Clicky

dinsdag 8 juli 2025 - 16:43 uur
Home Blog Pagina 3

Bronnen: EU krijgt geen brief van VS over hogere importheffingen

BRUSSEL – De Europese Unie zal geen brief krijgen van de Verenigde Staten waarin hogere importheffingen worden aangekondigd. Dat melden ingewijden binnen de EU aan persbureau Reuters.

De Amerikaanse president Donald Trump deelde eerder op maandag brieven aan Japan en Zuid-Korea. Goederen uit deze landen die worden ingevoerd in de Verenigde Staten, worden vanaf 1 augustus belast met een heffing van 25 procent.

Trumps woordvoerster Karoline Leavitt zei maandag op een persconferentie wel dat nog twaalf andere landen een soortgelijke brief zullen ontvangen. Welke landen dit zijn, werd niet direct duidelijk. Trump zal de brieven delen op zijn socialemediaplatform Truth Social, aldus Leavitt.

Elektriciteitsverbruik binnenlands vervoer bijna verdubbeld sinds 2019

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het elektriciteitsverbruik in het binnenlands vervoer is in 2024 opgelopen tot 17 petajoule (PJ), bijna een verdubbeling ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral het wegverkeer verbruikte fors meer stroom, onder meer door de sterke toename van elektrische voertuigen.

Het aandeel van het binnenlands vervoer in het totale elektriciteitsverbruik is in vijf jaar tijd gegroeid van 2 naar 4 procent. In 2024 gebruikte de sector 16,7 PJ aan elektriciteit, tegen 8,5 PJ in 2019. De stijging komt grotendeels voor rekening van het wegverkeer, waarvan het verbruik is vervijfvoudigd. Sinds 2023 verbruikt het wegverkeer voor het eerst meer elektriciteit dan het railverkeer.

Nederland verbruikte in totaal 407 PJ aan elektriciteit in 2024, 2 procent meer dan een jaar eerder. Hoewel het totale verbruik nog iets lager ligt dan voor de coronapandemie, laat de vervoerssector dus juist een sterke toename zien.

De cijfers van het CBS laten verder zien dat de meeste elektriciteit nog altijd wordt verbruikt in de sectoren dienstverlening, afvalverwerking, water en reparatie (141,6 PJ) en de nijverheid (114,8 PJ). Woningen waren in 2024 goed voor bijna een vijfde van het totale elektriciteitsverbruik (75,5 PJ). De stroom die thuis wordt gebruikt voor het laden van stekkerauto’s, telt echter niet mee bij woningen, maar wordt toegerekend aan het binnenlands vervoer.

Volgens het CBS zal de stijgende trend in het stroomverbruik van het wegverkeer zich naar verwachting voortzetten, mede door het groeiende aantal elektrische vrachtwagens en personenauto’s.

Vrachtwagenchauffeur zonder rijbewijs en verzekering betrapt onder invloed van alcohol

FRECHEN – De Duitse politie heeft zaterdagmiddag 5 juli in het plaatsje Frechen een 51-jarige vrachtwagenchauffeur aangehouden die zonder rijbewijs, zonder verzekering en onder invloed van alcohol achter het stuur zat.

De man werd rond 17.30 uur gecontroleerd op de Neuer Weg. Tijdens de controle ontdekten agenten dat de vrachtwagen niet verzekerd was en dat de bestuurder niet beschikte over een geldige rijbevoegdheid. Bovendien roken de agenten een alcohollucht bij de man, waarop een ademtest werd afgenomen. Deze gaf een alcoholpromillage van 0,9 aan.

De chauffeur werd vervolgens meegenomen naar het politiebureau voor een tweede ademtest. Tegen hem is een strafrechtelijk onderzoek gestart wegens meerdere overtredingen van de verkeerswetgeving.

Ook de eigenaresse van de vrachtwagen wordt als verdachte aangemerkt. Zij zou de rit mogelijk hebben toegestaan of opgedragen, terwijl de bestuurder niet bevoegd was om het voertuig te besturen.

De verdere afhandeling van de zaak is in handen van de verkeersongevallenafdeling van de politie.

Vrachtschip ‘Magic Seas’ volgens Houthi’s inmiddels gezonken

SANAA – De Jemenitische Houthi’s hebben de aanval op een vrachtschip op de Rode Zee opgeëist. De Magic Seas van een Griekse rederij werd zondag voor de zuidwestkust van Jemen bestookt en zwaar beschadigd.

