Home Blog Pagina 2

Koning Willem-Alexander bezoekt VDL in Born en bekijkt defensieproductie

BORN – Koning Willem-Alexander heeft donderdag 25 juni een bezoek gebracht aan VDL Groep in Born. Op de locatie produceert het industriële familiebedrijf onder meer materieel voor de Nederlandse en Oekraïense krijgsmacht in opdracht van het ministerie van Defensie.

Tot begin 2024 werden in de fabriek nog auto’s geproduceerd. Inmiddels is de productielocatie omgevormd tot een vestiging waar onder meer drones, batterijpakketten en onbemande voertuigen worden gebouwd die kunnen worden ingezet voor het transport van materiaal of gewonden.

Met deze activiteiten levert VDL Groep een bijdrage aan de opschaling van de Nederlandse defensie-industrie.

Gesprek over omschakeling naar defensieproductie

Tijdens zijn bezoek sprak de Koning met de directie van VDL Groep over onder meer de samenwerking met Defensie en de omschakeling van de productieketen van autoproductie naar defensiegerelateerde activiteiten.

Aansluitend bezocht Koning Willem-Alexander verschillende productielijnen, waaronder die voor batterijpakketten, drones en onbemande voertuigen. Ook kreeg hij uitleg over de productie van diverse typen drones.

Samenwerking en personeel

Tot slot ging de Koning in gesprek met medewerkers en andere betrokkenen over de samenwerking tussen bedrijfsleven en overheid. Ook de uitdagingen op het gebied van personeelswerving kwamen aan bod.

VDL Groep bestaat uit ruim honderd werkmaatschappijen met ieder een eigen specialisme, die binnen de groep nauw met elkaar samenwerken.

Afrit Emmen-Zuid op A37 afgesloten door vervormd wegdek na hitte

EMMEN – De afrit Emmen-Zuid (afrit 5) op de A37 is in de rijrichting van Emmen naar knooppunt Holsloot voorlopig afgesloten vanwege schade aan het wegdek. De afsluiting duurt naar verwachting in ieder geval tot vrijdagochtend.

Aanleiding voor de afsluiting is een flinke bult in het asfalt die zich over de volledige breedte van de afrit uitstrekt. Vermoedelijk is de vervorming van het wegdek ontstaan als gevolg van de aanhoudende hitte.

Om de spanning in het asfalt te verminderen, zijn gaten in het wegdek gemaakt in de hoop dat de opbolling zou afnemen. Deze maatregel heeft vooralsnog echter niet het gewenste effect gehad, waardoor is besloten de afrit voorlopig gesloten te houden.

Weggebruikers wordt geadviseerd rekening te houden met extra reistijd en gebruik te maken van een alternatieve route.

Wanneer de afrit weer kan worden vrijgegeven, is op dit moment nog niet bekend.

UPS opent nieuwe logistieke gateway nabij Schiphol voor complexe en tijdkritische zendingen

HOOFDDORP – UPS heeft in Hoofddorp een nieuw logistiek centrum van 12.000 vierkante meter geopend. De 24 uur per dag operationele faciliteit, strategisch gelegen nabij Amsterdam Schiphol Airport, moet het geïntegreerde Europese logistieke netwerk van de pakket- en logistiekdienstverlener verder versterken.

Volgens UPS biedt de nieuwe hub klanten snellere toegang tot geïntegreerde logistieke diensten voor internationale, complexe en tijdkritische zendingen.

Strategische ligging

De nieuwe vestiging aan de Airborne Avenue beschikt over directe verbindingen met belangrijke luchtvrachtroutes, grote Europese zeehavens, internationale transportcorridors, de luchtvrachthub van UPS in Keulen/Bonn en het wereldwijde netwerk van de onderneming.

De faciliteit ondersteunt klanten in onder meer de hightech-, automotive-, industriële en gezondheidszorgsector.

“In een steeds complexere wereldhandel hebben onze klanten, van elke omvang, behoefte aan meer controle, visibiliteit en veerkracht in hun toeleveringsketen”, zegt Daniel Carrera, President van UPS voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. “Met deze nieuwe gateway in de regio Amsterdam zetten we complexe wereldwijde toeleveringsketens om in betrouwbare, controleerbare processen voor onze klanten.”

Jaarcapaciteit van 45 miljoen kilogram

De nieuwe hub heeft een jaarlijkse verwerkingscapaciteit van 45 miljoen kilogram en is 24 uur per dag, zeven dagen per week operationeel.

Onder één dak worden uiteenlopende logistieke diensten aangeboden, waaronder transportbeheer, consolidatie en deconsolidatie, douaneafhandeling, entrepotopslag, freight forwarding, cross-docking en luchtvrachtafhandeling.

Daarnaast is de faciliteit volledig ingericht voor de verwerking van temperatuurgevoelige goederen en gevaarlijke stoffen.

De geavanceerde cross-dock- en luchtvrachtdiensten omvatten onder meer de opbouw en afhandeling van Unit Load Devices (ULD’s), inclusief temperatuurgecontroleerde containers, röntgenscreening, activiteiten als erkend agent en geautomatiseerde meet-, weeg- en scansystemen.

Door de verhuizing van Schiphol-Rijk naar Hoofddorp worden alle belangrijke processen op één locatie samengebracht, wat volgens UPS de operationele efficiëntie aanzienlijk verhoogt.

Belangrijke rol voor gezondheidszorg

De nieuwe locatie maakt deel uit van het wereldwijde netwerk van 27 gespecialiseerde koelketenfaciliteiten van UPS.

Voor klanten in de gezondheidszorg beschikt de hub over uitgebreide temperatuurgecontroleerde opslagmogelijkheden. Zo is er 9.680 vierkante meter beschikbaar voor opslag bij gecontroleerde omgevingstemperatuur van 15 tot 25 graden Celsius, 1.730 vierkante meter voor gekoelde opslag tussen 2 en 8 graden en 330 vierkante meter voor diepvriesopslag bij min 20 graden.

UPS Schiphol

Verder beschikt de locatie over temperatuurgecontroleerde laaddocks, systemen voor het bijvullen van droogijs en geautomatiseerde temperatuurmonitoring- en alarmsystemen.

De nieuwe vestiging vormt een aanvulling op de bestaande Nederlandse UPS Healthcare-faciliteiten in Venlo en Roermond.

Duurzaam logistiek centrum

Bij de ontwikkeling van het nieuwe logistieke centrum is nadrukkelijk aandacht besteed aan duurzaamheid. Het gebouw beschikt over een BREEAM-NL Excellent-certificering en een A+++ energielabel.

UPS Schiphol

Op het dak zijn circa 5.500 zonnepanelen geplaatst, die jaarlijks naar verwachting ongeveer 2 miljoen kWh aan hernieuwbare energie opwekken voor de dagelijkse bedrijfsvoering.

De locatie is daarnaast GDP-conform en beschikt over de certificeringen IATA CEIV Pharma, AEO en ISO.

Kind dood aangetroffen in auto Frankrijk tijdens hitte

PARIJS – In Frankrijk is tijdens de hitte van deze week opnieuw een kind overleden in een auto. Dat gebeurde in Saint-Gratien, bij hoofdstad Parijs. Het gaat volgens de autoriteiten om een jongen van 3.

De vader dacht schijnbaar dat de peuter een dutje deed, maar het kind zou ondertussen in de auto van het gezin zijn geklommen en kon de deur daarna niet meer openen. Er zat een kinderslot op.

Het kind zou minstens 45 minuten aan de aandacht van zijn ouders zijn ontsnapt. Het lukte later niet om hem te reanimeren. De moeder, die aanvankelijk lag te slapen met een ander kind, is vervolgens in shock opgenomen in het ziekenhuis.

Begin deze week waren ook al twee overleden kinderen van 2 en 4 jaar gevonden in een auto. Die stond geparkeerd in de zuidelijke gemeente Carpentras, waar het volgens de weersvoorspelling 39 graden kon worden. Ook deze kinderen waren zonder medeweten van hun ouder in de auto gestapt.

Tijdens de extreme hitte van deze week zouden meer mensen het leven hebben verloren in Frankrijk. Er zijn ook berichten over ouderen die bezweken door de hoge temperaturen en over mensen die verdronken tijdens het zwemmen.

Joop van den Ende ontvangt Gouden Televizier Oeuvre-Ring

Joop van den Ende krijgt tijdens het Gouden Televizier-Ring Gala een oeuvreprijs. De voormalig tv-maker ontvangt de Gouden Televizier Oeuvre-Ring vanwege zijn bijdragen aan de Nederlandse televisie. “Het is de kroon op een carrière die zijn weerga niet kent”, schrijft de organisatie van de Gouden Televizier-Ring.

De 84-jarige Van den Ende werd voor zijn tv-producties in totaal 26 keer genomineerd voor de prestigieuze televisieprijs. Onder meer zijn producties Dagboek van een Herdershond, de Playback Show en Goede Tijden, Slechte Tijden werden bekroond met een Gouden Televizier-Ring.

“Ik ben zeer vereerd met deze unieke onderscheiding. De Gouden Televizier Oeuvre-Ring betekent ongelooflijk veel voor mij”, laat Van den Ende weten. “Toen ik het nieuws hoorde, was ik oprecht geraakt. Ik ben dankbaar en trots dat ik deze erkenning mag ontvangen.” Hij ontvangt de prijs bij het gala op 8 oktober.

De hoofdredacteur Gouden Televizier-Ring-verkiezingen noemt Van den Ende “een van onze grote iconen”. Hij prijst de intuïtie en het vakmanschap van de maker. De oeuvreprijs werd eerder uitgereikt aan sterren als Mies Bouwman (2009), Linda de Mol (2015), Ivo Niehe (2020) en André van Duin (2024).

Vluchtende automobilist Zeeuws-Vlaanderen overleden

KAPELLEBRUG – Een man die in de nacht van dinsdag op woensdag een ernstig ongeluk had toen hij in Zeeuws-Vlaanderen aan agenten probeerde te ontkomen, is aan zijn verwondingen overleden. Dat meldt de politie. Het gaat om een man van 28 uit Terneuzen.

De politie had eerder die nacht melding gekregen van een conflict in een woning. Daarna zou iemand in een auto zijn weggereden. Agenten zagen de auto vervolgens rijden bij Kapellebrug, niet ver van de grens met België. Ze gaven de bestuurder opdracht om te stoppen, maar hij ging ervandoor en reed korte tijd later op de N290 tegen een boom.

