Clicky

dinsdag 21 mei 2024 - 18:35 uur
Home Blog Pagina 102

Vijf minderjarige verdachten veroordeeld voor geweldsincidenten Den Haag

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft vijf verdachten (destijds tussen de 13 en 17 jaar oud) veroordeeld voor hun aandeel in een aantal geweldsincidenten in Den Haag Zuidwest. De incidenten vonden plaats tussen 22 december 2022 en 27 december 2022.

De verdachten hebben celstraffen opgelegd gekregen waarvan een deel voorwaardelijk, variërend van 72 dagen tot 180 dagen. Ook hebben ze allen daarnaast taakstraffen opgelegd gekregen variërend van 40 uur tot 150 uur.

Het gaat om onder meer drie samenhangende geweldsincidenten. Het eerste incident was op 22 december 2022 toen in een tram een vechtpartij ontstond waarbij een van de 15-jarige verdachten een jongen in zijn arm stak.

Op 27 december 2022 lokte een andere 15-jarige verdachte als wraakactie de 13-jarige verdachte naar een schoolplein. Daar stond hij hem samen met een vriend op te wachten. Kort nadat de 13-jarige arriveerde, renden andere jongens op hem af. De 13-jarige is meerdere malen geschopt en geslagen tegen zijn hoofd en lichaam.

Dezelfde avond wilde de 13-jarige verdachte de jongens terugpakken voor wat ze hem hadden aangedaan. Samen met de 15-jarige verdachte die betrokken was bij het tramincident, zijn ze bewapend met messen naar de supermarkt gegaan waar een aantal jongens van de vechtpartij op het schoolplein waren. In de supermarkt was ook de 17-jarige verdachte aanwezig.

De 13-, 15- en 17-jarige verdachte dreven een van de aanwezige jongens in een hoek en vielen hem aan met messen en een fietsketting. Het slachtoffer werd gestoken in zijn rug en been en tegen zijn hoofd en lichaam geslagen met de fietsketting. Het slachtoffer had een levensbedreigende bloeding in zijn rechterlong. Dat het slachtoffer niet is komen te overlijden, is te danken geweest aan het kordate ingrijpen van een supermarktmedewerker.

Oordeel rechtbank

In deze zaak staan twee verdachten (beiden 15 jaar) terecht voor het incident op het schoolplein. De andere drie verdachten (13, 15 en 17 jaar) staan terecht voor het incident in de supermarkt, van wie de 15-jarige ook terechtstaat voor het incident in de tram.

De rechtbank oordeelt dat de twee 15-jarige verdachten zich schuldig hebben gemaakt aan openlijke geweldpleging in vereniging door de 13-jarige verdachte op klaarlichte dag aan te vallen op het schoolplein. Deze gebeurtenis heeft voor grote gevoelens van onveiligheid gezorgd, voor de wijkbewoners en mensen daarbuiten.

Daarnaast hebben de twee verdachten zich schuldig gemaakt aan andere strafbare feiten. Zo heeft de ene 15-jarige verdachte na de vechtpartij op het schoolplein de 13-jarige medeverdachte bedreigd via Snapchat en een ruit in diens woning vernield. Hij krijgt jeugddetentie van 72 dagen opgelegd waarvan 30 dagen voorwaardelijk en een taakstraf van 40 uur. De andere 15-jarige heeft op nieuwjaarsdag brand gesticht in een school door een vuurwerkbom naar binnen te gooien.

Ook heeft hij vuurwerk richting twee agenten afgestoken, maakte hij zich schuldig aan diefstal van ijs en heeft hij toen hij 12 jaar oud was politicus Geert Wilders bedreigd via sociale media. Hij krijgt jeugddetentie van 160 dagen opgelegd waarvan 90 dagen voorwaardelijk en een leerstraf van 40 uur.

