Clicky

vrijdag 14 juni 2024 - 00:08 uur
Home Blog Pagina 4

Dode en gewonde aangetroffen in woning in Amersfoort

AMERSFOORT – De politie heeft woensdagochtend rond 08.40 uur na een melding van een steekincident aan de Keesomstraat in Amersfoort een dode vrouw en een gewonde man aangetroffen.

De gewonde man (73) uit Amersfoort is aangehouden en voor behandeling van zijn verwondingen vervoerd naar een ziekenhuis. De politie onderzoekt zijn betrokkenheid bij het incident.

De identitet van het dodelijk slachtoffer is nog niet vastgesteld.

Philips wil 400 banen schrappen in Drachten

DRACHTEN – Philips is van plan tot en met 2027 vierhonderd banen in Drachten te schrappen. Het gaat om tweehonderd vaste arbeidsplaatsen en tweehonderd flexibele posities. De ingreep hangt samen met de verplaatsing van de productie van babyflesjes en -spenen naar Indonesië en een externe leverancier.

Op dit moment werken zo’n 1700 mensen voor Philips in Drachten. Het technologieconcern blijft in de Friese plaats wel onderdelen voor scheerapparaten en elektrische tandenborstels maken. Volgens een woordvoerder maakt de ingreep deel uit van een vorig jaar aangekondigde strategie die Philips concurrerender moet maken.

“De focus die we daarmee aanbrengen is moeilijk voor de collega’s die hierdoor worden geraakt, maar een noodzakelijke stap om competitief te kunnen blijven en om waarde te creëren met duurzame impact”, stelt Philips.

Het voorgenomen besluit moet nog worden goedgekeurd door de ondernemingsraad. Gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten, maar Philips zegt ook het personeelsbestand te laten krimpen door natuurlijk verloop. Daarnaast zegt het bedrijf werknemers de komende jaren naar een nieuwe baan te willen begeleiden.

Volgens Philips kan de locatie in Drachten zich door de reorganisatie beter richten op haar sterkste punten, namelijk de complexe en grotendeels geautomatiseerde metaalbewerking die nodig is voor scheerapparaten en tandenborstels. Ook drukt de ingreep de kosten doordat de organisatie eenvoudiger wordt.

De vakbond VHP2, belangenbehartiger voor werknemers in de technologiesector, zegt zich zorgen te maken over de reorganisatie. Ook komen de plannen van Philips volgens de bond als een verrassing, omdat de fabriek in Drachten bekendstaat “als een van de slimste productielocaties van Europa”. Philips verklaart dat zijn Noord-Nederlandse vestiging een gespecialiseerde productielocatie “is en blijft”.

FNV spreekt van “een klap voor de hele regio”. Vakbondsbestuurder Wilma Nieveen wil ook dat Philips meer investeert in Drachten om de activiteiten daar winstgevend te maken. “Philips kiest ervoor om werkgelegenheid en banen te exporteren naar China en Indonesië en laat honderden huishoudens in de regio in de kou staan”, verklaart ze.

“Ik zag dit niet aankomen”, zegt verantwoordelijk gedeputeerde Friso Douwstra. “Het is spijtig, ik had het gevoel dat de productie meer en meer terugkwam naar Nederland en naar Drachten.” De bestuurder meldt dat hij samen met de wethouder van gemeente Smallingerland, waar Drachten ligt, nog in gesprek gaat met Philips.

Duitse minister: handelsoorlog China dreigt door EU-heffingen

Volker Wissing

BERLIJN – De Europese Unie dreigt in een handelsoorlog verwikkeld te raken met China nu Brussel flinke importheffingen invoert op elektrische auto’s van Chinese makelij. Dat heeft de Duitse transportminister Volker Wissing gezegd.

Duitse autofabrikanten hadden zich eerder ook al uitgesproken tegen die hoge heffingen omdat China een zeer belangrijke afzetmarkt is en Beijing met strafmaatregelen tegen Europese auto’s kan komen.

Volgens de Europese Commissie bedrijft China oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er vanaf 4 juli heffingen tussen de 17,4 en 38,1 procent op Chinese automerken. China heeft al gezegd alle maatregelen te nemen om de eigen belangen te beschermen. Voor Duitse automerken als Mercedes-Benz en BMW is China de belangrijkste markt.

Maar Wissing zegt dat die heffingen Duitse bedrijven die zakendoen in China zullen raken. Volgens hem moeten Europese auto’s juist goedkoper worden door meer concurrentie, open markten en veel betere bedrijfsomstandigheden in de EU, niet door handelsoorlogen en het afschermen van markten.

Het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA) uit ook kritiek op de stappen van de EU. VDA-president Hildegard Müller vindt heffingen obstakels voor wereldwijde samenwerking en wijst eveneens op het risico van een groot handelsconflict met China. Duitse autofabrikanten hebben namelijk ook fabrieken in China. Müller zegt wel dat China een verantwoordelijkheid heeft om te onderhandelen over een oplossing en het voorkomen van een handelsoorlog.

