Clicky

vrijdag 10 mei 2024 - 00:39 uur
Home Blog Pagina 58

Rotterdammers krijgen 4,5 jaar cel voor omkopen agent en drugshandel

UTRECHT – Twee Rotterdammers van 32 en 38 jaar zijn door de rechtbank Midden-Nederland veroordeeld tot 4,5 jaar gevangenisstraf. Het tweetal kocht meerdere malen een politieagent om in ruil voor vertrouwelijke politie-informatie. Ook zijn de mannen veroordeeld voor het handelen in drugs.

Via accounts op EncroChat en SkyECC namen de verdachten tussen 2018 en 2020 veelvuldig contact op met een politieagent, die in 2020 werd veroordeeld tot 4 jaar cel voor het doorspelen van informatie uit politiesystemen aan criminelen. Met deze accounts verstuurden zij versleutelde berichten naar de PGP-telefoon van de agent.

Uit zowel de verklaring van de agent als de ontcijferde berichten bleek dat de 38-jarige verdachte aan de agent doorgaf welke informatie hij uit het systeem moest halen in ruil voor geld. De 32-jarige verdachte kwam de informatie vervolgens bij de agent ophalen en gaf hem hiervoor het beloofde geld.

De informatie die de omgekochte agent deelde met de mannen bestond uit persoons-, adres- en kentekengegevens. Deze informatie had te maken met de mogelijke daders van een ripdeal en hield verband met de martelkamers in de Wouwse Plantage. Kort na het opvragen van de politie-informatie werden een woning en een bedrijfspand aan de gedeelde adressen beschoten.

Uit de ontcijferde berichten kwam ook naar voren dat de mannen actief waren in de drugshandel. Zo vond er op 8 juni 2020 een chatgesprek plaats waaruit bleek dat de 38-jarige man een kilo cocaïne heeft verkocht.

Ook werd in de chatberichten gesproken over enorme bedragen, Panama, Colombia, Bolivia en de mogelijke inkoop van grote partijen drugs. De 32-jarige man handelde ook in drugs en had daarnaast 8 kilo cocaïne en 205 gram heroïne in zijn bezit.

De rechtbank krijgt op basis van het dossier de indruk dat de 38-jarige man opereerde als een informatiemakelaar voor criminelen en een achterliggende criminele organisatie, terwijl hij de 32-jarige medeverdachte als loopjongen inzette. Het omkopen van politieagenten is een ernstig strafbaar feit, want het belemmert een goede uitvoering van overheidstaken en levert een bedreiging op voor de integriteit van de politie als organisatie. Met name de lange duur, het systematische karakter en de grote gevolgen van de omkoping acht de rechtbank zeer ernstig.

De officier van justitie eiste vorige maand 9 jaar cel voor de 38-jarige man en 5,5 jaar cel voor de 32-jarige man. De rechtbank komt voor de omkoping van de agent en de drugshandel tot een gevangenisstraf van 4,5 jaar voor beide verdachten. De rechtbank heeft bij het bepalen van de straf onder andere rekening gehouden met de strafmaat in soortgelijke zaken. Ook acht de rechtbank de drugshandel van de 38-jarige man in mindere mate bewezen dan de officier, waardoor de straf lager uitvalt dan geëist.

ILT: Vliegveiligheid vraagt continue aandacht

Luchtvaart Nederland

DEN HAAG – De Nederlandse luchtvaart voldoet aan strenge internationale eisen, waardoor het een van de veiligste vormen van vervoer is. Wel ziet de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) uitdagingen waarop de sector actie moet ondernemen om de veiligheid op een hoog niveau te houden.

Met als belangrijkste aandachtspunten de beschikbaarheid van bekwaam personeel en het lage risicobewustzijn bij een grote groep dronegebruikers. En als het gaat om de leefomgeving constateert de ILT dat de geluidshinder die omwonenden van Schiphol ervaren toeneemt, ondanks een stillere vloot. Daarnaast blijkt uit onderzoek van de ILT dat aannames over de uitstoot van zwaveldioxide niet overeenkomen met de werkelijkheid. Dit staat in de 1e Staat van de luchtvaart die vandaag door Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat is aangeboden aan de Tweede Kamer.

