Clicky

donderdag 16 mei 2024 - 21:36 uur
Home Blog Pagina 99

P3 Logistic Parks verwelkomt Ivy Technology als eerste huurder in nieuw distributiecentrum in Amstelveen

Foto: Nes Vastgoed

AMSTELVEEN – P3, toonaangevende investeerder, ontwikkelaar en eigenaar van Europese logistieke vastgoedobjecten heeft een huurovereenkomst getekend met Ivy Technology Support Services Netherlands B.V. voor het moderne en recent ontwikkelde P3 Amstelveen.

Ivy Technology is de eerste huurder van dit distributiecentrum en huurt 13.726 m² ofwel 50 procent van de capaciteit van de warehouse. Cushman & Wakefield vertegenwoordigde P3 in de huurtransactie met Ivy Technology en zal verantwoordelijk zijn voor de verhuur van de resterende ruimte. Er is momenteel nog 13.720 m² beschikbaar voor nieuwe huurders.

Ivy Technology is een wereldwijd opererend reparatie- en servicebedrijf voor elektronica en huurt de ruimte vanaf maart 2024. De huurovereenkomst omvat 11.340 m² magazijnruimte, 551 m² kantoorruimte en 1.835 m² mezzanine. De strategische ligging van P3 Amstelveen in het bedrijvenpark De Loeten, dicht bij Amsterdam en Schiphol, en de directe toegang tot de N201 en belangrijke snelwegen (A2, A4, A9 en A10) zorgen voor een goede bereikbaarheid en operationele efficiëntie voor Ivy Technology.

Léon Vié, Managing Director Nederland en België bij P3: “We zijn verheugd om Ivy Technology te verwelkomen in ons nieuwe distributiecentrum in Amstelveen. Hun wereldwijde netwerk en innovatieve aanpak zijn indrukwekkend, en we kijken ernaar uit om samen te werken en hun groei te ondersteunen in een van onze hoogwaardige faciliteiten.”

Scott Greer, CEO bij Ivy Technology: “We zijn verheugd om deel uit te maken van deze uitzonderlijke kans, en we zijn trots dat Ivy Technology de eerste huurder is van deze innovatieve faciliteit. Ons nieuwe magazijn stelt ons in staat om onze wereldwijde activiteiten verder te verbeteren en de kwaliteit van onze diensten voor onze klanten te waarborgen.”

Het recent afgeleverde P3 Amstelveen – DC De Loeten bestaat uit 27.446 m² verhuurbare ruimte.

Foto: Nes Vastgoed

Het distributiecentrum is ideaal voor licht industrieel gebruik met een vloerbelastbaarheid van 5.000 kg, een vrije hoogte van 12,2 meter en 20 dockdeuren, waardoor het geschikt is voor gebruik van meerdere huurders.

Als hoogwaardige, moderne logistieke ontwikkeling zal P3 Amstelveen naar verwachting het BREEAM certificaat “Excellent” ontvangen. De warehouse is uitgerust met LED-verlichting, een waterbeheersysteem en fotovoltaïsche panelen die het milieuvriendelijke en energiezuinige ontwerp benadrukken.

Het project werd vorig jaar door P3 gekocht van logistiek vastgoedontwikkelaar Ringmeer B.V. die werd vertegenwoordigd door Nes Vastgoed, waarbij Heembouw Bedrijfsruimten West B.V., als hoofdaannemer, verantwoordelijk was voor het ontwerp en de bouw van het distributiecentrum.

Schiphol doet een proef met zelfrijdende bussen aan airside

SCHIPHOL – Op Schiphol wordt het gebruik van elektrische autonome bussen getest. Twee zelfsturende bussen van leverancier Ohmio rijden dagelijks een vaste route en maken hierbij een aantal tussenstops aan airside. De haltes die de bussen aandoen, zijn dicht bij de kantoren van een aantal schoonmaak- en grondafhandelingsbedrijven. Deze pendeldienst is voor werknemers die op deze locaties werken. Met deze proef wil de luchthaven onderzoeken wat de voordelen van autonoom vervoer kunnen zijn en hoe medewerkers dit ervaren.

