Clicky

maandag 22 september 2025 - 02:44 uur
Home Blog Pagina 53

Walibi trekt omstreden reclamespotje helemaal terug

BIDDINGHUIZEN – Attractiepark Walibi Holland trekt een omstreden reclamespotje voor een Halloweenevenement definitief terug.

Het bedrijf zei eerder dat het spotje na zondag weer te zien zou zijn, maar nu kiest het park ervoor om het filmpje helemaal niet meer te tonen.

In de video is te zien dat enkele enge figuren geld bieden op een vrouw. De vrouw verdwijnt daarna in een shredder. Op de video kwam veel kritiek. Zo zei WOMEN Inc.: “We weten dat er in Nederland elke acht dagen een vrouw wordt vermoord omdat ze vrouw is. Femicide is een nationale noodsituatie, geen marketingtruc.”

Walibi zegt dat de beelden “in de huidige maatschappelijke context gevoelig kunnen liggen”. Ook zegt het attractiepark het te “betreuren dat sommige mensen zich hierdoor gekwetst of ongemakkelijk hebben gevoeld”. “Uit respect voor deze gevoelens en rekening houdend met de recente gebeurtenissen hebben wij besloten de commercial definitief terug te trekken uit al onze communicatie.”

Politie zoekt twee vrachtwagenchauffeurs na dodelijke aanval in Zeebrugge [+foto’s&video]

ZEEBRUGGE – De Belgische politie is op zoek naar twee mannen die mogelijk als vrachtwagenchauffeurs werkzaam zijn, in verband met een dodelijke aanval in de havenplaats Zeebrugge. Op vrijdagavond 22 augustus rond 22.15 uur werd een man in de Mercatorstraat aangevallen. Het slachtoffer overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

Signalementen verdachten

De eerste verdachte is stevig gebouwd, heeft een kaalgeschoren hoofd en een tatoeage aan de binnenzijde van zijn rechteronderarm. Tijdens de aanval droeg hij een blauw T-shirt, een blauwe korte broek en donkere Crocs.

Verdachte 1

De tweede verdachte is normaal gebouwd en heeft kort donker haar met kalende haarlijn, een snor en een sikje. Hij droeg een blauwe trui van Adidas, een zwarte korte broek en zwarte slippers. Daarnaast had hij een zwarte rugzak van Nike bij zich.

Verdachte 2

Mogelijke link met transportsector

Volgens de politie zouden de twee verdachten mogelijk vrachtwagenchauffeurs uit Oost-Europa zijn. Getuigen die meer informatie hebben over de identiteit of verblijfplaats van de mannen, worden dringend verzocht zich te melden.

[tekst gaat verder onder video]

Oproep politie

Informatie kan binnen België worden doorgegeven via het gratis telefoonnummer 0800-30 300. Vanuit het buitenland kan gebeld worden naar 0032 2 554 44 88.

Sinds de verspreiding van het opsporingsbericht zondagmiddag zijn inmiddels een 30-tal tips binnengekomen. Elke tip wordt onderzocht door de Federale Gerechtelijke Politie (FGP) West-Vlaanderen.

Het onderzoek, onder leiding van de onderzoeksrechter, loopt intussen volop verder. Zo was er gisteren een buurtonderzoek op de vrachtwagenparkings in Zeebrugge en worden camerabeelden verder geanalyseerd.

Het opsporingsbericht werd ook via Europol verder verspreid.

Duitsland bereidt wet voor: nieuwe app moet inboeken van maut vergemakkelijken

BERLIJN – Het Duitse ministerie van Verkeer heeft een wetsontwerp gepresenteerd dat het mogelijk moet maken om de maut voortaan ook via een smartphone-app te boeken. Naast de bestaande automatische (via On-Board Unit) en handmatige inboekingsmogelijkheden komt er zo een derde optie: een deels geautomatiseerd systeem dat gebruikmaakt van de GPS-gegevens van een mobiel apparaat.