Karin Visser, directeur Luchtvaartautoriteit: “De Staat van de luchtvaart wordt een jaarlijkse trendrapportage waarmee de ILT laat zien hoe het gaat met de veiligheid en de duurzaamheid op en rond Schiphol, luchthavens van nationale betekenis en de brede luchtvaart. De Staat van de luchtvaart beschrijft de feiten, reflecteert op ontwikkelingen en signaleert. Zo wil de inspectie bijdragen aan het verbeteren van de veiligheid en duurzaamheid op en rond onze luchthavens.”

Personeelstekorten vergen scherpere keuzes

Veiligheid hangt niet alleen af van het voldoen aan strenge wettelijke en technische eisen en het inventariseren van (potentiële) risico’s. De menselijke factor is ook van grote invloed en bij een te hoge werkdruk ligt menselijk falen op de loer. Het tekort aan vakbekwaam personeel – zoals onderhoudstechnici, luchtverkeersleiders, piloten en medewerkers grondafhandeling – is het gevolg van de coronacrisis, concurrentie op de arbeidsmarkt, vergrijzing en de veeleisendheid van werken in de luchtvaart. De personeelskrapte kan leiden tot een hogere werkdruk en de veiligheid(scultuur) onder druk zetten. Luchtvaartbedrijven moeten transparant zijn over de effecten van personeelstekorten op hun activiteiten en over de keuzes waar zij voor staan om de veiligheid blijvend te waarborgen.

Meer hinder Schiphol ondanks stillere vloot

Er lopen verschillende initiatieven om de geluidshinder te verminderen, zoals bijvoorbeeld vlootvernieuwing. Maar ondanks de inzet van stillere toestellen, ervaren omwonenden van Schiphol meer geluidshinder. Het verminderen van geluid door vliegtuigen leidt dus niet automatisch tot het terugdringen van geluidshinder. Uit onderzoek van de ILT blijkt dat er een relatie is tussen bepaalde vliegtuigtypen en de gemelde hinder van omwonenden. De inspectie constateert dat de sector mogelijkheden onbenut laat om geluidsbelasting en -hinder sneller terug te dringen. Hierbij kan worden gedacht aan het tijdstip van de vlucht en het type vliegtuig (grootte en gewicht, vracht of passagiers, aantal motoren). Daarnaast kan een sterkere differentiatie van haventarieven luchtvaartmaatschappijen nog meer stimuleren om hun stillere vrachtvliegtuigen in te zetten op Schiphol.

Laag risicobewustzijn bij dronegebruikers

Het aantal drones in Nederland is in 2023 sterk toegenomen. Er zijn geen harde cijfers over hoeveel drones daadwerkelijk in gebruik zijn. Als een drone bijvoorbeeld als speelgoed kan worden aangemerkt, dan is de bezitter niet verplicht om zich te registreren bij de RDW. Dronegebruikers lijken niet altijd goed te weten waar ze wel of niet met hun drone mogen vliegen. Daarom vliegen ze regelmatig in gebieden waar ze in botsing kunnen komen met ander luchtverkeer of een risico kunnen vormen voor personen op de grond. Het lijkt met name te gaan om dronevluchten in de categorie Open. De aanpak van het probleem is lastig, omdat deze groep gebruikers divers is en meestal niet georganiseerd. Meer samenwerking tussen sectorpartijen en overheidsinstanties zoals gemeentes, Rijksoverheid en politie is daarom nodig.

Naleving norm zwaveldioxide leidt niet tot minder uitstoot

Zwaveldioxide is genormeerd omdat de uitstoot hiervan slecht is voor mens en milieu. De uitstoot van zwaveldioxide blijft binnen de normwaarden van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol. Wel blijkt uit onderzoek van de ILT dat aannames in het rekenvoorschrift voor de zwaveldioxide-uitstoot niet overeenkomen met de werkelijkheid. De ILT constateert, net als vorig jaar, dat de huidige norm niet aanzet tot vermindering van de zwaveldioxide-uitstoot. Hiervoor zou een aanpassing van de systematiek nodig zijn.