In de eerste fase van de proef is de technologie achter de bussen grondig getest en aangepast aan de luchthaveninfrastructuur. Momenteel wordt de pendeldienst gebruikt door medewerkers en wordt onderzocht hoe zij zelfrijdend vervoer ervaren. Van de medewerkers die gebruikmaken van de autonome lijndienst is 89% bereid om deze opnieuw te gebruiken. Initiële bevindingen geven aan dat de dienst als veilig en positief ervaren wordt. Tot eind april zal de luchthaven doorgaan met het testen van de technologie en verkent het de potentiële mogelijkheden tot uitbreiding.

“Met deze proef zetten we weer een stap richting onze ambitie om in 2030 een uitstootvrije en in 2050 autonome grondoperatie te realiseren. De kennis en inzichten die we met de proef vergaren zijn van enorme toegevoegde waarde voor toekomstige autonome ontwikkelingen op Schiphol”, aldus Jan Zekveld, hoofd innovatie bij Royal Schiphol Group.

Voorgeprogrammeerde bussen 

Schiphol is de eerste Nederlandse luchthaven waarbij de technologie van Ohmio wordt gebruikt om personen te vervoeren tussen ander verkeer aan airside. Deze zogenoemde Automated Guided Vehicles, zijn geprogrammeerd om een vaste route af te leggen waarbij rekening wordt gehouden met andere weggebruikers, de positie op de weg en wanneer deze moet stoppen en/of voorrang verlenen aan ander verkeer.

Route en capaciteit

De autonome bussen hebben ieder een capaciteit van acht personen per keer. Medewerkers kunnen opstappen vanaf een personeelsdoorgang die toegang geeft tot airside en op elk locatie die op de route ligt, in –en uitstappen. Iedere rit duurt ongeveer 5 minuten.

“Deze samenwerking benadrukt Ohmio’s visie om visionaire concepten te ontwikkelen op het gebied van transport. We zijn enthousiast over deze kans en voelen ons vereerd om de handen ineen te slaan met Schiphol – een toonaangevende speler in de Europese luchtvaartindustrie”, zegt Mohammed Hikmet, Directeur Ohmio.

Zero emissie grondoperatie 

In 2050 wil Royal Schiphol Group de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld zijn. Het bouwen van een duurzamere en uitstootvrije grondoperatie draagt hieraan bij. Royal Schiphol Group voorziet dat in 2050 alle voertuigen zijn vervangen door een aaneengesloten vloot van autonome, uitstootvrije voertuigen en alle bijbehorende processen zijn geautomatiseerd. Ook in een autonome grondoperatie blijft een belangrijke rol voor de medewerker weggelegd. Het werk zal meer aansturend zijn en met afwisselende taken.

Het bedrijf Ohmio ontwikkelt autonome voertuigen welke verbonden zijn met intelligente transportsystemen. Hierdoor zijn de bussen zelfsturend, communiceren ze met verkeersborden en andere (autonome) voertuigen. De technologie achter de zelfrijdende voortuigen is ontwikkeld door HMI Technologies in Pakuranga, Auckland – een wereldwijd technologiebedrijf en innovator van intelligente transportsystemen, zoals elektronische verkeersborden.

CNV: bijna helft werkenden redt doorwerken tot pensioen niet

UTRECHT – Bijna de helft van de werkenden (45 procent) redt het niet om tot de pensioenleeftijd door te werken. Dat stelt vakbond CNV op basis van onderzoek onder 2700 leden van boven de 45 jaar. Volgens de bond wordt door 66 procent het onmogelijk geacht als er moet worden doorgewerkt tot 70 jaar en 57 procent vindt dat ze een zwaar beroep hebben.

