Clicky

zondag 8 juni 2025 - 04:27 uur
Home Blog Pagina 10

NS-personeel staakt vrijdag in regio Midden, meldt FNV

UTRECHT – Personeel van NS staakt vrijdag in de regio Midden, met waarschijnlijk grote gevolgen voor het treinverkeer in het hele land. Het spoorbedrijf is volgens vakbond FNV niet ingegaan op een ultimatum waarin eisen stonden om tot een nieuwe cao voor medewerkers te komen. De bond dreigde eerder al met stakingen, nadat de onderhandelingen over de cao waren geklapt.

Stakingen in een bepaalde regio hebben vaak ook impact op de dienstregeling in andere regio’s. De regio Midden is bovendien het gebied rond Utrecht, dat een belangrijke spil is in het spoornet. NS waarschuwde al dat reizigers er rekening mee moeten houden dat vrijdag in het hele land geen treinen rijden.

FNV kondigde vorige week aan op meerdere dagen te willen staken. Na vrijdag ook volgende week dinsdag, dan in de regio West. Die actie wordt gevolgd door stakingen in de regio’s Noord-West en Oost (12 juni) en Noord en Zuid (16 juni). Mocht NS dan ook niet instemmen met de eisen, dan volgt op dinsdag 17 juni waarschijnlijk een landelijke stakingsdag. FNV zegt die stakingen voor te bereiden met de VVMC, een grote spoorbond met veel leden bij NS.

FNV wil onder meer dat de lonen van de NS-medewerkers op 1 maart 2025 en 1 maart 2026 met 4 procent omhooggaan, plus 120 euro. Volgens FNV biedt NS een jaarlijkse loonsverhoging van 2,55 procent. De bond vindt dat te weinig omdat de inflatie hoger ligt.

Volgens FNV-bestuurder Henri Janssen is de werkdruk bij NS hoog doordat veel vacatures openstaan. “Daardoor zien we ook veel relatief nieuw personeel het bedrijf alweer snel verlaten. Daar moet iets aan gebeuren en daar zijn goede cao-afspraken noodzakelijk voor”, stelt hij.

Zeecruise kan in Amsterdam aan de walstroom

AMSTERDAM – Zeecruiseschepen die hiervoor geschikt zijn, kunnen gebruikmaken van walstroom bij de Passenger Terminal Amsterdam (PTA). Dankzij de nieuwe installatie kunnen schepen hun generatoren uitschakelen zodra ze aanmeren, wat zorgt voor een aanzienlijke vermindering van uitstoot en geluidsoverlast. Vanaf 2027 wordt het gebruik van walstroom op deze locatie verplicht, drie jaar eerder dan Europese regelgeving voorschrijft.

Als een zeescruiseschip gebruik maakt van de walstroominstallatie, hoeft het aangemeerde schip geen eigen motoren meer te gebruiken voor de stroomvoorziening. Hierdoor wordt de uitstoot van emissies aan de kade aanzienlijk verlaagd. Bij 100 calls per jaar gaat dat om een reductie van circa 3 ton fijnstof, 100 ton stikstof en 4,8 kiloton CO2. Doordat generatoren zijn uitgeschakeld, scheelt dat ook in geluid.

Hester van Buren, wethouder Haven: “Ik ben erg blij dat de PTA en het havenbedrijf zo voortvarend deze stap hebben gezet om walstroom hier te installeren. Het laat zien wat er wél mogelijk is als je ambities deelt en handen ineenslaat. Deze installatie is het tastbare bewijs dat verduurzaming niet iets is van morgen, maar van vandaag.”

4,4 kilometer aan kabel onder het IJ

De bouw van de installatie startte in mei 2023 en werd begin 2025 afgerond. Het Deense bedrijf Powercon A/S leverde de installatie, met BAM Infra Nederland als onderaannemer. Netbeheerder Liander legde in totaal 4,4 kilometer kabel onder het IJ door, tussen een onderstation in Amsterdam-Noord en de PTA aan de Veemkade. Onder de kade en de steigerdekken ligt ook nog 8 kilometer aan kabel. De installatie is mede mogelijk gemaakt door subsidies van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Europese Commissie.