Achteraf betalen leidt volgens banken te snel tot problemen

Visa

AMSTERDAM -De optie om achteraf te betalen bij het online winkelen leidt te snel tot financiële problemen, zegt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) over onderzoek hiernaar van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

De NVB is bezorgd over het stijgende aantal transacties waarbij achteraf betaald wordt en over het feit dat minderjarigen massaal de leeftijdscontroles van aanbieders van deze diensten, zoals Klarna, omzeilen.

De banken vinden het onacceptabel en willen dat snel meer actie komt om financieel kwetsbare groepen te beschermen.

Zo krijgt 13 procent van de mensen die gebruikmaken van de optie om achteraf betalen te maken met aanmaningskosten en wordt 4 procent zelfs overgedragen aan een incassobureau. Bij elkaar zijn dat duizenden gevallen per jaar.

Voormalig Jumbo-topman Frits van Eerd door OM vervolgd voor corruptie en valsheid in geschrifte

Frits van Eerd

GRONINGEN -Frits van Eerd, de voormalige topman van Jumbo, wordt “in elk geval vervolgd” voor corruptie en valsheid in geschrifte. Mogelijk vervolgt het Openbaar Ministerie hem ook nog voor witwassen, maar het onderzoek daarnaar loopt nog.

De autoriteiten deden in september 2022 een inval in het huis van Van Eerd in Heeswijk-Dinther, in het kader van een onderzoek naar witwassen waarbij de oud-coureur Theo E. hoofdverdachte is. Die laatste maakte zich volgens het OM schuldig aan belastingfraude, valsheid in geschrifte en niet-ambtelijke corruptie.

Het onderzoek naar Van Eerd, die het OM beschrijft als “een 57-jarige man uit Bernheze”, is nog niet geheel afgerond. In ieder geval zeggen de aanklagers duidelijke aanwijzingen te hebben voor niet-ambtelijke corruptie.

De advocaten van Van Eerd beklagen zich erover dat het OM ongeveer een jaar na diens arrestatie pas vertelde wat de verdenkingen precies waren. “Dit betreft immers een geheel andere verdenking dan de verdenking van witwassen en valsheid in geschrifte op grond waarvan de cliënt in september 2022 is gehoord”, reageren ze in een persbericht. “De verdediging stelt dan ook vast dat van de verdenking op grond waarvan de cliënt in september 2022 is aangehouden, niets meer over is”, voegen ze toe.

Bij de doorzoekingen zegt het OM belastend bewijs en een groot geldbedrag in beslag te hebben genomen. Het Financieele Dagblad schreef in 2022 dat in het huis van Van Eerd honderdduizenden euro’s aan cash werden aangetroffen. Volgens advocaten van de voormalige supermarktbestuurder kon hij aantonen dat het geld niet uit een misdrijf afkomstig was.

Van Eerd keerde niet meer terug in het bestuur van Jumbo nadat zijn arrestatie bekend was geworden. Ton van Veen, voormalig financieel directeur en commissaris bij de supermarktketen, volgde hem op als hoogste leidinggevende.

Vier andere verdachten krijgen een strafbeschikking aangeboden van het OM. Dat zijn straffen, bijvoorbeeld boetes, die het OM kan opleggen zonder dat daar een rechter aan te pas hoeft te komen. Het onderzoek naar een aantal andere verdachten is geseponeerd.

‘Nachtsluiting Schiphol maakt vliegen duurder, impact op verminderen overlast onduidelijk’

SCHIPHOL -Een nachtsluiting op Schiphol zorgt ervoor dat vliegen duurder wordt. Ook maakt een nachtslot Nederland minder goed bereikbaar en economisch minder aantrekkelijk. Of zo’n ingrijpende maatregel ook daadwerkelijk de overlast die omwonenden ervaren vermindert, is daarbij onduidelijk. Volgens Transavia moet het terugdringen van de hinder het doel zijn en niet krimp van de luchthaven.