In de zaken tegen de 13-, 15- en 17-jarige verdachten oordeelt de rechtbank dat zij zich schuldig hebben gemaakt aan het medeplegen van poging tot doodslag en openlijke geweldpleging door het slachtoffer in de supermarkt neer te steken. Het slachtoffer liep daarbij levensbedreigende wonden op en had kunnen overlijden. Het slachtoffer zal door de littekens blijvend herinnerd worden aan de afschuwelijke gebeurtenissen.

De 13-jarige verdachte krijgt jeugddetentie van 180 dagen opgelegd waarvan 109 dagen voorwaardelijk en een werkstraf van 100 uur. De 17-jarige verdachte krijgt jeugddetentie opgelegd van 180 dagen, waarvan 110 dagen voorwaardelijk, en een taakstraf van 150 uur.

De 15-jarige wordt daarnaast veroordeeld voor het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel door het in een tram een slachtoffer in zijn arm te steken. Als gevolg daarvan is het gevoel in drie vingers weggevallen. Hij krijgt jeugddetentie opgelegd van 180 dagen, waarvan 110 dagen voorwaardelijk, een werkstraf van 100 uur en een leerstraf van 50 uur. Ook moet hij het slachtoffer van het incident in de tram een schadevergoeding van 10.000 euro betalen.

Man in bus Amstelveen aangehouden na melding verdacht pakketje

AMSTELVEEN -De politie heeft een man van 67 jaar uit Den Haag aangehouden na een melding dat hij een verdacht pakketje bij zich had. Hij werd aangehouden in een bus in Amstelveen, die was stilgezet aan Meander. Agenten zetten de omgeving rond de bus daarna ruim af.

Rond 13.00 uur kwam bij de politie de melding binnen dat iemand met een verdacht pakketje op Schiphol in een lijnbus was gestapt. Daarop werden verschillende politie-eenheden gealarmeerd en hield de politiehelikopter de bus in de gaten.

Na contact met de buschauffeur werd de bus stilgezet aan Meander, vlak bij het busstation en winkelcentrum Stadshart in Amstelveen.

De politie had een signalement van de man en wist hem in de bus te lokaliseren. Toen de passagiers naar buiten kwamen, kon hij bij het verlaten van de bus worden gearresteerd. In het pakketje dat hij bij zich had zat volgens de politie geen explosief. De man blijft wel verdachte in de zaak en wordt verhoord.

Vrachtwagen rechtop vast onder viaduct, chauffeur bekneld

Vrachtwagen Viaduct Eindhoven

EINDHOVEN – Een bizar ongeval donderdagmiddag voor de ingang van DAF in Eindhoven.

Een vrachtwagenchauffeur heeft zich klem gereden onder een viaduct. De cabine van de vrachtwagen werd in het dak van het viaduct geramd, de chauffeur kwam daarbij bekneld te zitten. De achterkant van de truck groef zich vervolgens vast in het wegdek.

De brandweer was massaal aanwezig, ook landde er een traumaheli op het naastgelegen fabrieksterrein van DAF. De bedrijfsbrandweer van DAF (die gespecialiseerd is in vrachtwagens) schoot ook te hulp.

Ook werd de hulp ingeroepen van een heftruck uit de fabriek. Dit omdat de metalen bruggen die de brandweer normaal gebruikt om op de hoogte van een vrachtwagencabine te werken te laag waren.

Uiteindelijk wist de brandweer na een flinke klus de chauffeur te bevrijden, hiervoor moest een deur van de vrachtwagen worden opengeknipt. De chauffeur raakte gewond, maar kon wonderbaarlijk zelf via een trap de cabine uit klimmen. Hij is met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

De weg onder het viaduct voor de hoofdingang van DAF zal nog enige tijd dicht blijven.

Weer lekkage gevaarlijke stoffen bij treinwagon Amsterdam

Gevaarlijke stoffen lekkage

AMSTERDAM – De hulpdiensten zijn donderdag wederom groots uitgerukt voor een lekkage bij een wagon bij emplacement Westhaven.

De brandweer, politie en ProRail kwamen met spoed ter plaatse.

