Clicky

maandag 13 mei 2024 - 16:57 uur
Home Blog Pagina 53

Macron kan openingsceremonie Spelen verplaatsen bij dreiging

Parijs 2024

PARIJS – Bij een ernstige terreurdreiging bestaat de mogelijkheid dat de geplande botenparade in de rivier de Seine bij de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Parijs niet doorgaat. Dat zei de Franse president Emmanuel Macron in een interview met televisiezenders. De ceremonie zou in dat geval kunnen worden verplaatst naar het Trocadéro bij de Eiffeltoren of zelfs naar het Stade de France.

“Deze openingsceremonie is een wereldprimeur. We kunnen het en gaan het doen”, zei Macron over de botenparade. “Maar er is een plan B en plan C. We zullen de veiligheidssituatie permanent monitoren en analyseren”, aldus de president, die verder zei “al het mogelijke” te doen om te bereiken dat er tijdens de Spelen – van 26 juli tot en met 11 augustus – een bestand in acht wordt genomen. Hij noemde daarbij expliciet de gewapende conflicten in de Gazastrook, Oekraïne en Soedan.

“De Chinese president zal over een paar weken Parijs bezoeken. Ik zal hem vragen mij te helpen om tijdens de Olympische Spelen een staakt-het-vuren te bewerkstelligen. De Spelen zijn ook een tijd voor vrede en diplomatie”, aldus Macron.

Prestigeproject

Parijs heeft van de botenparade in de Seine een prestigeproject gemaakt, waar de veiligheid een grote rol speelt. Om de openingsceremonie op 26 juli te beveiligen zijn alleen al 45.000 agenten en gendarmes gemobiliseerd in de regio van Parijs. Het aantal toeschouwers dat het evenement kan bijwonen, is inmiddels teruggebracht naar ruim 300.000. Tot nog toe hebben alle landen hun deelname aan de rivierparade toegezegd, ook Israël en de Verenigde Staten.

Macron heeft ook hoge verwachtingen van de Franse ploeg op de Spelen. Hij rekent op een plek in de top 5 van de medaillespiegel.

Vonk en Co neemt zeven nieuwe Atego’s in gebruik

Vonk en Co

TIEL – Internationaal transportbedrijf Vonk en Co BV heeft zeven nieuwe Mercedes-Benz trucks in gebruik genomen. Het gaat om zeven gesloten bakwagens van het model Atego.

De nieuwe trucks vervangen zeven Atego’s die de witgoedtransporteur ruim 9 jaar in gebruik heeft gehad. Wagenparkbeheerder John van Hattem: “Wat goed is, mag goed blijven. In de afgelopen jaren deden de Atego’s prima diensten. Nu kunnen we met deze nieuwe serie weer minstens acht jaar vooruit.”

De trucks werden geleverd door de Mercedes-Benz Trucks-dealer Louwman.

De levering van 7 nieuwe exemplaren is onderdeel van een vervanging van in totaal dertien Atego’s die sinds 2015 meedraaien in de operatie van Vonk en Co. De ruime cabine, hoge betrouwbaarheid en prettige samenwerking met dealer Louwman gaven doorslag om weer voor de Atego te gaan.

Vonk en Co

De Atego is al 25 jaar in productie en die tijd steeds iets verbeterd en gemoderniseerd.
De nieuwe Atego’s worden vooral ingezet voor het transport van witgoed vanuit het distributiecentrum van Vonk en Co in Tiel en rijden dagelijks routes door heel Nederland.

Wagenparkbeheerder John van Hattem over zijn keuze voor de Atego: “Deze truck is door zijn formaat en soepele handling zeer geschikt voor het distributiewerk waar we hem voor inzetten. We zijn prima tevreden over de prestaties van onze Atego’s in de afgelopen jaren. In principe vervangen we alle trucks na acht jaar en deze serie heeft het ruim negen jaar goed gedaan. Nu is het tijd voor dertien vervangende Atego’s, waarvan we er zojuist zeven in gebruik hebben genomen. Ze zijn qua interieur en bediening nagenoeg gelijk aan de trucks die ze vervangen. Onze chauffeurs stappen dus in een nieuwe truck die ze al goed kennen.”

