Clicky

zaterdag 26 juli 2025 - 10:17 uur
Home Blog Pagina 5

Veldkamp deelt zorgen om inperking anticorruptiediensten Oekraïne

DEN HAAG – Met de inperking van de onafhankelijkheid van twee belangrijke Oekraïense anticorruptiediensten, raakt toetreding van het land tot de Europese Unie verder uit zicht. Daarvoor waarschuwt demissionair minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken, NSC) in een bericht op X.

De bewindsman reageert daarmee op een eerder bericht van Eurocommissaris Marta Kos (Uitbreiding). Zij spreekt daarin haar “ernstige zorg” uit over een door het Oekraïense parlement aangenomen wet die twee tot dusver onafhankelijke diensten die corruptie bestrijden, onder direct gezag van de overheid plaatst.

Veldkamp valt haar bij. Hij noemt de instituties die corruptie tegengaan “vitaal” voor de hervormingen die nodig zijn, wil Oekraïne in de toekomst aanspraak kunnen maken op een EU-lidmaatschap. “Hen aan banden leggen zou een aanzienlijke terugval zijn”, vindt de minister.

CMA CGM en TotalEnergies starten gezamenlijke LNG-bunkerlogistiek in Rotterdam

Foto: CMA CGM

ROTTERDAM – De Franse rederij CMA CGM en energiebedrijf TotalEnergies bundelen de krachten in een nieuwe 50/50 joint venture gericht op de logistiek rond LNG-bunkering in de haven van Rotterdam. De samenwerking markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van de maritieme sector en is bedoeld om het gebruik van vloeibaar aardgas (LNG) als scheepsbrandstof op grotere schaal mogelijk te maken.

Voor het eerst zal een rederij samen met een energiebedrijf een LNG-bunkerketen opzetten en exploiteren. De joint venture zal actief zijn in de volledige Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (ARA)-regio en levert bunkerdiensten aan schepen van CMA CGM én andere reders.

Nieuw LNG-bunkerschip van 20.000 m³ in 2028

Onderdeel van de samenwerking is de bouw en inzet van een nieuw LNG-bunkerschip van 20.000 kubieke meter, dat uiterlijk eind 2028 in de Rotterdamse haven operationeel zal zijn. Dit bunkerschip wordt gezamenlijk geëxploiteerd en levert LNG vanaf de Gate-terminal aan diverse zeeschepen in de regio.

Levering van 360.000 ton LNG per jaar

Op basis van een nieuw langetermijncontract zal de joint venture vanaf 2028 tot 2040 jaarlijks tot 360.000 ton LNG leveren aan CMA CGM, ter ondersteuning van de verduurzaming van de vloot. De rederij breidt haar dual-fuel vloot uit tot 123 LNG-schepen in 2029 en wil tegen 2050 volledig klimaatneutraal opereren.

Samenwerking sinds 2017

CMA CGM en TotalEnergies werken al jaren samen aan lage-emissie-oplossingen in de scheepvaart. Zo sloten de partijen eerder langdurige LNG-leveringscontracten in Rotterdam (2017) en Marseille Fos (2019) en voerden ze sinds 2020 meerdere succesvolle LNG-bunkeringen uit in Europese havens.

LNG als tussenstap naar klimaatneutraal transport

LNG vermindert de uitstoot van broeikasgassen tot 20 procent ten opzichte van conventionele brandstoffen en verlaagt de uitstoot van NOx met 85 procent, terwijl SOx en fijnstof vrijwel volledig worden geëlimineerd. Bij gebruik van bio-LNG of synthetische LNG kunnen de emissiereducties nog verder oplopen tot respectievelijk 67 procent en 85 procent.

TotalEnergies investeert actief in de infrastructuur voor LNG-bunkering, terwijl CMA CGM vooroploopt in de toepassing van alternatieve brandstoffen als biomethaan, e-methaan en groene methanol.

De oprichting van de joint venture is nog afhankelijk van goedkeuring door de relevante autoriteiten.

GL-PvdA en D66 willen Kamer terug van reces voor debat over Gaza

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA en D66 willen dat de Tweede Kamer terugkomt van zomerreces voor een debat over de oorlog in Gaza. De Kamerleden Kati Piri (GL-PvdA) en Jan Paternotte (D66) laten dat op X weten. Directe aanleiding is de noodkreet van meer dan honderd hulporganisaties over de humanitaire situatie in de Palestijnse kuststrook.