Medewerkers van ProRail hebben speciale pakken aangedaan om de lekkage te verhelpen.

Het is op dit moment niet bekend om wat voor stof het gaat.

Twee nieuwe Iveco’s S-WAY voor Makkx Trucking & Transport

Makkx Trucking

ALMELO – Makkx Trucking & Transport, gevestigd in Almelo, heeft onlangs haar vloot versterkt met twee IVECO S-WAY AS 490PK 4×2 trekkers. Deze hoogwaardig uitgeruste voertuigen, inclusief sideskirts, koelkast, magnetron en dubbele bedden, vormen de ideale keuze voor internationaal transport. AS 490PK 4×2 trekkers. Deze hoogwaardig uitgeruste voertuigen, inclusief sideskirts, koelkast, magnetron en dubbele bedden, vormen de ideale keuze voor internationaal transport.

De aanschaf van deze trucks kwam tot stand dankzij een gesprek met verkoper Lucien Peskens waarin de mogelijkheden werden besproken. Het heldere verhaal van Lucien heeft bijgedragen aan het opbouwen van een solide samenwerking, waardoor Makkx Trucking & Transport vol vertrouwen deze stap heeft gezet.

Groeispurt van Makkx Trucking & Transport

Makkx Trucking & Transport, opgericht in 2017 en in 2022 overgenomen door Jeffrey en Jacco, heeft sindsdien een indrukwekkende groei doorgemaakt van 9 naar 20 voertuigen, naast nog eens 10 charters. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in trailer-trucking, waarbij nieuwe trailers van fabrikanten of handelaren naar de klant worden vervoerd. Daarnaast biedt het bedrijf ook regulier transport aan, wat het veelzijdig en flexibel maakt. Het reguliere werk omvat het laden en lossen in Nederland, gevolgd door transport naar Scandinavische landen en andere Europese bestemmingen, waaronder Polen, Estland, Italië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Denemarken, België en Luxemburg.

De recent toegevoegde IVECO’s zullen worden ingezet voor vaste klanten. Met een flexibele 24/7 bereikbaarheid en real-time tracking onderscheidt Makkx Trucking & Transport zich. Niet alleen op het gebied van flexibiliteit maar ook op het gebied van inclusiviteit. Opvallend is dat ongeveer 15% van de chauffeurs vrouw is. Zijn nemen dezelfde diensten als hun mannelijke collega’s voor hun rekening.

IVECO voor ondersteuning en onderhoud

“Elke nieuwe vrachtwagen is een goede”, vertelt Jacco. “Het zijn de garage en de vertegenwoordiger die het verschil maken.” Het merk van de auto is een onderdeel van het grotere geheel. Voor optimalisatie van het onderhoud aan beide trucks heeft het bedrijf een onderhoudscontract afgesloten bij IVECO. Met een eigen vloot van 20 voertuigen, waarvan nu drie IVECO’s, blijkt een onderhoudscontract het meest kostenefficiënt.

Duurzaamheid en efficiëntie

Duurzaamheid is een centraal thema voor Makkx Trucking & Transport. Het bedrijf houdt rekening met de zuinigheid van hun wagenpark en focust op brandstofefficiëntie. Met een uitgebreid netwerk en een rijke geschiedenis in transport wordt er zeer efficiënt gewerkt, waarbij trucks zelden zonder oplegger en lading de weg op gaan. Het is een traject binnen een traject, waarbij duurzaamheid en efficiëntie hand in hand gaan.

COA: belang doorgang van ‘asielhotel’ Albergen is groot

asielhotel-Albergen

ZWOLLE – Inwoners van Albergen proberen met een rechtszaak de komst van een ‘asielhotel’ in het dorp te voorkomen. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) heeft echter haast met opening van het asielzoekerscentrum. “Het water staat het COA aan de lippen”, zei advocaat Jim Zweers donderdag tijdens de rechtszaak in Zwolle.