Verder gaf 62 procent van de ondervraagden aan dat ze graag eerder willen stoppen met werken, maar dat dit financieel onmogelijk is door verlies van inkomen. “Het is ongekend dat zoveel mensen moeten doorwerken, terwijl ze eigenlijk niet meer kunnen. Veel van de respondenten zijn voor hun twintigste jaar al begonnen met werken. Zij zijn simpelweg opgebrand. Het is voor het CNV volstrekt onacceptabel dat in een rijk land als Nederland zoveel mensen moeten doorwerken tot ze erbij neervallen”, aldus voorzitter Piet Fortuin.

De bond doet een oproep aan werkgevers en het kabinet om snel tot een structurele regeling voor zwaar werk te komen, want de huidige regeling loopt eind 2025 af. Gesprekken met werkgevers en het kabinet hierover liepen volgens CNV op niets uit. Er wordt daarom woensdag actie gevoerd over die regeling op het Malieveld, aldus de bond.

“De bouwvakker en verpleegkundige hebben geen boodschap aan politiek gedraal. Die nieuwe regeling moet er dus snel komen. Daarom voeren we actie. We roepen het kabinet en werkgevers op om snel om tafel te komen. Aan het CNV ligt het niet. Wij reiken andere partijen vandaag nog de hand toe en gaan graag constructief het gesprek aan. Dit kan geen dag langer wachten”, zegt Fortuin.

Politie: zes vermisten bruginstorting Baltimore ‘vermoedelijk dood’

BALTIMORE – Zes mensen die vermist waren na de instorting van een verkeersbrug in de Amerikaanse havenstad Baltimore zijn “vermoedelijk dood”, meldt de politie van de staat Maryland. De Amerikaanse kustwacht heeft de actieve zoektocht naar overlevenden tot woensdagochtend opgeschort. Dan wordt met duikers verder gezocht, aldus de kustwacht.

Er waren acht mensen op de Francis Scott Key Bridge in Baltimore toen een vrachtschip een pijler van de 2,6 kilometer lange verkeersbrug ramde, waardoor die grotendeels instortte. Er werden maar twee overlevenden gevonden, onder wie één zwaargewonde.

Het achttal maakte deel uit van een werkploeg die gaten in het wegdek van de verkeersbrug repareerde. Onder de zes vermoedelijk omgekomen mensen waren arbeiders uit Mexico, Guatemala en El Salvador, meldt het Mexicaanse consulaat in Washington.

Eerder dinsdag was nog verwarring ontstaan nadat een gemeenteraadslid van Baltimore aan CNN had verklaard dat een lichaam uit het water was gehaald. Die informatie bleek niet te kloppen. Er blijft dus sprake van zes vermisten, van wie wordt aangenomen dat ze dood zijn. Vermoedelijk gaat het om arbeiders die herstelwerkzaamheden uitvoerden op de brug.

Schip dat brug Baltimore ramde doorstond in 2023 twee inspecties

Baltimore - Dali

SINGAPORE – Het vrachtschip Dali dat in de Amerikaanse stad Baltimore de instorting van een verkeersbrug veroorzaakte, heeft in 2023 twee inspecties doorstaan. Dat melden de havenautoriteiten van Singapore.

De Dali ramde een pijler van de Francis Scott Key Bridge, die daarop instortte. Op dat moment waren er acht mensen op de 2,6 kilometer lange brug. Twee van hen werden levend gevonden, van wie één zwaargewond. De andere zes zijn vermist. Van hen wordt aangenomen dat ze zijn omgekomen.

Het schip, dat onder de vlag van Singapore vaart, had vlak voor het incident zijn aandrijving verloren. De Singaporese havenautoriteiten bevestigen nu dat het schip in orde was op het gebied van “de structurele integriteit” en “de werking van de scheepsapparatuur”. Vorig jaar doorstond het schip twee inspecties en werd een defecte brandstofdrukmeter gerepareerd.

Onderzoekers van de inspectiedienst van het Singaporese ministerie van Transport zijn onderweg naar Baltimore om de Amerikaanse kustwacht bij te staan.

