Clicky

woensdag 8 mei 2024 - 06:30 uur
Home Blog Pagina 53

De Hoop over racistische opmerking Vandaag Inside: ‘flauwekul’

Habtamu de Hoop

DEN HAAG -“Om heel eerlijk te zijn heb ik niet zoveel tijd en zin in deze flauwekul.” Zo reageert GroenLinks-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop in het Fries woensdag op de racistische opmerking van televisiecommentator Johan Derksen in Vandaag Inside (VI). “Hij is toch geen Fries, kom op zeg”, aldus Derksen. “Ik ben toch ook geen Surinamer?”

Wat Derksen betreft, heeft De Hoop geen recht om over de Friese taal te praten, omdat hij er niet is geboren. “Nou Johan, ik ben Fries”, zegt De Hoop in een video op X. “Ik ben opgegroeid op een boerderij in Wommels. Opgevoed door twee Friese ouders, waar ik kaatste, voetbalde, trekker reed, schaatste, molk en stront schepte. Want ook de minder leuke klusjes horen erbij op een Friese boerderij.”

De Hoop krijgt op X bijval uit het demissionaire kabinet. “Precies Habtamu”, schrijft staatssecretaris Eric van der Burg (asiel). D66-leider Rob Jetten: “Terecht veel boze reacties op deze ‘grap’. Puur racisme op nationale tv.”

“Schaamteloos”, noemt minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) de opmerkingen van Derksen. “Het soort alledaags racisme waar te veel mensen alle dagen mee geconfronteerd worden. Daar zullen we ons dus ook alle dagen tegen uit moeten spreken. Niet normaal maken wat niet normaal is.”

Ook collega-Kamerleden als André Flach (SGP), Caspar Veldkamp (NSC), Silvio Erkens (VVD) en een reeks fractiegenoten van GroenLinks-PvdA spreken via X steun uit voor De Hoop. Jesse Klaver: “Dit soort racisme is vergif voor onze samenleving. En Hab, de manier waarop jij hiermee omgaat is groots.”

Vrachtwagen geschaard op N242 [+foto’s]

HEERHUGOWAARD – Woensdagochtend is een vrachtwagen door nog onbekende oorzaak geschaard op de N242 ter hoogte van Heerhugowaard.

Vlak voor de kruising met de Zuidtangent ging het door nog onbekende oorzaak mis.

De vrachtwagen kwam tot stilstand in de berm, maar een paar meter verder en hij in het water terechtgekomen.

Een berger heeft de vrachtwagen weer op het asfalt gekregen. Twee rijbanen waren tijdelijk afgesloten vanwege de berging.

Marktconsultatie voor opslag en distributie van Defensie kleding en uitrusting

Foto: Defensie

DEN HAAG – Defensie doet een beroep op de kennis en kunde van logistiek vastgoedontwikkelaars en logistiek dienstverleners voor een toekomstig concept voor opslag en distributie van kleding en uitrusting voor eigen personeel.

Door middel van een informatiebijeenkomst, schriftelijke vragenronde en vervolggesprekken onderzoekt Defensie in welke mate marktpartijen interesse hebben om bepaalde activiteiten gezamenlijk uit te voeren of over te nemen.

Heeft u interesse? Klikt u dan hier!

Let op: informatiebijeenkomst is op 23 april 2024.

 

Man (53) aangehouden om bedreiging burgemeester van Houten

HOUTEN – De politie heeft woensdag een man uit Houten aangehouden die ervan verdacht wordt de burgemeester van dezelfde gemeente ernstig te hebben bedreigd.

De uitspraken van de man gaven aanleiding om aangifte te doen. Hierop is de recherche direct een onderzoek gestart, meldt de politie.

De recherche kwam na onderzoek als snel uit bij een 53-jarige verdachte afkomstig uit Houten. De man is vandaag aangehouden op verdenking van bedreiging.

De verdachte is overgebracht naar het arrestantencomplex te Houten.

Nieuwe Setra S516HDH voor Taxi & Tour P. van de Pol B.V.

Van buiten heeft de nieuwe S516 HDH TopClass van Taxi & Tour P. van de Pol B.V. de onmiskenbare Setra look: karaktervolle lijnvoering “La Linea” met de chrome Setra-opschrift en het Kässbohrner-logo op zijn neus. De “grootheid” zit hem ook van binnen, al bij de eerste stap in de zeer luxe uitgevoerde touringcar ervaar je de unieke stoelopstelling en lichtinval van de interieurruimte.

Uniek reiscomfort

De unieke stoelindeling met een rondzit en vis-à-vis tafels biedt passagiers de mogelijkheid om gezellig met elkaar te converseren tijdens de reis, terwijl de ruimere beenruimte zorgt voor extra comfort, zelfs tijdens langere ritten. De aanwezigheid van een kitchenette met alle gemakken maakt het mogelijk om onderweg te genieten van vers bereide maaltijden en drankjes, waardoor de reis nog aangenamer wordt. Het panoramadak draagt bij aan een ruimtelijk gevoel in het interieur, terwijl de overvloedige lichtinval zorgt voor een aangename sfeer en een prachtig uitzicht. Met plaats voor 32 passagiers is deze touringcar ideaal voor groepen die op zoek zijn naar een premium reiservaring met alle luxe en gemakken die ze zich kunnen wensen.

