Clicky

woensdag 8 mei 2024 - 08:06 uur
Home Blog Pagina 54

A73 mogelijk urenlang afgesloten na gekantelde vrachtwagen [+foto]

Gekantelde vrachtwagen

MALDEN -Door een gekantelde vrachtwagen met afval is de A73 van Maasbracht naar Nijmegen dicht tussen Haps en Malden. Het bergen is complex en de verwachting is dat de weg rond het middaguur pas kan worden vrijgegeven.

Vooral op de wegen rondom de afgesloten weg is het woensdagochtend druk.

Op bijvoorbeeld de N321 en de N324 bedroeg de vertraging tussen een half uur en drie kwartier, zegt een woordvoerder van de ANWB. Verkeer krijgt het advies om te rijden via Eindhoven over de A67, A2 en A50. Op de A50 is het volgens de ANWB ook druk, maar daar is het vaker drukker, geeft de woordvoerder aan.

De andere kant op, richting Maasbracht, is een rijstrook dicht omdat de vangrail beschadigd is geraakt. Dat zorgt voor een vertraging van zo’n drie kwartier. Omrijden kan via Eindhoven over de A50 en A2, aldus de ANWB.

Luchtvaartautoriteit onderzoekt weer mogelijk probleem bij Boeing

WASHINGTON – De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA opent opnieuw een onderzoek naar de werkwijze van Boeing, dit keer rond de productie van de 787 Dreamliner. Een klokkenluider beweert dat de vliegtuigfabrikant zijn zorgen over de veiligheid van de vliegtuigen negeerde, wat de FAA bevestigde na berichtgeving van The New York Times. Boeing verkeert al in een crisis door veiligheidszorgen rond de 737 MAX 9.

Boeing-ingenieur Sam Salehpour beweert dat de romp van de 787 Dreamliner zwakker kan worden omdat medewerkers handigheidjes gebruiken om verschillende onderdelen sneller aan elkaar te bevestigen. Ze deden dit om nieuwe exemplaren van het vliegtuig op tijd te kunnen afleveren. Salehpours zorgen over de risico’s van die aangepaste productiemethode zou Boeing hebben genegeerd.

Boeing zegt dat de klokkenluider “onjuiste” beweringen doet die geen recht doen aan “het uitgebreide werk dat Boeing heeft gedaan om de kwaliteit en langdurige veiligheid van het vliegtuig” te garanderen. Tegen The New York Times erkent de fabrikant wel het productieproces te hebben aangepast.

Uit hun schema

Het is niet voor het eerst dat er zorgen zijn rond de 787 Dreamliner. Tussen mei 2021 en augustus 2022 mocht Boeing dit type vliegtuig niet leveren aan klanten vanwege meerdere productiefouten.

Begin dit jaar zorgde een opmerkelijk incident met een 737 MAX 9 van Alaska Airlines voor grote zorgen over de veiligheid van die Boeing-toestellen. Een deurpaneel liet tijdens een vlucht los, maar er vielen geen gewonden. Later bleek dat bepaalde bouten niet goed waren aangedraaid. Openbaar aanklagers zijn een strafrechtelijk onderzoek begonnen na het ongeluk.

De Boeing 737 MAX en 787 Dreamliner behoren tot de belangrijkste modellen van de Amerikaanse fabrikant. Door alle veiligheidszorgen levert Boeing veel trager vliegtuigen af aan klanten, waardoor sommige luchtvaartmaatschappijen aankomende zomer vluchten uit hun schema moeten halen. In het eerste kwartaal van 2024 daalde het aantal afgeleverde jets tot het laagste niveau sinds medio 2021.

Ambtenaar aangehouden voor verkopen kentekeninformatie

DEN HAAG – De Rijksrecherche heeft maandagochtend 8 april een medewerker van de gemeente Meierijstad aangehouden. De 33-jarige man wordt ervan verdacht dat hij tegen betaling kentekeninformatie leverde.

Het onderzoek begon nadat er bij de Rijksrecherche informatie was binnengekomen over de ambtenaar. De man zou tegen betaling informatie waarover hij vanwege zijn werk kon beschikken leveren aan derden.