Krant: Deense vervoerders hebben interesse in DB Schenker

DB SChenker

BERLIJN – Nog zeven tot tien partijen zijn geïnteresseerd in een overname van DB Schenker, een logistieke dienstverlener die nu nog onderdeel is van Deutsche Bahn. Eerder was nog sprake van ruim twintig potentiële kopers, maar daarvan is een aantal afgehaakt. Onder andere branchegenoot DSV en rederij Maersk hebben nu een voorlopig bod gedaan, meldt de Duitse zakenkrant Handelsblatt op basis van ingewijden.

Naast beide Deense vervoersbedrijven zouden ook grote investeringsmaatschappijen heil zien in de aankoop van het wereldwijd actieve bedrijf, dat ook in Nederland een aantal locaties heeft. Zo zouden de Amerikaanse investeerders Carlyle en CVC werken aan een gezamenlijk bod. Volgens Handelsblatt speelt ook het Saudische scheepvaartbedrijf Bahri met de gedachte om DB Schenker te kopen.

Deutsche Bahn gaat niet in op vragen van Handelsblatt over de geïnteresseerde partijen.

De Duitse nationale spoorwegmaatschappij is bezig dochterondernemingen te verkopen om de eigen schuldenlast te verlichten. Het bedrijf moet ook fiks investeren in het verouderde spoorwegennet in Duitsland.

Succesvolle pilot met autonoom containertransport in Zeeland

NIEUWDORP – In Zeeland loopt een innovatieve pilot met autonoom transport. Hierbij wordt getest of autonome – zelfrijdende – vervoersmiddelen ingezet kunnen worden in de logistiek, bijvoorbeeld bij vervoer van de kade naar de werf. Ook wordt getest of autonoom vervoer mogelijk is op plaatsen waar de transportmiddelen zich moeten mengen tussen het ‘gewone’ verkeer. De pilot vindt plaats op het terrein van logistiek bedrijf Lineage en fase 2 is onlangs succesvol afgerond.

Project Living Lab Autonoom Transport Zeeland (ATZ) is opgezet als een open innovatiesysteem, waarin logistieke bedrijven, technologieleveranciers voor autonome voertuigen, wegbeheerders en kennisinstellingen gezamenlijk innovaties in de logistiek onderzoeken. Het experiment richt zich op de inzet van autonome voertuigen in combinatie met niet-autonoom verkeer. Hierbij wordt getest op situaties die zich dagelijks in de praktijk voordoen in de logistiek, zoals werkzaamheden en transport over de openbare weg.

In de recent afgeronde fase werd getest met autonoom transport van de werf naar de kade op het terrein van Lineage in Vlissingen, op zo’n manier dat het naadloos integreert in de operationele processen van Lineage. Omdat innovatie een van de kernwaarden van Lineage is, was het geen verrassing dat Lineage interesse toonde om bij te dragen aan de pilot. Ondersteund door de ontwikkelaars Terberg en EasyMile, stelde het bedrijf een van de terminals in Vlissingen beschikbaar.

Proof of concept

ATZ, dat mede mogelijk wordt gemaakt door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Rijk en de Provincie Zeeland, in het kader van OPZuid, startte het experiment in 2022 met Proof of Concept 1 (PoC1). Deze fase werd succesvol afgerond met een demonstratie voor alle betrokken stakeholders. Mogelijkheden tot verbeteringen die tijdens PoC1 werden geïdentificeerd, maakten het noodzakelijk een Proof of Concept 2 (PoC2) te starten. Deze fase is in december 2023 opgeleverd.

PoC2 bleek een belangrijke stap in de ontwikkeling van autonome transportoplossingen. De fase had als doelstelling de efficiëntie, veiligheid en productiviteit bij containerterminalactiviteiten te verbeteren. Hierbij waren ook de ontwikkelaars van de truck betrokken – fabrikant Terberg Benschop en technologieleverancier EasyMile – en Lineage als exploitant van de locatie.