In augustus 2022 meldde staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) het COA toestemming te geven een asielzoekerscentrum te openen in het voormalige hotel ‘t Elshuys in het Twentse Albergen. Daarmee passeerde het kabinet voor het eerst een gemeente die niet wil meewerken aan de komst van een azc. In later overleg met de gemeente is het aantal te huisvesten asielzoekers van driehonderd verlaagd naar 150.

Het COA wacht met de verbouwing van het hotel tot de bestuursrechter heeft beslist. Het heeft haast vanwege een schreeuwend tekort aan opvangplekken, zei advocaat Jim Zweers. “Deze locatie is van groot belang en het COA hoopt zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen.” Zweers verwees onder meer naar de melding van het Rode Kruis dat er komend weekend niet voor iedere vluchteling een fatsoenlijke slaapplek dreigt te zijn.

Storm van protest

“In dit dossier is sprake van leugens, misleiding en bedrog”, zei een van de omwonenden donderdag in de rechtbank in Zwolle. Volgens jurist Marcel Middelkamp, die een groep bewoners bijstaat, heeft het COA al de nodige regels overtreden. Zo werd er al zonder vergunning verbouwd in het hotel. “Er zijn al lasten onder dwangsom opgelegd. Die reeks aan dwangsommen omdat het COA zich aan geen enkele regel houdt, moet je meenemen in de vraag: moet het COA deze vergunning wel krijgen?”

De aankondiging van dwang door de staatssecretaris luidde een storm van protest in. De eigenaresse van het hotel poogde tevergeefs de koop alsnog te dwarsbomen. In januari werd het nog leegstaande pand beschoten met een luchtbuks. Afgelopen dinsdag werd nog een 48-jarige man uit Albergen aangehouden op verdenking van het bedreigen van de burgemeester van de gemeente Tubbergen. De verdachte werd donderdag ook als een van de bezwaarmakers op de zitting verwacht.

De rechter doet op 2 april uitspraak.

Provincie treft maatregelen tegen licht- en geluidsoverlast langs de N69

N69

‘S-HERTOGENBOSCH – De provincie Noord-Brabant neemt diverse maatregelen om hinder langs de provinciale weg N69 weg te nemen. Het gaat om maatregelen tegen overlast van zowel licht als geluid. De werkgroep met omwonenden van de N69 is woensdag over de voorgenomen maatregelen geïnformeerd. Nog voor de zomervakantie worden alle omwonenden en betrokken partijen bijgepraat.

De nieuwe verbinding van de N69 werd in het najaar van 2021 geopend. Niet lang daarna ontving de provincie de eerste klachten van omwonenden uit de gemeenten Bergeijk en Valkenswaard. Met die klachten is de provincie direct aan de slag gegaan. Zo werd het geluidsniveau langs de weg in 2023 het hele jaar lang gemeten. Daaruit bleek op twee locaties in Dommelen het geluidsniveau hoger dan vooraf door de provincie werd berekend.

“Met onze modellen proberen we de werkelijkheid zo goed als mogelijk te benaderen”, zegt gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders. “Maar in dit geval blijkt er na de aanleg van de N69 helaas meer overlast dan we vooraf hadden berekend. Daar moet je als betrouwbare overheid dan ook consequenties aan verbinden. Daarom komen we nu met aanvullende maatregelen die de klachten uit de buurt sterk zullen verminderen. Dit keer niet gebaseerd op modellen, maar op metingen.”

Het gaat in het kort om de volgende maatregelen:

Tegen geluidshinder:

  • De wegmarkering wordt over de gehele lengte van de weg aangepakt. Dat maakt een verschil van 3 tot 4 dB bij de bron. Dit gebeurt komende zomer al.
  • Bij de Locht, afrit Victoriedijk en Broekhovenseweg komen geluidsschermen van zo’n 2 meter hoog.
  • Bij de Victoriedijk, de aansluiting op de N397 en de op- en afritten komt een geluidsvangrail.
  • Langs Dommelen en ter hoogte van de Broekhovenseweg komt een groen geluidsscherm van ongeveer 1 meter hoog.