Het zou gaan om kentekeninformatie en informatie over tenaamstellingen. Hoe vaak dit precies is voorgekomen is onderwerp van onderzoek.

In de zaak is maandag ook een 33-jarige man uit Tilburg aangehouden. Hij zou samen met ambtenaar betrokken zijn bij de handel en als een soort tussenpersoon voor afnemers hebben gefungeerd. Deze man is dinsdag na verhoor in vrijheid gesteld. Hij blijft verdachte in de zaak. De ambtenaar zit nog vast.

BBB’er laat EU-klimaatdoel 2050 in verkiezingsdebat los

BRUSSEL – BBB steunt de Europese afspraak niet om in 2050 klimaatneutraal te zijn, zegt de nummer twee van de partij voor de Europese verkiezingen. Dat doel zou “niet realistisch” zijn.

De Europese Unie heeft vastgelegd dat de EU tegen 2050 de uitstoot van broeikasgassen zo moet terugdringen dat zij evenveel opneemt als uitstoot. Dat moet voorkomen dat de aarde nog verder opwarmt en het klimaat uit het lood schiet. Dat streven kreeg eerder ook steun van BBB.

Maar klimaatneutraliteit in 2050 is “niet haalbaar en betaalbaar”, stelde kandidaat-Europarlementariër Jessika van Leeuwen dinsdag in een verkiezingsdebat in aanloop naar de verkiezingen van juni. Ze pleit voor “realistische doelstellingen” die geen “draconische maatregelen” vergen.

Geen steun in senaat voor verhoging minimumloon, BBB stemt tegen

DEN HAAG – De extra verhoging van het minimumloon die de Tweede Kamer halverwege dit jaar wilde doorvoeren, gaat niet door. BBB zal volgende week tegen het wetsvoorstel stemmen, bevestigt fractievoorzitter Ilona Lagas na een bericht van de NOS. Daarmee is er in de senaat geen meerderheid.

Het voorstel om het wettelijk minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen met 1,2 procent extra te verhogen, werd vorige maand met een ruime meerderheid aangenomen in de Tweede Kamer, mede dankzij steun van de PVV. Maar de partijen die toen tegen stemden, waaronder ook BBB, hebben samen wél een meerderheid in de Eerste Kamer.

BBB sprak eerder al de vrees uit dat een verdere stijging van het minimumloon ondernemers op te hoge kosten jaagt en banen in gevaar kan brengen. Ook wees de partij op de hoge kosten voor de schatkist als gevolg van de meestijgende uitkeringen.

Tekort

Initiatiefnemer Tom van der Lee, Tweede Kamerlid voor GroenLinks-PvdA, noemt de aangekondigde tegenstem van BBB “een verschrikkelijk foute keuze”. Hij vindt het “echt een schande” dat de partij daarmee de laagstbetaalde mensen “plotseling met een fors koopkrachtverlies opzadelt”.

Het minimumloon is de afgelopen jaren flink gestegen, ook bovenop de reguliere correctie voor de inflatie. Desondanks komen veel mensen met laagbetaalde banen nog altijd honderden euro’s per maand tekort, concludeerde vorig jaar een commissie die onderzoek deed naar de toereikendheid van het sociaal minimum. Een van de aanbevelingen was een verdere verhoging van het minimumloon.

ILT ontdekt druppellekkage van tankwagen met salpeterzuur

Druppellekkage Salpeterzuur
Foto: ILT

ZWOLLE – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleerde dinsdagmiddag in Zwolle een tankwagen die was beladen met salpeterzuur 53% (UN 2031).

Toen een druppellekkage achter de schotel werd vastgesteld, is de tankwagen direct op een vloeistofdichte vloer geplaatst.

Foto: ILT

De lading zal worden overgepompt in een andere tankwagen.

Jumbo: vervolging oud-topman Van Eerd zonder gevolgen voor bedrijfsvoering

VEGHEL – De beslissing van het Openbaar Ministerie om de voormalige topman van Jumbo te vervolgen, heeft geen gevolgen voor de bedrijfsvoering van de supermarktketen. “De zaak heeft betrekking op Frits van Eerd persoonlijk”, benadrukt een woordvoerder van Jumbo.

