SOLNA – In Nederland is zeker één persoon besmet geraakt met de listeriabacterie na het eten van een zachte kaas. Een overzicht van de Europese gezondheidsdienst (ECDC) maakt dat duidelijk.
In Frankrijk zijn de afgelopen maanden 21 mensen ziek geworden en twee mensen overleden door de bacterie. Ze hadden kaas gegeten van een specifieke leverancier die problemen bleek te hebben met de bacterie.
Producent Chavegrand heeft in eigen land tientallen soorten kaas teruggeroepen, waaronder diverse soorten camembert en geitenkaas. Het bedrijf zegt de controles op verontreinigingen met een factor honderd te hebben verhoogd.
Over de enige bevestigde Nederlandse besmetting zijn nog geen details bekend. Ook in België is recent een besmetting gemeld, net als in Denemarken.
Gezonde mensen worden meestal niet ziek van de listeriabacterie, maar in zeldzame gevallen kan die mensen dodelijk ziek maken. Listeria kan ook miskramen veroorzaken.
HILVERSUM – Ook presentator Art Rooijakkers stopt per direct bij het programma Nieuws van de Dag. Dat heeft Talpa Network maandag bekendgemaakt.
Een week geleden stapte de andere vaste presentator, Malou Petter, al op. Zij stelde dat de “inhoudelijke koers” van het programma toch niet bij haar paste.
Ook Rooijakkers haakt af om die reden. “Met open vizier begon ik aan dit spannende, nieuwe project”, zegt hij in een korte verklaring. “Zoals het hoort bij een programma in ontwikkeling, ging dat niet zonder slag of stoot. Maar driekwart jaar later moet ik toch concluderen dat de desk van Nieuws van de Dag niet mijn plek is. Dat is jammer, maar ik heb het geprobeerd.”
De presentator blijft wel verbonden aan Talpa. Meer informatie over nieuwe klussen communiceert het mediabedrijf later. De nieuwe vaste presentator van het programma wordt Thomas van Groningen. Pim Sedee blijft als vaste invaller betrokken bij Nieuws van de Dag.
UTRECHT – Weggebruikers moeten de komende weken rekening houden met forse hinder op de A12. Van vrijdag 22 augustus 20.00 uur tot maandag 1 september 05.00 uur is de snelweg richting Utrecht volledig afgesloten tussen knooppunt Maanderbroek en knooppunt Lunetten. Rijkswaterstaat waarschuwt voor meer dan een uur extra reistijd en adviseert reizigers om zoveel mogelijk thuis te werken of gebruik te maken van fiets en trein.
Nieuw asfalt en groot onderhoud
De afsluiting is nodig voor de tweede fase van grootschalig onderhoud aan de A12. In mei werd al het asfalt tussen Maarn en Lunetten vervangen en vond onderhoud plaats tussen Veenendaal en Maarn. Dit keer wordt het omgedraaid:
Veenendaal – Maarn: nieuw, stiller asfalt (30 km in totaal).
Maarn – Lunetten: onderhoud aan onder meer bebording, verlichting en groen.
Volgens Rijkswaterstaat kan de weg na deze werkzaamheden weer jaren mee. Het onderhoud aan de rijrichting Utrecht–Veenendaal volgt later dit jaar; de datum is nog niet bekend.
Volledige afsluiting nodig
De keuze om het hele traject tussen de knooppunten af te sluiten, is bewust gemaakt, legt omgevingsmanager Assia Messouli uit: “Als we alleen het stuk afsluiten waar op dat moment gewerkt wordt, rijdt er toch veel verkeer tot aan de afsluiting. Dat veroorzaakt opstoppingen en drukte op de omliggende wegen.”
Advies aan weggebruikers
Rijkswaterstaat roept weggebruikers op om de hinder te beperken door:
zoveel mogelijk thuis te werken,
de fiets of trein te gebruiken,
indien noodzakelijk: de spits te mijden en de officiële omleidingsroutes te volgen.
Voor frequente reizigers is er de A12 Slim Reizen Challenge. Deelnemers kunnen gratis een e-bike uitproberen, gebruikmaken van een fiets-APK of een NS Flex Altijd Voordeel-abonnement aanvragen.