Volgens het conceptwetsvoorstel kan een vrachtwagenchauffeur tijdens de rit de trajecten direct via de app registreren. De controle vindt plaats door middel van kentekenherkenning. Een On-Board Unit in het voertuig is hierbij niet langer nodig.

Het ministerie verwacht dat deze methode vooral voor gelegenheidsgebruikers en bedrijven zonder vaste OBU aantrekkelijk wordt, omdat vooraf boeken van een vaste route dan niet meer nodig is.

CO₂-klassen opnieuw bepalen

Het wetsontwerp bevat daarnaast bepalingen om Europese richtlijnen door te voeren. Voertuigen die in CO₂-emissieklasse 2 of 3 zijn ingedeeld, moeten voortaan elke zes jaar na eerste toelating opnieuw worden beoordeeld en eventueel opnieuw geclassificeerd worden. Hiermee volgt Duitsland de Europese regels uit Richtlijn (EU) 2022/362.

Strengere regels voor voertuigapparatuur

Verder wordt vastgelegd dat de exploitant van het mautsysteem verplicht is om het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) op verzoek een lijst te verstrekken van geblokkeerde voertuigapparaten, inclusief het kenteken en de reden van blokkade. Tot nu toe gold deze verplichting alleen voor EETS-aanbieders.

Kosten en uitvoering

Voor transporteurs en chauffeurs levert de wetswijziging volgens het ministerie geen extra bureaucratie op. De app zal gratis beschikbaar zijn. De overheid verwacht zelfs een lastenverlichting voor de sector, omdat het systeem gebruiksvriendelijker is dan de huidige handmatige boekingen via website of terminal.

Voor de overheid zelf brengt de invoering van de benodigde IT-koppelingen een eenmalige investering van circa 430.000 euro met zich mee. Het wetsvoorstel moet op 1 december 2025 in werking treden.

Verkeersboete voor met vrachtwagen door rood licht rijden vernietigd, ondanks te laat bezwaar maken

UTRECHT – De rechtbank Midden-Nederland heeft een boete van € 280 voor het door rood rijden met een vrachtwagen vernietigd. De kantonrechter oordeelde dat het beroep van het transportbedrijf, hoewel te laat ingediend, toch ontvankelijk was. Ook vond de rechter dat niet bewezen kon worden dat de chauffeur daadwerkelijk door rood reed.

Termijnoverschrijding verschoonbaar

De boete was opgelegd na een verkeerscontrole op 25 oktober 2023, omdat een vrachtwagen van het bedrijf een rood verkeerslicht zou hebben genegeerd. Het beroep bij de officier van justitie werd aanvankelijk niet-ontvankelijk verklaard, omdat het te laat was ingediend.

De kantonrechter paste echter de lijn van de hoogste bestuursrechters toe, waarin meer maatwerk wordt gevraagd bij bestraffende sancties. In dit geval had de Engelstalige chauffeur de uiterste datum voor betaling verward met de datum voor het instellen van beroep. Toen hij zijn vergissing ontdekte, stelde hij direct alsnog beroep in. De termijnoverschrijding van ruim een week werd daarom verschoonbaar geacht.

Onzekerheid over roodlichtovertreding

Bij de inhoudelijke beoordeling keek de rechter naar de foto’s van de roodlichtcamera. Daarop was te zien dat het verkeerslicht voor rechtdoor rood stond en dat de rijstrook voor rechtsaf groen licht gaf. De foto’s waren donker en lieten onduidelijkheid zien over de exacte positie van de vrachtwagen.

De chauffeur verklaarde dat hij rechtsaf sloeg richting het bedrijf, dat direct naast het kruispunt ligt. Volgens de kantonrechter is dit aannemelijk. Mogelijk heeft de vrachtwagen de detectielussen voor rechtdoor geactiveerd door een te ruime bocht te nemen. Omdat niet vaststaat dat de chauffeur daadwerkelijk door rood reed, krijgt hij het voordeel van de twijfel.