Eerder op dinsdag werd bekend dat het OM Van Eerd “in ieder geval” vervolgt voor niet-ambtelijke corruptie en valsheid in geschrifte. Mogelijk komen daar nog verdenkingen van witwassen bovenop, maar daar loop nog onderzoek naar.

“Frits is sinds september 2022 niet meer actief betrokken bij de aansturing van Jumbo. Dit besluit van het OM heeft dan ook geen consequenties voor de bedrijfsvoering van onze onderneming. Uiteraard volgen wij het verloop van de zaak met grote belangstelling en we hopen voor Frits dat er snel een einde komt aan deze onzekere periode”, reageert het supermarktenconcern.

Jumbo liet naar aanleiding van de aanhouding van Van Eerd in 2022 een juridisch en forensisch onderzoek doen binnen het bedrijf. “Hieruit zijn geen strafbare feiten of onregelmatigheden binnen Jumbo naar voren gekomen”, stelt Jumbo.

Rotterdammers krijgen 4,5 jaar cel voor omkopen agent en drugshandel

UTRECHT – Twee Rotterdammers van 32 en 38 jaar zijn door de rechtbank Midden-Nederland veroordeeld tot 4,5 jaar gevangenisstraf. Het tweetal kocht meerdere malen een politieagent om in ruil voor vertrouwelijke politie-informatie. Ook zijn de mannen veroordeeld voor het handelen in drugs.

Via accounts op EncroChat en SkyECC namen de verdachten tussen 2018 en 2020 veelvuldig contact op met een politieagent, die in 2020 werd veroordeeld tot 4 jaar cel voor het doorspelen van informatie uit politiesystemen aan criminelen. Met deze accounts verstuurden zij versleutelde berichten naar de PGP-telefoon van de agent.

Uit zowel de verklaring van de agent als de ontcijferde berichten bleek dat de 38-jarige verdachte aan de agent doorgaf welke informatie hij uit het systeem moest halen in ruil voor geld. De 32-jarige verdachte kwam de informatie vervolgens bij de agent ophalen en gaf hem hiervoor het beloofde geld.

De informatie die de omgekochte agent deelde met de mannen bestond uit persoons-, adres- en kentekengegevens. Deze informatie had te maken met de mogelijke daders van een ripdeal en hield verband met de martelkamers in de Wouwse Plantage. Kort na het opvragen van de politie-informatie werden een woning en een bedrijfspand aan de gedeelde adressen beschoten.

Uit de ontcijferde berichten kwam ook naar voren dat de mannen actief waren in de drugshandel. Zo vond er op 8 juni 2020 een chatgesprek plaats waaruit bleek dat de 38-jarige man een kilo cocaïne heeft verkocht.

Ook werd in de chatberichten gesproken over enorme bedragen, Panama, Colombia, Bolivia en de mogelijke inkoop van grote partijen drugs. De 32-jarige man handelde ook in drugs en had daarnaast 8 kilo cocaïne en 205 gram heroïne in zijn bezit.

De rechtbank krijgt op basis van het dossier de indruk dat de 38-jarige man opereerde als een informatiemakelaar voor criminelen en een achterliggende criminele organisatie, terwijl hij de 32-jarige medeverdachte als loopjongen inzette. Het omkopen van politieagenten is een ernstig strafbaar feit, want het belemmert een goede uitvoering van overheidstaken en levert een bedreiging op voor de integriteit van de politie als organisatie. Met name de lange duur, het systematische karakter en de grote gevolgen van de omkoping acht de rechtbank zeer ernstig.

De officier van justitie eiste vorige maand 9 jaar cel voor de 38-jarige man en 5,5 jaar cel voor de 32-jarige man. De rechtbank komt voor de omkoping van de agent en de drugshandel tot een gevangenisstraf van 4,5 jaar voor beide verdachten. De rechtbank heeft bij het bepalen van de straf onder andere rekening gehouden met de strafmaat in soortgelijke zaken. Ook acht de rechtbank de drugshandel van de 38-jarige man in mindere mate bewezen dan de officier, waardoor de straf lager uitvalt dan geëist.