Eneco-baas: huishoudens moeten wennen aan grillige energieprijzen

ROTTERDAM – Huishoudens zullen voorlopig moeten wennen aan sterke fluctuaties in de energieprijzen, zoals dat de afgelopen tijd het geval was. Dat zegt Martijn Hagens, de nieuwe topman van energieleverancier Eneco, in een toelichting op de jaarcijfers. Vooral mensen met dynamische energiecontracten voelen de prijsschommelingen.

“De energiemarkt is behoorlijk volatiel. De schommelingen zijn het gevolg van vraag en aanbod op een specifiek moment en het beperkte vermogen dat wij nu hebben om energie op te slaan. Dus dat betekent dat wij hier op korte termijn aan moeten wennen”, zei Hagens.

Op de langere termijn kan de inzet van batterijen, zowel grootschalige opslagsystemen als thuisbatterijen, deze schommelingen helpen dempen. “Onze verwachting is dat de prijsverschillen daardoor weer kleiner worden. Op dit moment zijn die verschillen echter nog groot”, zei de topman. De prijsschommelingen in de laatste maanden waren volgens hem het gevolg van het conflict in het Midden-Oosten.

Straat van Hormuz

Op het financiële vlak heeft Eneco volgens Hagens een voorspoedig jaar achter de rug. Het concern behaalde een omzet in het afgelopen boekjaar van 6,6 miljard euro, iets minder dan in het voorgaande jaar. De nettowinst groeide, van 245 miljoen euro in 2024, tot 271 miljoen euro.

De directe invloed van de oorlog in het Midden-Oosten en de afsluiting van de Straat van Hormuz op de jaarresultaten was volgens Eneco beperkt. Dat komt omdat de crisis pas laat in het boekjaar begon. “Door snel onze inkoop aan te passen hebben wij klanten vaste contracten kunnen blijven aanbieden. De prijsstijging is tot nu toe beperkt, maar dat zou eventueel kunnen veranderen als de huidige situatie tot aan de winter aanhoudt.”

Macron: Franse marine onderschept olietanker Deliver uit schaduwvloot

PARIJS – De Franse autoriteiten hebben een olietanker onderschept die onderdeel zou zijn van de Russische schaduwvloot om sancties te omzeilen. De marine ging dinsdag aan boord van het schip voor de kust van Sicilië, meldt president Emmanuel Macron op donderdag.

De olietanker Deliver was vertrokken uit het Russische Primorsk, blijkt uit openbare gegevens. Het schip vaart onder de vlag van Kameroen. Volgens Macron schond het schip het zeerecht. Het schip is naar een onbekende locatie geleid.

“Deze nieuwe actie tegen de schaduwvloot, die enkele dagen plaatsvond nadat het Verenigd Koninkrijk een vergelijkbare actie had uitgevoerd, laat de vastberadenheid van Europeanen zien”, aldus de Franse president. “We zullen het niet toelaten dat de schaduwvloot sancties omzeilt en de Russische oorlogsinspanningen financiert.”

Macron plaatste beelden van de actie op sociale media. Volgens de Franse krijgsmacht is samengewerkt met andere landen, waaronder de Britse marine en in Europees verband.

Ryanair past beleid zitplaatsen ouders met kind met tegenzin aan

DUBLIN – Ryanair gaat zijn beleid voor gezinsplaatsen iets aanpassen, maar doet dat wel met tegenzin. De Britse mededingingsautoriteit (CMA) onderzoekt de Ierse luchtvaartmaatschappij over de verplichte kosten die ouders moeten betalen om bij hun kinderen te zitten. Volgens de luchtvaartmaatschappij is er niets mis met het huidige beleid.

“We zullen ons met tegenzin aanpassen aan deze industriestandaard”, zegt Ryanair-topman Michael O’Leary. “Maar we willen geen tijd verspillen aan het uitleggen aan misleide toezichthouders hoe slecht zij begrijpen wat in het belang van consumenten is.”

Vanaf donderdag is het voor volwassenen die met kinderen reizen en geen gereserveerde stoel willen kiezen of betalen mogelijk om een gratis stoel toegewezen te krijgen. Voorheen moesten ouders die met kinderen reisden kiezen en betalen voor de reservering van een stoel en daar konden dan vier kinderen op meereizen.

De CMA verwachtte dat het onderzoek een halfjaar zou duren, maar Ryanair heeft nu dus al zijn beleid iets aangepast.

CPB: Wereldhandel neemt toe ondanks onrust in het Midden-Oosten

DEN HAAG – De wereldhandel is in april met 0,7 procent toegenomen. Dat blijkt uit de wereldhandelsmonitor van het Centraal Planbureau (CPB). In maart was de wereldhandel nog afgenomen, maar in april is het effect van de onrust in het Midden-Oosten beperkt.

Het effect van de oorlog in het Midden-Oosten op de wereldhandel lijkt zich te beperken tot verminderde uit- en invoer van de Golfregio. Met name in China en opkomend Azië neemt de export toe.

Volgens het rapport hangt dit samen met het Chinese Nieuwjaar. Als gevolg daarvan is er in maart tijdelijk minder geëxporteerd en kwam het niveau van export lager uit dan eind 2025. Door de toename in april is het niveau van de export nu weer hoger dan tijdens de Europese jaarwisseling.

Daarnaast lijken de hoge energieprijzen nog geen effect te hebben op de wereldhandel, stelt het CPB. De eurozone, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten exporteerden meer. De sterke vraag naar AI-gerelateerde elektronica houdt de wereldhandel volgens het CPB juist op peil.

Gelderland houdt vast aan stikstofzones van 500 meter

ARNHEM – Het provinciebestuur van Gelderland houdt vast aan stroken van 500 meter rond de Veluwe en drie andere kwetsbare natuurgebieden waarin de stikstofuitstoot fors omlaag moet. In die zones komt onder meer een verbod op nieuwe veehouderijen en moeten boeren inzetten op stalinnovaties om hun uitstoot omlaag te krijgen.

Uit praktische tests met brancheorganisaties blijkt dat het beleid uitvoerbaar is, maar ook grote impact heeft, stelt de provincie, bijvoorbeeld doordat grond van boeren minder waard wordt.

Gelderland wil met het pakket maatregelen de stikstofuitstoot terugdringen, zodat de staat van de natuur verbetert. Dat moet ervoor zorgen dat er weer vergunningen verleend kunnen worden voor bijvoorbeeld woningbouw. Door uitspraken van rechters over stikstof is dat nu vrijwel niet mogelijk voor provincies. Het Gelderse college verwacht dat door deze maatregelen in 2035 ruim de helft minder stikstof in de stroken wordt uitgestoten ten opzichte van acht jaar geleden.

‘Zorgvuldig’

Landbouwminister Jaimi van Essen (D66) maakt vrijdag landelijke stikstofplannen bekend. Diverse media meldden dat daarin wordt ingezet op stroken van 500 of 1000 meter rond kwetsbare natuurgebieden. Gelderland zegt “met smart” uit te kijken naar duidelijkheid over de stikstofkoers vanuit Den Haag.

“Er is goed overleg met het ministerie”, zegt een woordvoerder. “Ze weten heel goed dat in die strook van 500 meter anderhalf jaar voorbereidingstijd zit. We kunnen niet om vijf voor twaalf zeggen: die 500 meter is heel zorgvuldig geweest, maar nu maken we er 1000 van. We zien dat daar begrip voor is. De minister heeft daar ook uiting aan gegeven. Dat is voor nu het belangrijkste.”

De Gelderse Provinciale Staten beslissen in september over het stikstofpakket.

MAN bereikt doorbraak in megawattladen: 400 kilometer actieradius laden in 10 tot 15 minuten dichterbij

MÜNCHEN – MAN Truck & Bus heeft binnen het Duitse onderzoeksproject NEFTON 3000 voor het eerst een stabiele laadstroom van 3.000 ampère gerealiseerd tussen een elektrisch voertuig en laadinfrastructuur op een testbank. De doorbraak maakt toekomstige laadvermogens tot drie megawatt mogelijk en kan de laadtijden van elektrische vrachtwagens aanzienlijk verkorten.

Volgens MAN betekent de ontwikkeling een belangrijke stap voorwaarts in de verdere elektrificatie van zwaar transport.

Opladen voor 400 kilometer in kwartier

De tests, die werden uitgevoerd aan de Technische Universiteit München en het Fraunhofer ISE-instituut in Freiburg, leverden uitgebreide gegevens op over onder meer warmteontwikkeling, schakelcomponenten, koelsystemen en veiligheid van een laadsysteem dat in de toekomst vermogens tot drie megawatt kan ondersteunen.

Met dergelijke laadvermogens zou een elektrische vrachtwagen in de toekomst binnen tien tot vijftien minuten voldoende energie kunnen laden voor een actieradius van circa 400 kilometer.

Dat is vooral van belang voor transporteurs die niet altijd gebruik kunnen maken van nachtelijk laden of wanneer laden tijdens verplichte rij- en rustpauzes niet mogelijk is. Ook bij inzet van dubbele bemanningen, waarbij stilstand zoveel mogelijk moet worden beperkt, kunnen extreem korte laadtijden grote voordelen bieden.

Nieuwe techniek voor extreem hoge laadstromen

Om laadvermogens in het megawattbereik mogelijk te maken, werden binnen het NEFTON 3000-project verschillende componenten volledig opnieuw ontworpen.

Zo werd het complete stroompad geoptimaliseerd om elektrische weerstand en warmteverliezen zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast ontwikkelden de projectpartners geavanceerde vloeistofkoeling voor kabels, connectoren en verdeeleenheden om alle onderdelen binnen veilige temperatuurgrenzen te houden.

Ook werden speciale schakel- en beveiligingscomponenten ontwikkeld die bestand zijn tegen de extreem hoge stromen, zonder concessies te doen aan de veiligheid.

Nieuwe generatie batterijen noodzakelijk

Hoewel de testresultaten veelbelovend zijn, benadrukt MAN dat voor laadvermogens van ruim boven één megawatt nog een nieuwe generatie batterijtechnologie nodig is.

MAn Nefton

Zowel de celchemie als de opbouw en elektrische verbindingen van batterijmodules zullen moeten worden aangepast om zulke hoge laadstromen efficiënt te kunnen verwerken. Ook de laadinfrastructuur zal verder moeten worden ontwikkeld.

Vervolg binnen TRATON Group

Het NEFTON-consortium bestaat uit MAN Truck & Bus, AVL, de Technische Universiteit München, Fraunhofer ISE, Prettl Electronics Automotive, het Research Center for Energy Economics en de Technische Hogeschool Deggendorf.

Het project werd gefinancierd door het Duitse ministerie van Economische Zaken en Klimaatactie.