Dick de Graaff, directeur Cruise Port Amsterdam: “Met de ingebruikname van walstroom zetten we een grote stap naar een stillere, schonere en duurzamere haven. Dit is goed voor bewoners, bezoekers en het klimaat en bewijst dat onze cruiseterminal de innovatiekracht heeft om de toekomst van verantwoord toerisme vorm te geven.”

Smart Energy Hub

Op de kade van de Passenger Terminal Amsterdam is een Smart Energy Hub gebouwd. In dit gebouw staan de installaties van de netbeheerder, de transformatoren en de walstroominstallaties opgesteld. Vanaf hier worden de walstroomkasten op de kade voorzien van stroom. Met het Cable Management System kan in totaal 50 meter kabel de walstroomkast uit worden gerold en aangesloten worden op het schip. De groene stroom komt onder andere van windmolenpark Ruigoord in de Amsterdamse haven.

Restcapaciteit als stroompunt voor de stad

Naast de inzet voor zeecruise, wordt onderzocht hoe het stroompunt op andere manieren kan worden ingezet. Denk aan het stimuleren van de verdere elektrificatie van de cruiseketen (zoals touringcars), maar ook om de stad te helpen verder te verduurzamen.

Bijdrage aan klimaatdoelen

Zeecruiseschepen die al aan de walstroom kunnen, krijgen voorrang in Amsterdam. Vanaf 2027 verplicht Port of Amsterdam het gebruik van walstroom voor de zeecruise. Zo draagt Port of Amsterdam met de ingebruikname van deze walstroominstallatie bij aan de ambitie van de stad om in 2050 klimaatneutraal te zijn.

Dorine Bosman, Chief Investment Officer bij Port of Amsterdam: “Met deze walstroomvoorziening zetten we een belangrijke stap richting een leefbare stad, een duurzame haven en het verduurzamen van de cruise. De centrale ligging van de terminal vraagt om stille en schone oplossingen, en die bieden we nu.”

Spitsstroken in Noord-Holland dicht door technische storing

Foto: Rijkswaterstaat

VELSEN-ZUID – Rijkswaterstaat waarschuwt weggebruikers dinsdag voor extra drukte en vertraging in Noord-Holland. Door een storing zijn de spitsstroken van snelwegen in die provincie dicht.

De verkeerscamera’s kunnen niet bediend worden, waardoor medewerkers in de verkeerscentrale geen toezicht kunnen houden op de spitsstroken.

De spitsstroken zijn dicht op de A1 tussen Hilversum-Noord en Naarden (beide richtingen), de A7 richting Hoorn tussen knooppunt Zaandam en Purmerend-Zuid en de A9 richting Alkmaar tussen knooppunt Rottepolderplein en knooppunt Velsen. ANWB Verkeersinformatie meldt dat de vertraging oploopt tot een half uur.

De wegbeheerder adviseert weggebruikers om voor vertrek de actuele verkeersinformatie te bekijken. Voordat een spitsstrook opengaat, kijken medewerkers van Rijkswaterstaat of er geen obstakels op de weg zijn.

Schoof gaat door als demissionair premier na val kabinet

DEN HAAG – Premier Dick Schoof gaat door als demissionair premier, zei hij op een persconferentie na een extra ingelaste ministerraad.

De partijloze premier gaat een demissionair kabinet van VVD, NSC en BBB leiden, nadat PVV-leider Geert Wilders had aangekondigd zijn partij terug te trekken uit de coalitie. Ook zijn bewindslieden verlaten het kabinet.

Schoof wil “binnen de ruimte die de Kamer ons daarvoor geeft” doorgaan met het aanpakken van urgente problemen. Hij wees onder meer op de onzekere geopolitieke situatie. “Het leven in Nederland en daarbuiten gaat gewoon door”, aldus de premier.