Andere werkzaamheden
De A12 is niet het enige traject waar wordt gewerkt. Ook tussen Den Haag en Gouda, op de A27 (Houten–Hooipolder), de A6 (Almere–Lelystad) en rond Amsterdam vinden werkzaamheden plaats. Aansluitend op de afsluiting van de A12 wordt de N224 tussen Ede en Renswoude afgesloten van 1 tot en met 25 september, inclusief de aansluiting met de A12.
DEURNE – De grote brand die maandagmiddag woedde in vier woningen in Deurne is onder controle, meldt de veiligheidsregio.
De brand brak maandagmiddag uit aan de Maassingel en verspreidde zich snel.
Er raakte niemand gewond. De brandweer verwacht nog enige tijd bezig te zijn met nablussen.
Bij de brand kwam veel rook vrij. Daarom werd ook een NL-Alert verstuurd waarin omwonenden werden opgeroepen om ramen en deuren te sluiten. Voor mensen die zijn getroffen door de brand is opvang geregeld.
LONDEN – Het Verenigd Koninkrijk schrapt de invoering van extra grenscontroles op de import van levende dieren uit de Europese Unie. Dat heeft de Britse regering maandag bekendgemaakt. Op die manier moet de handel tussen het land en het landenblok soepeler gaan.
Het besluit volgt op een overeenkomst die de Britten in mei met de EU sloten. Daarmee moet het papierwerk voor de handel worden verminderd en worden routinematige grenscontroles op plant- en dierproducten afgeschaft. De voedselstandaarden blijven wel gehandhaafd. Over de details van deze deal, die nog niet van kracht is, wordt nog onderhandeld.
In juni kondigde het Verenigd Koninkrijk al aan de grenscontroles op de import van fruit en groenten uit de EU te willen schrappen.
WASHINGTON – De Amerikaanse vicepresident J.D. Vance woont de ontmoeting bij van zijn politieke baas Donald Trump en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Dat zegt een ingewijde tegen het Amerikaanse ABC News.
Vance was in februari ook bij een bezoek van Zelensky aan het Witte Huis. Dat ontaardde in ruzie. Vance noemde de Oekraïense president respectloos.
De ontmoeting van maandag volgt op overleg tussen Trump en de Russische leider Vladimir Poetin in Alaska. Trump schreef op Truth Social dat Zelensky de mogelijkheid heeft om de oorlog “vrijwel onmiddellijk te beëindigen”.
Europese leiders
Zelensky schreef zelf op X ook snel vrede te willen, maar die moet wel duurzaam zijn. Hij stelde dat gebieden die zijn land eerder moest opgeven later door Poetin zijn gebruikt als uitvalsbasis voor een invasie.
Trump ontvangt de Oekraïense leider naar verwachting rond 19.00 uur Nederlandse tijd. De Amerikaanse leider treft na zijn overleg met Zelensky ook andere Europese leiders.
HILVERSUM – Presentator en journalist Tijs van den Brink stopt na 25 jaar bij de EO. Hij heeft bij het CDA gesolliciteerd naar een plek op de kandidatenlijst, maakte de EO maandag bekend.
Van den Brink, een van de bekendste gezichten van de EO, is met onmiddellijke ingang niet meer journalistiek actief voor de omroep.
Mocht Van den Brink na de verkiezingen voor de Tweede Kamer eind oktober niet in het parlement belanden, dan gaan de presentator en de EO in gesprek over “de ontstane situatie”. Het is echter uitgesloten dat hij in dat geval terugkeert in zijn huidige werkzaamheden.
WEZEP – Het failliete aardappelproductenmerk CêlaVíta maakt een goede kans op een doorstart, denkt curator Frans Aartsen. Zo’n tien kandidaten hebben zich afgelopen week gemeld. “Hoe serieus die zijn, moet nog blijken. Maar op basis van de eerste inschatting hebben we goede hoop, ook door het aantal kandidaten”, laat Aartsen weten.
