ROTTERDAM – De wachtrij in de haven van Rotterdam als gevolg van de staking van de sjorders is opgelopen tot 22 containerschepen. Zondag komen daar naar verwachting nog enkele schepen bij, meldt het Havenbedrijf Rotterdam.
Sjorders, die containers vastzetten en losmaken, hebben het werk neergelegd uit onvrede over het cao-voorstel van hun werkgevers ILS en Matrans. Daardoor kunnen grote containerschepen niet laden en lossen bij terminals. Ze liggen daardoor langer in zogeheten ankergebieden voor de Nederlandse kust, die speciaal zijn aangewezen voor wachtende schepen.
Andere bedrijven uit de havensector stapten naar de rechter omdat ze de gevolgen van de staking te ernstig vonden. Met de organiserende vakbond FNV kwamen ze tot een overeenkomst, waarbij sjorders de staking vanaf maandag tot vrijdag opschorten.
Een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam legt uit dat de gevolgen van de staking nog een tijd merkbaar blijven. “De terminals hebben gezegd dat ze tot eind oktober nodig hebben om alles weg te werken als de situatie zo blijft. Als de stakingen weer doorgaan, kan het tot diep in november duren.”
Per containerschip dat in Rotterdam aanmeert, worden vaak duizenden containers gelost of geladen. Normaal gesproken verwerkt de haven dagelijks rond de 37.000 containers, waarvan 17.000 voor de import.
Door de staking in Rotterdam kunnen ook veel minder containers weg. Daardoor stapelen die zich ook op bij inlandse terminals voor de binnenvaart, legt de woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam uit.
Uitwijken naar andere havens is ook moeilijker. In België begonnen loodsen vorige week zondag met acties rond een pensioenconflict, waardoor ook wachtrijen zijn ontstaan voor de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent.