Clicky

donderdag 13 juni 2024 - 17:52 uur
Home Blog Pagina 4

IEA verwacht ‘ongeëvenaard’ overaanbod van olie in 2030

PARIJS – De wereldmarkt krijgt in 2030 waarschijnlijk te maken met een fors overaanbod van olie, verwacht het Internationaal Energie Agentschap (IEA). Doordat de capaciteit om olie op te pompen veel sterker groeit dan de vraag naar de grond- en brandstof, ontstaat volgens de adviseur over energiezaken een “ongeëvenaard” overschot van 8 miljoen vaten per dag.

Dat de groei van de vraag naar olie afvlakt, is volgens het IEA onder andere het gevolg van de overgang naar niet-fossiele brandstoffen om de opwarming van de aarde te beperken. Zo groeit het elektrische wagenpark en verdringen gas en hernieuwbare energiebronnen olie steeds meer in de elektriciteitssector.

Volgens het in Parijs gevestigde agentschap haalt het aanbod van olie de vraag vanaf 2025 al in, vooral doordat landen buiten oliekartel OPEC+ meer gaan produceren. Als dit tot lagere olieprijzen leidt, kan dat volgens het IEA voor problemen zorgen bij de winning van schalieolie in de Verenigde Staten. Het zou ook de plannen van de OPEC+ om de olieprijzen te stutten overhoop kunnen gooien.

IEA-topman Fatih Birol voorspelt dat de vraag naar olie aan het einde van dit decennium zijn piek heeft bereikt. Olieconcerns doen er goed aan “om er zeker van te zijn dat hun strategieën en plannen bestand zijn voor de veranderingen die plaatsvinden”.

Dat de olievraag de komende jaren nog wel toeneemt, komt deels door de verwachte groei van grote Aziatische economieën zoals India en China. Daarnaast zullen mensen vaker het vliegtuig pakken, waarvoor kerosine nodig is. Ook groeit de petrochemische industrie door, die aardolie als grondstof nodig heeft.

Dit is waarom de autoleasemarkt blijft groeien

Foto: Pexels

Sinds de jaren 80 is het leasen van een auto flink gegroeid. Veel bedrijven kozen ervoor om hun personenauto’s en bedrijfsbussen niet meer aan te schaffen, maar te leasen. Waar het in de beginjaren voornamelijk zakelijke leasecontracten waren, is de vraag naar private lease de afgelopen jaren ook flink gestegen. Het afgelopen jaar is de totale leasemarkt gegroeid met 6,2%. Momenteel rijden er meer dan 1,3 miljoen leaseauto’s op de Nederlandse wegen. In dit artikel gaan we dieper in op de ontwikkelingen in de leasemarkt. 

De eerste leasecontracten 

In Nederland begon het leasen van een auto in de jaren 80. Grote bedrijven zochten oplossingen voor hun mobiliteitsprobleem waarbij zij zelf minimaal risico liepen. Voor het wagenparkbeheer werden aparte holdings opgericht. Hieruit ontstonden gespecialiseerde autoleasebedrijven, die vandaag de dag nog steeds de zakelijke markt bedienen. 

Auto leasen of kopen 

Waar het in de beginjaren niet meer dan normaal was om een nieuwe auto aan te schaffen, werden de voordelen van het leasen van een auto ook snel duidelijk. Het aanschaffen van één of meerdere auto’s is voor bedrijven een flinke investering. Niet altijd hebben ze de financiële middelen om dit op te hoesten. Door een auto te leasen, is er geen grote financiële investering nodig om het wagenpark te kunnen uitbreiden. Zorgen maken over onderhoud of verzekering hoeft ook niet meer. Dit zit allemaal in het contract.  

Ontwikkelingen de laatste jaren 

De laatste jaren is de leasemarkt flink ontwikkeld. Doordat de economie goed draait, is de vraag naar leaseauto’s groter. Steeds vaker krijgt een werknemer vanuit de werkgever een leaseauto aangeboden. Een leaseauto is een extra, soms noodzakelijk, goed dat een werknemer naast zijn loon krijgt. Voor veel werknemers is een leaseauto een reden om wel of niet voor een bepaalde werkgever te kiezen. 

Nu is het wagenpark de laatste jaren flink veranderd. Waar eerst juist dieselauto’s, door de lage brandstofkosten, enorm populair waren, zijn het nu de elektrische auto’s. Door Europese emissiedoelstellingen moet het wagenpark in rap tempo vergroend worden. Vele autofabrikanten brengen elektrische auto’s op de markt. De overheid heeft het leasen van een elektrische auto interessant gemaakt bij leaserijders doormiddel van het hanteren van een lagere bijtelling.  