Transavia maakt momenteel gebruik van een derde van de nachtslots op Schiphol. De mogelijkheid om ’s ochtends vroeg te vertrekken en ’s avonds laat weer terug te kunnen keren, maakt dat de luchtvaartmaatschappij de vliegtuigen zo optimaal mogelijk kan inzetten. Door drie keer per dag heen en weer te vliegen blijft vliegen voor een grote groep Nederlanders bereikbaar.

Transavia begrijpt de noodzaak van het terugbrengen van de overlast van vliegen, zowel ’s nachts als overdag. Daar worden dan ook miljarden in geïnvesteerd. De komende jaren wordt de volledige vloot van Transavia vernieuwd. De nieuwe vliegtuigen zijn aanmerkelijk schoner en stiller. Deze zomer zal een vijfde van de nachtvluchten van Transavia al door de nieuwste vliegtuigen worden uitgevoerd.

Negatieve effecten

Onderzoek wijst uit dat de meeste overlast wordt ervaren tussen 22.00 en 23.00 uur ’s avonds en 06.00 en 07.00 uur ’s ochtends. Als Schiphol ’s nachts op slot gaat, dan verhuizen die nachtvluchten juist naar die tijdstippen en ontstaat er voor omwonenden meer hinder. Verder wordt met een nachtsluiting het verbindingennetwerk van Schiphol en daarmee het vestigingsklimaat van Nederland verder onder druk gezet.

Een nachtsluiting betekent ook het einde voor Transavia in de huidige vorm, ondanks dat door de luchtvaartmaatschappij overduidelijk wordt voldaan aan een behoefte. Mensen willen reizen. Met een nachtslot wordt de bestaanszekerheid van duizenden medewerkers van Transavia op het spel gezet, los nog van het aantal mensen dat indirect een baan dankt aan de luchtvaartmaatschappij. De impact op werkgelegenheid in de hospitality industrie, hotels, taxi’s en reisagenten zal groot zijn. Ook op de luchthavens als Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport heeft het impact als Transavia daar niet meer vanaf vliegt. Het is niet voor niets dat luchtvaartvakbonden dinsdag het belang van nachtvluchten op Schiphol hebben benadrukt.

Om tot een toekomstbestendig en voorspelbaar beleid te komen is het goed dat de luchtvaartsector, de overheid en andere belanghebbenden samenwerken om tot innovatieve oplossingen te komen die de koers om schoner, stiller en zuiniger te vliegen ondersteunen. Een nachtsluiting is een drastische maatregel waarbij op dit moment te weinig oog is voor de negatieve impact van zo’n stap.

EU opent onderzoek naar Chinese inmenging bij energietransitie

BRUSSEL – De Europese Commissie opent een onderzoek naar vermeende Chinese inmenging bij windprojecten in onder andere Spanje, Griekenland en Frankrijk. Dat gaat Eurocommissaris Margrethe Vestager voor Mededinging aankondigen.

De commissie is bang dat Chinese betrokkenheid bij Europese groene initiatieven leidt tot oneerlijke concurrentie.

Chinese bedrijven die zich inmengen bij Europese bedrijven, door bijvoorbeeld overnamebiedingen te doen, zouden volgens de Europese Commissie mogelijk staatssteun van China ontvangen. Dat kan leiden tot concurrentievoordelen die volgens de EU oneerlijk zijn.

De commissie deed eerder al grootschalig onderzoek naar biedingen van Chinese bedrijven op een Roemeens zonnepark en een bod van 610 miljoen euro op een Bulgaarse aanbesteding voor de bouw van een spoornetwerk. Het bod op de Bulgaarse aanbesteding werd ingetrokken na de onderzoeksaankondiging.

Zakenman Guido Dumarey doet concurrerend bod op Van Hool en belooft meer banenbehoud

Van Hool

BRUSSEL – Zakenman Guido Dumarey wil net als industrieconcern VDL de bussendivisie van het failliete Van Hool uit België overnemen. Daarbij belooft hij “zeker een derde meer jobs te behouden”, zei de Belgische ondernemer tegen Radio 1.

