Clicky

donderdag 9 mei 2024 - 18:35 uur
Home Blog

Boeing van Corendon krijgt klapband bij landing in Turkije [+foto]

Corendon

ANKARA – Een Boeing 737 van vakantievlieger Corendon Airlines heeft tijdens de landing op een vliegveld bij Antalya een klapband gekregen. Dit was het gevolg van een beschadigd neuslandingsgestel van het toestel, meldt de Turkse minister van verkeer Abdulkadir Uraloglu. De 190 passagiers en crewleden bleven ongedeerd.

Bij zijn bericht op X plaatste de minister ook foto’s van het kapotte landingsgestel. Het incident gebeurde met een toestel dat van Keulen naar het vliegveld Alanya-Gazipasa vloog. “Alle relevante eenheden waren ter plekke en alert. Godzijdank zijn er geen gewonden gevallen onder de 184 passagiers en zes bemanningsleden”, schreef de minister in het bericht.

De Turkse maatschappij Corendon Airlines, die apart staat van het Nederlandse Corendon, schrijft dat er voor zover bekend geen verdere ongelukken zijn gebeurd als gevolg van de problemen met het landingsgestel. Passagiers konden het toestel veilig verlaten via de trappen, staat in de onlineverklaring.

Problemen

Doordat de Boeing 737-8 niet van de landingsbaan kon worden gehaald, moesten andere vluchten uitwijken naar luchthavens in de regio.

Boeing komt de laatste tijd vaak in het nieuws om problemen met zijn vliegtuigen, zoals een losgeschoten deurpaneel bij een vlucht van Alaska Airlines in januari. Een vrachtvliegtuig van het type Boeing 767 moest woensdag nog een noodlanding maken in Istanbul om problemen met het landingsgestel. De Turkse autoriteiten onderzoeken dat incident.

Experts zeiden tegen persbureau Reuters dat gebarsten banden relatief vaak voorkomen en meestal kleine reparaties vereisen. Soms is het wel nodig om langer te speuren naar resten van de band.

Allianz: navigeren in woelige wateren, recente volatiliteit van scheepvaartroutes

UNTEFÖHRING – De scheepvaart is steeds meer onderhevig aan toenemende volatiliteit en onzekerheden als gevolg van oorlog en geopolitieke gebeurtenissen, klimaatveranderingsrisico’s zoals droogte in het Panamakanaal, en de opleving van piraterij. Maritieme experts van Allianz Commercial kijken naar enkele van de belangrijkste gevolgen, waaronder het effect op de bemanning, het vooruitzicht van meer cyberaanvallen en drone-aanvallen, de dreiging die de opkomst van de ‘schaduwvloot’ vormt voor schepen en het milieu, evenals de diverse gevolgen van omleidingen.

Recente incidenten in de nasleep van het conflict in Gaza hebben de toenemende kwetsbaarheid van de wereldwijde scheepvaart voor proxy-oorlogen en -geschillen aangetoond. Tussen 19 november 2023 en begin april 2024 waren er meer dan 50 aanvallen op koopvaardijschepen in de Rode Zee door Houthi-militanten als reactie op het conflict. We hebben ook de eerste total loss van een schip en de eerste dodelijke aanval gezien, evenals tekenen dat de crisis zich mogelijk heeft uitgebreid na de inbeslagname van een containerschip door Iraanse troepen in de Straat van Hormuz, ‘s werelds belangrijkste knelpunt voor de olietransporten.

De verstoring van de scheepvaart heeft langer geduurd dan verwacht en zal waarschijnlijk in de nabije toekomst aanhouden, zegt kapitein Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting, Allianz Commercial. “Hoewel we in het verleden sporadische aanvallen hebben gezien, heeft het conflict in Gaza de sluizen opengezet. Zelfs als er een politieke oplossing wordt bereikt, is het mogelijk dat de aanvallen doorgaan omdat degenen die de scheepvaart in de Rode Zee en daarbuiten willen verstoren nu een duidelijke kans zien. Uiteindelijk is de scheepvaart een rijp doelwit geworden voor degenen die een proxy-oorlog willen voeren. Het opent mogelijkheden voor terroristen of milities om erkenning te krijgen en wereldwijde markten aan te vallen.”

