Clicky

vrijdag 10 mei 2024 - 12:01 uur
Home Blog Pagina 52

Duitse tieners opgepakt om voorbereiden terreuraanslag

DÜSSELDORF -In Duitsland zijn drie tieners opgepakt voor het voorbereiden van een terroristische aanslag. Twee meisjes en een jongen van 15 en 16 jaar oud wilden volgens de Duitse autoriteiten in naam van Islamitische Staat politieagenten en kerken aanvallen.

Ze waren volgens de aanklagers bereid om mensen te doden en zouden messen en molotovcocktails willen gebruiken. De geplande aanslag had moeten plaatsvinden in de deelstaat Noordrijn-Westfalen, grenzend aan Nederland. De verdachten zijn zelf ook afkomstig uit die deelstaat, schrijft de Rheinische Post. De drie tieners zitten vast sinds het paasweekend.

Veiligheidsbronnen zeggen tegen Duitse media dat er nog geen concrete datum was en dat het doelwit ook nog niet vaststond. De verdachten zouden met elkaar in een chatgroep hebben gezeten waarin ze plannen bespraken.

In november werden in Duitsland ook al een 15- en een 16-jarige aangehouden voor het beramen van een aanslag. Zij sympathiseerden ook met Islamitische Staat en zouden het hebben gemunt op een kerstmarkt.

Nieuwe IVECO S-Way TurboStar voor Toll Transport

Toll Transport

SINT-HUBERT – Toll Transport, een vooraanstaand transportbedrijf gevestigd in Sint-Hubert, maakt een opvallende verschijning op de wegen met een kleurrijk assortiment aan voertuigen met één gemene deler: het vertrouwde IVECO logo.

Het verhaal van Toll Transport begon in 2017 met één enkele vrachtwagen en kreeg daarna steeds verder vorm. Hoewel het bedrijf eerder een grotere vloot bezat, hebben vader Jan en zonen Joris en Sjors Toll er heel bewust voor gekozen kleinschaliger te opereren. Op dit moment telt hun vloot tien voertuigen, waarvan zes IVECO trucks.

De meest recente toevoeging aan de vloot is de IVECO S-Way TurboStar. Deze speciale S-Way editie, gebaseerd op het TurboStar icoon uit de jaren tachtig, omhult IVECO’s hedendaagse technologieën en vertrouwde prestaties.

Met een krachtige Cursor 13-motor van 570 pk en functies zoals full LED-koplampen, rijstijlevaluatie en driver attention support, is deze TurboStar helemaal van deze tijd én de vaste truck van mede-eigenaar Joris Toll. “De IVECO trucks zijn stuk voor stuk prima auto’s en op termijn willen we zeker naar een 100% IVECO vloot toewerken”, aldus Joris.

Vanwege de goede prestaties van de voertuigen en de betrouwbaarheid van IVECO als serviceverlener is dit een kleurrijk vooruitzicht. Kleurrijk is ook de line-up van de nieuwste IVECO voertuigen: twee IVECO S-Way’s zijn voorzien van de vertrouwde blauw, groene striping van Toll Transport, één is in een speciale meidenkleur gewrapt en voor de IVECO S-Way TurboStar zijn de klassieke IVECO-kleuren uit de jaren tachtig in ere gehouden. Later dit jaar zal Toll Transport de nieuwste IVECO S-Way – het Model Year 2024 – aan de vloot toevoegen, waarmee het totaal aantal IVECO’s op zeven komt.

Naast het versterken van het wagenpark, blijft Toll Transport zich ook inzetten voor de betrokkenheid bij het bredere transportlandschap en de bijdrage van vrouwelijke chauffeurs. Melisa, partner van Sjors Toll en vaste chauffeur binnen het bedrijf, neemt deel aan het nieuwe seizoen van het populaire televisieprogramma “Meiden die Rijden”.

In aflevering 6, die op 1 mei op de buis te zien zal zijn, komt in beeld hoe Melisa haar nieuwe IVECO S-Way feestelijk in ontvangst neemt. Een feestje waarbij ook het IVECO team van harte uitgenodigd was. Samen ondernemen staat centraal. Klant, leverancier en dealer organisatie werken als één geheel en dit werd op deze heuglijke dag prachtig geïllustreerd.