ILT: Vliegveiligheid vraagt continue aandacht

Luchtvaart Nederland

DEN HAAG – De Nederlandse luchtvaart voldoet aan strenge internationale eisen, waardoor het een van de veiligste vormen van vervoer is. Wel ziet de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) uitdagingen waarop de sector actie moet ondernemen om de veiligheid op een hoog niveau te houden.

Met als belangrijkste aandachtspunten de beschikbaarheid van bekwaam personeel en het lage risicobewustzijn bij een grote groep dronegebruikers. En als het gaat om de leefomgeving constateert de ILT dat de geluidshinder die omwonenden van Schiphol ervaren toeneemt, ondanks een stillere vloot. Daarnaast blijkt uit onderzoek van de ILT dat aannames over de uitstoot van zwaveldioxide niet overeenkomen met de werkelijkheid. Dit staat in de 1e Staat van de luchtvaart die vandaag door Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat is aangeboden aan de Tweede Kamer.

Karin Visser, directeur Luchtvaartautoriteit: “De Staat van de luchtvaart wordt een jaarlijkse trendrapportage waarmee de ILT laat zien hoe het gaat met de veiligheid en de duurzaamheid op en rond Schiphol, luchthavens van nationale betekenis en de brede luchtvaart. De Staat van de luchtvaart beschrijft de feiten, reflecteert op ontwikkelingen en signaleert. Zo wil de inspectie bijdragen aan het verbeteren van de veiligheid en duurzaamheid op en rond onze luchthavens.”

Personeelstekorten vergen scherpere keuzes

Veiligheid hangt niet alleen af van het voldoen aan strenge wettelijke en technische eisen en het inventariseren van (potentiële) risico’s. De menselijke factor is ook van grote invloed en bij een te hoge werkdruk ligt menselijk falen op de loer. Het tekort aan vakbekwaam personeel – zoals onderhoudstechnici, luchtverkeersleiders, piloten en medewerkers grondafhandeling – is het gevolg van de coronacrisis, concurrentie op de arbeidsmarkt, vergrijzing en de veeleisendheid van werken in de luchtvaart. De personeelskrapte kan leiden tot een hogere werkdruk en de veiligheid(scultuur) onder druk zetten. Luchtvaartbedrijven moeten transparant zijn over de effecten van personeelstekorten op hun activiteiten en over de keuzes waar zij voor staan om de veiligheid blijvend te waarborgen.

Meer hinder Schiphol ondanks stillere vloot

Er lopen verschillende initiatieven om de geluidshinder te verminderen, zoals bijvoorbeeld vlootvernieuwing. Maar ondanks de inzet van stillere toestellen, ervaren omwonenden van Schiphol meer geluidshinder. Het verminderen van geluid door vliegtuigen leidt dus niet automatisch tot het terugdringen van geluidshinder. Uit onderzoek van de ILT blijkt dat er een relatie is tussen bepaalde vliegtuigtypen en de gemelde hinder van omwonenden. De inspectie constateert dat de sector mogelijkheden onbenut laat om geluidsbelasting en -hinder sneller terug te dringen. Hierbij kan worden gedacht aan het tijdstip van de vlucht en het type vliegtuig (grootte en gewicht, vracht of passagiers, aantal motoren). Daarnaast kan een sterkere differentiatie van haventarieven luchtvaartmaatschappijen nog meer stimuleren om hun stillere vrachtvliegtuigen in te zetten op Schiphol.

Laag risicobewustzijn bij dronegebruikers

Het aantal drones in Nederland is in 2023 sterk toegenomen. Er zijn geen harde cijfers over hoeveel drones daadwerkelijk in gebruik zijn. Als een drone bijvoorbeeld als speelgoed kan worden aangemerkt, dan is de bezitter niet verplicht om zich te registreren bij de RDW. Dronegebruikers lijken niet altijd goed te weten waar ze wel of niet met hun drone mogen vliegen. Daarom vliegen ze regelmatig in gebieden waar ze in botsing kunnen komen met ander luchtverkeer of een risico kunnen vormen voor personen op de grond. Het lijkt met name te gaan om dronevluchten in de categorie Open. De aanpak van het probleem is lastig, omdat deze groep gebruikers divers is en meestal niet georganiseerd. Meer samenwerking tussen sectorpartijen en overheidsinstanties zoals gemeentes, Rijksoverheid en politie is daarom nodig.