De Europese autobrancheorganisatie ACEA laat weten dat er een eerlijk speelveld moet zijn voor alle bedrijven, maar dat de Europese auto-industrie vooral een robuuste industriële strategie rond elektrisch rijden nodig heeft om wereldwijd competitief te zijn. Dat betekent volgens ACEA onder meer goede toegang tot belangrijke grondstoffen, betaalbare energie en voldoende infrastructuur voor elektrisch rijden.

De nieuwe heffingen komen op bestaande invoertarieven van 10 procent op Chinese elektrische auto’s. Dat betekent dat de tarieven zullen oplopen tot wel 48,1 procent. Die hoogste heffing geldt voor auto’s van het bedrijf SAIC Motor dat in handen is van de Chinese overheid.

Hoge celstraffen voor uitvoerders en medeplichtigen moord Peter R. de Vries

AMSTERDAM – De rechtbank Amsterdam heeft vandaag de schutter Delano G., zijn chauffeur Kamil E. en hun opdrachtgever Krystian M. veroordeeld voor de moord op Peter R. de Vries. Zij krijgen respectievelijk 28, 28 en ruim 26 jaar gevangenisstraf opgelegd.

Drie andere mannen worden veroordeeld voor medeplichtigheid aan de moord op Peter R. de Vries. Zij krijgen straffen opgelegd variërend van 10 tot 14 jaar. Twee mannen, die alleen verdacht werden van deelname aan een criminele organisatie, worden vrijgesproken. De laatste verdachte wordt vrijgesproken van medeplichtigheid en deelname aan een criminele organisatie. Hij wordt wel veroordeeld voor het bezit van drugs.

Op dinsdag 6 juli 2021 werd Peter R. de Vries neergeschoten in de Lange Leidsedwarsstraat in het centrum van Amsterdam. Negen dagen later overlijdt hij aan zijn verwondingen.

Zeven van de negen mannen, behalve de schutter en de chauffeur, worden verdacht een criminele organisatie te hebben gevormd. Voor de moord op Peter R. de Vries kan de rechtbank niet vaststellen dat er samenwerking of communicatie was tussen die verdachten. Dit geldt ook voor de andere misdrijven. De rechtbank concludeert dat er geen onderlinge verdeling van werkzaamheden of afstemming van activiteiten was om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Het ging om losse personen of groepjes personen zonder verbindend element. De verdachten worden dan ook vrijgesproken van deelname aan een criminele organisatie.

Het is niet uit te sluiten dat er via hogerhand coördinatie van activiteiten heeft plaatsgevonden, maar eventuele opdrachtgevers zijn niet opgenomen in de tenlastelegging zodat de rechtbank daarover niet heeft kunnen oordelen.

Het OM verdenkt zeven mannen van betrokkenheid bij de moord op Peter R. de Vries. Aan vijf van hen is moord met een terroristisch oogmerk tenlastegelegd. De verdachten hebben niets willen verklaren, ook niet over de bedoeling van het neerschieten van Peter R. de Vries. Op basis van de aangetroffen telefoonberichten, de omstandigheden waaronder de moord is gepleegd en het feit dat schokkende filmbeelden van een zwaargewonde De Vries op sociale media zijn verschenen, kan niet worden afgeleid dat de moord is gepleegd met een terroristisch oogmerk.

De rechtbank benadrukt dat vaststaat dat de Nederlandse samenleving door de moord ernstig is geschokt. Maar dat betekent niet dat daardoor ook sprake is van een terroristisch oogmerk. Daarvoor is noodzakelijk dat de daders de moord hebben gepleegd met de bedoeling om de Nederlandse bevolking ernstige vrees aan te jagen, bijvoorbeeld de angst dat een ieder het volgende slachtoffer kan zijn. De rechtbank heeft dit niet kunnen vaststellen. Dit leidt er toe dat de verdachten worden vrijgesproken van de strafverzwarende omstandigheid van terroristisch oogmerk.

De rechtbank acht bewezen dat Krystian M., Delano G. en Kamil E. zich schuldig hebben gemaakt aan de moord op Peter R. de Vries. De moord is grondig voorbereid. Er is een gestolen auto gebruikt met valse kentekenplaten en er zijn vuurwapens geregeld en uitgetest. In de weken voorafgaand aan de moord is de omgeving van de studio van RTL Boulevard verkend en is Peter R. de Vries een aantal keren gevolgd toen hij van de studio naar de parkeergarage liep.

De moord op Peter R. de Vries is een liquidatie. Het totale gebrek aan respect voor het leven van Peter R. de Vries volgt ook uit de berichten die zijn aangetroffen op de telefoon in de vluchtauto. De moord is op klaarlichte dag gepleegd in het centrum van Amsterdam. Verdachten hebben, door niets te willen verklaren, geen verantwoordelijkheid genomen voor hun daden.

