Clicky

maandag 22 september 2025 - 12:36 uur
Home Blog Pagina 47

Code geel in het hele land vanwege onweersbuien met hagel, mogelijk drukkere avondspits

Foto: Adobe Stock

DE BILT – In het hele land is voor donderdagmiddag code geel afgekondigd voor (onweers)buien met kans op windstoten en hagel, meldt het KNMI.

De waarschuwing was in eerste instantie ingesteld van 14.00 tot 18.00 uur voor de provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland, Noord-Holland en op de Waddeneilanden.

Op de site van het KNMI staat dat bij onweersbuien met code geel wordt geadviseerd om onder meer uit de buurt van open water en open gebieden te blijven, niet te schuilen onder bomen, langzamer te rijden en meer afstand te houden op de weg.

Rijkswaterstaat meldt dat het verkeer last kan hebben van het weer en de avondspits hierdoor drukker kan zijn.

Kranten: Russische drones bespioneren NAVO-vrachtroutes Duitsland

BERLIJN – Russische drones bespioneren in Duitsland aanvoerroutes van de NAVO, zeggen bronnen tegen The New York Times en WirtschaftsWoche. Zo weet het Russische leger wat het aan westerse hulp in Oekraïne tegenover zich heeft en kan Rusland desgewenst sabotage plegen.

De observatiedrones van Rusland en zijn handlangers maken deel uit van de bredere ‘schaduwoorlog’ die het land tegen het Westen voert, zeggen inlichtingenbronnen tegen de Amerikaanse en de Duitse krant.

Rusland zou westerse samenlevingen ondermijnen en ontwrichten met bijvoorbeeld sabotage van infrastructuur, cyberaanvallen, desinformatie en het manipuleren van verkiezingen.

De drones worden bestuurd door personeel van de Russische inlichtingendiensten, denken Amerikaanse inlichtingenbronnen. Sommige stijgen volgens Duitse bronnen op van schepen op de Oostzee. De afgelopen weken voer een vrachtschip dat daarvan wordt verdacht lang rond voor de Duitse kust.

Rusland doet de berichten af als nepnieuws.

LVNL verwacht vooralsnog weinig hinder van reflectie zonnepanelen

SCHIPHOL – Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) verwacht de komende tijd nog weinig hinder van reflecterende zonnepanelen op de Zwanenburgbaan. Die baan op Schiphol is vanaf donderdag in de late middag bij zonnig weer niet beschikbaar voor landende vliegtuigen door de weerkaatsing van het zonlicht. Als het zover komt, zal dat eerst echter maar van korte duur zijn. Bovendien spelen er meerdere factoren om de baan wel of niet in gebruik te nemen.

“Allereerst moet de wind uit het zuidzuidwesten komen, omdat vliegtuigen tegen de wind in moeten landen”, legt een woordvoerder van LVNL uit. “Daarnaast moet er sprake zijn van een landingspiek: alleen als er veel vliegtuigen landen wordt de Zwanenburgbaan ingezet, anders is alleen de Polderbaan in gebruik.” Vooral die landingspiek is volgens de zegsman een belangrijke factor voor het al dan niet in gebruik nemen van de Zwanenburgbaan.

Daarnaast speelt de stand van de zon een rol, die de komende tijd verandert. Dat betekent dat piloten vooralsnog maar heel even last kunnen hebben van de reflectie van de zonnepanelen. “Als vanmiddag de zon doorbreekt en de Zwanenburgbaan is in gebruik, dan zal de baan voor een relatief korte periode niet beschikbaar zijn. Die periode wordt de komende weken langer.”

Als alle factoren aanwezig zijn en de Zwanenburgbaan wordt gesloten, dan wordt vliegverkeer omgeleid naar de Oostbaan. Die maatregel geldt vooralsnog tot 29 september of tot het moment dat de zonnepanelen zijn verwijderd. Passagiers hoeven volgens LVNL echter geen rekening te houden met vertraging, omdat de Oostbaan dezelfde hoeveelheid landingsverkeer aankan.