Uitspraak

De rechtbank verklaarde het beroep gegrond, vernietigde de beslissing van de officier van justitie én de oorspronkelijke boete. Het te veel betaalde bedrag moet aan het bedrijf worden terugbetaald.

Meerdere fietsen van wielerploeg Visma – Lease a Bike uit vrachtwagen gestolen

Foto: Team Visma Lease a Bike | X

LIMONE PIEMONTE – Tijdens de Vuelta zijn meerdere fietsen gestolen uit de vrachtwagen van Visma – Lease a Bike. Dat heeft het Nederlandse team bekendgemaakt.

Dat gebeurde enkele uren nadat de Deense kopman Jonas Vingegaard de tweede etappe op Italiaanse bodem had gewonnen. De politie is een onderzoek gestart.

Vingegaard was zondag ondanks een val de beste in de etappe van Alba naar Limone Piemonte met finish bergop. Hij nam ook de leiding in het algemeen klassement over.

De 28-jarige Vingegaard is ook de grote favoriet voor de eindoverwinning.

Op maandag wordt de derde etappe op Italiaans grondgebied verreden over 134,6 kilometer van San Maurizio Canavese naar Ceres. Daarbij verschijnen Axel Zingle (Visma – Lease a Bike) en Jorge Arcas (Movistar) niet meer aan de start, nadat ze op zondag net als Vingegaard betrokken waren geweest bij een valpartij.

Rechtbank: ontslag op staande voet teamleider transportbedrijf terecht na grootschalige diefstal kratten

lege kratjes
Foto: Adobe Stock | v_sot

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft geoordeeld dat het ontslag op staande voet van een warehouse-supervisor bij een groot transportbedrijf terecht was. Hoewel niet is gebleken dat de man zelf actief betrokken was bij de grootscheepse diefstal van kratten, heeft hij volgens de rechter niets gedaan om de fraude te voorkomen. Daarmee is hij ernstig tekortgeschoten in zijn verantwoordelijkheid als leidinggevende.

Grootschalige diefstal van kratten

Het betrokken transportbedrijf verzorgt de bevoorrading van supermarkten en beheert grote voorraden CBL- en EPS-kratten. Uit onderzoek bleek dat tussen november 2024 en januari 2025 op meerdere dagen, met name in de weekenden, enorme hoeveelheden kratten verdwenen. Op 23 november 2024 werd de waarde van de gestolen kratten geschat op maximaal € 350.000.

De werkwijze week sterk af van de normale procedures: vrachtwagens meldden zich niet bij het expeditiekantoor, kratten werden buiten geplande verladingen om geladen, en er werden muren van vijf meter hoog gebouwd om ladingen aan het zicht te onttrekken.

Rol van de supervisor

De ontslagen medewerker werkte al jaren in dienst van het bedrijf en was als supervisor verantwoordelijk voor toezicht op het laad- en losproces. De rechtbank stelt dat de diefstallen steeds plaatsvonden tijdens zijn diensten en dat de afwijkingen van de procedures dermate groot waren dat hij die onmogelijk had kunnen missen.

Volgens de rechter is het niet geloofwaardig dat de supervisor niets zou hebben gezien van de afwijkende werkwijze. Zelfs als hij er zelf niet actief aan meewerkte, heeft hij onvoldoende toezicht gehouden en niet ingegrepen. Dat wordt hem zwaar aangerekend.

Ontslag blijft in stand

De werknemer betoogde dat er geen dringende reden was voor ontslag en dat hij recht had op diverse vergoedingen, waaronder een billijke vergoeding ter hoogte van drie jaarsalarissen en een transitievergoeding. De rechtbank wees al zijn verzoeken af.

Het ontslag op staande voet blijft daarmee in stand. Ook de gevorderde schadevergoeding door het bedrijf mocht worden verrekend met openstaande loonvorderingen. De werknemer moet bovendien de proceskosten van € 928 betalen.

