Clicky

dinsdag 21 mei 2024 - 02:04 uur
Home Blog Pagina 100

Door politie achtervolgde auto botst op vrachtwagen

Aanrijding Oud Gastel

OUD GASTEL – Donderdagochtend is op industrieterrein Borchwerf II een achtervolging geëindigd in een crash. Het ongeluk gebeurde op de kruising van de Roosendaalsebaan met de Wagonstraat.

De politie achtervolgde een auto in de richting van Roosendaal. De auto kwam vervolgens in botsing met een andere auto en een vrachtwagen.

De bestuurder van de auto is aangehouden.

Meerdere politie-eenheden, twee ambulances en de brandweer kwamen ter plaatse. De bestuurder van de achtervolgde auto en de bestuurder van geraakte auto zijn beiden naar het ziekenhuis gebracht voor verdere behandeling.

Een groot gedeelte van de Wagonstraat en de Roosendaalsebaan is afgesloten voor het verkeer.

De politie heeft een onderzoek ingesteld.

In ‘Schiffmachers’ Legacy’ draagt Henk langzaamaan zijn tattooshop over aan dochters

Schiffmacher's Legacy

HILVERSUM – Na bijna 50 jaar tatoeëren en een leven vol seks, drugs en rock ‘n roll begint het piratenleven van Henk Schiffmacher zijn tol te eisen. Henk wordt een dagje ouder en moet gaan nadenken hoe zijn legacy voortgezet wordt als hij stopt met tatoeëren.

Een taak die bij iedereen zwaar op de schouders zal vallen, want de legacy die Henk heeft opgebouwd is nogal wat: hij is The Godfather van de tattoowereld. Met zijn stijl heeft hij wereldwijd een nieuw perspectief gebracht en ervoor gezorgd dat tatoeages niet alleen bedoeld zijn voor ruige types, maar voor iedereen.

Over de jaren heen heeft hij duizenden mensen onder zijn tattoo-machine gehad, waaronder wereldsterren als The Red Hot Chili Peppers, Pearl Jam en Kurt Cobain. Hoe moet het verder als Henk stopt met tatoeëren?

Zelf hoopt hij zijn nalatenschap over te dragen aan zijn dochters Texas en Morrison. Beiden dragen de naam Schiffmacher met trots en de liefde voor tatoeages is er met de paplepel ingegoten. Aan hen dus de zware taak om zijn tattoo-legacy voort te zetten. Henk stoomt zijn dochters klaar door hen mee te nemen naar Mexico, waar een diepgewortelde tatoeagecultuur heerst.

Lukt het Henk om het stokje aan zijn dochters over te geven? En laat hij hen vrij of wil hij zich toch overal mee blijven bemoeien?

In het zesdelige BNNVARA-programma ‘Schiffmachers’ Legacy’ zien we hoe Henk zijn shop langzaamaan overdraagt, wat hij betekent heeft in de tattoo-scene en hoe hij zijn gezinsleven met zijn vrouw Louise en dochters leidt. ‘Schiffmachers’ Legacy’ is vanaf dinsdag 9 april te streamen bij BNNVARA via NPO Start.

Nederland grootste bierexporteur van de EU, België grootste frietexporteur

Patat en Bier

DEN HAAG – Nederland en België zijn beide grote exporteurs van bier, bevroren aardappelproducten (met name friet) en chocolade. Daarnaast is Nederland ook een grote afnemer van typisch Belgische voedingsmiddelen. Dat meldt het CBS naar aanleiding van de publicatie van de Internationaliseringsmonitor met als thema België.

Nederland is de grootse bierexporteur van de Europese Unie (2,0 miljard euro in 2023), op de voet gevolgd door België (1,7 miljard euro). Van bevroren aardappelproducten is België de belangrijkste exporteur (3,4 miljard euro) en Nederland tweede (1,6 miljard euro). De grootste chocolade-exporteur in de EU is niet België (tweede met 3,7 miljard euro export) of Nederland (vierde met 2,5 miljard euro) maar Duitsland (5,8 miljard euro).