Alle Atego’s hebben, zoals dat kenmerkend is voor het wagenpark van Vonk en Co, een rode cabine met een zwarte bak achterop.

Ruimte om te slapen

Een van de voordelen van de Mercedes-Benz Atego is volgens John van Hattem de relatief grote cabine. Hier zegt hij over: “We hebben voor het distributiewerk ook trucks rondrijden van een ander merk. De Atego heeft ten opzichte van die wagens nét een streepje voor wat betreft de cabinegrootte. Er is meer ruimte voor het bed. Onze chauffeurs zijn hier blij mee. Immers: als ze een middagdutje willen doen, vinden ze achter de stoelen in de Atego een vrij riant bed om rond lunchtijd even in te liggen. Ook over de betrouwbaarheid van de Atego zijn we te spreken. We nemen de trucks dan ook af met servicecontract, waardoor we over de gehele levensduur zeker kunnen zijn van een perfecte technische staat van ons wagenpark. Daarbij is de samenwerking met onze dealer ook prettig: ze staan altijd voor ons klaar.”

Perfect voor distributiewerk

Vonk en Co bestelde de zeven nieuwe Atego’s bij Louwman. Nico Schipper is verkoper bij deze Mercedes-Benz Trucks-dealer. Over de nieuwe bestelling vertelt hij: “De Atego is een ijzersterke truck voor distributiewerk in het aanbod van Mercedes-Benz: al 25 jaar weet deze truck zich te onderscheiden. Hij is compact, praktisch en technisch zeer betrouwbaar. In de afgelopen jaren hebben we het concept van deze truck nagenoeg hetzelfde gehouden, maar telkens weer iets aangescherpt. Dat maakt deze truck tot een zekere, vertrouwde keuze. We zijn trots en blij dat een van de meest indrukwekkende transportbedrijven in onze regio voor deze vervanging weer zaken met ons wilde doen!”

Vonk en Co

Internationaal Transportbedrijf Vonk & Co BV uit Tiel is voornamelijk actief met het transport van witgoed. Het bedrijf verzorgt de nationale distributie voor bekende merken als Miele, Bosch, Siemens en Smeg. Daarbij valt te denken aan de bevoorrading van retailers en magazijnen. Ook homedelivery – het bezorgen én monteren van witgoed bij de eindklant – behoort tot de activiteiten van Vonk en Co.

Het bedrijf is ook een belangrijke speler op het gebied van warehousing en internationaal transport van witgoed. Dagelijks worden ruim meer dan 10.000 huishoudelijke apparaten vanuit Tiel door Nederland gedistribueerd. Anders gezegd: zo’n 70 procent van al het consumentenwitgoed in Nederland is ooit vervoerd met een truck van Vonk en Co BV.

Wilders is niet te spreken over extra uitgaven voor asiel

Wilders

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders is niet te spreken over het bericht dat het kabinet ruim een miljard euro extra uittrekt voor de opvang van asielzoekers in 2024 en 2025. “Dat is eigenlijk wel een beetje over het graf heen regeren”, vindt Wilders over de miljarden die het demissionaire kabinet extra uitgeeft in de voorjaarsnota, de tussentijdse bijstelling van de begroting. “Daar moeten we wel een stevig robbertje over vechten.”

Dat de extra uitgaven in de voorjaarsnota samenvallen met de onderhandelingen is “natuurlijk vrij pikant”, zegt de PVV-leider. Aan de formatietafel wil hij samen met VVD, NSC en BBB bespreken of de onderhandelaars het eens zijn met de financiële keuzes die het demissionaire kabinet heeft gemaakt of niet.

Maar daarvoor wil Wilders eerst de inhoud van de voorjaarsnota afwachten, die de Tweede Kamer maandag ontvangt. De PVV-leider was op het moment dat hij journalisten erover sprak alleen bekend met de mediaberichten hierover. Later wordt de inhoud besproken in de Tweede Kamer. “Zoals altijd: constructief, maar ook heel kritisch, afhankelijk van wat er precies in staat”, zegt Wilders over de houding die hij dan aan gaat nemen.

