Clicky

maandag 21 juli 2025 - 01:04 uur
Home Blog Pagina 4

Powell verdedigt in brief Witte Huis renovatie hoofdkantoor Fed

WASHINGTON – De Federal Reserve gaat “zorgvuldig met publieke middelen om” als het gaat om de renovatie van het hoofdkantoor van de Amerikaanse centrale bank. Dat heeft Fed-voorzitter Jerome Powell geschreven in een brief aan een hoge functionaris van het Witte Huis, Russ Vought. Die had eerder kritiek op het renovatieproject ter waarde van 2,5 miljard dollar dat hij een “pronkerige opknapbeurt” noemde.

“We nemen onze verantwoordelijkheid om zorgvuldig met publieke middelen om te gaan zeer serieus, terwijl we de taken vervullen die het Congres ons namens het Amerikaanse volk heeft opgedragen”, schrijft Powell.

Ook de Amerikaanse president Donald Trump had eerder kritiek geuit op de renovatie. Eerder deze week suggereerde Trump, die de kosten “behoorlijk schandelijk” noemde, dat het plan reden zou kunnen zijn om Powell te ontslaan. Later weersprak de president dat eventuele voornemen. Hij sloot niets uit, maar ontslag vond Trump “zeer onwaarschijnlijk”.

‘Misleidend’

Bill Pulte, het hoofd van het Federal Housing Finance Agency (FHFA) riep het Congres begin deze maand op onderzoek te doen naar Powell. Volgens hem was Powells recente getuigenis aan de Senaat over de geplande renovaties “misleidend”.

Pulte heeft net als Trump al langer kritiek op Powell. Zij willen dat de Fed de rente verlaagt en zien liever dat Powell opstapt. De Federal Reserve heeft de rente dit jaar tot nu toe stabiel gehouden, omdat de beleidsmakers willen afwachten hoe het beleid van Trump de inflatie en de arbeidsmarkt gaat beïnvloeden.

Een president kan de voorzitter van de centrale bank niet zomaar ontslaan. Daarvoor zijn gegronde redenen nodig, zoals wangedrag.

ING: Vrachtwagenheffing zet truckmarkt op een keerpunt naar elektrisch rijden

Elektrische Vrachtwagen
Foto: Adobe Stock | Val Philips

AMSTERDAM – Met de invoering van de vrachtwagenheffing halverwege volgend jaar gaat de focus op de truckmarkt verschuiven naar elektrische trucks. Ondanks netbeperkingen is Nederland daarvoor ook bij uitstek geschikt. De komende twee jaar gaan de kosten van dieselkilometers met de helft omhoog door extra heffingen. Dit verkleint het verschil met elektrisch transport, mede omdat de aankoopsubsidies gaan verdriedubbelen. Hiermee krijgt vervanging een impuls en gaat de instroom van e-trucks versnellen. Dit blijkt uit de nieuwe Assetvisie Trucks en Trailers van ING Research die vandaag wordt gepubliceerd.

Dieselkilometers de komende twee jaar fors duurder: 10-12 procent hogere transportkosten

De Nederlandse wegtransportsector staat voor een nieuwe fase. Vanaf volgend jaar worden dieseltrucks in het gebruik een stuk duurder en dat verandert de dynamiek bij investeringen. Zo vervalt de resterende accijnskorting in 2026, wordt de vrachtwagenheffing (tot 19,5 cent/km) ingevoerd en volgt in 2027 de Europese brandstofheffing ETS 2.

Elektrische vrachtwagens gaan wel iets betalen voor gebruik van de wegen, maar slechts een klein deel. Hierdoor wordt het kostenverschil per kilometer tussen diesel en elektrische trucks (2 tot 3 keer zo duur in aanschaf) een stuk kleiner. De transportkosten van diesels gaan daarbij de komende twee jaar per saldo met zo’n 10 tot 12 procent omhoog. Uiteindelijk komt dit bij de consument terecht, maar doordat het transport doorgaans minder dan 5 procent van de productkosten uitmaakt, zal die hier niet heel veel van merken.