Nederlands bier gaat het meest naar de Verenigde Staten, terwijl Belgisch bier in de eerste plaats wordt geëxporteerd naar Frankrijk en Nederland. Belgische friet komt veel in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk terecht en Nederlandse friet is het meest in trek in het Verenigd Koninkrijk. Belgische chocolade is het meest geliefd in Nederland en Nederlandse chocolade in Duitsland.

Exportwaarde Belgische frietexport in twee jaar ruim verdubbeld

Sinds 2021 is de Belgische exportwaarde van bevroren aardappelproducten (waarvan circa vier vijfde friet) meer dan verdubbeld. Dit kwam doordat de hoeveelheid met 12 procent toenam (onder andere door nieuwe frietfabrieken, ook van Nederlandse bedrijven) en de exportprijzen bijna verdubbelden. De hoeveelheid bevroren aardappelproducten die Nederland exporteerde is in deze periode juist met 5 procent afgenomen.

Tot 2018 had Nederland elk jaar een grotere exportwaarde dan België, maar daarna is de achterstand op België steeds groter geworden. De Belgische frietexport is absoluut het hardst gegroeid naar de landen dichtbij, maar procentueel hard naar landen als Saoedi-Arabië, Australië en Zuid-Afrika.

Nederland al decennia grotere bierexporteur dan België

Van bier is Nederland sinds de eerste vergelijkingen in 1988 een grotere exporteur dan België. De voorsprong op België is echter niet meer zo groot als het ooit was. De laatste jaren was er onder andere omzetgroei bij de Nederlandse export naar Frankrijk, Zuid-Afrika en Paraguay. België heeft in 1991 Nederland ingehaald als chocolade-exporteur en sindsdien elk jaar meer geëxporteerd dan Nederland. In de laatste jaren is de Belgische chocolade-export naar Nederland het meest gegroeid, en de Nederlandse export naar Duitsland.

België voor Nederland belangrijkste leverancier van chocolade en bier
Van alle Nederlandse chocolade-import komt 38 procent (459 miljoen euro) uit België. Ook in de categorie groenten en wortels (met onder andere aardappelen en frieten) komt meer dan een derde (35 procent) daar vandaan. Bij alcoholhoudende dranken is België goed voor 19 procent van de Nederlandse import. Verreweg het belangrijkste product in deze categorie, met een aandeel van 58 procent, is bier.

Van de totale Nederlandse import van voeding en dranken – in totaal 44,6 miljard euro in de eerste drie kwartalen van 2023 – kwam 7,0 miljard euro (16 procent) uit België. Alleen Duitsland is met 8,8 miljard euro een grotere leverancier.

Internationaliseringsmonitor over België

In de nieuwste editie van de Internationaliseringsmonitor belicht het CBS de Belgische economie en ligt de focus op de handelsrelatie tussen Nederland en België. Hoe doen beide landen het op het vlak van innovatie, digitalisering en duurzaamheid? Ook de verwevenheid van beide landen in mondiale waardeketens komt aan bod, net zoals de arbeidsmarkten van en grenspendel tussen beide landen.

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

STUTTGART – De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen.

Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto’s hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto’s bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

De zaak werd drie jaar geleden aangespannen door de consumentenclub Verbraucherzentrale Bundesverband (VZBV), waar 2500 mensen zich bij aansloten. Het betreft eigenaren van Mercedes GLC’s en Mercedes GLK’s. Dat de rechter het bedrijf nu aansprakelijk stelt, betekent niet dat zij direct gecompenseerd worden. De autobezitters moeten nu individueel een aanklacht indienen om geld van de fabrikant te krijgen.

In een vergelijkbare zaak, ook aangespannen door VZBV, heeft Volkswagen autobezitters een paar jaar geleden al gecompenseerd. Daar trok de fabrikant 830 miljoen euro voor uit, waardoor 260.000 Volkswagen-rijders rond de 15 procent van de nieuwprijs van hun auto terugkregen. Dat kwam destijds neer op 1350 euro tot 6257 euro.