Ook bedrijfsbussen en vrachtwagens moeten eraan geloven. Zo zijn vervuilende bedrijfswagens in veel grote steden niet meer welkom. De vraag naar elektrische bedrijfsbussen en vrachtwagens neemt ook zienderogen toe.  

De verschillende leasevormen 

Bij lease wordt er vaak gedacht aan zakelijke lease. Een meerjarig leasecontract dat een werkgever voor zijn werknemer afsluit, maar er zijn de laatste jaren tal van andere leasevormen ontstaan die enorm populair zijn geworden. 

Private lease 

In het begin waren het vooral werkgevers die voor hun werknemers een leasecontract afsloten. De behoeften voor het leasen van een auto onder particulieren nam enorm toe waardoor private lease ontstond. Voor leasemaatschappijen is de particuliere markt een heel interessante markt waar nog veel groei in zit. Voor particulieren is het relatief eenvoudig om tegen geringe maandelijkse kosten een auto te leasen. In plaats van forse investeringen te moeten doen, hebben ze met een maandelijks bedrag een nieuwe auto die volledig naar wens kan worden samengesteld.  

Shortlease 

Een andere leasevorm die de afgelopen jaren flink gegroeid is, is shortlease. Waar je bij een leasecontract een vast meerjarig contract aangaat, ga je bij shortlease een flexibel contract aan. In de constant veranderende markt is dit voor veel mensen een uitkomst. Zo is shortlease voor startende ondernemers een uitkomst. Waar zij bij een vast leasecontract financiële cijfers moeten overhandigen wat als starter niet altijd mogelijk is, kunnen ze vaak vrij eenvoudig een shortlease contract afsluiten. Het voordeel van shortlease is dat je een flexibel contract aangaat die elk moment op te zeggen is. Lukt het niet meer om aan de financiële verplichtingen te voldoen, wordt de auto in beslag genomen en eindigt het contract. Doordat bij shortlease voor jong gebruikte auto’s wordt gekozen in plaats van nieuw geleverde auto’s, is het risico voor de leasemaatschappij ook een stuk minder.  

Ook onder particulieren is shortlease steeds populairder. Het nadeel van een private leasecontract is dat er bij vele leasemaatschappijen een registratie gedaan wordt bij het BKR. Dit heeft grote gevolgen voor wanneer iemand een hypotheek afsluiten wil. Met private shortlease heb je niet te maken met zo’n BKR-registratie. 

Leasen iets voor jou? 

De leasemarkt ontwikkelt zich in rap tempo. Door de groeiende economie, groeit ook de vraag naar auto’s en daarmee de leasemarkt. Leasen is vandaag de dag niet meer alleen weggelegd voor grotere bedrijven, ook particulieren kunnen eenvoudig een auto leasen. Liever iets meer flexibiliteit in je leasecontract? Dan is shortlease de ideale leaseconstructie. Meer weten over shortlease? Klik hier voor meer informatie over zakelijke shortlease. Ben je toe aan een nieuwe auto? Overweeg dan een (short)lease. 


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Rechtbank: drie hoofdverdachten in zaak De Vries schuldig aan moord

Peter R. de Vries

AMSTERDAM – De rechtbank vindt het bewezen dat drie hoofdverdachten in de zaak over de dood van Peter R. de Vries schuldig zijn aan moord. Het gaat om de vermeende schutter Delano G., chauffeur Kamil E. en moordmakelaar Krystian M.

Peter R. de Vries werd op 6 juli 2021 neergeschoten in het centrum van Amsterdam, na een optreden in RTL Boulevard. Hij overleed negen dagen later aan zijn verwondingen.

Volgens de rechtbank hadden de drie mannen een vooropgezet plan om De Vries te vermoorden en speelden zij daar alle drie een onmisbare rol in. Daarbij hadden de drie voldoende tijd en gelegenheid om zich te bedenken, maar deden dit niet.

Tegen alle drie heeft het Openbaar Ministerie een levenslange celstraf geëist. Het vonnis van de rechtbank Amsterdam is nog bezig.

Brussel wil doorpakken met landelijke invoering EU-immigratieregels

BRUSSEL – Brussel wil snel doorpakken met de invoering van de nieuwe Europese immigratieregels. Alle EU-lidstaten moeten voor het eind van het jaar een schema hebben klaarliggen hoe ze die regels gaan inpassen in de eigen nationale wetgeving.

Om daarbij te helpen, heeft de Europese Commissie woensdag een stappenplan gepresenteerd. De Europese Commissie benadrukt dat het hele immigratiepact een samenspel van regels is die elkaar aanvullen.