Tegen lichthinder:

  • Op twee percelen in eigendom van de gemeente Bergeijk worden in totaal 3.200 bomen aangeplant.
  • Op het grondgebied van de provincie langs de N69 worden bomen en andere begroeiing aangeplant.
  • Lage schermen in het groen zullen ook bijdragen aan verminderen van hinder licht en zicht.

Na het nemen van deze maatregelen voldoet de provincie op iedere locatie langs de N69 aan de Standaardwaarden zoals die gesteld zijn in de Omgevingswet. Bij die maatregelen is niet alleen rekening gehouden met de klachten van omwonenden, maar ook met de verkeersveiligheid, inpassing in de omgeving, herbruikbaarheid, uitvoersnelheid en kosten.

Het schetsontwerp van de provincie wordt de komende weken en maanden uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Als dat gereed is, zal het met alle aanwonenden en betrokken partijen gedeeld worden. Daarvoor wordt nog voor de zomervakantie een informatieavond belegd.

In het vierde kwartaal van 2024 wil de provincie de aanbesteding voor de maatregelen starten.

Van ‘t Schip stopt aan einde seizoen als hoofdtrainer van Ajax

John van 't Schip

AMSTERDAM – John van ‘t Schip is volgend seizoen geen hoofdtrainer van Ajax meer, hij stopt aan het einde van het seizoen. Dat liet hij weten op een persconferentie voor het uitduel van zondag met PEC Zwolle.

“Alex Kroes is begonnen”, doelde Van ‘t Schip op de nieuwe algemeen directeur van Ajax. “Hij is met veel mensen aan het praten. We hebben ook over mijn toekomst gesproken. Ik stop als hoofdtrainer. Dat is duidelijk. Maar we praten wel over een andere rol voor meerdere jaren. Daarover is niets duidelijk nog. Ik wil daar nu ook niet over praten. Ik wil me volledig focussen op de laatste acht duels met Ajax. Dat is voor mij geen probleem.”

Van ‘t Schip is sinds eind oktober hoofdtrainer van Ajax, na het vertrek van Maurice Steijn. Hij zou eigenlijk een rol in het technisch management krijgen en staat nog tot de zomer van 2025 bij de club uit Amsterdam onder contract.

Door politie achtervolgde auto botst op vrachtwagen

Aanrijding Oud Gastel

OUD GASTEL – Donderdagochtend is op industrieterrein Borchwerf II een achtervolging geëindigd in een crash. Het ongeluk gebeurde op de kruising van de Roosendaalsebaan met de Wagonstraat.

De politie achtervolgde een auto in de richting van Roosendaal. De auto kwam vervolgens in botsing met een andere auto en een vrachtwagen.

De bestuurder van de auto is aangehouden.

Meerdere politie-eenheden, twee ambulances en de brandweer kwamen ter plaatse. De bestuurder van de achtervolgde auto en de bestuurder van geraakte auto zijn beiden naar het ziekenhuis gebracht voor verdere behandeling.

Een groot gedeelte van de Wagonstraat en de Roosendaalsebaan is afgesloten voor het verkeer.

De politie heeft een onderzoek ingesteld.

In ‘Schiffmachers’ Legacy’ draagt Henk langzaamaan zijn tattooshop over aan dochters

Schiffmacher's Legacy

HILVERSUM – Na bijna 50 jaar tatoeëren en een leven vol seks, drugs en rock ‘n roll begint het piratenleven van Henk Schiffmacher zijn tol te eisen. Henk wordt een dagje ouder en moet gaan nadenken hoe zijn legacy voortgezet wordt als hij stopt met tatoeëren.

Een taak die bij iedereen zwaar op de schouders zal vallen, want de legacy die Henk heeft opgebouwd is nogal wat: hij is The Godfather van de tattoowereld. Met zijn stijl heeft hij wereldwijd een nieuw perspectief gebracht en ervoor gezorgd dat tatoeages niet alleen bedoeld zijn voor ruige types, maar voor iedereen.