Toll Transport verheugt zich erop de nauwe samenwerking met IVECO en haar dealer, IVECO Schouten, te continueren. Samen met IVECO NLS – Sales Area Manager Bert Mingels en de toegewijde monteurs van de IVECO Schouten vestiging in Veghel, blijft Toll Transport zich inzetten voor de hoogste normen van kwaliteit en service.

 

Koopkracht gepensioneerden al decennia amper gestegen

DEN HAAG – Gepensioneerden gaan er al tientallen jaren amper op vooruit in de portemonnee. Het voorbije decennium zijn gepensioneerden met diepe zakken er zelfs behoorlijk in koopkracht op achteruit gegaan, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op een rij gezet.

Vooral mensen met een relatief hoog aanvullend pensioen moesten in de periode 2011-2022 inleveren. Wie tussen de 1000 en 2000 euro aanvullend pensioen per maand ontving, zag de koopkracht met dik 5 procent teruglopen. Mensen met meer dan 3000 euro extra gingen er gemiddeld bijna 11 procent op achteruit in de portemonnee.

Gepensioneerden met een kleine beurs ging het relatief beter af, stelt het CBS. Bij degenen met maandelijks tot 200 euro bovenop hun AOW steeg de koopkracht bijvoorbeeld een kleine 15 procent. Maar het statistiekbureau zegt er ook bij dat de meeste gepensioneerden weinig grip hebben op hun inkomenssituatie. Zij kunnen hun inkomenssituatie niet meer veranderen.

De belangrijkste oorzaak van de soms flinke koopkrachtdalingen is het feit dat veel pensioenfondsen hun pensioenen jarenlang niet hebben verhoogd. Vorig jaar pasten meerdere fondsen wel flinke indexering toe op de pensioenuitkeringen. Maar deze verhogingen kunnen pas in de koopkrachtcijfers van 2023 zichtbaar worden en die cijfers heeft het CBS nog niet kunnen meenemen in dit onderzoek.

Volgens het CBS verandert de samenstelling van de bevolking wel gaandeweg. Het aantal AOW’ers met geen of heel weinig aanvullend pensioen bovenop de AOW wordt kleiner en het aantal met een substantieel aanvullend pensioen groter. Hierdoor stijgt het gemiddelde inkomen van AOW’ers als groep.

Bezien over een langere periode, vanaf 1989, zijn gepensioneerden er nauwelijks op vooruit gegaan. De koopkracht van werknemers is in diezelfde tijd juist meer dan verdubbeld. Datzelfde geldt voor de koopkracht van paren met kinderen en eenoudergezinnen. Dit komt vooral omdat in die groepen moeders meer uren zijn gaan werken.

In vergelijking met huishoudens met kinderen pakt de koopkrachtverbetering van eenpersoonshuishoudens en paren zonder kinderen bescheidener uit. Zij gingen er in ruim dertig jaar weliswaar op vooruit, maar de stijging was aanzienlijk minder. De gehele bevolking van Nederland ging er tussen 1989 en 2022 in doorsnee bijna 53 procent in koopkracht op vooruit.

Nieuwe Scania P25 voor Bandsma Bultje

Bandsma Bultje Scania

LEEUWARDEN – Verhuisbedrijf Bandsma Bultje in Leeuwarden heeft de eerste, volledig elektrische Scania P26 verhuiswagen van Noord Nederland in gebruik genomen. Met de elektrische Scania loopt Bandsma Bultje voorop in de transitie naar duurzaam transport.

De volledig elektrische Scania P25 is uitgerust met een slaapcabine met normaal dak, maar dat wil niet zeggen dat de truck internationaal wordt ingezet. De truck is vooral bedoeld voor in de Leeuwarder binnenstad en voor verhuizingen in de regio. Dankzij het afzetsysteem kan de truck emissieloos de stad in en uit, waarna de laadbak eenvoudig overgezet kan worden als de bestemming verder van huis is.

Bandsma Bultje Scania

Vooral in de regio

Voor eigenaar Erik Wolthuizen vormt de ingebruikname van de elektrische Scania een belangrijke stap. “Wij zien dit niet als een business model maar we hebben die truck aangeschaft vanuit een soort idealisme. Wij zien echt mogelijkheden voor verduurzaming met deze truck en de klanten reageren enthousiast.”