Lidstaten moeten dus het hele pakket tegelijk op orde krijgen en niet alvast één maatregel invoeren en de andere nog even laten wachten. Het plan wordt donderdag al door de lidstaten besproken op een vergadering van ministers van Binnenlandse Zaken in Luxemburg.

Honden de dupe van vercommercialisering dierenzorg

DEN HAAG – Er is al langere tijd veel te doen over de hoge kosten voor dierenzorg en de gevolgen daarvan. Een van die gevolgen is dat huisdiereigenaren dierenartsbehandelingen uit- of zelfs afstellen. Daardoor worden hun dieren niet of niet op tijd behandeld. Soms moeten ze zelfs worden ingeslapen omdat er te laat is ingegrepen.

De Koninklijke Hondenbescherming vindt dit onacceptabel en is een petitie voor betaalbare dierenzorg gestart. Hiermee schaart de stichting zich achter moties van de SP, PvdD en PVV. De petitie is al meer dan 27.500 keer getekend.

Tot 1998 hadden we in Nederland vaste tarieven voor dierenartsbehandelingen. De prijzen zijn daarna vrijgegeven met het idee dat een bezoek aan de dierenarts goedkoper en transparanter zou worden. Maar daar lijkt weinig van terechtgekomen. De afgelopen jaren zijn er grote prijsverschillen ontstaan tussen dierenartsen. Een belangrijke oorzaak daarvan lijkt te liggen in de overnames van praktijken door buitenlandse investeerders. Ongeveer een derde van alle dierenartspraktijken in Nederland is momenteel in buitenlandse handen. Prijzen zijn na deze overnames aanzienlijk hoger. “We hebben rekeningen onder ogen gekregen van een simpele enting bij een hond. Er zijn artsen die daar bijna dubbel zoveel voor rekenen als andere artsen,” zegt Daphne Groenendijk, directeur van de Koninklijke Hondenbescherming.

Teckel bij dierenarts

De Hondenbescherming roept de minister op de vercommercialisering van de dierenzorg tegen te gaan en maximumprijzen voor basiszorg dierenartsbehandelingen in te stellen. Daarnaast wil de dierenorganisatie de kosten van dierenzorg beperken door het BTW-tarief te verlagen van 21% naar 9%.

Demissionair minister Adema doet momenteel onderzoek naar de tarieven van dierenartsen. De resultaten daarvan worden na de zomer verwacht. Vervolgens zouden er maatregelen genomen kunnen worden. Tenminste, zo wordt het plaatje geschetst. Om extra druk uit te oefenen gaan we onze petitie binnenkort aan de Tweede Kamer overhandigen. We willen er koste wat kost voor zorgen dat er iets gaat gebeuren. Want het is onaanvaardbaar dat onschuldige dieren de dupe zijn van stijgende prijzen en een tekort aan dierenartsen.

Meer dierenartsen nodig

Het werk van dierenartsen is slopend en zwaar. En omdat er al een tekort aan dierenartsen is, loopt de werkdruk alleen maar op. Groenendijk: “We kunnen ons goed voorstellen dat de verleiding dan groot is om je te laten over- of uitkopen door investeerders. Maar we zien liever dat onderzocht wordt hoe de werkdruk voor dierenartsen verlaagd kan worden en hoe meer dierenartsen in het vak gekregen én gehouden kunnen worden.”

Huisdierenverzekering of spaarpotje

Huisdiereigenaren dragen zelf natuurlijk ook verantwoordelijkheid als het gaat om de kosten voor dierenzorg, benadrukt de Hondenbescherming. “Je committeert je aan een dier en daar hoort ook de zorg ervoor bij. Daarom roepen wij ook altijd op om als (toekomstige) hondeneigenaren financieel voorbereid te zijn, zodat onverwachte hoge dierenartsrekeningen niet tot hartverscheurende situaties leiden. Dat kan bijvoorbeeld door een huisdierenverzekering af te sluiten of voor een spaarpotje te zorgen.”

Mijd de dierenarts niet!

De Hondenbescherming vindt het belangrijk dat honden altijd goede zorg krijgen. “Twijfel je over de gezondheid van je hond? Neem dan altijd contact op met je dierenarts. Wacht niet af en stel niet uit. Door direct in actie te komen, voorkom je dat de problemen van je hond groter worden”, drukt Groenendijk hondeneigenaren op het hart.

Verplichte documentregistratie nu ook voor ‘Domestic’ containers op ECT Euromax terminal

ROTTERDAM – In navolging van Export containers is het vanaf 15 juni 2024 ook voor ‘Domestic’ containers verplicht op de ECT Euromax terminal om een (Domestic) document te registreren. Containers zonder een geregistreerd document worden niet meer aangenomen, meldt ECT woensdag.