De zonnepanelen liggen direct onder de aanvliegroutes van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Onlangs bepaalde de rechter dat de eigenaar deze zonnepanelen moet weghalen, omdat deze schittering veroorzaken. Vorige week werd echter bekend dat de panelen slechts tijdelijk verdwijnen en een speciale folie krijgen die reflectie voorkomt. Daarna worden ze teruggeplaatst, waardoor het zonnepark veilig naast de luchthaven kan bestaan.

De reflecterende zonnepanelen leidden eerder dit jaar ook tot hinder voor landende vliegtuigen op de Polderbaan, maar daarvan is inmiddels al een deel verwijderd. “Daar is binnenkort helemaal geen sprake meer van schittering”, aldus de LVNL-woordvoerder.

PostNL hoort binnenkort of het voorschot op subsidie kan krijgen

DEN HAAG – PostNL hoort volgende week of het bedrijf een voorschot van 15 miljoen euro kan krijgen op een aangevraagde subsidie voor de verlieslatende postbezorging. De voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) doet 5 september uitspraak in een door de onderneming aangespannen rechtszaak, werd donderdag bekendgemaakt.

PostNL diende in februari officieel een aanvraag in voor een financiële bijdrage van de overheid. Voor dit jaar en volgend jaar vroeg het bedrijf in totaal 68 miljoen euro. PostNL betoogde dat het met de postbezorging een wettelijke taak uitvoert voor de overheid. Het kabinet legde het verzoek echter naast zich neer.

Het kan volgens PostNL niet zo zijn dat verlies wordt gemaakt op het uitvoeren van een wettelijke taak. Daarom besloot PostNL tot juridische stappen. Deze week was er al een zitting bij het CBb. Het gaat nu alleen om een voorschot, dat specifiek betrekking heeft op de universele postdienst (UPD). Er loopt volgens PostNL ook nog een andere procedure bij de overheid zelf.

De postbezorging is verlieslatend geworden doordat steeds minder mensen post versturen. Daarom wil het bedrijf ook af van sommige strenge voorschriften die zijn afgesproken voor het bezorgen van de post. Volgens PostNL zijn de regels niet meer van deze tijd.

De zaak ligt politiek gevoelig. Demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken, VVD) besloot in juni PostNL een dag extra te willen gunnen voor de bezorging van een gewone brief of kaart. Eerder keerde de Tweede Kamer zich nog tegen een soortgelijk voorstel van zijn voorganger Dirk Beljaarts. Volgens PostNL zijn de voorgestelde wijzigingen sowieso niet voldoende. Eerst zou geld nodig zijn om huidige verliezen te compenseren.

Gelderland wil wolf die schapen in Barneveld doodde afschieten

ARNHEM – De provincie Gelderland wil een wolf laten afschieten die deze zomer ongeveer zestig schapen zou hebben gedood bij een veehouder in de gemeente Barneveld. Het roofdier zou bijna twintig keer over wolfwerende rasters zijn gesprongen. De provincie verwacht op korte termijn een vergunning af te geven om de wolf in kwestie af te laten schieten. Via een Woo-verzoek gaf Gelderland al beelden vrij van hoe het dier over een raster springt.

Uit DNA-onderzoek blijkt dat het bij vier aanvallen om dezelfde wolf ging, zegt de provincie. Ook zijn er videobeelden van hoe het dier bij latere aanvallen over de omheiningen springt om bij de schapen te komen. DNA-onderzoek over die incidenten is nog niet afgehandeld. De rasters waar de schapen achter staan voldeden volgens Gelderland aan de adviesnormen van BIJ12, de organisatie die wolvenzaken regelt voor de provincies. Veehouders worden aangeraden zulke hekken minstens 120 centimeter hoog te maken en stroomdraden te gebruiken. Daarvoor kunnen ze subsidie krijgen van de provincie.