Aanvallen zetten welzijn bemanning in de schijnwerpers

Een van de grootste zorgen als gevolg van de aanvallen is de veiligheid en het welzijn van zeevarenden. Alleen al in de Rode Zee zijn honderden bemanningsleden getroffen. Dit is de meest recente crisis die de scheepvaartroutes de afgelopen jaren heeft getroffen, na de Covid-19-pandemie en de oorlog in Oekraïne, die beide veel zeevarenden gestrest en vermoeid achterlieten na maanden op zee te hebben doorgebracht.

“Zeevarenden staan in de frontlinie en zetten hun leven dagelijks op het spel”, zegt Khanna. “De maritieme sector worstelt al met een tekort aan arbeidskrachten en vaardigheden en er is grote bezorgdheid dat de crises van de afgelopen jaren ons vermogen om talent aan te trekken zullen beïnvloeden in een tijd waarin de sector moet voldoen aan de groeiende eisen van decarbonisatie en een toenemende afhankelijkheid van technologie.”

Drones en cyber: scheepvaart wordt geconfronteerd met zorgwekkende dreiging van nieuwe technologie

De oorlog in Oekraïne en de aanvallen op de Rode Zee hebben ook de toenemende dreiging van drones voor de commerciële scheepvaart aan het licht gebracht. Ze zijn relatief goedkoop en gemakkelijk te maken zijn en je kunt je er moeilijk tegen verdedigen zonder een grote marine-aanwezigheid.

Houthi-militanten hebben een breed scala aan wapens en aanvalsmethoden gebruikt tegen de scheepvaart in de Rode Zee en de naburige Golf van Aden, zoals antischipraketten en grote luchtdrones, waaronder zogenaamde ‘loitering munitions’, die rond een gebied cirkelen voordat ze het schip aanvallen.

“Oorlogsvoering verandert, net als de wapens die schade kunnen toebrengen aan schepen. Zulke wapens worden steeds preciezer en kunnen in handen komen van niet-statelijke actoren, zoals proxy-groepen of terroristen,” zegt kapitein Nitin Chopra, Senior Marine Risk Consultant bij Allianz Commercial. “Recente gebeurtenissen laten zien hoe zelfs kleinere groepen de scheepvaart kunnen verstoren door gebruik te maken van drones of explosieven om kritieke handelsroutes aan te vallen.”

Als we naar de toekomst kijken, zijn meer technologisch gedreven aanvallen tegen de scheepvaart en havens een duidelijke mogelijkheid. Er komen steeds meer meldingen binnen van schepen die last hebben van GPS-interferentie en -storing, wat kan resulteren in verloren of onnauwkeurige signalen die van invloed zijn op de navigatie, vooral in hotspots zoals de Straat van Hormuz, de Middellandse Zee en de Zwarte Zee. Automatic Identification Systems (AIS) van schepen kunnen ook worden gespoofed en zijn vatbaar voor cyberaanvallen.

“Het potentieel om kwetsbaarheden in cybersecurity uit te buiten zal slechte actoren niet ontgaan zijn”, zegt Chopra. “De blokkering van het Suezkanaal door het containerschip Ever Given in 2021, bijvoorbeeld, benadrukte het potentieel om wijdverspreide verstoring van de wereldwijde handel te veroorzaken via een aanval op een groot schip.”

Omleidingen brengen uitdagingen met zich mee voor de toeleveringsketen, handel, risico’s, inflatie en het milieu

Aanvallen op de scheepvaart in de Rode Zee en de wateren van het Midden-Oosten, in het kielzog van de voortdurende verstoring door droogte in het Panamakanaal, hebben de scheepvaart dubbel getroffen, met nog meer problemen voor de wereldwijde toeleveringsketens en een aanzienlijke toename van de afstand die schepen moeten afleggen.

De aanvallen in de Rode Zee hebben de doorvoer door het Suezkanaal zwaar getroffen, terwijl een gebrek aan regen en het fenomeen El Nino hebben bijgedragen aan het op één na droogste jaar in de geschiedenis van het Panamakanaal, wat ook gevolgen heeft voor de doorvoer. Beide routes zijn cruciaal voor het transport van industriële goederen en energie tussen Azië, Europa en de Amerikaanse oostkust.