Mercedes-Benz is het niet eens met de uitspraak van de rechter in Stuttgart en heeft aangegeven in beroep te gaan. Het bedrijf en zijn werknemers hebben destijds correct gehandeld, stelt het concern.

Klaver kreeg onlinebedreigingen na bedreiging door Baudet

Jesse Klaver

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA-Kamerlid Jesse Klaver heeft onlinebedreigingen binnengekregen nadat hij woensdagmiddag door FVD-fractievoorzitter Thierry Baudet was bedreigd in de Tweede Kamer. Klaver zei donderdag dat hij excuses van Baudet op prijs zou stellen en dat Baudet aan zijn achterban duidelijk moet maken dat “meningsverschillen oplossen met geweld nooit een oplossing is”.

Baudet bedreigde Klaver nadat hij had gevraagd om de jaarverslagen van de Stichting Forum voor Democratie op te sturen. Baudet zei dat hij dat niet ging doen “en als je het nog een keer vraagt, sla ik je op je bek”. Kamervoorzitter Martin Bosma zei donderdag dat Baudet berouw heeft getoond. Hij heeft zich nog niet verontschuldigd bij Klaver.

Het zou voor Klaver vooral belangrijk zijn dat Baudet alsnog antwoord geeft op zijn vraag en de jaarverslagen opstuurt. Volgens Klaver is dat belangrijk, om uit te sluiten dat er Russische geldstromen bij die organisatie waren, iets waar de oud-penningmeester volgens Klaver op heeft gewezen.

Op de vraag of Klaver aangifte wil doen, wilde hij nog geen antwoord geven. Hij wil eerst de reactie van Baudet afwachten.

Verzekeraars vrezen miljardenschade na instorten brug Baltimore

instorten brug in Baltimore

BALTIMORE – De financiële schade na het instorten van de brug in Baltimore kan oplopen tot miljarden dollars, vrezen verzekeraars. Analisten van Barclays schatten dat de schade aan de brug alleen al zo’n 1,2 miljard dollar (1,1 miljard euro) bedraagt. Daarnaast komen er waarschijnlijk claims binnen voor de dood van de bouwvakkers en voor alle schepen die nu de haven van Baltimore niet kunnen bereiken of verlaten.

De beroemde Francis Scott Key Bridge stortte in nadat een stuurloos geworden containerschip Dali ertegenaan was gevaren. Door brokstukken in het water is de belangrijke Oost-Amerikaanse haven nu niet bereikbaar. Afgelopen nacht zijn de lichamen geborgen van twee mensen die op de brug aan het werk waren. Er zijn nog vier vermisten. Barclays verwacht dat nabestaanden aanspraak kunnen maken op miljoenen dollars aan schadevergoedingen.

John Neal, topman van verzekeraar Lloyd’s of London, zegt dat het ongeluk mogelijk leidt tot de grootste uitbetalingen ooit op het gebied van maritieme verzekeringen. “Het is een verlies van meerdere miljarden dollars.”

Wie alle schadevergoedingen moet gaan betalen is nog niet bekend. Dat hangt er onder meer van af of het ongeluk is veroorzaakt door nalatigheid of een technische fout op het schip. De Amerikaanse autoriteiten onderzoeken de precieze toedracht.

Oegema Transport zoekt bedrijf om over te nemen

Oegema

DEDEMSVAART – Oegema Logistics+ is op zoek naar een logistiek of transportbedrijf in het midden/zuidwesten van Nederland ter overname. Een strategische locatie die voor het bedrijf de poort opent naar de rest van Nederland en Europa. Dat meldt het bedrijf op LinkedIn.

Oegema Logistics is een familiebedrijf dat sinds 1919 actief is in de logistiek. “Wij werken samen met onze collega’s en partners aan innovatie en kwaliteit. Elektrische vrachtwagens, zonnepanelen op het dak en slimme logistieke oplossingen die onze ecologische voetafdruk verkleinen. Want we willen niet alleen de snelste en beste zijn, maar ook de groenste”, aldus Sibbele Oegema.

Oegema is op zoek naar een logistieke dienstverlener, het liefst alles onder één dak en met een bepaalde capaciteit te weten:

  • Eigen locatie, terrein grootte 2 tot 4 hectare;
  • Benelux FTL-distributie;
  • 25 tot 40 eenheden;
  • Crossdock loods ongeveer 5000 m2 (met voldoende docklevellers);
  • Indien aanwezig warehouse activiteiten;
  • Uitbreidingsmogelijkheden warehouse activiteiten;
  • Bij voorkeur in driehoek Vianen, Den Bosch, Raamsdonksveer.Ben jij de match die Oegema zoekt? Neem dan contact op met Sibbele Oegema via +31 (0)523 – 740845 of info@oegematransport.nl.

Eneco ziet geen heil meer in windmolenparken

windmolenpark

ROTTERDAM – Eneco probeert niet langer de opdracht voor de bouw van windmolenparken IJmuiden Ver Alpha en Beta binnen te slepen. De energieleverancier heeft te veel problemen met de manier waarop Nederland een nieuwe exploitant voor deze te bouwen windparken op zee selecteert. Met die huidige opzet denkt Eneco dat de bouw van windmolenparken niet toekomstbestendig is. Maar volgens het bedrijf zijn er oplossingen.

Volgens Eneco, dat samen met Noors energiebedrijf Equinor optrok, is de aandacht bij de aanbestedingsprocedure te veel naar de financiële kant opgeschoven. Het zou daardoor gemakkelijker zijn om de tender te winnen door hogere bedragen te bieden, in plaats van ‘kwalitatieve’ pluspunten te scoren als aandacht voor herstel van de zeebodem.

Tegelijkertijd zijn de kosten voor het bouwen van windmolenparken sterk gestegen door hogere prijzen voor bijvoorbeeld koper en staal, terwijl er onzekerheid is over elektriciteitsprijzen.

Voorstellen

Het gaat om twee kavels voor de bouw van windmolenparken die allebei een capaciteit van 2 gigawatt moeten krijgen. Daarmee zijn ze goed voor genoeg energie om 4 miljoen huishoudens van stroom te voorzien.

Eneco doet ook voorstellen waarmee het weer aantrekkelijk zou worden om te investeren in windmolenparken. Wat de energieleverancier betreft krijgen kwalitatieve criteria voor bijvoorbeeld de flora en fauna in zee een belangrijke rol bij tenders. Ook kan het volgens Eneco helpen om met contracten te werken waarbij de windexploitant boven een bepaalde elektriciteitsprijs aan de overheid betaalt, maar geld van de overheid krijgt als de prijs onder een grens komt.

Een andere oplossing is het combineren van aanbestedingen voor windmolenparken en de productie van waterstof. Om op een ‘groene’ manier waterstof te maken is namelijk veel duurzaam opgewekte elektriciteit nodig. Als een ontwikkelaar van een windmolenpark verzekerd is van een klant voor grote hoeveelheden windenergie, kan dat onzekerheid wegnemen over grote schommelingen in de elektriciteitsprijs.

KPMG: Europese topbestuurders autobranche zien het somberder in

AMSTELVEEN – Topbestuurders in de Europese autobranche zijn pessimistischer geworden over de toekomst dan een jaar geleden. Zij vrezen vooral voor meer concurrentie van goedkopere Chinese elektrische auto’s. Ook groeiende concurrentie van Amerikaanse fabrikanten, die met steun van de overheid elektrische auto’s produceren, baart hen zorgen. Dat staat in een rapport van accountants- en adviesbureau KPMG.

In Europa worden de belastingvoordelen en subsidies voor elektrische auto’s afgebouwd. Europese bestuurders zijn dan ook sceptischer dan hun collega’s in andere werelddelen over het moment waarop elektrische auto’s evenveel zullen kosten als brandstofauto’s, zonder overheidssteun.

“Belastingvoordelen en subsidies zijn heel belangrijk om de groei van elektrische auto’s te stimuleren en om vertrouwen te bieden aan consumenten, autofabrikanten, leveranciers en investeerders”, stelt een onderzoeker van KPMG.

Geopolitieke spanningen

Autofabrikanten in Europa worden ook geplaagd door aanhoudende geopolitieke spanningen. Hierdoor krijgen ze moeilijker toegang tot belangrijke grondstoffen, zoals zeldzame aardmetalen, halfgeleiders en materialen die nodig zijn voor de productie van batterijen.

Brussel streeft ernaar om tegen 2035 vrijwel alle nieuwe auto’s elektrisch te maken. De autobranche denkt niet dat dit gaat lukken. Topbestuurders verwachten dat slechts 30 procent van alle nieuwe autoverkopen in Europa in 2030 uit volledig elektrische auto’s zal bestaan.

Eerder deze maand gaf kredietverzekeraar Allianz Trade al aan dat de Europese auto-industrie dringend steun vanuit Brussel nodig heeft. Zonder deze steun lopen Europese autobouwers het risico verder achterop te raken bij hun rivalen in China en de Verenigde Staten. De Europese Commissie overweegt extra belastingen op auto’s uit China te heffen.

Herstel Prinses Margriettunnel in A7 duurt tot eind 2025

Prinses Margriettunnel

SNEEK – Het herstel van de Prinses Margriettunnel tussen Joure en Sneek duurt tot eind 2025. Volgens Rijkswaterstaat is meer tijd nodig dan gedacht door een nieuwe manier van bouwen waarbij de grondwaterstand niet verlaagd hoeft te worden.

Het wegdek van de tunnel kwam in december 2022 omhoog. De werkzaamheden zouden volgens de eerste planning in 2024 klaar zijn.

Gedurende de werkzaamheden is per rijrichting één rijstrook open, daar mag niet harder dan 50 kilometer per uur worden gereden.

Rijkswaterstaat meldt dat de manier van werken nog niet eerder bij een groot project is gebruikt en dat daarom veel nieuw is en er ook soms nog dingen fout gaan. Zo moet de nieuwe fundering door het water heen worden geplaatst. Het voordeel ervan is volgens Rijkswaterstaat dat gebouwen in de buurt geen risico lopen doordat het grondwater bij de tunnel niet verlaagd hoeft te worden.

Politici verontrust over vermeende Russische geldstromen

Tweede Kamer

DEN HAAG – Een reeks Tweede Kamerleden heeft donderdagochtend verontrust gereageerd op berichten dat Europese politici geld uit Rusland zouden hebben gekregen om Russische propaganda te verspreiden. Ook Nederlandse politici zijn daarvoor volgens de Tsjechische inlichtingendiensten benaderd. Om wie het gaat, is niet bekend.

“Totaal onaanvaardbaar”, schrijft PVV-leider Geert Wilders op X. “Ik wil vandaag nog een extra regeling van werkzaamheden en mogelijk debat in de Tweede Kamer hierover.”

“Dit zijn hele zorgelijke berichten”, vindt Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA). “Zeker aangezien het ook Nederlandse politici lijkt te betreffen.” Klaver ziet in de berichten een “een directe bedreiging voor onze nationale veiligheid” en wil opheldering van het kabinet.

Jan Paternotte (D66) wil “zo snel mogelijk boven tafel” wie geld van Rusland heeft gekregen. Ook CDA-Kamerlid Derk Boswijk vraagt om een onderzoek. “Deze beschuldigingen zijn ongelofelijk zwaar en serieus.”

Laurens Dassen van Volt schrijft: “Totaal onacceptabel en gevaarlijk. Zware beschuldigingen van buitenlandse inmenging die we zeer serieus moeten nemen. Dit moet direct tot de bodem uitgezocht worden.”