Nederland schaarde zich eerder deze week achter een dringende oproep van 25 landen aan Israël om het geweld in Gaza te staken en veel meer voedselhulp toe te laten. Maar dat gaat de partijen niet ver genoeg. “Het kabinet doet nog steeds niks”, aldus Paternotte.

Demissionair buitenlandminister Caspar Veldkamp (NSC) sprak vorige week met zijn EU-collega’s over de situatie in Gaza. Zorgen daarover worden breed gedeeld, maar over concrete sancties tegen Israël werden de lidstaten het niet eens. Wat Piri betreft, roept Nederland een nieuwe vergadering bijeen en neemt het kabinet alvast nationale maatregelen.

Ook de Partij voor de Dieren wil snel een debat. Kamerlid Christine Teunissen vindt de “oorverdovende stilte” van de kant van Veldkamp “niet te harden”. De kans op een meerderheid voor het verzoek lijkt evenwel klein. GroenLinks-PvdA, D66 en PvdD hebben samen 37 zetels in de Kamer. Partijen hebben tot woensdagmiddag de tijd om te reageren.

Geen schadevergoeding voor voormalig vrachtwagenchauffeur na onterecht ongeldig verklaard rijbewijs

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – Een voormalig vrachtwagenchauffeur krijgt geen schadevergoeding van het CBR voor de immateriële schade die hij zegt te hebben geleden nadat zijn rijbewijs onterecht ongeldig werd verklaard. Dat heeft de rechtbank Rotterdam recentelijk bepaald, blijkt uit de vandaag gepubliceerde uitspraak.

Het rijbewijs van de man werd op 1 augustus 2023 ongeldig verklaard door het CBR. Die beslissing bleek later onterecht: de rechtbank oordeelde op 19 februari 2024 dat het bezwaar van de man gegrond was, waarna het CBR het besluit op 26 februari 2024 introk. De betrokkenen waren het erover eens dat het oorspronkelijke besluit onrechtmatig was.

Toch wees de rechtbank het verzoek om schadevergoeding af. De man stelde dat hij door het besluit reputatieschade had opgelopen in zijn woonplaats, waar veel sociale controle heerst. Daarnaast leidde het lange wachten op zijn rijbewijs volgens hem tot onrustgevoelens, mede vanwege zijn ADHD. Ook zou het voorval negatieve gevolgen hebben gehad voor zijn werk als vrachtwagenchauffeur.

De rechtbank oordeelt echter dat niet voldoende aannemelijk is gemaakt dat sprake is van immateriële schade in de zin van het Burgerlijk Wetboek. Zo is er geen objectieve medische onderbouwing geleverd voor de gestelde psychische klachten. Ook acht de rechtbank het niet bewezen dat de betrokkene in zijn eer of goede naam is aangetast door het besluit van het CBR. Bovendien lag de oorzaak van de bekendheid rondom zijn aanhouding niet bij het CBR, aldus de rechtbank.

Omdat het verzoek is afgewezen, krijgt de man ook het betaalde griffierecht niet terug en worden zijn proceskosten niet vergoed. Tegen de uitspraak kan nog hoger beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Brancheorganisaties roepen EU-lidstaten op tot snelle herziening richtlijn gewichten en afmetingen

BRUSSEL – Europese voertuigfabrikanten en transportorganisaties roepen de EU-lidstaten dringend op om snel overeenstemming te bereiken over de herziening van de Europese Richtlijn Gewichten en Afmetingen. Volgens de sector is een vlotte en betekenisvolle aanpassing essentieel om de overgang naar klimaatneutraal wegvervoer te versnellen én de concurrentiepositie van het Europese transport veilig te stellen.

De oproep komt van onder andere ACEA (de Europese vereniging van autofabrikanten), TLN (Transport en Logistiek Nederland) en het Common Road Transport Office (waaronder BGL, FNTR en NLA). Zij verwelkomen het voornemen van het Deense EU-voorzitterschap om tijdens hun termijn tot een algemene EU-koers (General Approach) te komen over de herziening van de richtlijn.

