Clicky

donderdag 2 mei 2024 - 01:17 uur
Home Blog Pagina 73

Duizenden reizigers gedupeerd door schrappen vluchten Transavia

SCHIPHOL – Dat Transavia dit jaar opnieuw vluchten moet schrappen door een tekort aan vliegtuigen, raakt duizenden reizigers. De maatschappij heeft laten weten aanpassingen in haar vluchtschema te moeten doen in de periode tot eind juni. “Gelukkig niet het hoogseizoen. Dat is wel een geruststelling”, klinkt het bij reisbrancheorganisatie ANVR.

Transavia kondigde de stappen vorige week aan. De maatschappij verwees onder andere naar de uitloop van groot onderhoud. Om hoeveel vluchten het precies gaat, is niet naar buiten gebracht. Reisorganisaties zijn bezig om te kijken hoe ze impact voor vakantiegangers zoveel mogelijk kunnen beperken.

Bij TUI alleen al raakt de aankondiging voor dit jaar een paar duizend mensen. Het vakantieconcern zegt verrast en teleurgesteld te zijn. “We doen er alles aan om die vakanties zo veel mogelijk als gepland door te laten gaan.” Soms is er voor mensen nog een andere vlucht op dezelfde dag. Maar het kan ook voorkomen dat vluchten zijn verplaatst naar een andere dag of een andere luchthaven.

Dat laatste kan bij mensen voor meer moeilijkheden zorgen, zeker voor mensen die losse tickets hebben geboekt bij Transavia zelf. De Consumentenbond zegt na berichtgeving hierover in De Telegraaf dat mensen bijvoorbeeld een hotel geboekt kunnen hebben dat ze door een wijziging van hun vluchtdag niet meer nodig hebben. Dit soort “derving” kunnen ze normaal niet zomaar vergoed krijgen. Transavia zegt wel coulant te zullen zijn als mensen dit melden. Een woordvoerder raadt mensen aan bonnetjes goed te bewaren.

Sunweb zegt voor 97 procent van de eigen vakantiegangers die het raakt inmiddels een oplossing gevonden te hebben. Voor hen zou er geen grote vluchtwijziging zijn. “Bijvoorbeeld een uur eerder of een uur later vertrek”, legt een woordvoerster uit. Maar ze sluit niet uit dat andere mensen wel op een andere dag zullen moeten vliegen. Het is “supervervelend” zegt de woordvoerster er ook bij. Volgens Sunweb kiezen veel mensen hun vluchttijd met een reden.

Transavia moest in Nederland vorig jaar al honderden vluchten schrappen doordat er te weinig vliegtuigen beschikbaar waren. Een aantal vliegtuigen die voorheen door de failliete Roemeense luchtvaartmaatschappij Blue Air waren ingezet, zouden geleaset worden. Maar door late levering en problemen met het papierwerk konden ze nog niet worden ingezet. Ook stonden enkele vliegtuigen door tekorten aan onderdelen langer aan de kant dan gepland.

Minister Adriaansens opent walstroomaansluiting Damen Shiprepair Amsterdam

De officiële openingshandeling door (vlnr): Tjeerd Schulting, Annelies Damen, Minister Adriaansens en Arnout Damen

AMSTERDAM – Op maandag 25 maart is de nieuwe walstroominstallatie voor het grootste dok van Damen Shiprepair Amsterdam officieel in gebruik genomen. Tijdens het werkbezoek van minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat sloot zij voor de allereerste keer de installatie aan.

“We zijn vereerd dat we deze belangrijke stap in onze transitie naar een duurzame toekomst mogen nemen in het bijzijn van de minister”, licht Tjeerd Schulting, managing director van Damen Shiprepair Amsterdam toe. “Met de installatie zetten we nog meer in op verduurzaming en dat sluit goed aan bij de verwachting van onze klanten. Ook daarin maken we grote stappen met onder andere het verduurzamen van schepen.”

Stiller en groener

Sinds vorig jaar is er hard gewerkt om de mobiele installatie in te kunnen zetten voor zeegaande schepen die voor reparatie, onderhoud of ombouw in het grootste droogdok van Damen Shiprepair Amsterdam verblijven. Hierdoor hoeven schepen niet langer gebruik te maken van de eigen dieselgeneratoren om energie op te wekken, maar komt dit van de stillere en ‘groenere’ walstroominstallatie.