ILT start met slothandhaving general aviation op Schiphol

SCHIPHOL – Vanaf 31 maart start de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) met de slothandhaving voor de general aviation (GA) op Schiphol. Dit betekent dat de inspectie gaat handhaven op het misbruik van de toegewezen tijdsperiodes (slots) door de recreatieve luchtvaart, privé jets en de niet-commerciële zakelijke luchtvaart.

Om bij te dragen aan het voorkomen van geluidsoverlast voor omwonenden, kijkt de ILT vooral naar het mogelijk ongeoorloofd uitvoeren van nachtvluchten door de general aviation.

Overheidsvluchten, noodlandingen en humanitaire vluchten zijn uitgezonderd van de regels voor slotgebruik.

De ILT gaat na het zomerseizoen de slothandhaving voor de GA uitbreiden naar Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. Op deze luchthavens handhaaft de ILT al op slotmisbruik door de commerciële luchtvaart.

Landen en opstijgen gecoördineerd

Heel drukke luchthavens zijn aangewezen als volledig gecoördineerde luchthaven. Hierdoor mogen luchtvaartmaatschappijen alleen binnen een toegewezen slot landen of opstijgen. Dit geldt voor Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. In Nederland wijst de onafhankelijke slotcoördinator Airport Coordination Netherlands (ACNL) de slots aan voor deze luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en GA-operators.
ACNL monitort naleving van de slots en rapporteert overtredingen aan de ILT. De ILT onderzoekt deze en bepaalt welke interventie nodig is. Afhankelijk van de ernst van de overtreding kan de ILT bijvoorbeeld een waarschuwing geven, een bestuurlijke boete of een last onder dwangsom opleggen.

Slots general aviation op Schiphol

De GA-slots worden per dag aangevraagd. Het gaat dan om circa 2 tot 3 procent van het totale aantal vliegtuigbewegingen op de luchthaven.
Van een overtreding is sprake als de GA:

  • op Schiphol in de nacht vliegt met een slot voor overdag. Nachtvluchten zijn in principe niet toegestaan voor de GA. Behalve als het gaat om overheidsvluchten, noodlandingen of humanitaire vluchten;
  • vliegt zonder een slot;
  • herhaaldelijk en opzettelijk een slot niet gebruikt;
  • herhaaldelijk en opzettelijk een slot gebruikt op een ander tijdstip dan toegewezen;
  • herhaaldelijk en opzettelijk een slot op een andere manier gebruikt dan toegewezen.

 

Economische krimp raakt ook sector transport en logistiek

GOUDA – De groei van de Nederlandse economie valt volgens CBS terug in 2023. In de eerste drie kwartalen was er sprake van krimp. Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat ook de sector transport en logistiek last heeft van de economische neergang. De omzet in goederenvervoer over de weg is in het laatste kwartaal van 2023 voor het derde kwartaal op rij negatief en in logistiek voor het vierde kwartaal op rij.

Over heel 2023 is in beide branches ook sprake van omzetverlies. Het aantal faillissementen blijft hoog. Ondernemers zijn negatief gestemd over het economisch klimaat. Hoewel minder transportondernemers last hebben van personeelstekort hebben steeds meer transportondernemers last van onvoldoende vraag.

In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De cijfers gaan naast het onderzochte kwartaal, ook deels over het lopende kwartaal, om goed aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.

In het vierde kwartaal van 2023 was de omzet in het goederenvervoer over de weg 3,7 procent lager. In logistieke dienstverlening daalde de omzet met 13,4 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder (CBS, 2024). De omzet in goederenvervoer over de weg is voor het derde kwartaal op rij negatief en in logistiek voor het vierde kwartaal op rij. Over heel 2023 is in beide branches ook sprake van omzetverlies.

Eind 2023-Q4 zijn er ongeveer 6.300 openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. Het aantal vacatures is gedaald vergeleken met vorig jaar en het vorige kwartaal. In aantal regio’s neemt de arbeidsmarktkrapte ook iets af. Desondanks blijft de arbeidsmarkt voor chauffeurs in de meeste regio’s wel zeer krap (meer vacatures dan werkzoekende chauffeurs). Ook voor beroepsgroepen verwant aan transport en logistiek ligt het aantal openstaande vacatures lager dan vorig jaar.

