Clicky

maandag 17 juni 2024 - 16:53 uur
Home Blog

Vrachtwagen gedeeltelijk in de sloot [+foto’s]

DE LIER – Op een bedrijventerrein aan de Poortcamp in De Lier is maandagmiddag een vrachtwagen in de problemen gekomen.

Bij het achteruit inparkeren naar een dock zag de onfortuinlijke vrachtwagenchauffeur een sloot over het hoofd. Hierdoor zakte het voorwiel van de oplegger in de sloot, waardoor de vrachtwagen en oplegger steeds verder de sloot in zakte.

Het voorwiel van de oplegger zit diep en muurvast in de sloot, waardoor de trekker en oplegger een stuk omhoog gekomen zijn.

Een bergingsbedrijf is ingeschakeld om de vrachtwagen weer op de weg te krijgen.

Vader langer vast in onderzoek naar steekincident in Uden

UDEN – Bij een steekincident aan de Kazernestraat in Uden raakte op dinsdag 11 juni een 38-jarige vrouw uit Uden zwaargewond. Zij werd met ernstige verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis.

De 59-jarige verdachte uit Erp,de vader van het slachtoffer, is afgelopen vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Die bepaalde dat de man nog zeker 14 dagen langer vast blijft zitten. Het Openbaar Ministerie verdenkt de man van poging moord danwel poging doodslag.

Het onderzoek naar het steekincident is nog in volle gang. De vrouw ligt nog altijd in het ziekenhuis. Vermoedelijk was er sprake van een conflict in de relationele sfeer. Uit verder onderzoek moet blijken wat de exacte aanleiding en achtergrond is van het incident, meldt het Openbaar Ministerie maandag.

Eerste 15 auto’s uit ingestorte parkeergarage Nieuwegein gehaald

ingestorte parkeergarage Nieuwegein

NIEUWEGEIN – Vijftien auto’s zijn maandag uit de ingestorte parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein gehaald. Het gaat om auto’s die op de begane grond van de parkeergarage stonden in een gebied dat door de gemeente als veilig is aangemerkt, zo maken het ziekenhuis en Q-Park bekend.

De eigenaren krijgen hun auto na een schoonmaakbeurt aan binnen- en buitenkant terug. Ze worden woensdag thuis afgeleverd of kunnen opgehaald worden bij het bergingsbedrijf, aldus Michiel Tenge van parkeerbedrijf Q-Park. “We waarderen het ontzettend dat iedereen zoveel geduld heeft gehad.”

De zes verdiepingen aan rijhellingen van de garage stortten zondagavond 26 mei in. De berging van de auto’s op de hogere etages wordt door het ontbreken van de hellingbanen een stuk complexer. Q-Park werkt aan een plan voor de tweede bergingsfase. De auto’s worden door een onafhankelijke expert gefotografeerd op eventuele schade, zodat eigenaren hun verzekeraar kunnen inschakelen.

Voorlopig blijft de garage op last van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) en de gemeente Nieuwegein nog gesloten. Eerder deze maand werd bekend dat de OVV een vervolgonderzoek instelt naar het instorten van de rijhellingen van de parkeergarage. “We zijn blij dat tenminste de eerste vijftien automobilisten hun auto nu terugkrijgen”, zegt Marc Koster, bestuurder van het St. Antonius. “Tegelijkertijd hoop ik dat ook de overige 128 automobilisten daarop niet al te lang meer hoeven te wachten. We doen er alles aan om dat te bespoedigen, maar beseffen ook dat het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid grondig en in alle rust moet plaatsvinden.”

Dode en gewonden bij ongeval tussen auto en bus op N57 bij Serooskerke [+foto]

ongeval auto met bus Serooskerke

SEROOSKERKE – Na een botsing op de N57 tussen een personenauto en een bus in het Zeeuwse Serooskerke is maandag een persoon overleden. Het gaat om de bestuurder van de auto, meldt de politie.

Twee van de zeven inzittenden van de bus zijn lichtgewond geraakt.