Tijdens PoC2 werd getest hoe de autonome terminaltruck (ATT) en zijn systemen verder verfijnd konden worden, waardoor een autonome vrachtwagen veilig kan rijden in een containerterminal voor gemengd verkeer: dat wil zeggen verkeer mét en zonder chauffeur door elkaar heen. Dankzij PoC2 beschikken EasyMile en Terberg nu over de waardevolle informatie die zij nodig hebben om hun hardware en systemen verder te verbeteren, zodat er uiteindelijk een ATT kan worden ontwikkeld die geschikt is om op de markt te brengen.

“We wilden graag meedoen aan deze pilot”, vertelt Mark Ketelaar, regionaal operationeel vicepresident Benelux bij Lineage. “We kijken continu naar mogelijkheden om met innovatie en automatisering de efficiëntie te vergroten en de supply chain te moderniseren. Maar ook om knelpunten in de keten en uitdagingen vanuit de arbeidsmarkt beter op te kunnen vangen. De impact van automatisering reikt verder dan één enkele vestiging en haar medewerkers. Een grotere efficiëntie in de supply chain zal uiteindelijk bijdragen aan een verbeterd voedselsysteem met minder verspilling en een hogere voedselkwaliteit en -veiligheid.”

Ketelaar: “De samenwerking tussen Terberg, EasyMile en Lineage is cruciaal voor het potentiële succes van het project en benadrukt het belang van coördinatie en synergie onder alle belanghebbenden.”

Resultaten

Het belangrijkste doel van PoC2 was om te testen of er met een geladen container op het ATT-chassis gereden kon worden naar alle vooraf gedefinieerde RTG-overslagpunten. Niet alle doelstellingen werden succesvol behaald in deze fase, maar er werd waardevolle informatie verzameld over onder meer het transport van geladen containers, de beschikbaarheid en toegankelijkheid van alle vooraf gedefinieerde RTG-overslagpunten en over het aantal handmatige handelingen dat de veiligheidschauffeur moet uitvoeren. Uiteindelijk bleek een duidelijke verbetering van de snelheid en de systeemstabiliteit van het voertuig.

Volgende fase

De ontwikkeling van nieuwe potentiële functies is al begonnen en de volgende stap zal zijn om verder te gaan met het testen met achteruitrijden en om het transport steeds verder te autonomiseren. Was er bij eerdere fases nog sprake van een veiligheidsbestuurder; in toekomstige fases zal verder getest worden met bediening op afstand en zelfs het helemaal achterwege laten van een persoon in de cabine. Ook het uitvoerig rijden en testen onder ongunstige weersomstandigheden, zoals regen en mist, zullen weer meegenomen worden in de volgende fase.

AanZET-subsidie: Helft budget binnen één dag aangevraagd

AMSTERDAM – Op dinsdag 26 maart is de subsidieregeling voor het aanschaffen van een Zero-Emissie Trucks (‘AanZET’) voor het jaar 2024 geopend. Het totaalbudget is dit jaar 45 miljoen euro. Op de eerste dag is het voor meer dan de helft van het budget dat beschikbaar is in de subsidiepot aangevraagd. Het aantal aanvragen om 12 uur was 350 stuks en om 16:00 uur stond de teller op 402. De grote belangstelling voor de subsidie past in de ontwikkeling dat veel ondernemers, met name vervoerders en transporteurs – waar het kan – willen overschakelen naar zero-emissie goederenvervoer, maar daarvoor wel een financieel zetje in de rug nodig hebben.

De overweldigende interesse in de ‘AanZET’ subsidie benadrukt niet alleen de urgentie van duurzame transportoplossingen, maar ook de bereidheid van de sector om hierin te investeren. Dit is van cruciaal belang voor het behalen van ambitieuze klimaatdoelstellingen en het stimuleren van een grootschalige overgang naar emissieloze voertuigen.