Gelderland gaf in mei toestemming om een ‘probleemwolf’ te doden die dit voorjaar een hardloopster beet op de Hoge Veluwe. Dat dier, bijgenaamd Hubertus, blijkt erg moeilijk te vinden voor faunabeheerders en is voor zover bekend nog in leven. Ook in Utrecht is een afschotvergunning gegeven voor een wolf. Pogingen van dierenrechtenorganisaties om beide vergunningen tegen te houden, strandden bij de rechter. De wolf in Barneveld voldoet volgens de provincie aan de definitie van ‘probleemwolf’, omdat die in meer dan twee weken tijd schapen aanviel die achter wolfwerende rasters stonden. De provincies hebben eerder afspraken gemaakt over hoe met dit soort gevallen om te gaan.

500 aanvallen

Het komt niet vaak voor dat wolven over wolfwerende rasters springen, zeggen experts. De roofdieren zijn wel in staat zichzelf zulk gedrag te leren, maar in Nederland is dat niet eerder zo duidelijk op video vastgelegd zoals in Barneveld, zegt Maurice La Haye van de Zoogdiervereniging. BIJ12 stelt dat de omheiningen de kans op aanvallen flink verminderen, maar dat die nooit “100 procent wolfproof” zijn.

In de eerste zes maanden van dit jaar waren er opnieuw meer aanvallen van wolven op schapen en ander vee. In het eerste halfjaar ging het om bijna 500 geregistreerde aanvallen, tegenover 360 in diezelfde periode een jaar eerder. In ongeveer 85 procent van alle gevallen waren er onvoldoende preventieve maatregelen genomen om de wolf buiten te houden, bleek onlangs uit een analyse van het ANP op basis van gegevens van BIJ12.

DHL eCommerce neemt belang in Saudische AJEX Logistics Services

BONN/RIYADH – DHL eCommerce heeft een minderheidsbelang verworven in AJEX Logistics Services, een snelgroeiende logistieke dienstverlener uit Saoedi-Arabië. Met deze stap wil DHL zijn positie in de sterk groeiende Saoedische pakketmarkt verder versterken. Voor AJEX betekent de samenwerking een belangrijke uitbreiding van activiteiten in het Midden-Oosten.

AJEX, onderdeel van Ajlan & Bros Holding Group, werd in 2021 opgericht en heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een toonaangevende speler in de regio. Het bedrijf beschikt over een netwerk van meer dan 60 faciliteiten, 1.200 voertuigen en 2.000 medewerkers. Dankzij de combinatie met de wereldwijde expertise en het internationale bereik van DHL eCommerce, verwachten beide partijen te kunnen inspelen op de snel toenemende e-commercediensten in de regio.

Strategische groei

De samenwerking sluit nauw aan bij de Saudische Vision 2030-strategie, waarin e-commerce en logistiek als sleutelsectoren worden gezien. Volgens DHL groeit de Saoedische e-commercemarkt de komende jaren met dubbele cijfers.

“Als onderdeel van onze strategie ‘Accelerate Sustainable Growth’ investeert DHL Group 500 miljoen euro in kansrijke markten zoals Saoedi-Arabië,” aldus Pablo Ciano, CEO van DHL eCommerce. “Door de sterke lokale aanwezigheid van AJEX te combineren met DHL’s wereldwijde expertise, kunnen we betaalbare, betrouwbare en duurzame pakketoplossingen aanbieden.”

Ook Ajlan Mohamed Al Ajlan, managing director van Ajlan & Bros Holding Group, ziet grote voordelen: “Deze samenwerking zal de efficiëntie en betrouwbaarheid in de logistieke sector van de regio verder verhogen en tegelijkertijd bijdragen aan de doelstellingen van Vision 2030.”

Vooruitblik

AJEX-CEO Mohammed Albayati noemt de instap van DHL een bevestiging van de marktkredibiliteit van het jonge bedrijf: “Dit partnerschap betekent voor onze klanten snellere, slimmere en innovatievere bezorgdiensten, die de e-commercemarkt in Saoedi-Arabië en het Midden-Oosten verder zullen aanjagen.”