De productie in de fabriek in het Gelderse Wezep ligt al stil sinds zeker vorige week, toen het faillissement werd aangevraagd. Er is wel nog wat voorraad, die Aartsen gaat proberen te verkopen voordat de houdbaarheidsdatum is verstreken. Ook liggen er waarschijnlijk nog producten uit eerdere ladingen in supermarkten.
Voor alle 171 medewerkers is ontslag aangevraagd. Volgens Aartsen is het nog te vroeg om te zeggen hoeveel van hen hun baan zouden behouden bij een doorstart.
CêlaVíta werd ruim een jaar geleden overgenomen door Nimbus. Dat investeringsbedrijf meldde zich volgens Aartsen niet als kandidaat voor een doorstart.
Verder hield het ammoniaklek in de fabriek van CêlaVíta de curator afgelopen weekend bezig. Het lek werd snel gevonden en heeft daardoor geen invloed gehad op bijvoorbeeld de producten in de koelinstallaties. De locatie is weer vrijgegeven.
RIJEKA (Kroatië) – De nieuwe containerterminal Rijeka Gateway, een gezamenlijke investering van APM Terminals en ENNA Group, is begonnen aan de laatste testfase. Met de aankomst van het eerste containerschip en de eerste testtrein wordt toegewerkt naar de officiële opening op 12 september 2025.
Eerste schip en testtrein
Het containerschip M/V Cape Fulmar, afkomstig uit Port Said (Egypte), is vier weken afgemeerd aan de terminal. Het schip van 170 meter lang en 25 meter breed, met een capaciteit van circa 1.440 TEU, wordt ingezet voor uitgebreide training en het testen van operationele processen. Daarbij worden onder meer het laden en lossen van diverse containertypen, het vastzetten van lading en de coördinatie met terminalvoertuigen geoefend.
Daarnaast arriveerde ook de eerste testtrein, geëxploiteerd door ENNA Logic. De 500 meter lange trein – verdeeld over twee sporen – leverde lege containers aan voor het testen van de RMG-kranen.
Voorbereiding op commerciële vaart
De eerste vrachtwagens en treinen met exportlading worden begin september verwacht. De eerste commerciële scheepsaanloop staat gepland voor vrijdag 12 september 2025. In eerste instantie zullen schepen wekelijks op vrijdag aanlopen, waarna de frequentie geleidelijk wordt verhoogd.
Investering en capaciteit
Rijeka Gateway is de grootste particuliere logistieke investering in Kroatië. De terminal heeft in de eerste fase een capaciteit van 650.000 TEU en kan schepen tot 18.000 TEU ontvangen. Daarmee profileert Rijeka zich als strategische toegangspoort voor goederenstromen richting Centraal- en West-Europa.
Focus op personeel en training
Het team van de terminal telt inmiddels ruim 220 medewerkers. In 2025 is al meer dan 45.000 uur aan training geïnvesteerd, waarmee de nadruk ligt op het opbouwen van een goed opgeleide en veerkrachtige workforce.
“Na twee jaar bouwen is de terminal volledig uitgerust en klaar voor proefoperaties,” aldus Peter Corfitsen, CEO van Rijeka Gateway. “De aankomst van het testscheep en de testtrein markeert een spannende fase waarin onze systemen en processen in de praktijk worden gebracht.”
HAMBURG – De Haven van Hamburg heeft in de eerste helft van 2025 een duidelijke groei laten zien in de overslagcijfers. Ondanks een stagnerende wereldeconomie en geopolitieke spanningen groeide de zeevrachtoverslag met 3,6 procent tot 57,8 miljoen ton. De groei werd vooral gedreven door de containersector, die een stijging van 9,3 procent noteerde tot 4,2 miljoen TEU.
Containers zorgen voor stijging zeevrachtoverslag
De containerimport groeide met 11,6 procent, terwijl de export met 6,9 procent toenam. In tonnage kwam de containeroverslag uit op 41,2 miljoen ton (+6,8 procent). “Dankzij nieuwe lijndiensten en herstructureringen bij rederijen heeft Hamburg marktaandeel teruggewonnen ten opzichte van de grote West-Europese havens,” aldus Axel Mattern, CEO van Port of Hamburg Marketing.