Bij het ongeval is de bus in een droogstaande sloot gekomen, aldus Veiligheidsregio Zeeland Veilig. Meerdere hulpdiensten zijn uitgerukt, zij hebben de inzittenden uit de voertuigen gehaald.

Het ongeluk gebeurde iets voor 13.00 uur. De N57 is bij Serooskerke tussen twee rotondes afgesloten, verkeer wordt omgeleid.

Boeren ‘onthutst’ over komst Europese natuurherstelwet

DEN HAAG – De steun voor de natuurherstelwet van een meerderheid van het Europees Parlement leidt tot grote verontwaardiging bij Nederlandse boeren. Ze vrezen voor “desastreuze gevolgen” voor ondernemers, boeren en economie, zegt een “onthutste” boerenorganisatie Agractie. “Dit heeft niets meer met democratie te maken.” Farmers Defence Force (FDF) spreekt van “een zwarte dag voor democratie en voedselproductie” en van “het begin van het einde van de EU”.

Volgens Agractie wordt – door de wet toch in stemming te brengen – geen rekening gehouden met de uitkomst van de Europese verkiezingen. “Op zijn minst had de wet opnieuw moeten worden voorgelegd aan het nieuwe Europees Parlement.”

FDF zegt al eerder te hebben gewaarschuwd voor het scenario dat de veelbesproken wet in stemming zou worden gebracht als er voldoende steun zou zijn. “En inderdaad: even tussen de installatie van het oude en het nieuwe EU-parlement en de EU-commissie in en nog in de laatste dagen van het Belgische EU-voorzitterschap werd er vandaag nog even snel gestemd.” Volgens de actiegroep toont dit “precies die minachting voor de democratische uitkomsten van verkiezingen, waarmee de huidige lichting ministers, premiers en EU-commissarissen, het draagvlak voor de Europese Unie slopen”.

De actiegroep verwacht dat de wet voor flinke problemen zal zorgen. “In feite krijgt elk madeliefje en elke duif op de Dam natuurwaarde toegekend.”

Agractie wil dat de Nederlandse regering met een natuurherstelplan komt dat in lijn is met het zogenoemde hoofdlijnenakkoord. “We zullen het nieuwe kabinet op het hart drukken geen stap verder te gaan dan strikt noodzakelijk is.” De boerenorganisatie zegt niet tegen natuurherstel te zijn, maar wil dat ecologie en economie daarbij in balans zijn.

Boeren zien de nog strengere milieuregels als een bedreiging voor hun bedrijven. Nederland stemde maandag niet in met de natuurherstelwet. Aanvankelijk wilde het demissionaire kabinet voor stemmen, maar de Tweede Kamer floot het eerder dit jaar terug. Vervolgens belandde de wet in de ijskast, aangezien ook enkele andere EU-lidstaten afzagen van steun. Zondag werd echter duidelijk dat er toch een meerderheid was, toen Oostenrijk, dat voorheen zich wilde onthouden van stemming, aangaf voor het wetsvoorstel te zijn.

Timmermans noemt instemming EU-natuurwet ‘mooie dag’ voor natuur

Timmermans

DEN HAAG – Frans Timmermans is blij dat de Europese natuurherstelwet er komt. De partijleider van GroenLinks-PvdA spreekt op X van een “mooie dag voor de Europese natuur”.

Timmermans was als Eurocommissaris voor Klimaat een drijvende kracht achter de totstandkoming van de natuurherstelwet, die moet helpen de aantasting van natuur in EU-lidstaten te stoppen. Hij maakte het politieke lot van zijn natuurwet niet mee omdat hij in juli 2023 terugkeerde naar Den Haag. Daar deed hij als partijleider van GroenLinks-PvdA mee aan de Tweede Kamerverkiezingen in november, waarbij de partij na de PVV tweede werd. De wet werd door lidstaten en het Europees Parlement flink afgezwakt.