NS waarschuwt voor ‘landelijke impact’ mogelijke staking vrijdag

UTRECHT – De NS waarschuwt dat een mogelijke staking komende vrijdag “landelijke impact” kan hebben. Dit komt doordat de eventuele staking door de vakbonden gepland staat in Midden-Nederland en de NS vanuit die regio het eigen landelijke treinverkeer aanstuurt.

Om die reden vraagt de NS reizigers “er rekening mee te houden dat er vrijdag 6 juni in het hele land geen treinen rijden”.

Een officiële aankondiging van de vakbonden dat de actie doorgaat, heeft de NS nog niet ontvangen. “Daardoor weet NS nog niet of de stakingen definitief zullen plaatsvinden. Tegelijkertijd vindt NS het wel belangrijk om reizigers alvast op de hoogte te stellen van de mogelijke hinder”, aldus het spoorbedrijf.

De verwachting is dat de internationale treinen blijven rijden.

De bonden willen dat de directie van de NS voldoet aan cao-eisen. De deadline loopt tot 17.00 uur, erna zouden de bonden besluiten tot acties. Ook voor 10, 12 en 16 juni zijn acties aangekondigd op het spoor.

Rechtbank Amsterdam fluit ING terug: opzegging bankrelatie met truckhandelaar onterecht

AMSTERDAM – ING mag de bankrelatie met een internationaal opererend bedrijf in tweedehands vrachtwagens niet beëindigen. Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam geoordeeld in een kort geding.

Volgens de rechter heeft de bank onvoldoende aannemelijk gemaakt dat sprake is van witwaspraktijken of financiering van terrorisme. De handelswijze van het bedrijf wijkt wellicht af van Nederlandse standaarden, maar is op zichzelf niet illegaal, aldus de rechtbank.

Het familiebedrijf handelt al sinds 2014 in gebruikte trucks, die vanwege strengere milieueisen niet meer inzetbaar zijn in West-Europa, maar nog wel waarde vertegenwoordigen in Afrika en het Midden-Oosten. ING had zorgen over vermeende verdachte transacties, onder meer met betrekking tot derdenbetalingen, contante betalingen en gebrekkige documentatie. Begin 2023 startte de bank een uitgebreid klantonderzoek.

De voorzieningenrechter stelt vast dat het bedrijf steeds heeft meegewerkt en verbetermaatregelen heeft getroffen. Ook beschuldigingen van terrorismefinanciering zijn volgens de rechter niet onderbouwd. “Het lijkt erop dat ING vooral moeite heeft met de on-Nederlandse manier van zakendoen,” oordeelde de rechter. “Dat is echter niet verboden.”

Volgens de rechtbank is het belang van het bedrijf bij het behouden van bankrekeningen groot. “Zonder toegang tot het bancaire systeem is deelname aan het maatschappelijk verkeer en het voortbestaan van het bedrijf in gevaar,” aldus het vonnis. ING moet de zakelijke én privé-rekeningen in stand houden en mag het bedrijf ook niet registreren in het Intern Verwijzingsregister (IVR).

Het bedrijf krijgt bovendien ruim 2.100 euro aan proceskosten en 925 euro aan buitengerechtelijke kosten vergoed door ING.

Vier jaar cel voor man die cocaïne vervoerde in lading bananen via haven Vlissingen

BREDA – De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft een 26-jarige man veroordeeld tot een gevangenisstraf van vier jaar voor zijn rol bij de verlengde invoer van cocaïne. De man vervoerde een pallet met bananen waarin cocaïne verstopt zat. De drugs waren afkomstig uit Colombia en kwamen via de haven van Vlissingen Nederland binnen.

De lading, afkomstig uit Santa Marta, Colombia, werd op 16 oktober 2024 gelost in Vlissingen. De container, met onder meer een pallet bananen, bleek naast fruit ook 334 pakketten cocaïne te bevatten. De douane verving de drugs door dummy’s met kleine hoeveelheden echte cocaïne en plaatste een peilbaken in één van de dozen. Vervolgens werd de container onder toezicht doorgevoerd.