Het was de eerste aanval op de scheepvaart in de Rode Zee in maanden. Volgens een latere verklaring van de rebellen is het schip inmiddels gezonken.

De aanval duurde langer dan vier uur. De negentien bemanningsleden en drie bewakers bleven ongedeerd en werden geëvacueerd. Israël voerde daarna aanvallen uit op doelen van de Houthi’s, de eerste in bijna een maand.

Het schip, dat onder Liberiaanse vlag voer, vervoerde ijzer en kunstmest van China naar Turkije, verklaart rederij Stem Shipping. Er was volgens het bedrijf geen link met Israël. De Houthi’s hebben sinds de oorlog in Gaza Israël en de scheepvaart op de Rode Zee aangevallen. Ze zeggen daarmee de Palestijnen te steunen.

Inmiddels is bekend geworden dat een ander Grieks vrachtschip onder Liberiaanse vlag, de Eternity C, is aangevallen met zeedrones en boten voor de Jemenitische havenstad Hodeidah. Twee bemanningsleden raakten ernstig gewond en twee worden vermist, zegt het bedrijf Cosmoship, eraan toevoegend dat er gewapende beveiligers aan boord waren. De brug van het schip werd geraakt. De communicatie is verstoord en het is moeilijk contact op te nemen met de bemanning.

Sluizen Lith en St. Andries gestremd door lekkend dak bediengebouw

Foto: Rijkswaterstaat | Flying Eye

LITH – De zuidkolk van de Prinses Máximasluizen in Lith en de sluis van St. Andries zijn tijdelijk gestremd. Oorzaak is een lekkage in het dak van het bediengebouw, waarbij onder meer water lekt boven enkele bedienplekken. Uit voorzorg tegen kortsluiting heeft Rijkswaterstaat besloten de bediening van beide sluizen stil te leggen.

Ook de bediening van de sluis bij Macharen werd aanvankelijk getroffen, omdat deze normaal gesproken op afstand wordt aangestuurd vanuit Lith. Inmiddels is deze sluis omgeschakeld naar lokale bediening, zodat scheepvaart hier weer doorgang kan vinden.

Voor de gestremde sluizen zijn omvaarroutes beschikbaar via de Bergsche Maas of via sluis Weurt. Rijkswaterstaat waarschuwt dat dit aanzienlijke vertragingen kan opleveren voor de scheepvaart.

De noordkolk van de Prinses Máximasluizen is al sinds februari 2025 buiten gebruik als gevolg van een aanvaring. Deze kolk wordt momenteel hersteld, wat de impact van de nieuwe storing vergroot.

Rijkswaterstaat werkt aan een oplossing voor de lekkage en onderzoekt daarnaast tijdelijke maatregelen om de sluizen zo snel mogelijk weer operationeel te krijgen.

IVECO Schouten opent nieuwe vestiging in Twello

TWELLO – Wat 55 jaar geleden begon in een bescheiden schuurtje in Almkerk, groeit verder uit met een nieuwe strategische vestiging in Twello. IVECO Schouten heeft haar twaalfde locatie officieel geopend. Met deze uitbreiding geeft het familiebedrijf invulling aan een cruciale rol in het onderhoud van militaire defensievoertuigen én versterkt het tegelijkertijd de civiele bedrijfswagenmarkt in de regio.

Strategische sleutelrol voor zowel defensie als de civiele markt

De nieuwe vestiging in Twello is geen gewone garage. Het pand fungeert als onderhoudslocatie voor voertuigen van IVECO Defence Vehicles (IDV), een logistiek centrum én opleidingslocatie.

Hier leren zowel militaire als civiele monteurs sleutelen aan voertuigen die operationeel ingezet worden. Zo waarborgt IVECO Schouten samen met defensie dat onderhoud en service ook tijdens missies doorgang kunnen vinden, een belangrijke schakel in de inzetbaarheid van de nieuwe Manticore en andere defensievoertuigen.

Gemeente blij met nieuwe invulling

De vestiging werd feestelijk ingeluid door Fred Schouten en Izak Schouten, samen met burgemeester Jorritsma-Verkade van de gemeente Voorst. De burgemeester sprak haar trots uit over de komst van IVECO Schouten: “Bedrijven als deze zijn goud waard voor onze regio. Ze brengen werkgelegenheid, houden locaties in gebruik en investeren in vakmanschap. Monteurs zijn goud waard!”

Open dag voor buurt en familie

Eén dag later, op zaterdag 5 juli, was de nieuwe vestiging open voor publiek. Bezoekers kregen een uniek kijkje achter de schermen: van kleurplatenwedstrijd voor de jongste gasten tot racen in een Formule 1-simulator voor de snelheidsduivels. Buurtbewoners en ondernemers uit de omgeving reageerden enthousiast: de nieuwe invulling van het pand brengt weer extra bedrijvigheid in Twello.

Op naar de toekomst

Met Twello zet IVECO Schouten een volgende stap in haar ambitie om dichtbij de klant te blijven en te investeren in duurzame groei. Niet alleen in transportoplossingen, maar ook in mensen, kennis en regionale samenwerking.

Vrachtverkeer in West-Brabant West in kaart gebracht; dit biedt kansen voor toekomstgericht mobiliteitsbeleid

vlnr: Joost de Kruijf (SmartwayZ), Ralph van den Boom (gemeente Bergen op Zoom) Robin Heij (gemeente Roosendaal), Ruud Weijmans (Logistics Community Brabant) en Jeroen Steenbakkers (Argaleo)

BERGEN OP ZOOM/ROOSENDAAL – In West-Brabant West is data verzameld en geanalyseerd van goederenvervoerbewegingen. De resultaten bieden vernieuwende inzichten in verkeersstromen, knelpunten en kansen op verduurzaming.

Dankzij het analyseren van data afkomstig uit navigatieapparatuur in vrachtwagens, is het voor het eerst mogelijk om vrachtverkeer op dit detailniveau zichtbaar te maken – tot op het uur en per route. Dit biedt beleidsmakers en ondernemers een krachtige basis voor toekomstgericht mobiliteitsbeleid.

In opdracht van de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal startten Logistics Community Brabant en Argaleo in augustus 2024 een grootschalig onderzoek naar de goederenvervoerbewegingen, regionale verkeersdrukte en transitiemogelijkheden. Daarbij werd Bridgestone data gebruikt dat in het voorgaande jaar was verzameld. Bridgestone wordt door zo’n 20 procent van de transporteurs gebruikt en levert daarmee voldoende data voor een representatief onderzoek.

350.000 vrachtwagens per dag

Studenten van Breda University of Applied Sciences analyseerden verkeersdata van onder andere de A4, A58 en A17 en de knooppunten Zoomland en Markiezaat. De resultaten waren soms bevestigend, maar vaak verrassend. Zo bleek dat op een gemiddelde dag zo’n 350.000 vrachtwagens door het onderzoeksgebied rijden. De helft daarvan rijdt alleen over de snelweg, terwijl de andere helft een herkomst of bestemming heeft in de regio.

Op randwegen is ‘s ochtends vaak een piek zichtbaar in het zware vrachtverkeer, terwijl het lichte vrachtverkeer juist in de middag toeneemt. Op snelwegen is dit patroon meestal omgekeerd. Licht vrachtverkeer verplaatst zich voornamelijk tussen bedrijventerreinen in West-Brabant en komt minder vaak in woonwijken of dorpskernen.

Naast de verkeersintensiteit en herkomst-bestemmingsanalyses is ook routekeuze onderzocht. Daarbij bleek dat maandag de druktste dag was voor knooppunt Zoomland, terwijl op dinsdag knooppunt Markiezaat de meeste vrachtbewegingen telt. “Doordat we deze gegevens nu concreet in beeld hebben, kunnen gemeenten beter het gesprek aangaan met ondernemers en inwoners,” aldus Ruud Weijmans, projectleider namens Logistics Community Brabant.

Digital Twin maakt onzichtbare verkeersstromen zichtbaar

De data is verwerkt in een zogeheten Digital Twin: een digitale en visuele weergave van de werkelijkheid die helpt bij het maken van beleidskeuzes. Nu is precies te zien hoeveel zwaar of licht vrachtverkeer er op welk moment over welke wegen rijdt – uitgesplitst naar uur, werkdag, weekend of maand. Door deze visualisaties ontstaan nieuwe inzichten. Zo wordt duidelijk hoe bedrijventerreinen en verkeersdrukte samenhangen, waar kansen liggen voor duurzamer vervoer via binnenlandse terminals zoals die in Bergen op Zoom en hoe verkeersmaatregelen het gedrag van weggebruikers beïnvloeden.

Vervolgvragen en unieke aanpak

Hoewel de tool al veel inzicht biedt, roept het onderzoek ook nieuwe vragen op. Voor een goede beleidsvertaling is daarom aanvullende expertise en data nodig. ’Het draait zeker niet alleen om de data; specialistische kennis van de data zorgt dat de reis naar de bestemming daadwerkelijk innovatief wordt’, zegt wethouder Dominique Hopmans van de gemeente Bergen op Zoom.