Bontenbal: moeilijke keuzes zijn nodig, zoals afbouw hypotheekrenteaftrek

DEN HAAG – Het CDA maakt “moeilijke keuzes” in zijn verkiezingsprogramma, zoals het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek. Dat zei lijsttrekker Henri Bontenbal tijdens de presentatie van het concept-verkiezingsprogramma van zijn partij.

Tegenover het afschaffen van dat belastingvoordeel voor huiseigenaren zet de partij een verlaging van de inkomstenbelasting.

Ook het betalen van de investeringen in defensie gaat veel van de samenleving vragen, aldus Bontenbal. Het CDA wil de lasten daarvan verdelen door te bezuinigen op overheidsuitgaven en een zogenoemde ‘vrijheidsbijdrage’. Dat is een tijdelijke belasting, volgens het CDA “naar draagkracht”. Ook wil de partij meer geld lenen.

In zijn speech haalde Bontenbal uit naar de inmiddels uit elkaar gevallen coalitie. “Elkaar niets gunnen en niet bereid zijn tot samenwerking”, zo omschreef hij de verhoudingen. Bontenbal wil daar met zijn CDA een weerwoord op geven. “Populisme bestrijd je niet met populisme, maar met een beter verhaal.”

Logistic Force neemt Belgische Edco over

Logistic Force zet eerste internationale stap met de strategische overname van het Belgische Edco. Met deze grensverleggende overname creëert Logistic Force een nieuw platform in België voor haar dienstverlening in transport, logistiek en supply chain.

Logistic Force, een full-service HR-dienstverlener voor de sectoren transport en logistiek, heeft op 1 augustus 2025 de activiteiten van Edco overgenomen. Edco is een Belgische specialist gericht op het opleiden en uitzenden van vrachtwagenchauffeurs en logistiek personeel. De onderneming is actief vanuit locaties in Genk & Zulte Waregem en werd 15 jaar geleden opgericht door Frank van Langendonck.

Frank van Langendonck, directeur Edco en van jongs af aan werkzaam in de transportsector, startte zijn ondernemers carrière in 2000. Door de jaren heen is het bedrijf sterk uitgebreid met diverse activiteiten en labels, inclusief een eigen rijschool en een intern opleidingscentrum. Naast diverse rijopleidingen (onder andere in de categorieën C, CE, D en DE) gefaciliteerd vanuit een vloot van ruim 15 voertuigen, biedt Edco (via haar label Edco Jobs) ook uitzendactiviteiten gericht op de transport en logistieke sector.

Groeiplan Edco vs. McLaren Racing

In 2023 had Van Langendonck het groeiplan voor België klaar, maar kwam er tegelijkertijd ook een nieuwe uitdaging op zijn pad: de doorbraak van zoon Dries als coureur bij McLaren Racing. Op datzelfde moment was Logistic Force in België reeds lange tijd actief op zoek naar een geschikte organisatie voor overname; een en ander kwam samen en leidde in 2024 tot het eerste contactmoment tussen partijen. Tijdens de eerste gesprekken ontdekten beide partijen dat hun ambities en kernwaarden sterk overeenkwamen.

“Al snel werd duidelijk dat niet alleen de corebusiness naadloos aansluit, maar dat ook de normen, waarden en de gezamenlijke ambitie om de sector met opleidingen en flexibel personeel te laten groeien, perfect passen. Deze gedeelde visie vormt de basis voor de overname en de overtuiging dat Logistic Force de continuïteit en de vooropgezette groei kan verwezenlijken”, aldus Frank.

Martin van Dijk, algemeen directeur Logistic Force: “Met de strategische overname van Edco creëren wij een nieuw platform buiten de Nederlandse markt en zet Logistic Force tegelijkertijd de eerste stap richting toonaangevend marktleiderschap in de Benelux. Er ligt een groeiplan klaar dat de nieuwe landendirecteur België samen met het huidige team van Edco verder gaan operationaliseren.”

Frank van Langendonck en zijn partner Ester blijven in een adviserende rol nauw betrokken bij de onderneming.