Van haven naar loods

De verdachte had een bestelbus gehuurd bij Sixt, waarmee de bewuste pallet op 18 oktober werd opgehaald bij een transportbedrijf. Volgens het Openbaar Ministerie reed de verdachte rechtstreeks naar een oude nertsenfarm, waar de pallet werd uitgeladen. Op dat moment was hij de enige inzittende van het voertuig.

Hoewel de man verklaarde dat hij de bus slechts voor een verhuizing had geleend en niet wist wat er werd vervoerd, achtte de rechtbank zijn verhaal ongeloofwaardig. De rechtbank hechtte meer waarde aan observaties van de politie, mastgegevens van de telefoon en ANPR-camera’s die zijn route volgden.

Verdachte als essentiële schakel

De rechtbank kwalificeerde de handelingen van de man als medeplegen van verlengde invoer van cocaïne. Hoewel het grootste deel van de drugs al was verwijderd door de douane, was de verdachte volgens de rechter betrokken bij het verder vervoeren en verwerken van de lading, een cruciale schakel in het invoertraject. In de loods werd geprobeerd de cocaïne te scheiden van de bananen.

“Het is volstrekt ondenkbaar dat een criminele organisatie miljoenen aan cocaïne toevertrouwt aan een onwetende chauffeur,” aldus de rechtbank. “Verdachte was zich bewust van zijn rol en voerde die doelbewust uit.”

Straf: vier jaar cel

De officier van justitie had vijf jaar cel geëist, maar de rechtbank legde uiteindelijk vier jaar gevangenisstraf op, met aftrek van voorarrest. Daarbij hield de rechtbank rekening met het feit dat de verdachte mogelijk een lagere rol had binnen de criminele organisatie, maar ook met het grote maatschappelijke risico van de internationale drugscriminaliteit.

De verdachte blijft gedetineerd in afwachting van de tenuitvoerlegging van zijn straf.

Vrachtwagen truckdrama Nieuw-Beijerland reed met 31 kilometer per uur de dijk af tijdens ongeluk

ROTTERDAM – De vrachtwagen die op 27 augustus 2022 inreed op een barbecuefeest van de ijsclub in Nieuw-Beijerland bereikte een snelheid van 31 kilometer per uur. Dat bleek op de eerste dag van de inhoudelijke zitting van de strafzaak tegen de Spaanse chauffeur.

Bij het incident kwamen zeven mensen om het leven, onder wie een ongeboren kind. Zeven anderen raakten gewond.

De 48-jarige Juan C.S. had tijdens het ongeluk mogelijk een epileptische aanval, iets wat hij ontkent. C.S. heeft een geschiedenis van aanvallen en bezocht in het verleden een arts daarvoor.

Verschillende getuigen zagen de verdachte kort voor het ongeluk in gesprek met de chauffeur van een bestelbus. Uit gegevens van de truck blijkt dat die 24 seconden stilstond op een kruispunt en daarna in een rechte lijn de dijk afreed. In 7 seconden bereikte het 16,5 meter lange voertuig een snelheid van 31 kilometer per uur en legde in totaal een afstand van 56 meter af.

Volgens de chauffeur van de bestelbus begon de vrachtwagen ineens te rijden en zat C.S. te zwaaien met zijn armen. “Het leek of hij zwaar geïrriteerd was, maar het kon ook zomaar een toeval of een epileptische aanval zijn”, verklaarde de bestuurder van de bus.

Anderen verklaarden hoe ze C.S. na het ongeluk aantroffen in zijn cabine. Een getuige noemde hem “apathisch”, en hoorde snurkende en rochelende geluiden. Een ander trof een “verwarde man” aan. “Ik had het idee dat hij iets had, een psychose of zoiets, of iets had gebruikt.”