Voor levenslange gevangenisstraffen zoals door het Openbaar Ministerie geëist voor de uitvoerders, ziet de rechtbank geen ruimte omdat het gaat om een enkelvoudige moord en ze niet eerder zijn veroordeeld voor soortgelijke delicten. De rechtbank is van oordeel dat de rol van Krystian M. als opdrachtgever van de schutter en de chauffeur, die zelf op veilige afstand bleef, zwaarder gestraft moet worden dan die van de twee uitvoerders. De rechtbank vindt voor hem de maximale tijdelijke straf van 30 jaar passend. Omdat hij recent in een andere strafzaak al bijna 4 jaar cel opgelegd heeft gekregen, moet dat van deze straf worden afgetrokken. Dat betekent dat Krystian M. 26 jaar en 1 maand krijgt opgelegd. Delano G. en Kamil E. worden allebei veroordeeld tot 28 jaar gevangenisstraf.

Drie andere mannen worden veroordeeld voor medeplichtigheid aan de moord op Peter R. de Vries. Een man leverde het moordwapen aan de schutter. Hij wordt veroordeeld tot 14 jaar gevangenisstraf. De twee anderen stonden op de dag van de moord op de uitkijk en worden veroordeeld tot 10 jaar gevangenisstraf. Deze twee mannen waren ook betrokken bij het maken van filmbeelden van Peter R. de Vries, nadat hij was neergeschoten. Het maken van filmbeelden – hoe verwerpelijk ook – levert volgens de rechtbank geen medeplichtigheid op aan de moord. Een man wordt vrijgesproken van medeplichtigheid aan de moord op Peter R. de Vries. Twee anderen worden vrijgesproken omdat deelname aan een criminele organisatie niet is bewezen.

IEA verwacht ‘ongeëvenaard’ overaanbod van olie in 2030

PARIJS – De wereldmarkt krijgt in 2030 waarschijnlijk te maken met een fors overaanbod van olie, verwacht het Internationaal Energie Agentschap (IEA). Doordat de capaciteit om olie op te pompen veel sterker groeit dan de vraag naar de grond- en brandstof, ontstaat volgens de adviseur over energiezaken een “ongeëvenaard” overschot van 8 miljoen vaten per dag.

Dat de groei van de vraag naar olie afvlakt, is volgens het IEA onder andere het gevolg van de overgang naar niet-fossiele brandstoffen om de opwarming van de aarde te beperken. Zo groeit het elektrische wagenpark en verdringen gas en hernieuwbare energiebronnen olie steeds meer in de elektriciteitssector.

Volgens het in Parijs gevestigde agentschap haalt het aanbod van olie de vraag vanaf 2025 al in, vooral doordat landen buiten oliekartel OPEC+ meer gaan produceren. Als dit tot lagere olieprijzen leidt, kan dat volgens het IEA voor problemen zorgen bij de winning van schalieolie in de Verenigde Staten. Het zou ook de plannen van de OPEC+ om de olieprijzen te stutten overhoop kunnen gooien.

IEA-topman Fatih Birol voorspelt dat de vraag naar olie aan het einde van dit decennium zijn piek heeft bereikt. Olieconcerns doen er goed aan “om er zeker van te zijn dat hun strategieën en plannen bestand zijn voor de veranderingen die plaatsvinden”.

Dat de olievraag de komende jaren nog wel toeneemt, komt deels door de verwachte groei van grote Aziatische economieën zoals India en China. Daarnaast zullen mensen vaker het vliegtuig pakken, waarvoor kerosine nodig is. Ook groeit de petrochemische industrie door, die aardolie als grondstof nodig heeft.

Dit is waarom de autoleasemarkt blijft groeien

Foto: Pexels

Sinds de jaren 80 is het leasen van een auto flink gegroeid. Veel bedrijven kozen ervoor om hun personenauto’s en bedrijfsbussen niet meer aan te schaffen, maar te leasen. Waar het in de beginjaren voornamelijk zakelijke leasecontracten waren, is de vraag naar private lease de afgelopen jaren ook flink gestegen. Het afgelopen jaar is de totale leasemarkt gegroeid met 6,2%. Momenteel rijden er meer dan 1,3 miljoen leaseauto’s op de Nederlandse wegen. In dit artikel gaan we dieper in op de ontwikkelingen in de leasemarkt. 

De eerste leasecontracten 

In Nederland begon het leasen van een auto in de jaren 80. Grote bedrijven zochten oplossingen voor hun mobiliteitsprobleem waarbij zij zelf minimaal risico liepen. Voor het wagenparkbeheer werden aparte holdings opgericht. Hieruit ontstonden gespecialiseerde autoleasebedrijven, die vandaag de dag nog steeds de zakelijke markt bedienen. 