Vertraging remt invoering zero-emissie voertuigen
Volgens de organisaties leidt de aanhoudende politieke vertraging tot een trage marktintroductie van zero-emissie vrachtwagens en bussen. Ondanks de brede steun binnen de sector voor de klimaatdoelen van de EU, blijft de opschaling moeizaam door drie grote obstakels:

  • Lage marktafname van zero-emissie voertuigen in veel EU-landen
  • Gebrekkige laadinfrastructuur en tankvoorzieningen voor zwaar transport
  • Hogere totale eigendomskosten van elektrische trucks en bussen

Concrete eisen aan lidstaten

Om deze drempels te overwinnen, roepen de betrokken organisaties de EU-lidstaten op om:

  • Prioriteit te geven aan aanpassing van gewichtslimieten en aslasten, specifiek afgestemd op de eigenschappen van zero-emissie voertuigen (zoals extra accugewicht);
  • Aanvullende maatregelen te nemen om de efficiëntie te verbeteren en de verduurzaming van het wegtransport verder te ondersteunen.

De voorgestelde herziening is volgens de sector cruciaal voor een duurzamer, efficiënter én concurrerender Europees wegvervoer. De transport- en voertuigensector rekenen erop dat de lidstaten dit dossier nog dit jaar afronden.

Veldhuizen Trucks bouwt negen IVECO S-WAY oprijwagens voor eigen verhuurvloot

Veldhuizen Trucks bouwt een serie van negen IVECO S-WAY 360 oprijwagens voor de eigen verhuurvloot. De, volledig luchtgeveerde trucks zijn uitgerust met de compacte, maar ruime AD cabine en de Cursor 9 krachtbron met 360 pk.

De IVECO S-WAY 6×2 met zijn gedwongen sturende naloopas vormt de ideale basis voor een oprijwagen volgens Veldhuizen Trucks. Het gaat om de S-WAY met een wielbasis van 510 cm, een chassis dat ontwikkeld is voor het transport van wissellaadbakken. De grote veeruitslag van de luchtgeveerde vooras zorgt voor een ideale oprijhoek voor allerlei rollend materieel.

Verder is de gekozen eindreductie van 1:3,08 zodanig dat er met de kleinere bandenmaat op de achterassen een gunstig toerental bereikt wordt bij kruissnelheid. Verder zorgt de efficiënte, non EGR Cursor 9 motor, in combinatie met de Hi Tronic geautomatiseerde 12 versnellingsbak voor voldoende vermogen en veel souplesse.

Slechts 99 cm laadvloerhoogte

Veldhuizen Trucks kiest voor die lage bandenmaat op de achterassen om zo een extra lage laadvloer te realiseren. Door de combinatie met de hogere voorbanden ligt het chassis schuin achterover, wat gecompenseerd wordt door de opbouw. Daardoor bedraagt de laadvloerhoogte slechts 99 centimeter, wat ook het transport van hogere machines mogelijk maakt binnen de vier meter. De oprijhoek bedraagt slechts zes graden waardoor ook machines als hoogwerkers probleemloos geladen kunnen worden.

Laadbak verlenging

De laadvloer is 850 cm lang en is dubbel afgeschuind aan de achterzijde. Voor de oprijklep zijn verschillende opties, zoals eenvoudige oprijgoten, roosterbanen of een volledig, hydraulisch dubbel vouwend oprijrooster dat ook gebruikt kan worden als laadbak verlenging. Om die reden is deze uitvoering voorzien van ingebouwde LED achterlichten en kentekenverlichting. Verder worden de trucks uitgerust met een lier en RVS kisten aan weerszijden.

Tot 17,5 ton laadvermogen

De oprijwagens worden gebouwd in drie uitvoeringen, met een GVW van 27, 28 of 29 ton, afhankelijk van het toegelaten tonnage op de vooras. De laadvermogens bedragen daardoor 15,5 ton, 16,5 ton of zelfs 17,5 ton voor de uitvoering met de tien tons vooras.

Ontheffing voor Zero Emissie zones

De IVECO S-WAY oprijwagens zijn toegelaten in de Zero Emissiezones door een ontheffing die geldt voor voertuigen met een extra lage laadvloer. Daarmee is de IVECO S-WAY oprijwagen een ideaal, wendbaar voertuig met een hoog laadvermogen.