Het Domestic document moet worden geregistreerd via de MED service van Portbase.

Deze verplichting gaat in op zaterdag 15 juni aanstaande, tot die tijd is het nog niet mogelijk om een Domestic document te registreren.

Bovenstaande wordt ingevoerd in opdracht van de Douane om zodoende de ladingstroom beter te kunnen monitoren, zegt ECT.

Voor de ECT Delta terminal is deze verplichting nu nog niet van toepassing. Naar verwachting zal de registratie van Domestic documenten voor de ECT Delta terminal twee weken later verplicht worden gesteld.

NAVO-chef zegt Orbán toe dat eis voor steun Rutte in orde komt

Stoltenberg en Orban

BOEDAPEST – Hongarije hoeft geen troepen of financiële steun te leveren aan de hulp van de NAVO aan Oekraïne, verzekert NAVO-chef Jens Stoltenberg. Dat was Hongarije al niet verplicht, maar premier Viktor Orbán wilde dat onderstreept zien voor hij zich achter Mark Rutte zou kunnen scharen als opvolger van Stoltenberg. “Daarmee heeft Hongarije de garanties gekregen die het nodig heeft”, zegt Orbán.

Stoltenberg “accepteert” dat Hongarije buiten de NAVO-steun aan Oekraïne wil blijven, zegt hij na een bezoek aan Orbán in Boedapest. NAVO-landen zijn wel verplicht elkaar te helpen als ze worden aangevallen.

Orbán zegt toe dat Hongarije geen NAVO-besluiten zal blokkeren waarop de andere lidstaten aandringen. Het land blijft het daarmee oneens, maar het beseft volgens de Hongaarse premier dat het niet lukt om de anderen over te halen.

Hongarije heeft beloofd zich niet te verzetten tegen de langjarige financiële hulp aan Oekraïne waartoe de NAVO wil besluiten op de top van de westerse militaire alliantie volgende maand in Washington, stelt Stoltenberg. En evenmin tegen het voornemen om de steun niet langer aan de NAVO-landen over te laten, maar die binnen het bondgenootschap te coördineren en plannen. “Dit is een manier die zal werken”, denkt Stoltenberg.

Havenbedrijf Rotterdam moderniseert Scheurhaven op Landtong Rozenburg

Foto: Port of Rotterdam

ROTTERDAM – Hakkers Waterbouw BV is namens Havenbedrijf Rotterdam NV begonnen met de herinrichting en verdieping van de Scheurhaven op de Landtong Rozenburg, zodat de haven efficiënter kan worden gebruikt door de diverse maritieme dienstverleners. Onlangs werd daarvoor de veiligheidsverklaring ondertekend.

De herinrichting van de Scheurhaven is noodzakelijk omdat de huidige tien ligplaatsen voor slepers sterk zijn verouderd. De sleepboten van de havensleepdiensten zijn door de jaren heen groter geworden, met meer diepgang zodat er nu onvoldoende diepte is in de Scheurhaven. Alleen baggeren is geen optie, omdat de taluds al heel steil en aan het einde van de levensduur zijn. Bovendien is de haven te smal. Naast vervanging van de ligplaatsen is daarom structurele verdieping noodzakelijk.

Walstroom

Er komt een damwand van 300 meter om in deze smalle haven een diepgang van negen meter te kunnen realiseren. De pontons voor de sleepboten worden vernieuwd. Alle ligplaatsen krijgen walstroom. Die wordt in de bouwfase al benut om het grotendeels elektrische materieel van Hakkers op te laden. Zo kunnen er een volledig elektrisch werkschip, kraan, boorstelling en trilblok ingezet worden. Daarmee vermijdt Hakkers 97% CO2-uitstoot in de realisatiefase.

De uitvoering is complex, omdat de haven operationeel moet blijven tijdens de bouw. Daarom zijn de gebruikers van de haven intensief betrokken bij dit project.

Kunststof

De herinrichting past in het beleid van het Havenbedrijf dat erop is gericht om de bedrijfsvoering te verduurzamen. De Rotterdamse haven wil in 2050 klimaatneutraal zijn en tegelijkertijd vitaal en concurrerend blijven. Het Havenbedrijf geeft daarbij het voorbeeld. Zo wordt in de Scheurhaven voor het eerst in Rotterdam gewerkt met pontons van kunststof (HDPE) in plaats van staal. Het gaat in totaal om vijf pontons; twee van volledig kunststof geleverd door Damen Shipyards en drie door Hakkens geleverde hybride pontons. Daarbij is de bovenkant van staal en de rest van kunststof, zodat het ponton de krachten van zwaardere schepen (slepers) aan kunnen.