Auto leasen of kopen 

Waar het in de beginjaren niet meer dan normaal was om een nieuwe auto aan te schaffen, werden de voordelen van het leasen van een auto ook snel duidelijk. Het aanschaffen van één of meerdere auto’s is voor bedrijven een flinke investering. Niet altijd hebben ze de financiële middelen om dit op te hoesten. Door een auto te leasen, is er geen grote financiële investering nodig om het wagenpark te kunnen uitbreiden. Zorgen maken over onderhoud of verzekering hoeft ook niet meer. Dit zit allemaal in het contract.  

Ontwikkelingen de laatste jaren 

De laatste jaren is de leasemarkt flink ontwikkeld. Doordat de economie goed draait, is de vraag naar leaseauto’s groter. Steeds vaker krijgt een werknemer vanuit de werkgever een leaseauto aangeboden. Een leaseauto is een extra, soms noodzakelijk, goed dat een werknemer naast zijn loon krijgt. Voor veel werknemers is een leaseauto een reden om wel of niet voor een bepaalde werkgever te kiezen. 

Nu is het wagenpark de laatste jaren flink veranderd. Waar eerst juist dieselauto’s, door de lage brandstofkosten, enorm populair waren, zijn het nu de elektrische auto’s. Door Europese emissiedoelstellingen moet het wagenpark in rap tempo vergroend worden. Vele autofabrikanten brengen elektrische auto’s op de markt. De overheid heeft het leasen van een elektrische auto interessant gemaakt bij leaserijders doormiddel van het hanteren van een lagere bijtelling.  

Ook bedrijfsbussen en vrachtwagens moeten eraan geloven. Zo zijn vervuilende bedrijfswagens in veel grote steden niet meer welkom. De vraag naar elektrische bedrijfsbussen en vrachtwagens neemt ook zienderogen toe.  

De verschillende leasevormen 

Bij lease wordt er vaak gedacht aan zakelijke lease. Een meerjarig leasecontract dat een werkgever voor zijn werknemer afsluit, maar er zijn de laatste jaren tal van andere leasevormen ontstaan die enorm populair zijn geworden. 

Private lease 

In het begin waren het vooral werkgevers die voor hun werknemers een leasecontract afsloten. De behoeften voor het leasen van een auto onder particulieren nam enorm toe waardoor private lease ontstond. Voor leasemaatschappijen is de particuliere markt een heel interessante markt waar nog veel groei in zit. Voor particulieren is het relatief eenvoudig om tegen geringe maandelijkse kosten een auto te leasen. In plaats van forse investeringen te moeten doen, hebben ze met een maandelijks bedrag een nieuwe auto die volledig naar wens kan worden samengesteld.  

Shortlease 

Een andere leasevorm die de afgelopen jaren flink gegroeid is, is shortlease. Waar je bij een leasecontract een vast meerjarig contract aangaat, ga je bij shortlease een flexibel contract aan. In de constant veranderende markt is dit voor veel mensen een uitkomst. Zo is shortlease voor startende ondernemers een uitkomst. Waar zij bij een vast leasecontract financiële cijfers moeten overhandigen wat als starter niet altijd mogelijk is, kunnen ze vaak vrij eenvoudig een shortlease contract afsluiten. Het voordeel van shortlease is dat je een flexibel contract aangaat die elk moment op te zeggen is. Lukt het niet meer om aan de financiële verplichtingen te voldoen, wordt de auto in beslag genomen en eindigt het contract. Doordat bij shortlease voor jong gebruikte auto’s wordt gekozen in plaats van nieuw geleverde auto’s, is het risico voor de leasemaatschappij ook een stuk minder.  

Ook onder particulieren is shortlease steeds populairder. Het nadeel van een private leasecontract is dat er bij vele leasemaatschappijen een registratie gedaan wordt bij het BKR. Dit heeft grote gevolgen voor wanneer iemand een hypotheek afsluiten wil. Met private shortlease heb je niet te maken met zo’n BKR-registratie. 

Leasen iets voor jou? 

De leasemarkt ontwikkelt zich in rap tempo. Door de groeiende economie, groeit ook de vraag naar auto’s en daarmee de leasemarkt. Leasen is vandaag de dag niet meer alleen weggelegd voor grotere bedrijven, ook particulieren kunnen eenvoudig een auto leasen. Liever iets meer flexibiliteit in je leasecontract? Dan is shortlease de ideale leaseconstructie. Meer weten over shortlease? Klik hier voor meer informatie over zakelijke shortlease. Ben je toe aan een nieuwe auto? Overweeg dan een (short)lease. 


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Rechtbank: drie hoofdverdachten in zaak De Vries schuldig aan moord

Peter R. de Vries

AMSTERDAM – De rechtbank vindt het bewezen dat drie hoofdverdachten in de zaak over de dood van Peter R. de Vries schuldig zijn aan moord. Het gaat om de vermeende schutter Delano G., chauffeur Kamil E. en moordmakelaar Krystian M.