Belang van financiële regelingen

Frits van Bruggen, algemeen voorzitter van RAI Vereniging benadrukt het belang van de financiële regeling voor de transportondernemers. Als branchevereniging voor o.a.de importeurs en fabrikanten van zware bedrijfswagens zetten we ons in voor zero emissie wegtransport. De vrachtwagensector neemt haar verantwoordelijkheid met de ontwikkeling van schone en zuinige vrachtwagens. Hiervoor moeten echter wel de juiste voorwaarden worden geschapen en zijn grote investeringen nodig. De AanZET-regeling vormt daarbinnen een essentieel onderdeel. Om alle aanvragers een eerlijk speelveld te bieden, is er dit jaar geïntroduceerd dat aanvragers voor maximaal 1 truck per dag kunnen inschrijven. Daarmee is de pot niet in één dag leeg en start er woensdag de 27e weer een nieuwe ronde.

Technologieneutraal beleid

Om een doorbraak van zero emissie trucks te bewerkstelligen is het wegnemen van een aantal knelpunten cruciaal. Buiten dat er financiële middelen ter beschikking gesteld moeten worden om de aanschaf van fors duurdere emissieloze trucks rendabel te maken, pleit RAI Vereniging voor een gebalanceerd technologieneutraal beleid waarbij álle duurzame aandrijflijnen gestimuleerd dienen te worden: elektrisch, waterstof en hernieuwbare brandstoffen.

Randvoorwaarden op orde

Van Bruggen benadrukt de noodzaak dat er meer snellaadstations moeten bijkomen en met name de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders omhoog moet, om elektrische trucks optimaal in te zetten. “Als RAI Vereniging hebben we eerder een laadpaalalarm afgegeven, want de randvoorwaarden voor elektrische trucks zijn nog onvoldoende op orde.”

Hij voegt toe dat alle behaalde CO2-winst nu van cruciaal belang is voor de toekomst, naast het belang van een breder scala aan maatregelen voor een grootschalige overgang naar emissieloze voertuigen en het bijdragen aan ambitieuze klimaatdoelstellingen.’

Grote brand bij palletfabriek Brunssum [+foto’s]

BRUNSSUM – Op het terrein van een palletfabriek in het Limburgse Brunssum woedt dinsdagavond brand. Houten pallets gaan in vlammen op, meldt de Veiligheidsregio Zuid-Limburg.

De brandweer is bezig om de brand op de Kranenpool te blussen en andere bedrijfspanden te beschermen tegen de vlammen. Volgens de veiligheidsregio gaat het om stapels pallets met een omvang van 40 bij 50 meter en een hoogte van 5 meter die in de brand staan.

Maersk mijdt haven Baltimore na aanvaring brug

KOPENHAGEN – De Deense containerrederij Maersk vaart voorlopig niet op de haven van Baltimore, meldt het bedrijf. Eerder dinsdag stortte een brug bij die haven in nadat een containerschip tegen een pijler was gebotst.

Door de botsing is de haven van Baltimore voor schepen niet bereikbaar. Schepen die naar de haven wilden gaan, moeten nu wachten totdat de vaarroute weer open is of uitwijken naar een andere haven. Maersk kiest dus voor dit laatste. Ook autofabrikanten Ford en General Motors (GM) laten schepen met hun voertuigen uitwijken naar andere havens.

Andere havens aan de oostkust van de Verenigde Staten kunnen extra schepen ontvangen. Het gaat onder meer om havens in New York, New Jersey and Virginia. De haven van Baltimore, een van de grootste havens in het oosten van de Verenigde Staten, speelt een belangrijke rol in het transport van onder andere auto’s.

Weinig effect

Het schip dat tegen de brug botste, de Dali, was gehuurd door Maersk op het moment van het ongeluk. Tijdens de botsing waren geen werknemers van Maersk aan boord.