Maandag werd bekend dat het Nederlandse VDL samen met trailerfabrikant Schmitz Cargobull het bankroete bussenbedrijf wil overnemen.

Nu is naar buiten gekomen dat Dumarey samen met de Amerikaanse dealer van Van Hool-bussen, ABC, een concurrerend bod heeft gedaan.

Dumarey zei op de Belgische radio dat er ongeveer duizend banen behouden kunnen blijven in Koningshooikt, de thuisplaats van Van Hool.

Bij het bod van VDL zouden 650 tot 950 banen behouden blijven. Voor het plan zegt de zakenman, die bekendstaat als ‘bedrijvendokter’, steun te hebben van twee banken.

Weer pro-Palestinademonstratie op publieke tribune Tweede Kamer

pro-Palestijnse demonstratie in Tweede Kamer

DEN HAAG -Het wekelijkse vragenuur in de Tweede Kamer is opnieuw onderbroken door een pro-Palestijnse demonstratie op de publieke tribune. Begin vorige maand gebeurde dat ook al. Dat leidde toen tot afkeurende reacties bij de meeste partijen. De demonstranten zwaaiden onder meer met een Palestijnse vlag en schreeuwden leuzen. Meerdere actievoerders werden weggesleept door de beveiliging.

XR Justice Now! heeft de actie in een persbericht opgeëist. Dat is ook bevestigd door een van de aanwezige demonstranten. Het gaat hier om een vertakking van klimaatactiegroep Extinction Rebellion die zich laat horen over de “manier waarop de wereld in elkaar zit”, staat te lezen op de website. “We blijven terugkomen totdat onze eisen zijn ingewilligd”, schrijft de groep, die ook achter de demonstratie van maart zegt te zitten.

De zes demonstranten riepen leuzen als “Nederland financiert, Israël bombardeert”, “ceasefire now” en “free free Palestine”. Na verwijdering van de publieke tribune vervolgden ze buiten de zaal kort hun protest door te gaan zitten en leuzen te roepen. Vervolgens werden ze afgevoerd door de beveiliging.

Een groep van ongeveer twintig actievoerders blokkeerde de ingang van het parlementsgebouw. Na ongeveer een uur zijn de demonstranten die niet vrijwillig vertrokken, verwijderd door de politie. Ook op het plein voor de Tweede Kamer staan demonstranten met spandoeken. Een actievoerder draagt een bord met de tekst: “antisemitisme+genocide=zionisme”. Een ander zei eerder niet antisemitisch te zijn.

“Wij eisen dat de regering zich neerlegt bij de uitspraak van het Gerechtshof in Den Haag om leveringen van F35-onderdelen aan Israël te stoppen”, zegt een woordvoerder van de demonstranten. XR Justice Now! roept daarnaast op tot een permanent staakt-het-vuren in Gaza en vraagt om economische en diplomatieke sancties tegen Israël.

Na het incident begin maart is de beveiliging flink opgeschroefd. Kamervoorzitter Martin Bosma beloofde strenger te handhaven op de huisregels van de Kamer, bijvoorbeeld dat het niet toegestaan is om vlaggen of spandoeken mee naar binnen te nemen. Bovendien was met burgemeester Jan van Zanen van Den Haag afgesproken dat de politie actievoerders zonder zijn tussenkomst uit het pand mag verwijderen.

Verdediging Peter Gillis mag getuigen horen in fraudezaak

Peter Gillis

DEN BOSCH – De verdediging van vakantieparkeigenaar en realityster Peter Gillis mag per vakantiepark een medewerker als getuige horen in de fraudezaak tegen Gillis. Ook mag de verdediging een medewerker van de Belastingdienst en twee medewerkers van de Oostappengroep van Gillis als getuigen horen, evenals de leider van het team dat boekenonderzoek verrichtte in de vakantieparken. Dat heeft de rechtbank in Den Bosch dinsdag bepaald. Ook de advocaten van de dochter van Peter Gillis en diens ex-vrouw mogen deze getuigen horen.