Mercedes-Benz fabriek Wörth viert mijlpaal: eerste vrachtwagen 60 jaar geleden geproduceerd

Juli 1965, de eerste Mercedes Truck loopt van de productielijn

WÖRTH AM RHEIN – De Mercedes-Benz fabriek in Wörth (Duitsland) viert deze maand een historisch jubileum: het is precies 60 jaar geleden dat de eerste complete vrachtwagen van de productielijn rolde. In juli 1965 werd een groene Mercedes-Benz LP 608 als eerste volledig geassembleerde truck in Wörth geproduceerd.

De productie op de locatie begon al in oktober 1963, aanvankelijk met circa 100 medewerkers. In de eerste jaren werden er uitsluitend truckcabines vervaardigd, die vervolgens naar andere vestigingen werden gestuurd voor verdere assemblage – zware trucks gingen naar Gaggenau, lichte en middelzware trucks naar Mannheim. Vanaf 1965 werd Wörth echter de centrale locatie voor de productie van complete bedrijfsvoertuigen.

Van cabines tot complete vrachtwagens

Aanvankelijk was het plan om in Wörth alleen onderdelen zoals motoren te produceren. Maar begin jaren zestig wijzigde Daimler-Benz AG zijn strategie: Wörth werd aangewezen als hoofdlocatie voor de grootschalige assemblage van vrachtwagens in alle gewichtsklassen. De productie werd verdeeld tussen het maken van componenten (zoals assen en transmissies in Gaggenau en Kassel) en de eindmontage van complete voertuigen in Wörth.

Wat de fabriek bijzonder maakte, was de al vanaf het begin aanwezige flexibiliteit: verschillende modelseries, van lichte tot zware trucks, werden parallel aan elkaar op dezelfde lijn geproduceerd.

Meer dan 4,4 miljoen trucks geproduceerd

In de afgelopen zes decennia zijn in Wörth meer dan 4,4 miljoen trucks geproduceerd. Daarvan waren er ruim 800.000 zogenaamde CKD-kits (Completely Knocked Down), voertuigpakketten die naar buitenlandse markten worden verscheept voor lokale assemblage.

Mercedes-Benz LP 608

Moderne productie met focus op elektrificatie

Vandaag de dag rollen in Wörth modellen van de Mercedes-Benz Actros, Arocs en Atego van de band. Ook de speciale voertuigen zoals de Econic, Unimog en Zetros worden er geproduceerd. De fabriek speelt bovendien een sleutelrol in de elektrificatiestrategie van Daimler Truck. Zo startte in 2021 de serieproductie van de eActros 300/400 voor distributietransport, gevolgd in 2022 door de eEconic voor gemeentelijk gebruik. Eind 2024 begon de productie van de eActros 600, het elektrische langeafstandsvrachtwagenmodel van Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz LP 608

Met deze ontwikkeling blijft de fabriek in Wörth niet alleen trouw aan zijn rijke verleden, maar werkt het ook actief aan de toekomst van emissievrije transportoplossingen.

Alleenstaande mannelijke asielzoeker mag niet terug naar België

DEN HAAG – Asielminister David van Weel (VVD) mag alleenstaande mannelijke asielzoekers niet terugsturen naar België, oordeelt de Raad van State. Normaal gesproken mogen Europese landen asielzoekers terugsturen naar het land waar zij zich als eerste hebben gemeld. Maar in België bestaat het risico dat deze mannen niet worden voorzien van “hun meest elementaire levensbehoeften” van een bed, bad en brood. Dat is volgens de hoogste bestuursrechter in strijd met de mensenrechten en daarom moet Nederland de asielaanvraag van deze mannen toch in behandeling nemen.

De uitspraak is gedaan in de zaak van een man die naar eigen zeggen in Afghanistan is geboren. Een voorganger van Van Weel besloot om zijn asielaanvraag niet in behandeling te nemen. De in Europa afgesproken Dublinverordening schrijft namelijk voor dat die verantwoordelijkheid ligt bij het eerste land in de vrijreizenzone Schengen waar iemand zich heeft gemeld, in dit geval België.

Dat gaat deze keer niet op, vindt de Raad van State. Die komt tot de conclusie dat België eerder een tijdelijk tekort had aan opvangplekken voor alleenstaande mannelijke asielzoekers en dat dit inmiddels structureel is geworden. Bovendien is het onduidelijk of deze mensen terechtkunnen bij de nood- of daklozenopvang. Ook de rechtsbescherming is niet op orde: de Belgische autoriteiten leven rechterlijke uitspraken niet na en betalen dwangsommen niet.