De installatie bestaat uit een nieuw aangelegd elektriciteitsnet en een mobiele container met daarin een frequentieregelaar. Dit zorgt voor aansluitmogelijkheden van 690, 440 of 400 Volt en een frequentie van 50 of 60 Hz. De mobiele container geeft de mogelijkheid om de aansluiting op iedere gewenste locatie rondom het dok, en afhankelijk van de behoefte van het schip, te installeren.

Werkbezoek

De opening van de walstroominstallatie was onderdeel van het werkbezoek van de Minister van Economische Zaken en Klimaat en de Gezant Sectoragenda Maritieme Maakindustrie, Kees van der Staaij. Zij kregen een rondleiding op de werf en werden bijgepraat over, onder andere, het belang van de werf voor Amsterdam als havenstad.

Volledig elektrische 49 tons 10×2 kipper in de praktijk getest

GROENEKAN – Veldhuizen Trucks presenteerde tijdens de TKS in 2023 de Veldhuizen Trucks 10×2 kipper, een volledig elektrische 10×2 met een nuttig laadvermogen van 30 ton. Sindsdien is er hard gewerkt aan de ontwikkeling en het testen van de truck, en na de homologatie hebben de eerste klanten de truck in de praktijk getest.

De volledig elektrische VT 10×2 kipper is gebouwd op basis van een 6×2 truck, die door Veldhuizen Trucks is voorzien van twee extra assen. Dat klinkt eenvoudig, maar daarvoor moest er ruimte gevonden worden voor de accu’s die standaard onder het chassis geplaatst zijn. Die oplossing werd gevonden in een rek achter de cabine. Daarvoor zijn uitsluitend de originele leidingen en het koelsysteem gebruikt, waarna de hele installatie werd afgedekt door fraaie, gespoten panelen in lijn met de cabine.

Het chassis van de truck werd versterkt met een innen-liner ter hoogte van de aangedreven as en een extra dwarsbalk tussen as twee en drie voor de inzet als 49 tonner. En optioneel een vangmuil waarmee het terreingewicht verhoogd werd naar 50 ton als combinatie.

30 ton laadvermogen

Met een geïsoleerde, 21 kuub grote Hyva asfaltkipper met asfaltsnip ontstond zo de eerste vijf-assige, volledig elektrische kipper. Een truck met een GVW van 49 ton en een laadvermogen van 30 ton. De elektromotor in de achteras heeft een vermogen van 400 kW. Dat is omgerekend 544 pk aan piekvermogen, en dat zou voldoende moeten zijn voor de inzet als asfaltkipper. Met de accu’s aan boord zou de truck theoretisch goed zijn voor een actieradius van 280 kilometer maar om dat echt uit te testen werd de truck ingezet bij vervoerders.

Comfort op hoog niveau

De, volledig elektrische 10×2 rijdt bijzonder comfortabel en stil. Daarbij is het vermogen ruimschoots voldoende voor de inzet. Het grote voordeel van een 10×2 voor asfalttransport is dat de truck compact is, en eenvoudig achteruit te rijden. Dit in tegenstelling tot trekker- opleggercombinaties. Verder is de 10×2 voorzien van maar liefst 3 liftassen, waardoor de rolweerstand en bandenslijtage sterk afnemen bij leeg rijden. Qua bedieningsgemak is alles origineel gebleven, waardoor in principe iedere chauffeur er zo mee wegrijdt.

Verbruik

Bij de inzet van elektrische trucks is de laadinfrastructuur cruciaal, en tijdens de testritten werd er bijgeladen op de basis en onderweg met snelladers. Dat kan tot maximaal 160 kWh, waardoor laden van 20- naar 80 procent in een uur kan plaatsvinden. Het verbruik tijdens de testritten bedroeg gemiddeld 290 kWh op 195 kilometer. Dat is gemiddeld 1,49 kWh per kilometer. Die waarde werd gehaald tijdens korte ritten, bij langere afstanden op hoge snelheden zal dat iets hoger zijn.