De haven van Baltimore is de op een na belangrijkste Amerikaanse haven voor de uitvoer van steenkool. Door het instorten van de brug ligt de export van de grondstof vanuit de haven waarschijnlijk zes weken stil, verwacht topman Ernie Thrasher van steenkoolbedrijf Xcoal Energy & Resources. Daarmee is tot 2,5 miljoen ton aan steenkool geblokkeerd.

Niet al het steenkooltransport kan uitwijken naar andere plekken, stelt Thrasher. “Je zal wat omleidingen zien naar andere havens, maar de andere havens zijn best druk.” Het instorten van de brug heeft volgens hem overigens weinig effect op de wereldwijde prijzen van steenkool, omdat maar 2 procent van al het steenkool dat wereldwijd per schip gaat, via Baltimore wordt verscheept.

Pieter Derks doet oudejaarsconference voor NPO

Pieter Derks

HILVERSUM – Pieter Derks verzorgt dit jaar de oudejaarsconference voor de NPO. Dat werd dinsdagavond bekendgemaakt in het BNNVARA-programma Sophie & Jeroen. Het is de eerste keer dat de cabaretier op televisie de eindejaarsshow doet. Over de inhoud van de voorstelling is nog niets bekend.

De 39-jarige Derks maakte in 2013 al eens een oudejaarsconference voor NPO Radio 1. Een paar jaar eerder was hij bij een groot publiek bekend geworden door zijn wekelijkse bijdragen aan het programma De Wereld Draait Door. In 2013 won Derks de populaire kennisquiz De Slimste Mens.

Vorig jaar verzorgde Micha Wertheim de oudejaarsconference. Net als Derks had hij dat nog niet eerder gedaan.

Centrum voor hyperloops in Veendam klaar voor eerste tests

Hyperloop Veendam

VEENDAM – Het testcentrum voor hyperloops in Veendam is klaar voor gebruik. Over enkele weken maakt het eerste voertuig een testrit in de baan van 420 meter die bestaat uit voorgefabriceerde stalen buizen. De werkzaamheden verliepen voorspoedig sinds de eerste buis in september werd geplaatst op het terrein van Husa logistics aan de rand van de Groningse plaats.

De testbaan van het European Hyperloop Center (EHC) kostte ongeveer 7,5 miljoen euro, met iets meer privaat dan publiek geld. Het bedrijf Hardt Hyperloop uit Delft heeft de zwevende capsule en de bijbehorende technologie ontwikkeld die volgende maand voor het eerst wordt getest. Het is de bedoeling dat het voertuig bijna 100 kilometer hard gaat in de luchtdichte buis van circa 2,5 meter breed.

De testen zijn voorlopig alleen bedoeld om technieken op de proef te stellen. Voor het vervoeren van mensen is nog geen vergunning afgegeven, zegt EHC-directeur Sascha Lamme. Het Hyperloop Center wil die het liefst verkrijgen bij de Europese Commissie in Brussel, zodat de ‘buizenpost voor mensen’ op termijn door heel Europa kan opereren volgens dezelfde regels.

Buizenstelsels

Het idee is om vrijwel zonder luchtweerstand in een elektromagnetisch voertuig door de buizen te suizen. “Deze infrastructuur stelt ons in staat de essentiële technologieën te bewijzen”, zegt Marinus van der Meijs, medeoprichter en directeur technology and engineering bij Hardt Hyperloop.

Uiteindelijk zouden capsules van ruim 25 meter met 30 tot 100 mensen door uitgestrekte buizenstelsels kunnen zoeven, met een snelheid van 700 kilometer per uur. “De snelheid van een vliegtuig met het gemak van een metro”, zegt industrieel ontwerper Yorick Meijdam bij Hardt Hyperloop. Als de stroom duurzaam wordt opgewekt, is het een groen vervoermiddel. De infrastructuur is naar verwachting goedkoper in het landschap te passen dan hogesnelheidslijnen.

Cruciaal moment

Ook andere partijen kunnen gebruikmaken van de “meest geavanceerde hyperlooptestfaciliteit” ter wereld. Die bevat een volledige baanwissel die volgens de initiatiefnemers nog nergens anders is gebouwd. Bijvoorbeeld een Spaans bedrijf gaat deelsystemen testen.