Aan het begin van 2024 waren de doorvaarten in het Suezkanaal en het Panamakanaal respectievelijk meer dan 42% en 49% lager dan op hun hoogtepunt. Welke route schepen ook nemen, ze krijgen te maken met lange omleidingen en hogere kosten. Het vermijden van het Suezkanaal bijvoorbeeld voegt minstens 3.000 zeemijlen en 10 dagen vaartijd toe aan elke reis als er wordt omgevaren via Kaap de Goede Hoop.

Bedrijven die goederen en onderdelen betrekken uit fabrieken in China en Zuidoost-Azië hebben te maken gekregen met vertragingen en hogere kosten door langere transittijden. Sommige bedrijven meldden stijgingen van 300% voor de huur van containers en logistieke vertragingen, waardoor de levertijden met drie tot vier weken toenamen, en er cashflowproblemen en tekorten aan onderdelen op de productielijnen ontstonden.

Dergelijke ervaringen hebben de scheepvaartindustrie en het probleem van de veerkracht van toeleveringsketen in het publieke bewustzijn gebracht, zegt Khanna.

“Bevoorradingsketens zijn de afgelopen jaren verstoord door een reeks gebeurtenissen, van extreme weers- en klimaatincidenten, containerbranden en strandingen, tot de pandemie en conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten, en niet te vergeten de recente instorting van de brug in Baltimore.

“Hoe moeten de scheepvaartindustrie en haar klanten deze uitdaging aanpakken? In de huidige omgeving waarin alles onderling verbonden is, is het nog belangrijker om een ‘Plan B’ en alternatieve opties te hebben. Een onverwachte gebeurtenis kan wereldwijd een domino-effect hebben. Verladers over de hele wereld moeten diversificatie van hun toeleveringsketens overwegen en in sommige gevallen kunnen nearshoring en onshoring een optie zijn.”

Meer transparantie is ook een deel van de oplossing, vooral als het gaat om het volgen van vracht. Hoewel de wereldwijde risico’s voor de scheepvaart de afgelopen jaren aanzienlijk zijn veranderd, weet de gemiddelde verlader nog steeds heel weinig over de locatie van zijn vracht, waardoor het heel moeilijk is om effectieve noodplannen op te stellen om verstoringen tot een minimum te beperken.

Uiteindelijk zullen bedrijven hun benadering van het beheer van vrachtrisico’s en hun bedrijfscontinuïteitsplanning moeten bijstellen, zegt Régis Broudin, Global Head of Marine Claims, Allianz Commercial.

Omleidingen zullen ook een verschuiving in de toeleveringsketen van de scheepvaartindustrie vereisen, als grote aantallen schepen voor een langere periode overschakelen op alternatieve routes rond Kaap de Goede Hoop. Containerlijnen varen over het algemeen op dezelfde gevestigde handelsroutes, maar voor een omleiding zijn alternatieve bunker-, bevoorradings-, reparatie- en onderhoudsfaciliteiten nodig. Wayne Steel, Senior Marine Risk Consultant bij Allianz Commercial, suggereert dat de risico-omgeving beïnvloed kan worden. Stormen en ruwe zeeën kunnen bijvoorbeeld een grotere uitdaging vormen voor kleinere schepen die gewend zijn kustwateren te bevaren, vooral wanneer de bemanning niet voldoende getraind en uitgerust is voor dergelijke omstandigheden.

Andere gebieden die beïnvloed worden, zijn onder andere de containercapaciteit, het in de vaart houden van oudere schepen omdat langere reizen zorgen voor een toenemende vraag naar schepen, de inflatie – volgens de analyse van Allianz Trade zou een langdurige periode van verstoring in de Rode Zee de inflatie met +0,5% kunnen doen stijgen – en het milieu. De verstoring in de Rode Zee, in combinatie met factoren die verband houden met het Panamakanaal en de Zwarte Zee in de nasleep van de oorlog in Oekraïne, kan de milieuwinst uithollen die is bereikt door ‘slow steaming’, omdat omgeleide schepen hun snelheid verhogen om langere afstanden af te leggen. De langere afstanden die worden veroorzaakt door het omleiden van containerschepen van het Suezkanaal naar Kaap de Goede Hoop leiden tot een geschatte toename van 70% in broeikasgasemissies voor een retourreis van Singapore naar Noord-Europa. Het omleiden van schepen uit de Rode Zee wordt al genoemd als een van de belangrijkste oorzaken van een stijging van de koolstofuitstoot van de EU-scheepvaartsector met 14% tijdens de eerste twee maanden van 2024.