DHL krijgt met de investering een vertegenwoordiging in het bestuur van AJEX en heeft de optie om het belang in de toekomst uit te breiden tot een meerderheidsaandeel. Het bedrijf zal voortaan opereren onder de naam “AJEX, a partner of DHL eCommerce.”

Europese landen veroordelen Russische aanval op EU-gebouw

BRUSSEL – Europese landen veroordelen de laatste Russische aanval op Kyiv, waarbij ook een gebouw van de EU-missie in Oekraïne is geraakt. Zij roepen ook op tot meer steun voor Oekraïne en het verhogen van de internationale druk op Rusland.

De Franse president Emmanuel Macron omschrijft het nachtelijke geweld op X als barbaars en “Ruslands idee van vrede”. Rusland heeft volgens hem bewust een aanval uitgevoerd op woongebieden en civiele infrastructuur.

De Moldavische president Maia Sandu spreekt van “opnieuw een horrornacht in Kyiv” en herhaalt haar standpunt dat Rusland zorgt voor “oorlog en dood”. “De vrije wereld moet de steun voor Oekraïne opvoeren en Rusland onder druk zetten om in te stemmen met een geloofwaardig staakt-het-vuren”, verklaart ze op X.

Niet wegkijken

“De Russische terreur zal ons niet breken”, stelt president Gitanas Nausėda van Litouwen. Zijn buitenlandminister Kęstutis Budrys meent dat dit “niet zomaar agressie is”, maar een “boodschap”. “Ons antwoord moet daadkrachtig zijn: meer sancties voor Rusland, Oekraïne sneller bewapenen”, schrijft de minister op X.

De Estse minister Margus Tsahkna zegt dat Europa niet kan wegkijken na de luchtaanval. “We moeten meer doen: de sancties verscherpen, alle bronnen die deze brute oorlog financieren blokkeren en Oekraïne de wapens geven die het nodig heeft om zichzelf te beschermen en te winnen”, schrijft Tsahkna op X.

‘Onaanvaardbaar’

De Spaanse premier Pedro Sánchez noemt de aanval een “nieuwe klap voor vrede. De aanval op een diplomatieke missie is een nieuwe flagrante schending van het internationaal recht.”

Ook Portugal staat achter Oekraïne, schrijft het ministerie van Buitenlandse Zaken op X. “De Russische agressie die de vredesinspanningen ondermijnt en nu diplomatieke faciliteiten aanvalt, is onaanvaardbaar.”

EU-sanctiepakket

EU-ministers zijn de komende dagen bij elkaar voor een vergadering in Kopenhagen. Naar verwachting zal daar ook gesproken worden over een negentiende EU-sanctiepakket voor Rusland.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken van Noorwegen, dat geen lid is van de EU maar wel van het Schengengebied, schrijft op X: “We dringen er bij Rusland op aan de oorlog onmiddellijk te beëindigen. Onze reactie is een nog sterkere steun voor Oekraïne.”

Arrestaties in Nederland na achtervolging vanwege schietincident in Oostende

LAGE ZWALUWE – Vier verdachten zijn donderdagochtend aangehouden bij Lage Zwaluwe (Noord-Brabant) na een achtervolging vanuit het Belgische Oostende. De Nederlandse politie hielp de Belgische autoriteiten na een schietincident in de Vlaamse kustplaats afgelopen nacht.

Een politiewoordvoerder kan niet zeggen wat zich heeft afgespeeld in Oostende. Ook kan zij niks zeggen over de identiteit van de verdachten. Volgens het Belgische persbureau Belga gaat het om twintigers die in Nederland wonen.

Belga meldt verder dat een 17-jarige jongen bij de schietpartij levensbedreigend gewond is geraakt. Rond 04.00 uur zou er zijn geschoten in de Voorhavenlaan in Oostende. Het slachtoffer is in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, aldus Belga.

Volgens het persbureau wordt het schietincident onderzocht en is er vermoedelijk een link met het drugsmilieu.

Vrachtwagen vast in spoortunnel in Moordrecht [+foto’s]

Foto: MediaTV

MOORDRECHT – Een vrachtwagen is donderdagochtend vast komen te zitten in een spoortunnel aan de Middelweg in Moordrecht.