In juli 2024 presenteerde MAN al een eTGX met een laadvermogen van één megawatt als mijlpaal binnen het project. Met de succesvolle test van 3.000 ampère is opnieuw een belangrijke stap gezet richting ultrasnel laden voor elektrische vrachtwagens.

Na afronding van het project zet de TRATON Group de werkzaamheden voort. De opgedane kennis zal worden gebruikt voor de verdere ontwikkeling van productierijpe hoogstroom-laadsystemen, bidirectioneel laden en Megawatt Charging System (MCS)-technologie met laadstromen tot 3.000 ampère.

Niet-bezwaarmakers box 3-heffing hebben geen recht op teruggave

DEN HAAG – Belastingplichtigen die niet op tijd bezwaar hebben gemaakt tegen de onwettige box 3-heffing, hebben geen recht op teruggave. Dat heeft de Hoge Raad donderdag geoordeeld. De hoogste rechter volgt het advies van de advocaat-generaal, die eerder ook stelde dat niet iedereen gecompenseerd hoeft te worden voor de onwettige vermogensrendementsheffing over de jaren 2017-2020.

Het oordeel van de Hoge Raad is van belang voor alle andere niet-bezwaarmakers die met een beroep op het zogeheten Kerstarrest uit 2021 hebben verzocht om vermindering van hun aanslagen. Toen oordeelde de hoogste rechter dat het in 2017 ingevoerde stelsel van box 3 in strijd was met het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens.

Mensen die op tijd bezwaar hadden gemaakt tegen de aanslagen hadden recht op een vermindering, als de box 3-heffing in de aanslag was berekend over een fictief rendement dat hoger was dan het werkelijke rendement. Ook mensen die dat niet hadden gedaan, wilden geld zien. Daarop kwamen vier zaken bij de Hoge Raad te liggen. Twee daarvan zijn nu beoordeeld.

‘Teleurstellend’

Die zaken draaiden om de mogelijkheid van een inspecteur van de Belastingdienst om een al afgeronde belastingaangifte nog te verminderen. Een belastingaanslag kan worden verminderd als deze op een te hoog bedrag is vastgesteld, maar er is een uitzondering. Dat is namelijk als de onjuistheid voortvloeit uit uitspraken van een rechter die gedaan zijn nadat de belastingaanslag vast is komen te staan.

Dat is bijvoorbeeld het geval bij het Kerstarrest. De belastingplichtigen kunnen daarom geen beroep doen op dit arrest, stelt de Hoge Raad. De rechter realiseert zich dat de uitspraak “teleurstellend” is voor de betreffende belastingplichtigen, benadrukt hij.

Miljardenklus

De klagers vonden bovendien dat zij gelijk behandeld moesten worden met degenen die wel op tijd bezwaar hebben gemaakt. Volgens de Hoge Raad zijn de niet-bezwaarmakers echter niet in dezelfde positie als de mensen die dit wel op tijd deden. “Van gelijke gevallen is dus geen sprake”, stelt de rechter.

De compensatie voor mensen die wel op tijd bezwaar hebben gemaakt tegen de vermogensrendementsheffing, de spaartaks in de volksmond, is een miljardenklus. De groep niet-bezwaarmakers die nu compensatie misloopt, zou volgens eerdere schattingen uit ruim 1 miljoen mensen kunnen bestaan.

Spaanse regering wil roken in vrachtwagencabines verbieden, sector fel tegen

MADRID – Het Spaanse ministerie van Volksgezondheid houdt vast aan het voornemen om roken in vrachtwagencabines te verbieden. De maatregel is opgenomen in het voorontwerp van de nieuwe antitabakswet, dat inmiddels ter advisering is voorgelegd aan de Spaanse Economische en Sociale Raad. Brancheorganisatie FENADISMER blijft zich fel verzetten tegen het verbod.

Volgens het ministerie moeten ook vrachtwagencabines rookvrije ruimtes worden om minderjarigen en kwetsbare personen te beschermen. FENADISMER begrijpt echter niet waarom juist vrachtwagens onder de nieuwe regels zouden moeten vallen.

De federatie stelt dat bescherming van kwetsbare groepen in onderwijsinstellingen, zorginstellingen en recreatieve voorzieningen logisch is, maar dat dit argument niet opgaat voor vrachtwagens. Daarbij wijst de organisatie erop dat het voorgestelde verbod niet geldt voor personenauto’s, waarin juist wel regelmatig kinderen of kwetsbare personen meerijden.

“Meer nadelen dan voordelen”

Volgens FENADISMER is de vrachtwagencabine de werkplek van de chauffeur, zowel voor zelfstandigen als werknemers. Chauffeurs rijden doorgaans alleen en vervoeren volgens de organisatie nooit kinderen in de cabine.

Nu er al steeds minder plekken zijn waar chauffeurs mogen roken, vreest FENADISMER dat het verbod vooral negatieve gevolgen zal hebben voor beroepschauffeurs die roken.

“Deze maatregel veroorzaakt meer nadelen dan voordelen door de extra stress die het kan veroorzaken bij professionele chauffeurs die tevens roker zijn”, aldus de organisatie.

Zorgen over verkeersveiligheid

FENADISMER noemt de maatregel “onnodig, volledig disproportioneel, discriminerend en schadelijk voor de verkeersveiligheid” en eist dat het verbod uit de wet wordt geschrapt.

Volgens de federatie zal de maatregel gevolgen hebben voor een grote groep chauffeurs: ongeveer 300.000 bestuurders van zware voertuigen en circa 60.000 bestuurders van lichte bedrijfsvoertuigen.

De organisatie waarschuwt bovendien voor mogelijke gevolgen voor de verkeersveiligheid. Chauffeurs mogen volgens de Europese rij- en rusttijdenregels maximaal 4,5 uur achtereen rijden voordat zij verplicht 45 minuten pauze moeten nemen. Wanneer rokers gedurende die periode niet meer in de cabine mogen roken, kan dit volgens FENADISMER leiden tot meer stress, irritatie en emotionele belasting in een beroep dat al als zwaar en eenzaam wordt ervaren.

Nog minder rookmogelijkheden

Volgens FENADISMER mogen chauffeurs momenteel al niet meer roken in verzorgingsplaatsen, wegrestaurants en bars langs de snelweg. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, wordt roken mogelijk ook verboden op terrassen van deze gelegenheden.

Daardoor zouden rokende beroepschauffeurs volgens de organisatie gedwongen kunnen worden om te stoppen op industrieterreinen, langs wegen of op andere locaties om buiten de cabine te kunnen roken, wat weer nieuwe problemen met zich mee kan brengen.

Het voorontwerp van de antitabakswet moet eerst nog worden beoordeeld door de Economische en Sociale Raad, waarna het ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de ministerraad en vervolgens wordt behandeld in het Spaanse parlement.

CNV overrompeld door uitstel van betaling bij Folding Boxboard: “Grote schok voor Eerbeek”

EERBEEK – Vakbond CNV zegt volledig te zijn overrompeld door het nieuws dat de Eerbeekse papierfabriek Folding Boxboard (FBB) uitstel van betaling heeft aangevraagd. Volgens de vakbond komt de ontwikkeling als een grote verrassing en dreigt opnieuw een zware klap voor de werkgelegenheid in Eerbeek en omgeving.

“Dit is heel slecht nieuws voor Eerbeek en omgeving en natuurlijk voor alle mensen die bij FBB werken”, zegt CNV-bestuurder Kaj Gründemann. “Dit zagen we niet aankomen. We gaan er alles aan doen om iedereen die hier werkt zo goed mogelijk te ondersteunen de komende periode.”

De aanvraag voor uitstel van betaling volgt op het faillissementsverzoek dat het Duitse zusterbedrijf Baiersbronn Frischfaserkarton woensdag indiende bij de rechtbank van Rottweil in Zuidwest-Duitsland. Uitstel van betaling geldt in veel gevallen als voorportaal van een faillissement.

“Er leken geen grote problemen”

Volgens Gründemann waren er wel signalen dat de papierfabriek het de afgelopen jaren moeilijk had, maar was er geen aanleiding om een dergelijke stap te verwachten.

“We waren ook nog gewoon in gesprek met FBB”, aldus de CNV-bestuurder. “We wisten dat de laatste twee jaar moeilijk waren, maar hadden ook het gevoel dat ze het wel op de rit zouden krijgen. Dit bedrijf is eerder in staat geweest moeilijke periodes boven te komen.”

Volgens hem heeft er de afgelopen jaren bovendien geen reorganisatie plaatsgevonden. “Nooit hebben we het signaal gekregen dat het er zo slecht voor zou staan. Deze mededeling is dan ook een grote schok.”

Onzekerheid voor ruim 200 medewerkers

Met de aanvraag van uitstel van betaling geeft Folding Boxboard aan op korte termijn niet meer aan de betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Dat betekent onder meer dat er onvoldoende middelen beschikbaar zijn voor de uitbetaling van de lonen.

De directie bracht de ruim 200 medewerkers donderdagmiddag tijdens een spoedbijeenkomst op de hoogte van de situatie.

“Voor de medewerkers is dit natuurlijk een groot drama”, zegt Gründemann. “Natuurlijk neemt het UWV bij een faillissement de eerste betalingsverplichtingen over, maar dat is voor nu slechts een klein doekje voor het bloeden. De impact op deze mensen en hun gezinnen is gigantisch.”

Opnieuw zware klap voor papierdorp Eerbeek

Een eventueel faillissement van Folding Boxboard zou voor Eerbeek de tweede grote klap in korte tijd betekenen. Begin mei ging ook de eeuwenoude papierfabriek Coldenhove failliet. Eerder, drie jaar geleden, viel eveneens papierfabriek De Hoop om.

“Niet te geloven hoe snel het hier bergafwaarts is gegaan”, aldus Gründemann.

Volgens de vakbond raakt de mogelijke sluiting niet alleen de werknemers van de fabriek, maar de gehele regio.

“De teloorgang van de plaatselijke papierindustrie is slecht nieuws voor de hele gemeenschap en voor de hele regio. Mensen werkten generaties lang in deze fabrieken, die verweven zijn met de identiteit van Eerbeek. Ook veel andere bedrijvigheid is voor een groot deel verbonden met de papierindustrie en hun medewerkers. Ook daar is de schok groot.”

Mocht het daadwerkelijk tot een faillissement komen, dan wil CNV zo snel mogelijk informatiebijeenkomsten organiseren voor leden en andere werknemers, mogelijk in samenwerking met het UWV.

Folding Boxboard produceert vouwkarton voor onder meer farmaceutische, cosmetische en fastfoodverpakkingen. Bij het bedrijf werken ongeveer 220 mensen.