Somalische piraterijdreiging steekt opnieuw de kop op

Het afgelopen jaar is de zeepiraterij toegenomen. Er waren 120 gerapporteerde incidenten tegen schepen in 2023, een stijging ten opzichte van 2022. Een grote zorg is het opnieuw opduiken van piraterij voor de Hoorn van Afrika te midden van de bredere veiligheidsproblemen in de naburige Rode Zee.

In december 2023 werd de bulkcarrier Ruen gekaapt, de eerste succesvolle kaping door Somalische piraten sinds 2017. Tussen 2005 en 2011 namen ze 149 schepen in beslag en meer dan 3700 bemanningsleden gevangen voor losgeld van in totaal naar schatting meer dan 300 miljoen US dollar. In januari 2024 werden nog eens drie schepen aangevallen en in maart 2023 werd de bulkcarrier Abdullah gekaapt, die naar verluidt pas werd vrijgegeven nadat er losgeld was betaald.

“De scheepvaart is kwetsbaar voor afpersing en piraten worden misschien aangemoedigd door wat er in de Rode Zee gebeurt. Het zou gewoon opportunistisch kunnen zijn, maar we moeten voorbereid zijn op het vooruitzicht dat we een periode van hernieuwde kapingen en piraterijaanvallen op zee zullen zien,” zegt Khanna.

Oekraïne-oorlog: ‘schaduwvloot’ risico voor schepen en milieu

Een geleidelijke verscherping van de internationale sancties tegen de Russische olie- en gasexport in de afgelopen drie jaar sinds de invasie van Oekraïne heeft geleid tot het ontstaan van een omvangrijke ‘schaduwvloot’ van tankers, meestal oudere schepen die buiten de internationale regelgeving en vaak zonder de juiste verzekering opereren. Deze situatie levert ernstige milieu- en veiligheidsrisico’s op bij belangrijke knelpunten waar olie wordt verscheept.

Rusland is niet het enige land dat een schaduwvloot exploiteert. Iran en Venezuela hebben dergelijke tankers gebruikt om sancties te omzeilen en de olie-export op peil te houden. De omvang van de donkere vloot wordt op 600 tot 1,400 schepen geschat, ruwweg een vijfde van de totale wereldwijde vloot van ruwe-olietankers.

Een groot deel van de schaduwvloot is waarschijnlijk slecht onderhouden en heeft mogelijk geen passende inspecties ondergaan. Schaduwtankers nemen ook deel aan de gevaarlijke praktijk van overslag van schip naar schip in de open oceaan en zetten transponders van het Automatic Identification System (AIS) uit om hun identiteit te verbergen. Schepen zijn tot nu toe betrokken geweest bij ten minste 50 incidenten, waaronder branden, motorstoringen, aanvaringen, stuurloosheid en olielekkages. De kosten voor het afhandelen van deze incidenten komen vaak voor rekening van overheden of de verzekeraars van andere schepen als er een betrokken is bij een incident.

“Zolang er sancties zijn tegen landen als Rusland en Iran, lijkt de schaduwvloot een blijvertje”, zegt Justus Heinrich, Global Product Leader Marine Hull, Allianz Commercial. “Gezien de leeftijd van de schepen in de schaduwvloot is veiligheid een grote zorg. Vaak zijn deze schepen aan het einde van hun operationele leven en worden ze gebruikt in een risicovolle sector.”

Territoriale geschillen in de Zuid-Chinese Zee

De crisis in de Rode Zee laat zien hoe belangrijk waterwegen zoals het Suezkanaal zijn voor de wereldeconomie en hoe kwetsbaar ze kunnen zijn voor verstoringen. Het heeft ook de aandacht gevestigd op andere delen van de wereld waar scheepvaartroutes blootstaan aan geopolitieke gebeurtenissen, zoals in de Zuid-Chinese Zee, waar territoriale geschillen bestaan. Voorbeelden hiervan zijn de Paracel- en Spratly-eilanden, die rijk zijn aan natuurlijke hulpbronnen en visserijmogelijkheden. Ondertussen blijven er spanningen bestaan tussen de VS en China, vooral over Taiwan.