De 4×2 motorwagen is goed voor een actieradius van maximaal 250 kilometer. Erik: “Voor ons is dat geen enkel probleem, want dat halen we soms in een hele week niet eens. De truck kan hier op de zaak gedurende de nacht aan de lader, waarna de accu’s iedere ochtend vol zijn. Met die actieradius behoren ritten door vrijwel heel Noord Nederland tot de mogelijkheden, maar we zetten de truck vooral in de binnenstad en in de regio in.”

Bandsma Bultje Scania

Oude Bandsma kleuren

De truck is uitgevoerd in een nieuwe huisstijl, waarmee Bandsma Bultje terug grijpt naar het verleden. “Dit waren de kleuren van Bandsma uit Kollum, waarmee we terug gaan naar waar het allemaal begon. Dit jaar bestaan we 100 jaar als bedrijf, en ik zie de oude huisstijl dan ook als een mooie verwijzing naar die historie.”

Een ander leuk aspect is dat de vaste chauffeur van de elektrische Scania P25 29 jaar geleden zijn carrière begon bij Bandsma in Kollum. “Hij is enorm enthousiast over de elektrische truck. Het rijdt ook gewoon fantastisch. Het blijft lekker stil en rustig in de cabine en het rijdt gewoon erg prettig”, aldus eigenaar Erik Wolthuizen.

Bandsma Bultje Scania

De aanschaf van de elektrische Scania werd mogelijk door de AanZet subsidie die werd toegewezen aan Bandsma Bultje. Erik: “Wij zijn voor de offerte met Remko van Keulen van Scania dealer Rinsma om de tafel gaan zitten. Samen met hem hebben we de mogelijkheden verkend, ook met betrekking tot het laden hier aan de zaak. Dat bleek geen probleem, waarna we de subsidie hebben aangevraagd. Ook hebben we een proefrit kunnen maken met de elektrische Scania, en die overtuigde meteen. Het is mooi om te zien dat ze bij Scania dealer Rinsma meedenken aan oplossingen voor de uitdagingen die de toekomst met zich mee brengt op het gebied van verduurzaming. Met deze elektrische Scania zijn wij er klaar voor.”

 

Drie gewonden door steekpartij in Wijchen (Gelderland)

WIJCHEN – Drie mensen zijn vrijdagochtend in het Gelderse Wijchen gewond geraakt door een steekpartij. Dat meldt de politie. De mannen zijn naar een ziekenhuis gebracht. Ze zijn aangehouden voor verder onderzoek.

Het incident vond plaats in of bij een woning aan de Wezelsedijk.

Aanrijding met twee touringcars en auto op A10 [+foto’s]

aanrijding touringcars A10

AMSTERDAM – Bij een aanrijding tussen twee touringcars en een auto vrijdagochtend op de A10 in de richting van Utrecht bij Overamstel is een persoon gewond geraakt. In de touringcars zat, behalve de chauffeurs, niemand. In totaal waren drie mensen betrokken bij het ongeval, meldt een politiewoordvoerder.

Vanwege het ongeval kwam een traumahelikopter ter plaatse, maar de gewonde kon per ambulance naar het ziekenhuis worden vervoerd. Het slachtoffer was wel aanspreekbaar. De oorzaak van het ongeluk is nog onduidelijk.

aanrijding touringcars Amsterdam A10

Vanwege het ongeval werd de hoofdrijbaan afgesloten. Verkeer kan er nog wel langs via de parallelbaan, meldde de ANWB eerder al. Omstreeks 10.00 uur meldde Rijkswaterstaat dat een rijstrook is vrijgegeven.

Op de andere rijstroken was de politie bezig met onderzoek, waarna de berger aan de slag moet en het wegdek moet worden schoongemaakt. Rijkswaterstaat verwacht de weg rond 13.00 uur vrij te kunnen geven.

Lufthansa vliegt langer niet op Teheran vanwege spanningen Iran-Israël

BERLIJN – De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa vliegt langer niet op Teheran. Onlangs werden de vluchten naar de Iraanse hoofdstad al tijdelijk opgeschort “door de huidige situatie in het Midden-Oosten”. Toen was nog de hoop dat de vluchten na donderdag hervat konden worden, maar nu zegt Lufthansa zeker tot en met zaterdag niet naar Iran te vliegen.