Grote schade na aanrijding tussen twee bussen op Schiphol

SCHIPHOL – Op de Koetsierstraat op Schiphol heeft donderdagochtend rond 10.15 uur een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden waarbij twee bussen met elkaar in aanrijding kwamen. Door de aanrijding ontstond aanzienlijke schade aan beide voertuigen.

Vanwege de ernst van de melding werden meerdere ambulances, de brandweer en een traumateam met spoed naar de locatie gestuurd. De brandweer schaalde het incident op naar middel hulpverlening om voldoende personeel en materieel beschikbaar te hebben voor de hulpverlening.

Beide bussen raakten bij de aanrijding zwaar beschadigd.

Over het aantal inzittenden en de ernst van eventuele verwondingen is op dit moment nog niets bekend. Hulpdiensten zijn ter plaatse om de betrokkenen op te vangen en de situatie in kaart te brengen.

De oorzaak van de aanrijding wordt onderzocht.

Verkeersruzie tussen vrachtwagenchauffeur en fatbiker loopt uit op bedreiging en verwonding met hakmes in Ulft [+foto’s]

ULFT – Een verkeersruzie tussen een vrachtwagenchauffeur en een bestuurder van een fatbike is woensdagochtend op de Industrieweg in Ulft uitgelopen op een vechtpartij. Daarbij zou de fatbiker de vrachtwagenchauffeur hebben bedreigd met een hakmes.

Het incident vond plaats op de Industrieweg. Volgens de politie ontstond de ruzie vermoedelijk na een conflict over de voorrang. De woordenwisseling liep vervolgens uit de hand en mondde uit in een fysieke confrontatie.

Volgens de eerste informatie pakte de bestuurder van de fatbike tijdens het incident een hakmes uit een tas en bedreigde daarmee de vrachtwagenchauffeur.

Meerdere hulpdiensten, waaronder diverse politie-eenheden, kwamen ter plaatse. De fatbiker werd direct door agenten aangehouden en overgebracht naar het politiebureau.

Bedreiging Hakbijl Ulft
Foto: Persbureau de Breij

De man wordt verdacht van bedreiging en mogelijk poging tot doodslag, zo liet de politie ter plaatse weten.

De vrachtwagenchauffeur liep lichte verwondingen op en heeft zich voor behandeling gemeld bij de huisartsenpost.

Bedreiging Hakbijl Ulft
Foto: Persbureau de Breij

De politie onderzoekt de exacte toedracht van het incident.

Aardbeving in Venezuela lijkt zwaarste sinds 1900

CARACAS – Venezuela lijkt getroffen te zijn door de zwaarste aardbeving in meer dan een eeuw. Dat komt naar voren uit data van de Amerikaanse geologische dienst USGS.

In 1900 vond in het Zuid-Amerikaanse land een aardbeving plaats met een geschatte kracht van 7.7. Die veroorzaakte destijds aanzienlijke schade aan woningen, kerken en andere gebouwen, zegt de dienst.

De beving zou krachtiger zijn geweest dan die van woensdagavond. Toen vonden kort na elkaar aardbevingen plaats met een kracht van 7.2 en 7.5.

De aardschokken zorgden voor een enorme ravage, onder meer aan de belangrijkste internationale luchthaven van het land. De autoriteiten stellen dat er minstens 32 doden zijn gevallen.

Nederland vraagt in EU om uitstel bij invoering grenssysteem

DEN HAAG – Nederland heeft samen met andere EU-lidstaten gepleit voor uitstel bij de invoering van het nieuwe grenscontrolesysteem. Het systeem is nog altijd niet af, meldt een woordvoerder van asielminister Bart van den Brink (CDA) aan het ANP.

Het zogeheten Entry/Exit System (EES) moet digitaal bijhouden welke mensen zonder EU-nationaliteit de unie binnenkomen, om op die manier paspoortstempels te vervangen. Een belangrijk onderdeel van het systeem is het vastleggen van biometrische gegevens, oftewel foto’s en vingerafdrukken. Juist daaraan schort het nog.

Europese regels bieden tot 6 september de tijd om de biometrische registratie achterwege te laten als het druk is. “Nederland maakt zich in Europees verband hard voor verlenging hiervan”, laat de woordvoerder weten. Het is niet direct duidelijk welke andere landen ook om uitstel vroegen.

Rome

Zowel aan de Nederlandse als de Europese kant van het systeem zijn er volgens de woordvoerder storingen geweest. Wanneer het systeem naar behoren werkt, kan hij niet zeggen. “We werken hard om alle obstakels in de ICT-systemen weg te nemen.”

Het overgrote deel van de registraties zou op Schiphol plaatsvinden. “We zijn constant in overleg met Schiphol en KLM om te zorgen dat de zomer zo goed mogelijk verloopt.” De luchthavens bij Rome hebben het grenssysteem tijdelijk opgeschort, zei het hoofd van het bedrijf achter de luchthavens in de Financial Times.

RDW waarschuwt buitenlandse chauffeurs: Nederlandse vrachtwagenheffing wijkt af van tolheffingen in andere Europese landen

GRONINGEN – Met de invoering van de vrachtwagenheffing per 1 juli 2026 sluit Nederland zich aan bij andere Europese landen met een kilometerheffing voor vrachtverkeer. Toch verschilt het Nederlandse systeem op een aantal belangrijke punten van bestaande tolheffingen in Europa. RDW waarschuwt dat transporteurs die niet goed voorbereid zijn, risico lopen op boetes of verstoringen tijdens hun ritten.

“Tijdens onze gesprekken met buitenlandse chauffeurs merkten we dat zij niet altijd volledig op de hoogte zijn van de manier waarop de Nederlandse vrachtwagenheffing werkt”, zegt Jan Strijk, directeur Tolheffing bij RDW. “Transporteurs gaan er vaak vanuit dat het systeem hetzelfde is als in andere Europese landen, maar dat is niet het geval. Deze verschillen kunnen leiden tot onnodige problemen onderweg. Het is daarom belangrijk om goed voorbereid Nederland binnen te rijden.”

OBU moet altijd ingeschakeld zijn

Een belangrijk verschil met diverse andere Europese landen is dat de on-board unit (OBU) in Nederland altijd ingeschakeld moet zijn, ook op wegen waar geen vrachtwagenheffing geldt.

In landen als Duitsland, Tsjechië, Polen, Slowakije, Hongarije en Bulgarije hoeft de OBU alleen op tolwegen actief te zijn. In Nederland moeten chauffeurs voor vertrek controleren of de OBU correct werkt en of het controlelampje groen brandt. Een uitgeschakelde of defecte OBU kan leiden tot een boete.

Geen ticketsysteem voor losse ritten

Nederland kent, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, geen systeem voor het betalen van afzonderlijke of eenmalige ritten. Iedere vrachtwagen moet beschikken over een werkende OBU die is verstrekt door een erkende dienstverlener.

RDW heeft zes internationaal opererende aanbieders van de Europese Elektronische Tolservice (EETS) erkend en daarnaast één nationale aanbieder gecontracteerd.

Transporteurs wordt geadviseerd om al vóór de eerste rit naar Nederland een OBU te regelen. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan biedt de nationale aanbieder NedLinq afhaalpunten voor OBU’s aan bij de grens. Na het afsluiten van een contract, online of ter plaatse, kan daar een OBU worden opgehaald. Deze NedLinq-OBU’s werken uitsluitend in Nederland.

Slechts beperkt aantal vrijstellingen

De Nederlandse vrachtwagenheffing geldt voor alle voertuigen in de categorieën N2 en N3 met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kilogram. Daaronder vallen niet alleen vrachtwagens, maar ook bestelwagens en bepaalde pick-ups.

Vergeleken met landen als Duitsland en België kent Nederland slechts een beperkt aantal vrijstellingen. Alleen specifieke voertuigen, zoals hulpdiensten, defensievoertuigen en bepaalde specialistische voertuigen, zijn vrijgesteld van de heffing.

RDW adviseert transporteurs daarom vooraf te controleren of een voertuig in aanmerking komt voor vrijstelling en deze tijdig aan te vragen.

Ook emissievrije vrachtwagens betalen

Ook emissievrije vrachtwagens vallen onder de Nederlandse vrachtwagenheffing wanneer zij zwaarder zijn dan 4.250 kilogram. Hoewel de tarieven voor deze voertuigen aanzienlijk lager liggen dan voor meer vervuilende voertuigen, zijn zij niet volledig vrijgesteld zoals in sommige andere landen, waaronder Duitsland en België.

In Nederland zijn uitsluitend emissievrije vrachtwagens tot 4.250 kilogram vrijgesteld van de heffing.

Opbrengsten terug naar de sector

Een groot deel van de opbrengsten van de Nederlandse vrachtwagenheffing vloeit terug naar de wegtransportsector. Via een zogenoemd terugsluismechanisme worden onder meer subsidies verstrekt voor emissievrije voertuigen en laadinfrastructuur.

Volgens RDW ondersteunt het Nederlandse systeem daarmee rechtstreeks de overgang naar schoner wegtransport.

Goed voorbereid op weg

Met de invoering van de vrachtwagenheffing sluit Nederland aan bij bestaande Europese tolstelsels. Tegelijkertijd benadrukt RDW dat kennis van de specifieke Nederlandse regels essentieel is om onverwachte kosten en operationele problemen te voorkomen.

Panhuijzen Groen zet elektrische Renault Trucks E-Tech T in voor emissievrije onkruidbestrijding

DEURNE – Panhuijzen Groen uit Deurne heeft een volledig elektrische Renault Trucks E-Tech T 4×2-trekker in gebruik genomen. De truck wordt ingezet voor het transport van elektrische onkruidborstelmachines, veegmachines en ander materieel. Met de investering zet het bedrijf een volgende stap richting een volledig emissievrije bedrijfsvoering.

De elektrische trekker is geleverd door Renault Trucks-dealer Nebim.

Volledig emissievrije uitvoering van werkzaamheden

Panhuijzen Groen is gespecialiseerd in terrein-, groen- en tuinonderhoud, boomverzorging, professionele reiniging en specialistische werkzaamheden voor overheden, bedrijven en particulieren. Duurzaamheid en innovatie spelen daarbij een belangrijke rol.

De aanschaf van de elektrische truck hangt nauw samen met een opdracht voor emissievrije onkruidbestrijding in de gemeente Helmond.

“Wij hebben een bestek voor emissievrije onkruidbestrijding in de gemeente Helmond aangenomen”, vertelt eigenaar Mike Panhuijzen. “Hoe meer elektrische voertuigen je inzet, hoe meer punten je scoorde bij de aanbesteding. Wij hebben ervoor gekozen om het werk volledig emissievrij uit te voeren. We hadden al elektrische onkruidborstelmachines en veegwagens, maar ook het transport naar de werklocatie moet wat ons betreft emissievrij gebeuren. Anders is het verhaal niet compleet.”

