Clicky

zondag 19 mei 2024 - 23:29 uur
Home Blog Pagina 97

Paasdrukte op de wegen begonnen

files

DEN HAAG – De paasdrukte op de wegen begint vrijdag even na 09.00 uur op gang te komen. Een woordvoerder van de ANWB meldt dat er op de A12 van de Duitse grens naar Arnhem een file van negen kilometer staat tussen de grens en Duiven. Dat levert een vertraging op van tussen een kwartier en een halfuur.

Ook bij de parkeerplaats van de camping van Paaspop bij Schijndel is het druk, zegt de woordvoerder. De woordvoerder spreekt van de start van de paasdrukte op de wegen vrijdag. “We verwachten dat het verder zal toenemen. Rond het middaguur zal het een stuk drukker zijn op de weg.”

Op de wegen vanuit Duitsland richting het westen van Nederland wordt de grootste drukte van paasverkeer verwacht, zoals op de A1 en A12. “Met name Duitse toeristen onderweg naar de kust en de Waddeneilanden kunnen voor vertraging zorgen op de wegen richting Zeeland en op de N9 naar Den Helder”, aldus de ANWB. Ook de Keukenhof en de Designer Outlet in Roermond zijn grote publiekstrekkers tijdens het paasweekend. Verder wordt drukte verwacht op de wegen naar Zandvoort, vanwege de paasraces op het Zandvoortse circuit.

Opvoersetjes op elektrische fietsen worden verboden

Elektrische Fiets

DEN HAAG -Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) komt met een breed aanvalsplan om opgevoerde elektrische fietsen aan te pakken. Onderdeel van dit plan is dat hij dit jaar nog de regelgeving gaat aanpassen, zodat mensen niet meer op de openbare weg mogen rijden wanneer zij een opvoersetje op hun elektrische fiets hebben geïnstalleerd. Dat meldt de minister vandaag aan de Tweede Kamer.

Op dit moment is het al verboden om met een opgevoerde elektrische fiets op de openbare weg te fietsen. Daarom zijn op dit vervoermiddel gashendels verboden én is het verboden om een opvoersetje ‘aan’ te hebben staan. Met de nieuwe regelgeving wordt het dus verboden om überhaupt zo’n opvoersetje te hebben geïnstalleerd op de elektrische fiets.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat): “Het lijkt tegenwoordig wel alsof iedereen een gevaarlijke ervaring heeft gehad met een opgevoerde elektrische fiets. Een fatbike die er nog niet was toen je bij het oversteken in die richting keek, een elektrische fiets die op het overvolle fietspad gevaarlijke inhaal-manoeuvres maakt, of een fietser die door zijn hoge snelheid een veel te ruime bocht maakt. Enorm gevaarlijk, niet voor niks is het voor deze voertuigen verboden om trapondersteuning te hebben boven de 25 km/u. Helaas zie ik dat dit verbod nog regelmatig wordt overtreden. Daarom ga ik aan de slag met een wijziging van de regelgeving waardoor het voor gebruikers duidelijk is wat niet mag.”

Boete

Doordat de bestaande opvoersetjes nu heel makkelijk ‘uit’ en ‘aan’ te zetten zijn, kan een illegale rijder het opvoersetje uitzetten als de politie in zicht is en weer inschakelen nadat de politie is gepasseerd. Met de nieuwe regelgeving kom je op deze manier niet meer onder een boete uit.

Het is en blijft verboden om rond te rijden op een opgevoerde elektrische fiets. Daarvoor geldt nu al een boete van 310 euro. Alleen als dit vervoermiddel door de RDW is goedgekeurd als bromfiets of snorfiets, mag het voertuig de weg op. Dan gelden dus ook bijvoorbeeld een minimumleeftijd, rijbewijsplicht en een helmplicht.

Breed aanvalsplan

Het verbod op opvoersetjes op je elektrische fiets is één van de maatregelen die vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt genomen. Er wordt ook gewerkt aan een communicatieaanpak om het voor met name jongeren en ouders duidelijker te maken wat de regels zijn rond het opvoeren van een elektrische fiets. Doel is om deze aanpak voor het schooljaar 2024-2025 in te zetten, samen met partners als gemeenten, provincies, politie, TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland.

Daarnaast kijkt het ministerie met de fietsbranche en met verschillende belangenorganisaties naar het tekenen van een Nederlands convenant. Dit wordt de komende maanden uitgewerkt.

Verder wordt er uiteraard gehandhaafd door politie en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De politie heeft sinds dit jaar nieuwe rollentestbanken, in de zomer moet elke eenheid er minstens één hebben. De ILT heeft afgelopen zomer negen dwangsommen opgelegd aan aanbieders van voertuigen die ze verkochten alsof het elektrische fietsen waren.

Personeelstekorten in Duitse openbaar vervoer steeds groter

Openbaar Vervoer Duitsland

KEULEN – Het Duitse openbaar vervoer kampt met steeds grotere tekorten aan personeel. Het gaat om bestuurders van bussen, treinen, metro’s en trams, maar ook mensen die werken bij signaleringssystemen voor het ov. Dat staat in een studie van een economisch onderzoeksinstituut uit Keulen.

Volgens onderzoekers van het Institut der deutschen Wirtschaft (IW) is het aantal openstaande vacatures voor buschauffeurs en metro- en trambestuurders gestegen naar 3594. Ook staan er 2265 vacatures open voor signaleringsspecialisten en gaat het om meer dan 4000 openstaande posities voor treinmachinisten.

De onderzoekers stellen dat die toename onder meer samenhangt met de mobiliteitstransitie. Daarmee wordt meer geïnvesteerd in openbaar vervoer en is er dus een grotere vraag naar arbeidskrachten.

Vergrijzing

Tegelijkertijd is er vergrijzing en gaan veel mensen in het ov de komende jaren met pensioen. Personeelstekorten spelen ook in veel andere sectoren van de Duitse economie, zoals de zorg, industrie en het onderwijs.

Het Nederlandse openbaar vervoer kampt ook met nijpende personeelstekorten. Reizigers hebben daardoor te maken met ritten die uitvallen, vertragingen of een uitgeklede dienstregeling bij verschillende vervoerders, zoals busbedrijven en de NS.

Opnieuw busongeluk in Duitsland, ruim twintig gewonden [+foto]

WERL – In Duitsland is opnieuw een busongeluk gebeurd. Nog geen twee dagen na het ongeval met een bus bij Leipzig, is in Noordrijn-Westfalen een dubbeldekker met mbo-studenten van de weg geraakt. 21 van de 60 inzittenden raakten gewond.

Het ongeluk gebeurde in de nacht van donderdag op vrijdag op de A44 bij Werl, ten oosten van Dortmund. De studenten waren op de terugweg van een reis naar Engeland. Hun bus reed een greppel in en viel op zijn kant. Voor zover bekend waren er geen andere voertuigen bij betrokken.

Afgelopen woensdag kwamen vier mensen om bij een ongeval met een Flixbus in de buurt van Leipzig. Meer dan dertig mensen liepen verwondingen op, zes van hen zijn zwaargewond. De politie doet onderzoek naar de chauffeur om mogelijke doodslag door nalatigheid.

Overeenstemming bereikt met NS over deel nieuwe cao, meldt FNV

FNV NS

UTRECHT -Vakbond FNV en NS hebben overeenstemming bereikt over een deel van een nieuwe cao, meldt FNV. De vakbond en NS zijn het onder meer eens geworden over een 1 procent hoger loon voor sommige werknemers en dat zij vanaf 1 januari volgend jaar nog eens 1 procent meer verdienen. Ook krijgen bepaalde medewerkers een eenmalige bonus, die kan oplopen tot 700 euro of 1500 euro bruto.

De nieuwe afspraken komen bovenop het eerder bereikte akkoord tussen de vakbond en NS. Dat akkoord werd vorige maand door te weinig FNV-leden gesteund. De vakbond en NS onderhandelden vervolgens verder en hebben volgens de bond nu dit nieuwe resultaat bereikt.

In het onderhandelingsakkoord van januari spraken NS en de vakbonden af dat werknemers onder meer een loonsverhoging krijgen van minstens 240 euro. Het personeel zou er met de overeenstemming volgens de bonden gemiddeld 6,6 procent op vooruitgaan. FNV sprak van een “redelijk” resultaat. Verder werd ook een resultaat bereikt over onder meer een reiskostenvergoeding en maaltijdvergoeding en een vrijstelling voor oudere werknemers voor nachtdiensten vanaf 2026.

Vakbondsleden stemmen binnenkort over het nieuwe resultaat. “Het is ons niet gelukt op alle gewenste onderwerpen een verbetering af te spreken, maar we denken dat deze verbeteringen zullen leiden tot een breder draagvlak onder onze leden en alle werknemers bij NS”, meldt FNV in een brief aan de leden. De vakbond zegt verder dat leden het volledige onderhandelingsresultaat zo snel mogelijk toegestuurd krijgen.

Het is goed dat er nu een nieuw resultaat is met niet alleen de FNV, maar ook met andere vakbonden, zegt een woordvoerster van NS. Ze benadrukt dat de nu afgesproken salarisstijging van 1 procent bovenop de 4 procent loonsverhoging komt die in januari is afgesproken. “We laten het nu over aan de leden.”

.

Vrachtwagen in brand op A12 [+video]

brand vrachtwagen A12

NIEUWERBRUG – Op de A12 bij Nieuwerbrug is vrijdagochtend een vrachtwagen in brand gevlogen.

De elektrische vrachtwagen, geladen met hout, is volledig uitgebrand.

Er zijn twee rijstroken richting Den Haag afgesloten wat voor een file zorgt.

De brand is inmiddels geblust. Het hout wordt gelost en gecontroleerd door de brandweer.

Rusland: aanslagplegers kregen geld van Oekraïense nationalisten

aanslagplegers-Moskou

MOSKOU – Moskou ziet een link tussen de dodelijke aanslag vrijdag bij Moskou en “Oekraïense nationalisten”. Volgens een Russische onderzoekscommissie kregen de daders aanzienlijke hoeveelheden cash en cryptogeld uit Oekraïne. Daarvoor zou zelfs bewijs zijn gevonden.

Bij de aanslag op een concertzaal kwamen ruim 140 mensen om het leven. De terreurorganisatie Islamitische Staat claimde kort daarna verantwoordelijk te zijn. De Russen willen alleen erkennen dat radicale moslims de uitvoerders waren, niet de opdrachtgevers. Oekraïne ontkent nadrukkelijk iets te maken te hebben met deze dodelijkste aanslag in Rusland in twintig jaar.

Volgens de Russen zijn er “bevestigde gegevens” dat de aanvallers geld uit Oekraïne ontvingen. Er is een verdachte aangehouden die betrokken was bij het financieren van de terroristen, stellen de onderzoekers.

Publiekelijk gewaarschuwd

Het Witte Huis noemt de jongste Russische beschuldigingen richting Kyiv “onzin en propaganda.” De Amerikanen zien Islamitische Staat als enige verantwoordelijk voor de aanval.

De Verenigde Staten hadden begin maart publiekelijk gewaarschuwd dat ze over informatie beschikten dat “extremisten” op korte termijn een aanslag in Moskou planden. Zij brachten de Russische veiligheidsdiensten schriftelijk op de hoogte, aldus het Witte Huis.

NVWA doet strafrechtelijk onderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe

bakfietsfabrikant Babboe

DEN HAAG – De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe. Dit bevestigt een woordvoerder van de NVWA na berichtgeving van RTL Nieuws. De fietsfabrikant is in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken.

In februari moest Babboe op last van de NVWA voorlopig stoppen met het verkopen van zijn bakfietsen en verkochte fietsen terugroepen. De toezichthouder concludeerde na onderzoek dat in de afgelopen jaren honderden frames zijn gebroken. Babboe zou geen goed onderzoek hebben gedaan naar de oorzaken en geen maatregelen hebben genomen.

De NVWA-woordvoerder zegt dat het strafrechtelijk onderzoek enkele weken geleden is begonnen, “omdat er aanknopingspunten zijn dat dingen zijn achtergehouden”. Het bedrijf heeft zo het toezicht ondermijnd en “grote risico’s genomen met de veiligheid van mensen”, zegt hij. De NVWA waarschuwt opnieuw om de fietsen van types die onder de terugroepactie vallen niet te gebruiken. “Je brengt jezelf, maar ook andere weggebruikers in gevaar.”

Aan RTL Nieuws vertellen oud-medewerkers van Babboe hoe ze voorafgaand aan een inspectie van de NVWA kapotte frames in bestelbusjes verstoppen. RTL Nieuws beschikt ook over foto’s en geluidsopnames waaruit dat zou blijken.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Inlichtingen- en Opsporingsdienst (IOD) van de NVWA en het Openbaar Ministerie (OM), zegt de woordvoerder.

Babboe was donderdagavond niet bereikbaar voor commentaar. Aan RTL Nieuws had moederbedrijf Accell eerder op de dag wel een reactie gegeven. “Als deze nieuwe signalen uit 2019 kloppen, dan keuren we ook deze sterk af en nemen we daar afstand van”, klonk het bij de onderneming. “Inmiddels is het beleid en de praktijk dat we actief en transparant meewerken aan het NVWA-onderzoek.”

Het veiligheidsonderzoek naar alle Babboe-modellen is volgens de onderneming nog steeds niet helemaal afgerond. Mensen met een bakfiets van Babboe zouden rond Pasen meer duidelijkheid moeten krijgen over de modellen die het bedrijf moet terugroepen. Tot nu toe heeft Babboe alleen de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E teruggeroepen.

Minder bagageafhandelaars op Schiphol in de toekomst

DEN HAAG – Het aantal bedrijven dat bagage afhandelt op Schiphol wordt verlaagd naar drie. Dat heeft minister Mark Harbers donderdag besloten.

Op Schiphol zijn zes bedrijven actief in de afhandeling van bagage, vracht en post, dat zijn er relatief veel vergeleken met andere Europese luchthavens. Het hoge aantal bevordert concurrentie, maar kan ook negatieve gevolgen hebben voor de arbeidsomstandigheden van werknemers en de kwaliteit van de dienstverlening. Voorbeelden van deze negatieve gevolgen zijn de afgelopen jaren voor iedereen zichtbaar geworden.

Die negatieve gevolgen wil het ministerie met dit besluit tegengaan. Uit onderzoek in opdracht van het ministerie blijkt dat de markt voor afhandeling op Schiphol te klein is voor zo veel spelers en dat een beperking van het aantal afhandelaren de omstandigheden voor werknemers en de kwaliteit kan verbeteren.

“Het werd in 2022 voor iedereen duidelijk dat het niet goed ging met de bagageafhandeling op Schiphol. Dat moet anders”, zegt minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers. “Met dit besluit kunnen we een positieve verandering teweeg brengen op de luchthaven, voor zowel de passagiers als de werknemers die in de bagageafhandeling werken.”

Het besluit geldt alleen voor de bedrijven die bagage van passagiersvliegtuigen afhandelen. Op basis van reacties vanuit de sector die vorig jaar tijdens de consultatiefase opkwamen, is besloten de vrachtsector uit te zonderen. Een beperking van het aantal afhandelaren hier zou operationele en logistieke problemen kunnen veroorzaken. Er wordt wel naar alternatieve mogelijkheden gekeken om de omstandigheden ook in dit deel van de sector te verbeteren.

Ook de afhandeling van General Aviation, waar onder meer privévluchten en kleine toestellen voor rondvluchten onder vallen, wordt uitgezonderd van de beperking.

Nu het besluit definitief is, kan Schiphol beginnen met een Europese aanbesteding, wat naar verwachting ongeveer een jaar zal duren. Daarna volgt een overgangsperiode, waarin iedereen zich kan voorbereiden op de veranderende situatie.

Stoere IVECO S-WAY voorloper voor TDH

TDH

Transport Dienst Havelte, kortweg TDH is het bedrijf van Stoffel Poelsema en Wilbèr Zinger. Het bedrijf werd in 2018 opgericht met één truck, en breidde in 2020 uit naar twee trucks. Sinds kort rijdt Stoffel met het topmodel van IVECO, een S-WAY 6×2 trekker met 570 pk.

De beide trucks van TDH rijden voor Jansen Logistics uit Urk met verse vis en vlees. Stoffel: ,,We rijden vaak naar Denemarken en soms naar Zweden. De opleggers worden door ons naar Kopenhagen gereden, waar we deze omkoppelen met één van hun eigen auto’s. Zo nu en dan mogen we zelf door, dat zijn de echte “snoepreisjes”.

Het pendelen tussen Urk en de Deense hoofdstad zorgt voor veel kilometers. “Wij rijden elk zo’n 170.000 kilometer per jaar, en dat alles binnen de wettelijke rijtijden. Vooral ‘s nachts kun je prima doorrijden”, aldus Stoffel.

Uitstekende ervaringen met IVECO

Het merk IVECO was niet nieuw voor de beide vennoten. De twee ondernemers hebben bij vorige werkgevers al met IVECO trucks gereden, en Wilbèr heeft er zelfs meerdere bestuurd als eigenrijder.

“We hadden beide uitstekende ervaringen met dit merk en toen we op zoek gingen naar een nieuwe auto stond IVECO op ons lijstje. De IVECO S-Way is gewoon een hele mooie auto, en de aanbieding van Cornelis Bedrijfsauto’s was heel netjes. Wij wilden een mooie en complete auto op de weg zetten en dat is volgens mij goed gelukt”, aldus Stoffel.

750 liter brandstof

De IVECO S-Way is volledig luchtgeveerd en heeft de sterkste motor van IVECO, de Cursor 13 met 570 pk, zonder EGR. Verder is de truck voorzien van een sturende, liftbare voorloopas en diverse accessoires. Wij wilden zo groot mogelijke brandstoftanks, en dat is met 750 liter totale inhoud goed geslaagd. Aan de brandstoftank zit een verlengstuk, waardoor de AdBlue tank is weggewerkt. Aan de andere kant zit een kleinere brandstoftank, met ook daar een verlengstuk waar de demper achter schuil gaat. Verder werden er tussen de achterassen ‘strings’ gemaakt, en werd er een slangenrek achter de cabine geplaatst met tranenplaat. 

Diverse accessoires

De nieuwe IVECO S-Way werd uitgevoerd in de kleur ‘Yamaha Racing Blue’ wat volgens ons de truck een sjieke uitstraling geeft. Uiterlijk werd de truck verder opgetuigd met een LED lichtbak, een lampenbeugel op het dak met vier verstralers, en nog vier verstralers op een beugel voor de grille. Ook werden er hoekschildjes gemonteerd en in de bumper Deense dagrijlampen met daaronder IVECO spatlappen. Om het hele plaatje compleet te maken werden de wielen in dezelfde grijze kleur als de striping gespoten, met een zwarte naaf en een blauwe ring om de wielmoeren. Het resultaat mag beslist gezien worden!

Stoffel heeft inmiddels de eerste kilometers met zijn nieuwe IVECO erop zitten en de eerste ervaringen zijn bijzonder goed. “De truck is bijzonder comfortabel en hij trekt als een malle. Toch ziet het verbruik tijdens de eerste ritten er al goed uit. Kortom, ik ben erg blij met mijn nieuwe IVECO S-WAY.”

Vrachtwagen van de weg geraakt langs A73

A73 vrachtwagen van de weg

BEESEL – Op de A73 bij Beesel is donderdag aan het eind van de middag een vrachtwagen van de weg geraakt en in de berm beland.

Om een vluchtstrookafzetting te plaatsen, was een rijstrook dicht, meldt Rijkswaterstaat. Inmiddels is die weer open.

“We gaan na de spits bergen, zodat de vertraging niet verder oploopt richting Nijmegen”, aldus Rijkswaterstaat.

Vier dodelijke slachtoffers busongeval bij Leipzig zijn vrouwen

ongeval-Flixbus-A9-Leipzig

LEIPZIG – De vier dodelijke slachtoffers van het busongeval bij het Oost-Duitse Leipzig zijn vrouwen.

Het gaat om een Poolse, een Indonesische die in Berlijn woonde en een inwoonster van de deelstaat Beieren. De identiteit van de vierde vrouw kon nog niet worden vastgesteld, meldde de politie.

De dubbeldekker van de firma Flixbus raakte woensdagochtend van de autosnelweg en kwam op een zijkant terecht. De bus was op weg van Berlijn naar Zürich.

Justitie beschuldigt de 62-jarige chauffeur van onopzettelijke doodslag en het veroorzaken van lichamelijk letsel door nalatigheid.

Van de 54 inzittenden raakten er zes zwaargewond en 29 lichtgewond. De meeste passagiers zijn buitenlanders.

Frauderende cryptobaas Sam Bankman-Fried moet 25 jaar de cel in

Sam Bankman-Fried

NEW YORK -De oprichter van de failliete cryptobeurs FTX, Sam Bankman-Fried, moet 25 jaar de gevangenis in. Met dat vonnis is een rechter in New York gekomen in de zaak over de grote fraude rond het omgevallen cryptoplatform. De 32-jarige werd verdacht van het wegsluizen van 8 miljard dollar van klanten, wat het een van de grootste financiële fraudes ooit maakt.

Bankman-Fried werd in november al door een jury schuldig bevonden aan zeven aanklachten om fraude en samenzwering. De aanklagers eisten dat hij veertig tot vijftig jaar de cel in moest. Zijn advocaten betoogden echter dat een celstraf van slechts enkele jaren “passend” zou zijn.

Bankman-Fried richtte FTX in 2019 op en groeide in korte tijd uit tot een van de bekendste gezichten in de cryptowereld. Met FTX verdiende hij miljarden. Maar het handelsplatform viel in november 2022 om toen klanten niet meer bij hun geld konden. Later werd Bankman-Fried ervan beschuldigd klantentegoeden te hebben doorgesluisd naar investeringsfonds Alameda, waar hij ook oprichter van was, om er risicovolle investeringen mee te doen.

Geen spijt

De advocaat van de oud-topman had nog aangevoerd dat de FTX-klanten hun geld uiteindelijk niet echt kwijt waren. “Sam was geen meedogenloze financiële seriemoordenaar”, zo klonk het ook. Volgens zijn advocaat moest de gevallen cryptobaas als “onhandige wiskundenerd” worden gezien.

Maar de rechter wilde zich niet door die argumenten laten beïnvloeden. Hij wees erop dat Bankman-Fried eerder tijdens zijn getuigenis had gelogen en in het proces ook geen spijt had getoond.

Grote schokgolf

“Hij wist dat het verkeerd was”, benadrukte de rechter voordat hij de straf uitsprak. “Een dief die zijn buit meeneemt naar Las Vegas en met succes het gestolen geld inzet, heeft geen recht op korting op de straf door zijn winst uit Las Vegas te gebruiken om terug te betalen wat hij heeft gestolen.”

Een “sorry” van Bankman-Fried kwam donderdag pas, maar dat was te laat. Hij moet niet alleen de cel in, maar moet van de rechter ook miljarden terugbetalen aan gedupeerde partijen. In totaal gaat het om meer dan 11 miljard dollar. De oud-topman had eerder al aangegeven dat hij van plan was om in beroep te gaan tegen zijn veroordeling.

Het ineenstorten van FTX zorgde voor een grote schokgolf op de wereldwijde cryptomarkten. Na het bankroet verloor de bitcoin, de bekendste digitale munt, bijna een kwart van zijn waarde. De cryptowereld was al vaker opgeschrikt door onrust en schandalen. Later herstelde het vertrouwen van beleggers in cryptomunten wel weer.

Celstraf en rijontzegging voor veroorzaken dodelijk ongeluk Oudkarspel

ALKMAAR – De rechtbank Noord-Holland heeft een 30-jarige man veroordeeld tot een gevangenisstraf van 3 jaar en 9 maanden. In december 2021 veroorzaakte hij een ernstig verkeersongeluk in Oudkarspel.

Als gevolg van dit ongeluk kwam een 20-jarige inwoner van Noord-Scharwoude om het leven en raakten 3 andere personen gewond. Ook heeft de rechtbank de man een rijontzegging van vijf jaar opgelegd.

Op 12 december 2021 reed de verdachte met zijn bestelbus, na een cafébezoek, een groep van 5 fietsers van achter aan. Het ongeval gebeurde op de Voorburggracht in Oudkarspel, een smalle 30-kilometerweg. De 5 fietsers zijn met verwondingen, waarvan een aantal ernstig, naar het ziekenhuis afgevoerd. Eén van hen is later aan zijn verwondingen overleden.

De verdachte is na het ongeval doorgereden. Kort daarop is hij thuis aangehouden. Het bleek dat hij ruim driemaal de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn lichaam had. Onderzoek heeft uitgewezen dat de verdachte ten minste 54 kilometer per uur heeft gereden en dat hij, bij het naderen van de groep fietsers, niet heeft afgeremd.