“Dit is een cruciaal moment in de ontwikkeling van de hyperloop”, zegt EHC-directeur Lamme. “Het is geweldig dat deze testfaciliteit in de provincie Groningen tot leven is gekomen met behulp van al onze partners.” De baan in Veendam blijft zeker vijf jaar in gebruik. “Dan zien we wel verder.” Hij verwacht dat er tegen 2050 een netwerk van 10.000 kilometer aan hyperloops is aangelegd in Europa.

Eigenaar van containerschip Dali ziet geen vervuiling na aanvaring tegen brugpijler in Baltimore

LONDEN – De botsing van een containerschip tegen een brugpijler in Baltimore heeft niet geleid tot vervuiling. Dat meldt de eigenaar van het vaartuig, die stelt dat de exacte oorzaak van de aanvaring nog moet worden vastgesteld.

Eigenaar Grace Ocean stelt dat alle opvarenden van het vrachtschip Dali terecht zijn na het incident. “Er is geen melding gemaakt van verwondingen”, aldus een verklaring.

Door de aanvaring is een deel van de ruim 2,5 kilometer lange Francis Scott Key-brug ingestort. Amerikaanse media berichten dat de Dali als noodgreep vlak voor de botsing nog een anker heeft uitgeworpen.

De brug uit 1977 gold als een belangrijke verbinding bij Baltimore, een stad naast hoofdstad Washington. Er reden dagelijks zo’n 31.000 voertuigen overheen.

ILT: Opnieuw lekkages gevaarlijke stoffen in Amsterdam [+foto’s]

Lekkage Wagon Spoor Amsterdam

AMSTERDAM – Dinsdag 26 maart hebben inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) lekkages ontdekt bij twee reservoirwagens op emplacement Houtrakpolder in Amsterdam.

Het betreffen lekkages van de stof Aardoliedestillaten met als UN-nummer 1268. Aardoliedestillaten zijn zeer brandbaar en milieugevaarlijk. Momenteel zijn de hulpdiensten aanwezig en wordt de oorzaak van de lekkages onderzocht.

Lekkage Amsterdam wagon

Gisteren, op maandag 25 maart, hebben inspecteurs ook een al een druppellekkage ontdekt op emplacement Westhaven. Dit betrof een lekkage van de stof Methyl-tert-butylether (MTBE, UN 2398). Ook deze stof is zeer brandbaar.

Inspecteurs van de ILT onderzoeken ook de oorzaak van deze lekkage.

Alle wagons zijn beladen bij GES Amsterdam, meldt de ILT.

Expert: kans instorten Nederlandse brug door aanvaring klein

DEN HAAG – De kans dat in Nederland een brug instort na een aanvaring met een containerschip, zoals dinsdag bij het Amerikaanse Baltimore gebeurde, is heel klein. Volgens bruggendeskundige Rob Vergoossen van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV varen zulke grote containerschepen als die bij Baltimore niet in Nederland.

Hele grote containerschepen varen alleen op de Eerste en Tweede Maasvlakte bij Rotterdam, zegt Vergoossen. “Daar varen ze niet verder. Goederen worden daarna overgeladen op veel kleinere schepen”, legt hij uit. De meeste bruggen in Nederland hebben volgens hem ook geen pijlers die in het water staan.

Ook in de Rotterdamse haven ziet hij niet zo snel een ongeluk met een containerschip gebeuren. “Op de Maasvlakte liggen geen bruggen. Schepen kunnen tegen de kade varen, maar de constructies zijn daarop berekend. Dan stort niks in als het goed is.”

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat kan niet zeggen of in Nederland een brug kan instorten door een aanvaring met een containerschip. “Er is nog veel onbekend over wat de oorzaken zijn”, zegt hij over het ongeluk bij Baltimore.

LAATSTE NIEUWS