DEN HAAG – Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meldt dat de nieuwe verkeersbegeleidingssector VTS Off Texel sinds 3 november 2025 volledig operationeel is. De invoering van deze actieve VTS-zone moet het risico op containerverlies boven de Waddeneilanden verder verkleinen. Dat staat in de derde jaarlijkse voortgangsrapportage MSC Zoe, die minister Robert Tieman aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De VTS-zone wordt bemand door de Rijkshavenmeester Den Helder en vormt een van de belangrijkste maatregelen naar aanleiding van het ongeval met de MSC Zoe in 2019, waarbij 342 containers in zee verdwenen.
Actieve begeleiding van grote containerschepen
De nieuwe VTS-sector voorziet in actieve verkeersbegeleiding, inclusief waarschuwingen bij zware weers- en golfcondities. Schepen krijgen advies over veilige vaarroutes, vergelijkbaar met de eerdere werkwijze van de Kustwacht.
Volgens de voortgangsrapportage worden deze adviezen goed opgevolgd: in zowel 2024 als 2025 hielden alle schepen waarop het advies van toepassing was zich aan de routevoorschriften.
Aanbevelingen OvV vrijwel allemaal afgerond
Van de aanbevelingen uit het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) zijn er inmiddels vier als volledig afgerond:
- informeren van rederijen over hydrodynamische risico’s op de Noordzee;
- maatregelen rond routebegeleiding en actieve VTS;
- eerdere nationale acties rondom certificering en monitoring;
- internationale opvolging binnen IMO.
Ook het internationale project TopTier, gecoördineerd door MARIN, is dit jaar afgerond. De onderzoeksresultaten worden in 2025–2026 gebruikt in de IMO-discussies over maatregelen ter voorkoming van containerverlies.
Nieuwe SOLAS-regels vanaf 1 januari 2026
Door Nederlandse inzet heeft de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) meerdere nieuwe verplichtingen vastgesteld:
- containerschepen moeten uitgerust worden met elektronische inclinometers om kantelbewegingen nauwkeurig te monitoren;
- rederijen worden verplicht om containerverlies te rapporteren.
Beide verplichtingen treden op 1 januari 2026 in werking.
Risicoanalyse Noordzee in 2026 verwacht
De periodieke Monitor Nautische Veiligheid Noordzee, waarin onder andere het risico op containerverlies wordt geanalyseerd, is in 2025 opnieuw uitgevoerd. Publicatie van de nieuwe risicoanalyse volgt in de eerste helft van 2026.
Kamer voortaan via verzamelbrief geïnformeerd
Omdat de meeste maatregelen zijn ingevoerd en verdere internationale processen meer tijd vergen, wordt de Kamer voortaan niet langer jaarlijks apart geïnformeerd. Relevante updates worden meegenomen in de verzamelbrief voor het commissiedebat maritiem.