In het bloed van de verdachte werd een bijna onmeetbaar kleine hoeveelheid cocaïne aangetroffen. Die had geen invloed meer op het gedrag, concludeerde een deskundige. Wel is er een verband tussen aanvallen en het gebruik van de drugs. Zo had C.S. eerder aanvallen na het gebruik van cocaïne. Ook zou hij verschillende keren zijn medicijnen niet hebben genomen en wist hij dat dat een hogere kans gaf op een aanval, aldus een deskundige.

De verdachte zou vaker in de fout zijn gegaan in het verkeer. Hij was in 2021 betrokken bij een aanrijding in Denemarken. Volgens informatie van de Deense justitie werd hij onwel, iets wat C.S. ontkent. De aanklacht werd ingetrokken. Datzelfde jaar werd in zijn cabine cocaïne gevonden door de Franse douane. De drugs waren van een ander, volgens C.S. Ook in Spanje zou hij twee keer een boete hebben gekregen voor rijden met cocaïne op. “Ik wil duidelijk maken dat ik nooit onder invloed van drugs heb gereden”, ontkende de verdachte.

Woensdag gaat de zaak verder met verklaringen van de slachtoffers.

TLN: Val kabinet vergroot onzekerheid in transport- en logistieksector

Foto: TLN

ZOETERMEER – Met het aftreden van het kabinet komt de al broze beleidscontinuïteit verder onder druk te staan. Juist op het moment dat beslissingen noodzakelijk zijn over stikstof, infrastructuur, ruimtelijke ontwikkeling en financiële tekorten, dreigt politieke stilstand. Dat is de kern van de waarschuwing die brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) afgeeft.

Voor veel ondernemers in de transport- en logistieke sector betekent de val van het kabinet een toename van de onzekerheid. Stabiliteit en voorspelbaar beleid zijn hard nodig, stelt TLN, terwijl de huidige situatie leidt tot een bestuurlijk vacuüm.

“Zonder politieke keuzes stokt het herstel van infrastructuur en ruimtelijke ontwikkeling,” zegt Elisabeth Post, voorzitter van TLN. “Dat raakt niet alleen het transport over weg, water en spoor, maar ook de logistieke dienstverlening en het Nederlandse vestigingsklimaat.”

Infrastructuur en stikstof blijven vastzitten

De problemen zijn niet nieuw: het stikstofdossier houdt al langere tijd de uitvoering van tal van infrastructuurprojecten tegen. Tegelijkertijd verouderen bruggen, sluizen en wegen, waardoor onderhoud en vervanging steeds urgenter worden. TLN benadrukt dat politieke keuzes nodig zijn om verdere achteruitgang te voorkomen.

Oproep aan politiek: kom snel met slagvaardig kabinet

TLN roept politieke partijen op om tijdens de komende verkiezingen duidelijkheid te geven over hun plannen voor mobiliteit, infrastructuur en ondernemerschap. Maar minstens zo belangrijk is volgens de organisatie wat daarna gebeurt: een snelle en daadkrachtige kabinetsformatie.

“De sector kan zich geen maandenlange politieke stilstand permitteren,” aldus Post.
“Er is dringend behoefte aan een kabinet dat durft te kiezen en doorpakt op thema’s als stikstof, arbeidsmarktkrapte en onderhoud van vitale infrastructuur.”

Volgens TLN staat er veel op het spel. De transport- en logistieksector is onmisbaar voor de bereikbaarheid, economische weerbaarheid en internationale handel van Nederland. Wat de sector nu nodig heeft, is daadkracht en richting vanuit Den Haag.

Schiphol hoopt dat luchtvaartplannen doorgaan ondanks kabinetsval

SCHIPHOL – Schiphol hoopt dat de Tweede Kamer de luchtvaartplannen niet controversieel zal verklaren en daarmee op de lange baan schuift. Dit zegt de luchthaven over de kabinetsval.

Het kabinet besloot eerder het maximale aantal vluchten op Schiphol te verlagen naar 478.000 per jaar om geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen. Ook werd onlangs bekend dat Defensie Lelystad Airport wil gebruiken als vliegbasis voor F-35 gevechtsvliegtuigen.