In de afgelopen tien jaar heeft China steeds meer militaire bases gebouwd in de Zuid-Chinese Zee en de wateren bevolkt met marine- en kustbewakingsboten. Dat heeft weer geleid tot incidenten op zee met schepen van andere landen die ook aanspraak maken op gebieden, zoals de Filipijnen.

“Politieke rivaliteit en conflicten spelen zich steeds vaker af op zee en geschillen over territoria zullen waarschijnlijk niet snel verdwijnen”, zegt Chopra. “Rederijen moeten altijd voorbereid zijn op mogelijke bronnen van verstoring van hun activiteiten en toeleveringsketens.”

Demonstraties UvA gaan ‘over grenzen heen’, zegt Rutte

DEN HAAG – Premier Mark Rutte roept demonstranten op en rond de Universiteit van Amsterdam op te stoppen met het geweld tegen de politie en het aanrichten van vernielingen. Dat doet hij op X. “De gebeurtenissen op en rond de UvA in de laatste dagen gaan duidelijk over grenzen heen. Demonstreren mag. Altijd. Maar geweld gebruiken tegen de politie en vernielingen aanrichten mag nooit. Stop daarmee!”

Het is volgens hem onterecht dat het geweld in Gaza “steeds vaker en met steeds hardere woorden in de schoenen van Joodse Nederlanders wordt geschoven”. Dat is volgens hem een vorm van antisemitisme “die we luid en duidelijk moeten blijven bestrijden. Niet zwijgen, niet wegkijken.”

Maandag spreekt Rutte hier in het Catshuis met een aantal maatschappelijke organisaties verder over. Dat gebeurt op verzoek van de Tweede Kamer. “Antisemitisme mag in Nederland geen plek hebben”, zegt Rutte op X.

Demissionair minister Dilan Yeşilgöz (Justitie en Veiligheid) haalt op X hard uit naar de demonstranten. “De relschoppers die dit op hun geweten hebben moeten de rekening en de bijbehorende straffen krijgen. Want dit accepteren we niet. Nooit.”

Ze heeft er geen goed woord voor over dat de politie is belaagd, journalisten het werk onmogelijk is gemaakt en vernielingen zijn aangericht.

Pro-Palestijns protest laat duidelijke sporen achter in Amsterdam

AMSTERDAM – In delen van de Amsterdamse binnenstad zijn donderdagochtend nog duidelijk de gevolgen zichtbaar van het pro-Palestijnse protest dat daar dinsdag en woensdag plaatsvond.

Een ANP-fotograaf ziet op het Binnengasthuisterrein van de Universiteit van Amsterdam (UvA) stapels met stoeptegels en pallets liggen. Ook zijn veel muren en ramen op het terrein bespoten met teksten als “All eyes on Rafah” en “From the river to the sea”.

Het lijkt er wel op dat er minder losse spullen liggen dan woensdag, aldus de fotograaf, die verder laat weten dat het donderdagochtend vroeg nog rustig was op straat. Een woordvoerder van de gemeente Amsterdam laat weten dat herstelwerkzaamheden in de stad in principe zo snel mogelijk worden uitgevoerd.

Een deel van de door de betogers opgeworpen barricades belandde woensdag overigens in de gracht. Op beelden was in de avond te zien hoe een buurtbewoner met een groot net troep uit de gracht viste.

Meer dan 2400 asielzoekers in Ter Apel, boetebedrag opgelopen naar ruim een miljoen

TER APEL – In het aanmeldcentrum in Ter Apel hebben in de nacht van woensdag op het donderdag voor het eerst sinds de gerechtelijke uitspraak meer dan 2400 mensen overnacht. Er verbleven 2463 mensen.

Omdat dat er meer zijn dan de afgesproken 2000, moet het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) opnieuw een dwangsom van 15.000 euro betalen aan de gemeente Westerwolde, waar Ter Apel onder valt.

Daarmee staat het totale boetebedrag nu op 1.012.500 euro.

De overschrijding van een miljoen euro komt eerder dan verwacht. Woensdag werd bekend dat het COA en de gemeente Westerwolde het niet eens waren over het aantal mensen dat in Ter Apel verbleef in de periode 2 tot en met 8 maart.