De spanningen tussen Iran en Israël zijn de laatste tijd toegenomen. Na een vermoedelijke Israëlische aanval op de Iraanse ambassade in Syrië begin april, heeft de Iraanse regering verschillende bedreigingen geuit aan Israël. In reactie daarop verklaarde Israël dat het een mogelijke Iraanse aanval op zijn grondgebied niet onbeantwoord zou laten.

De veiligheid van passagiers en bemanningsleden heeft altijd de hoogste prioriteit, schrijft Lufthansa in een verklaring.

De maatschappij vertrouwt niet alleen op beoordelingen van de Duitse overheid, maar evalueert ook zelf de huidige veiligheidssituatie en neemt vervolgens eigen beslissingen, onderstreept de maatschappij verder. Het Nederlandse KLM vliegt niet op de Iraanse hoofdstad.

DHL opent duurzame CityHub in Helmond

DHL CityHub Helmond

UTRECHT – DHL eCommerce opende gistermiddag officieel de nieuwe CityHub in Helmond. De ceremonie gebeurde in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van de gemeente, waaronder wethouder Arno Bonte.

Vanuit het duurzame gebouw aan Branchweg 8 op bedrijventerrein Hoogeind worden door 110 medewerkers ruim 10.000 pakketten per dag gesorteerd en bezorgd in een grote cirkel rond Helmond waaronder ook in Mierlo, Nuenen, Stiphout, Deurne en het oostelijke deel van Eindhoven. Dat gebeurt fossielvrij met elektrische auto’s. De CityHub vervangt een bestaande vestiging aan de Mierloseweg. Alle medewerkers zijn meeverhuisd naar de nieuwbouw.

Arno Bonte, wethouder duurzaamheid: “We feliciteren DHL met deze nieuwe vestiging en zijn verheugd om deze manier van stadsdistributie in onze gemeente te hebben. Deze CityHub is een mooi voorbeeld van duurzaam ondernemerschap dat we graag verder uitbouwen in Helmond.”

Helmondse ondernemer Ali Tomak ontvangt de duurzaamheidstrofee uit handen van wethouder Arno Bonte

Roelof Hofman, COO van DHL eCommerce Benelux: “Met deze CityHub hebben we een uitstekende uitvalsbasis in deze bedrijvige regio die we hiermee namens onze klanten nog duurzamer kunnen beleveren. Voor onze medewerkers is het een werkplek die hun veiligheid voorop heeft staan.”

De CityHub is gebouwd volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Outstanding. De vestiging is gasloos en wordt voorzien van zonnepanelen. De korte afstanden tot huishoudens in de regio, de slimme routes, hoge beladingsgraad en de elektrische bussen optimaliseren duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen. In deze routes worden ook DHL ServicePoints en pakketautomaten zoals bij Helmond Sport afgehaald en beleverd. Pakketten zelf afhalen of brengen naar deze servicepunten, worden gezien als nog duurzamer, zeker als dat lopend of met de fiets gebeurt.

CityHub Helmond is de dertiende CityHub die in korte tijd gebouwd is in het Nederlandse netwerk van 130 lokale vestigingen. De komende tijd opent DHL nog drie CityHubs namelijk in Almelo, Arnhem en in Hendrik-Ido-Ambacht en op andere plekken wordt gebouwd en grond gezocht.

Opening DHL Helmond

Recent werd in Zwolle ook de eerste paal geslagen van het vijfde nationale sorteercentrum van DHL. Deze centra beleveren de 130 CityHubs verspreid over Nederland, waaronder die in Helmond.

Ongezond hard geluid rondom vliegbasis Leeuwarden door F-35 neemt toe

F-35

HILVERSUM – De ongezond harde geluidspieken rondom vliegbasis Leeuwarden, veroorzaakt door oefenvluchten van de F-35 straaljager, nemen toe. Dit blijkt uit cijfers die journalistiek onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV) in handen heeft.

Van 2020 tot en met 2023 werd er 3.182 keer een geluidspiek gemeten van 110 tot 115 decibel en 579 keer meer dan 115 decibel, waarbij er kans is op blijvende gehoorschade.
Er ligt een permanent geluidsnetwerk om de vliegbasis heen met 16 meetpunten vlak naast de basis en in de omliggende dorpen. Het aantal pieken van tussen de 110 decibel en 115 decibel verdubbelde van 2020 tot 2021.

