VORARLBERG – Op 11 november 2024, rond 13.30 uur, hield de Oostenrijkse politie een in Bulgarije geregistreerde trekker met oplegger tegen en onderwierp het aan een bestuurders- en voertuigcontrole.
Bij evaluatie van de digitale tachograaf en de chauffeurskaart kon een agent vaststellen dat de 45-jarige Griekse chauffeur soms met twee chauffeurskaarten reed en deze afwisselend had misbruikt.
Uit de evaluatie bleek dat bij een rijtijd van bijna 21 uur slechts een rustperiode van 3,5 uur in acht werd genomen.
Verder nam de chauffeur bij een rijtijd van bijna 32 uur slechts een rusttijd van zes uur en bij een rijtijd van bijna 22 uur slechts één uur en 45 minuten als langste pauze.
Bovendien werden bij een technische controle enkele ernstige en dreigende gebreken aan de trekker en de oplegger ontdekt, waardoor verder rijden ter plaatse werd verboden. Na betaling van een borgsom van € 9.560,- werd het voertuig naar een werkplaats gebracht om de gebreken te laten verhelpen.
Het transportbedrijf en de chauffeur zullen worden vervolgd.