Over de jaren heen heeft hij duizenden mensen onder zijn tattoo-machine gehad, waaronder wereldsterren als The Red Hot Chili Peppers, Pearl Jam en Kurt Cobain. Hoe moet het verder als Henk stopt met tatoeëren?

Zelf hoopt hij zijn nalatenschap over te dragen aan zijn dochters Texas en Morrison. Beiden dragen de naam Schiffmacher met trots en de liefde voor tatoeages is er met de paplepel ingegoten. Aan hen dus de zware taak om zijn tattoo-legacy voort te zetten. Henk stoomt zijn dochters klaar door hen mee te nemen naar Mexico, waar een diepgewortelde tatoeagecultuur heerst.

Lukt het Henk om het stokje aan zijn dochters over te geven? En laat hij hen vrij of wil hij zich toch overal mee blijven bemoeien?

In het zesdelige BNNVARA-programma ‘Schiffmachers’ Legacy’ zien we hoe Henk zijn shop langzaamaan overdraagt, wat hij betekent heeft in de tattoo-scene en hoe hij zijn gezinsleven met zijn vrouw Louise en dochters leidt. ‘Schiffmachers’ Legacy’ is vanaf dinsdag 9 april te streamen bij BNNVARA via NPO Start.

Nederland grootste bierexporteur van de EU, België grootste frietexporteur

Patat en Bier

DEN HAAG – Nederland en België zijn beide grote exporteurs van bier, bevroren aardappelproducten (met name friet) en chocolade. Daarnaast is Nederland ook een grote afnemer van typisch Belgische voedingsmiddelen. Dat meldt het CBS naar aanleiding van de publicatie van de Internationaliseringsmonitor met als thema België.

Nederland is de grootse bierexporteur van de Europese Unie (2,0 miljard euro in 2023), op de voet gevolgd door België (1,7 miljard euro). Van bevroren aardappelproducten is België de belangrijkste exporteur (3,4 miljard euro) en Nederland tweede (1,6 miljard euro). De grootste chocolade-exporteur in de EU is niet België (tweede met 3,7 miljard euro export) of Nederland (vierde met 2,5 miljard euro) maar Duitsland (5,8 miljard euro).

Nederlands bier gaat het meest naar de Verenigde Staten, terwijl Belgisch bier in de eerste plaats wordt geëxporteerd naar Frankrijk en Nederland. Belgische friet komt veel in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk terecht en Nederlandse friet is het meest in trek in het Verenigd Koninkrijk. Belgische chocolade is het meest geliefd in Nederland en Nederlandse chocolade in Duitsland.

Exportwaarde Belgische frietexport in twee jaar ruim verdubbeld

Sinds 2021 is de Belgische exportwaarde van bevroren aardappelproducten (waarvan circa vier vijfde friet) meer dan verdubbeld. Dit kwam doordat de hoeveelheid met 12 procent toenam (onder andere door nieuwe frietfabrieken, ook van Nederlandse bedrijven) en de exportprijzen bijna verdubbelden. De hoeveelheid bevroren aardappelproducten die Nederland exporteerde is in deze periode juist met 5 procent afgenomen.

Tot 2018 had Nederland elk jaar een grotere exportwaarde dan België, maar daarna is de achterstand op België steeds groter geworden. De Belgische frietexport is absoluut het hardst gegroeid naar de landen dichtbij, maar procentueel hard naar landen als Saoedi-Arabië, Australië en Zuid-Afrika.

Nederland al decennia grotere bierexporteur dan België

Van bier is Nederland sinds de eerste vergelijkingen in 1988 een grotere exporteur dan België. De voorsprong op België is echter niet meer zo groot als het ooit was. De laatste jaren was er onder andere omzetgroei bij de Nederlandse export naar Frankrijk, Zuid-Afrika en Paraguay. België heeft in 1991 Nederland ingehaald als chocolade-exporteur en sindsdien elk jaar meer geëxporteerd dan Nederland. In de laatste jaren is de Belgische chocolade-export naar Nederland het meest gegroeid, en de Nederlandse export naar Duitsland.

België voor Nederland belangrijkste leverancier van chocolade en bier
Van alle Nederlandse chocolade-import komt 38 procent (459 miljoen euro) uit België. Ook in de categorie groenten en wortels (met onder andere aardappelen en frieten) komt meer dan een derde (35 procent) daar vandaan. Bij alcoholhoudende dranken is België goed voor 19 procent van de Nederlandse import. Verreweg het belangrijkste product in deze categorie, met een aandeel van 58 procent, is bier.

Van de totale Nederlandse import van voeding en dranken – in totaal 44,6 miljard euro in de eerste drie kwartalen van 2023 – kwam 7,0 miljard euro (16 procent) uit België. Alleen Duitsland is met 8,8 miljard euro een grotere leverancier.

Internationaliseringsmonitor over België

In de nieuwste editie van de Internationaliseringsmonitor belicht het CBS de Belgische economie en ligt de focus op de handelsrelatie tussen Nederland en België. Hoe doen beide landen het op het vlak van innovatie, digitalisering en duurzaamheid? Ook de verwevenheid van beide landen in mondiale waardeketens komt aan bod, net zoals de arbeidsmarkten van en grenspendel tussen beide landen.

Mercedes-Benz aansprakelijk gesteld in sjoemeldieselzaak

STUTTGART – De rechter in Duitsland heeft autoconcern Mercedes-Benz Group aansprakelijk gesteld in een zaak die bezitters van sjoemeldiesels hadden aangespannen.

Het toenmalige Daimler zou jarenlang software in dieselauto’s hebben geïnstalleerd. Daardoor leken de auto’s bij testen te voldoen aan de geldende uitstootnormen, terwijl dit in de praktijk niet zo was.

De zaak werd drie jaar geleden aangespannen door de consumentenclub Verbraucherzentrale Bundesverband (VZBV), waar 2500 mensen zich bij aansloten. Het betreft eigenaren van Mercedes GLC’s en Mercedes GLK’s. Dat de rechter het bedrijf nu aansprakelijk stelt, betekent niet dat zij direct gecompenseerd worden. De autobezitters moeten nu individueel een aanklacht indienen om geld van de fabrikant te krijgen.

In een vergelijkbare zaak, ook aangespannen door VZBV, heeft Volkswagen autobezitters een paar jaar geleden al gecompenseerd. Daar trok de fabrikant 830 miljoen euro voor uit, waardoor 260.000 Volkswagen-rijders rond de 15 procent van de nieuwprijs van hun auto terugkregen. Dat kwam destijds neer op 1350 euro tot 6257 euro.

Mercedes-Benz is het niet eens met de uitspraak van de rechter in Stuttgart en heeft aangegeven in beroep te gaan. Het bedrijf en zijn werknemers hebben destijds correct gehandeld, stelt het concern.

Klaver kreeg onlinebedreigingen na bedreiging door Baudet

Jesse Klaver

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA-Kamerlid Jesse Klaver heeft onlinebedreigingen binnengekregen nadat hij woensdagmiddag door FVD-fractievoorzitter Thierry Baudet was bedreigd in de Tweede Kamer. Klaver zei donderdag dat hij excuses van Baudet op prijs zou stellen en dat Baudet aan zijn achterban duidelijk moet maken dat “meningsverschillen oplossen met geweld nooit een oplossing is”.

Baudet bedreigde Klaver nadat hij had gevraagd om de jaarverslagen van de Stichting Forum voor Democratie op te sturen. Baudet zei dat hij dat niet ging doen “en als je het nog een keer vraagt, sla ik je op je bek”. Kamervoorzitter Martin Bosma zei donderdag dat Baudet berouw heeft getoond. Hij heeft zich nog niet verontschuldigd bij Klaver.