Brandweer Baltimore: ‘mogelijk veel slachtoffers brug incident’

BALTIMORE – Na het instorten van een belangrijke verkeersbrug ten zuidoosten van Baltimore spreekt de brandweer over “een incident met mogelijk veel slachtoffers”.

Er wordt in de rivier de Patapsco naar ten minste zeven “bouwvakkers” gezocht. Er zouden ook auto’s in het water zijn verdwenen.

Een groot containerschip dat onder Singaporese vlag vaart, ramde in de nacht een pijler van de Francis Scott Key Bridge. Het schip is beschadigd en zou olie lekken. Er worden volgens sommige plaatselijke media ook gewonden aan boord gemeld.

De burgemeester van de stad, Brandon Scott, gaat naar de plaats van het ongeluk. Er wordt met boten en helikopters naar slachtoffers gezocht.

De brug uit 1977 was 2,6 kilometer lang en is vrijwel volledig ingestort.

Deutsche Bahn toch akkoord met 35-urige werkweek

Deutsche Bahn

BERLIJN – Deutsche Bahn stemt alsnog in met een 35-urige werkweek. Dat blijkt uit het akkoord dat het Duitse staatsspoorbedrijf heeft bereikt met de vakbond GDL.

De 35-urige werkweek wordt tot 2029 geleidelijk ingevoerd, staat in de overeenkomst. Deutsche Bahn had een 36-urige werkweek voorgesteld, maar de vakbond wilde daarover geen concessies doen. De afgelopen tijd hebben Duitse spoormedewerkers daarom meermaals het werk neergelegd. Die stakingen hadden ook gevolgen voor het treinverkeer van en naar Nederland.

De vakbond had gedreigd om ook tijdens Pasen het werk neer te leggen. Beide partijen zullen naar verwachting dinsdag in afzonderlijke persconferenties verdere details bekendmaken.

Extra grenscontroles aan Duitse grens tijdens EK

DEN HAAG/BERLIJN – Tijdens het EK voetbal voert Duitsland deze zomer extra grenscontroles uit. Daarmee wil de douane voorkomen dat mogelijke aanslagplegers het land binnenreizen, zegt de Duitse minister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser, die ook bevoegd is voor sport, dinsdag tegen de krant Rheinischen Post.

Faeser kondigt extra controles aan bij alle grenslanden. Sinds vorig najaar wordt er aan de grens met Polen, Tsjechië en Zwitserland al extra gecontroleerd om mensenhandel tegen te gaan. Aan de Oostenrijkse grens is volgens persbureau DPA al sinds 2015 sprake van extra controle. De extra controles aan de grens met Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk vinden alleen plaats tijdens het EK, van 14 juni tot 14 juli.

De focus van de douane ligt op “extremisten, hooligans en criminelen”, zegt Faeser. Het is niet voor het eerst dat Duitsland de grenscontroles opvoert om een EK. In 2016, toen het voetbaltoernooi in Frankrijk werd georganiseerd, was de Duitse douane ook extra alert op supporters met mogelijk kwaad in de zin.

LIVESTREAM – Verkeersbrug Francis Scott Key Bridge ingestort in Baltimore na aanvaring containerschip [+foto’s&video]

BALTIMORE – Bij de Amerikaanse stad Baltimore is een cruciale verkeersbrug ingestort nadat een containerschip tegen pijlers van de brug was gevaren. De 2,6 kilometer lange Francis Scott Key Bridge uit 1977 over de rivier de Patapsco ten zuidoosten van de stad is volledig ingestort, zo blijkt uit beelden van lokale media. Het is nog niet bekend of er slachtoffers zijn.

Er zijn mogelijk meerdere voertuigen in het water verdwenen. De politie meldt dat er “bouwarbeiders” zoek zijn. Er wordt naar zeven mensen gezocht, aldus lokale media. Mogelijk waren er in de nacht werkzaamheden aan de brug.

Plaatselijke media melden dat een groot containerschip dat onder Singaporese vlag vaart, de Dali, een pijler ramde. De brug is onderdeel van de ringweg rond de metropool Baltimore.