Peter R. de Vries werd op 6 juli 2021 neergeschoten in het centrum van Amsterdam, na een optreden in RTL Boulevard. Hij overleed negen dagen later aan zijn verwondingen.

Volgens de rechtbank hadden de drie mannen een vooropgezet plan om De Vries te vermoorden en speelden zij daar alle drie een onmisbare rol in. Daarbij hadden de drie voldoende tijd en gelegenheid om zich te bedenken, maar deden dit niet.

Tegen alle drie heeft het Openbaar Ministerie een levenslange celstraf geëist. Het vonnis van de rechtbank Amsterdam is nog bezig.

Brussel wil doorpakken met landelijke invoering EU-immigratieregels

BRUSSEL – Brussel wil snel doorpakken met de invoering van de nieuwe Europese immigratieregels. Alle EU-lidstaten moeten voor het eind van het jaar een schema hebben klaarliggen hoe ze die regels gaan inpassen in de eigen nationale wetgeving.

Om daarbij te helpen, heeft de Europese Commissie woensdag een stappenplan gepresenteerd. De Europese Commissie benadrukt dat het hele immigratiepact een samenspel van regels is die elkaar aanvullen.

Lidstaten moeten dus het hele pakket tegelijk op orde krijgen en niet alvast één maatregel invoeren en de andere nog even laten wachten. Het plan wordt donderdag al door de lidstaten besproken op een vergadering van ministers van Binnenlandse Zaken in Luxemburg.

Honden de dupe van vercommercialisering dierenzorg

DEN HAAG – Er is al langere tijd veel te doen over de hoge kosten voor dierenzorg en de gevolgen daarvan. Een van die gevolgen is dat huisdiereigenaren dierenartsbehandelingen uit- of zelfs afstellen. Daardoor worden hun dieren niet of niet op tijd behandeld. Soms moeten ze zelfs worden ingeslapen omdat er te laat is ingegrepen.

De Koninklijke Hondenbescherming vindt dit onacceptabel en is een petitie voor betaalbare dierenzorg gestart. Hiermee schaart de stichting zich achter moties van de SP, PvdD en PVV. De petitie is al meer dan 27.500 keer getekend.

Tot 1998 hadden we in Nederland vaste tarieven voor dierenartsbehandelingen. De prijzen zijn daarna vrijgegeven met het idee dat een bezoek aan de dierenarts goedkoper en transparanter zou worden. Maar daar lijkt weinig van terechtgekomen. De afgelopen jaren zijn er grote prijsverschillen ontstaan tussen dierenartsen. Een belangrijke oorzaak daarvan lijkt te liggen in de overnames van praktijken door buitenlandse investeerders. Ongeveer een derde van alle dierenartspraktijken in Nederland is momenteel in buitenlandse handen. Prijzen zijn na deze overnames aanzienlijk hoger. “We hebben rekeningen onder ogen gekregen van een simpele enting bij een hond. Er zijn artsen die daar bijna dubbel zoveel voor rekenen als andere artsen,” zegt Daphne Groenendijk, directeur van de Koninklijke Hondenbescherming.

Teckel bij dierenarts

De Hondenbescherming roept de minister op de vercommercialisering van de dierenzorg tegen te gaan en maximumprijzen voor basiszorg dierenartsbehandelingen in te stellen. Daarnaast wil de dierenorganisatie de kosten van dierenzorg beperken door het BTW-tarief te verlagen van 21% naar 9%.

Demissionair minister Adema doet momenteel onderzoek naar de tarieven van dierenartsen. De resultaten daarvan worden na de zomer verwacht. Vervolgens zouden er maatregelen genomen kunnen worden. Tenminste, zo wordt het plaatje geschetst. Om extra druk uit te oefenen gaan we onze petitie binnenkort aan de Tweede Kamer overhandigen. We willen er koste wat kost voor zorgen dat er iets gaat gebeuren. Want het is onaanvaardbaar dat onschuldige dieren de dupe zijn van stijgende prijzen en een tekort aan dierenartsen.

Meer dierenartsen nodig

Het werk van dierenartsen is slopend en zwaar. En omdat er al een tekort aan dierenartsen is, loopt de werkdruk alleen maar op. Groenendijk: “We kunnen ons goed voorstellen dat de verleiding dan groot is om je te laten over- of uitkopen door investeerders. Maar we zien liever dat onderzocht wordt hoe de werkdruk voor dierenartsen verlaagd kan worden en hoe meer dierenartsen in het vak gekregen én gehouden kunnen worden.”