Daarom komt de raad tot de naar eigen zeggen ernstige conclusie “dat in België voor deze groep asielzoekers sprake is van systeemfalen waarbij zij bij terugkeer in België niet meer in hun meest elementaire levensbehoeften kunnen voorzien. Dat is in strijd met de mensenrechten.”

Hierdoor wordt volgens de hoogste bestuursrechter afbreuk gedaan aan het Dublinsysteem “en de loyale samenwerking die daarbij tussen EU-lidstaten geldt”. Nederland kan er niet meer op vertrouwen dat de opvang in België goed wordt geregeld.

In maart vorig jaar oordeelde de raad nog dat alleenstaande mannelijke asielzoekers wel naar België mochten worden teruggestuurd. Toen was hun situatie volgens de bestuursrechter al “aan de slechte kant”, maar had België toegezegd hard te werken om die te verbeteren. “Uit beschikbare informatie blijkt dat de beloofde verbeteringen niet tot stand zijn gekomen en dat er ook geen perspectief is op uitbreiding van de opvangcapaciteit”, stelt de Raad van State nu.

Looop Logistics neemt tien nieuwe DAF XG 480 vrachtwagens in gebruik

VENLO – Looop Logistics heeft tien nieuwe DAF XG 480 vrachtwagens in gebruik genomen. Deze voertuigen vormen de recentste uitbreiding van het snel vernieuwende wagenpark en vallen binnen de hoogste VECTO-efficiëntieklasse.

Sinds 2024 werkt Looop Logistics, met vestigingen in Duitsland en Nederland, actief aan de duurzame modernisering van het wagenpark. In het afgelopen anderhalf jaar werden in totaal 22 nieuwe trucks aangeschaft, waaronder 16 DAF XG 480 en 6 Volvo FH 500-modellen.

Deze investeringen maken deel uit van een bredere strategie om emissies te verlagen, operationele efficiëntie te verhogen en voor te sorteren op de invoering van de vrachtwagenheffing in Nederland per 1 juli 2026.

De nieuwe trucks zijn niet alleen zuinig, maar ook voorbereid op toenemende inzet voor derden. Hoewel Looop beschikt over een eigen werkplaats, zorgt de lagere onderhoudsbehoefte van deze moderne voertuigen voor een hogere inzetbaarheid, minder stilstand en meer flexibiliteit in de dagelijkse planning.

Snelle levering door sterke samenwerking

De levering en inzet van de tien nieuwe voertuigen verliep opmerkelijk snel. Binnen slechts tweeënhalve week werden de trucks geproduceerd en volledig rijklaar afgeleverd. Deze prestatie is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen DAF-dealer Van Tilburg-Bastianen (TB), Knapen Deurne, Arton Reclame en Looop Logistics.

Looop Logistics beschikt over een vloot van 50 tanktrailers welke 24/7 worden ingezet voor transport van vloeibare producten in Noordwest-Europa.

Groen licht voor aanpassingen aan spoorweg tussen Alkmaar en Amsterdam

AMSTERDAM – ProRail mag het bestaande spoor tussen Alkmaar en Amsterdam aanpassen, zodat op dat traject in de toekomst meer reizigerstreinen kunnen rijden. Dat volgt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag (23 juli 2025).

Stichting De Hooge Weide, een melkveehouderij en zorgboerderij en enkele omwonenden kwamen in beroep tegen het tracébesluit ‘Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Alkmaar-Amsterdam’ van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, maar de hoogste bestuursrechter verklaart alle bezwaren ongegrond. Dit betekent dat het besluit van de staatssecretaris daarmee definitief is geworden. Tegen de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak is geen hoger beroep mogelijk.

Meer treinen en aanpassingen aan stations en spoor

De aanpassingen zijn onderdeel van het zogeheten Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Met dat programma kan de capaciteit op het spoor worden vergroot om zo de groei aan reizigers- en goederenvervoer op het spoor in goede banen te leiden en om de kwaliteit en betrouwbaarheid van het spoor te verbeteren. Voor het traject Alkmaar-Amsterdam betekent het programma dat het aantal intercity’s en sprinters toeneemt.