Opladen met eigen zonne-energie

De Renault Trucks E-Tech T vervoert dagelijks elektrische machines naar de verschillende werklocaties. De truck en machines worden na terugkomst op de vestiging in Deurne grotendeels opgeladen met zelf opgewekte zonne-energie.

“We rijden ’s morgens naar de werklocatie en keren aan het einde van de dag terug naar Deurne. Op onze eigen locatie laden we zowel de truck als de machines op, grotendeels met zelf opgewekte zonne-energie”, aldus Panhuijzen.

Chauffeur enthousiast over nieuwe truck

De E-Tech T is de eerste Renault-truck in het wagenpark van Panhuijzen Groen. Volgens het bedrijf is de vaste chauffeur bijzonder te spreken over het voertuig.

“Het rijcomfort is uitstekend, de truck is stil en de ruimte in de cabine is verrassend groot. Zelf ben ik twee meter lang en ook voor mij is er meer dan voldoende ruimte. Je merkt dat er goed over de ergonomie is nagedacht”, zegt Panhuijzen.

Bij de configuratie van de truck werd nadrukkelijk rekening gehouden met de wensen van de chauffeur. Zo is de truck uitgerust met extra verlichting, zwaailampen en diverse voorzieningen die bijdragen aan comfort en uitstraling.

Camerasysteem biedt extra zicht

De elektrische trekker is tevens voorzien van het Camera Monitoring System van Renault Trucks. Volgens Panhuijzen biedt dit systeem duidelijke voordelen tijdens de dagelijkse werkzaamheden.

“In het begin moet je eraan wennen omdat je niet meer naar traditionele spiegels kijkt. Maar als je ermee leert rijden, wil je eigenlijk niet meer terug naar spiegels. Je hebt beter zicht rondom de truck en kunt veel nauwkeuriger manoeuvreren.”

Vooral bij werkzaamheden in woonwijken is dat volgens hem een groot voordeel. “Met het camerasysteem kun je veel nauwkeuriger langs trottoirbanden rijden en de truck vrijwel tot op de centimeter nauwkeurig positioneren.”

Panhuijzen

Snelle levering gaf doorslag

Bij de keuze voor Renault Trucks speelde ook de korte levertijd een belangrijke rol. Tussen de gunning van de opdracht in Helmond en de start van de werkzaamheden zat slechts drie maanden.

“We moesten snel schakelen. Op het moment dat je een opdracht aanneemt, moet je ook kunnen waarmaken dat je vanaf dag één elektrisch werkt. Dankzij de snelle levering van Nebim hebben we die belofte kunnen waarmaken”, aldus Panhuijzen.

Het bedrijf sloot voor de Renault Trucks E-Tech T een Start & Drive-servicecontract af bij Nebim.

Op weg naar volledig elektrisch wagenpark

Met de komst van de Renault Trucks E-Tech T groeit het aandeel elektrische voertuigen binnen het wagenpark van Panhuijzen Groen verder. Inmiddels beschikt het bedrijf over drie volledig elektrische vrachtwagens en is een vierde onderweg.

Volgens Panhuijzen is de koers voor de komende jaren duidelijk. “Inmiddels is ongeveer 40 procent van het materieel elektrisch aangedreven. Ik verwacht dat we binnen tien jaar volledig elektrisch kunnen werken. Daar zijn nog investeringen voor nodig, maar de koers staat vast.”

Temperaturen dalen vanaf zondag, volgende week 23 graden

HOUTEN – Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.

Zondag is het nog steeds warm, met maxima tussen de 25 graden in de kustgebieden en 35 graden in het binnenland. Aan het eind van de dag is er kans op felle onweersbuien en is de luchtvochtigheid hoog.

In de nacht van zondag op maandag daalt de temperatuur tot 17 graden, wat een einde aan de warme plaknachten betekent. Volgende week liggen de maxima rond de 23 graden en is er een afwisseling van wolken, zon en af en toe een bui.

Fransen Gerrits kiest opnieuw voor Scania en neemt twee nieuwe 420R Super-trekkers in gebruik

ERP – Veevoerspecialist Fransen Gerrits uit Erp heeft twee nieuwe Scania 420R-trekkers met de Super-aandrijflijn in gebruik genomen voor het transport van zakgoed. Daarnaast heeft het bedrijf nog een derde Scania besteld, die zal worden ingezet als bulktrekker.

Met de investering zet Fransen Gerrits de samenwerking met Scania voort en kiest het bedrijf nadrukkelijk voor betrouwbaarheid, chauffeurscomfort en een efficiënt onderhoudsconcept.

Intensieve logistieke operatie

Fransen Gerrits is al jarenlang actief in de agrarische sector en produceert vanuit de locaties in Erp, De Rips en Ulicoten veevoer voor voornamelijk varkens en rundvee.

De logistiek speelt daarbij een belangrijke rol. Met een wagenpark bestaande uit 23 bulktrekkers en twee trekkers voor het transport van zakgoed verzorgt het bedrijf dagelijks transport naar klanten in binnen- en buitenland.

“Onze voertuigen worden behoorlijk intensief gebruikt”, zegt Geert-Jan van den Bosch, Fleet Manager bij Fransen Gerrits. “Met name de bulkauto’s rijden vaak in ploegendienst, vijf dagen per week.”

Preventief onderhoud

De twee nieuwe Scania’s zijn samen met de opleggers ondergebracht in een volledig reparatie- en onderhoudscontract bij Scania Veghel. Volgens Van den Bosch sluit dit goed aan bij de manier waarop het bedrijf het wagenpark beheert.

Fransen Gerrits

“Ik plan onze voertuigen preventief twee keer per jaar uit voor onderhoud”, legt hij uit. “Dan weet de planning ruim van tevoren wanneer een combinatie niet beschikbaar is en voorkomen we verrassingen.”

Door trekker en oplegger gelijktijdig te onderhouden, wordt stilstand volgens het bedrijf tot een minimum beperkt en blijft de inzetbaarheid van de voertuigen zo groot mogelijk.

Chauffeurs betrokken bij keuze

Bij de aanschaf van de nieuwe voertuigen speelde ook de voorkeur van de chauffeurs een belangrijke rol. Chauffeurs Joris Bastiaanse en Frank Kanters werden actief betrokken bij de samenstelling van hun nieuwe werkplek.

“Ik kijk natuurlijk uiteindelijk naar de investering, maar uiteindelijk zijn zij degenen die dagelijks met die trucks werken”, aldus Van den Bosch. “Dan vind ik het belangrijk dat ze rijden met materieel waar ze zich prettig in voelen.”

Beide chauffeurs gaven aan graag met een Scania met R-cabine te willen rijden. De nieuwe trekkers zijn daarom uitgerust met onder meer een koelkast, een uitgebreid audiosysteem, extra verlichting, verstralers en luchthoorns.

“Als je overstapt van een tien jaar oude truck naar een nieuwe Scania R, dan is dat echt een wereld van verschil”, zegt Van den Bosch.

Fransen Gerrits

Verduurzaming op de agenda

Fransen Gerrits onderzoekt daarnaast de mogelijkheden voor verdere verduurzaming van het wagenpark. Elektrificatie blijkt voor het bulktransport echter nog niet eenvoudig.

“Voor onze bulkwagens is elektrisch rijden op dit moment nog lastig rendabel te krijgen”, legt Van den Bosch uit. “De compressoren voor het blazen van de tankopleggers vragen veel vermogen en de voertuigen draaien lange dagen. Maar we volgen de ontwikkelingen nauwgezet.”

Ook voor de zakgoedwagens is elektrisch rijden onderzocht, maar volgens het bedrijf is de businesscase voorlopig nog onvoldoende sluitend.

Vrachtwagenchauffeur met bijna twee promille alcohol van Duitse A8 gehaald

AICHELBERG – De Duitse politie heeft woensdagavond op de A8 bij Aichelberg een vrachtwagenchauffeur van de weg gehaald die onder invloed van alcohol reed. De 47-jarige bestuurder bleek bijna twee promille alcohol in zijn bloed te hebben.

Kort na 19.00 uur reed een automobilist over de A8 in de richting van Stuttgart toen hem tussen de aansluitingen Mühlhausen en Aichelberg, ter hoogte van kilometerpaal 160, een vrachtwagen opviel die duidelijk slingerend over de weg reed.

De getuige waarschuwde direct de politie. Een politiepatrouille die zich in de omgeving bevond, wist de vrachtwagen korte tijd later rijdend op de snelweg aan te treffen. Het voertuig werd vervolgens naar de parkeerplaats Urweltfunde geleid voor controle.

Bijna twee promille

Achter het stuur zat een 47-jarige man. Agenten roken direct een alcohollucht bij de chauffeur. Een ademtest bevestigde het vermoeden dat de man onder invloed was. Uit de test bleek dat hij een alcoholpromillage van bijna twee promille had.

Volgens de politie was de bestuurder daardoor niet langer in staat om veilig een vrachtwagen te besturen.

Op het politiebureau moest de man een bloedproef afstaan. Zijn rijbewijs is ingenomen. De vrachtwagen mocht niet verder rijden en bleef achter op de parkeerplaats. De werkgever zorgde voor een vervangende chauffeur.

Tegen de 47-jarige bestuurder is proces-verbaal opgemaakt.

Politie prijst oplettende getuige

De politie benadrukt dat rijden onder invloed de waarneming en het reactievermogen ernstig aantast en daardoor grote risico’s oplevert voor zowel de bestuurder als andere weggebruikers.

De politie sprak haar waardering uit voor het optreden van de oplettende getuige. Met de slogan “Kijken, helpen, melden” roept de politie burgers op om verantwoordelijkheid te nemen en gevaarlijke situaties op de weg direct te melden.

easyJet slaat vierde overnamepoging van Castlelake af

LONDEN – De Britse luchtvaartmaatschappij easyJet heeft opnieuw een verhoogd overnamebod van investeringsmaatschappij Castlelake afgewezen. Het bod van 6,50 pond per aandeel is de vierde poging van de Amerikaanse investeerder om de prijsvechter over te nemen.

Tegelijkertijd liet het bestuur van easyJet weten open te staan voor een hoger bod. De afgelopen maand stonden Castlelake en easyJet geregeld tegenover elkaar in de discussie over een mogelijke overname.