Huisdierenverzekering of spaarpotje

Huisdiereigenaren dragen zelf natuurlijk ook verantwoordelijkheid als het gaat om de kosten voor dierenzorg, benadrukt de Hondenbescherming. “Je committeert je aan een dier en daar hoort ook de zorg ervoor bij. Daarom roepen wij ook altijd op om als (toekomstige) hondeneigenaren financieel voorbereid te zijn, zodat onverwachte hoge dierenartsrekeningen niet tot hartverscheurende situaties leiden. Dat kan bijvoorbeeld door een huisdierenverzekering af te sluiten of voor een spaarpotje te zorgen.”

Mijd de dierenarts niet!

De Hondenbescherming vindt het belangrijk dat honden altijd goede zorg krijgen. “Twijfel je over de gezondheid van je hond? Neem dan altijd contact op met je dierenarts. Wacht niet af en stel niet uit. Door direct in actie te komen, voorkom je dat de problemen van je hond groter worden”, drukt Groenendijk hondeneigenaren op het hart.

Verplichte documentregistratie nu ook voor ‘Domestic’ containers op ECT Euromax terminal

ROTTERDAM – In navolging van Export containers is het vanaf 15 juni 2024 ook voor ‘Domestic’ containers verplicht op de ECT Euromax terminal om een (Domestic) document te registreren. Containers zonder een geregistreerd document worden niet meer aangenomen, meldt ECT woensdag.

Het Domestic document moet worden geregistreerd via de MED service van Portbase.

Deze verplichting gaat in op zaterdag 15 juni aanstaande, tot die tijd is het nog niet mogelijk om een Domestic document te registreren.

Bovenstaande wordt ingevoerd in opdracht van de Douane om zodoende de ladingstroom beter te kunnen monitoren, zegt ECT.

Voor de ECT Delta terminal is deze verplichting nu nog niet van toepassing. Naar verwachting zal de registratie van Domestic documenten voor de ECT Delta terminal twee weken later verplicht worden gesteld.

NAVO-chef zegt Orbán toe dat eis voor steun Rutte in orde komt

Stoltenberg en Orban

BOEDAPEST – Hongarije hoeft geen troepen of financiële steun te leveren aan de hulp van de NAVO aan Oekraïne, verzekert NAVO-chef Jens Stoltenberg. Dat was Hongarije al niet verplicht, maar premier Viktor Orbán wilde dat onderstreept zien voor hij zich achter Mark Rutte zou kunnen scharen als opvolger van Stoltenberg. “Daarmee heeft Hongarije de garanties gekregen die het nodig heeft”, zegt Orbán.

Stoltenberg “accepteert” dat Hongarije buiten de NAVO-steun aan Oekraïne wil blijven, zegt hij na een bezoek aan Orbán in Boedapest. NAVO-landen zijn wel verplicht elkaar te helpen als ze worden aangevallen.

Orbán zegt toe dat Hongarije geen NAVO-besluiten zal blokkeren waarop de andere lidstaten aandringen. Het land blijft het daarmee oneens, maar het beseft volgens de Hongaarse premier dat het niet lukt om de anderen over te halen.

Hongarije heeft beloofd zich niet te verzetten tegen de langjarige financiële hulp aan Oekraïne waartoe de NAVO wil besluiten op de top van de westerse militaire alliantie volgende maand in Washington, stelt Stoltenberg. En evenmin tegen het voornemen om de steun niet langer aan de NAVO-landen over te laten, maar die binnen het bondgenootschap te coördineren en plannen. “Dit is een manier die zal werken”, denkt Stoltenberg.

Havenbedrijf Rotterdam moderniseert Scheurhaven op Landtong Rozenburg

Foto: Port of Rotterdam

ROTTERDAM – Hakkers Waterbouw BV is namens Havenbedrijf Rotterdam NV begonnen met de herinrichting en verdieping van de Scheurhaven op de Landtong Rozenburg, zodat de haven efficiënter kan worden gebruikt door de diverse maritieme dienstverleners. Onlangs werd daarvoor de veiligheidsverklaring ondertekend.

De herinrichting van de Scheurhaven is noodzakelijk omdat de huidige tien ligplaatsen voor slepers sterk zijn verouderd. De sleepboten van de havensleepdiensten zijn door de jaren heen groter geworden, met meer diepgang zodat er nu onvoldoende diepte is in de Scheurhaven. Alleen baggeren is geen optie, omdat de taluds al heel steil en aan het einde van de levensduur zijn. Bovendien is de haven te smal. Naast vervanging van de ligplaatsen is daarom structurele verdieping noodzakelijk.

Walstroom

Er komt een damwand van 300 meter om in deze smalle haven een diepgang van negen meter te kunnen realiseren. De pontons voor de sleepboten worden vernieuwd. Alle ligplaatsen krijgen walstroom. Die wordt in de bouwfase al benut om het grotendeels elektrische materieel van Hakkers op te laden. Zo kunnen er een volledig elektrisch werkschip, kraan, boorstelling en trilblok ingezet worden. Daarmee vermijdt Hakkers 97% CO2-uitstoot in de realisatiefase.