Een bergingsbedrijf is ter plaatse voor de berging van de vrachtwagen.

De chauffeur raakte niet gewond.

De chauffeur is diverse hoogteborden voorbij gereden en heeft zichzelf alsnog klem gereden in de spoortunnel.

Foto: MediaTV

De tunnel is voorlopig gestremd voor gemotoriseerd verkeer.

STB a/s ThermoTrafik neemt nieuwe Scania 660R V8 in gebruik

NIJMEGEN – Met zichtbaar enthousiasme en een flinke dosis trots nam Gerrit Jan Schrijver, eigenaar van STB a/s ThermoTrafik, deze zomer de sleutel in ontvangst van zijn nieuwe Scania 660R V8. De levering vond plaats bij Scania Nijmegen, waar de vrachtwagen feestelijk werd onthuld tijdens een klantenevent. Voor Gerrit Jan markeert dit niet alleen de aanschaf van een voertuig, maar vooral de bekroning van een persoonlijke reis als ondernemer én Scania-liefhebber.

Een eenmanszaak met groot bereik

Hoewel STB a/s ThermoTrafik officieel een eenmanszaak is, doet de omvang en invloed van het netwerk van Gerrit Jan Schrijver vermoeden dat er veel meer achter zit. Met één eigen vrachtwagen rijdt hij zelf op vaste dagen richting Italië, terwijl hij daarnaast als transportmakelaar een indrukwekkende vloot van charters inzet voor het vervoer van bloemen en planten naar Duitsland en Oostenrijk.

Zijn kracht? Efficiënte planning, sterke contacten met grote Duitse spediteurs en een feilloos gevoel voor retourvrachten – opgedaan in zijn tijd als groentevervoerder. “In een mooie term noemen ze dat ook wel een Transport Broker,” lacht Schrijver. “Ondanks dat ik maar één voertuig heb, ben ik beduidend meer dan een eigenrijder.”

Een passie voor Scania die verder gaat dan techniek

De liefde voor Scania begon al jaren geleden, toen hij als chauffeur een V8 overnam van zijn toenmalige werkgever. Met die vrachtwagen reed hij bijna twee miljoen kilometer – reden genoeg om trouw te blijven aan het merk. De nieuwe 660R V8 is dan ook een logische, maar vooral emotionele keuze. “Er is gewoon geen betere auto,” stelt Schrijver vastberaden. “Als je alles meeneemt – onderhoud, rijcomfort, uitstraling – dan is Scania gewoon het totaalplaatje.”

Design met een boodschap

De vrachtwagen werd origineel in het zwart geleverd en vervolgens volledig gepersonaliseerd. Het ontwerp vertelt het verhaal van de man achter het stuur. De cabine draagt achterop de tekst ‘Against All Odds’, een knipoog naar de onverwachte, zwarte kleur van de vrachtwagen én naar zijn persoonlijke pad als ondernemer. Een andere quote ‘You can’t forget … All you’ve lost!’ verwijst naar levenservaringen en zijn dierbaren.


Dat laatste geldt ook voor de tekst ‘Stolte Fædre’ (Deens voor ‘Trotse Vaders’) op de voorruit, met aan weerszijden een subtiel veertje en ‘Remember Appie’ in de instap op de linker sideskirt. Een eerbetoon aan de overleden vader van Gerrit Jan, zijn ‘tweede vader’ Appie en Piet, de vader van zijn vriendin Tanja, die in moeilijke tijden veel voor hen betekend hebben. “Deze teksten en symbolen zijn voor mij meer dan decoratie. Ze houden herinneringen levend en maken de vrachtwagen écht van mij.”

Hechte band met dealer Scania Nijmegen

De samenwerking met Scania Nijmegen verliep volgens Schrijver op zijn typisch no-nonsense wijze: “Soms zijn er obstakels, maar die worden altijd professioneel en naar volle tevredenheid opgelost. Ik voel me hier gehoord.”