Volgens het CBS zijn ondernemers in de zogenaamde categorie ‘Vervoer over land’ begin 2024 Q1 per saldo negatief over economisch klimaat in de afgelopen 3 maanden. En voor de komende 3 maanden zijn hun verwachtingen ook negatief. Ondernemers oordelen wel positiever over personeelssterkte in hun bedrijf.

Het aandeel ondernemers dat Vervoer over land dat onvoldoende vraag ervaart neemt toe (van 27 procent in jan. 2023 naar 37 procent in jan. 2024). Ondernemers blijven het meest belemmerd in de bedrijfsvoering door een tekort aan personeel (47 procent geeft dit aan). Dit aandeel is wel afgenomen ten opzichte van vorig jaar (van 67 procent in jan. 2023 naar 47 procent in jan. 2024).

Ontwikkelingen ten aanzien van werknemers en werkgevers aangesloten bij SOOB/PFV

In 2023-Q4 is het aantal faillissementen hoger dan vorig jaar (42 in 2023-Q4 tegen 28 in 2022-Q4). Het aantal ligt op een vergelijkbaar niveau als in de voorgaande kwartalen. In heel 2023 gingen in de sector flink meer bedrijven failliet dan in 2022 (bijna een verdubbeling; 156 tegen 80).

Het totaal aantal werknemers neemt af ten opzichte van vorig jaar en vorig kwartaal. Aantal chauffeurs neemt ook af ten opzichte van vorig jaar. De uitstroom ligt boven de instroom (net als in Q1 t/m Q3). In 2023-Q4 is de instroom van chauffeurs 2.626 en de uitstroom 2.923. 62 procent van de instroom bestaat uit werknemers tussen 18-35 jaar. De leeftijdspiek bij de instroom ligt op 20 jaar en bij de uitstroom op 67 jaar.

Het aandeel oproepkrachten neemt af ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde leeftijd van werknemers stijgt ten opzichte van vorig jaar, zowel bij niet-chauffeurs als chauffeurs (bij chauffeurs naar ruim 45 jaar). De pensioenuitstroom van werknemers lag in 2023 lager dan in 2022, maar blijft wel op een hoog niveau (sinds 2020).

Veel animo voor subsidie elektrische trucks, AanZET-budget op

DEN HAAG – Afgelopen dinsdag 26 maart is de regeling geopend voor het aanvragen van subsidie voor elektrische vrachtauto’s. Het budget voor dit jaar bedraagt €45 miljoen. Er zijn 647 aanvragen binnengekomen waarmee het beschikbare openingsbudget geheel is aangevraagd. De Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) is bedoeld voor het stimuleren van de markt van emissieloze trucks.

Net als vorig jaar is er veel interesse in de subsidieregeling. Op eerste dag zijn er 428 aanvragen binnen gekomen. Op de tweede dag zijn nog eens 219 aanvragen ingediend. Het totaal aangevraagd budget is € 46,5 miljoen.

Groei

Met deze subsidieronde kunnen ruim 600 elektrische vrachtwagens worden aangeschaft. Momenteel rijden er in Nederland ruim 740 volledig elektrische vrachtwagens (exclusief waterstoftrucks). Het streven is dat er in 2025 minimaal 1.000 uitstootvrije vrachtwagens rijden. In 2030 16.000. In 2040 zouden alle nieuwe vrachtwagens schoon moeten zijn. Het totale aantal vrachtwagens in Nederland bedraagt circa 160.000.

Wijzigingen

Vorig jaar was de AanZET-subsidie reeds na één dag ruim overtekend. Ten opzichte van vorig jaar zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd. Een onderneming kan per werkdag slechts één subsidieaanvraag indienen voor de aanschaf van één emissieloze vrachtwagen. Zo lang er budget is kan een onderneming elke werkdag opnieuw een aanvraag indienen. Daarmee komt de regeling onder handbereik van meer bedrijven.

Subsidiebedragen

Het subsidiebedrag is een percentage van de verkoopprijs. Het precieze percentage hangt af van het soort vrachtwagen en de grootte van de onderneming. Kleine ondernemers krijgen relatief meer voordeel. Alleen een nieuwe, volledig uitstootvrije vrachtauto, bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof, komt in aanmerking voor subsidie. Dat is exclusief de fiscale voordelen waarvoor ondernemers bovenop de subsidie in aanmerking komen bij aanschaf van een schone truck. Ten opzichte van vorig jaar zijn de percentages en maximale subsidiebedragen aangepast zodat deze voldoen aan de Europese staatsteunregels.

Overtekening

De aanvragen voor de AanZet-subsidie moeten nog worden beoordeeld. Soms worden aanvragen afgewezen, omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden. Soms trekken klanten zelf hun aanvraag in. Zo kan er alsnog een deel van het subsidiegeld vrijkomen, ook al is de regeling overtekend. Indien er meer subsidiegeld vrijkomt dan benodigd voor de aanvragen van dag twee, dan wordt er geloot tussen de aanvragen op dag drie. De uitslag van de loting wordt op een later moment aan de aanvragers bekend gemaakt.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de regeling uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De Eerste Kamer moet het totaal budget voor AanZET nog goedkeuren. De behandeling van het wetsvoorstel wordt begin april verwacht. Mocht de begroting onverwachts niet worden goedgekeurd, kan dit betekenen dat reeds ingediende aanvragen worden afgewezen.

Opnieuw flinke stijging faillissementen dit jaar, aldus Atradius

faillissement

AMSTERDAM – Het aantal faillissementen van bedrijven in Nederland neemt ook dit jaar flink toe. Dat voorspelt kredietverzekeraar Atradius in een nieuw rapport. De onderzoekers rekenen op een toename van het aantal faillissementen met 38 procent. Vorig jaar ging het om een stijging van 48 procent.

Daarmee zou het aantal faillissementen in Nederland dit jaar moeten uitkomen op 4500. Atradius wijst op het wegvallen van de coronasteun, de hogere rente en de afzwakkende economie. In 2020 en 2021 leidden de coronasteunmaatregelen van de overheid voor bedrijven tot een sterke daling van het aantal faillissementen.

“Sinds de overheidsmaatregelen in het eerste kwartaal van 2022 zijn gestaakt, zien we een stijging van het aantal faillissementen. In geheel 2023 stond de teller in Nederland op 3271 faillissementen. Vooral in de tweede helft van dat jaar liepen de aantallen sterk op en ging het om gemiddeld 300 faillissementen per maand. Deze trend zette zich ook in januari en februari van 2024 voort”, zegt John Lorié, hoofdeconoom van Atradius, in het rapport.

Atradius merkt op dat het aantal faillissementen nog niet terug is op het niveau van voor de coronapandemie. Voor 2025 wordt dan een normalisatie verwacht en zou het om een lichte stijging van 3 procent moeten gaan bij het aantal bedrijven dat noodgedwongen de deuren moet sluiten.

Wereldwijd verwacht Atradius dit jaar een toename van het aantal faillissementen met 16 procent. Nederland behoort tot de landen met de sterkste stijging. Andere landen waar een forse toename wordt verwacht zijn Italië (plus 63 procent), Singapore (plus 47 procent), Portugal (plus 34 procent), Polen (plus 29 procent) en de Verenigde Staten (plus 29 procent), volgens de onderzoekers.

LAATSTE NIEUWS

Vliegtuig moet omkeren voor voorzorgslanding op Schiphol

SCHIPHOL -Een vliegtuig van KLM dat was opgestegen vanaf Schiphol moest maandagavond omkeren en op datzelfde vliegveld landen. De voorzorgslanding van de vlucht naar Glasgow...