“Dit kabinet heeft een bijzondere manier van regeren. Als ook maar de helft klopt van wat er in de media staat, dan hebben ze best wel wat dingen verbouwd”, zegt Pieter Omtzigt voor aanvang van de onderhandelingen, als de voorjaarsnota nog niet is gepubliceerd. De NSC-leider wil de stukken eerst “rustig bekijken” voor hij deze van meer commentaar voorziet.

Trailer in brand op A2 [+foto&video]

Brand A2 Trailer

VIANEN – Maandagochtend rond 10:10 uur is, door nog onbekende oorzaak, brand ontstaan in een trailer op de A2 bij Vianen.

De trailer zou zijn geladen met wasmiddel, volgens de Veiligheidsregio Utrecht.

De trailer is op tijd afgekoppeld van de trekker.

De brandweer is ter plaatse om de brand te blussen.

Vanwege de veiligheid heeft Rijkswaterstaat drie rijstroken afgesloten. Rijkswaterstaat verwacht de weg rond 13:00 uur weer vrij te kunnen geven.

Kabinet dekt extra uitgaven in voorjaarsnota uit meevallers

Steven van Weyenberg

DEN HAAG -De extra miljarden die het demissionaire kabinet uittrekt voor onder meer Oekraïne en defensie, komt van meevallers op diverse begrotingen. Dat betekent dat de overheidsfinanciën er per saldo niet door verslechteren. Desondanks blijft de ruimte voor een nieuw kabinet om extra uitgaven te doen zeer beperkt.

Dat staat in de voorjaarsnota die minister Steven van Weyenberg (Financiën) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De jaarlijkse bijstelling van de lopende rijksbegroting komt daarmee een stuk eerder dan gebruikelijk. Dat gebeurt mede op verzoek van de informateurs, die dit inkijkje in de overheidsfinanciën nodig zeiden te hebben in de onderhandelingen over een nieuw kabinet.

Voor militaire en humanitaire steun aan Oekraïne zet het kabinet zoals het vrijdag al meldde in totaal 4,4 miljard euro extra opzij. Daarnaast gaat structureel ruim 700 miljoen euro extra naar gemeenten en provincies, en krijgt defensie er eenmalig 500 miljoen euro bij voor onder meer versterking van de luchtverdediging.

Tegenvallers zijn er ook, bijvoorbeeld bij de asielopvang. Daar is dit jaar en volgend jaar in totaal ruim 1 miljard euro extra voor nodig. Voor de afhandeling van het schandaal rond de kinderopvangtoeslag trekt het kabinet 1,3 miljard euro extra uit, voor de gedupeerden van de gaswinning in Groningen nog eens een half miljard.

Ondanks de extra uitgaven blijft het begrotingstekort dit jaar beperkt tot 2,5 procent van de totale omvang van de economie. Ook in 2025 blijft het zogeheten EMU-saldo met 2,8 procent nog onder het maximum van 3 procent dat de eurolanden onderling hebben afgesproken.

Van Weyenberg spreekt van een “beleidsarme” begroting en vindt dat het kabinet zich “terughoudend” opstelt. Dat het begrotingstekort de komende jaren blijft oplopen, komt volgens hem ook door bijvoorbeeld vergrijzing. Om dat te voorkomen zouden forse bezuinigingen of lastenverzwaringen nodig zijn. Dat past niet bij een demissionair kabinet, vindt de minister.

Vliegverkeer Iraanse luchthavens hervat na aanval op Israël

Teheran Imam Khomeini International Airport

TEHERAN – Iraanse luchthavens hebben maandag hun activiteiten hervat na de grootschalige Iraanse raketaanval op Israël.

Het gaat volgens Iraanse media onder meer om vliegvelden in hoofdstad Teheran, waaronder de internationale luchthaven Imam Khomeini.

De grootschalige Iraanse raket- en droneaanval op Israël leidde afgelopen weekend tot een verstoring van het vliegverkeer in de regio.