De uitvoering is complex, omdat de haven operationeel moet blijven tijdens de bouw. Daarom zijn de gebruikers van de haven intensief betrokken bij dit project.

Kunststof

De herinrichting past in het beleid van het Havenbedrijf dat erop is gericht om de bedrijfsvoering te verduurzamen. De Rotterdamse haven wil in 2050 klimaatneutraal zijn en tegelijkertijd vitaal en concurrerend blijven. Het Havenbedrijf geeft daarbij het voorbeeld. Zo wordt in de Scheurhaven voor het eerst in Rotterdam gewerkt met pontons van kunststof (HDPE) in plaats van staal. Het gaat in totaal om vijf pontons; twee van volledig kunststof geleverd door Damen Shipyards en drie door Hakkens geleverde hybride pontons. Daarbij is de bovenkant van staal en de rest van kunststof, zodat het ponton de krachten van zwaardere schepen (slepers) aan kunnen.

Het Havenbedrijf onderzoekt mogelijkheden om het gebruik van staal te verminderen en te vervangen door duurzamere alternatieven. Het ponton is duurzaam omdat HDPE – kunststof, lichter en daardoor minder CO2-uitstoot in de ‘life cycle’. Het materiaal is bovendien recyclebaar. Staal moet je coaten (zit chroom in), HDPE hoef je niet te conserveren. In de loop van juni komt het eerste ponton van kunststof naar de Margriethaven in Rotterdam om het te testen.

Masterplan Slepers

De toename van grote zeeschepen zorgt ervoor dat de vraag naar sleepbootassistentie is vergroot. Om kwalitatief goede en voldoende plekken voor de havensleepdiensten in de haven te hebben is in 2019 het Masterplan Slepers opgesteld. Dit plan omvat onder andere drie locaties die ontwikkeld moeten worden om voldoende havensleepdienst service te kunnen verlenen in het westelijk havengebied nu en ook op lange termijn.

De locaties zijn: Prinses Margriethaven, Yangtzekanaal en Scheurhaven. In de Prinses Margriethaven zijn zes ligplaatsen gerealiseerd en langs het Yangtzekanaal (recent gegund) worden twaalf ligplaatsen aangelegd. Met de realisatie van de tien ligplaatsen in dit Scheurhavenproject wordt het Masterplan Slepers afgerond. In het project worden tevens de ligplaatsen van de overige serviceverleners verplaatst.

Miljoenen Europeanen kijken illegaal naar grote sportevenementen

ALICANTE – Miljoenen Europeanen kijken deze zomer illegaal naar sportevenementen. Volgens het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) maakt 12 procent van alle Europese burgers gebruik van illegale downloads of streamingdiensten om naar sport te kijken.

In Nederland gaat het zelfs om 15 procent van de consumenten en 31 procent van de jongeren tussen 15 en 24 jaar.

Het EUIPO schat dat piraterij op alle media jaarlijks een miljard euro aan onrechtmatige inkomsten genereert. Het probleem van piraterij bij live-evenementen is volgens het bureau een “existentieel probleem” voor de financiering van sport. De inkomsten uit intellectuele-eigendomsrechten worden op basis van solidariteit herverdeeld onder de sportbeweging en de atleten.

Naast sportuitzendingen heeft de sportartikelensector in de EU te maken met een omzetverlies van 850 miljoen euro per jaar door namaakproducten. Volgens het EUIPO geeft gemiddeld 10 procent van de jongeren in de EU in de leeftijdsgroep van 15 tot 24 jaar toe namaaksportuitrusting te kopen.

Fabrikanten lopen hierdoor naar schatting 851 miljoen euro per jaar mis, wat overeenkomt met 11 procent van de totale verkoop in de sector. Circa 8 procent van de Nederlanders tussen 15 en 24 jaar koopt bewust online namaaksportuitrusting.

VN-onderzoekers beschuldigen Israël en Hamas van oorlogsmisdaden

Gaza

GENÈVE – Zowel Israël als Hamas heeft aan het begin van de oorlog in de Gazastrook oorlogsmisdaden gepleegd, oordelen onderzoekers voor de Verenigde Naties. Israël zou zich ook schuldig hebben gemaakt aan misdaden tegen de menselijkheid vanwege het grote aantal burgerslachtoffers.

Bij de oorlogsmisdaden van beide partijen gaat het onder meer om martelingen, moorden en wrede en onmenselijke behandelingen. Israël zou daarnaast ook nog uithongering als oorlogsmethode hebben gebruikt door de Gazastrook volledig af te sluiten voor voedsel, drinken en medicijnen. Het rapport constateerde “wijdverspreide of systematische aanvallen gericht tegen de burgerbevolking in Gaza”. De onderzoekers gebruiken daarvoor ook het woord ‘uitroeiing’.