Nederland stemde maandag tegen de natuurherstelwet. Het demissionaire kabinet was aanvankelijk voor de wet, maar werd eerder dit jaar door de Tweede Kamer teruggefloten. “Ook mooi dat vals spel door Nederland niet is beloond”, zegt Timmermans daarover. “Maar bovenal: onze natuur krijgt nu een kans op herstel en dat is heel dringend nodig.”

De natuurherstelwet belandde begin dit jaar in de ijskast na de draai van Nederland en enkele andere EU-lidstaten. Zondag was er toch ineens weer een meerderheid toen Oostenrijk, dat voorheen neutraal was en zich wilde onthouden van stemming, aangaf het wetsvoorstel in de Europese milieuraad te steunen.

Hoofdeconoom ECB: onrust op Franse beurzen geen reden voor paniek

Philip Lane

FRANKFURT – Er is geen reden voor paniek door de onrust op de Franse beurzen als gevolg van de politieke onzekerheid in het land, stelt hoofdeconoom Philip Lane van de Europese Centrale Bank (ECB) bij een bijeenkomst van persbureau Reuters. “Wat we zien is een markt die zichzelf opnieuw prijst.”

De beurzen van Frankrijk leden flinke koersverliezen nadat president Emmanuel Macron onverwacht vervroegde verkiezingen had uitgeschreven omdat zijn partij een grote nederlaag heeft geleden bij de Europese verkiezingen.

Ook Franse staatsobligaties leden onder de verkiezingsuitslag, maar de markt daarvoor komt nu weer meer tot rust na geruststellende uitspraken van Rassemblement National-leider Marine Le Pen. Ze zei dat ze de samenwerking met Macron op gaat zoeken, mocht haar partij winnen bij de parlementsverkiezingen die eind deze maand starten.

Prijsstabiliteit

Mede door de onrust op de Franse financiële markten is Parijs zijn plek als grootste Europese aandelenmarkt verloren aan Londen.

ECB-president Christine Lagarde, zelf van Franse afkomst, verklaarde maandag “attent” te zijn op het functioneren van de financiële markten en dat prijsstabiliteit hand in hand gaat met financiële stabiliteit. Lagarde zei verder dat haar belangrijkste taak is om de inflatie in de eurozone naar de ECB-doelstelling van 2 procent te brengen.

Auto botst achterop vrachtwagen op N9 [+foto’s]

SINT MAARTENSVLOTBRUG – Maandagochtend rond 11:30 uur is op de N9 bij Sint Maartensvlotbrug een auto achterop een vrachtwagen gereden.

De auto reed tegen de kooiaap.

In het voertuig, met Duits kenteken, zit de bestuurder bekneld. Daarom is de brandweer aanwezig.

Tenminste twee personen raakten niet gewond, maar maar raakten niet bekneld.

Na een halfuur is het slachtoffer uit het voertuig gehaald en naar het ziekenhuis gebracht.

De weg N9 is nog dicht voor onderzoek naar deze kopstaartbotsing.

BBC: Griekse kustwacht gooide mensen overboord

Griekse kustwacht

ATHENE – De Griekse kustwacht is direct verantwoordelijk voor de dood van meer dan veertig migranten, concludeert de Britse omroep BBC op basis van getuigen. De kustwacht zou onder meer negen mensen opzettelijk overboord in het water hebben gegooid.

Anderen zouden bijvoorbeeld zijn verdronken nadat ze op een gammel rubberbootje zonder motor waren gezet en uit de Griekse territoriale wateren waren geduwd. Het verdrijven van migranten van grond- of zeegebied zonder hen de kans te geven asiel aan te vragen staat bekend als een pushback en is illegaal. De Griekse kustwacht wordt vaak beschuldigd van pushbacks, maar ontkent dat altijd.

De kustwacht verwerpt nu ook alle beschuldigingen die in de reportage van de BBC naar voren komen, inclusief videobeelden. Een hoge functionaris zei wel na het interview, toen hij niet doorhad dat zijn microfoon nog aanstond, dat het “duidelijk illegaal” en “een internationale misdaad” was wat hij zag op de beelden.