Logistic Force als totaalaanbieder door recente overnames van VIA Logistics Professionals en UBrands

Edco is de zesde overname in de afgelopen jaren, waarbij Logistic Force zich steeds meer heeft ontwikkeld tot een full-service HR-dienstverlener voor de transport & logistiek: “Met onze buy-and-buildstrategie richt Logistic Force zich niet alleen op de internationale markt, maar ook op verbreding en verdieping van onze dienstverlening. Het doel is om alle facetten in transport en de logistieke keten af te dekken en zo uit te groeien tot een nog completere HR-dienstverlener voor onze klanten”, aldus Van Dijk

Inmiddels biedt Logistic Force (mede door de eerdere overnames van de gespecialiseerde organisaties VIA Logistics Professionals en UBrands) naast uitzenden en opleiden, ook een breed scala aan diensten voor het midden- en hoger kader zoals detachering, interim bemiddeling, consultancy, het faciliteren van opleidingstrajecten en het optimaliseren en transformeren van bedrijfsprocessen binnen de gehele supply chain.

Martin van Dijk geeft tenslotte aan: “We zijn nog lang niet klaar met onze acquisitie-gedreven groeistrategie daar we nog met veel interessante partijen in gesprek zijn die de kwaliteit en diepte van onze dienstverlening verder kunnen verbeteren.”

OVV pleit voor betere voorlichting aan passagiers heteluchtballon

HOUTEN – De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) pleit voor betere voorlichting aan mensen die een ballonvaart gaan maken. Dat zegt de OVV in een onderzoeksrapport over een ongeval met een heteluchtballon in Houten in 2023. Daarbij raakte een vrouw ernstig gewond nadat ze onder de mand van een luchtballon bekneld was geraakt.

Een ballonvaart is een “dynamisch proces”, zegt de OVV. Dat komt doordat er veel gebeurt. Zo beweegt de ballon tijdens de instapfase veel, zijn er mensen op de been rond de ballon en spelen ook de weersomstandigheden een rol. Door passagiers uitvoeriger te informeren, moeten zij volgens de OVV beter kunnen bepalen of ze kunnen meedoen aan de ballonvaart.

Bij een ander ongeval met een luchtballon bij het Friese De Hoeve eerder deze maand kwam iemand om het leven en raakten meerdere mensen gewond. De OVV benadrukt dat het in dit onderzoek niet gaat over dat ongeluk.

CDA wil dat interne democratie eis wordt voor politieke partijen

DEN HAAG – Interne democratie moet een eis worden voor politieke partijen, schrijft het CDA in zijn concept-verkiezingsprogramma. “Interne partijdemocratie versterkt betrokkenheid van burgers en moedigt aan tot meedoen.”

Het CDA stelt ook voor om de zittingsduur van de Eerste Kamer te verlengen van vier naar zes jaar. Om de drie jaar zou dan ongeveer de helft van de senatoren worden gekozen. Verder moet er een grens komen aan het aantal moties dat een fractie kan indienen.

Ook NSC stelt in zijn conceptprogramma dat er “minimumeisen” voor interne partijdemocratie komen.

D66-Kamerlid Joost Sneller wilde zulke eisen toevoegen aan de Wet op de politieke partijen die momenteel in de Tweede Kamer ligt, maar kreeg hiervoor vorig najaar geen meerderheid. De pleidooien lijken met name gericht op de PVV, waar partijleider Geert Wilders de facto het enige lid is.

Nieuw laadstation voor binnenvaartschepen in Port of Moerdijk

Foto: Marcel Otterspeer

MOERDIJK – Havenbedrijf Moerdijk, Combined Cargo Terminals (CCT) en Zero Emission Services (ZES) hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor de realisatie van een nieuw laadstation voor binnenvaartschepen in de haven van Port of Moerdijk. Het station bij CCT Moerdijk wordt het vijfde in het landelijke ZES-netwerk en markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van de binnenvaart.