De advocaten van Peter Gillis en enkele medeverdachten van vermeende belastingfraude rond zijn vakantieparken hadden de rechtbank om extra onderzoek gevraagd. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) hebben Gillis en medeverdachten dochter Inge en ex-vrouw Treesie zich de afgelopen jaren schuldig gemaakt aan fraude in acht Oostappen-vakantieparken in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland en een holding. De verdediging betwist dat er sprake is van fraude, hooguit van administratieve verzuimen. Gillis zelf sprak tijdens de eerste niet-inhoudelijke zitting voor de rechtbank in Den Bosch op 19 maart van een “hetze” door justitie.

Alle getuigen worden voor de rechter-commissaris gehoord. Enkele andere verzoeken van de verdediging werden afgewezen, zoals het verzoek om de hele zaak tegen Gillis niet ontvankelijk te verklaren.

Rommeltje

Volgens het OM zouden in de vakantieparken huisjes zijn verhuurd zonder dat in de administratie op te nemen. De huurders moesten de huur volgens het OM contant betalen, geld dat vaak door Peter Gillis zelf zou zijn geïnd. Daardoor is volgens justitie een grote omzet buiten de boeken gebleven. Ook zou Gillis documenten hebben vernietigd en zou loonadministratie van buitenlandse medewerkers ontbreken.

Volgens het OM was de administratie van de parken een rommeltje, en zouden Gillis en zijn medewerkers onjuiste of onvolledige informatie hebben gegeven aan de Belastingdienst.

Meerdere gemeenten pakken Gillis inmiddels aan voor het illegaal huisvesten van arbeidsmigranten, het niet betalen van toeristenbelasting, het uitbaten van horeca zonder vergunning, illegale uitbreiding en het laten verloederen van zijn parken.

Aanrijding met meerdere voertuigen op N355 [+foto]

TWIJZEL – Op de N355 ter hoogte van Twijzel heeft rond 13:40 uur een ongeval plaatsgevonden waarbij drie voertuigen waren betrokken. Een vrachtwagen, auto en brommobiel waren betrokken bij het ongeval.

Eén persoon is gewond geraakt, volgens de politie.

De weg is afgesloten vanwege het ongeval.

SEG moet Stefan de Vrij ruim 5 miljoen euro schadevergoeding betalen

AMSTERDAM – Sports Entertainment Group (SEG) moet profvoetballer Stefan de Vrij een schadevergoeding van ruim 5 miljoen euro betalen. Dat heeft het gerechtshof Amsterdam vandaag in hoger beroep beslist. Hiermee kent het hof De Vrij een hogere schadevergoeding toe dan de rechtbank. Het hoger beroep van SEG tegen die uitspraak slaagt niet dus.

In 2018 maakte De Vrij een transfer van Lazio Roma naar zijn huidige voetbalclub Internazionale, SEG bemiddelde daarbij. Volgens de Vrij gaf SEG hem geen openheid van zaken over de provisie die zij hiervoor van Internazionale zou ontvangen, terwijl SEG daartoe wel verplicht was. SEG stelt dat zij bij de transfer niet De Vrij, maar Internazionale bijstond.

Het hof oordeelt dat tussen SEG en De Vrij wel een bemiddelingsovereenkomst als bedoeld in de wet is ontstaan. Op SEG rustte daarom de verplichting om De Vrij te informeren over SEG’s eigen financiële belang (een provisie van € 9,5 miljoen) bij de totstandkoming van de arbeidsovereenkomst tussen De Vrij en Internazionale.

Het hof stelt vast dat SEG deze mededelingsplicht heeft geschonden. Het hof acht bewezen dat De Vrij hierdoor een lager inkomen heeft genoten en begroot zijn schade op ruim € 5,2 miljoen. De rechtbank kende De Vrij eerder 4,75 miljoen euro toe.

Demonstranten Extinction Rebellion veroordeeld voor acties bij ING Nijmegen

ARNHEM – De politierechter veroordeelt zeven activisten van Extinction Rebellion voor lokaalvredebreuk (niet weggaan uit een gebouw na een vordering hiertoe namens ING Bank) en het onbruikbaar maken van de vloer naar aanleiding van demonstraties bij de ING Bank in Nijmegen in 2022 en 2023. De actievoerders krijgen allemaal voorwaardelijke geldboetes van 250 euro voor elke actie waarbij de demonstranten betrokken waren.