Beprijzing van emissies is bovendien nodig om een gelijk speelveld te creëren en de instroom van elektrische trucks verder te stimuleren.

Instroom elektrische trucks gaat versnellen door kleiner kostenverschil en meer subsidie

Veel ondernemers hebben eind 2024 nog een ‘laatste rondje’ Euro VI dieselvoertuigen besteld om tot 2030 de zero-emissie zones in steden nog mee in te mogen en flexibel te blijven. Dit neemt niet weg dat de focus nu verschuift naar elektrische trucks. Met de vrachtwagenheffing gaat de dynamiek op de truckmarkt veranderen en instroom van elektrische trucks versnellen. Niet alleen worden het gebruik en emissies belast, een groot deel van de verwachte opbrengst (bruto zo’n € 650 mln. in 2027) wordt teruggesluisd om de aankoop van e-trucks voordeliger te maken. En ook buitenlandse vrachtwagens gaan hieraan meebetalen (voor zo’n 20 procent).

Met de vrachtwagenheffing gaan de aankoopsubsidies (AanZET-regeling) de komende jaren verdriedubbelen. De verwachting is daarbij dat het aantal e-trucks (>3,5 ton) zal groeien van ruim 1.500 halverwege 2025 naar 24.700 in 2030. Nederland is ook bij uitstek geschikt voor elektrische trucks, met 80 procent van de ritten onder de 150 kilometer en in 85 procent van de gevallen laden op depot, wat veelal voordeliger is.

Erik Slaaf, ING Sector Banker Transport en Logistiek: “Door de vrachtwagenheffing gaat het speelveld kantelen: zero-emissie wordt niet alleen de schoonste, maar steeds vaker ook de slimste keuze”. Dit neemt overigens niet weg dat ondernemers op verschillende plekken nog steeds te maken hebben met beperkingen van de netaansluiting en laadinfrastructuur.”

Geen sterke prikkel voor vervanging van oudere trucks die minder kilometers maken

Of de vrachtwagenheffing het oude wagenpark ook flink gaat opschonen is nog de vraag. Het Nederlandse truckpark heeft begin 2025 een omvang van 151.000 voertuigen, waarvan 37 procent ouder is dan 10 jaar en een kwart ouder dan 15 jaar.

Door de hogere tarieven voor oudere trucks is de vrachtwagenheffing in principe een stimulans voor vervanging. Maar met de invoering vervalt ook het verplichte Eurovignet en wordt de motorrijtuigenbelasting naar het Europese minimum verlaagd. Het gebruik wordt hierdoor meer belast, maar het bezit minder.

Oudere trekkers van meer dan 10 of 15 jaar oud rijden echter slechts de helft of een kwart van het aantal kilometers van een vrijwel nieuw voertuig. Hierdoor is de prikkel voor vervanging van oudere voertuigen met de voorgestelde tarieven waarschijnlijk te klein.

Fabrikanten ook ‘gepusht’ om meer elektrische trucks te produceren en te verkopen

De instroom van elektrische trucks wordt op Europees niveau ook vanaf de kant van fabrikanten gestimuleerd. Zij moeten de CO2-uitstoot over de productie de komende 5 jaar met 43 procent verlagen ten opzichte van basisjaar 2019-2020. Het marktaandeel zal dan van ruim 3 naar meer dan 30 procent moeten stijgen. Als de doelstellingen van kracht blijven, zet dit ook fabrikanten onder druk om meer e-trucks te verkopen. Dit kan er in aanloop naar 2030 zelfs toe leiden dat elektrische trucks verder in prijs gaan dalen omdat ze de verkoop ten opzichte van dieseltrucks willen stimuleren.

Totale verkoop van trucks ook weer omhoog in 2026 – trailermarkt wacht nog op groen licht

Door een verkoopgolf aan het einde van 2024 en de correctie daarna, daalt de totale Nederlandse truckverkoop dit jaar naar verwachting met ruim 30 procent. Ondanks de wisselende transportmarkt gaat de vervoersvraag naar verwachting in aanloop naar 2026 wel weer wat aantrekken. Behoefte aan uitbreiding is er niet, maar vervanging wordt wel aantrekkelijker. De truckmarkt is gedraaid van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt en doorgeschoten nieuwprijzen zijn weer gedaald en genormaliseerd.

Bovendien zijn nieuwe trucks de afgelopen jaren versneld zuiniger geworden. Hierdoor neemt het momentum voor vervanging van veel gebruikt materieel ook los van de vrachtwagenheffing toe. Dat geldt voor trailers overigens minder, aangezien er overcapaciteit is en investeringen makkelijker uit te stellen zijn. Toch wordt ook daar dit jaar naar verwachting de bodem bereikt.

Gevangenisstraf geëist tegen corrupte douanemedewerker

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft 6 jaar gevangenisstraf geëist tegen een 46-jarige vrouw die als douanier werkte in de Rotterdamse haven. Zij verstrekte vertrouwelijke informatie aan criminelen om de import van cocaïne mogelijk te maken. Ook drie andere verdachten stonden vandaag terecht. Tegen hen zijn gevangenisstraffen tot 4 jaar geëist.

Naar aanleiding van een TCI-verstrekking (team criminele inlichtingen) start het Combi Team Havens, een samenwerkingsverband van de Zeehavenpolitie, FIOD en de Rijksrecherche in juli 2022 een opsporingsonderzoek. Daaruit blijkt dat de douanier wordt geholpen door haar oudere zus. Zij is de linking pin naar twee andere verdachten die zich vermoedelijk met cocaïnehandel bezighouden.

Grote geldbedragen

De douanier had continu de beschikking over een telefoontoestel waarmee ze afgeschermd kon communiceren. Daarmee had zij intensief contact met criminelen die zich bezighielden met de invoer van cocaïne. In totaal gaat het om duizenden berichten waarvan een beperkt deel is ontsleuteld.

Uit onderzoek is gebleken dat de vrouw een sturende rol had. Zij stelde voorwaarden aan betalingen en aan de kwaliteit van de informatie. Daarnaast gaf ze ook gevraagd en ongevraagd adviezen over risico’s en signalen uit de douanesystemen die cruciale info bevatten voor criminelen die zich bezighouden met cocaïnetransporten. De douanier spreekt ook fysiek af met de criminelen.

Hiervoor vraagt de verdachte grote geldbedragen. Per aanvraag vraagt verdachte 25.000 euro. Vermoedelijk slaat ze dat geld bij haar oudere zus op. Bij haar wordt een grote hoeveelheid cash geld aangetroffen.

Vertrouwen in rechtstaat beschadigd

“Het behoeft denk ik geen nader betoog dat verdachte heel goed wist dat haar informatie werd gebruikt om het transport van cocaïne via containers in de haven mogelijk te maken”, aldus de officier van justitie op zitting.

“Er wordt in de chats gesproken over bakken, op rood staan en het HARC-team. Verdachte weet als geen ander dat dit over cocaïne gaat, getuige ook haar opmerking: bij vermoeden ben ik de lul’.”

De ernst van deze feiten kan moeilijk worden overschat. Het gaat in deze zaak om een douanemedewerkster, iemand die bij uitstek belast is met het bewaken van onze landsgrenzen tegen de invoer van verboden goederen, die haar ambt heeft misbruikt voor criminele doeleinden en persoonlijk gewin.

De openbaar aanklager: “Door vertrouwelijke informatie te delen en opzettelijk haar controlefunctie te ondermijnen, heeft zij de kern van het douanetoezicht aangetast. Daarmee heeft zij niet alleen haar ambt verkwanseld, maar ook het publieke vertrouwen in een vitale schakel van onze rechtsstaat beschadigd.”