Naleving norm zwaveldioxide leidt niet tot minder uitstoot

Zwaveldioxide is genormeerd omdat de uitstoot hiervan slecht is voor mens en milieu. De uitstoot van zwaveldioxide blijft binnen de normwaarden van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol. Wel blijkt uit onderzoek van de ILT dat aannames in het rekenvoorschrift voor de zwaveldioxide-uitstoot niet overeenkomen met de werkelijkheid. De ILT constateert, net als vorig jaar, dat de huidige norm niet aanzet tot vermindering van de zwaveldioxide-uitstoot. Hiervoor zou een aanpassing van de systematiek nodig zijn.

Achteraf betalen leidt volgens banken te snel tot problemen

Visa

AMSTERDAM -De optie om achteraf te betalen bij het online winkelen leidt te snel tot financiële problemen, zegt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) over onderzoek hiernaar van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

De NVB is bezorgd over het stijgende aantal transacties waarbij achteraf betaald wordt en over het feit dat minderjarigen massaal de leeftijdscontroles van aanbieders van deze diensten, zoals Klarna, omzeilen.

De banken vinden het onacceptabel en willen dat snel meer actie komt om financieel kwetsbare groepen te beschermen.

Zo krijgt 13 procent van de mensen die gebruikmaken van de optie om achteraf betalen te maken met aanmaningskosten en wordt 4 procent zelfs overgedragen aan een incassobureau. Bij elkaar zijn dat duizenden gevallen per jaar.

Voormalig Jumbo-topman Frits van Eerd door OM vervolgd voor corruptie en valsheid in geschrifte

Frits van Eerd

GRONINGEN -Frits van Eerd, de voormalige topman van Jumbo, wordt “in elk geval vervolgd” voor corruptie en valsheid in geschrifte. Mogelijk vervolgt het Openbaar Ministerie hem ook nog voor witwassen, maar het onderzoek daarnaar loopt nog.

De autoriteiten deden in september 2022 een inval in het huis van Van Eerd in Heeswijk-Dinther, in het kader van een onderzoek naar witwassen waarbij de oud-coureur Theo E. hoofdverdachte is. Die laatste maakte zich volgens het OM schuldig aan belastingfraude, valsheid in geschrifte en niet-ambtelijke corruptie.

Het onderzoek naar Van Eerd, die het OM beschrijft als “een 57-jarige man uit Bernheze”, is nog niet geheel afgerond. In ieder geval zeggen de aanklagers duidelijke aanwijzingen te hebben voor niet-ambtelijke corruptie.

De advocaten van Van Eerd beklagen zich erover dat het OM ongeveer een jaar na diens arrestatie pas vertelde wat de verdenkingen precies waren. “Dit betreft immers een geheel andere verdenking dan de verdenking van witwassen en valsheid in geschrifte op grond waarvan de cliënt in september 2022 is gehoord”, reageren ze in een persbericht. “De verdediging stelt dan ook vast dat van de verdenking op grond waarvan de cliënt in september 2022 is aangehouden, niets meer over is”, voegen ze toe.

Bij de doorzoekingen zegt het OM belastend bewijs en een groot geldbedrag in beslag te hebben genomen. Het Financieele Dagblad schreef in 2022 dat in het huis van Van Eerd honderdduizenden euro’s aan cash werden aangetroffen. Volgens advocaten van de voormalige supermarktbestuurder kon hij aantonen dat het geld niet uit een misdrijf afkomstig was.

Van Eerd keerde niet meer terug in het bestuur van Jumbo nadat zijn arrestatie bekend was geworden. Ton van Veen, voormalig financieel directeur en commissaris bij de supermarktketen, volgde hem op als hoogste leidinggevende.