De zeven activisten waren allemaal betrokken bij een actie bij de ING Bank op 22 april 2023. Zij ketenden zich vast met metalen buizen rondom een pilaar in het pand. De politie of brandweer moest er met een slijptol aan te pas komen om de activisten los te maken.

De activisten waren in wisselende samenstelling ook betrokken bij acties op dezelfde locatie op 9 juli 2022, 29 oktober 2022, 29 juli 2023 en 18 augustus 2023. Bij alle acties ontstond enige vorm van schade aan de gietvloer. Het OM verweet de activisten dat zij zich schuldig maakten aan lokaalvredebreuk en vernieling, beschadiging dan wel onbruikbaar maken van de gietvloer.

De centrale vraag waarover de politierechter zich moest buigen is hoe ver het demonstratierecht gaat. De activisten voerden aan dat sprake was van vreedzame demonstraties en beriepen zich op het demonstratierecht.
Hoewel de politierechter vooropstelt dat de vrijheid om te demonstreren een fundamenteel recht is, is dit recht niet absoluut. Ook gedragingen in het kader van een demonstratie kunnen strafbaar zijn als sprake is van ‘laakbaar gedrag’.
Doordat de demonstranten zich met metalen buizen om de armen aan elkaar vastmaakten rondom pilaren in het pand en geen gehoor gaven aan verschillende vorderingen om weg te gaan, moesten de demonstraties uiteindelijk met dwang worden beëindigd. De demonstranten moesten iedere keer van elkaar worden losgemaakt met een slijptol door de politie of brandweer, waarbij er een aanmerkelijke kans ontstond op schade aan de gietvloer. De politierechter oordeelt dat daarom sprake is van ‘laakbaar gedrag’ en dus van strafbare feiten, namelijk lokaalvredebreuk en het (tijdelijk) onbruikbaar maken en/of beschadigen van de vloer.
De acties waren goed voorbereid en zijn gezamenlijk uitgevoerd. Zo lag er een plan om op de verschillende data met Extinction Rebellion-leden naar de ING Bank in Nijmegen te gaan. Verder spraken ze af wie zich vast zou ketenen, werd iemand aangesteld als contactpersoon voor de politie (politie liaison) en was het benodigde materiaal voorbereid en meegenomen. Volgens de politierechter is daarom sprake geweest van een nauwe en bewuste samenwerking en is dus sprake van medeplegen.
Bij het bepalen van de straf houdt de politierechter rekening met de omstandigheid dat de demonstranten nooit eerder een straf kregen voor dergelijke feiten. Ook mag het strafrechtelijk optreden van politie en justitie, van de beëindiging van de demonstratie tot en met een eventuele strafoplegging, niet zo ingrijpend zijn dat daarvan een afschrikwekkende werking uitgaat op personen die gebruik willen maken van hun demonstratierecht.
Afhankelijk van het aantal keren dat demonstranten meededen aan demonstraties bij ING, komt de politierechter uit op voorwaardelijke geldboetes van 500 euro tot 1.250 euro per persoon (250 euro per keer).  Dit is in hoogte iets meer dan de eis van de officier van justitie (200 euro per keer), maar de politierechter legt de geldboetes geheel voorwaardelijk op. Volgens de politierechter sluiten deze straffen meer aan bij de straffen die eerder zijn opgelegd in vergelijkbare zaken.
ING bank vorderde tegen twee demonstranten een schadevergoeding tot een bedrag van bijna 13 duizend euro. Deze schade had voornamelijk betrekking op scheuren in de vloer. Met betrekking tot de scheuren in de vloer is echter geen sprake van een bewezenverklaring van een vernieling of beschadiging. Om die reden verklaart de politierechter ING niet-ontvankelijk in deze vordering.

Vrachtwagen met mest op zijn kop in sloot en weiland langs N309 [+foto]

N309 vrachtwagen van de weg

ELBURG – Op de N309 tussen Dronten en Elburg is dinsdag een vrachtwagen geladen met mest van de weg geraakt en op zijn kop in een weiland en sloot terechtgekomen.