De onderzochte incidenten vonden plaats tussen mei 2020 en 2023. De BBC geeft aan dat het erg lastig is om pushbacks te verifiëren, maar dat het in deze gevallen was gelukt om meerdere ooggetuigen, overlevende migranten en videobeelden te combineren tot een betrouwbaar verhaal.

Lange file op A76 richting Duitsland door EK-controle bij grens

A76

HEERLEN – Op de A76 staat vanaf knooppunt Kunderberg (bij Heerlen) naar de Duitse grens zo’n 5 kilometer file. Dat levert ruim anderhalf uur vertraging op, meldt de ANWB.

Bij de Duitse grens vinden momenteel identiteitscontroles plaats vanwege het EK voetbal.

Met de controles hopen onze oosterburen mogelijke relschoppers buiten de deur te houden.

In aanloop naar de eerste wedstrijd van Oranje afgelopen zondag heeft de Duitse politie zeker 4600 voetbalsupporters gecontroleerd die vanuit Nederland naar Duitsland reisden. Daarvan gingen er 750 met de trein.

EU-natuurherstelwet komt er tóch, EU-landen stemmen in

LUXEMBURG – De veelbesproken natuurherstelwet komt er toch. De wet leek op de plank te blijven liggen door gebrek aan steun van de EU-landen, maar die hebben maandag alsnog ingestemd.

De wet van voormalig Eurocommissaris Frans Timmermans, die moet helpen de aantasting van de natuur te stoppen, geldt als het belangrijkste overgebleven onderdeel van de zogenoemde Green Deal. De EU begon vijf jaar geleden voortvarend met die klimaat- en milieuplannen, maar die stuiten inmiddels op veel weerstand in politiek en samenleving. Onder druk van bijvoorbeeld boerenprotesten trokken EU-landen hun steun voor de natuurherstelwet in. Ook het Nederlandse kabinet, na te zijn teruggefloten door de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer.

De natuurherstelwet ging daardoor voorlopig de ijskast in. Ook al was die inmiddels flink afgezwakt, en hadden het Europees Parlement en de EU-landen in eerste instantie met die verwaterde versie ingestemd. De kansen voor de wet leken verkeken door de groeiende weerstand en het aanstaande aantreden van Hongarije, dat weinig opheeft met klimaat- en milieubeleid en in juli EU-voorzitter wordt.

Eigen houtje

Een groene Oostenrijkse milieuminister heeft de kansen echter doen keren. Leonore Gewessler wilde zich lang van stemming onthouden, waardoor de voorstanders nipt steun tekortkwamen. Gewesslers conservatieve coalitiepartner en de deelstaten wilden de wet niet steunen. Maar ze besloot dat op eigen houtje toch te doen, ook al dreigde haar regeringsleider naar de Europese rechter te stappen.

Nederland, Italië, Polen, Zweden, Finland, Hongarije en België steunden de wet ook bij de stemming in Luxemburg niet. Maar de voorstanders haalden samen de benodigde meerderheid (van 55 procent van de landen en 65 procent van de inwoners van de EU).

Geldig

EU-voorzitter België kon door soortgelijke interne verdeeldheid als in Oostenrijk niet voorstemmen, maar stelde toch alles in het werk om de natuurherstelwet nog aangenomen te krijgen. “Dit is het gevolg van hard werk, dat zich heeft uitbetaald”, zegt de Brusselse milieuminister Alain Maron. De EU, aanjager van mondiaal milieubeleid, zou nu “met opgeheven hoofd” naar de volgende topconferentie over biodiversiteit kunnen.

Over de stemming ligt nog wel een schaduw door het tegensputteren van de Oostenrijkse bondskanselier. Het Europees Hof van Justitie moet die ongeldig verklaren, vindt hij. Maar België heeft juristen geraadpleegd en stelt dat de goedkeuring geldig is.

De natuurherstelwet wordt binnen een week of drie officieel gepubliceerd. Dan duurt het nog twintig dagen voor hij ingaat.