Om de dienstregeling te kunnen inpassen komt er onder meer in Heerhugowaard een nieuw spoorwegemplacement waar treinen geparkeerd en schoongemaakt worden en worden in Alkmaar perrons verlengd en geluidsschermen aangebracht. Verder maakt het tracébesluit het mogelijk dat station Uitgeest wordt vernieuwd en achttien overwegen op het spoor tussen Alkmaar en Amsterdam worden aangepast.

Bezwaren ongegrond

Stichting De Hooge Weide, een melkveehouderij en zorgboerderij en omwonenden zijn het niet eens met het tracébesluit van de staatssecretaris en vochten dat aan bij de Afdeling bestuursrechtspraak. De stichting vindt dat de staatssecretaris het nut en de noodzaak en het groot openbaar belang om het goederenkeerspoor te verleggen en te verlengen, niet deugdelijk heeft onderbouwd.

Het bedrijf is eigenaar van ongeveer 45 hectare grond voor het agrarisch bedrijf, waarvan 22 hectare aan de overzijde van het spoor ligt. Om dit land te bereiken maakt het bedrijf veel gebruik van de overweg bij zijn bedrijfslocatie voor onder meer het weiden van vee. Volgens het bedrijf zorgt de aanleg van het nieuwe goederenkeerspoor ervoor dat het ernstig wordt beperkt in het gebruik van de grond aan de overzijde van het spoor.

De omwonenden vrezen onder meer voor meer geluidsoverlast, bijvoorbeeld van het plaatsen van een extra eilandperron richting bestaande woningen en omdat er meer treinen gaan rijden. Een van de omwonenden vreest negatieve gevolgen voor zijn woon- en leefklimaat van het nieuwe spoorwegemplacement in Heerhugowaard.

Maar geen van de aangevoerde beroepsgronden slaagt, aldus de Afdeling bestuursrechtspraak. En daarmee blijft het tracébesluit in stand.

Olielek gemeld na aanvaring in Duitse haven Cuxhaven

BREMEN – Een aanvaring tussen twee schepen bij de Duitse havenstad Cuxhaven aan de Noordzee heeft daar geleid tot een olielek. Er raakte voor zover niemand gewond.

Bij de haven kwam de tanker Capella in botsing met het offshore schip Coastal Legend. Dat schip liep schade op en de autoriteiten schatten dat ongeveer 6000 liter olie in het water is beland.

Het is nog onduidelijk wat de oorzaak is van de scheepsbotsing. Hulpverleners proberen te voorkomen dat het lek zich uitbreidt.

Lading kantelt van vrachtwagen in Almelo

Foto: 112Twente

ALMELO – Op de Van rechteren Limpurgsingel in Almelo is woensdagochtend een vrachtwagen zijn lading verloren.

De lading kantelde van de dieplader waarop het vervoerd werd.

Uit veiligheidsoverwegingen is één rijstrook tijdelijk afgesloten voor het verkeer.

Er is een kraan ter plaatse om de gekantelde lading weer rechtop te zetten, zodat de weg zo snel mogelijk volledig kan worden vrijgegeven.

Beperkte doorstart De Jongh’s Transporten door H. van der Berg Transport uit Duiven

ARNHEM/DUIVEN – H. van der Berg Transport uit Duiven heeft overeenstemming bereikt met curator mr. David Vrijbergen over een beperkte doorstart van De Jongh’s Transporten Arnhem B.V., dat op 17 juli 2025 failliet werd verklaard. Woensdagochtend gaf de rechter-commissaris officieel groen licht voor de overname.

“De aankomende dagen zal worden gekeken hoe de activiteiten geïntegreerd kunnen worden en welk personeel mee over kan,” laat mr. S. Drijber van Drijber en Partners weten. Mr. Drijber adviseert H. van der Berg Transport in deze doorstart. “Prioriteit is nu het ontzorgen van de klanten van De Jongh’s Transporten.”

De Jongh’s Transporten, opgericht in Arnhem en sinds 1996 gevestigd in ’s-Heerenberg, was actief in een breed scala aan transportdiensten. Het bedrijf richtte zich onder meer op groupagevervoer, bulk- en containervervoer, kippertransport, palletvervoer, ro-ro vervoer, volumevervoer en exceptioneel transport. Ook beschikte De Jongh’s over een eigen opslagruimte van 6.000 vierkante meter bij de vestiging in ’s-Heerenberg.