Het Havenbedrijf onderzoekt mogelijkheden om het gebruik van staal te verminderen en te vervangen door duurzamere alternatieven. Het ponton is duurzaam omdat HDPE – kunststof, lichter en daardoor minder CO2-uitstoot in de ‘life cycle’. Het materiaal is bovendien recyclebaar. Staal moet je coaten (zit chroom in), HDPE hoef je niet te conserveren. In de loop van juni komt het eerste ponton van kunststof naar de Margriethaven in Rotterdam om het te testen.

Masterplan Slepers

De toename van grote zeeschepen zorgt ervoor dat de vraag naar sleepbootassistentie is vergroot. Om kwalitatief goede en voldoende plekken voor de havensleepdiensten in de haven te hebben is in 2019 het Masterplan Slepers opgesteld. Dit plan omvat onder andere drie locaties die ontwikkeld moeten worden om voldoende havensleepdienst service te kunnen verlenen in het westelijk havengebied nu en ook op lange termijn.

De locaties zijn: Prinses Margriethaven, Yangtzekanaal en Scheurhaven. In de Prinses Margriethaven zijn zes ligplaatsen gerealiseerd en langs het Yangtzekanaal (recent gegund) worden twaalf ligplaatsen aangelegd. Met de realisatie van de tien ligplaatsen in dit Scheurhavenproject wordt het Masterplan Slepers afgerond. In het project worden tevens de ligplaatsen van de overige serviceverleners verplaatst.

Miljoenen Europeanen kijken illegaal naar grote sportevenementen

ALICANTE – Miljoenen Europeanen kijken deze zomer illegaal naar sportevenementen. Volgens het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) maakt 12 procent van alle Europese burgers gebruik van illegale downloads of streamingdiensten om naar sport te kijken.

In Nederland gaat het zelfs om 15 procent van de consumenten en 31 procent van de jongeren tussen 15 en 24 jaar.

Het EUIPO schat dat piraterij op alle media jaarlijks een miljard euro aan onrechtmatige inkomsten genereert. Het probleem van piraterij bij live-evenementen is volgens het bureau een “existentieel probleem” voor de financiering van sport. De inkomsten uit intellectuele-eigendomsrechten worden op basis van solidariteit herverdeeld onder de sportbeweging en de atleten.

Naast sportuitzendingen heeft de sportartikelensector in de EU te maken met een omzetverlies van 850 miljoen euro per jaar door namaakproducten. Volgens het EUIPO geeft gemiddeld 10 procent van de jongeren in de EU in de leeftijdsgroep van 15 tot 24 jaar toe namaaksportuitrusting te kopen.

Fabrikanten lopen hierdoor naar schatting 851 miljoen euro per jaar mis, wat overeenkomt met 11 procent van de totale verkoop in de sector. Circa 8 procent van de Nederlanders tussen 15 en 24 jaar koopt bewust online namaaksportuitrusting.

VN-onderzoekers beschuldigen Israël en Hamas van oorlogsmisdaden

Gaza

GENÈVE – Zowel Israël als Hamas heeft aan het begin van de oorlog in de Gazastrook oorlogsmisdaden gepleegd, oordelen onderzoekers voor de Verenigde Naties. Israël zou zich ook schuldig hebben gemaakt aan misdaden tegen de menselijkheid vanwege het grote aantal burgerslachtoffers.

Bij de oorlogsmisdaden van beide partijen gaat het onder meer om martelingen, moorden en wrede en onmenselijke behandelingen. Israël zou daarnaast ook nog uithongering als oorlogsmethode hebben gebruikt door de Gazastrook volledig af te sluiten voor voedsel, drinken en medicijnen. Het rapport constateerde “wijdverspreide of systematische aanvallen gericht tegen de burgerbevolking in Gaza”. De onderzoekers gebruiken daarvoor ook het woord ‘uitroeiing’.

Israël werkte niet mee aan het onderzoek van de VN-onderzoekscommissie (COI) en noemt de uitkomst vooringenomen. Hamas heeft nog niet gereageerd.

“Het is noodzakelijk dat iedereen die misdaden heeft gepleegd, ter verantwoording wordt geroepen,” zegt de voorzitter van de commissie, Navi Pillay. “Israël moet onmiddellijk stoppen met zijn militaire operaties in de Gazastrook. Hamas en Palestijnse gewapende groeperingen moeten onmiddellijk stoppen met raketaanvallen en alle gijzelaars vrijlaten.”