Met het nieuwe laadstation bij CCT Moerdijk bevestigt Port of Moerdijk haar rol als pionier in de energietransitie en als belangrijke schakel in de verduurzaming van de binnenvaart. ZES maakt gebruik van 100% groene energie en kent geen uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof. Bovendien is varen met ZES veel stiller dan varen op diesel.

“We waren er trots op om in 2021 ‘De Alphenaar’ te verwelkomen in Moerdijk, het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat voer met verwisselbare energiecontainers. Dat was een mooi staaltje innovatie. Met dit laadstation zetten we de volgende stap. We maken het verder verduurzamen van de binnenvaart in Moerdijk mogelijk en stimuleren de transitie naar zero-emissie schepen”, Paul Dirix, CEO Havenbedrijf Moerdijk

Wat is ZES?


Zero Emission Services (ZES) biedt een innovatief emissievrij energiesysteem voor de binnenvaart. Schippers kunnen gebruikmaken van wisselbare batterijcontainers, de ‘ZESpacks’, waarmee schepen volledig elektrisch kunnen varen. Deze 20ft containers, gevuld met batterijen, worden met groene stroom opgeladen bij laadstations in binnenhavens.

Lege ZESpacks kunnen eenvoudig worden omgewisseld tegen volle, waardoor de vaart zonder lange wachttijd kan doorgaan. Schippers betalen op basis van pay-per-use, waardoor de overstap laagdrempelig is. Inmiddels zijn er laadstations in Alphen a/d Rijn, Den Bosch en Alblasserdam, en wordt er gebouwd in de Waalhaven in Rotterdam.
Met Port of Moerdijk wordt het netwerk van zero-emissie vaarroutes verder uitgebreid.

Samenwerking in Port of Moerdijk

Het laadstation in Moerdijk wordt gerealiseerd op een perceel van het havenbedrijf, direct grenzend aan de terminal van CCT Moerdijk. De samenwerking tussen de drie partijen benadrukt het belang van ketensamenwerking voor systeemverandering in de logistiek.

CCT verzorgt de wissel van de ZESpacks met haar kraan.

CCT en ZES delen de elektriciteitsnetaansluiting voor het opladen van de batterijcontainers.
Het station biedt ruimte aan twee ZESpacks van elk 2,9 MWh, die in slechts drie uur volledig worden opgeladen.

Breder gebruik van ZESpacks


De ZESpacks zijn niet alleen geschikt voor de aandrijving van binnenvaartschepen, maar kunnen ook worden ingezet voor mobiele walstroom, tijdelijke bouwstroom of andere energie- en netcongestievraagstukken. ZES nodigt geïnteresseerden uit om hierover het gesprek aan te gaan.

Planning


De bouw van het laadstation staat gepland voor het najaar van 2025. Vanaf 2026 zijn in Moerdijk de eerste ZESpacks met groene stroom beschikbaar voor gebruik.

Chicago verzet zich tegen komst Nationale Garde

CHICAGO – De burgemeester van Chicago zit niet te wachten op de inzet van de Nationale Garde in zijn stad. “Dat is niet de taak van onze krijgsmacht. De moedige mannen en vrouwen die zich hebben aangemeld om ons land te dienen, hebben zich niet aangemeld om Amerikaanse steden te bezetten”, zei de Democraat Brandon Johnson tegen NBC News.

President Donald Trump heeft al troepen ingezet in hoofdstad Washington, naar eigen zeggen om daar de misdaad te bestrijden. Hij opperde afgelopen week dat Chicago en New York kunnen volgen. De drie steden gelden als bolwerken van de Democraten. “Het is een puinhoop in Chicago en de burgemeester is incompetent”, aldus Trump in het Witte Huis.

Volgens burgemeester Johnson daalde het aantal moorden en schietpartijen in een jaar tijd juist fors. De Democraat stelde dat in zijn stad onder meer wordt ingezet op betaalbare huisvesting, geestelijke gezondheidszorg en de aanpak van jeugdwerkloosheid. “De Nationale Garde gaat de werkloosheid niet omlaag krijgen.”