“Met de aanschaf van deze nieuwe Setra S 516 HDH bevestigen we onze positie als topspeler in comfortabel en betrouwbaar personenvervoer. We zijn ervan overtuigd dat onze klanten versteld zullen staan van de luxe en het comfort van deze touringcar”, aldus Peter van de Pol jr. directeur Taxi & Tour P. van de Pol B.V.

Veilig reizen in stijl

De veiligheid van de passagiers staat altijd voorop, en de Setra TopClass met zijn eersteklas veiligheidsuitrusting is daarop geen uitzondering. De functies zoals Active Drive Assist 2, Predictive Powertrain Control, spoorassistent en Active Brake Assist 6 dragen allemaal bij aan een veiligere rijervaring voor zowel de passagiers als de chauffeur. Dit soort functies verheffen de reiservaring tot een echt hoog niveau en maken het reizen niet alleen comfortabel, maar ook buitengewoon plezierig.

Vijfde generatie van de familie

Een prachtige geschiedenis eert het familiebedrijf in Nunspeet. Sinds 1887 heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een gewaardeerde en vertrouwde naam in de personenvervoerssector. Met vijf generaties die het bedrijf hebben geleid, is er een sterke focus op continuïteit, kwaliteit en klanttevredenheid.

De veelzijdigheid van het wagenpark, variërend van taxi’s tot touringcars, stelt Van de Pol in staat om aan een breed scala aan vervoersbehoeften te voldoen, zowel voor individuele klanten als voor opdrachtgevers in heel Nederland en daarbuiten. Of het nu gaat om luchthavenvervoer, zakelijk vervoer, groepsreizen of speciale gelegenheden, het bedrijf is goed gepositioneerd om aan verschillende eisen te voldoen.

 

Free Press Unlimited: juridische druk op journalistiek onderschat

AMSTERDAM – De impact van juridische druk op de Nederlandse journalistiek wordt onderschat en Nederlandse media hebben zelfcensuur toegepast als reactie op deze druk. Dat concludeert de organisatie Free Press Unlimited uit een eigen onderzoek, gebaseerd op gesprekken met onder meer vijftig journalisten, hoofd- en eindredacteuren, media-advocaten en juristen. Ook zijn gerechtelijke uitspraken, publieke documentatie en andere secundaire bronnen gebruikt.

De onderzoekers vonden achttien voorbeelden van zelfcensuur als gevolg van juridische druk. Media stopten met verder onderzoek naar een bepaald onderwerp om het risico op procedures. Of ze lieten preventief namen weg, ook als ze genoeg bewijsmateriaal hadden.

“In die gevallen komen belangrijke voorwaarden voor journalistiek en nieuwsgaring onder druk te staan, zoals financiële middelen en medewerking van bronnen en deskundigen. In enkele gevallen viel juridische druk samen met (angst voor) fysieke of online-intimidatie, en werd zelfcensuur (ook) om die reden toegepast”, schrijven de onderzoekers.

Aantijgingen

NRC-journalist Joep Dohmen kreeg volgens de onderzoekers bijvoorbeeld te maken met een “meldpunt en aantijgingen van (oud)-politici” nadat hij had geschreven over vermeende integriteitsschandalen in Limburg. Journalisten van EenVandaag werden gedagvaard door een fabrikant van injectienaalden en hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor schade geschat op 4,5 miljoen euro.

De onderzoekers waarschuwen voor een zogeheten chilling effect op persvrijheid: zelfcensuur door druk, waardoor de toegang van burgers tot informatie beperkt wordt. Journalisten zijn dan minder goed in staat om hun controlerende taak uit te voeren, stellen ze.

Intimideren

De zwaarste en zorgwekkendste vorm van juridische druk zijn zogeheten SLAPPs: Strategic Lawsuits Against Public Participation, schrijven de onderzoekers. “Deze rechtszaken worden ingesteld door rijke en machtige actoren tegen journalisten, mensenrechtenverdedigers en maatschappelijke organisaties, met als voornaamste doel hen te intimideren.” Volgens Free Press Unlimited tekenen de Europese Raad en het Europese parlement deze week een richtlijn om journalisten hiertegen te beschermen. Ook de Nederlandse overheid moet hiermee aan de slag, aldus de onderzoekers.

De studie van Free Press Unlimited is in lijn met onderzoek uit 2023 van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), waaruit bleek dat bijna 50 procent van de deelnemende journalisten en meer dan 90 procent van de Nederlandse hoofdredacties weleens te maken had met dreiging met juridische stappen naar aanleiding van een publicatie.