Oordeel van de rechtbank

De rechtbank vindt dat de verdachte een aantal ernstige verkeersfouten heeft gemaakt en dat hij schuldig is aan het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval en (zwaar) letsel. De verdachte had te veel gedronken, heeft te hard gereden en heeft niet afgeremd bij het naderen van de groep fietsers. Vervolgens heeft hij de fietsers aangereden en is hij daarna doorgereden.

De verdachte heeft zich daarmee schuldig gemaakt aan zeer onvoorzichtig en onoplettend weggedrag. Als gevolg van zijn gedrag is iemand overleden en hebben 3 andere personen (deels) ernstige verwondingen opgelopen. De verdachte heeft aan de nabestaanden en aan de slachtoffers diep en onherstelbaar leed toegebracht.

De rechtbank realiseert zich dat het in zaken als deze onmogelijk is om een straf op te leggen die tegemoet komt aan de gevoelens van de nabestaanden en de slachtoffers. Geen enkele straf zal het enorme verdriet over het verlies van hun dierbare weg kunnen nemen.

Maar de rechtbank moet ook een straf opleggen die past bij het verwijt dat de verdachte kan worden gemaakt, waarbij niet uit het oog moet worden verloren dat de verdachte de gevolgen van zijn (zeer verwijtbare) rijgedrag nooit heeft gewild en dat deze ook voor hem grote consequenties hebben. De rechtbank vindt een gevangenisstraf van 3 jaar en 9 maanden passend. Na het uitzitten van zijn gevangenisstraf mag de verdachte 5 jaar geen voertuig meer besturen, met aftrek van de tijd dat hij na het ongeval zijn rijbewijs kwijt is geweest.

NPO trekt twee opgelegde boetes aan Ongehoord Nederland in

Ongehoord Nederland

HILVERSUM -De NPO heeft besloten de tweede en derde boete die werden opgelegd aan aspirant-omroep Ongehoord Nederland in te trekken. Dat heeft de NPO donderdag gemeld. Het besluit volgt uit de gesprekken tussen de NPO en Ongehoord Nederland over hoe de samenwerking binnen het bestel verder moet gaan.

De NPO vroeg eerder aan toenmalig staatssecretaris Gunay Uslu (Media) om de vergunning van ON! in te trekken. Maar Uslu wees dit verzoek af. Met het intrekken van de sancties wil de NPO Ongehoord Nederland “meer ruimte geven om aan de eisen te voldoen die aan alle publieke omroepen worden gesteld”.

ON! kreeg de tweede boete omdat de omroep volgens de NPO niet voldoende wilde samenwerken. De derde boete werd opgelegd omdat ON! volgens de NPO zich niet aan de journalistieke code van de NPO zou houden en onjuiste informatie zou verspreiden.

Reputatieschade

Voor dit vergrijp werd eerder al een eerste sanctie opgelegd aan ON!. Deze sanctie blijft wel staan. Het doel hiervan is “de rechter te laten oordelen over de reikwijdte van de bevoegdheid van de NPO bij het nemen van besluiten op grond van het artikel in de mediawet over onvoldoende bereidheid tot samenwerking bij het stelselmatig negeren van de Journalistieke Code”, meldt de NPO in een verklaring. Deze procedure ligt inmiddels bij de bestuursrechter.

De NPO beklemtoont te verwachten dat ON! zich aan de journalistieke code blijft houden en “een opstelling kiest die bijdraagt aan samenwerking met alle andere partijen binnen de publieke omroep”.

ON!-voorzitter Arnold Karskens laat donderdag weten dat het besluit “wederom bewijst hoe kansloos de missie van de NPO was om ON! uit het bestel te werken”. Hij spreekt van een “onterechte aanval van de NPO op onze omroep die tot grote reputatieschade heeft geleid en honderdduizenden euro’s aan juridische verdediging heeft gekost”.

LAATSTE NIEUWS

Blikseminslagen zorgen voor problemen op het spoor

EMMEN - Op verschillende plekken zorgen blikseminslagen zondagavond voor problemen op het spoor. Zo is een boom naast het spoor bij het Drentse Emmen...