De chauffeur is bij het ongeval gewond geraakt en moest met spoed per ambulance naar het ziekenhuis.

De chauffeur kwam met zijn vrachtwagen net bij een boerenerf vandaan waar hij mest heeft opgehaald. Kort daarna ging het door nog onbekende oorzaak mis. De chauffeur is met diverse verwondingen naar het ziekenhuis overgebracht.

De N309 tussen Dronten en Elburg is afgesloten vanwege het ongeval. De tank wordt eerst leeggepompt, daarna wordt de vrachtwagen geborgen.

Minderjarigen betalen online vaak achteraf terwijl dat niet mag

creditcard

AMSTERDAM -Minderjarigen betaalden vorig jaar iets minder dan 600.000 keer achteraf bij onlineaankopen, terwijl dat niet mag. Dat constateert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) na onderzoek. Als het aan de financiële waakhond ligt moeten aanbieders van Buy Now, Pay Later-diensten (BNPL) snel actie ondernemen, omdat het verboden is voor minderjarigen om een schuld aan te gaan. “Wetgeving is in aantocht, maar het is zaak daarop tijdig in te spelen, zodat er in de tussentijd geen grote brokken worden gemaakt”, zegt bestuursvoorzitter Laura van Geest van de AFM.

De waakhond vermoedt dat minderjarigen alsnog gebruik kunnen maken van achteraf betalen door de leeftijdcontroles van aanbieders te omzeilen. Omdat de wet die de AFM toezicht geeft op de BNPL-sector pas in 2026 van kracht wordt, roept de waakhond de politiek en aanbieders van achteraf betalen nu al op om op korte termijn tot een aanpak te komen. Die moet ervoor zorgen dat minderjarigen stoppen met achteraf betalen.

In Nederland wordt steeds vaker gebruikgemaakt van de optie om achteraf te betalen tijdens het winkelen. In 2022 nam het aantal transacties waarbij achteraf werd betaald toe met 8 procent tot 45 miljoen. Bij elkaar zijn die transacties 4,8 miljard euro waard. Toch is het aantal mensen dat gebruikmaakt van achteraf betalen juist gedaald. Dat betekent dat een kleinere groep mensen steeds vaker achteraf betaalt en daar ook steeds meer bij uitgeeft.

In een aantal gevallen gebeurt achteraf betalen ook uit financiële noodzaak, ziet de AFM. “Je kan achteraf betalen bijvoorbeeld ook gebruiken voor de boodschappen”, zegt manager consumptief krediet Teun van der Velden van de AFM. “Soms hebben mensen het geld gewoon niet, maar kopen ze alsnog en hopen ze dat ze het aan het eind van de maand kunnen betalen.”

Dat leidt tot grote zorgen bij de AFM. Daarbij wijst de waakhond op het risico dat mensen steeds meer gaan wennen aan het hebben van een schuld. Ongeveer een miljoen mensen maakten in 2022 meer dan twintig keer gebruik van de optie om achteraf te betalen tijdens het winkelen. Dat is een forse stijging van 31 procent ten opzichte van een jaar eerder, waardoor de kans op het missen van betalingen ook groter wordt.

De AFM komt daarom met het advies aan BNPL-aanbieders om regelmatig een betaalherinnering per sms te sturen. Dat kan het aandeel klanten dat te laat betaalt omlaagbrengen met een vijfde volgens de waakhond.

Vrachtwagen van de weg op A7 [+foto]

Ongeval A7
Foto: Rijkswaterstaat | OvD Ron

HEERENVEEN – Op de A7 bij Heerenveen is een ongeval gebeurd met een vrachtwagen. De vrachtwagen is van de weg geraakt en tegen de vangrail gebotst.

Rijkswaterstaat voert tot circa 14:00 uur een spoedreparatie aan de vangrail uit.

Na de avondspits zal de vangrail definitief hersteld worden, meldt Rijkswaterstaat op X.

LAATSTE NIEUWS