Maersk gaat een van ‘s werelds grootste windturbines vervoeren

KOPENHAGEN – Naast geïntegreerde logistiek voor conventionele, gecontaineriseerde producten, biedt Maersk ook buitenmaatse en speciale vrachtzendingen aan als onderdeel van zijn Maersk Project Logistics (MPL)-activiteiten. Een ander voorbeeld van deze heavy-liftcapaciteiten van Maersk is een nieuw project van het toonaangevende Deense duurzame energiebedrijf Vestas.

Als wereldleider op het gebied van duurzame energieoplossingen heeft Vestas Maersk een belangrijk contract gegund voor het transport van de extra zware aandrijflijnen van zijn grootste ooit gebouwde windturbine V236.

Dit onderdeel van de 15MW-turbine weegt alleen al 260 ton en zal worden geïnstalleerd in de gondel van Vesta’s fabriek in Lindø, Denemarken.

Maersk zal met speciaal materieel het transport verzorgen vanaf de assemblagelocatie in Lommel, België, via Antwerpen naar de haven van Lindø. De aandrijflijn is een van een aantal grote componenten van de gondel. De uiteindelijke V236-gondel heeft inclusief aandrijflijn een totaalgewicht van ruim 630 ton.

In een later stadium zal Maersk de V236-aandrijflijnen ook verhuizen naar een nieuwe Vestas-fabriek in Polen.

Maersk bouwt een volledige supply chain-oplossing voor alle vrachtstromen die de productie naar beide productielocaties in Denemarken en Polen binnenkomen. Naast zware transporten verzorgt Maersk ook Vesta’s containervracht, luchtvracht, douanediensten, intermodale transporten en warehousing als onderdeel van een volledig geïntegreerde logistieke oplossing op wereldschaal.

Sinds het begin van onze samenwerking heeft Maersk bewezen een zeer capabele en optimale partner te zijn die veel van onze logistieke behoeften wereldwijd uit één hand kan bedienen. Een geïntegreerde supply chain-oplossing die samen met een strategische partner wordt ontworpen en gebouwd, voegt zichtbaarheid en dus veerkracht toe aan onze logistieke activiteiten, evenals veel gemak bij het uitvoeren van onze complexe logistieke activiteiten. Het was een spannende gezamenlijke reis die we zullen voortzetten en uitbreiden.

Damien Lhors Group Senior Vice President van Global Supply Chain en Transport bij Vestas: “Al meer dan twee jaar werken we voor Vestas in een nauwe samenwerking, waarbij we zowel spannende heavy lift-projecten als normale containervracht ontwikkelen. We zijn zeer vereerd dat we de voorkeurs- en vertrouwde partner voor Vestas zijn. Het transport vereist complexe logistieke capaciteiten en ervaring, wat ons nog trotser maakt om geselecteerd te zijn door ‘s werelds toonaangevende duurzame energiebedrijf.”

Claus Svane Schmidt, Wereldwijd hoofd van Maersk Project Logistics: “Maersk levert projectlogistiekdiensten in verschillende sectoren, zoals de duurzame energiesector, energieopwekking, de automobielsector, industriële productie, maar ook door de overheid gecontracteerde logistiek, evenals hulp en hulp. Het MPL-aanbod omvat het volledige spectrum van planning, orkestratie en end-to-end gespecialiseerde transportdiensten om de stroom van projectgerelateerde vracht te beheren volgens de unieke volgorde, planning en voorwaarden van elk project.”

Lange wachttijden en gebrekkige faciliteiten bij Britse grenscontroleposten

ZOETERMEER – De Britse krant The Guardian meldt dat een aantal Nederlandse vrachtwagenchauffeurs overweegt om te stoppen met het vervoer van goederen naar het Verenigd Koninkrijk, als de wachttijd bij controleposten niet korter wordt. En wanneer de omstandigheden voor chauffeurs bij de grensposten niet verbeteren. Transport en Logistiek Nederland dringt aan op een dialoog met de Britse regering om verbeteringen aan de grens te realiseren.