Het handelen van verdachte staat in direct verband met de grootschalige invoer van cocaïne in deze havenstad, een misdrijf dat de volksgezondheid bedreigt en de integriteit van de economie en samenleving ondermijnt.

“In plaats van de samenleving te beschermen, heeft zij deze willens en wetens blootgesteld aan de risico’s van de internationale drugshandel.”

Tegen de zus van de doaunier heeft het OM een gevangenisstraf van 42 maanden geëist. Tegen de twee mannen is 4 jaar geëist.

Amazon schrapt banen bij clouddivisie vanwege hoge AI-kosten

Amazon

SEATTLE – Amazon gaat banen schrappen bij zijn divisie voor clouddiensten in verband met de stijgende kosten bij het Amerikaanse bedrijf voor kunstmatige intelligentie (AI).

Volgens een woordvoerder worden meerdere teams bij Amazon Web Services (AWS) geraakt door de ingreep. Persbureau Reuters meldt op basis van bronnen dat het gaat om honderden arbeidsplaatsen bij de cloudtak van Amazon.

Amazon zelf wil niet zeggen hoeveel banen verloren gaan door de ingreep. Volgens de zegsman is de maatregel nodig om te kunnen blijven investeren en innoveren op AI-gebied. AWS is ‘s werelds grootste aanbieder van clouddiensten

Amazon-topman Andy Jassy zei in juni nog dat hij verwacht dat het personeelsbestand van het bedrijf de komende jaren zal inkrimpen omdat steeds meer taken worden overgenomen door AI.

Ook andere grote Amerikaanse techbedrijven schrappen banen om kosten te besparen. Zo vervallen bij softwareconcern Microsoft duizenden banen, net als bij Facebook-moederbedrijf Meta.

Neergestoken docent Alblasserdam buiten levensgevaar

Foto: ANP

ALBLASSERDAM – De leerkracht die woensdagavond werd neergestoken in Alblasserdam is stabiel en buiten levensgevaar, meldt Namens de Familie. De 53-jarige man raakte zwaargewond toen hij wilde ingrijpen bij een ruzie tussen drie mannen tijdens de eindmusical van de school.

De familie van het slachtoffer is “enorm opgelucht over de positieve ontwikkelingen”. Ze bedankt in een korte verklaring het ambulance- en ziekenhuispersoneel en ook de collega’s van basisschool Het Palet die eerste hulp hebben verleend.

Verder vragen de naasten om ruimte zodat zij zich de komende tijd kunnen richten “op het herstel van hun geliefde echtgenoot, vader, zoon en broer”. Ook roepen zij media op om terughoudend te zijn met het verspreiden van privégegevens van de man. “Hij heeft als slachtoffer nooit gevraagd om deze verschrikkelijke situatie, waardoor de familie het ongepast vindt om zonder toestemming portretfoto’s of allerlei persoonlijke details te verspreiden, zoals zijn achternaam en gezinssituatie.”

Onderwijsgroep OZHW, waar Het Palet bij hoort, stelt in een verklaring dat de gebeurtenis een “enorme impact” heeft. “Natuurlijk denken we in de eerste plaats aan onze collega en zijn gezin”, zegt Reinoud de Vries, voorzitter van het college van bestuur. “Voor onze kinderen, hun ouders of verzorgers en uiteraard ook voor het docententeam is dit een traumatische gebeurtenis.”

De docenten hebben donderdagochtend met hun klassen besproken wat er is gebeurd. Het schoolbestuur zet volgens De Vries “alles op alles om ouders en hun kinderen de mogelijkheid te geven de hulp in te schakelen die zij nodig hebben”.

Lichamen slachtoffers vliegtuigcrash Southend geborgen

SOUTHEND – De lichamen van de slachtoffers van de vliegtuigcrash bij vliegveld London Southend zijn geborgen, meldt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Zeusch Aviation donderdag.