Dachser neemt Brummer over

Brummer Logistik

KEMPTEN/PASSAU – Dachser neemt Brummer Logistik GmbH in Duitsland en Brummer Logistic Solutions GmbH & Co KG in Oostenrijk over. De aankoop omvat de volledige operationele activiteiten van de Brummer Group. In het kader van de overeenkomst zijn de bedrijven overeengekomen de aankoopprijs niet bekend te maken. De overname moet nog worden goedgekeurd door de Duitse en Oostenrijkse mededingingsautoriteiten.

In 2023 behaalden de familiebedrijven een omzet van ongeveer 128 miljoen euro, waarmee ze tot de toonaangevende leveranciers van voedsellogistiek in Centraal-Europa behoren. De twee eigenaren en directeuren van de Brummer Group, Hans Brummer en Simone Brummer-Leebmann, hebben besloten om hun zakelijke activiteiten te concentreren op het beheer en de exploitatie van onroerend goed, met name in de logistieke sector. Zij worden hierbij ondersteund door hun dochter Valerie Brummer.

Brummer Logistik GmbH werd in 1977 opgericht in Neuburg am Inn, Beieren, waar het een vestiging van 40.000 m2 voor gekoelde en diepgevroren levensmiddelen bezit. Brummer Logistic Solutions GmbH & Co KG ging van start in 2021 en heeft 45.000 m2 opslagruimte op de locatie in St. Marienkirchen, Oostenrijk. Goederenstromen uit heel Europa worden zo strategisch samengevoegd vlak naast de grens, waardoor de transportcapaciteit optimaal wordt benut en de doorlooptijden worden verkort. In de centrale regio Zuid-Duitsland en Oostenrijk heeft Brummer momenteel ongeveer 950 mensen in dienst.

Als een high-performance full-service logistieke dienstverlener, richt Brummer zich op cross-border transport, warehousing, en contract logistieke diensten voor levensmiddelen tussen Duitsland, Oostenrijk en de buurlanden. Bij het leveren van deze diensten, dekt Brummer het volledige scala van temperaturen, met inbegrip van bevroren levensmiddelen onder -18 graden Celsius. Verder biedt Brummer uitgebreide logistieke oplossingen voor retail en industriële klanten.

Uitstekende reputatie als kwaliteitsleider

Brummer was een van de oprichters van het European Food Network in 2013, dat zich uitstrekt over 34 Europese landen onder leiding van Dachser. Dit onderstreept de hoge kwaliteit die Brummer haar klanten kan bieden in de belangrijkste markten van Zuid-Duitsland en Oostenrijk. Binnen dit netwerk hebben fabrikanten, leveranciers en retailers in de voedingsmiddelenmarkt toegang tot een unieke netwerkdekking voor groupagevervoer binnen Europa.

De overname biedt Brummer een aanzienlijk groeipotentieel. “Brummer is al jaren één van de marktleiders op het gebied van food logistiek in Oostenrijk en Zuid-Duitsland”, zeggen Hans Brummer en Simone Brummer-Leebmann, voor de overname gezamenlijk directeur en eigenaar van Brummer. “Deel uitmaken van het Europese netwerk van Dachser biedt extra groeimogelijkheden. Daarom brengen we onze samenwerking, die zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld, naar het volgende niveau. We versterken onze langetermijnpositie in de markt en bieden onze klanten nieuwe mogelijkheden voor internationaal groupagevervoer van levensmiddelen en contractlogistieke diensten. Dit creëert ook zekerheid en stabiliteit voor onze medewerkers.”

Tegelijkertijd krijgen klanten van Dachser toegang tot het distributienetwerk van Brummer in Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Slovenië. Het bedrijf bedient dit netwerk met meer dan 350 chauffeurs op de loonlijst en een eigen vloot van meer dan 300 koelwagens.

“Met Brummer nemen we een bedrijf over dat een uitstekende reputatie heeft als kwaliteitsleider. Bovendien zijn we verheugd om ons eigen food logistiek netwerk in Centraal Europa uit te breiden. Samen met onze recente overnames van Müller Fresh Food Logistics in Nederland en Frigoscandia in Noord-Europa, versterken we onze positie als een van de toonaangevende bedrijven op het gebied van voedsellogistiek in Europa”, zegt Burkhard Eling, CEO van Dachser.

Distributiecapaciteit uitbreiden

Voor Dachser is de overname van Brummer ook een belangrijke stap in de verdere uitbreiding van haar distributiecapaciteit voor hoogwaardige dienstverlening in de belangrijke Duits-Oostenrijkse foodmarkt. “Met hun nabijheid tot de grens, zijn beide Brummer locaties – die in Neuburg am Inn en die in St. Marienkirchen – ideaal gelegen voor de optimale consolidatie van ladingen en verdere optimalisatie van rijtijden. Bovendien beschikken beide locaties over een terrein dat geschikt is voor de bouw van extra laad- en opslagruimtes”, legt Alexander Tonn, COO Road Logistics en Managing Director Dachser Food Logistics, uit. Brummer verwerkt jaarlijks in totaal meer dan 715.000 cross-border zendingen in verschillende soorten temperaturen.