Deutsche Bahn en bond bereiken akkoord na conflict vol stakingen

BERLIJN – De Duitse vakbond GDL en staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn (DB) hebben een akkoord bereikt na een langslepend conflict over een nieuwe cao. Dat meldt de bond op de website. Het is nog niet bekend hoe de overeenkomst eruit ziet. De details hierover zullen dinsdag tijdens een persconferentie bekend worden gemaakt. De afgelopen tijd hebben spoormedewerkers van DB meermaals het werk neergelegd. Die stakingen hadden ook gevolgen voor het treinverkeer van en naar Nederland.

GDL meldde vorige week al dat er over veel onderwerpen overeenstemming was bereikt. De vakbond eiste onder meer een kortere werkweek van 35 uur in plaats van 38 uur voor hetzelfde salaris. Voor zover bekend wilde DB echter niet verder gaan dan een werkweek van 36 uur. Ook wilde GDL dat de salarissen van het spoorpersoneel werden verhoogd om de gestegen inflatie te compenseren.

Medewerkers van Deutsche Bahn hebben in totaal zes keer gestaakt, waardoor miljoenen reizigers werden getroffen. De meest recente werkonderbreking was twee weken geleden en duurde 35 uur. Eind januari werd het werk zelfs zes dagen neergelegd. Tijdens stakingen reden in Duitsland bijna geen treinen en ook tussen Nederland en Duitsland reden veel minder treinen dan normaal. Ook treinen van NS en Arriva vielen uit.

Met het bereiken van een akkoord is de stakingsdreiging ten einde. Eerder sloot GDL niet uit om ook tijdens Pasen het werk neer te leggen, mochten de bond en DB er niet samen uitkomen.

Rechtbank verlaagt borg Trump

NEW YORK – Een rechtbank in New York heeft de borg die oud-president Donald Trump moet rondkrijgen om in hoger beroep te gaan in een verloren fraudezaak verlaagd van 454 miljoen naar 175 miljoen dollar. Hij heeft tien dagen om de borgsom over te maken.

Trump was eerder veroordeeld tot het betalen van het miljoenenbedrag in een civiele rechtszaak die was aangespannen door de staat New York. Die verwijt hem de waarde van zijn eigendommen te hebben overdreven. Dat leverde hem allerlei financiële voordelen op, zoals betere deals bij het afsluiten van leningen.

De oud-president wil de uitspraak aanvechten, maar had grote moeite de borgsom rond te krijgen. Hij had de honderden miljoenen zelf kunnen inleggen of een gespecialiseerd bedrijf kunnen zoeken dat garant wilde staan voor het bedrag. Advocaten van Trump zouden tevergeefs tientallen zogenoemde ‘bond companies’ hebben benaderd.

Trump dreigde daardoor in de problemen te raken. De staat New York kan beslag leggen op zijn eigendommen of zijn bankrekeningen bevriezen als hij het bedrag niet tijdig rond heeft. De oud-president presenteert zich weliswaar als miljardair, maar volgens Amerikaanse media zit een groot deel van zijn fortuin in vastgoed.

Tankwagen met kerosine gekanteld bij vliegbasis Eindhoven [+foto]

EINDHOVEN – De hulpdiensten rukten maandagmiddag massaal uit toen een tankwagen die 40.000 liter kerosine vervoerde kantelde op een weggetje op de vliegbasis in Eindhoven.

Een crashtender en tankautospuit van de vliegbasis rukten uit, ook van de civiele brandweer werd assistentie opgeroepen. Brandweer Eindhoven kwam met twee blusvoertuigen en een schuimblusvoertuig ter plaatse.

Rond de gekantelde tankwagen lopen militairen, brandweerlieden, en agenten van de KMAR.

Hoe de situatie er precies aan toe is, is van een afstand lastig te zeggen, zegt een fotograaf ter plaatse.

Brussel geeft Lufthansa geen toestemming voor belang in ITA

BRUSSEL – De Europese Commissie geeft Lufthansa geen toestemming om een belang te nemen in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij ITA.

Het Duitse luchtvaartconcern wil 325 miljoen euro investeren in ITA, maar de Commissie wil pas toestemming geven als Lufthansa een reeks zorgen over mogelijke oneerlijke concurrentie kan wegnemen.