Het vliegtuigje is weggehaald van de luchthaven en wordt overgebracht naar Farnborough Airport waar de Air Accidents Investigation Branch (AAIB) verder onderzoek gaat doen.

Het vliegtuigje met als bestemming Lelystad Airport stortte zondag kort na het opstijgen neer. In het toestel zaten vier mensen, onder wie een Nederlandse piloot en copiloot. Hun lichamen zijn nu in handen van de gerechtelijke lijkschouwer.

“Op dit moment besteden we onze volledige aandacht aan het waarborgen van de waardige repatriëring van de slachtoffers en het ondersteunen van hun families bij het regelen van een respectvol afscheid”, stelt Zeusch Aviation.

De eigenaar van het vliegtuigje werkt naar eigen zeggen nauw samen met de onderzoeksautoriteiten.

Man gewond nadat hij bekneld raakt tussen vrachtwagen en container

Foto: Persbureau Heitink | SK-Media

BOXMEER – Aan de Industriestraat in Boxmeer is een man gewond geraakt nadat hij tussen een vrachtwagen en een container bekneld raakte. Het incident vond plaats op een bedrijfsterrein.

Twee ambulances, een traumahelikopter, drie politiewagens en de officier van dienst kwamen ter plaatse om hulp te verlenen.

Na een intensieve reddingsactie is het slachtoffer onder begeleiding van een trauma-arts en politie met spoed overgebracht naar een ziekenhuis in Nijmegen.

Over de aard van de verwondingen is nog niets bekendgemaakt.

De arbeidsinspectie is ingeschakeld om de toedracht van het incident te onderzoeken.

Dode door bedrijfsongeval bij afvalverwerker Amsterdam

AMSTERDAM – Bij het Afval Energie Bedrijf (AEB) in Amsterdam is donderdagmiddag iemand om het leven gekomen door een bedrijfsongeval. Het gaat om een “externe collega” die tijdens werkzaamheden van grote hoogte is gevallen, meldt het bedrijf in een verklaring.

“We zijn diep geraakt door dit tragische voorval”, schrijft AEB. “Onze gedachten gaan uit naar de familie en naasten van het slachtoffer.”

Over de identiteit van het slachtoffer is niets bekendgemaakt. Hoe het incident kon gebeuren, wordt onderzocht.

Duitse Just Eat-dochter Lieferando wil 2000 bezorgers ontslaan

BERLIJN – Lieferando, de Duitse dochter van de Nederlandse maaltijdbezorger Just Eat Takeaway, wil tegen het einde van het jaar 2000 bezorgers ontslaan. Dat komt neer op een vijfde van alle bezorgers, heeft het bedrijf donderdag aangekondigd. Aanleiding voor de ontslagen is de samenwerking die het Duitse platform volgend jaar aangaat met lokale onderaannemers voor de bezorging van maaltijden.

Lieferando meldt de medewerkers die hun baan kwijtraken te ondersteunen met een sociaal plan. Het bedrijf verwacht met het nieuwe bezorgmodel onder meer de uitbreiding naar “talrijke” andere steden te kunnen versnellen.

Lieferando ziet de plannen als een “belangrijke stap in de uitbreiding van capaciteit, servicetijden en dekking in buitenwijken”. Lieferando zelf blijft verantwoordelijk voor de meeste bezorgers en actief in ruim 70 procent van de steden. “Elders schakelt het bestelplatform lokale logistieke bedrijven in om flexibeler te kunnen voldoen aan de eisen van restauranthouders, detailhandelaren en eindklanten”, aldus het bedrijf.

“Klanten verwachten een betrouwbare service en korte bezorgtijden”, zei directeur Lennard Neubauer in een interview met het Duitse persbureau dpa. Onder de huidige opzet was dat in sommige gebieden volgens hem echter niet langer mogelijk.

Tien nieuwe IVECO bedrijfswagens voor JLN Transport

ETTEN-LEUR – Tien nieuwe IVECO bedrijfswagens ontving JLN Transport uit Etten-Leur dit jaar al. Vijf moeten er nog komen, waaronder drie elektrische exemplaren. Het transportbedrijf is erg enthousiast over IVECO.