Na afronding van de aankoop zal Brummer volledig worden geïntegreerd in het netwerk van Dachser Food Logistics. De operationele activiteiten van Brummer blijven in handen van Max Reih en zijn ervaren managementteam. Reih, momenteel Chief Operating Officer van Brummer, zal in de toekomst direct rapporteren aan Alexander Tonn en Stefan Behrendt, Deputy Managing Director Dachser Food Logistics.

“In de loop van onze samenwerking hebben Dachser en Brummer een partnerschap opgebouwd die wordt gekenmerkt door wederzijds vertrouwen. Betrouwbaarheid en kwaliteit zijn topprioriteiten voor Brummer. Naast de waarden van het familiebedrijf is dit een andere grote overeenkomst tussen ons,” vervolgt Tonn.

De grootste kracht van Brummer zijn echter de mensen, zoals Tonn opmerkt: “De medewerkers van Brummer in de kantoren, logistieke faciliteiten en achter het stuur zijn hooggekwalificeerd en gemotiveerd. Met hun bewezen expertise, vooral in cross-border transporten tussen Duitsland en Oostenrijk, garanderen zij continuïteit en toekomstige groei in de regio. We zijn verheugd hen te verwelkomen in de Dachser-familie.”

Belastingkorting op elektrische auto’s langzamer afgeschaft

DEN HAAG – De korting op de motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische auto’s wordt langzamer afgebouwd dan eerder de bedoeling was. Dat stelt het demissionaire kabinet voor in de voorjaarsnota, bevestigen ingewijden na berichtgeving van RTL Nieuws.

Bezitters van elektrische auto’s hoeven dan volgend jaar nog steeds geen wegenbelasting te betalen. Het oorspronkelijke plan was dat ze dan al 25 procent aan wegenbelasting zouden gaan betalen waarna het voordeel een jaar later helemaal zou verdwijnen. Dat wil het kabinet over een paar jaar gaan uitsmeren.

In de nieuwe plannen staat dat eigenaren van volledig elektrische auto’s in 2026 60 procent wegenbelasting gaan betalen. Dat percentage stijgt dan in 2029 naar 65 procent en in 2031 verdwijnt het voordeel dan helemaal.

Om het plan te bekostigen verdwijnt vanaf volgend jaar de korting op de wegenbelasting voor hybride auto’s die zowel op brandstof als elektrisch kunnen rijden. Voor deze wagens betalen eigenaren nu nog maar de helft aan wegenbelasting.

De verkoop van elektrische auto’s is steeds gestimuleerd om de uitstoot van CO2 te verminderen. Maar omdat ze geen wegenbelasting betalen dalen de inkomsten van de overheid. Daarom besloot het kabinet een eind te maken aan het voordeel. Omdat elektrische auto’s zwaarder zijn, moet er meer wegenbelasting over worden betaald.

Duizenden Russen geëvacueerd in Orenburg na overstromingen

overstroming Oeralrivier

ORENBURG – In de Russische stad Orenburg zijn 7700 mensen geëvacueerd om overstromingen van de Oeralrivier, meldt staatspersbureau TASS.

Bijna 2900 huizen zijn al onder water gelopen. Het water in de stad staat volgens de autoriteiten een halve meter hoog.

Afgelopen vrijdag brak in de nabijgelegen stad Orsk een dam door na dagen van hevige regenval. Daar moesten ook veel mensen hun huis verlaten, maar het waterpeil in Orsk is inmiddels weer aan het zakken.

De Russische autoriteiten spreken van de ergste overstromingen in tientallen jaren. De Oeral vormt in het zuiden van Rusland de grens met Kazachstan, dat ook veel last heeft van wateroverlast. In totaal zijn daar sinds vrijdag 96.000 mensen geëvacueerd.

ILT schorst Eurovergunning busonderneming na meer dan vijftig overtredingen

ILT

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de communautaire vergunning (Eurovergunning) geschorst van een busonderneming in het noorden van het land. De busonderneming mag de komende zes maanden geen personenvervoer verrichten.

Ook is de vervoersmanager van de onderneming ongeschikt verklaard. Dit betekent dat de manager twee jaar lang niet als vervoersmanager mag werken en opnieuw het examen vakbekwaamheid moet halen. Deze sancties vloeien voort uit het ERRU-onderzoek dat de ILT bij deze busonderneming verrichtte. Het is de eerste keer dat dit onderzoek nodig was in Nederland.

Meer dan 50 overtredingen

Tijdens één weginspectie constateerde de ILT bij deze busonderneming meer dan 50 overtredingen van de regels voor de rij- en rusttijden. Deze overtredingen zijn onherroepelijk geworden. Beroep of bezwaar is niet meer mogelijk en er zijn strafpunten aan de onderneming en vervoersmanager toegekend. De busonderneming overschreed daardoor in één keer het strafpuntenmaximum.