De overslag van conventioneel stukgoed (-3,7 procent tot 0,6 miljoen ton) en bulkgoederen (-3,8 procent tot 16,0 miljoen ton) liep licht terug. In het segment vloeibare bulk was er een plus van 10,3 procent tot 4,7 miljoen ton, terwijl grijpgoed (-6,6 procent tot 8,5 miljoen ton) en agribulk (-13,9 procent tot 2,9 miljoen ton) daalden. Vooral de afgenomen vraag naar kolen en ertsen drukte de resultaten. Bij de landbouwproducten zorgde een forse daling van graanexporten (-80,8 procent tot 852.000 ton) voor de terugval, ondanks hogere importen van oliehoudende zaden (+8,9 procent tot 1,7 miljoen ton).
Foto: HHM
Azië en Baltische regio stuwen groei
De groei in de containeroverslag kwam vooral door handelsstromen met het Verre Oosten (+10,7 procent tot 1,8 miljoen TEU) en de Baltische regio (+20,8 procent tot 734.000 TEU).
In Azië waren vooral Maleisië (+93,2 procent tot 169.000 TEU), India (+41,6 procent tot 137.000 TEU) en China (+10,5 procent tot 1,2 miljoen TEU) belangrijke groeimarkten.
In de Baltische regio viel de groei op in de handel met Denemarken (+36 procent tot 98.000 TEU), Finland (+20,1 procent tot 125.000 TEU) en Polen (+28,8 procent tot 182.000 TEU).
Alleen de handel met de Verenigde Staten daalde (-19,3 procent tot 275.000 TEU), mede door veranderingen in het Amerikaanse handelsbeleid.
Meer grote containerschepen in Hamburg
Het aantal scheepsaanlopen in Hamburg nam in de eerste helft van dit jaar licht toe (+0,7 procent). Vooral het aantal grote containerschepen met een capaciteit boven de 10.000 TEU steeg sterk: +51,6 procent tot 285 aanlopen. Schepen met meer dan 24.000 TEU capaciteit bezochten de haven 127 keer, een stijging van 29,6 procent ten opzichte van vorig jaar.
Nieuwe lijndiensten met het Middellandse Zeegebied, het Midden-Oosten, het Verre Oosten en India versterkten de positie van Hamburg. Rederijen hebben hun diensten bovendien beter afgestemd op de omvaart via Kaap de Goede Hoop, waardoor het aantal aanlopen zich heeft gestabiliseerd.
Foto: HHM
Doorvoer en achterlandvervoer in de lift
De containerdoorvoer (transhipment) groeide met 23,8 procent tot 1,6 miljoen TEU, terwijl het containerachterlandvervoer stabiel bleef stijgen met +2,2 procent tot 2,6 miljoen TEU.
“De haven bevestigt opnieuw haar rol als draaischijf tussen de markten in het Verre Oosten en Noord-Europa, met name de Baltische regio,” zegt Friedrich Stuhrmann, CCO van Hamburg Port Authority. “Met projecten zoals de verbreding van de vaargeul bij Wedel en de uitbreiding van het draaibekken bij de Waltershofer Hafen investeren we in de toekomstbestendigheid van Hamburg als internationale hub.”
AMSTERDAM – Regionale postbedrijven vrezen voor het voortbestaan van duizenden banen door een nieuwe Postwet waaraan wordt gewerkt. “De voorstellen van de minister leiden ertoe dat 4500 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die bij ons werken op straat komen te staan”, heeft Lotte de Boer van de ledenraad van samenwerkingsverband Business Post gezegd in gesprek met radiozender BNR.
Het gaat om de toegang tot het landelijke postnetwerk. Die zou onzeker worden. PostNL zou niet langer verplicht zijn om lagere inkooptarieven te rekenen voor de kleinere postbedrijven. Voor de 27 samenwerkende regionale postbedrijven, verenigd in Business Post, is dat laatste echter van levensbelang, omdat ze hun klanten anders niet goed kunnen helpen met het deel van hun post dat buiten de eigen regio valt.