Service manager Luuk Gaertner onderstreepte tijdens de onthulling nog eens hoe trots hij is op de samenwerking: “Het is bijzonder om zo’n betrokken klant te mogen begeleiden in de bouw van zijn droomvrachtwagen.”

Schrijver onderstreept vervolgens vanuit zijn kant gezien: “Je koopt niet alleen de vrachtwagen door zijn vertrouwde kwaliteit, maar ook door het dealerschap. Het is minstens zo belangrijk dat, mocht er onverhoopt wat stuk gaan, er 24/7 een dealer met een heel team professionals die de naam en het merk Scania in een hoog vaandel hebben staan, voor je klaar staat. Waar je dan ook bent gestrand…En Nijmegen is voor mij zo’n dealer. Niet voor 100, maar voor 1000%!”

De vrachtwagen kreeg op 14 juni jl. in Nijmegen een prominente plek voor de feesttent, en trok met zijn verhaal en uitstraling veel bewonderende blikken. Schrijver kreeg meerdere complimenten voor de doordachte keuzes in het ontwerp. “Dan doe je het ergens voor. Als liefhebber ben ik gewoon ontzettend trots. Dit is waarschijnlijk mijn laatste vrachtwagen, dus die moest perfect zijn.”

Einde van een traject, begin van een nieuw hoofdstuk

Wat begon in 2017 uit noodzaak na een echtscheiding, is in acht jaar tijd uitgegroeid tot een solide onderneming met een ijzersterke reputatie. Met de komst van de Scania 660R V8, een nieuw te bouwen eigen bedrijfspand van 100 m² in aantocht, en een goed gevuld orderboek, kan Gerrit Jan Schrijver met recht terugkijken op een inspirerende ondernemersreis. “Ik ben met niks begonnen. En kijk nu eens. Ja, ik ben er trots op. Echt.”

GVB moet oud-buschauffeur 45.000 euro betalen wegens ernstig verwijtbaar handelen

buschauffeur vrouw
Foto: Adobe Stock | Sofia

AMSTERDAM – De rechtbank Amsterdam heeft woensdag geoordeeld dat het GVB ernstig verwijtbaar heeft gehandeld in de zaak van een voormalige buschauffeur die jarenlang werd gestalkt door een ex-partner. Het handelen – of juist het nalaten daarvan – van de werkgever heeft er volgens de rechtbank mede toe geleid dat de arbeidsovereenkomst uiteindelijk door langdurige arbeidsongeschiktheid is beëindigd. Het GVB moet de oud-medewerkster een billijke vergoeding van 45.000 euro betalen.

Stalking tijdens werktijd

De buschauffeur, die sinds 2004 in dienst was, werd tussen 2017 en 2018 tijdens haar werk op GVB-terrein lastiggevallen door haar ex-partner, die destijds via een uitzendbureau bij het vervoerbedrijf werkte. Ondanks meldingen bij de centrale verkeersleiding (CCV) en meerdere aangiftes bij de politie, greep het GVB volgens de rechter onvoldoende in. Er werd geen onderzoek ingesteld, geen maatregelen genomen en de medewerkster kreeg onvoldoende ondersteuning bij het doen van aangifte.

De ex-partner werd in 2019 strafrechtelijk veroordeeld voor stalking. De gevolgen voor de buschauffeur waren groot: zij ontwikkelde een posttraumatische stressstoornis (PTSS), die door artsen is aangemerkt als beroepsziekte.

Re-integratie genegeerd

Ook bij de re-integratie schoot GVB tekort, oordeelt de rechtbank. Zo werd de chauffeur in 2019 tegen medisch advies in verplicht om als tramconducteur te werken. Na één dag viel zij hierdoor opnieuw volledig uit. Daarnaast stelde het UWV in 2020 vast dat GVB onvoldoende had meegewerkt aan de re-integratie.

Verder kregen de ingewikkelde loonstroken en gebrekkige communicatie van het GVB veel kritiek. De oud-buschauffeur leefde volgens de rechtbank onnodig in onzekerheid over haar inkomen en uitkeringen, omdat het bedrijf geen duidelijke uitleg gaf.