De Europese Commissie maakt zich zorgen dat met de investering de concurrentie wordt belemmerd op routes die Italië verbinden met Centraal-Europese landen en vluchten tussen Italië en de VS, Canada en Japan. De investering kan ook de dominante positie van ITA op de luchthaven van Milaan-Linate versterken.

Lufthansa en ITA, het voormalige Alitalia, kunnen de komende weken reageren op de bezwaren. Uiterlijk op 6 juni wordt een definitief besluit genomen.

Sluiten Julianakanaal lijkt minder duur dan bedrijven zeggen

DEN HAAG – [update 19:43 uur] De extra kosten voor bedrijven door de afsluiting van het Julianakanaal bedragen maximaal zo’n 7,2 miljoen euro per maand, stelt onderzoeksbureau Ecorys. Limburgse bedrijven zelf schatten de kosten door de afsluiting een stuk hoger in. Om de risico’s voor bedrijven die gebruikmaken van het kanaal te beperken is het wel noodzakelijk dat Rijkswaterstaat een stuw repareert, aldus Ecorys.

Rijkswaterstaat meldde vorige week dat het kanaal meerdere maanden wordt drooggelegd, om een kapotte bouwkuip weg te halen. Volgens de Limburgse Werkgeversvereniging LWV, industrieterrein Chemelot en Wessem Port Services kan de afsluiting tot tientallen miljoenen euro’s per dag kosten.

Ecorys concludeert dat de extra kosten vooral gaan zitten in het omvaren. Volgens berekeningen van het onderzoeksbureau zelf, maar ook van Rijkswaterstaat en van inschattingen van de getroffen bedrijven, kost omvaren 3,3 tot 6,5 miljoen euro per maand.

Daarnaast kost de drooglegging extra geld doordat de scheepvaart moet betalen voor rechten in de Belgische wateren en lopen schepen vertraging op door werkzaamheden in de buurt van Antwerpen. Tot slot moeten er extra schepen worden ingezet, omdat andere schepen langer onderweg zijn. Zo kan het drukker worden bij sluizen, waardoor de wachttijd oploopt. Dat kost nog maximaal 470.000 euro per maand.

Alle maximale bedragen bij elkaar optellend komt dat neer op zo’n 7,2 miljoen euro per maand. Dat is geld dat de binnenvaart extra kwijt is. In hoeverre dat bedrag wordt verhaald op de bedrijven die gebruikmaken van de vaart voor het vervoer van producten is afhankelijk van de contracten die daarover zijn afgesloten, aldus Ecorys.

Een “onzekere factor” is volgens de onderzoekers een keersluis ten zuiden van Maastricht. Die gaat dicht bij hoogwater. Als dat gebeurt, zouden de havens van Stein en Maastricht onbereikbaar worden. Na vier dagen moeten daardoor fabrieken op industrieterrein Chemelot worden stilgelegd en dat kan miljoenen per maand per fabriek kosten, zegt het terrein volgens Ecorys. Het bureau heeft dat bedrag zelf niet kunnen verifiëren. Als Rijkswaterstaat een stuw verderop repareert, wordt dit risico echter “nihil”, aldus onderzoeker Jeroen Bozuwa. “Dat is dus ook een absolute voorwaarde om het kanaal te sluiten.”

Rijkswaterstaat gaat volgens een woordvoerster de stuw repareren en zet er daarbij “heel hard” op in dit voor de sluiting van het kanaal geregeld te hebben.

Chemelot reageerde maandag niet.

Grote lithium-ion-batterij vervoerd zonder ADR-certificaat, schriftelijke instructies en UN-nummer

NIEUWEGEIN – Vandaag, maandag 25 maart, controleerde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ter hoogte van Nieuwegein een voertuig waarmee een grote lithium-ion-batterij (een energieopslagsysteem) werd vervoerd. Volgens het ADR moet een dergelijke batterij worden vervoerd onder UN-nummer 3536.

Omdat de oranje borden niet waren aangebracht, is het voertuig meegenomen voor inspectie. Tijdens de inspectie bleek verder dat de chauffeur niet in het bezit was van een geldig ADR-certificaat en de schriftelijke instructies.