“Het komt vanuit klein”, vertelt directeur Joey Nijkamp. Zijn ouders richtten in 1995 JLN Transport op. In het begin was het een koeriersdienst, waar de IVECO Daily al snel populair werd. “Deze scoorde altijd het best, het was de meest robuuste bestelauto”, aldus Joey. Dit was de start van een goede relatie met het merk. “Nog altijd zijn onze chauffeurs enthousiast over IVECO.”

Verschillende werkzaamheden

Ondertussen telt JLN Transport 60 voertuigen, waarvan een groot deel van IVECO. Niet langer rijden er alleen bestelauto’s: het bedrijf telt daarnaast ondertussen 34 bakwagens en 6 trekkers. De werkzaamheden variëren van het bezorgen van witgoed aan particulieren tot winkeldistributie. In Etten-Leur beschikt JLN Transport bovendien over 1.500 m2 opslag met 1.500 palletplaatsen.

Dit jaar zijn al tien nieuwe voertuigen van IVECO afgeleverd aan JLN Transport. De grootste is een S-Way AS trekker met 500pk. Ook ontving het bedrijf een S-Way AT 360pk bakwagen en vier 210 pk sterke Eurocargo’s. De bakwagens zijn voorzien van laadbakken door Hertoghs Carrosseriën uit Roosendaal. Daarnaast zijn vier IVECO Daily’s afgeleverd, waarvan twee uitgevoerd als BE-combinatie.

Lokale band

JLN Transport heeft ook drie elektrische vrachtwagens aangeschaft. Dit zijn twee S-eWay trekkers en een bakwagen. De twee trekkers zijn voorzien van de langere cabine, die onlangs in Turijn werd onthuld. De nieuwste versie van de S-eWay beschikt over een geavanceerde e-axle en LFP-accu’s, en komt hiermee tot een maximale actieradius van 600 kilometer. JLN Transport bestelde als één van de eerste deze elektrische vrachtwagen, die ze gaan inzetten voor supermarktdistributie.

“De kracht van IVECO zit in de flexibiliteit”, stelt Joey. “Ook bij onze dealer, IVECO Schouten in Etten-Leur, is dat het geval. Ze helpen je ook buiten werktijd, als het moet. Ze staan altijd voor ons klaar, we kunnen altijd bellen. En het helpt natuurlijk dat ze zowat aan het eind van de straat zitten. We hebben een leuke lokale band, echt ons kent ons.”

Mercedes-Benz eActros 600 voor Bolk Transport Almelo

ALMELO – De eerste van twee Mercedes Benz eActros 600 trekkers is afgeleverd bij Bolk Transport in Almelo. De overhandiging, door Mercedes-Benz Truck dealer Baan Twente was op 13 juni, waardoor dit volgens de dealer de eerste in Nederland zou zijn.

Het betreft hier dus een primeur, want Bolk is de eerste Nederlandse vervoerder die aan de slag gaat met de volledig elektrische eActros 600 truck. De trekker, met zijn moderne ProCabin GigaSpace cabine werd in de fraaie Bolk huisstijl uitgevoerd.

Deze eActros 600 krijgt als standplaats het XL Business Park Twente in Almelo. Op deze locatie heeft Bolk sinds kort een gloednieuw eigen laadplein in gebruik. Hier kan Bolk de elektrische trucks op eigen terrein opladen. Een mooie stap richting het aanbieden van zero emissie vervoer aan klanten.

Fleetboard

De truck wordt ingezet in het containervervoer en open transport, waarbij de actieradius van 500 km zeer goed uitkomt. De verwachting is dat deze trucks door hun grote bereik nagenoeg geen praktische nadelen hebben in dit werk ten opzichte van een 4×2 op diesel. Om het beheer van de eActros 600 te optimaliseren wordt de digitale dienst Fleetboard gebruikt.