Het is het eerste uitgebreide onderzoek van de Verenigde Naties naar de gebeurtenissen van 7 oktober en daarna. Hamas doodde op die dag zo’n 1200 Israëliërs, nam ongeveer 250 gijzelaars en maakte zich volgens de VN schuldig aan verkrachtingen en seksueel geweld. Bovendien hebben de onderzoekers “aanzienlijk bewijs” gezien van onder meer lijkschennis, onthoofdingen en zijn video’s gemaakt van mensen die voor de ogen van hun kinderen werden vermoord, “voor propagandadoeleinden”.

Israël reageerde door de Gazastrook te bombarderen en binnen te vallen. Bij die oorlog zijn volgens de gezondheidsautoriteiten meer dan 37.000 Palestijnen gedood.

Derde rapportage Nederlandse railinfrastructuur: zorgen blijven

In de derde rapportage over de fysieke kwaliteit van de railinfrastructuur constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat ProRail hard werkt aan het verbeteren van de veiligheid op het spoor. Zorgen blijven er ook, net als in de eerdere rapportages uit 2014 en 2019. Deze rapportage verschijnt elke 5 jaar op verzoek van de Tweede Kamer, onder leiding van voormalig Kamerlid Kuiken, om de fysieke kwaliteit van het spoor te controleren.

Het Nederlandse spoorwegennet is één van de veiligste van Europa. Goed zicht op en beheersing van de risico’s blijft nodig om de veiligheid van het spoor nu en in de toekomst te waarborgen. Een goed geoperationaliseerd veiligheidsbeheersysteem (VBS) is hiervoor een voorwaarde. Het VBS bestaat namelijk uit processen en procedures die er samen voor zorgen dat de Nederlandse spoorinfrastructuur veilig te gebruiken is. De ILT vindt dat ProRail vaart moet maken met landelijke borging van het VBS.

Vervolgacties

Dat blijkt onder andere uit de objecten in de infrastructuur die de ILT heeft geïnspecteerd. Hier werden overschrijdingen geconstateerd waar ProRail geen weet van had en overschrijdingen waarbij de juiste vervolgacties misten. Het is een van de redenen waarom een snelle borging van het VBS zo belangrijk is.

Accent

Daarbij moet worden opgemerkt dat deze derde rapportage in vorm en inhoud verschilt van de eerdere rapportages uit 2014 en 2019. Hierin was de conclusie dat het overgrote deel van het spoor veilig was. Er was weinig aanleiding om aan te nemen dat hier de afgelopen jaren (grote) veranderingen in zijn geweest. In dit onderzoek is daarom gekozen voor een aanpak waarbij het accent van de inspecties ligt op ‘de kwaliteitsborging van het onderhoud’.

Ogen en oren

In lijn met die aanpak valt op dat de prestatiegerichte onderhoudscontracten onbedoeld zorgen voor negatieve effecten. De contracten zijn zo ingericht dat het onaantrekkelijk kan zijn voor aannemers om normoverschrijdingen te melden, terwijl aannemers de ogen en oren in het veld zijn. Er zit namelijk een bonus-malussysteem in de contracten. Bij veel geconstateerde normoverschrijdingen betaalt de aannemer een soort boete.

Oplossen

De ILT ziet dat ProRail hard werkt aan verbeteringen om beter zicht te krijgen op de fysieke staat van het spoor en de risico’s te beheersen. Na gesprekken met ProRail over de verschillende zorgen, neemt de spoorwegbeheerder vaker en sneller regie bij het oplossen van problemen. Zo werkt ProRail er hard aan om de onderhoudsprocessen robuuster te maken en reageerde ProRail bijvoorbeeld kordaat op de ontdekking van nieuwe storingen bij bevestigingsmiddelen.

Inspanning

Dankzij grote inspanningen krijgt ProRail meer zicht op de fysieke staat van het spoor en is de organisatie beter in staat om de risico’s te beheersen. Op onderdelen is er nog meer inspanning nodig. Dan gaat het met name om de borging van het VBS door alle lagen van de organisatie heen.

Eerste paal vestiging Sustainable Fuel Plant (SFP) in havengebied

Eerste paal geslagen SFP Harlingen

HARLINGEN – SFP heeft officieel de eerste paal geslagen voor de bouw van haar nieuwe installatie. Dit bedrijf past bij de havenvisie en de bestaande industrie in het havengebied en is daarmee een welkome aanvulling. Directeur Paul Pot geeft aan: “De haven van Harlingen is een belangrijk onderdeel van Harlingen en draagt bij aan economische en duurzame ontwikkeling. SFP is een partij die voorop loopt in de energietransitie. Zulke bedrijven bieden nieuwe kansen voor verdere ontwikkeling.”