Het project is uniek in Nederland: niet eerder werd op dit detailniveau onderzoek gedaan naar vrachtverkeer. De aanpak kan bovendien als voorbeeld dienen voor andere regio’s. De Regio West-Brabant (RWB) stelde voor dit onderzoek subsidie beschikbaar uit het O&O-fonds.

Von der Leyen hekelt radicaal-rechts in vertrouwensdebat

STRAATSBURG – Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft maandag fel uitgehaald naar de radicaal-rechtse partijen in het Europees Parlement. Dat deed zij in een debat over de motie van wantrouwen die tegen haar is ingediend door enkele tientallen Europarlementariërs van deze partijen. Ze beschuldigde hen van polarisatie en ondermijning van de democratie.

Europarlementariërs van radicaal-rechtse partijen als de Patriotten voor Europa, ECR en Europa van Soevereine Naties (ESN) willen dat Von der Leyen en haar hele Commissie aftreedt. Ze handelt volgens deze parlementariërs niet transparant, heeft op eigen houtje deals met de baas van farmaceut Pfizer gesloten en heeft het Europees Parlement omzeild bij het besluit om 150 miljard euro aan leningen ter beschikking te stellen aan lidstaten voor aankoop van defensiematerieel.

Het debat ontaardde in een politiek moddergevecht tussen radicaal-rechts, centrumrechts en links. Radicaal-rechts kreeg ervan langs van de centrumrechtse EVP, de sociaal-democraten, de liberale fractie Renew en de Groenen. “Dit is een grote politieke show van extreemrechts bedoeld om de Europese democratie te ondermijnen”, fulmineerde de Nederlandse vice-fractievoorzitter van de Groenen Bas Eickhout.

De sociaal-democraten en de Groenen bekritiseerden ook de EVP, de grootste partij in het Europees Parlement en de partij van Von der Leyen. Zij verwijten de EVP samen te werken met radicaal-rechts en riepen de partij op daarmee te stoppen. Eickhout vindt het tijd voor een cordon sanitaire, waarbij elke samenwerking met radicaal-rechtse partijen wordt uitgesloten.

De motie gaat het niet halen, zo werd tijdens het debat duidelijk. Voor het wegsturen van Von der Leyen en haar Eurocommissarissen is een tweederdemeerderheid nodig. Zoveel parlementariërs zullen de motie niet steunen, ook al is er kritiek op Von der Leyen. Donderdag is de officiële stemming.

In het Europees Parlement wordt vrijwel nooit een motie van wantrouwen ingediend. Dat gebeurde ruim tien jaar geleden voor het laatst.

Trump: importheffing van 25 procent voor Japan en Zuid-Korea

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump kondigt importheffingen van 25 procent aan voor goederen uit Japan en Zuid-Korea vanaf 1 augustus. Dat meldt hij in brieven gericht aan de Japanse premier en de Zuid-Koreaanse president die Trump heeft gedeeld op zijn socialemediaplatform Truth Social.

Het gaat om wederkerige tarieven, heffingen voor landen die zelf ook heffingen hebben op Amerikaanse goederen. De percentages komen vrijwel overeen met de heffingen die Trump eerder had aangekondigd: 24 procent voor Japan en 25 procent voor Zuid-Korea. Trump besloot eerder om die heffingen negentig dagen uit te stellen, tot 9 juli, om landen meer tijd te geven om te onderhandelen. In de tussentijd golden heffingen van 10 procent.

Mochten de landen besluiten hun eigen heffingen op de import van Amerikaanse goederen te verhogen, dan wordt deze verhoging bij de 25 procent die Trump rekent opgeteld, aldus de Amerikaanse president in zijn brieven.

Trump liet eerder op Truth Social weten de importheffingen voor verschillende landen vanaf 12.00 uur lokale tijd (18.00 uur Nederlandse tijd) per brief bekend te maken. Ook dreigde hij met aanvullende tarieven van 10 procent voor landen die zich aansluiten bij het “anti-Amerikaanse beleid” van de BRICS, een economische samenwerkingsorganisatie van Brazilië, Rusland, India, China, Zuid-Afrika, Indonesië, Iran, de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte en Ethiopië.