Links én rechts laden

Standaard wordt de eActros 600 aan de linkerkant opgeladen maar Bolk heeft gekozen voor een extra laadconnector, waardoor de truck aan beide kanten geladen kan worden, wat maar het beste uitkomt.

Compleet uitgerust

Zoals altijd bij Bolk zijn de trucks zeer compleet uitgevoerd. De eActros 600 is onder andere uitgerust met servotwin besturing, wat snelheidsafhankelijke stuurassistentie mogelijk maakt, actieve terugkeer en rijstrookassistentie. Verder is de truck volledig luchtgeveerd, inclusief de cabine. Het rijden gaat bijna geruisloos. Kortom een geweldig comfortabele truck. Dit maakt de chauffeur zeer enthousiast.

Bolk: Al 90 jaar vooruit

Al meer dan 90 jaar gaat Bolk ‘samen vooruit.’ Bolk is een stabiel en uitermate innovatief transportbedrijf en een betrokken partner in warehousing met uiteenlopende activiteiten, opdrachtgevers en samenwerkingen.

COA vraagt acht provincies om noodopvang voor 2600 asielzoekers

DEN HAAG – Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) vraagt acht provincies om in totaal 2600 noodopvangplekken voor asielzoekers te vinden. De organisatie is niet zeker dat er eind juli voldoende opvangplekken in Nederland zijn.

De oproep is gestuurd naar Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Noord-Holland, Overijssel, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland. Die hebben eerder niet voldaan aan de aantallen opvangplekken die ze op grond van de spreidingswet moesten regelen. Het COA vraagt ze “om met ons mee te denken over mogelijke oplossingen om spoedig per provincie 325 extra noodopvangplekken samen met ons te realiseren”.

In een brief aan de provincies schrijft het COA te willen “voorkomen dat we tegen die tijd gemeenten met spoedvragen moeten overvallen”. Daarom vraagt het orgaan “nu al de medewerking van u en uw gemeenten om binnen uw provincie 325 plekken te realiseren op een noodopvanglocatie”.

Oud-minister Marjolein Faber (Asiel) had gevraagd om 101.500 opvangplekken te vinden op grond van de spreidingswet. De termijn daarvoor verliep op 1 juli. Gemeenten hadden 74.500 opvangplekken geregeld. Bijna driekwart van de gemeenten voldeed volgens het COA “geheel of deels”. Van de provincies hadden alleen Groningen, Friesland, Drenthe en Flevoland genoeg opvangplekken gerealiseerd.

VRT: organisatie Tomorrowland bouwt nieuw hoofdpodium

BOOM – De organisatie van het Belgische festival Tomorrowland is bezig om een nieuw hoofdpodium te bouwen, nadat het oorspronkelijke podium woensdag werd verwoest door een brand. Dat meldt de VRT op basis van een e-mail aan de artiesten die vrijdag op de line-up van het dancefestival staan.

“Onze teams zijn op dit moment volop bezig met de opbouw van een nieuwe mainstage, zodat we de line-up kunnen behouden en de optredens op een zo optimaal en veilig mogelijke manier kunnen doorgaan”, citeert de VRT uit de mail die de organisatie met de redactie deelde.

Het streven is nog altijd dat het festival, dat vrijdag begint, gewoon doorgaat. “Op basis van onze huidige inschatting van de situatie, en in overleg met de autoriteiten en de brandweer, is het onze bedoeling – en doen we er alles aan – om de festivaldeuren morgen te openen.”

Walden Group wil Walden Health verkopen aan Yusen Logistics – exclusieve onderhandelingen gestart

PARIJS – Walden Group, een toonaangevende Europese logistieke dienstverlener in de farmaceutische en gezondheidszorgsector, is exclusieve onderhandelingen gestart met Yusen Logistics Group over de voorgenomen verkoop van haar gezondheidszorgdivisie Walden Health. Dat maakte het bedrijf op donderdag 17 juli bekend.