De investeringsmaatschappij stelde dat het bestuur van easyJet “niet bereid is geweest om serieus in gesprek te gaan”, waarna Castlelake zich rechtstreeks tot de aandeelhouders wendde. EasyJet stelde dat de investeerder de luchtvaartmaatschappij “voor een koopje” probeert over te nemen.

Voor een potentiële koper is easyJet aantrekkelijk om de waardevolle start- en landingsrechten op luchthavens zoals bij Milaan en Genève en op Luton Airport nabij Londen. De grootste aandeelhouder van easyJet is de familie van oprichter Stelios Haji-Ioannou, die een belang van 15,3 procent bezit.

Dubbeldam neemt Lamboo Repair & Carrosserie over en breidt landelijk netwerk uit

SCHELLUINEN/ZOETERMEER – Dubbeldam Truck & Techniek, de transport- en carrosseriedivisie van Dubbeldam Industries, heeft Lamboo Repair & Carrosserie in Zoetermeer overgenomen. De vestiging gaat verder onder de naam Dubbeldam Lamboo.

Lamboo ondersteunt al ruim zestig jaar transportbedrijven op het gebied van schadeherstel, service en onderhoud, carrosseriebouw en nieuwbouw. Het bedrijf heeft volgens Dubbeldam een sterke reputatie opgebouwd op het gebied van onder meer laadklepkeuringen en voert jaarlijks honderden APK- en LPK-keuringen uit.

Daarnaast beschikt Lamboo over een eigen mobiele servicedienst, een 24/7-storingsservice en werkt het bedrijf volledig merkonafhankelijk. Transporteurs kunnen daardoor zowel op locatie als in de werkplaats rekenen op snelle en flexibele ondersteuning.

Versterking in economisch hart van Nederland

Met de overname versterkt Dubbeldam zijn positie in de Randstad, waar veel transportbedrijven en fleet operators zijn gevestigd. Ook treden 36 medewerkers van Lamboo toe tot de organisatie. Zij brengen ervaring mee op het gebied van schadeherstel, carrosseriebouw en service.

Door de overname groeit Dubbeldam Truck & Techniek naar negen vestigingen. Samen vormen deze een landelijk dekkend netwerk van technische specialisten op het gebied van schadeherstel, carrosseriebouw, hydraulische systeemopbouw en service en onderhoud.

Continuïteit voor klanten en medewerkers

Arnaud Lamboo, zoon van oprichter Ferry Lamboo, blijft als vestigingsdirecteur verantwoordelijk voor de locatie in Zoetermeer. Volgens beide partijen waarborgt dit de continuïteit voor klanten en medewerkers.

“Met Lamboo voegen we een sterke vestiging toe aan onze divisie. Onze strategie is gericht op het versterken van elkaar door kennis, capaciteit en specialismen binnen de groep slim te organiseren”, zegt Marco van der Velden, directeur van Dubbeldam Truck & Techniek.

Dubbeldam Lamboo

Hij vervolgt: “Naarmate we verder groeien, zullen productgroepen steeds meer worden geconcentreerd op vestigingen waar de expertise het grootst is. Zo bouwen we aan een krachtig netwerk van specialisten waarmee we klanten nog beter kunnen bedienen.”

Ferry Lamboo noemt de overname een logische stap voor de toekomst van het bedrijf. “Na meer dan 60 jaar heb ik een partij gevonden die dezelfde waarden deelt: vakmanschap, betrouwbaarheid en service. Lamboo en Dubbeldam kennen elkaar al lange tijd en delen dezelfde manier van werken. Dubbeldam biedt Lamboo de structuur en het netwerk om verder te groeien. Dat mijn zoon Arnaud de leiding overneemt, geeft me het vertrouwen dat het team en onze klanten in goede handen zijn.”

Twee divisies

Dubbeldam Industries bestaat uit twee divisies: Dubbeldam Truck & Techniek en Metagro. De bedrijven opereren zelfstandig binnen hun divisies, met eigen managementteams en een financiële basis die volgens het concern is gericht op duurzame groei.

FT: luchthavens Rome vrezen chaos door EU-inreiscontrolesysteem

ROME – De luchthavens van Rome zijn genoodzaakt het nieuwe, omstreden biometrische grenscontrolesysteem van de EU tijdelijk op te schorten om de grote toestroom van zomertoeristen te kunnen verwerken. Dat heeft Marco Troncone, hoofd van het bedrijf dat de luchthavens van de Italiaanse hoofdstad beheert, gezegd in een interview met de Financial Times.

Volgens hem is het overslaan van het nieuwe inreis-uitreissysteem (Entry/Exit System, EES) de enige manier om in de komende piekweken een “ramp” te voorkomen. Volgens de nieuwe regeling moeten burgers van landen buiten de EU bij hun eerste binnenkomst in de Europese Unie hun vingerafdrukken laten afnemen en een foto laten maken. Het systeem is bedoeld om de buitengrenzen van de EU beter te controleren.

Het systeem werd herhaaldelijk uitgesteld en uiteindelijk medio april ingevoerd. Sinds de lancering kampt het echter met technische problemen en ontstonden er lange wachtrijen voor passagiers, zelfs buiten de drukke zomerperiode.

Venezuela getroffen door niet één maar twee zware aardbevingen

CARACAS – In het noorden van Venezuela hebben woensdag (lokale tijd) kort na elkaar twee zware aardbevingen met een kracht van respectievelijk 7.2 en 7.5 plaatsgevonden. Dat meldt de Amerikaanse geologische dienst USGS. Eerder op de dag sprak de USGS van slechts een enkele aardbeving met een kracht van 7.1.

“Er is kans op veel slachtoffers en aanzienlijke schade, en de ramp heeft waarschijnlijk een grote omvang,” aldus de USGS. De dienst schatte dat het dodental waarschijnlijk tussen de 10.000 en 100.000 ligt.

De waarnemend president van Venezuela, Delcy Rodríguez, heeft in een televisietoespraak de noodtoestand afgekondigd in het land. Ze zei financiële steun aan te vragen bij multilaterale organisaties om de herstelwerkzaamheden te ondersteunen. “We betuigen ons medeleven aan degenen die helaas een familielid hebben verloren,” zei ze ook.

Luchthaven

De autoriteiten hebben nog geen schattingen bekendgemaakt van het aantal doden of gewonden, maar het is wel al duidelijk dat de bevingen dodelijke slachtoffers hebben gemaakt. Zo sprak de burgemeester van Chacao, een stadsdeel van Caracas, al van dodelijke slachtoffers maar zonder een specifiek aantal te noemen.

Ook is al duidelijk dat huizen en gebouwen zijn ingestort en dat er schade is aan de internationale luchthaven van Caracas, waar delen van een dak zijn ingestort. De luchthaven is tot nader order gesloten, aldus Rodríguez in dezelfde toespraak.

Er zijn geen meldingen van schade aan de olie-infrastructuur van het land.

Evacuatie zeevarenden bij Hormuz duurt enkele weken, denkt IMO

LONDEN – De evacuatie van ongeveer 11.000 zeevarenden die vastzitten in de Perzische Golf zal “enkele weken” in beslag nemen. Dat is de inschatting van secretaris-generaal Arsenio Dominguez van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), de scheepvaartorganisatie van de Verenigde Naties. Het is de bedoeling dat schepen die vastzaten door de sluiting van de Straat van Hormuz stapsgewijs weg kunnen, nu Iran die zeestraat heeft geopend als onderdeel van een voorlopig vredesakkoord met de Verenigde Staten.

Ongeveer zeshonderd schepen zitten vast in de Perzische Golf. De IMO hoopt dat “ongeveer vijftig schepen per dag” door de zeestraat bij Hormuz kunnen, zei Dominguez in gesprek met persbureau AFP. “Gisteren zijn er een paar schepen doorheen gevaren”, aldus de secretaris-generaal. “Het is een stapsgewijs proces.”

De IMO wil bij het coördineren van de evacuatie ongelukken of aanvaringen voorkomen, legde Dominguez uit. Daarom kunnen niet alle schepen tegelijk over de smalle overgebleven vaarroutes weg.

Het evacuatieplan leidt de schepen over twee routes langs de Omaanse en Iraanse kust. Daarbij mijden de schepen de gangbare route door de Straat van Hormuz. De IMO heeft volgens Dominguez te horen gekregen dat daar ongeveer tachtig zeemijnen liggen.

Jongen (17) uit Hendrik-Ido-Ambacht verdacht van 9 aanrandingen

HENDRIK-IDO-AMBACHT – De politie heeft woensdag een 17-jarige jongen uit Hendrik-Ido-Ambacht aangehouden die wordt verdacht van negen aanrandingen.

De politie vermoedt dat hij de afgelopen weken vrouwen heeft betast op fietspaden in Hendrik-Ido-Ambacht en het naastgelegen Zwijndrecht. Ook zou hij in een geval seksueel getinte opmerkingen hebben gemaakt tegen een slachtoffer.

Eerder maakte de politie al bekend dat er de afgelopen weken zeven meldingen waren binnengekomen van vrouwen die zeiden dat ze waren betast.

Afgelopen maandag en dinsdag waren er nog twee dergelijke incidenten in Hendrik-Ido-Ambacht, wat het totaal op negen brengt, meldde de politie woensdagavond. “Op basis van het signalement vermoedde de politie dat het bij deze incidenten om één en dezelfde verdachte ging.”

De incidenten vonden plaats op fietspaden op de Hoge Kade en Sophialaan in Hendrik-Ido-Ambacht en op de Ringdijk in Zwijndrecht.

Elon Musk na koersdaling SpaceX geen biljonair meer

NEW YORK – De aanzienlijke koersdaling van aandelen van SpaceX deze week heeft ervoor gezorgd dat topman Elon Musk niet langer biljonair is.

Volgens de rijkemensenlijst van persbureau Bloomberg is zijn vermogen nu 957 miljard dollar, waarmee hij nog altijd veruit de rijkste persoon op aarde is.

SpaceX haalde eerder deze maand bij een recordbeursgang 75 miljard dollar op, waarbij Elon Musk de eerste persoon op aarde werd met een vermogen boven de 1000 miljard dollar. Doordat Musk een belang van grofweg 40 procent heeft in het bedrijf, hebben koersbewegingen van SpaceX op de beurs veel invloed op zijn vermogen.

De rijkdom van Musk, die ook veel aandelen in autofabrikant Tesla bezit, is nog altijd veel groter dan die van nummer 2 op de rijkenlijst van Bloomberg. Dat is de medeoprichter van Google Larry Page, met een geraamd vermogen van 297 miljard dollar.