Dit was voor de ILT aanleiding om een ERRU-onderzoek uit te voeren. Bij een ERRU-onderzoek kijkt de inspectie verder dan alleen naar het aantal strafpunten. Er wordt ook gekeken naar verwijtbaarheid en structurele maatregelen die moeten voorkomen dat het bedrijf nieuwe overtredingen pleegt. Het onderzoek is gericht op een eventueel herstel van het vertrouwen, omdat een bedrijf in de tussentijd wellicht dergelijke maatregelen heeft genomen.

Uit het ERRU-onderzoek bij deze busonderneming bleek dat het om verwijtbaar gedrag ging. Ook waren er in de tussentijd geen maatregelen genomen om de naleving van de vervoerswetgeving te verbeteren.

Betrouwbaarheid is vereist

Ondernemers in het beroepsgoederen- en busvervoer hebben een Eurovergunning nodig om hun werk te mogen uitvoeren. Eén van de voorwaarden is dat de vervoerder en de vervoersmanager van de transport- of een busonderneming betrouwbaar zijn. Nederlandse transport- en busondernemingen en vervoersmanagers krijgen bij ernstige overtredingen strafpunten. Afhankelijk van de grootte van een onderneming wordt een strafpuntenmaximum vastgesteld, de drempelwaarde. Bij teveel strafpunten riskeren zij een onvoldoende beoordeling van hun betrouwbaarheid.

Europese gegevensuitwisseling via ERRU

Sinds 1 april 2021 registreert de ILT onherroepelijke sancties (zgn. ERRU-feiten) in het bus- en wegvervoer in een nationaal register. Het gaat hier om sancties die de ILT aan Nederlandse en andere Europese transport- of busondernemingen oplegt. Europese landen wisselen informatie over deze overtredingen uit via het European Register of Road Transport Undertakings (ERRU). Dankzij de Europese gegevensuitwisseling heeft de aanpak van misstanden in de transportsector meer effect.

Melding van registratie

Ondernemers krijgen een melding als er voor het eerst een overtreding is geregistreerd in het ERRU-register en ook als zij op de helft van de drempelwaarde zitten. Tussentijds kunnen ondernemingen hun strafpuntenaantal opvragen bij de ILT. Tussentijds inzicht kan een positief effect hebben op het nalevingsgedrag.

Toezicht ILT

De ILT zet zich in voor veilig, duurzaam en betrouwbaar goederen- en busvervoer en voor eerlijke concurrentie tussen ondernemers. Het personenvervoer over de weg moet veilig zijn voor de passagiers, de chauffeurs en de overige weggebruikers. Daarvoor is het belangrijk dat chauffeurs bekwaam, uitgerust en betrouwbaar zijn en de voertuigen op een correcte wijze worden gebruikt en ingezet.

Daarom houdt de ILT toezicht op de kwalificaties en betrouwbaarheid van de chauffeurs en ondernemingen, de naleving van rij- en rusttijden en de aanwezigheid van de juiste vergunningen voor het uitvoeren van personenvervoer. Ook controleert de ILT of voertuigen zijn goedgekeurd voor het vervoer van personen.

Kritiek Rekenkamer op beleid overheid in begindagen coronacrisis

DEN HAAG – Het ministerie van Volksgezondheid heeft in de begindagen van de coronacrisis te weinig gedaan om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen, concludeert de Algemene Rekenkamer.

Zo werd oud-DSM-topman Feike Sijbesma benoemd tot speciaal gezant, terwijl zijn broer een hoge functie bij vaccinontwikkelaar AstraZeneca had. “Het ministerie had bij het aantreden van Sijbesma geen gesprek met hem gevoerd over mogelijke belangenconflicten”, aldus de controleurs.

De Rekenkamer deed onderzoek naar de manier waarop de eerste vaccins tegen corona in 2020 en 2021 zijn gekocht. Het virus werd eind februari 2020 voor het eerst vastgesteld in Nederland. Een maand later werd Sijbesma benoemd tot gezant. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Sijbesma zich alleen met coronatests zou bezighouden. Toen hij dat zag, mailde Sijbesma naar het ministerie: “dan liever niets”.

Uiteindelijk kreeg hij de opdracht contact te leggen met bedrijven die de overheid konden helpen bij het bestrijden van de coronacrisis. Dit waren fabrikanten van tests, maar ook farmaceuten die aan vaccins werkten. Hij werd “een oliemannetje” tussen overheid en bedrijven, maar het ministerie “moest Sijbesma erop wijzen dat beslissingen alleen op het departement genomen konden worden”.

Kennis

Een paar maanden nadat Sijbesma aan de slag was gegaan, kwam de functie van zijn broer aan het licht. Duitsland had er vragen over gesteld na een overleg tussen Europese landen over samenwerking. “Een pijnlijk incident”, noemt de Rekenkamer dit. De onderzoekers benadrukken wel dat er geen enkele aanwijzing is dat Sijbesma AstraZeneca heeft voorgetrokken. Integendeel, Sijbesma vond dat Duitsland zijn hoop te veel op AstraZeneca vestigde en te weinig oog had voor andere ontwikkelaars.