H. van der Berg Transport is gespecialiseerd in nationaal en internationaal vervoer, met een focus op groupage en distributie. Het bedrijf beschikt over een centraal gelegen distributiecentrum in Duiven, met directe aansluiting op het Nederlandse snelwegennet. Dankzij korte communicatielijnen en een efficiënte bedrijfsvoering staat het bedrijf bekend om scherpe tarieven en snelle service.

Met de doorstart wordt getracht continuïteit te bieden aan klanten en werkgelegenheid te behouden waar mogelijk.

Vier aanhoudingen na schietincident op A13 waarbij taxichauffeur gewond raakte

DEN HAAG/ROTTERDAM – De politie heeft vier verdachten aangehouden naar aanleiding van het schietincident dat in de nacht van zondag 9 op maandag 10 juni plaatsvond op de A13. Bij het incident raakte een taxichauffeur gewond nadat hij werd beschoten tijdens een achtervolging.

Dankzij grondig recherchewerk en meerdere tips van getuigen konden in de weken na het incident vier verdachten worden aangehouden. Het gaat om een 24-jarige man uit Amsterdam, een 17-jarige jongen uit Zandvoort en twee minderjarige jongens van 16 en 17 jaar uit Amsterdam, meldt de politie.

De verdachten worden verdacht van poging tot doodslag op de taxichauffeur. Na de beschieting werd een van de betrokken voertuigen later onder verdachte omstandigheden aangetroffen aan de Binckhorstlaan in Den Haag.

De politie zet het onderzoek naar de toedracht van het incident voort. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Mass Flow Meter-systeem vanaf 1 januari 2026 verplicht in havens Rotterdam en Antwerp-Bruges

Foto: Port of Antwerp-Bruges

ROTTERDAM/ANTWERPEN – Vanaf 1 januari 2026 zijn bunkerschepen die brandstof leveren in de havens van Rotterdam en Antwerp-Bruges verplicht om gebruik te maken van een Mass Flow Meter (MFM)-systeem. Deze maatregel geldt voor de levering van residuale destillaten (zoals stookolie en diesel) én biobrandstoffen.

Een MFM-systeem meet exact hoeveel brandstof er tijdens het bunkeren wordt overgepompt van het bunkerschip naar het zeeschip. Het doel van de verplichtstelling is om de betrouwbaarheid, transparantie en efficiëntie van de bunkermarkt in beide havens te verbeteren.

Structurele problemen in bunkermarkt

De maatregel is ingevoerd na diverse signalen over structurele kwantiteitsproblemen bij bunkeringen, die onder meer door onderzoeksbureau CE Delft zijn bevestigd. Om dit probleem aan te pakken, sluiten de havens zich aan bij wereldwijde best practices zoals in Singapore, waar het gebruik van MFM-systemen al langer verplicht is.

Internationale standaard en certificering

De gebruikte MFM-systemen moeten voldoen aan de internationale ISO 22192-norm. Hoewel niet alle onderdelen van deze norm één-op-één toepasbaar zijn vanwege Europese regelgeving, wordt het systeem grotendeels conform deze standaard ingevoerd. Daarnaast moeten de systemen voor 1 januari 2026 zijn gecertificeerd en ingediend bij de havenmeester of Havenkapitein.

Rol van bunkersurveyor verandert

Hoewel het MFM-systeem veel automatisch meet, blijft de rol van de bunkersurveyor belangrijk. Wel verandert deze rol. Daarom bieden Rotterdam en Antwerp-Bruges, in samenwerking met de International Bunker Industry Association (IBIA), een speciale opleiding aan. De havens adviseren om uitsluitend goed opgeleide surveyors in te zetten bij bunkeringen.

Handhaving en sancties

De nieuwe voorschriften worden strikt gehandhaafd. De toezichthouders zullen zowel willekeurig als op basis van signalen inspecties uitvoeren aan boord van bunkerschepen. Overtredingen kunnen leiden tot boetes of het intrekken van de bunkervergunning.

Met de invoering van het MFM-systeem zetten de havens van Rotterdam en Antwerp-Bruges een belangrijke stap richting een modernere en transparantere bunkersector.

×