De gemeente en het COA hebben afgesproken dat het COA voor de helft van die dagen alsnog een dwangsom betaalt. In totaal gaat dat om een bedrag van 52.500 euro.

XR gelast protestmars Den Haag af vanwege ‘extreem politiegeweld’

DEN HAAG – Extinction Rebellion (XR) gelast de vreedzame protestmars tegen politiegeweld af die donderdagmiddag zou worden gehouden in Den Haag.

De organisatie meldt in een bericht “geschokt” te zijn over het “extreme politiegeweld” bij de pro-Palestijnse protesten van deze week in Amsterdam en Utrecht.

“Omdat de situatie in beide steden zo ernstig is, is dit niet een moment voor een mars tegen politiegeweld in Den Haag”, aldus XR in de verklaring.

De klimaatactiegroep roept iedereen op zich solidair te verklaren met de studenten en andere activisten die te maken hebben met “extreem politiegeweld” en zich aan te sluiten bij een van de “solidariteitsdemonstraties” in Utrecht of Amsterdam.

Eerder deze week deden twee demonstranten aangifte van mishandeling door de politie tijdens betogingen eerder dit jaar.

Eurovisiedroom Joost Klein komt uit in halve finale songfestival

Joost klein Europapa

MALMÖ – Joost Klein gaat donderdagavond eindelijk zijn grote droom waarmaken. Na maanden van voorbereiding maakt de artiest zijn opwachting tijdens het Eurovisie Songfestival in Malmö, waar hij in de tweede halve finale een plek in de finale wil bemachtigen.

Op voorhand lijkt het halen van de finale voor Klein een formaliteit. De wedkantoren beschouwen hem als een van de favorieten om de tweede halve finale te winnen. Het publiek bepaalt namelijk volledig wie de uiteindelijke tien finalisten worden. In de finale gaan ook de jury’s meestemmen.

Woensdag liet Klein zijn act voor het eerst in het openbaar zien. Daaruit bleek dat hij geen verrassingen meer in petto heeft. Eerder werd bekend dat Appie Mussa als blauwe vogel optreedt en dat er ondertiteling in het outro zit.

Voordat de tweede halve finale begint, krijgt Klein nog één keer de kans om zijn act te perfectioneren. Donderdagmiddag wordt de hele show nog eens gerepeteerd in het bijzijn van publiek.

UNRWA schat dat 80.000 mensen Rafah ontvlucht zijn

RAFAH – Sinds Israël de aanvallen op de stad Rafah heeft opgevoerd, hebben volgens de VN-organisatie voor Palestijnse vluchtelingen UNRWA zo’n 80.000 mensen de stad verlaten. De organisatie vindt dat de burgerbevolking wordt opgejaagd en eist een onmiddellijk staakt-het-vuren.

UNRWA schatte eerder deze week dat er zo’n 1,4 miljoen mensen in Rafah verbleven. Veruit de meesten komen uit andere delen van de Gazastrook en waren al eens gevlucht voor Israëlische aanvallen. Nu ook in Rafah een invasie dreigt, moeten mensen weer vertrekken. “De last is voor deze gezinnen ondragelijk. Het is nergens veilig”, schrijft UNRWA op X.

Er zitten ook medewerkers van de VN-organisatie zelf in Rafah. UNRWA zegt in de stad aanwezig te blijven om hulp te verlenen. Daarbij is wel nog de vraag hoe hulpgoederen aangevoerd kunnen worden.

De nabijgelegen grensovergang met Egypte is ingenomen door de Israëlische krijgsmacht en er komen geen hulpgoederen meer binnen. Israël zei dat twee andere grensovergangen wel geopend zouden worden, al komt voor zover bekend nog altijd lang niet genoeg voedsel en brandstof het gebied binnen.

Omzet en winst gestegen voor Action in eerste kwartaal

Action

ZWAAGDIJK-OOST – Action, de non-food discounter, heeft vandaag, donderdag 9 mei, een update over het eerste kwartaal van 2024 bekendgemaakt. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2023 steeg de netto-omzet met 20,9 procent tot 3 miljard euro. De like-for-like omzet (exclusief het effect van nieuwe winkels) steeg met 9,8 procent, wat opnieuw aantoont dat Action relevant is voor klanten van zijn bestaande winkels.