Het controversieel verklaren van deze “belangrijke” besluiten zal leiden tot vertraging, benadrukt de luchthaven. “Dat zou een gemiste kans zijn. Omwonenden, de luchtvaartsector, de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad wachten al lang op duidelijkheid, rechtszekerheid en perspectief. Als het aan ons ligt, zetten we juist door.”

Woensdag doet de rechtbank in Den Haag uitspraak in een zaak over de verleende natuurvergunning van Schiphol.

Oekraïense dienst claimt ontploffing bij Krimbrug [+video]

KYIV – De Oekraïense veiligheidsdienst SBOe claimt een brug tussen de Krim en Rusland te hebben aangevallen met explosieven. Daarbij zou de brug beschadigd zijn geraakt. Hoe groot de schade is, is niet duidelijk. Het verkeer werd volgens berichten verstoord.

De SBOe zegt op Telegram dat dinsdagochtend vroeg 1100 kilo explosieven onder water zijn afgegaan. Daardoor raakten pijlers van de 17 kilometer lange Krimbrug beschadigd, aldus de dienst.

De brug is een belangrijke aanvoerroute voor de Russische troepen in de oorlog in Oekraïne. De SBOe spreekt van een “unieke speciale operatie” waar lang aan is gewerkt. De dienst zegt ook achter aanvallen uit 2022 en 2023 gezeten te hebben.

Beelden

De dienst heeft beelden gepubliceerd waarop de ontploffing te zien zou zijn. Water spuit de lucht in en puin vliegt in het rond. Op een foto is schade aan de zijkant van het bouwwerk te zien.

De Russische autoriteiten meldden dat de brug in de vroege uren van dinsdag een paar uur dicht is geweest. Hoewel daarna wel weer verkeer op de brug gezien is, werd later op Telegram opnieuw gemeld dat het verkeer voorlopig is stilgelegd. Over de Krimbrug kan zowel weg- als spoorvervoer.

DHL neemt 30 elektrische Mercedes-Benz eActros 600 trucks af via hylane

MÜNCHEN – DHL, Daimler Truck en verhuurprovider hylane hebben tijdens de vakbeurs “transport logistic” in München een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de inzet van 30 volledig elektrische vrachtwagens van het type Mercedes-Benz eActros 600. De voertuigen zullen niet worden gekocht, maar door DHL worden ingezet via een flexibel “pay-per-use”-model, waarbij afgerekend wordt per gereden kilometer.

De elektrische trucks zullen vanaf eind tweede kwartaal 2026 worden ingezet binnen de divisie Post & Pakket Nederland voor transport tussen sorteercentra. Het betreft de grootste order voor elektrische trucks in Duitsland dit jaar en markeert een belangrijke stap in de elektrificatie van het langeafstandstransport.

“Deze oplossing geeft ons de flexibiliteit om onze vloot snel uit te breiden zonder lange doorlooptijd,” zegt Marc Hitschfeld, COO van DHL Post & Pakket.
“Dit onderstreept onze inzet voor zero-emissie logistiek.”

Efficiëntie en actieradius

De eActros 600 is het nieuwe vlaggenschip van Mercedes-Benz Trucks en is specifiek ontwikkeld voor het langeafstandstransport – goed voor circa tweederde van alle CO₂-uitstoot in het Europese vrachtverkeer. Met een batterijcapaciteit van meer dan 600 kWh en een actieradius van circa 500 kilometer, is het model al sinds eind 2024 in klantgebruik. Door slim te laden tijdens verplichte rustpauzes zijn zelfs dagafstanden van meer dan 1.000 kilometer mogelijk.

De truck is voorzien van duurzame lithium-ijzerfosfaat (LFP)-batterijen en een nieuw ontwikkelde elektrische aandrijfas. Het voertuig werd recent bekroond met de titel “International Truck of the Year 2025”.

Samenwerking op basis van technologische openheid

Voor hylane, dat zich richt op het aanbieden van duurzame voertuigen via gebruiksmodellen, betekent deze stap een uitbreiding van hun aanbod, dat tot nu toe vooral uit waterstoftrucks bestond. Directeur Sara Schiffer benadrukt het belang van technologische flexibiliteit: “We zetten bewust in op zowel batterij- als waterstoftechnologie, afhankelijk van de toepassing.”

De samenwerking maakt gebruik van het inmiddels beëindigde Duitse KsNI-subsidieprogramma, dat inzet op klimaatvriendelijke mobiliteit in het goederenvervoer.

DHL’s duurzame vloot groeit

Met deze 30 nieuwe eActros 600-trucks breidt DHL zijn duurzame vloot in Duitsland verder uit. Het bedrijf beschikt al over 16 elektrische trucks, 450 CNG-voertuigen voor transport en 32.400 elektrische bestelwagens voor de last mile. Daarnaast beheert DHL 10 CNG-tankstations en meer dan 41.000 laadpunten. Het doel: netto nul uitstoot in 2050 en een aandeel van 30% alternatieve aandrijving in het transport tegen 2030.

Heinen baalt van kabinetsval: Nederland staat er niet goed voor

DEN HAAG – Minister Eelco Heinen (Financiën) vindt het “echt onverantwoord” dat de PVV juist nu uit de regeringscoalitie is gestapt. “Nederland staat er niet goed voor”, aldus de hoorbaar geïrriteerde VVD’er voor aanvang van een extra ministerraad. Niet alleen de veiligheid staat onder druk, maar “we zien ook de economie verslechteren”, waarschuwde hij. “Dit is geen moment om weg te lopen.”

Net als zijn partijleider Dilan Yeşilgöz verdenkt Heinen PVV-leider Geert Wilders van “een vooropgezet plan” om het kabinet te laten vallen. “Het is een partij die consequent wegloopt als het moeilijk wordt”, concludeert hij. Heinen blijft voorlopig aan “om het land stabiel te houden”, zei hij verder.

De dinsdagochtend uiteengevallen coalitie bereikte onlangs nog met veel moeite een akkoord over de voorjaarsnota. Het debat in de Tweede Kamer over die tussentijdse bijstelling van de begroting moet nog worden gevoerd. Heinen weet nog niet of hij daar nu nog een meerderheid achter de plannen krijgt. “Dat gaan we zien.”

Veenstra|Fritom in Heeg wordt in december decor voor operaspektakel

HEEG – Veenstra|Fritom in Heeg wordt in december 2025 de nieuwe locatie voor een muzikaal operaspektakel van productiehuis Nootstroom. “We zijn trots om de deuren te openen voor een productie die raakt én verbindt”, aldus directeur Wessel R. Veenstra van het logistieke dienstverleningsbedrijf.

Nootstroom staat er om bekend unieke locaties te vinden voor toegankelijke opera-ervaringen. Eerder werden voorstellingen op de zeedijk (Wadopera), in een boekenhal (Suor Angelica) en machinefabriek (Dwaallicht) geproduceerd. In Heeg voert Nootstroom met meer dan 110 zangers, musici en figuranten de complete opera Cavalleria Rusticana op – de meeslepende klassieker in een rauw nieuw jasje.

Een verhaal vol passie, jaloezie en wraak

Cavalleria Rusticana, het beroemde opera-drama van Pietro Mascagni (1890), krijgt een krachtige nieuwe gedaante. Niet in een Siciliaans dorp, maar midden in de logistieke wereld van Fryslân ontvouwt zich een verhaal over vurige liefde, trots en hartverscheurende keuzes. Een tragisch liefdesdrama laait op tussen pallets, trailers, heftrucks en het geluid van vrachtwagenmotors. Niemand minder dan Paul Carr neemt de regie voor zijn rekening. Hij regisseerde succesvolle producties bij gerenommeerde operahuizen als de Nederlandse Reisopera en opera North (GB). Voor Nootstroom regisseerde hij eerder de Wadopera (2021).