De leden van TLN worden geconfronteerd met gemiddelde wachttijden van meer dan vier uur in het Verenigd Koninkrijk door de nieuwe controles die eind april zijn ingevoerd. Sommige chauffeurs worden zelfs tot 20 uur vastgehouden bij grensposten. De voorzieningen bij deze grensposten worden als onvoldoende beoordeeld; vaak is er alleen water beschikbaar en ontbreekt het aan mogelijkheden voor chauffeurs om voedsel of drinken te verkrijgen.

Onhoudbare situatie

In een rapport, gedeeld met The Guardian, beschrijft TLN de ervaringen van chauffeurs en deelt zij mee: “We ontvangen steeds meer meldingen van vervoerders dat hun chauffeurs niet langer naar het VK willen rijden tenzij de omstandigheden verbeteren.”

Het rapport schetst een reeks problemen die Nederlandse vrachtwagenbedrijven en chauffeurs ondervinden sinds de invoering van grenscontroles voor planten, bloemen en versproducten.

Deze controles, bedoeld om ziekten buiten het VK te houden, vinden plaats bij aangewezen grenscontroleposten nabij havens zoals Killingholme, Harwich en Felixstowe. De grootste controlepost bevindt zich bij Sevington, Ashford, op 35 kilometer van de haven van Dover.

Gebrekkige faciliteiten

TLN uit haar zorgen over de wachttijden en de slechte omstandigheden voor chauffeurs bij deze controleposten. Elmer de Bruin, manager internationale zaken bij TLN, zegt in The Guardian: “Soms worden chauffeurs vastgehouden in een wachtruimte van een paar vierkante meter, waar niets is behalve een beetje water en geen kop koffie.”

Eerder meldde The Guardian dat een Italiaanse vrachtwagenchauffeur 55 uur vastgehouden werd bij de Sevington-post en werd aangespoord om naar de dichtstbijzijnde McDonald’s, meer dan anderhalve kilometer verderop, te lopen voor een maaltijd.

Schade aan goederen

Het rapport van TLN benadrukt ook andere problemen met de grensprocedures, waaronder schade aan goederen door onzorgvuldige behandeling door havenpersoneel tijdens het laden en lossen. In één geval meldde een TLN-lid dat voor 40.000 euro aan plantproducten werd afgekeurd door een Britse klant vanwege schade tijdens het laden en lossen bij een grenspost.

Oproep tot verbetering

TLN roept de Britse overheid en havenautoriteiten op om ‘goede en fatsoenlijke voorzieningen voor chauffeurs’ te bieden. De organisatie pleit voor betere training van inspecteurs en grenspersoneel en stelt voor dat chauffeurs mogen assisteren en instructies geven tijdens het laden en lossen van vrachtwagens. Daarnaast vraagt TLN om meer transparantie van particuliere grenscontroleposten over de uitgevoerde controles en de bijbehorende kosten.

Dialoog gezocht

Verder dringt TLN aan op een dialoog met de Britse regering om verbeteringen aan de grens te realiseren. De Bruin benadrukt: “We zijn niet tegen het nieuwe grensmodel – het is er en we respecteren dat – maar we willen de toeleveringsketen verbeteren, want uiteindelijk is het voor de Britse consument.”

The Guardian concludeert tot slot dat het aan de Britse overheid en havenautoriteiten is om maatregelen te treffen om de situatie te verbeteren. De handelsrelatie tussen Nederland en het VK was afgelopen jaar goed voor meer dan miljard pond aan geïmporteerde goederen.

China begint onderzoek naar dumping van varkensvlees uit EU

vleesmarkt in Wuhan

BEIJING – China begint een onderzoek naar dumping van varkensvlees vanuit de Europese Unie. Dat meldt het Chinese ministerie van Handel maandag. Het onderzoek van China komt kort na de aankondiging van de Europese Commissie dat fors hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s vanaf 4 juli ingaan.

Volgens het Chinese ministerie komt het onderzoek naar aanleiding van een formele oproep van de China Animal Husbandry Group (CAHG), een staatsbedrijf dat namens de Chinese varkensindustrie spreekt. Volgens de CAHG is de hoeveelheid varkensvlees uit de EU dat op de Chinese markt belandt voldoende om van dumping te spreken.