ANWB roept kabinet op: stop indexering accijns op brandstof

DEN HAAG – De ANWB doet een dringende oproep aan het kabinet om de jaarlijkse indexering van de accijns op brandstof te stoppen. Volgens de organisatie dreigt de betaalbaarheid van mobiliteit verder onder druk te komen, zeker nu per 1 januari 2026 de huidige accijnskorting vervalt.

Accijnsverhoging drukt zwaarder dan daling olieprijs

Hoewel de benzineprijs de afgelopen weken licht is gedaald, wordt dit volgens de ANWB volledig overschaduwd door de geplande accijnsverhoging van 26 cent per liter. Het grootste deel daarvan komt door de indexering, een maatregel die Nederland als enige land in Europa toepast. Hierdoor zijn de accijnstarieven in Nederland inmiddels de hoogste van Europa en loopt het verschil met buurlanden verder op.

“Wat ANWB betreft moet de indexering van accijns op brandstof stoppen. We zitten middenin een transitie naar elektrisch rijden, maar voorlopig rijdt het merendeel van de auto’s nog op benzine of diesel. De extra lastenverzwaring maakt autorijden onnodig duur,” zegt Marga de Jager, bestuursvoorzitter van de ANWB.

Automobilisten maken zich zorgen

Uit een recent ANWB-onderzoek onder 1.500 automobilisten blijkt dat de zorgen breed leven:

  • 50 procent maakt zich zorgen over de stijgende autokosten;
  • 32 procent ervaart autorijden inmiddels als onbetaalbaar;
  • 12 procent bespaart op boodschappen en energie om te kunnen blijven rijden.

Vooral automobilisten met een tweedehandsauto voelen de druk. De brandstofkosten vormen de grootste zorgpost.

Infographic: vergelijking accijnstarieven Nederland, België, Duitsland

Elektrisch rijden nog geen alternatief voor iedereen

Nederland werkt aan de overstap naar elektrisch rijden, maar slechts 6 procent van de automobilisten rijdt volledig elektrisch. Daarvan betreft 64 procent een zakelijke leaseauto. Voor particulieren en inwoners van landelijke gebieden, waar alternatieven voor vervoer beperkt zijn, blijven brandstofauto’s voorlopig de enige optie.

De ANWB waarschuwt dat de geplande accijnsverhoging per 2026 de mobiliteit voor een grote groep Nederlanders ernstig kan aantasten en vraagt het kabinet daarom de jaarlijkse indexering van de accijns te schrappen.

Vrouw twee weken na aanrijding in Belfeld overleden

Politie

BELFELD – Een fietser die op 13 augustus gewond raakte bij een aanrijding in Belfeld in Noord-Limburg, is aan haar verwondingen overleden, meldt de politie. Het is een 72-jarige vrouw uit Venlo.

De aanrijding gebeurde in de ochtend van 13 augustus op de Rijksweg Zuid.

Twee fietsers botsten daar met een auto. Ook de automobilist en de andere fietser raakten gewond en werden naar het ziekenhuis gebracht.

Bas en Aad van Toor krijgen munt om 50-jarige carrière te vieren

Bas en Aad van Toor, bekend als het iconische duo Bassie & Adriaan, krijgen een unieke herdenkingsmunt ter ere van hun vijftigjarige televisiecarrière.

De munt wordt uitgegeven omdat het dit jaar precies vijftig jaar geleden is dat de broers voor het eerst als Bassie en Adriaan op televisie verschenen. Dat heeft hun management maandag gemeld.

Op de munt staan de beroemde clown en acrobaat afgebeeld. Fans kunnen de munt vanaf 1 september bestellen via de website van het bedrijf Edel Collecties, dat bijzondere munten uitgeeft. De oplage van de herdenkingsmunt is 5000 exemplaren.

Het eerste exemplaar wordt op 1 september uitgereikt aan Bas en Aad van Toor. Het eerste optreden van Bassie en Adriaan op televisie was tijdens een sinterklaasfeest in 1975. Daarna volgden talloze series, die door miljoenen mensen zijn gezien.

×