Meerdere landen sloten uit veiligheidsoverwegingen hun luchtruim. Ook besloten sommige luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM en Lufthansa, om vluchten te schrappen of via een andere route te laten vliegen.

Recordstijging aluminiumprijs na nieuwe sancties tegen Rusland

aluminium

LONDEN – De prijs van aluminium liet maandag een recordstijging zien. De opmars volgde op nieuwe sancties van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk voor de handel in Russische metalen.

Veel in Rusland geproduceerd aluminium, koper en nikkel mag daardoor niet meer worden verhandeld aan de twee grootste beurzen voor metalen ter wereld, die in Londen (LME) en Chicago (CME).

De beide landen hopen met die maatregel een belangrijke inkomstenbron voor Rusland af te knijpen. Dat moet ervoor zorgen dat het Kremlin de oorlogskas voor de inval in Oekraïne minder gemakkelijk kan bijvullen. Rusland is een belangrijke metaalproducent, goed voor 6 procent van het wereldwijde aanbod van nikkel, 5 procent van aluminium en 4 procent van koper.

Het verbod geldt voor metalen die na 13 april zijn geproduceerd. Handelen in voorraden Russische metalen die al genoteerd stonden aan de beurzen in Chicago en Londen blijft toegestaan.

De prijs van aluminium steeg met ruim 9 procent in Londen. Dat is de grootste prijsstijging sinds de lancering van het metaalcontract in 1987. De stijging stuwde de prijs van aluminium naar het hoogste niveau sinds juni 2022. Nikkel werd bijna 9 procent duurder. Koper liet een gematigde prijsstijging zien, nadat de prijs vorige week al was gestegen tot het hoogste niveau sinds begin vorig jaar.

Macron noemt Iraanse reactie op aanval op ambassade overdreven

Macron

PARIJS – De Franse president Emmanuel Macron noemt de Iraanse reactie op de Israëlische aanval op de Iraanse ambassade in Damascus “disproportioneel”. Iran vuurde zaterdag honderden raketten en drones af op Israël als vergelding voor de aanval op de ambassade van 1 april.

Iran stelt dat het vergeefs had aangeklopt bij de Veiligheidsraad en daarom zelf tot actie tegen Israël overging. Macron verwijt dat het land met de aanval een diepe crisis heeft veroorzaakt.

Macron zegt er alles aan te doen om te voorkomen dat de toestand in het Midden-Oosten verder escaleert. Hij werkt ook nog steeds aan het idee van een mogelijk wereldwijde “olympische wapenstilstand”. De Olympische Spelen zijn van 26 juli tot en met 11 augustus in Parijs. Het is de bedoeling dat die feestelijk van start gaan in het hart van Parijs, maar als er veiligheidsrisico’s zijn, verhuist de openingsceremonie volgens Macron mogelijk naar het Stade de France in de noordelijke voorstad Saint-Denis. Maar hij denkt niet dat dit ‘plan B’ nodig zal zijn.

De meeste Iraanse projectielen werden voor zover bekend al onderschept voordat ze het Israëlische luchtruim bereikten. Frankrijk heeft er naar eigen zeggen op verzoek van Jordanië ook een aantal onderschept boven dat land.

Gasunie sluit voor miljarden aan deals, onder meer met Heijmans

Gasunie

GRONINGEN – Gasunie tekent voor miljarden aan langjarige contracten met aannemers voor onderhoudswerk aan bestaande gasleidingen en de aanleg van nieuwe leidingen voor bijvoorbeeld waterstof, groen gas en CO2. Onder meer het beursgenoteerde bouwconcern Heijmans gaat aan de slag voor de gasnetbeheerder, evenals A. Hak Leidingbouw en Visser & Smit Hanab.

In totaal sluit Gasunie maandag met zes aannemers of combinaties van partijen nieuwe tienjarige zogeheten raamovereenkomsten af. Volgens de organisatie is hiermee maximaal 4 miljard euro aan investeringen gemoeid.

Bij Gasunie verschuift de aandacht van aardgas naar nieuwe energie zoals waterstof, CO2, groen gas en naar warmte. Dat betekent dat er veel moet worden geïnvesteerd in de energie-infrastructuur. “Daarom kiezen we voor langdurige strategische partnerschappen waarbij we gezamenlijk de uitdagingen aangaan”, zegt financieel topvrouw Janneke Hermes van Gasunie.