Importheffingen drukken op autoverkoop Mercedes-Benz

STUTTGART – Mercedes-Benz heeft in het tweede kwartaal 9 procent minder auto’s verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat heeft het Duitse autoconcern maandag bekendgemaakt. Vooral de vraag in de Verenigde Staten en China, twee belangrijke markten voor het bedrijf, stond onder druk door Amerikaanse importheffingen.

Mercedes-Benz verkocht wereldwijd 453.700 auto’s. De verkoop in de VS daalde met 12 procent, die in China met 19 procent. “De algehele groothandelleveringen werden beïnvloed door de aanhoudende dynamische marktsituatie, waaronder het wisselvallige tariefbeleid”, aldus Mercedes-Benz in een toelichting.

Het autoconcern produceert grote SUV’s die bestemd zijn voor China, waaronder de typen GLS en GLE, in de VS. Nadat de Amerikaanse president de importheffingen op Chinese goederen had verhoogd, reageerde Beijing met een heffing op SUV’s die in de VS worden gemaakt. Dat had impact op de vraag naar deze auto’s.

President Iran: Israël probeerde mij te vermoorden

TEHERAN – Volgens de president van Iran, Masoud Pezeshkian, heeft Israël geprobeerd hem te vermoorden. Hij uitte de beschuldiging in een interview met de Amerikaanse journalist Tucker Carlson.

“Ze hebben het geprobeerd, ja. Ze hebben ernaar gehandeld, maar ze hebben gefaald”, aldus Pezeshkian. “Ik was op een vergadering, ze probeerden het gebied waar we deze vergadering hielden te bombarderen”, voegde de Iraanse president eraan toe. Hij toonde zich ervan overtuigd dat “het Israël was”, volgens een vertaling van zijn woorden door een tolk. Hij zei niet wanneer de poging zou zijn geweest.

Aartsvijanden Iran en Israël beëindigden onlangs een gewapend conflict van twaalf dagen. De Israëlische strijdkrachten en de Verenigde Staten voerden daarbij aanvallen uit om de ontwikkeling van een Iraans kernwapen te voorkomen.

Plannen

Medio juni, tijdens de strijd, kwam naar buiten dat de Amerikaanse president Donald Trump een Israëlisch plan zou hebben tegengehouden om de Iraanse opperste leider ayatollah Ali Khamenei te vermoorden. Twee Amerikaanse regeringsfunctionarissen zeiden dat de Israëliërs hadden gemeld dat zij de mogelijkheid hadden om de Iraanse leider uit te schakelen, maar dat Trump het plan afwees.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu wilde destijds niet op de berichten reageren. “Maar ik kan u wel vertellen dat we zullen doen wat we moeten doen.”

Twee aanhoudingen in onderzoek naar doodgereden vrouw Schijndel

SCHIJNDEL – De politie heeft een 54-jarige man en een 53-jarige vrouw uit Schijndel aangehouden in het onderzoek naar de doodgereden vrouw in de Brabantse plaats zondagnacht.

De politie laat weten ook de auto in beslag te hebben genomen die vermoedelijk bij het ongeval betrokken was.

Het 79-jarige slachtoffer liet haar hond uit toen ze werd aangereden. De automobilist is na het ongeluk doorgereden. Het slachtoffer en haar man stonden op een camperplaats in de buurt. Haar man heeft haar langs de weg gevonden.

Vrijspraak voor vrachtwagenchauffeur na dodelijk ongeval in Sittard

SITTARD – De rechtbank Limburg heeft maandag 7 juli 2025 een vrachtwagenchauffeur vrijgesproken van schuld aan een verkeersongeval waarbij op 18 maart 2024 een fietser om het leven kwam.

Het ongeval vond plaats op de kruising van de Gasthuisgraaf met de Nusterweg in Sittard, waar de fietser onder de vrachtwagen terechtkwam en ter plaatse overleed aan zijn verwondingen.

Volgens het Openbaar Ministerie had de chauffeur onvoldoende rekening gehouden met beperkt zicht en had hij moeten stoppen om zich ervan te verzekeren dat er geen kruisend verkeer was. De officier van justitie eiste een veroordeling wegens het veroorzaken van een dodelijk ongeval door aanmerkelijk onvoorzichtig rijgedrag (artikel 6 WVW).

De rechtbank oordeelde echter dat niet bewezen kon worden dat de chauffeur dusdanig onvoorzichtig of onoplettend heeft gereden dat sprake is van schuld in de zin van de Wegenverkeerswet. De bestuurder reed met aangepaste snelheid (13 km/u), keek meerdere keren om zich heen en verrichtte de handelingen die van een professioneel chauffeur mogen worden verwacht. Dat de fietser zich mogelijk in de dode hoek bevond kon niet worden uitgesloten.