Billijke vergoeding

Hoewel de arbeidsongeschiktheid en PTSS niet direct aan het GVB te wijten zijn, vindt de rechtbank dat de werkgever de werkneemster veel te weinig heeft gesteund in een periode waarin zij bijzonder kwetsbaar was. “GVB heeft zich onvoldoende empathisch en proactief opgesteld,” aldus de kantonrechter.

De buschauffeur ontving al een transitievergoeding van ruim 36.000 euro en een aanvullende regeling op basis van de cao, waarmee zij 95 procent van haar laatste inkomen behoudt. De rechter kent daar nu een extra billijke vergoeding van 45.000 euro bovenop toe.

GVB moet daarnaast de proceskosten van ruim 1.200 euro betalen.

Kabinet van plan om lagere brandstofaccijns met jaar te verlengen

DEN HAAG – Het demissionaire kabinet heeft een plan om de verlaging van de accijns op brandstof met een jaar te verlengen tot eind 2026. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving in onder meer De Telegraaf. Waar de circa 1,6 miljard euro om dit te regelen vandaan moet komen, is nog niet duidelijk.

In 2022 verlaagde het kabinet de accijnstarieven voor benzine, diesel en lpg vanwege de gestegen energieprijzen. Zonder ingrijpen zou de korting eind dit jaar aflopen. Woensdag nam de Tweede Kamer een motie aan met het verzoek om de prijsstijging van benzine per 1 januari “teniet te doen”. Demissionair minister van Financiën Eelco Heinen (VVD) zei eerder dat hij zou proberen een prijsstijging te voorkomen.

“Als wij niets doen, stijgt de benzineprijs eind dit jaar met 0,258 euro”, zei de vorige minister van Infrastructuur Barry Madlener (PVV) eerder dit jaar. Zijn opvolger, BBB’er Robert Tieman, wilde dit ook voorkomen. De ANWB heeft deze maand een oproep gedaan om de accijns op brandstof niet te laten meestijgen met inflatie.

Een Kamermeerderheid wil dus dat de prijs aan de pomp niet omhooggaat, maar de vraag is of de Kamer ook zal meegaan in de manier die het kabinet voor ogen heeft om de verlenging te betalen. De coalitie bestaat op dit moment nog uit VVD en BBB, die in de huidige Tweede Kamer samen 32 zetels hebben. Pas na de verkiezingen van 29 oktober buigt de Kamer zich over de begrotingen van de verschillende ministeries.

Zelensky meldt meer doden en schade aan EU-pand in Kyiv

KYIV – Bij de recentste luchtaanvallen op Kyiv zijn volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky veertien doden gevallen en is veel schade toegebracht aan onder meer het pand van de EU-missie in Kyiv.

Volgens Zelensky zijn tientallen gebouwen beschadigd, waaronder woningen en kantoren. Er zijn tientallen mensen gewond geraakt.

Zelensky stelt dat Rusland de oorlog voortzet zonder dat er meer druk op het Kremlin komt.

De Oekraïense buitenlandminister Andri Sybiha heeft gezegd dat Rusland doelgericht diplomaten aanvalt. Dit is volgens de bewindsman in strijd met het Verdrag van Wenen over het internationale diplomatieke verkeer. Sybiha roept daarom op tot internationale veroordeling van de luchtaanvallen.

Van Dijk Trucks levert reeks volledig elektrische Volvo FM’s aan Gebr. Pothuizen B.V.

CULEMBORG – Van Dijk Trucks heeft recent drie volledig elektrische Volvo FM’s geleverd aan transportbedrijf Gebr. Pothuizen uit Culemborg. De voertuigen, opgebouwd door Carrosseriebedrijf Schevers uit Schalkwijk, zijn een grote stap in de verduurzaming van het wagenpark. De Volvo’s zullen ingezet worden voor het transport van Ahrend en Gispen kantoorinrichters.