Volgens Heijmans is nog niet aan te geven welke bedragen precies naar welk bedrijf gaan. Dit komt doordat het raamovereenkomsten betreft, waarin nog niet alles tot in detail is uitgewerkt. Heijmans sloot al eerder soortgelijke deals af met hoogspanningsnetbeheerder TenneT en waterbedrijf Vitens.

Logistieke rol Nederland groeit fors in wereldwijde werk Mercy Ships

ROTTERDAM – Het logistieke werk van het Mercy Ships European Distribution Center (EDC) in Rotterdam maakt een flinke groei door, blijkt uit het jaarverslag van Mercy Ships Nederland over 2023.

In de afgelopen vier jaar is het aantal ingekochte en verscheepte goederen, bestemd voor de ziekenhuisschepen en projecten van Mercy Ships, met ruim 135 procent gegroeid.

Mercy Ships was in 2023 actief in negen Afrikaanse landen. Met de ziekenhuisschepen en in samenwerking met lokale klinieken heeft Mercy Ships 4.804 operaties en 11.436 tandheelkundige behandelingen verricht, en medische trainingen en opleidingen voor 1.522 medische professionals verzorgd.

Verdubbeling én uitbreiding

In 2023 werd er vanuit Rotterdam maar liefst 500 ton goederen naar de schepen en projecten van Mercy Ships verscheept. Het aantal door bedrijven en leveranciers gesponsorde materialen voor de schepen, de zogeheten gift in kind, nam opnieuw toe. Er werd in 2023 voor het bedrag van € 1.388.000 aan goederen gedoneerd.

Marnix Paul, director van het European Distribution Center (EDC): “De groei van het logistieke werk van Mercy Ships in Nederland komt niet alleen door de groei van één naar twee schepen, maar ook door een voortdurend prijsvergelijk tussen inkoopprijzen in Europa en de Verenigde Staten (VS), waar het andere distributiecentrum van Mercy Ships gevestigd is.

Naast technische materialen, medische benodigdheden, IT-apparatuur, levensmiddelen en andere huishoudelijke artikelen verstuurt Mercy Ships vanuit Nederland ook meer en meer tandartsbenodigdheden en maritieme onderdelen, omdat deze in Europa goedkoper kunnen worden aangeschaft.”

Ook groei in inkomsten uit fondsenwerving

Naast de toename in het logistieke werk, groeiden ook de inkomsten uit eigen fondsenwerving. In 2023 was er – met een totaalbedrag van € 7.961.000 – een groei van 6,5 procent in de ontvangen giften. 182 Nederlanders stapten aan boord van een van de Mercy Ships schepen, nagenoeg evenveel als in 2022. Terug in Nederland is er bij vrijwilligers vaak de behoefte om zich ook in eigen land in te zetten voor Mercy Ships. Dit heeft geresulteerd in de oprichting van de zogeheten home crew, een groep vrijwilligers die zich inzetten bij evenementen, presentaties geven en acties coördineren. In 2023 was de home crew in 5 regio’s actief en zetten meer dan 80 vrijwilligers zich in om bekendheid voor het werk van Mercy Ships in Nederland te creëren. ​ ​

De ziekenhuisschepen van Mercy Ships waren in 2023 actief in Senegal, Gambia, Sierra Leone en Zuid-Afrika. De Africa Mercy werd in Zuid-Afrika gerenoveerd en verrichtte er medische trainingen, de Global Mercy was actief in de andere genoemde landen.

Naast de activiteiten op en rond de schepen werden, in samenwerking met lokale klinieken en universiteiten, ook in Guinee, Madagaskar, Togo, Benin en Liberia operaties en trainingen verzorgd. Er stapten in totaal meer 1.380 vrijwilligers uit 71 landen aan boord, en meer dan 661 lokale medewerkers werkten op de schepen.