China is een van de grootste afzetmarkten voor de EU als het op varkensvlees aankomt. Afgelopen jaar was de totale import van varkensvlees ruim 1,7 miljard euro waard. Spanje, Denemarken en Nederland waren verantwoordelijk voor het leeuwendeel daarvan.

Nederland is een van de grootste vleesexporteurs van Europa. De totale exportwaarde bedroeg afgelopen jaar 11,2 miljard euro. Vooral Duitsland is een belangrijke afnemer van het Nederlandse vlees, samen met het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

De prijzen voor varkensvlees zijn al langer hoog door lagere productie in de EU. De Rijksvoorlichtingsdienst nam vorig jaar 6 procent minder varkensslachtingen waar in Nederland. Dat komt onder andere doordat er steeds minder varkenshouderijen zijn door een gebrek aan opvolgers en eerdere slechte resultaten. Ook de opkoopregeling voor de veehouderij speelt een rol.

Onderzoek: minder dan helft Nederlanders geïnteresseerd in nieuws

HILVERSUM – De interesse in nieuws onder Nederlanders is het afgelopen jaar gedaald tot 49 procent. In coronajaar 2021 was dat nog 64 procent en in 2023 kwam het uit op 51 procent. Dit blijkt uit het Digital News Report (DNR) dat het Reuters Institute for the Study of Journalism jaarlijks in Nederland publiceert in samenwerking met het Commissariaat voor de Media (CvdM).

Naast de 49 procent die geïnteresseerd is in nieuws, geeft 13 procent van de ondervraagden aan helemaal niet geïnteresseerd te zijn. Verder zegt 37 procent enigszins geïnteresseerd te zijn in nieuws. De interesse in nieuws daalt vooral onder jongeren. In 2023 was 44 procent van de 18- tot 34-jarigen nog geïnteresseerd in nieuws, terwijl dit in 2024 is gedaald tot 33 procent. Daarnaast is gevraagd of mensen soms tot vaak het nieuws helemaal mijden. In 2023 gaf 27 procent aan dit te doen, dit jaar komt het percentage uit op 30 procent.

Ook bij het vertrouwen in nieuws is onder Nederlanders een lichte daling te zien, van 57 procent dat vertrouwen had in het nieuws dat geconsumeerd werd in 2023 naar 54 procent in 2024. “Het vertrouwen in nieuws daalt, maar is in vergelijking met andere landen nog steeds hoog”, concludeert het CvdM wel in het rapport. “Ook de interesse in nieuws is in vergelijking met andere landen niet laag.”

‘Nieuwe generatie’

Ondanks dat de interesse en het vertrouwen in nieuws verder afnemen, blijft er in Nederland wel veel vertrouwen in bekende grote nieuwsmerken als de NOS, RTL Nieuws, NU.nl, AD en de Volkskrant. De uitgedeelde cijfers per medium blijven ongeveer gelijk en onder de jongeren heeft negen op de tien nog vertrouwen in de merken.

Diezelfde jongeren geven desondanks aan dat sociale media de voornaamste bron zijn voor nieuwsconsumptie. “Het zou goed zijn als nieuwsmedia aansluiting vinden bij de nieuwsbehoeften van jongeren”, zegt het CvdM daarom. “Zijn waar jongeren zijn, en nieuwsaanbod bieden dat relevant is voor jongeren. In een informatieomgeving waar de hoeveelheid nieuws als vermoeiend wordt ervaren, is het een taak voor de journalistiek om zowel qua vorm en inhoud een connectie te maken met een nieuwe generatie nieuwsgebruikers.”

LAATSTE NIEUWS

Vrachtwagen gedeeltelijk in de sloot [+foto’s]

DE LIER - Op een bedrijventerrein aan de Poortcamp in De Lier is maandagmiddag een vrachtwagen in de problemen gekomen. Bij het achteruit inparkeren naar...