Het zou voor Klaver vooral belangrijk zijn dat Baudet alsnog antwoord geeft op zijn vraag en de jaarverslagen opstuurt. Volgens Klaver is dat belangrijk, om uit te sluiten dat er Russische geldstromen bij die organisatie waren, iets waar de oud-penningmeester volgens Klaver op heeft gewezen.

Op de vraag of Klaver aangifte wil doen, wilde hij nog geen antwoord geven. Hij wil eerst de reactie van Baudet afwachten.

Verzekeraars vrezen miljardenschade na instorten brug Baltimore

instorten brug in Baltimore

BALTIMORE – De financiële schade na het instorten van de brug in Baltimore kan oplopen tot miljarden dollars, vrezen verzekeraars. Analisten van Barclays schatten dat de schade aan de brug alleen al zo’n 1,2 miljard dollar (1,1 miljard euro) bedraagt. Daarnaast komen er waarschijnlijk claims binnen voor de dood van de bouwvakkers en voor alle schepen die nu de haven van Baltimore niet kunnen bereiken of verlaten.

De beroemde Francis Scott Key Bridge stortte in nadat een stuurloos geworden containerschip Dali ertegenaan was gevaren. Door brokstukken in het water is de belangrijke Oost-Amerikaanse haven nu niet bereikbaar. Afgelopen nacht zijn de lichamen geborgen van twee mensen die op de brug aan het werk waren. Er zijn nog vier vermisten. Barclays verwacht dat nabestaanden aanspraak kunnen maken op miljoenen dollars aan schadevergoedingen.

John Neal, topman van verzekeraar Lloyd’s of London, zegt dat het ongeluk mogelijk leidt tot de grootste uitbetalingen ooit op het gebied van maritieme verzekeringen. “Het is een verlies van meerdere miljarden dollars.”

Wie alle schadevergoedingen moet gaan betalen is nog niet bekend. Dat hangt er onder meer van af of het ongeluk is veroorzaakt door nalatigheid of een technische fout op het schip. De Amerikaanse autoriteiten onderzoeken de precieze toedracht.

Oegema Transport zoekt bedrijf om over te nemen

Oegema

DEDEMSVAART – Oegema Logistics+ is op zoek naar een logistiek of transportbedrijf in het midden/zuidwesten van Nederland ter overname. Een strategische locatie die voor het bedrijf de poort opent naar de rest van Nederland en Europa. Dat meldt het bedrijf op LinkedIn.

Oegema Logistics is een familiebedrijf dat sinds 1919 actief is in de logistiek. “Wij werken samen met onze collega’s en partners aan innovatie en kwaliteit. Elektrische vrachtwagens, zonnepanelen op het dak en slimme logistieke oplossingen die onze ecologische voetafdruk verkleinen. Want we willen niet alleen de snelste en beste zijn, maar ook de groenste”, aldus Sibbele Oegema.

Oegema is op zoek naar een logistieke dienstverlener, het liefst alles onder één dak en met een bepaalde capaciteit te weten:

  • Eigen locatie, terrein grootte 2 tot 4 hectare;
  • Benelux FTL-distributie;
  • 25 tot 40 eenheden;
  • Crossdock loods ongeveer 5000 m2 (met voldoende docklevellers);
  • Indien aanwezig warehouse activiteiten;
  • Uitbreidingsmogelijkheden warehouse activiteiten;
  • Bij voorkeur in driehoek Vianen, Den Bosch, Raamsdonksveer.Ben jij de match die Oegema zoekt? Neem dan contact op met Sibbele Oegema via +31 (0)523 – 740845 of info@oegematransport.nl.

LAATSTE NIEUWS

ANWB: drukste avondspits van het jaar, ruim 1100 kilometer file

DEN HAAG - De avondspits is onder meer door forse regenval dinsdag de drukste van het jaar, meldt een woordvoerder van de ANWB. Iets voor...