Vooruitblik

In 2024 zijn de schepen van Mercy Ships actief in Madagaskar en Sierra Leone. Ook zet Mercy Ships in op intensieve samenwerking met lokale klinieken en universiteiten in diverse landen, om ervoor te zorgen dat het gezondheidssysteem in Afrika structureel verbetert. ​ ​

In Nederland richt Mercy Ships zich erop om het werk op de schepen en aan wal zoveel mogelijk te ondersteunen met vrijwilligers, materialen, gebed en financiële middelen.

Recorddaling CO2-uitstoot industrie, stijging in luchtvaart

DEN HAAG – Niet eerder daalde de CO2-uitstoot van grote industriebedrijven in Nederland zo sterk als vorig jaar, meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). De organisatie zag relatief de grootste afname in de energiesector. Daar werd in 2023 flink meer elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare bronnen in plaats van uit kolen.

Volgens de NEa ging de uitstoot van 345 Nederlandse industrie- en energiebedrijven die onder het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) vallen met ruim 13 procent omlaag tot zo’n 58,9 miljoen ton CO2. De grootste vervuiler was net als in voorgaande jaren Tata Steel. Het staalconcern was in zijn eentje goed voor ruim 4,5 miljoen ton uitstoot. Dat was wel minder dan een jaar eerder, toen Tata nog meer dan 5,8 miljoen ton CO2 uitstootte. Maar dat had volgens de NEa met name te maken door grootschalig onderhoud aan een van de hoogovens, waardoor een deel van de fabriek stillag.

De energiesector heeft nog altijd het grootste aandeel in de CO2-uitstoot, maar was vorig jaar ook goed voor de sterkste afname. Zo liepen de emissies in deze sector met 6,7 miljoen ton terug ten opzichte van 2022, goed voor meer dan twee derde van de totale daling. De NEa constateert dat de vier Nederlandse kolencentrales een relatief grote bijdrage hebben geleverd, met 4,6 miljoen ton minder CO2-uitstoot.

Hoge energieprijs

“Deze daling is extra opvallend, omdat de eerdere wettelijke beperking van de inzet van elektriciteitsproductie uit kolen in 2023 niet gold”, stelt de NEa. Die beperking hield in dat kolencentrales op maximaal 35 procent van hun capaciteit mochten draaien. De maatregelen werden echter halverwege 2022 ingetrokken om de leveringszekerheid van energie te waarborgen. “De daling van de uitstoot komt dus niet door direct opgelegde productiebeperkingen, maar doordat duurzame bronnen een goedkopere optie waren voor producenten dan fossiele bronnen”, concludeert de NEa.

Volgens de NEa was de daling van de uitstoot in de industriesector onder meer het gevolg van de hoge prijzen van energie en grondstoffen in de eerste helft van het jaar. Dit leidde toen tot een lagere productie en daardoor minder uitstoot, bijvoorbeeld in de chemische industrie.

Luchtvaart

De enige sector waar de emissies wel omhoog gingen, was de luchtvaart. Daar nam de uitstoot met 11 procent toe tot 2,6 miljoen ton CO2. Daarmee komen de cijfers weer in de buurt bij die uit 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis. In dat jaar stootte de luchtvaart 2,9 miljoen ton CO2 uit.

KLM vliegt ook maandag niet naar Tel Aviv

AMSTELVEEN – KLM vliegt ook maandag niet naar de Israëlische stad Tel Aviv, meldt een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij.

Zondag werd ook al een vlucht geannuleerd, nadat Iran in de nacht van zaterdag op zondag tientallen drones en raketten had afgevuurd op Israël.

De zegsvrouw van KLM benadrukt nogmaals dat veiligheid “de hoogste prioriteit” heeft. KLM besloot om die reden zaterdag ook al niet meer over Iran en het grootste deel van Israël te vliegen. Tel Aviv was op dat moment nog wel veilig, zo meldde de luchtvaartmaatschappij op basis van een veiligheidsanalyse.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft zondag het reisadvies voor heel Israël aangepast naar de kleurcode rood. Dat betekent dat alle reizen naar het land worden afgeraden.

