid en het economisch beleid goed ook op elkaar zijn afgestemd, wordt regelmatig ter discussie gesteld. Zo stelde topman Sander van ‘t Noordende van uitzendbureau Randstad eerder nog dat “het verstandig zou zijn als Nederland wat helderder op het netvlies heeft hoe het zich zo moeten ontwikkelen in de toekomst.” En ook ASML-topman Peter Wennink is negatief over de Nederlandse situatie, hij stelde onlangs dat zijn bedrijf in het buitenland zal uitbreiden als die niet beter wordt.

Woningbouwers: optoppen gebouwen geen oplossing voor woningtekort

modulaire woningbouw

VOORBURG – Het zogeheten optoppen, ofwel een extra woonlaag plaatsen op een bestaand gebouw, het splitsen van woningen en het aanbouwen, leveren maar “zeer beperkt” extra woningen op. Dat meldt WoningBouwersNL, brancheorganisatie voor ontwikkelaars en bouwondernemers, na onderzoek.

“Als gevolg van juridische, praktische en technische beperkingen leveren deze methoden geen significante bijdrage aan het oplossen van het woningtekort in Nederland”, concludeert de organisatie.

“Hoewel deze bouwmethoden kunnen bijdragen aan de woningvoorraad, is de impact ervan onvoldoende om het nijpende tekort aan woningen op te lossen.”

Hoeveel extra woningen deze methodes wel kunnen opleveren, meldt de brancheorganisatie niet. Demissionair minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) wil juist meer inzetten op het optoppen om aan meer woningen te komen.

Nederlands Damen mag volgens Bloomberg Duitse marineschepen bouwen

Damen Shipyards

BERLIJN – De Nederlandse scheepsbouwer Damen heeft een Duitse miljardenorder voor de levering van in ieder geval twee grote marineschepen binnengesleept, zogeheten fregatten. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Leden van het Duitse parlement moeten nog instemmen met het investeringsplan voor de strijdkrachten, met een totale waarde van ongeveer 7 miljard euro.

Een tak van het in Gorinchem gevestigde Damen is gekozen als hoofdaannemer voor de bouw van de fregatten en gaat daarbij samenwerken met het Franse Thales en Blohm+Voss uit Duitsland. Volgens Bloomberg overweegt de Duitse regering nog twee extra F126-fregatten bij te bestellen, waardoor Duitsland zijn totaal naar zes zou brengen.

Een woordvoerder van Damen zegt “nog nergens” van te weten. “Wij hebben nog geen bericht gekregen van de Duitse overheid. We zijn er natuurlijk wel klaar voor, het zou fijn zijn. Als we een bericht krijgen dat ze ze gaan bestellen communiceren we daarover.”

Uit het plan gaat 4 miljard euro naar de aanschaf van negenhonderd gepantserde legervoertuigen, geproduceerd door het Duitse Rheinmetall. Zo wil Duitsland zijn defensie moderniseren, nog als reactie op de Russische inval van Oekraïne.

Door de inhaalslag besteedt Duitsland dit jaar voor het eerst sinds de invoering van de NAVO-norm in 2006 minstens 2 procent van zijn bbp aan zijn defensie. De regering van bondskanselier Olaf Scholz heeft tot 2027 100 miljard euro gereserveerd voor de modernisering, en heeft toegezegd dat het land ook daarna aan de NAVO-norm blijft voldoen. Het reguliere jaarlijkse Duitse budget voor defensie ligt op ongeveer 52 miljard euro.

Damen greep vorige maand naast een order uit eigen land voor het maken van vier onderzeeërs. Het demissionaire kabinet koos voor het Franse Naval. Damen reageerde destijds teleurgesteld. “Met de voorlopige gunning van het meest innovatieve Nederlandse maritieme project aan een Frans staatsbedrijf, is het fundament weggeslagen onder onze complete en goed functionerende Nederlandse marinebouw.”

Terreurverdachte aangehouden in Italië na vlucht uit Eindhoven

arrestatie

ROME – De Italiaanse autoriteiten hebben een terreurverdachte aangehouden die vanuit Eindhoven naar Rome was gevlogen. Het gaat volgens de politie om een man uit Tadzjikistan tegen wie een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd is. Hij wordt in Italiaanse media omschreven als een actief lid van terreurorganisatie Islamitische Staat.

Het is nog onduidelijk in welk land de man wordt gezocht. De autoriteiten hebben dat niet bekendgemaakt. Ze verwezen ook niet naar de terreuraanslag van vorige maand in Moskou. Daar vielen meer dan 140 doden door een aanslag op een concertzaal. Het bloedbad is opgeëist door Islamitische Staat en de Russische autoriteiten hebben meerdere verdachten uit Tadzjikistan opgepakt.

Italië noemt de opgepakte verdachte S.I., naar zijn initialen. De man heeft de nationaliteit van Tadzjikistan en zou daarnaast meerdere valse identiteiten hebben. Hij zou zich onder meer hebben voorgedaan als inwoner van Oezbekistan, Kirgizië en Oekraïne. De verdachte is volgens een verklaring geboren in 1992 en zou zich in 2014 als buitenlandse strijder hebben aangesloten bij IS in Syrië.

LAATSTE NIEUWS

Maersk vestigt zich op SEGRO Park Amsterdam Airport in Hoofddorp

HOOFDDORP - SEGRO Netherlands heeft een meerjarige huurovereenkomst gesloten met Maersk. Het Deense scheepvaart- en logistiekbedrijf vestigt zich in het recentelijk voltooide oostelijke deel...