De Rekenkamer concludeert ook dat het ministerie te weinig wist over de manier waarop vaccins worden ontwikkeld, geproduceerd en geleverd. De kennis “was en bleef” onvoldoende. Bovendien werd het beleid beïnvloed door “vroege contacten met en wensen van” de Leidse farmaceut Janssen. Het kabinet zette zich in voor hun vaccin, “om epidemiologische én economische redenen”.

Alles bij elkaar zegt de Rekenkamer wel dat de toenmalige coronaminister Hugo de Jonge het “redelijk tot goed” heeft gedaan. “De minister was niet voorbereid op een uitbraak van de omvang van Covid-19, maar wist in korte tijd een manier te vinden om de ontwikkeling van vaccins te stimuleren en werkende vaccins aan te schaffen. Die vaccins bleken de voornaamste uitweg uit de wereldwijde pandemie.”

FNV: Schandalig dat Eerste Kamer verhoging minimumloon tegenhoudt

UTRECHT – De FNV vindt het schandalig dat de BBB in de Eerste Kamer de verhoging van het minimumloon tegenhoudt. “De beloftes van meer bestaanszekerheid zoals die gedaan werden tijdens de verkiezingscampagne blijken al bij de eerste de beste gelegenheid niets meer waard.”

Slechtst betaalde banen krijgen er niets bij

Zakaria Boufangacha, vicevoorzitter FNV: “Dit is zeer teleurstellend. Dit betekent dat er voor de mensen met de slechtst betaalde banen niets extra’s bijkomt. Dit betekent dat het geld dat gezinnen aan boodschappen hadden kunnen uitgeven nu terecht komt bij bedrijven die er hun winsten mee verhogen.”

BBB maakt kans op eerlijker loon onmogelijk

De BBB maakte dinsdag bekend tegen de verhoging van het minimumloon te stemmen in de Eerste Kamer, daarmee is een meerderheid voor de verhoging uit het zicht verdwenen.

Minimumloon en uitkeringen niet meegegroeid

Boufangacha: “We hebben de afgelopen tijd met succes campagne gevoerd voor een hoger minimumloon, maar we zijn er nog lang niet. Het minimumloon moet doorstijgen, en dat geldt ook voor de daaraan gekoppelde uitkeringen zoals de bijstand en de AOW. Ook die niet zijn meegegroeid met de rest van de lonen. Er is geen legitieme reden te verzinnen waarom in een steeds rijker land minimumloners en uitkeringsgerechtigden niet mee zouden mogen profiteren van de groeiende rijkdom.”

Non-argumenten
“Ook in deze discussie worden weer argumenten gebruikt die al lang zijn weerlegd. Werkgevers kunnen deze verhoging prima betalen, als het wordt afgezet tegen de winsten die gemaakt worden. Voor grote bedrijven waar de meeste minimumloners in dienst zijn, kost deze verhoging 0.04% van hun winst, bij het MKB is dat 0.07% van de winst.”

Strijdbaar

Boufangacha: “Onze leden worden alleen maar strijdbaarder van dit soort politieke besluiten en coalitie-spelletjes. Dat zullen we gaan merken aan de cao-tafels en overal in het land waar mensen voor een eerlijk minimumloon in actie willen komen, vinden ze de FNV aan hun zijde.”

Gevaar van niet-betaalde facturen door bedrijven steeds groter

‘S-HERTOGENBOSCH – Kredietverzekeraar Allianz Trade onderzocht hoe betaalgedrag (DSO, Days Sales Outstanding) en de werkkapitaal-behoefte (WCR, Working Capital Requirements) zich in 2023 wereldwijd hebben ontwikkeld. Volgens Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade worstelen Europese bedrijven in toenemende mate met het werkkapitaal dat ze beschikbaar hebben voor hun dagelijkse business.

“Ze komen minder gemakkelijk aan krediet en ook zijn de kosten hiervoor gestegen. Tel daarbij op dat marges over een brede linie krimpen. Bedrijven zoeken naar extra speelruimte. Bijvoorbeeld door facturen later te betalen. Op die manier gebruiken ze hun leveranciers als financier. Maar als alle bedrijven dat doen, krijg je wel een sneeuwbaleffect. Betalingsproblemen en wanbetaling zullen daardoor steeds vaker voorkomen.”

Afzwakking economische groei

Uit het onderzoek van de kredietverzekeraar blijkt dat de mondiale werkkapitaalbehoeften voor het derde jaar op rij zijn gestegen. Omgerekend in dagen kwam dat in 2023 uit op een omzet van 76 dagen (+2 dagen ten opzichte van 2022), gedreven door een zwakkere economische groei en hogere bedrijfs- en financieringskosten. Ondanks verschillen in economisch momentum wereldwijd gezien, bleek de aanhoudende stijging van de WCR breed gedragen in de belangrijkste economische regio’s.