Tevens had hij geen vervoersdocument opgemaakt en was hij niet in het bezit van de vereiste uitrusting en brandblusmiddelen. Het vervoer is onderbroken. Een andere chauffeur met bovengenoemde vereisten heeft het transport overgenomen.

Tegen de vervoerder wordt Proces-Verbaal opgemaakt. Het UN-nummer 3536 is sinds 2019 opgenomen in het ADR en daarmee vrij “nieuw”. Het transport van dit energieopslagsysteem kent geen vrijstellingen, dus moet aan alle voorwaarden van het ADR worden voldaan.

Bakwagens uit 2017 t/m 2019 mogen drie jaar langer de zero-emissiezones in

DEN HAAG – Gemeenten en brancheorganisaties hebben samen besloten om eenmalig een aanpassing te maken in de toegangsregels tot de zero-emissiezones (ZE-zones). De aanpassing geldt voor Euro 6 bakwagens (N2 en N3 voertuigen >3500kg.). Aanleiding hiervoor zijn de vele gesprekken met ondernemers, logistiek adviseurs en de inspraakacties op verkeersbesluiten bij verschillende gemeenten. Mede uit deze gesprekken bleek dat de afschrijftermijn voor bakwagens in de praktijk langer is dan eerst verondersteld. Door deze langere afschrijftermijn is de (financiële) haalbaarheid van het vervangen van bakwagens lastiger.

Er is daarom besloten dat bakwagens met een Datum Eerste Toelating (DET) van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019 automatisch tot 1 januari 2028 een ontheffing krijgen voor de ZE-zones. Dit zorgt ervoor dat deze voertuigen drie jaar langer de zero-emissiezones kunnen betreden dan eerder werd voorgesteld. Ondernemers hebben hierdoor langer de tijd om de overstap naar zero-emissie transport te maken of hun bedrijfsvoering aan te passen.

Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones voor stadslogistiek invoeren. Een ZE-zone is een gebied waarin alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s (bedrijfsauto’s) mogen rijden. Inmiddels hebben 29 gemeenten toegezegd dit in te gaan voeren. Op opwegnaarzes.nl zie je waar en wanneer deze ZE-zones worden ingevoerd.

Zero-emissiezones zorgen voor minder CO2-uitstoot en een schonere lucht. Dat is beter voor het klimaat en voorkomt overlast van goederenvervoer. Dit zorgt uiteindelijk voor een betere leefomgeving. Verschillende initiatieven worden ontwikkeld om het verkeer in de binnenstad schoner en slimmer te organiseren, zoals het opzetten van verzamel- en distributiepunten (hubs) aan de rand van steden. Vanuit deze hubs kunnen bestellingen uitstootvrij worden bezorgd.

Vrachtwagenchauffeur raakt van de weg en raakt drie dikke bomen op N65 [+foto]

VUGHT/HELVOIRT – Maandagochtend rond 06:00 uur raakte op de N65 tussen Vught en Helvoirt van de weg. Hierbij botste hij drie dikke bomen die langs de weg staan.

Aan het Brabants Dagblad (BD) vertelt de chauffeur dat hij flink geschrokken is maar niet gewond is geraakt. De chauffeur had ongeveer 20 ton betonnetten geladen en was onderweg naar België.

Hoe het ongeval gebeurde kan de chauffeur zich niet herinneren. “Ik heb geen idee hoe het is gebeurd”, verklaart hij tegenover het BD. “Het gebeurde in twee seconden. Ik schoot van de weg in een ‘spoor’ en de truck trok alles mee.”

De berm is ter plaatse drassig door de vele regen van de afgelopen tijd. Mogelijk dat dit nog een rol heeft gespeeld. Hij is in ieder geval niet in slaap gevallen, bezweert hij. En hij zat ook niet op zijn telefoon te kijken.

LAATSTE NIEUWS

Arriva naar rechter om acties bij vervoer in Twente te verbieden

ZWOLLE - Vervoersbedrijf Arriva stapt naar de rechter om acties van vakbond FNV in de regio Twente te verbieden. FNV had Arriva een ultimatum...