Port of Harlingen beschrijft in haar visie dat verduurzaming en energietransitie belangrijke onderwerpen zijn. Daarnaast wil de gemeente Harlingen in 2050 een aardgasvrije gemeente zijn. De vestiging van SFP kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren.

Locatie

SFP vestigt zich in het havengebied, aan de Lange Lijnbaan tussen Kraanbedrijf KTF en bouwgrondstoffenbedrijf Spaansen. SFP produceert biogas uit plantaardige reststromen. De vestiging van SFP is in deze tijd waarin er veel aandacht is voor de energietransitie en verduurzaming een prima keuze op de juiste plek.

Groengas

SFP Friesland produceert met haar installatie voldoende biogas om de woningen in Harlingen met groengas te verwarmen. De ambitie van de Nederlandse overheid is om in 2030 per jaar 2 miljard m3 groengas te produceren. Vandaag de dag is dat zo’n 280 miljoen m3 groengas. Groengas heeft de kwaliteit van aardgas die gebruik kan maken van bestaande gasleidingen.

NV Port of Harlingen is een zelfstandig havenbedrijf, met de gemeente Harlingen als enige aandeelhouder. Het havenbedrijf is verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, het onderhoud en de exploitatie van de havens in Harlingen. Daarnaast zorgt Port of Harlingen voor het handhaven van een veilige en vlotte afhandeling van de scheepvaart. In samenwerking met stakeholders wil Port of Harlingen in 2035 hét duurzame maritieme en logistieke hart van Noord-Nederland zijn. Daarbij wordt ingezet op werkgelegenheid, continuïteit en groeimogelijkheden voor het havenbedrijfsleven.

Ali B direct geëmotioneerd bij begin zedenzaak

Ali B

HAARLEM – Ali B heeft aan het begin van de behandeling van zijn strafzaak direct het woord genomen. De rapper vertelde geëmotioneerd dat de beschuldigingen tegen hem gebaseerd zijn op leugens. Ook zei de artiest dat hij suïcidegedachten heeft gehad.

“Ik had net een moment van ontlading. Er is de suggestie gewekt dat ik tijdens mijn werk mensen heb verkracht en aangerand”, zei B., waarna zijn stem brak. De rapper vroeg zich af waarom de slachtoffers niet eerder aan de bel trokken. Zelf benadrukte hij dat hij nooit eerder een signaal heeft gekregen dat hij tegen de zin van de slachtoffers iets heeft gedaan.

Volgens B. begon de nachtmerrie waarin hij zit half januari 2022, een week voordat de veelbesproken uitzending van BOOS over The Voice of Holland naar buiten kwam. “Toen begon de rollercoaster. Ik vond het doodeng om dat vanuit het niets te horen.”

Angstaanvallen

B. was bang dat hij door de beschuldigingen zijn gezin kwijt zou raken en hij vertelde dat hij nauwelijks tijd had om alles te verwerken. “Ik heb gesmeekt om meer tijd, maar zonder grondig onderzoek moest de uitzending van BOOS er zo snel mogelijk komen.”

Ook sprak B. over “leugens” van BOOS-presentator Tim Hofman. “Op basis van zijn leugens werd ik uitgemaakt voor een beest en een seksueel roofdier. Collega’s en vrienden gingen er ook blind in geloven en willen niet meer met mij geassocieerd worden. Alsof ik een besmettelijke ziekte was.”

B. had in de afgelopen twee jaar last van angstaanvallen. “Ik zat in een doolhof zonder uitgang”, zei de rapper, die naar eigen zeggen zo diep in de put zat dat hij zelfmoordgedachten kreeg. “De dood leek warmer dan het leven. Ik dacht: misschien is het beter voor mijn familie dat ik niet meer besta.”

UPS Healthcare breidt Europese hub in Roermond uit

ROERMOND – UPS Healthcare kondigt de uitbreiding van zijn Europese hub faciliteit in Roermond aan. De logistieke dienstverlener voegt 21.860 m² toe aan de bestaande faciliteit en vergroot zijn koelketencapaciteit. Deze vormt een cruciale schakel in een sterke en betrouwbare toeleveringsketen voor een groot aantal complexe biofarmaceutische producten.

Met de uitbreiding van de faciliteit in Roermond kan UPS zijn koelketencapaciteit en mogelijkheden vergroten. De hub in Roermond beschikt nu over meer dan 200 ULT-vriezers (ultra-low temperature) die temperatuurgevoelige producten tot -80 °C kunnen bewaren. Daarnaast voegt de faciliteit ongeveer 3.200 palletposities toe aan zijn bestaande portfolio voor opslag van temperatuurgevoelige producten bij 2 °C tot 8 °C.