“Dat betekent de doodsteek voor onze bedrijven”, stelt De Boer, tevens commercieel directeur bij SBPost, over het voorstel dat nu voorligt. De komende tijd voert Business Post campagne om de politiek te overtuigen de plannen nog aan te passen. Ze vragen om “blijvende toegang onder de juiste voorwaarden en tarieven” tot het landelijke postnetwerk.
De regionale postbedrijven hebben naar eigen zeggen samen ruim 9000 klanten en zijn actief in bijna de helft van de Nederlandse postcodegebieden. Ze bezorgen de post van meer dan 50 procent van de gemeenten en van 60 procent van de ziekenhuizen. Ook bezorgen ze post voor bedrijven.
PostNL meldt dat regionale postbedrijven na het aanpassen van de wet ook het postnetwerk van PostNL kunnen gebruiken. “PostNL ziet het als haar maatschappelijke rol om sociale werkvoorzieningsbedrijven en andere sociale regionale partijen te betrekken bij de uitvoering van de postbezorging”, reageert het bedrijf, dat naar eigen zeggen weer gebruikmaakt van bezorgers van regionale postbedrijven.
ROTTERDAM – Vanaf september 2025 verandert het toegangsbeleid van de ECT Delta terminal voor PortKey-gebruikers. Het containeroverslagbedrijf stapt over op 100 procent registratie en verificatie van zowel chauffeurs als bijrijders. Daarbij wordt gezichtsherkenning als biometrische verificatie geïntroduceerd.
De wijziging is volgens ECT noodzakelijk om te blijven voldoen aan de verplichtingen van de ISPS-wetgeving (Havenbeveiligingswet). De maatregel heeft vooral gevolgen voor PortKey-gebruikers die samen in één voertuig de terminal oprijden.
Nieuwe procedure bij carpoolen
In de huidige situatie registreert alleen de bestuurder zich bij de slagboom met zijn of haar PortKey. In de nieuwe situatie moeten voertuigen met meerdere inzittenden gebruikmaken van een speciale carpoollaan.
De bestuurder registreert zich vanuit de auto.
Bijrijders stappen uit en betreden de terminal via een tourniquet met hun eigen PortKey.
Eenmaal binnen kunnen zij opnieuw instappen in het voertuig.
Bij vertrek van de terminal moet de bestuurder niet alleen zijn eigen PortKey aanbieden, maar ook die van de bijrijders, zodat alle kaarten correct uit het systeem worden geschreven.
Het tourniquet maakt gebruik van gezichtsherkenning. PortKey-gebruikers moeten daarom vooraf hun kaart laten voorzien van deze functie. Zonder gezichtsherkenning is toegang als bijrijder niet meer mogelijk en moet men zich melden bij de balie.
De bestaande fingervein-technologie blijft voorlopig actief voor bestuurders in de carpoollaan, maar zal op termijn worden uitgefaseerd omdat de apparatuur niet langer leverbaar is.
PortKey laten updaten
Gebruikers die hun PortKey nog niet hebben voorzien van gezichtsherkenning, moeten dit op korte termijn regelen bij Secure Logistics, de uitgever van de PortKey. Dit kan op het kantoor aan de Hormuzstraat 50, 3199 KW Rotterdam (Maasvlakte Plaza).
Voor vragen kunnen gebruikers terecht bij:
security@ect.nl – vragen over het toegangsbeleid van ECT Delta terminal
ROTTERDAM – De kantonrechter in Rotterdam heeft het ontslag op staande voet van een buschauffeur van RET in stand gelaten. De chauffeur werd eind januari 2025 ontslagen nadat zij tijdens een rit een persoon voor de streep in de bus had laten staan, in strijd met het cabinebeleid van het openbaarvervoerbedrijf.
Uit de uitspraak blijkt dat de werkneemster tien dagen eerder nog een ernstige waarschuwing had gekregen voor exact dezelfde overtreding. In die waarschuwing was nadrukkelijk opgenomen dat een volgende overtreding tot ontslag zou leiden.
Beleid geschonden
Volgens het cabinebeleid van RET mag niemand zich tijdens een rit voor de gele streep begeven, behalve onder strikt omschreven uitzonderingen, zoals begeleiding door een mentor of instructeur. De regel is bedoeld om afleiding van de chauffeur te voorkomen en de verkeersveiligheid te waarborgen.