Van 2021 tot 2022 nam het nog eens met 88 procent toe. In 2023 daalde het aantal pieken tot 532, maar dat kwam omdat de vliegbasis 7 maanden was gesloten. Ook in het eerste kwartaal van 2024 is er gemiddeld meerdere keren per dag 110dB of hoger gemeten, in totaal 175 keer.

Bewoners klagen al jaren over geluidsoverlast van vliegbasis Leeuwarden, maar krijgen weinig gehoor bij Defensie. Vorig jaar vroeg de auditcommissie geluidsmeetnetwerk Leeuwarden, ondersteund door omwonenden, een huisarts en een audioloog, in een brief aan staatssecretaris Van der Maat om een begrenzing van het geluid. Ze noemden daarbij een streefgetal van 110dB, omdat dat als een ongezonde waarde gezien wordt door onder meer het RIVM. Maar de absolute grenswaarde zou 115dB moeten zijn, is te lezen in de brief, “omdat daarboven kans is op permanente gehoorschade.”

Geen maximale geluidswaarde

Defensie heeft nu in een reactie laten weten dat er geen maximale geluidswaarde komt. “Vanwege de veiligheid op de grond en in de lucht is normering van het maximale vliegtuiggeluid niet mogelijk. Vliegers moeten op ieder moment de ruimte hebben om het benodigde vermogen te selecteren om deze veiligheid te waarborgen,” laat een woordvoerder weten. Wel werken ze aan optimalisatie van starts en landingen om de geluidsbelasting van de F35 voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken.

Omwonenden maken zich grote zorgen, omdat Defensie in december aankondigde meer te willen vliegen met de F-35 boven Nederland. Ook Leeuwarden wordt daarbij genoemd als locatie voor de extra vluchten, waar de geluidsoverlast en de geluidspieken dan zullen toenemen. Het kabinet moet hier in het najaar over beslissen.

De F-35 vliegt sinds eind 2019 vanaf vliegbasis Leeuwarden en produceert beduidend meer geluid dan voorganger F-16. Een startende F-35 maakt evenveel geluid als vijf F-16’s bij elkaar en een landende F-35 maakt evenveel geluid als 20 F-16’s bij elkaar.

Pointer, donderdag 18 april om 20.25 uur bij KRO-NCRV op NPO 2.

Bedrijven minder positief over investeringen

investeringen

DEN HAAG – De verwachtingen van ondernemers in de industrie en de dienstverlening voor de omvang van hun investeringen zijn in maart 2024 minder positief dan vorig jaar. Ondernemers in de industrie zijn het minst positief gestemd, in de bedrijfstak vervoer en opslag daalden de verwachtingen het meest. Financiële beperkingen worden het meest genoemd als belangrijkste belemmering bij het doen van investeringen. Dit meldt het CBS op basis van de Conjunctuurenquête Nederland van maart 2024.

Ondanks de verslechtering van de verwachtingen is de groep ondernemers die een stijging van hun investeringen verwacht nog wel groter dan de groep die een daling verwacht. Per saldo zijn de verwachtingen daarmee positief, maar lager dan een jaar geleden.

Ondernemers in de industrie zijn met een saldo van een half procent nagenoeg neutraal en het minst positief gestemd. In de cultuur, sport en recreatie en de verhuur en handel van onroerend goed zijn ondernemers het meest positief gestemd.

Uit eerder onderzoek met cijfers over 2021 is bekend dat de helft van de totale investeringen door de getoonde bedrijfstakken afkomstig is van de verhuur en handel van onroerend goed. Daarna volgen de industrie (16 procent) en de zakelijke dienstverlening (15 procent). De horeca, de cultuur, sport en recreatie, en de overige dienstverlening hebben met ieder 1 procent een relatief klein aandeel in de totale volume van investeringen.

Merendeel ondernemers ervaart belemmeringen bij het investeren

Bij het doen van investeringen geeft de meerderheid van de ondernemers aan belemmeringen te ervaren. Binnen de verhuur en handel van onroerend goed geven ondernemers met bijna 73 procent het vaakst aan belemmeringen te ervaren. Ondernemers in de informatie en communicatie geven dit met 41 procent het minst vaak aan. In de horeca wil bijna een kwart geen extra investeringen doen. Bij de industrie ligt dit aandeel met bijna 13 procent het laagst.