Israël werkte niet mee aan het onderzoek van de VN-onderzoekscommissie (COI) en noemt de uitkomst vooringenomen. Hamas heeft nog niet gereageerd.

“Het is noodzakelijk dat iedereen die misdaden heeft gepleegd, ter verantwoording wordt geroepen,” zegt de voorzitter van de commissie, Navi Pillay. “Israël moet onmiddellijk stoppen met zijn militaire operaties in de Gazastrook. Hamas en Palestijnse gewapende groeperingen moeten onmiddellijk stoppen met raketaanvallen en alle gijzelaars vrijlaten.”

Het is het eerste uitgebreide onderzoek van de Verenigde Naties naar de gebeurtenissen van 7 oktober en daarna. Hamas doodde op die dag zo’n 1200 Israëliërs, nam ongeveer 250 gijzelaars en maakte zich volgens de VN schuldig aan verkrachtingen en seksueel geweld. Bovendien hebben de onderzoekers “aanzienlijk bewijs” gezien van onder meer lijkschennis, onthoofdingen en zijn video’s gemaakt van mensen die voor de ogen van hun kinderen werden vermoord, “voor propagandadoeleinden”.

Israël reageerde door de Gazastrook te bombarderen en binnen te vallen. Bij die oorlog zijn volgens de gezondheidsautoriteiten meer dan 37.000 Palestijnen gedood.

Derde rapportage Nederlandse railinfrastructuur: zorgen blijven

In de derde rapportage over de fysieke kwaliteit van de railinfrastructuur constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat ProRail hard werkt aan het verbeteren van de veiligheid op het spoor. Zorgen blijven er ook, net als in de eerdere rapportages uit 2014 en 2019. Deze rapportage verschijnt elke 5 jaar op verzoek van de Tweede Kamer, onder leiding van voormalig Kamerlid Kuiken, om de fysieke kwaliteit van het spoor te controleren.

Het Nederlandse spoorwegennet is één van de veiligste van Europa. Goed zicht op en beheersing van de risico’s blijft nodig om de veiligheid van het spoor nu en in de toekomst te waarborgen. Een goed geoperationaliseerd veiligheidsbeheersysteem (VBS) is hiervoor een voorwaarde. Het VBS bestaat namelijk uit processen en procedures die er samen voor zorgen dat de Nederlandse spoorinfrastructuur veilig te gebruiken is. De ILT vindt dat ProRail vaart moet maken met landelijke borging van het VBS.

Vervolgacties

Dat blijkt onder andere uit de objecten in de infrastructuur die de ILT heeft geïnspecteerd. Hier werden overschrijdingen geconstateerd waar ProRail geen weet van had en overschrijdingen waarbij de juiste vervolgacties misten. Het is een van de redenen waarom een snelle borging van het VBS zo belangrijk is.

Accent

Daarbij moet worden opgemerkt dat deze derde rapportage in vorm en inhoud verschilt van de eerdere rapportages uit 2014 en 2019. Hierin was de conclusie dat het overgrote deel van het spoor veilig was. Er was weinig aanleiding om aan te nemen dat hier de afgelopen jaren (grote) veranderingen in zijn geweest. In dit onderzoek is daarom gekozen voor een aanpak waarbij het accent van de inspecties ligt op ‘de kwaliteitsborging van het onderhoud’.

Ogen en oren

In lijn met die aanpak valt op dat de prestatiegerichte onderhoudscontracten onbedoeld zorgen voor negatieve effecten. De contracten zijn zo ingericht dat het onaantrekkelijk kan zijn voor aannemers om normoverschrijdingen te melden, terwijl aannemers de ogen en oren in het veld zijn. Er zit namelijk een bonus-malussysteem in de contracten. Bij veel geconstateerde normoverschrijdingen betaalt de aannemer een soort boete.

Oplossen

De ILT ziet dat ProRail hard werkt aan verbeteringen om beter zicht te krijgen op de fysieke staat van het spoor en de risico’s te beheersen. Na gesprekken met ProRail over de verschillende zorgen, neemt de spoorwegbeheerder vaker en sneller regie bij het oplossen van problemen. Zo werkt ProRail er hard aan om de onderhoudsprocessen robuuster te maken en reageerde ProRail bijvoorbeeld kordaat op de ontdekking van nieuwe storingen bij bevestigingsmiddelen.

Inspanning

Dankzij grote inspanningen krijgt ProRail meer zicht op de fysieke staat van het spoor en is de organisatie beter in staat om de risico’s te beheersen. Op onderdelen is er nog meer inspanning nodig. Dan gaat het met name om de borging van het VBS door alle lagen van de organisatie heen.

LAATSTE NIEUWS

Storing bij RDW verholpen

ZOETERMEER - De storing bij de RDW is verholpen. De organisatie die de registratie van kentekens bijhoudt meldt op haar website dat de diensten...