“Over het geheel genomen laat de helft van de landen in onze steekproef een stijging zien van de WCR in 2023, en twee van de vijf landen overschreden het mondiale gemiddelde, met name Frankrijk (+5 dagen) en Duitsland (+5) in West-Europa, en China (+3 dagen) en Japan (+3) in Azië-Pacific”, zegt Maxime Lemerle, hoofdanalist voor insolventieonderzoek bij Allianz Trade. De WCR bedroeg eind 2023 81 dagen in Azië-Pacific (+2 dagen), 69 dagen in West-Europa (+1 dag) en 70 dagen in Noord-Amerika (+1 dag).

Grootste sprong sinds 2008

Days Sales Outstanding (DSO) kwam naar voren als de belangrijkste aanjager van de stijgende WCR, die in 2023 met +3 dagen steeg tot 59 dagen. Dit is de grootste sprong sinds 2008 en bijna het dubbele van de stijging in 2022. Dat impliceert dat steeds meer bedrijven langer wachten op hun betaling, waardoor het risico op cashflowproblemen toeneemt. Wereldwijd boekte 42% van de bedrijven eind 2023 betalingstermijnen van meer dan 60 dagen omzet.

“In Europa lag dit aandeel met 44% in lijn met het mondiale gemiddelde. In Azië zagen we dat 46% van de bedrijven boven het mondiale gemiddelde uitkwam. In Noord-Amerika scoorden 33% van de bedrijven lager dan het gemiddelde. Niettemin zagen bijna alle 22 sectoren die we wereldwijd monitoren een stijgende DSO in 2023. Onder meer door voorraadoverschot steeg de WCR steeg in transportmiddelen (114 dagen omzet), elektronica (114) en machines (113), gevolgd door textiel, farmaceutische producten, metalen en chemicaliën – allemaal met een WCR van meer dan 90 dagen”, voegt Maxime Lemerle toe.

Dalende winstgevendheid

Volgens Allianz Trade is in Europa afnemende winstgevendheid de belangrijkste drijfveer voor de oplopende DSO (meer nog dan financieringskrapte of conjuncturele invloeden). In deze context zou de vertragende mondiale vraag in 2024, in combinatie met de nog steeds hoge exploitatiekosten, de weg vrij kunnen maken voor een verdere verslechtering van de betalingstermijnen, vooral in Europa.

“Volgens onze onderzoekers kan een daling van de winstgevendheid met -1 procentpunt de betaling van facturen met ruim +7 dagen verlengen. Nu er in 2024 een krimp in de winstgevendheid dreigt, moeten Europese bedrijven zich schrap zetten voor langere betalingstermijnen. Dit zou de druk op de kasstromen kunnen vergroten en mogelijk het risico op niet-betaling in de regio vergroten”, zegt Ano Kuhanathan, hoofd van Corporate Research.

Brussel wil betalingstermijn verkorten

Het aanpakken van de steeds latere betaling van facturen is van cruciaal belang voor de veerkracht van Europese bedrijven. Het voorstel van de Europese Commissie hiervoor zou kunnen betekenen dat betalingstermijnen in Europa worden teruggebracht van de huidige aanbevolen 60 dagen naar 30 dagen (bindend). Door het Europees Parlement is hieraan toegevoegd dat de termijn van 60 dagen nog wel mogelijk blijft als dat contractueel wordt overeengekomen (en ook voor specifieke goederen kan een termijn worden gehanteerd van 120 dagen).

Ondanks deze verruiming die de maatregel minder ingrijpend maakt, wordt de financiële flexibiliteit van bedrijven flink beknot. Volgens het onderzoek van Allianz Trade ging in het vierde kwartaal van 2023 40% van de Europese bedrijven over de grens van 60 dagen bij de betaling van hun facturen. De nieuwe maatregel zadelt veel bedrijven op met een ‘financieringstekort’. Ook macro-economisch heeft dat aanzienlijke impact.

2 biljoen euro

“Om de betalingstermijnen terug te brengen tot 30 dagen zouden Europese bedrijven 2 biljoen euro aan aanvullende financiering nodig hebben. Bij de huidige rentetarieven stijgen de rentebetalingen van bedrijven hierdoor met 100 miljard euro. Dat is gelijk aan een margeverlies van -2 procentpunt. Bovendien kunnen te rigide betalingsvoorwaarden de concurrentiekracht van het Europese MKB in gevaar brengen, doordat bedrijven ertoe worden aangezet over te stappen naar leveranciers buiten de EU. In deze context moeten beleidsmakers rekening houden met de mogelijke negatieve effecten”, stelt Ana Boata, hoofd macro-economisch onderzoek bij Allianz Trade.

“Zit er bovenop”

Geeroms tot slot over het oplopende DSO: “Facturen die steeds later worden betaald is vooral voor het MKB uitermate lastig. De klant legt steeds langer beslag op geld dat van jou is. Het MKB mist de speelruimte om dat vlotjes op te vangen. En het is ook gevaarlijk. Uitstel kan afstel worden. Veel bedrijven durven hun klanten niet onder druk te zetten, maar wij weten uit ervaring dat het juist professioneel en heel verstandig is om vanaf het eerste moment dat de betalingstermijn wordt overschreven er bovenop te zitten. Bel het bedrijf, vraag waarom er nog niet is betaald. Laat merken dat je er geen gras over laat groeien. Zo zorg je ervoor dat je als eerste aan de beurt bent als er wel betaald wordt. Elk gezond bedrijf heeft een strikt debiteurenbeleid.”