Vier andere verdachten krijgen een strafbeschikking aangeboden van het OM. Dat zijn straffen, bijvoorbeeld boetes, die het OM kan opleggen zonder dat daar een rechter aan te pas hoeft te komen. Het onderzoek naar een aantal andere verdachten is geseponeerd.

‘Nachtsluiting Schiphol maakt vliegen duurder, impact op verminderen overlast onduidelijk’

SCHIPHOL -Een nachtsluiting op Schiphol zorgt ervoor dat vliegen duurder wordt. Ook maakt een nachtslot Nederland minder goed bereikbaar en economisch minder aantrekkelijk. Of zo’n ingrijpende maatregel ook daadwerkelijk de overlast die omwonenden ervaren vermindert, is daarbij onduidelijk. Volgens Transavia moet het terugdringen van de hinder het doel zijn en niet krimp van de luchthaven.

Transavia maakt momenteel gebruik van een derde van de nachtslots op Schiphol. De mogelijkheid om ’s ochtends vroeg te vertrekken en ’s avonds laat weer terug te kunnen keren, maakt dat de luchtvaartmaatschappij de vliegtuigen zo optimaal mogelijk kan inzetten. Door drie keer per dag heen en weer te vliegen blijft vliegen voor een grote groep Nederlanders bereikbaar.

Transavia begrijpt de noodzaak van het terugbrengen van de overlast van vliegen, zowel ’s nachts als overdag. Daar worden dan ook miljarden in geïnvesteerd. De komende jaren wordt de volledige vloot van Transavia vernieuwd. De nieuwe vliegtuigen zijn aanmerkelijk schoner en stiller. Deze zomer zal een vijfde van de nachtvluchten van Transavia al door de nieuwste vliegtuigen worden uitgevoerd.

Negatieve effecten

Onderzoek wijst uit dat de meeste overlast wordt ervaren tussen 22.00 en 23.00 uur ’s avonds en 06.00 en 07.00 uur ’s ochtends. Als Schiphol ’s nachts op slot gaat, dan verhuizen die nachtvluchten juist naar die tijdstippen en ontstaat er voor omwonenden meer hinder. Verder wordt met een nachtsluiting het verbindingennetwerk van Schiphol en daarmee het vestigingsklimaat van Nederland verder onder druk gezet.

Een nachtsluiting betekent ook het einde voor Transavia in de huidige vorm, ondanks dat door de luchtvaartmaatschappij overduidelijk wordt voldaan aan een behoefte. Mensen willen reizen. Met een nachtslot wordt de bestaanszekerheid van duizenden medewerkers van Transavia op het spel gezet, los nog van het aantal mensen dat indirect een baan dankt aan de luchtvaartmaatschappij. De impact op werkgelegenheid in de hospitality industrie, hotels, taxi’s en reisagenten zal groot zijn. Ook op de luchthavens als Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport heeft het impact als Transavia daar niet meer vanaf vliegt. Het is niet voor niets dat luchtvaartvakbonden dinsdag het belang van nachtvluchten op Schiphol hebben benadrukt.

Om tot een toekomstbestendig en voorspelbaar beleid te komen is het goed dat de luchtvaartsector, de overheid en andere belanghebbenden samenwerken om tot innovatieve oplossingen te komen die de koers om schoner, stiller en zuiniger te vliegen ondersteunen. Een nachtsluiting is een drastische maatregel waarbij op dit moment te weinig oog is voor de negatieve impact van zo’n stap.

EU opent onderzoek naar Chinese inmenging bij energietransitie

BRUSSEL – De Europese Commissie opent een onderzoek naar vermeende Chinese inmenging bij windprojecten in onder andere Spanje, Griekenland en Frankrijk. Dat gaat Eurocommissaris Margrethe Vestager voor Mededinging aankondigen.

De commissie is bang dat Chinese betrokkenheid bij Europese groene initiatieven leidt tot oneerlijke concurrentie.

Chinese bedrijven die zich inmengen bij Europese bedrijven, door bijvoorbeeld overnamebiedingen te doen, zouden volgens de Europese Commissie mogelijk staatssteun van China ontvangen. Dat kan leiden tot concurrentievoordelen die volgens de EU oneerlijk zijn.