Een bedrijfsruimte wordt theater – het leven als decor

De voorstellingen vinden plaats in de crossdockhal van Veenstra|Fritom in Heeg. Geen traditionele toneelvloer, maar een levende werkomgeving waar vrachtwagens, hef- en reachtrucks het decor vormen. “Precies deze plek maakt het verhaal voelbaar,” aldus Arnaud Oosterbaan van Nootstroom. “We brengen opera naar de mensen toe – naar plekken waar het leven wordt geleefd.”

Wessel R. Veenstra: “Trots dat cultuur hier tot leven komt”

Voor Veenstra|Fritom is de samenwerking meer dan een cultureel uitstapje. “Het is een geweldige kans om ons bedrijf van een andere kant te laten zien,” vertelt directeur Wessel R. Veenstra. “In plaats van dat ons bedrijf stilstaat in een rustige periode, wordt onze ruimte even een podium, en onze mensen dragen bij aan iets bijzonders. We verwachten dat die vorm van cultuur tussen alle logistieke middelen een prachtig spektakel wordt.”

Cultuur als motor voor verbinding en ontwikkeling

Nootstroom betrekt actief de regio bij het project: lokale bedrijven, makers en leveranciers worden onderdeel van het verhaal. “We creëren een levendig netwerk van mensen en mogelijkheden,” zegt Oosterbaan. “VVV Waterland van Friesland grijpt samen met ons de gelegenheid aan om de regio Súdwest Fryslân buiten het toeristische hoogseizoen stevig te promoten”, noemt hij als voorbeeld. “Zo laten we ook met deze voorstelling zien dat cultuur een drijvende kracht kan zijn achter verbinding, economische groei en duurzame ontwikkeling.”

Data en kaartverkoop

De voorstellingen van Cavalleria Rusticana vinden plaats tussen kerst en oud & nieuw 2025 in Heeg. De exacte speeldagen en kaartverkoopinformatie worden binnenkort bekendgemaakt

FDF: coalitie laat PVV vallen, niet andersom

SINT HUBERT – Boerenactiegroep Farmers Defence Force (FDF) steunt de PVV, die dinsdag uit de coalitie is gestapt. “De coalitie laat PVV vallen, niet andersom!”, aldus voorman Mark van den Oever.

Vorige week maandag presenteerde PVV-leider Geert Wilders een lijst met tien eisen voor strenger asielbeleid en eiste dat het merendeel van zijn plannen zou worden opgenomen in het coalitieakkoord. VVD, NSC en BBB vonden dat zijn partij de voorstellen zelf moest uitwerken of dit door Marjolein Faber (PVV) moest laten doen. Zij was tot dinsdag de asielminister. Wilders maakte eerder op de dag bekend de bewindspersonen van zijn partij terug te trekken uit het kabinet.

De tien punten van Wilders waren volgens Van den Oever “reëel, maar niet de woke-agenda van BBB, NSC en VVD”. Kenners zagen de meeste van die voorstellen echter als onhaalbaar.

‘Geofferd aan woke-agenda’

Het hoofdlijnenakkoord van iets meer dan een jaar geleden sprak volgens de actiegroep “duidelijke taal” over stikstof, landbouw en migratie. Maar het kabinet heeft de stikstof- en migratieproblemen van Nederland niet opgelost, aldus FDF. “Niets, maar dan ook helemaal niets, heeft deze coalitie geleverd. Niet op migratie en niet op stikstof.”

Mensen “moeten” opnieuw naar de stembus “wanneer we niet willen dat de oude Rutte-koers weer wordt opgepakt”, stelt FDF. “Dat boeren en burgers worden geofferd aan de woke-agenda van de opvreters van onze maatschappij. Die onze waarden, normen en soevereiniteit opofferen. Want dat deed deze coalitie, zoals de vorige coalitie dat ook deed.”

×