Financiële beperkingen, zoals gebrek aan middelen of te hoge kosten van financiering, worden het meest genoemd als belemmering bij het investeren. In de bedrijfstak cultuur, sport en recreatie noemen ondernemers dit het vaakst met ruim 34 procent, in de informatie en communicatie met iets meer dan 13 procent het minst vaak. Onvoldoende beschikbaarheid van personeel wordt met ruim 26 procent het vaakst bij de zakelijke dienstverlening genoemd. Bij de verhuur en handel van onroerend goed en de vervoer en opslag vinden bedrijven beleid, wet en regelgeving relatief vaak belemmerend.

Technologie meest genoemd als belangrijkste investeringsgebied

Bedrijven kunnen om verschillende redenen investeren. Een van de belangrijkste is om toekomstbestendig te blijven. Ruim 88 procent van de bedrijven geeft aan om deze reden te investeren. Voor die bedrijven is technologie (bijvoorbeeld digitalisering of automatisering) het voornaamste investeringsgebied.

In de bedrijfstak informatie en communicatie noemt iets meer dan 45 procent van de ondernemers dit. Productinnovatie of R&D wordt met bijna 31 procent het vaakst in de industrie genoemd. De zakelijke dienstverlening en de horeca investeren het vaakst in personeel, bijvoorbeeld in de vorm van opleidingen of cursussen. Duurzaamheid wordt met bijna 50 procent het vaakst genoemd in de verhuur en handel van onroerend goed.

Iets minder faillissementen in maart, relatief de meeste in sector vervoer en opslag

faillissement

DEN HAAG – In maart zijn, voor zittingsdagen gecorrigeerd, acht bedrijven minder failliet verklaard dan in februari, meldt het CBS. Dat is een daling van 2 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter bijna 2 jaar stijgend. In de eerste drie maanden van 2024 zijn ruim 46 procent meer bedrijven failliet verklaard dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Aantal faillissementen loopt op

Het aantal voor zittingsdagen gecorrigeerde faillissementen fluctueert aanzienlijk. Dalingen en stijgingen volgen elkaar snel op. Het aantal uitgesproken faillissementen piekte met 911 in mei 2013. Daarna nam het aantal faillissementen tot en met augustus 2017 af. Vervolgens bleef de trend tot medio 2020 redelijk vlak. Daarna is het aantal faillissementen verder afgenomen en bereikte in augustus 2021 met 109 een laagterecord. Vanaf mei 2022 lag het aantal faillissementen onafgebroken hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Meeste faillissementen in de handel

Niet gecorrigeerd voor zittingsdagen zijn er in maart 312 bedrijven en instellingen (inclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Van alle bedrijfstakken had de handel het grootste aantal faillissementen, namelijk 57. Dat is 12 procent minder dan in februari.

De handel behoort tot de bedrijfstakken met de meeste bedrijven. Relatief gezien werden er in maart de meeste faillissementen uitgesproken in de sector vervoer en opslag.

Export kromp met bijna vier procent in februari

Export

DEN HAAG – Het volume van de goederenexport was in februari 3,6 procent kleiner dan in februari 2023, meldt het CBS.

Vooral de uitvoer van aardolieproducten, machines, transportmiddelen en voedings- en genotmiddelen was lager dan een jaar eerder. Het volume van de goederenimport was in februari 4,2 procent kleiner dan in februari 2023. Dat is vooral toe te schrijven aan machines en aardolieproducten.

Volgens de CBS Exportradar van april waren de omstandigheden voor de export ongunstiger dan in de radar van februari. Dat komt vooral doordat de Nederlandse producenten negatiever waren over de buitenlandse orderpositie en de jaar-op-jaarkrimp van de Duitse industriële productie groter was.

Door lawine omgekomen Nederlanders waren 33, 35 en 60 jaar oud

VENT – De drie Nederlanders die donderdag zijn omgekomen door een lawine in Oostenrijk, waren 33, 35 en 60 jaar oud. Dat heeft de Oostenrijkse politie bekendgemaakt.

Een vierde Nederlander raakte door de lawine gewond. Deze 32-jarige persoon is met een helikopter naar een ziekenhuis in Zams gebracht, aldus de politie in de Oostenrijkse deelstaat Tirol.