“Duurzaam investeren in de toekomst is voor ons vanzelfsprekend”, aldus Janno van Aalst, die de dagelijkse leiding heeft bij Gebr. Pothuizen. “Voor het meubel- en projectmeubeltransport moeten we ook vaak milieuzones in kunnen. Deze trucks combineren emissievrij rijden met hetzelfde rijcomfort, wendbaarheid en betrouwbaarheid die we van de dieselvarianten van Volvo Trucks gewend zijn. Dat maakt het een perfecte aanvulling voor ons wagenpark.”

Duurzaam wagenpark

Twee van de uitgeleverde Volvo FM’s zijn voorzien van twee krachtige elektromotoren met maar liefst 450 pk. De accupakketten van de Volvo’s bestaan uit zes accu’s met een gezamenlijke capaciteit van 540 kWh. Daarmee is de actieradius ruim voldoende voor de dagelijkse ritten van de chauffeurs. Voor het comfort en veiligheid van de chauffeurs zijn de modellen uitgerust met onder andere klimaatregeling, een koelkast onder het bed, Forward Collision Warning en het Driver Comfort pakket.

Het derde voertuig in de reeks gaat nog een stap verder. Deze Volvo FM is uitgerust met drie elektromotoren die samen 660 pk leveren. Ook dit accupakket bestaat uit zes accu’s met een totale capaciteit van 540 kWh. Naast zijn indrukwekkende vermogen is ook dit voertuig rijk uitgerust met geavanceerde veiligheidssystemen en comfortabele voorzieningen. Deze combinatie met aanhanger, ook wel een wipkar in jargon, biedt comfort en veiligheid tijdens lange inzetdagen en stadsdistributie.

Samenwerking & toekomst

De eerste praktijkervaringen met de elektrische Volvo’s zijn tot nu toe veelbelovend. Ze rijden zonder belemmeringen door milieuzones en leveren tegelijkertijd hoge efficiëntie en lagere gebruikskosten op.

Om chauffeurs direct vertrouwd te maken met de nieuwe technologie, geeft een Driver Trainer van Van Dijk Trucks bij aflevering persoonlijke instructie. De benodigde laadvoorzieningen zijn verzorgd door Van Dijk Energy, zodat de trucks vanaf dag één volledig inzetbaar zijn.

Deze samenwerking tussen Gebr. Pothuizen en Van Dijk Trucks laat zien hoe een jarenlange relatie, duurzaamheid en hoogwaardige service hand in hand kunnen gaan. Het wagenpark van Gebr. Pothuizen telt nu zo’n 48 Volvo Trucks.

Han de Bruijn, accountmanager Volvo Trucks bij Van Dijk Trucks, is al jaren het vaste aanspreekpunt van Gebr. Pothuizen. Over deze mooie aflevering zegt hij: “We zijn trots dat we Gebr. Pothuizen kunnen ondersteunen met deze elektrische oplossing. Samen zetten we aan belangrijke stap richting een emissievrij wagenpark.”

Gebr. Pothuizen is sinds 1892 een toonaangevende speler in meubel-, projectmeubel- en schoonmaaktransport binnen de Benelux. Het bedrijf biedt naast transport ook volledige montageservices, waarbij precisie, planning en flexibiliteit centraal staan.

Gewonde bij steekincident in Ter Apel

TER APEL – De politie doet onderzoek naar een steekincident dat in de nacht van donderdag 28 augustus rond 01.00 uur plaatsvond aan de Ter Apelervenen in Ter Apel.

Bij het incident raakte een 29-jarige man uit Ter Apel gewond.

Na een melding rukte de politie met meerdere eenheden uit naar de locatie. Het slachtoffer werd gewond aangetroffen en is door ambulancepersoneel overgebracht naar het ziekenhuis. Over de ernst van de verwondingen is nog niets bekendgemaakt.

De politie is direct na het incident gestart met een onderzoek naar de toedracht. Zo worden onder meer getuigen gehoord. Vooralsnog zijn er geen aanhoudingen verricht.

×