Kwart bevolking heeft problemen met ontlasting

AMERSFOORT – Bijna een kwart van de Nederlanders (23 procent) heeft problemen met de ontlasting, meldt de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) woensdag, op Nationale Poepdag, op basis van eigen onderzoek. Daaraan deden 54.000 mensen mee, van wie 17 procent regelmatig diarree blijkt te hebben en 6 procent veelvuldig verstopping. Iets meer dan een vijfde (21 procent) noemde de eigen stoelgang perfect.

Met name waterige of dunne ontlasting veroorzaakt problemen, zegt MLDS-directeur Mariël Croon. “Dunne ontlasting kan sociaal belemmerend zijn, doordat mensen altijd een wc in de buurt moeten hebben. Het is belangrijk dat daar aandacht voor is, en dat er meer wc’s zijn in de openbare ruimte.”

Verstopping komt vaak door een tekort aan vezels of vocht. “Negen op de tien Nederlanders eten te weinig vezels”, weet de MLDS. Ze zouden er dus goed aan doen om vezelrijke voeding tot zich te nemen als volkorenproducten, bonen, groenten en vruchten.

De MLDS roept op Nationale Poepdag mensen op om vaker achterom te kijken op de wc. “Dat geeft informatie over de gezondheid van je spijsvertering.” Problemen ermee moet je gewoon bespreken met de dokter en je moet je er niet voor schamen, vindt de MLDS.

684 verkeersdoden in 2023

DEN HAAG – In 2023 kwamen 684 mensen in Nederland om door een verkeersongeval. Dat zijn 61 verkeersdoden minder dan een jaar eerder, maar opnieuw meer dan tussen 2010 en 2021. Voor het vierde jaar op rij kwamen meer fietsers (270) dan inzittenden van personenauto’s (194) om in het verkeer. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers.

Sinds het begin van deze eeuw is het jaarlijkse aantal verkeersdoden tot 2010 afgenomen. Dat komt vooral doordat minder mensen in personenauto’s verongelukten. Daarna schommelt het aantal jaarlijks, met een daling tijdens de coronapandemie. Tegelijkertijd is het aantal fietsende verkeersslachtoffers de laatste jaren toegenomen.

In 2023 kwamen 270 fietsers om het leven in het verkeer, 20 minder dan het jaar ervoor. In beide jaren reed minimaal 40 procent van hen op een e-bike. 194 inzittenden van een personenauto hadden een fataal ongeluk, 27 minder dan in 2022. Ook overleden 71 voetgangers, 53 mensen in een scootmobiel, 46 motorrijders, 32 brom- en snorfietsers en 16 inzittenden van een bestel- of vrachtauto als gevolg van een verkeersongeval.

Vier op de tien fietsdoden door botsing met auto

Van 2019 tot en met 2023 overleden 1 199 fietsers door een verkeersongeval. Van hen kwam 42 procent om door een aanrijding met een personen- of bestelauto. Bijna 10 procent overleed na een aanrijding met een vrachtauto of bus en 32 procent kwam om het leven zónder botsing. Ze kwamen bijvoorbeeld ongelukkig ten val. Van de verongelukte fietsers van 75 jaar of ouder had 38 procent geen botsing gehad.

Van de 1 022 verkeersdoden onder inzittenden van een personenauto had 29 procent een aanrijding met een andere personen- of bestelauto en 13 procent met een vrachtauto of bus. Bij 40 procent was een botsing met een vast object de oorzaak. Bij de om het leven gekomen voetgangers was in twee derde van de gevallen een personen- of bestelauto betrokken en bij 16 procent een vrachtauto of bus.

Aantal verkeersdoden het hoogst in Noord-Brabant

In Noord-Brabant vielen 120 dodelijke verkeersslachtoffers. Dat zijn er 21 minder dan in 2022, maar opnieuw het hoogste aantal van alle provincies. De minste verkeersdoden vielen in Flevoland (11) en Zeeland (19). Noord-Brabant heeft het meest uitgebreide wegennet van alle provincies (ruim 23 duizend kilometer), gevolgd door Gelderland en Zuid-Holland.

Per kilometer weg meeste doden in Haaglanden en Amsterdam-Amstelland

Per duizend kilometer weg in die provincie was het aantal verkeersdoden niet in Noord-Brabant, maar in Noord- en Zuid-Holland het hoogst. Uitgesplitst naar veiligheidsregio vielen in Haaglanden (met onder andere Den Haag en Zoetermeer) en in Amsterdam-Amstelland met 8 doden per duizend kilometer relatief de meeste doden in de afgelopen vijf jaar. In de regio’s in het noordoosten van Nederland waren dat er minder dan 4. Zeeland telde met 2,5 verkeersdoden per duizend kilometer weg de minste verkeersslachtoffers.

LAATSTE NIEUWS