Tijdens de bewuste rit op 30 januari 2025 werd de chauffeur door leidinggevenden betrapt met een passagier voor de streep. Daarnaast droeg zij een oortje en schoenen die niet voldeden aan het kledingreglement. RET zag dit als een ernstige schending van de bedrijfsregels en ontsloeg haar dezelfde dag op staande voet.
Verweer onvoldoende
De chauffeur bestreed het ontslag en stelde dat zij geen passagier voor de streep had laten staan en dat collega’s dit ook doen. De rechtbank vond deze betwisting echter onvoldoende gemotiveerd. Uit verklaringen van leidinggevenden en eerdere stukken bleek dat zij de overtreding aanvankelijk niet had ontkend.
De kantonrechter oordeelde dat er sprake was van een dringende reden voor ontslag en dat RET snel en zorgvuldig had gehandeld. Ook wees de rechter erop dat de chauffeur kort daarvoor nog een ernstige waarschuwing had ontvangen.
Geen transitievergoeding
Omdat het ontslag het gevolg is van ernstig verwijtbaar handelen, hoeft RET geen transitievergoeding te betalen. Daarnaast werd de chauffeur veroordeeld tot betaling van de proceskosten van in totaal €949.
ALMERE – Acteur Hein Boele is op 85-jarige leeftijd overleden. Dat bevestigt zijn familie aan het ANP na berichtgeving van HP/De Tijd. Boele was vooral bekend als stemacteur. Zo was hij decennialang de stem van de populaire roodharige pop Elmo uit Sesamstraat en verzorgde hij stemmen in talloze Disneyfilms. Boele overleed op 28 juli in zijn woonplaats Almere, na een kort ziekbed.
Boele werd geboren in Zwolle in 1939 en studeerde begin jaren zestig af aan de Toneelschool in Maastricht. Hij speelde daarna bij talloze theatergezelschappen, zoals De Nederlandse Comedie, Ensemble en Studio. Boele was op televisie te zien in succesvolle series als De Fabriek, Oppassen!!!, Toen was geluk heel gewoon en Goede Tijden Slechte Tijden. Ook speelde hij in Duitsland, onder meer in de serie Tatort. Zijn laatste grote televisierol speelde hij in De Luizenmoeder in 2019.
De grootste bekendheid kreeg Boele echter met zijn stem. Behalve Elmo sprak hij ook talloze bekende Disneypersonages in, zoals Japie Krekel, Konijn in de Winnie de Poeh-reeks en verschillende stemmen in de serie DuckTales. In de Nederlandse versie van Charlie and the Chocolate Factory uit 2005 sprak hij de stem van Opa Willem in, en in de Harry Potter-reeks was hij te horen als Hildebrand Slakhoorn.
Boele was vanaf 1996 ook te horen als verteller in de Efteling-attractie Villa Volta. Recent sprak hij nog teksten in voor Museum Geelvinck in Amsterdam. Ook bleef de acteur tot op hoge leeftijd andere acteurs coachen. Boele was meer dan vijftig jaar samen met zijn echtgenoot, oud-presentator Tom Meijer van de Wereldomroep. De uitvaart van de acteur was op 2 augustus.
ROTTERDAM – De Douane heeft afgelopen weekend 88 kilo cocaïne onderschept na controle op een groot containerschip. De verdovende middelen werden gevonden achter de inspectieluiken van twee koelcontainers.
Een partij van 45 kilo cocaïne werd gevonden in een container met vlees uit Uruguay, met bestemming Antwerpen. De andere 43 kilo werd gevonden in een container met vlees uit Argentinië, ook met bestemming Antwerpen.
Het verstoppen van cocaïne in inspectieluiken gebeurt de laatste jaren regelmatig. De drugs kunnen op de containerterminal snel door uithalers verwijderd worden. Door veel controles gericht op deze handelwijze probeert de Douane zo veel mogelijk drugs in beslag te nemen.
Het HARC-team, een samenwerkingsverband van Douane, FIOD, Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam heeft de zaak verder in onderzoek. Alle drugs zijn inmiddels vernietigd.