Action verlaagde de prijzen van meer dan 1.000 producten in het eerste kwartaal, bovenop de prijsverlagingen van 2.500 producten die vorig jaar al zijn doorgevoerd. Action voegde 42 nieuwe winkels toe aan het totaal en sloot de periode af met 2.608 winkels in 12 Europese landen.

Hoe klanten Action waarderen is, volgens Action, de belangrijkste reden voor de groei. In Frankrijk, waar Action nu 808 winkels heeft, werd Action voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot de favoriete winkelketen (‘Enseigne préférée des Français 2024’).

Om groei mogelijk te maken breidde Action haar distributienetwerk verder uit. In Peine (Duitsland) nam Action het management en de operatie van het Action distributiecentrum over, waarmee het aantal Actionmedewerkers met 279 collega’s groeide.

In Wallersdorf, vlakbij München, vierde Action het hoogste punt van de bouw van het derde Action distributiecentrum in Duitsland, waar uiteindelijk 700 mensen zullen werken. Dit distributiecentrum wordt gebouwd volgens de platinastandaard van de DGNB, de Duitse Raad voor Duurzaam Bouwen. Action heeft nu 535 winkels in Duitsland.

Ook heeft Action zich in het afgelopen kwartaal formeel gecommitteerd aan het Science Based Targets-initiatief. Deze stap is een aanvulling op Action’s reductiedoelstelling van 60 procent minder CO2-uitstoot als gevolg van de eigen activiteiten (scope 1 en 2) in 2030 ten opzichte van referentiejaar 2021.

Chinese export en import tonen weer groei

BEIJING – De Chinese export en import zijn in april weer gestegen, na een daling in maart. Vooral de stijging van de uitvoer is een opsteker voor de kwakkelende Chinese economie. In maart zag China de export nog stevig dalen door de zwakke vraag naar Chinese goederen. Dat kwam doordat consumenten wereldwijd voorzichtiger waren met hun uitgaven door de hoge inflatie en hogere rentetarieven.

De export nam vorige maand, uitgedrukt in dollars, met 1,5 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, volgens officiële gegevens van de overheid. Dat was iets beter dan de groei van 1,3 procent die economen hadden voorzien. In maart daalde de export nog met 7,5 procent.

De import groeide in de periode met 8,4 procent. Dat was veel beter dan de 4,7 procent die economen hadden verwacht. De sterke groei van de invoer wijst op een verbetering van de binnenlandse vraag in de tweede economie ter wereld. Het handelsoverschot kwam in april uit op ruim 72 miljard dollar.

China worstelt nog altijd met een crisis in de vastgoedsector, waar bedrijven onder hun grote schuldenlast dreigen te bezwijken en de huizenprijzen de afgelopen maanden zijn gedaald. De crisis zorgt ook voor een laag vertrouwen onder Chinese consumenten, waardoor die minder geld besteden. De Chinese regering mikt voor dit jaar op een economische groei van 5 procent. Volgens economen kan China dat doel alleen bereiken door meer steunmaatregelen te nemen. Vorig jaar was de groei 5,2 procent, de laagste in decennia.

Biden: geen wapens meer voor Israël als aanval Rafah doorgaat

Biden

WASHINGTON – De Verenigde Staten leveren Israël geen wapens meer als het doorgaat met de belegering van de stad Rafah in de Gazastrook. Dat zegt president Joe Biden woensdagavond (plaatselijke tijd) in een interview met CNN. Amerikaanse bommen veroorzaken er volgens hem burgerdoden.

Het is voor het eerst sinds 7 oktober – de aanval van Hamas op Israël – dat de Amerikaanse president bondgenoot Israël bedreigt met het stopzetten van wapenleveringen. Afgelopen week raakte al bekend dat de VS een levering van munitie aan Israël hadden stopgezet.

“Ik heb duidelijk gemaakt dat als ze Rafah binnenvallen – dat is nog niet gebeurd – als ze Rafah binnenvallen, ik niet de wapens lever die historisch zijn gebruikt om Rafah aan te pakken, om de steden aan te pakken, de wapens die dat probleem aanpakken”, zei Biden. Al dagenlang gebeuren zware Israëlische bombardementen op Rafah.