Celstraffen voor smokkelpoging coke van Suriname naar Nederland

PARAMARIBO – Een Surinaamse rechtbank heeft celstraffen opgelegd aan negen mannen die in maart 2024 bijna 600 kilo cocaïne naar Nederland probeerden te smokkelen.

De partij, verpakt in zeventien dozen, werd kort voor vertrek naar Amsterdam gevonden in de cockpit van een vliegtuig van Surinam Airways, bij de boordcomputers.

Onder de veroordeelden zijn luchthavenmedewerkers, een politieman, een beveiliger en de chauffeur van een pakketbedrijf. Zeven verdachten kregen zes jaar cel, twee andere mannen een half jaar minder.

De negen mannen moeten ieder een boete van 50.000 Surinaamse dollars betalen, omgerekend zo’n 1150 euro.

De drugs werden ontdekt nadat de piloten een storing hadden opgemerkt in de cockpit. De zaak telde in totaal achttien zittingen.

Duitse politie beboet in één uur meer dan 60 vrachtwagenchauffeurs voor negeren inhaalverbod op A1

BREMEN – De politie in Bremen heeft dinsdag tijdens een gerichte controle op de A1 in slechts één uur tijd meer dan zestig overtredingen van het inhaalverbod voor vrachtwagens vastgesteld. De controles vonden plaats ter hoogte van de aansluiting Hemelingen.

De controleactie werd op dinsdag 23 juni rond 11.00 uur opgezet en richtte zich specifiek op het naleven van het inhaalverbod voor vrachtwagens op drukke snelwegtrajecten.

Meer dan zestig overtredingen in één uur

Binnen een tijdsbestek van slechts één uur constateerden de agenten meer dan zestig overtredingen. Daarnaast stelden de politiemensen vast dat meerdere motorrijders gebruikmaakten van een reddingsstrook, wat eveneens verboden is.

Alle overtredingen zijn vastgelegd. De politie verwacht dat de geconstateerde overtredingen zullen leiden tot boetes ter waarde van in totaal ongeveer 11.000 euro.

Politie kondigt meer controles aan

Volgens de politie is het inhaalverbod voor vrachtwagens ingesteld om de verkeersveiligheid op drukke snelwegen te vergroten. Het negeren van het verbod kan leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties en ongevallen.

De politie van Bremen kondigt aan ook in de toekomst streng te blijven controleren op overtredingen van het inhaalverbod.

“Het inhaalverbod voor vrachtwagens dient de veiligheid op druk bereden snelwegtrajecten. Wie het verbod negeert, riskeert gevaarlijke situaties en ongevallen”, aldus de politie.

De politie roept alle weggebruikers op zich aan de verkeersregels te houden in het belang van de veiligheid van henzelf en andere verkeersdeelnemers.

Brentolie voor het eerst sinds begin Iranoorlog onder 75 dollar

DEN HAAG – De prijs van Brentolie, de maatstaf voor olie uit het Midden-Oosten, is woensdag voor het eerst sinds het begin van de Iranoorlog onder de 75 dollar per vat gezakt. Dat de olieprijs daalt, is ook zichtbaar aan de lagere prijzen aan de pomp.

Brent daalde met 4 procent tot 73,95 dollar en zette daarmee de daling voort die begin deze maand werd ingezet. De Verenigde Staten en Iran sloten vorige week een akkoord om het conflict te beëindigen dat op 28 februari begon. Sinds eind vorige maand is de olieprijs met meer dan 20 procent gedaald. Op de oliemarkt werd al langer gespeculeerd op een akkoord tussen de VS en Iran, waardoor de neerwaartse prijsbeweging al eerder werd ingezet.

Volgens cijfers van consumentencollectief UnitedConsumers is de gemiddelde prijs van een liter Euro95 benzine gedaald tot 2,455 euro. Dat is 3,7 procent, ofwel bijna 10 cent, minder dan eind vorige maand. De benzineprijs daalt minder snel dan de olieprijs, omdat accijnzen en btw een groot vast deel van de prijs uitmaken.

Daling

De prijs voor de hoogwaardigere premiumbenzine (Euro98) is deze maand iets minder hard gedaald, met 3,4 procent tot 2,644 euro. Dat is wel ruim 19 cent onder de recordpiek van 2,835 euro op 6 mei.

De adviesprijs voor diesel ging sinds eind mei het hardst omlaag. De brandstof werd 6 procent goedkoper en kost nu 2,251 euro per liter. Automobilisten betalen de adviesprijs doorgaans alleen bij duurdere tankstations langs de snelweg. Elders ligt de literprijs tot tientallen centen lager.

Limburgse politiek wil opheldering over financiën vliegveld MAA

MAASTRICHT – Een groot deel van de Limburgse politiek is bezorgd over de financiële situatie van Maastricht Aachen Airport (MAA). Oppositiepartij D66 vindt de uitleg die het provinciebestuur daar onlangs over gaf onvoldoende. De partij wil vrijdag een interpellatiedebat houden over de stand van zaken van de verlieslijdende luchthaven.

Er zijn onder meer vragen over het besluit om het vliegveld langer geld voor achterstallig onderhoud te laten inzetten om de dagelijkse gang van zaken te betalen. MAA kreeg toestemming om dat een jaar te doen, maar die overeenkomst is onlangs verlengd, bevestigde het Limburgse college na berichtgeving van De Limburger. Dat zorgde voor kritische vragen van D66, GroenLinks en coalitiepartijen BBB en SP.

De partijen wilden onder meer weten waarom Provinciale Staten niet eerder op de hoogte zijn gebracht. Het college antwoordde dat zo’n besluit is toegestaan volgens de afspraken uit 2022, over het overeind houden van de luchthaven. Het college ging als aandeelhouder akkoord met de maatregel en PS zou daar vorig jaar over zijn geïnformeerd.

D66 vindt die uitleg te summier en wil weten hoe het opgeschoven onderhoudsgeld uiteindelijk alsnog gebruikt wordt om de luchthaven op te knappen. “Als we Gedeputeerde Staten hiermee onbewust de bevoegdheid hebben gegeven om akkoord te gaan met dit soort creatief boekhouden, dan komen wij met een voorstel om dat terug te draaien en scherper neer te zetten”, zegt fractievoorzitter Anne Wesseling.

De luchthaven in Beek, net ten noorden van Maastricht, lijdt al jaren miljoenenverliezen. De provincie Limburg is voor 60 procent eigenaar van MAA en de overige aandelen zijn in handen van de Schiphol Group. De aantallen passagiers en luchtvracht lopen fors achter op de prognoses.

Eerste schepen gaan volgens evacuatieplan door Straat van Hormuz

LONDEN – De eerste schepen zijn dankzij een evacuatieplan door de Straat van Hormuz gevaren. Dat meldt de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), onderdeel van de Verenigde Naties. Het plan werd dinsdag in gang gezet en heeft als doel om honderden schepen veilig uit de Perzische Golf te laten varen.

Heropening van de Straat van Hormuz is onderdeel van het voorlopige vredesakkoord van de Verenigde Staten en Iran. Sinds het begin van de Iranoorlog eind februari is de zeestraat geblokkeerd. Via de waterweg ging voor de oorlog ongeveer een vijfde van de wereldwijde olie.

Schepen die via de Straat van Hormuz de Perzische Golf willen verlaten, moeten zich melden bij de IMO. “Schepen dienen instructies af te wachten voor ze vertrekken”, zegt de scheepvaartorganisatie. De evacuatie gebeurt in nauwe samenwerking met Iran, Oman en andere kuststaten in de regio, zei de IMO dinsdag. Er zijn twee tijdelijke routes aangewezen waar de scheepvaart kan varen.

Veiligheid

De afgelopen dagen varen er al meer schepen door de zeestraat dan de maanden ervoor. Toch is het goed dat er nu een plan is, zegt voorzitter Richard Moti van de vakbond voor de zeevarenden Nautilus. “Hiervoor was er nog veel onduidelijk. Moeten schepen wel of geen tol betalen en is het echt veilig? Hoog tijd dat het nu veilig kan”, zegt de voorman.

Moti benadrukt het belang ervan dat de scheepvaart gereguleerd door de smalle waterweg vaart. “Het moet wel veilig gebeuren. Schepen kunnen niet snel tot stilstand komen. Bovendien liggen er naar verluidt nog steeds zeemijnen”, stelt hij.

Projecten

Op de honderden schepen die na maanden uit de Perzische Golf willen varen, zijn zo’n 11.000 zeevarenden werkzaam. De meeste Nederlandse schepen die vastzitten zullen niet weggaan, verwacht Moti. “Zij werken daar aan meerjarige projecten.”

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders noemt het tegenover het ANP een positieve stap dat er coördinatie is tussen de IMO, betrokken landen en de maritieme sector. “De hoogste prioriteit blijft de veiligheid van bemanning en schip, ook bij een eventuele doorvaart. Voor reders is het vooral de vraag hoe veilig, voorspelbaar en controleerbaar de doorvaart in de praktijk is georganiseerd”, voegt een woordvoerder daaraan toe.

Israël meldt luchtaanval op Hezbollah-leden in Zuid-Libanon

NABATIEH – De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die “een bedreiging vormden” voor Israëlische troepen in de buurt.

Het is de afgelopen dagen relatief rustig in Libanon, nadat Hezbollah en Israël vrijdag een staakt-het-vuren waren overeengekomen. Toch zijn er sindsdien nog Israëlische aanvallen geweest en doden gevallen.

De situatie in Zuid-Libanon staat onder spanning, omdat de voorlopige overeenkomst tussen Iran en de Verenigde Staten deels afhangt van het bestand in Libanon. Iran heeft geëist dat Israël zijn aanvallen stopzet. Ook de VS hebben daarop aangedrongen.

Maar Israël weigert voorlopig om te vertrekken uit het zuiden van Libanon en zegt te blijven strijden tegen Hezbollah. De IDF zei na de aanval van woensdag nog door te gaan “met het nemen van maatregelen om onmiddellijke bedreigingen weg te nemen”.

Vrachtwagen verliest festivaltent op viaduct boven N279 bij Beek en Donk [+foto’s]

BEEK EN DONK – Op de Lekerstraat in Beek en Donk heeft woensdagmiddag 24 juni rond 12.30 uur een ongeval plaatsgevonden waarbij een vrachtwagen een grote festivaltent verloor op een viaduct boven de N279.

De tent, die afkomstig was van Pinkpop in Landgraaf, was onderweg naar het festivalterrein van Wish Outdoor in Lieshout toen deze op het viaduct van de vrachtwagen raakte.

Viaduct volledig afgesloten

Door het incident werden delen van de tent tegen een lantaarnpaal geslingerd, waardoor deze beschadigd raakte. Ook de vangrail en de festivaltent zelf liepen forse schade op.