Wereldwijd beschikt UPS Healthcare nu over 1,6 miljoen m² cGMP- en GDP-conforme opslagruimte, waarvan 930.000 m² gewijd is aan de koudeketen. Sinds 2020 heeft het zijn globale netwerk van opslagruimte die voldoet aan de vereisten voor de gezondheidszorg meer dan verdubbeld.

Antwoord op een groeiende markt

De uitbreiding van de faciliteit komt tegemoet aan de vraag naar geavanceerde en temperatuurgecontroleerde logistiek in de gezondheidszorg. De wereldwijde markt voor biologische geneesmiddelen zal naar verwachting stijgen van 342,9 miljard euro in 2024 tot 564,6 miljard euro tegen 20291. De Nederlandse farmasector zal naar schatting met 6,17 procent groeien tussen 2024 en 2028, wat neerkomt op een marktvolume van 7,03 miljard euro tegen 2028.

“De behoeften van de samenleving op het gebied van gezondheidszorg veranderen. Er is meer behoefte aan biologische geneesmiddelen en die vereisen een complexe temperatuurgecontroleerde logistiek met duurzame end-to-end-oplossingen. Zo krijgen we de patiëntkritische producten op tijd en op de juiste temperatuur waar ze moeten zijn, van lab tot aan de patiënt”, zegt Anouk Hesen, Operations Director, UPS Healthcare West Europe. “Door de uitbreiding van de faciliteit in Roermond zijn we in staat om een groter aanbod te bieden van onze koudeketenlogistiek aan een snelgroeiende en innovatieve markt.”

Strategische ligging

De faciliteit in Roermond bevindt zich dicht bij de Europese luchthub van UPS op de luchthaven Keulen-Bonn en heeft directe toegang tot grote havens zoals Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. Daarnaast beschikt UPS Healthcare over een vloot met temperatuurgecontroleerde voertuigen.

Bovendien ligt Roermond binnen een straal van 1.000 km van 80 procent van de Europese gezondheidszorgmarkt. De combinatie van een centrale strategische ligging en een gespecialiseerde vloot zorgt ervoor dat levering binnen 24 uur mogelijk is in het merendeel van Europa.

Hernieuwbare energie om duurzaamheidsdoelstellingen te halen

De nieuwe UPS Healthcare faciliteit beschikt over 2.500 geïnstalleerde zonnepanelen die meer dan 1,2 GWh energie leveren. Dat staat gelijk aan het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van meer dan 450 huishoudens in Nederland3. De zonnepanelen stellen UPS in staat om stroom terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Dat draagt bij aan zijn lokale duurzaamheidsinspanningen rond hernieuwbare energie en bij de doelstelling van UPS om één op de vier vestigingen van hernieuwbare energie te voorzien tegen 2025. Tegen 2035 moeten alle faciliteiten op hernieuwbare energie draaien.

De duurzaamheidsinspanningen van UPS Healthcare hebben ook een gunstig effect op zijn klanten. EU-regelgeving schrijft verplicht grote en beursgenoteerde bedrijven regelmatig verslag uit te brengen over hun impact op het milieu via een duurzaamheidsrapportage. Daarin wordt de uitstoot van toeleveranciers ook meegerekend. Een lagere uitstoot in de faciliteiten van UPS Healthcare betekent dus een lagere uitstoot voor de klantenketen.

Gevaarlijke stof verpakt in papieren zakken: PV en schikkingsvoorstel van 2400 euro

Foto: ILT | X

ROTTERDAM – Gisteren, dinsdag 11 juni 2024, controleerde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in Rotterdam een trekker met een met dekzeil uitgeruste oplegger waarmee een milieugevaarlijke vaste stof (UN3077) werd vervoerd. Deze gevaarlijke stof was verpakt in papieren zakken, type 5M1.

Dergelijke zakken mogen alleen in gesloten voertuigen of gesloten containers worden vervoerd. Een met dekzeil uitgeruste oplegger voldoet hier niet aan, meldt de ILT op X.

Daarnaast kon de chauffeur geen vervoersdocument overleggen waar de gevaarlijke stof op stond omschreven.

Hiervoor is tegen de vervoerder PV opgemaakt. Een schikkingsvoorstel van 2400 euro is ter plaatse betaald.

Nadat de lading uit de oplegger was gelost, kon de combinatie zijn weg weer vervolgen.

LAATSTE NIEUWS

Twee nieuwe lesvrachtwagens voor Hoekstra Opleidingen

ALKMAAR - Hoekstra Opleidingen de totaalopleider uit Alkmaar heeft haar wagenpark uitgebreid met twee nieuwe lesvoertuigen. Het betreft een Mercedes Benz Actros 5 Big-cabine 1840L...