Bommen geleverd door de VS hebben burgerdoden veroorzaakt in de Gazastrook, aldus Biden. “Er zijn burgers gedood in Gaza als gevolg van die bommen en andere manieren waarop ze bevolkingscentra aanvallen”, zei Biden tegen CNN, verwijzend naar de wapenlevering die eerder al werd tegengehouden.

De aankondiging is een belangrijk keerpunt in de oorlog van Israël tegen Hamas.

LIVESTREAM: Politie en demonstranten slaags op het Rokin [+video’s]

Politie slaags met demonstranten Rokin

AMSTERDAM – Op het Rokin in Amsterdam is het erg onrustig door een grote groep demonstranten, van wie een groot deel mondkapjes en (Palestijnse) sjaals voor het gezicht draagt.

Op de hoek met de Langebrugsteeg raakten betogers slaags met de politie, die de lange wapenstok gebruikte. Ook worden politiehonden ingezet.

Volgens een ANP-verslaggever werd de politie bekogeld met voorwerpen, mogelijk flessen.

Even eerder werd de laatste demonstrant weggehaald op het nabijgelegen Binnengasthuisterrein van de Universiteit van Amsterdam. Dat was sinds dinsdagavond bezet door betogers die vinden dat de UvA alle banden moet verbreken met Israël, gezien het gewelddadige optreden van dat land in de Gazastrook.

Tankwagen lekt methanol op parkeerplaats langs A37 [+foto]

KLAZIENAVEEN – Woensdag aan het eind van de middag heeft de brandweer van Klazienaveen een alarmering gekregen van een incident met gevaarlijke stof.

Er staat een tankwagen met een lekkage op de vrachtwagen parkeerplaats naast de A37 net na Klazienaveen. Deze vrachtwagen lekt de stof methanol (aldus de codering 336-1230), een zeer brandbare vloeistof en giftig.

De volledige parkeerplaats is afgezet door Rijkswaterstaat. Meerdere vrachtwagens op de parkeerplaats moesten van het terrein af.

De lekkende tankwagen is afkomstig uit Polen.

Hoe lang de afsluiting nog gaat duren is niet bekend.

Opnieuw studentenprotest bij Universiteitsbibliotheek Utrecht

Demonstranten betuigen steun aan Palestijnen

UTRECHT – Honderden demonstranten betreden opnieuw het terrein van de Universiteitsbibliotheek van de Universiteit Utrecht (UU).

Dinsdag bezetten zij het universiteitsterrein aan de Drift, daarbij werden tientallen mensen aangehouden. Ook nu zeggen ze het terrein te willen bezetten, meldt een ANP-verslaggever.

Enkele betogers hangen uit ramen en staan op een balkon. Voor de ramen hangen Palestijnse vlaggen. Ze roepen onder andere “Cops off campus!”.

De demonstranten stonden eerder op de dag bij het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht (UU) op het Domplein. Ze hadden ook daar Palestijnse vlaggen bij zich en riepen leuzen als “UU shame on you”.

De pro-Palestijnse actievoerders willen dat de UU alle banden met Israël verbreekt. De groep die de bieb bezet is volgens de verslaggever inmiddels groter dan die op het Domplein.

Dronken vrachtwagenchauffeur botst op geparkeerde vrachtwagen [+foto]

Maandagmiddag 6 mei rond 15.00 uur reed de 54-jarige chauffeur van een trekker met tankoplegger tegen een vrachtwagen die langs de kant van de weg aan de Osloer Straße in Duisburg  geparkeerd stond.

Toen de gewaarschuwde politieagenten op de plaats van het ongeval arriveerden, hadden brandweerlieden de man al naar een ziekenhuis gebracht.

De agenten namen zijn vrachtwagen in beslag.

Nadat de agenten het ongeval hadden geregistreerd en bewijsmateriaal hadden veiliggesteld, reden ze naar het ziekenhuis om de verantwoordelijke persoon te ondervragen.

De agenten ontdekten dat de 54-jarige Fransman zwaar dronken was. Een arts nam vervolgens een bloedmonster van hem af. Na poliklinische behandeling kon de verdachte het ziekenhuis verlaten. Hij wordt strafrechtelijk vervolgd wegens het in gevaar brengen van het wegverkeer.

LAATSTE NIEUWS