Yusen Logistics, een wereldwijd opererende logistieke speler met hoofdkantoor in Japan en onderdeel van scheepvaartgigant NYK Line, wil met de overname zijn positie in de Europese gezondheidszorglogistiek versterken. Walden Health is actief in twaalf Europese landen en beschikt over ruim 5.400 medewerkers.

Volgens Walden kan de verkoop bijdragen aan een snellere internationale groei van Walden Health, dankzij het wereldwijde netwerk en de logistieke infrastructuur van Yusen. Beide partijen delen een visie op duurzame, conforme en temperatuurgecontroleerde logistiek voor de gezondheidszorg.

Strategische stap

Walden Health groeide de afgelopen jaren uit tot een belangrijke speler in Europa, mede door de overname van Movianto in 2020. Met de beoogde overname moet het bedrijf zich kunnen ontwikkelen tot een wereldwijde logistieke partner voor farmaceutische fabrikanten, groothandels en zorgverleners.

De voorzitter van Walden Group, Stéphane Baudry, benadrukt dat de overname Walden Health in staat stelt om end-to-end logistieke diensten wereldwijd aan te bieden: “Met de ondersteuning van Yusen kan Walden Health de volgende groeifase ingaan, met behoud van focus op kwaliteit en innovatie.”

Ook Hiroki Harada, CEO van Yusen Logistics Group, ziet in Walden Health een sterke aanvulling op het bestaande wereldwijde netwerk van het bedrijf: “Samen kunnen we een unieke propositie bieden in de gezondheidszorglogistiek.”

Verdere stappen

De transactie moet nog worden goedgekeurd door de ondernemingsraden van Walden Group en is onderhevig aan de gebruikelijke wettelijke procedures en goedkeuringen. Financiële adviseurs bij de deal zijn onder andere Morgan Stanley, Crédit Agricole-CIB en Rothschild & Co.

Walden Group blijft zich na de verkoop focussen op haar andere activiteiten, zoals de Mobility-divisie met merken als Ciblex en Relais Colis, gericht op expressvervoer en last-mile delivery.

Verdachte Schammenkamp ook vervolgd voor veroorzaken ontploffing

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie verdenkt de 36-jarige man die werd aangehouden na de explosie aan de Schammenkamp in Rotterdam nu ook van het teweegbrengen van een ontploffing met de dood tot gevolg. De tenlastelegging tegen de man is uitgebreid na onderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI), meldt het OM donderdag.

Op 29 januari 2024 ontplofte ‘s avonds een bedrijfsruimte op de begane grond van het appartementencomplex. Drie mensen kwamen daarbij om het leven.

Niet veel later werd de huurder van de bedrijfsruimte aangehouden. Hij werd tot nu toe verdacht van betrokkenheid bij het vervaardigen van verdovende middelen, omdat het onderzoek naar de oorzaak van de ontploffing nog gaande was. In de omgeving van het pand werden drugsgerelateerde spullen gevonden, zoals zoutzuur en jerrycans met aceton. “Het NFI heeft onderzoek gedaan naar de oorzaak van de ontploffing. Het OM heeft het NFI-rapport bestudeerd en daaruit de conclusie getrokken dat de aanwezige vaten aceton en de gassen die daarbij zijn vrijgekomen, de explosie hebben veroorzaakt”, licht een woordvoerder van het OM toe.

Jalal O. hielp na de ramp om het lichaam van een van de drie dodelijke slachtoffers uit het puin te halen. Hij kwam in oktober vorig jaar op vrije voeten. De man kreeg een enkelband, moest zijn paspoort inleveren en kreeg een gebiedsverbod voor de wijk Zuidwijk.

Het OM zegt dat er een nieuwe zitting bij de rechtbank in Rotterdam zal volgen. Dan zal het rapport van het NFI worden besproken. De zaak wordt voorlopig nog niet inhoudelijk behandeld. De verdediging krijgt eerst de kans om onderzoekswensen te formuleren.

×