De commissie deed eerder al grootschalig onderzoek naar biedingen van Chinese bedrijven op een Roemeens zonnepark en een bod van 610 miljoen euro op een Bulgaarse aanbesteding voor de bouw van een spoornetwerk. Het bod op de Bulgaarse aanbesteding werd ingetrokken na de onderzoeksaankondiging.

Zakenman Guido Dumarey doet concurrerend bod op Van Hool en belooft meer banenbehoud

Van Hool

BRUSSEL – Zakenman Guido Dumarey wil net als industrieconcern VDL de bussendivisie van het failliete Van Hool uit België overnemen. Daarbij belooft hij “zeker een derde meer jobs te behouden”, zei de Belgische ondernemer tegen Radio 1.

Maandag werd bekend dat het Nederlandse VDL samen met trailerfabrikant Schmitz Cargobull het bankroete bussenbedrijf wil overnemen.

Nu is naar buiten gekomen dat Dumarey samen met de Amerikaanse dealer van Van Hool-bussen, ABC, een concurrerend bod heeft gedaan.

Dumarey zei op de Belgische radio dat er ongeveer duizend banen behouden kunnen blijven in Koningshooikt, de thuisplaats van Van Hool.

Bij het bod van VDL zouden 650 tot 950 banen behouden blijven. Voor het plan zegt de zakenman, die bekendstaat als ‘bedrijvendokter’, steun te hebben van twee banken.

Weer pro-Palestinademonstratie op publieke tribune Tweede Kamer

pro-Palestijnse demonstratie in Tweede Kamer

DEN HAAG -Het wekelijkse vragenuur in de Tweede Kamer is opnieuw onderbroken door een pro-Palestijnse demonstratie op de publieke tribune. Begin vorige maand gebeurde dat ook al. Dat leidde toen tot afkeurende reacties bij de meeste partijen. De demonstranten zwaaiden onder meer met een Palestijnse vlag en schreeuwden leuzen. Meerdere actievoerders werden weggesleept door de beveiliging.

XR Justice Now! heeft de actie in een persbericht opgeëist. Dat is ook bevestigd door een van de aanwezige demonstranten. Het gaat hier om een vertakking van klimaatactiegroep Extinction Rebellion die zich laat horen over de “manier waarop de wereld in elkaar zit”, staat te lezen op de website. “We blijven terugkomen totdat onze eisen zijn ingewilligd”, schrijft de groep, die ook achter de demonstratie van maart zegt te zitten.

De zes demonstranten riepen leuzen als “Nederland financiert, Israël bombardeert”, “ceasefire now” en “free free Palestine”. Na verwijdering van de publieke tribune vervolgden ze buiten de zaal kort hun protest door te gaan zitten en leuzen te roepen. Vervolgens werden ze afgevoerd door de beveiliging.

Een groep van ongeveer twintig actievoerders blokkeerde de ingang van het parlementsgebouw. Na ongeveer een uur zijn de demonstranten die niet vrijwillig vertrokken, verwijderd door de politie. Ook op het plein voor de Tweede Kamer staan demonstranten met spandoeken. Een actievoerder draagt een bord met de tekst: “antisemitisme+genocide=zionisme”. Een ander zei eerder niet antisemitisch te zijn.

“Wij eisen dat de regering zich neerlegt bij de uitspraak van het Gerechtshof in Den Haag om leveringen van F35-onderdelen aan Israël te stoppen”, zegt een woordvoerder van de demonstranten. XR Justice Now! roept daarnaast op tot een permanent staakt-het-vuren in Gaza en vraagt om economische en diplomatieke sancties tegen Israël.

Na het incident begin maart is de beveiliging flink opgeschroefd. Kamervoorzitter Martin Bosma beloofde strenger te handhaven op de huisregels van de Kamer, bijvoorbeeld dat het niet toegestaan is om vlaggen of spandoeken mee naar binnen te nemen. Bovendien was met burgemeester Jan van Zanen van Den Haag afgesproken dat de politie actievoerders zonder zijn tussenkomst uit het pand mag verwijderen.

LAATSTE NIEUWS