De politie meldt ook dat deze persoon geen levensbedreigende verwondingen heeft opgelopen.

Het viertal behoorde tot een groep van zeventien Nederlanders die met vier Oostenrijkse gidsen aan het skiën waren in de gemeente Sölden. Ze waren op weg naar de Martin-Busch-Hütte, een hut in de Ötztaler Alpen op 2500 meter hoogte.

Omstreeks 11.00 uur vond een lawine plaats, waardoor de vier door sneeuw bedekt werden.

Europarlement bemoeilijkt afsluiting huishoudens van het gas

BRUSSEL – Huishoudens met geldgebrek in heel Europa mogen binnenkort in de winter niet meer van het gas worden afgesloten. Ook niet als de rekeningen zo oplopen dat deze huishoudens ze niet meer kunnen betalen. Het Europees Parlement heeft wetgeving goedgekeurd die de energievoorziening in Europa moet veiligstellen en deze maatregel daaraan toegevoegd.

Het is aan de individuele EU-lidstaten om te bepalen welke huishoudens zij als ‘kwetsbaar’ typeren. Het staat lidstaten ook vrij om deze voorzorgsmaatregel uit te breiden naar alle huishoudens. De Europarlementariërs hebben bovendien gestemd voor soepeler regels voor het produceren of verhandelen van elektriciteit afkomstig van zonnepanelen op particuliere daken of balkons. Ook huurders moeten van deze energieopwekking kunnen profiteren.

De maatregelen zijn onderdeel van een breed scala aan energiebesluiten. Doel is onder meer om minder afhankelijk te worden van Russisch gas en om Europa duurzamer te maken. Grote stappen worden binnenkort gezet met een gezamenlijk aankoopsysteem van gas om concurrentie tussen de lidstaten te vermijden. Er komt ook een proefproject van vijf jaar om via subsidies geleidelijk de gasmarkt te vervangen door een duurzamere waterstofmarkt, vooral in regio’s waar gas uit de verhitting van steenkolen wordt gewonnen.

De wetgeving moet nu nog voor goedkeuring naar de lidstaten en wordt dan geleidelijk in alle EU-landen van kracht.

Zeven nieuwe meldingen van mazelen in regio Eindhoven

EINDHOVEN – In de regio rond Eindhoven zijn afgelopen week zeven nieuwe mazelenbesmettingen gemeld. GGD Brabant-Zuidoost laat dat weten. Dat is een lagere toename dan een week eerder, toen de gezondheidsdienst zestien besmettingen noteerde. In totaal hebben de afgelopen weken 51 mensen in de regio mazelen opgelopen.

Volgens de GGD is het nog te vroeg om duidelijk te kunnen zeggen of de lokale uitbraak onder controle is. “De gemiddelde incubatietijd van mazelen is tien tot vijftien dagen”, laat een woordvoerster weten. Pas daarna zijn de eventuele effecten van de nieuwe besmettingen te zien.

“Bij een nieuwe besmetting kijken we in het bron- en contactonderzoek steeds of er een link is met de vorige besmettingen. Dat is tot nu toe bij de meeste besmettingen in onze regio het geval”, voegt de dienst eraan toe.

Het virus dat mazelen veroorzaakt gaat sinds vorige maand rond in Eindhoven en omstreken, maar van een grote uitbraak is tot nog toe dus geen sprake. Half maart meldde de GGD voor het eerst dat de ziekte was geconstateerd bij een groep jonge kinderen die niet waren gevaccineerd, van gemiddeld 5 jaar oud.

Ouders van baby’s die naar één kinderdagverblijf in de regio gaan hebben de optie gekregen hun kind vervroegd te laten vaccineren. Normaal krijgen kinderen met veertien maanden de prik die beschermt tegen bof, mazelen en rodehond (BMR) aangeboden. Dat mocht in dit geval al met zes maanden. De GGD zegt dat de opkomst hoog was, maar wil om privacy redenen geen verdere details geven.

LAATSTE NIEUWS

Duitse politie haalt vrachtwagenchauffeur met drie promille uit het verkeer

SCHWEGENHEIM - Donderdagmiddag rond 15.20 uur werd een vrachtwagen die in de wachtrij stond bij het Aral-tankstation in het Duitse Schwegenheim uit het verkeer...