Ook het subsidiaire verwijt – het veroorzaken van gevaar op de weg (artikel 5 WVW) – achtte de rechtbank niet bewezen. Volgens de rechters is er geen sprake geweest van evident gevaarlijk rijgedrag. Het ongeval werd aangemerkt als een tragische samenloop van omstandigheden.

De chauffeur is van beide ten laste gelegde feiten vrijgesproken.

Snelweg Logistics neemt nieuwe Volvo FM 6×2 Electric met 10 ton TAG-XL achteras in gebruik

SCHIEDAM – Elektrisch transport, hoge wendbaarheid én kraanfunctionaliteit verenigd in één innovatieve truck. Volvo Group Truck Center heeft onlangs een indrukwekkende Volvo FM 6×2 Electric met TAG-XL achteras afgeleverd aan Snelweg Logistics uit Schiedam.

Deze aflevering vormt een belangrijke stap voorwaarts in de verduurzaming van het wagenpark van het transportbedrijf, dat daarmee investeert in emissievrij én functioneel zwaar transport.

Voorzien van TAG-XL achteras: wendbaar én efficiënt

De truck is uitgerust met een TAG-XL achteras, die zorgt voor uitstekende wendbaarheid en een hoge belastingcapaciteit. De hefbare en meesturende 10-tons achteras maakt de truck uitermate geschikt voor stedelijke distributie en krappe bouwplaatsen.
Wanneer de as niet nodig is, kan deze gelift worden, wat resulteert in lagere rolweerstand, minder bandenslijtage en een lager energieverbruik.

Uniek aan deze aflevering is de opbouw van een volledig elektrisch aangedreven HMF 5020-kraan, gerealiseerd door specialist Vlarotech uit Zwaag. De combinatie van een elektrische truck én elektrische kraan maakt deze configuratie niet alleen duurzaam, maar ook stiller en efficiënter in gebruik – ideaal voor leveringen of hijswerkzaamheden in geluidsgevoelige omgeving of milieuzones.

Daarnaast is deze Volvo FME ook uitgerust met Camera Monitoring Systeem (CMS)
Bij het Camera Monitor Systeem zitten er geen grote spiegels meer op de vrachtauto. Daardoor verbetert de aerodynamica, wat het energieverbruik verlaagt. Het biedt verbeterd direct zicht, beter zicht in de nacht en minder dode hoekgebieden dichtbij de truck. Ook geeft het beter zicht naar achteren, zelfs tijdens regen en bij fel zonlicht.

Met deze aflevering toont Snelweg Logistcs zijn betrokkenheid bij duurzaam en toekomstgericht transport. De inzet van een elektrische truck met volledig elektrische kraan laat zien dat innovatie en praktische inzetbaarheid uitstekend samengaan.

Wensink Groningen de eerste Werkplaats in Nederland met kwalificatie voor waterstofcilinderinspecties

ZWOLLE – Wensink heeft als eerste bedrijf in Nederland de kwalificatie behaald om inspecties uit te voeren op waterstofcilinders voor bussen, trucks en personenauto’s.

De werkplaats van de vestiging in Groningen, is officieel gecertificeerd om de verplichte en vrijwillige 48-maanden her kwalificaties van H2-cilinders uit te voeren, conform de EC79/2009 en UN-ECE-R134 richtlijnen.

Wensink bevestigt met de certificering zijn sterke positie in duurzame mobiliteit. Het bedrijf is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een expert in het onderhoud en de reparatie van zowel personenauto’s als autobussen en vrachtwagens, met geavanceerde aandrijfsystemen. De recente certificering voor waterstoftechnologie vormt een logische volgende stap in de richting van schoner, veiliger en toekomstgericht transport.

“We zijn trots dat we als eerste in Nederland deze kwalificatie hebben behaald,” zegt Theo de Vries, Chief Business Officer bij Wensink. “Het past bij onze ambitie om voorop te lopen in duurzame technologie en veiligheid binnen mobiliteit.”

Met deze certificering onderstreept Wensink zich als kartrekker in duurzame mobiliteit. Niet alleen door als eerste in Nederland gecertificeerd te zijn voor H2-cilinderinspecties, maar ook door voortdurend te investeren in kennis, mensen en techniek met als resultaat een toekomstbestendige stap richting veiliger en duurzamer vervoer op waterstof.