Hele dag veel minder treinen vanaf Schiphol

UTRECHT – Tussen Schiphol Airport en Diemen Zuid rijden tot maandagavond laat veel minder treinen. Bovendien rijden tot zeker 22.30 uur tussen Schiphol en Utrecht Centraal minder intercity’s. Dat komt door herstelwerk.

Die herstelwerkzaamheden zijn zondagavond al begonnen. De NS adviseert op een deel van het traject Schiphol – Diemen Zuid de Amsterdamse metro te gebruiken.

Volgens een woordvoerder van ProRail moet tussen Amsterdam-Zuid en de Schinkelbrug in Amsterdam een spoorstaafbreuk worden hersteld. Die werkzaamheden worden komende nacht uitgevoerd.

Het is de bedoeling dat de gewone dienstregeling dinsdagochtend wordt hervat. De werkzaamheden hebben geen gevolgen voor het nachtnet tussen Amsterdam en Utrecht, meldt de NS.

Nieuwssite: geruchten over groot banenverlies bij Tesla

AUSTIN – Tesla gaat mogelijk een groot deel van zijn personeel ontslaan. De Amerikaanse site Electrek, die doorgaans goed ingevoerd is over Tesla, meldt dat op de werkvloer van de fabrikant van elektrische auto’s geruchten rondgaan over een grote reorganisatie waarbij tot 20 procent van de banen verloren zou gaan. Dat zou neerkomen op tienduizenden ontslagen.

De nieuwssite op het gebied van elektrische auto’s durft niet te zeggen of de geruchten waar zijn. Maar bekend is dat het de laatste tijd niet zo goed gaat met Tesla. Om die reden heeft het Amerikaanse concern recent al aangekondigd de productie wat te verlagen in zijn Gigafactory in het Chinese Shanghai.

In de Verenigde Staten heeft de onderneming volgens Electrek bepaalde diensten ingekort.

Tesla, dat vorig jaar wereldwijd meer dan 140.000 werknemers telde, heeft het slechtste kwartaal in jaren achter de rug. In het eerste kwartaal van dit jaar leverde het bedrijf nog geen 387.000 auto’s af aan klanten, fors minder dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Het concern kampt verspreid over de wereld met een zwakkere vraag naar elektrische auto’s en felle concurrentie van andere autoproducenten, vooral uit China.

Online afrekenen sneller door nieuwe functie iDEAL

Nieuwe functie iDeal

AMSTERDAM – Nederlanders kunnen vanaf maandag een profiel aanmaken bij betaalsysteem iDEAL om te gebruiken bij webwinkels. Daarmee kunnen consumenten sneller en veiliger onlineaankopen doen, is het idee. De gegevens van consumenten worden in het iDEAL-systeem opgeslagen en niet meer los bij iedere webwinkel. Gegevens worden alleen gedeeld als de consument daarmee instemt, stelt iDEAL.

Volgens Amos Kater, bestuurder bij iDEAL, wordt hiermee een volgende stap gezet in het snel en handig doen en ontvangen van betalingen. “Weg is de tijd dat bij iedere aankoop adresgegevens ingevuld moeten worden”, zegt hij.

ING-klanten kunnen vanaf woensdag een profiel aanmaken bij iDEAL, klanten van ABN-AMRO op “een nader te bepalen moment”. Klanten bij andere banken hebben vanaf maandag toegang tot de nieuwe functie.

Volgens de organisatie worden jaarlijks 1,3 miljard transacties gedaan via iDEAL, in totaal 73 procent van alle Nederlandse online aankopen. iDEAL bestaat sinds 2005 en het systeem was jarenlang in handen van de drie Nederlandse grote banken ING, Rabobank en ABN AMRO.

Vorig jaar is iDEAL overgenomen door het European Payments Initiative (EPI). Dat samenwerkingsverband van banken en betalingsinstellingen uit verschillende Europese landen wil iDEAL de basis maken van een nieuwe digitale portemonnee genaamd Wero, die op termijn ook iDEAL moet gaan vervangen.

Het blijft voor consumenten ook mogelijk om te betalen via de traditionele manier, waarbij geen account nodig is.

LAATSTE NIEUWS