Festivaltent verloren
Foto: ASMedia

Wonder boven wonder raakte niemand gewond bij het ongeval.

Vanwege de bergings- en opruimwerkzaamheden is het viaduct boven de N279 volledig afgesloten voor doorgaand verkeer.

Grote schade

Naast de beschadigde lantaarnpaal liep ook de infrastructuur op het viaduct schade op. Hoe lang de afsluiting zal duren, is nog niet bekend.

Festivaltent verloren vrachtwagen
Foto: ASMedia

De oorzaak waardoor de festivaltent van de vrachtwagen kon raken, is niet bekend.

Weeronline: officieel warmste 24 juni ooit gemeten

HOUTEN – Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline.

De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.

Het landelijke record van 36,5 graden werd gemeten in IJmuiden in 1976. Dat record is woensdag niet verbroken. Wel komt het woensdag in de buurt daarvan met een landelijk record van 35,4 graden.

Weeronline zegt dat er mogelijk meer hitterecords volgen de komende dagen. Ook in andere Europese landen, zoals Frankrijk en Engeland, is het deze week “uitzonderlijk heet”.

Werkzaamheden aan A27 uitgesteld vanwege de hitte

UTRECHT – De werkzaamheden op de A27 tussen knooppunt Sint-Annabosch en knooppunt Hooipolder van aankomend weekend gaan niet door, meldt Rijkswaterstaat. Dat betekent dat de snelweg gewoon open is dit weekend.

Volgens Rijkswaterstaat kan het asfalt deze dagen tot 60 graden warm worden. Dat maakt niet alleen het werken “ongewenst”, maar kan ook gevolgen hebben voor de kwaliteit van het nieuwe asfalt.

Eerder werd al bekend dat de wegwerkzaamheden aan de A12 ten oosten van Utrecht komend weekeinde niet doorgaan. Tussen knooppunt Lunetten en de afrit Veenendaal-West zou daar van vrijdag tot maandag aan de weg worden gewerkt. Ook de geplande wegwerkzaamheden aan de A2 tussen Vught en Best vinden niet komend weekeinde plaats.

De werkzaamheden op de wegen rond Amsterdam gaan wel door, laat een woordvoerder van het infrastructurele project Zuidasdok weten. Vanaf komende vrijdag 22.00 uur tot maandag 29 juni 05.00 uur zijn de A4 vanaf Schiphol en Amstelveen en de A10 Zuid tot afrit S108 afgesloten. Ook zijn overdag bij station Zuid twee rijstroken richting Utrecht dicht.

Man krijgt 21 jaar cel voor moord op ex-partner met hondenriem

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een 39-jarige man veroordeeld tot een gevangenisstraf van 21 jaar voor de moord op zijn ex-partner in Leiden. De rechtbank oordeelt dat de man op 29 januari 2024 met voorbedachten rade zijn voormalige partner om het leven bracht en de dood vervolgens als zelfmoord probeerde te laten lijken.

De vrouw overleed een dag nadat zij in kritieke toestand was aangetroffen in de woning van de verdachte, tevens zijn ouderlijk huis.

Turbulente relatie

Het slachtoffer en de verdachte leerden elkaar in 2010 kennen via een internetsite en kregen samen twee kinderen. Volgens de rechtbank kende de relatie de laatste jaren een turbulent verloop. In 2023 maakte het slachtoffer abrupt een einde aan de relatie, nadat zich in de jaren daarvoor meerdere incidenten hadden voorgedaan.

Hoewel beide partijen probeerden de relatiebreuk, mede in het belang van de kinderen, in goede banen te leiden, ontstonden regelmatig conflicten.

Uit onderzoek bleek dat de verdachte zijn ex-partner zeer frequent berichten stuurde wanneer zij aan het werk was, soms tot wel 600 berichten per dag. In die berichten uitte hij jaloezie richting bepaalde collega’s van het slachtoffer. Ook bleek uit het berichtenverkeer dat de man sterk afhankelijk was van zijn ex-partner en moeite had met de relatiebreuk. Hij gaf onder meer aan zich sinds het einde van de relatie “dood van binnen” te voelen en dat zijn leven stilstond.

De verdachte had kort voor het fatale incident de sleutels ontvangen van een nieuwe huurwoning, waar hij eind januari 2024 zou intrekken.

In scène gezette zelfmoord

Op 29 januari 2024 belde de verdachte de alarmcentrale met de mededeling dat hij zijn partner beneden had aangetroffen na een zelfmoordpoging.

Ter plaatse troffen agenten de vrouw aan met een metalen ketting om haar nek, waaraan een deel van een hondenriem was bevestigd. Het andere deel van de hondenriem, ongeveer een meter lang, was vastgeknoopt aan een verwarmingsbuis die van de vloer naar het plafond liep.

Het slachtoffer werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, waar zij een dag later overleed.

De verdachte hield vol dat sprake was van zelfmoord. De rechtbank verwerpt die lezing.

Forensisch onderzoek

In een interdisciplinair forensisch onderzoek werden twee scenario’s onderzocht: zelfdoding door verhanging en wurging waarbij de zelfmoord in scène was gezet.

Volgens de onderzoekers was het tussen de zeven en zevenhonderd keer waarschijnlijker dat de vrouw met de slipketting was gewurgd dan dat zij zichzelf ermee had opgehangen.

Daarnaast werd de telefoon van de verdachte onderzocht. Daaruit bleek dat hij had gezocht naar rechterlijke uitspraken over zelfmoord en naar informatie over het knopen van een strop. Ook had hij via de website van een winkel een type hondenriem bekeken en aangeschaft dat overeenkwam met de riem die op de plaats delict werd aangetroffen.

Vooropgezet plan

Het Openbaar Ministerie had vervolgd voor doodslag, maar de rechtbank acht moord bewezen.

Volgens de rechtbank wijzen de internetzoekopdrachten en de aanschaf van de hondenriem en slipketting, in samenhang met de problematische relatiebreuk, op een vooropgezet plan om het slachtoffer van het leven te beroven.

De rechtbank stelt vast dat de voorbereiding over een langere periode plaatsvond, waardoor de verdachte voldoende tijd had om na te denken over zijn voornemen en de gevolgen daarvan.

Voor de man was het volgens de rechtbank onverteerbaar dat niet alleen de relatie was beëindigd, maar ook dat het gezin uiteen zou vallen en hij de woning moest verlaten waarin hij was opgegroeid.

Geen tbs

De rechtbank rekent het de verdachte zwaar aan dat hij de moord probeerde te verhullen als zelfmoord en daarbij verklaringen aflegde over zijn ex-partner die volgens de rechtbank grotendeels onjuist waren. Die uitlatingen zijn volgens de rechtbank grievend en beschadigend voor de kinderen en andere nabestaanden.

De rechtbank ziet de zaak bovendien als een vorm van ex-partnerdoding, ook wel femicide genoemd, wat volgens de rechters gevoelens van afschuw, angst en onveiligheid in de samenleving veroorzaakt.

Hoewel het Openbaar Ministerie tbs met dwangverpleging had geëist, legt de rechtbank die maatregel niet op. Volgens de rechters wordt niet voldaan aan het zogenoemde gevaarcriterium, omdat de man geen strafblad heeft en deskundigen de kans op herhaling relatief laag inschatten.

Naast de gevangenisstraf van 21 jaar krijgt de verdachte een maatregel tot gedragsbeïnvloeding of vrijheidsbeperking opgelegd, zodat ook na zijn detentie langdurig toezicht mogelijk blijft. Verder moet hij schadevergoedingen betalen aan zijn twee kinderen en andere nabestaanden van het slachtoffer.

Zero-emissiezones én een vol stroomnet: hoe de logistiek blijft rijden met peak shaving

De transport- en logistieksector krijgt op dit moment met twee ontwikkelingen tegelijk te maken die elkaar flink in de weg kunnen zitten. Aan de ene kant rollen de zero-emissiezones door: tussen 2025 en 2030 voeren 29 gemeenten zo’n zone in, en sinds halverwege 2025 worden de eerste boetes uitgedeeld. Aan de andere kant loopt het elektriciteitsnet vol. Juist op het moment dat bedrijven hun wagenpark willen elektrificeren om die binnensteden nog in te mogen, blijkt een zwaardere netaansluiting lang niet altijd snel te regelen. Wie beide puzzels los van elkaar benadert, loopt vast.

De druk van de zero-emissiezones

De regels zijn inmiddels helder. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, moeten uitstootvrij zijn om een zero-emissiezone in te mogen. Voor oudere voertuigen geldt een gefaseerde overgangsregeling op basis van emissieklasse en bouwjaar, maar de richting is duidelijk: richting 2030 moet vrijwel al het bedrijfsverkeer in de zones emissievrij zijn. Voor verhuizers, koeriers, bouwlogistiek en stadsdistributie betekent dit dat elektrificatie van het wagenpark geen vraag van of meer is, maar van wanneer.

De rem: netcongestie

Hier wringt het. Een groeiend elektrisch wagenpark vraagt om laadvermogen, en laadvermogen vraagt om een stevige netaansluiting. Maar in grote delen van Nederland is het net vol. Het aanvragen of verzwaren van een aansluiting kan maanden tot jaren duren, en de spelregels worden strakker: vanaf medio 2026 verandert landelijk de manier waarop aanvragen voor een aansluiting in de wachtrij worden behandeld. Voor een transportbedrijf dat in 2026 of 2027 een paar elektrische bakwagens wil laden, is dat een reëel risico. Je kunt de voertuigen wel bestellen, maar zonder vermogen op het erf staan ze stil.

De uitweg: zelf opwekken, opslaan en pieken afvlakken

Steeds meer logistieke bedrijven lossen dit op door de energiekant net zo serieus aan te pakken als de voertuigkant. De combinatie die opvalt: zonnepanelen op het dak, een accupakket op het terrein en slim laden. Door overdag opgewekte zonnestroom op te slaan in accu’s en die ’s nachts of op piekmomenten in te zetten voor het laden van het wagenpark, hoef je het net niet op het zwaarste moment te belasten. Dat heet peak shaving: je vlakt de pieken in je verbruik af, zodat je met een lichtere aansluiting toekan en niet afhankelijk bent van een verzwaring die er voorlopig niet komt.

Het mooie is dat dit twee problemen tegelijk aanpakt. Je maakt elektrisch rijden mogelijk zonder op de wachtlijst voor het net te belanden, en je verlaagt tegelijk je energiekosten en je uitstoot.

Een voorbeeld uit de praktijk

Dat dit verder gaat dan theorie, laat een regionaal verhuisbedrijf zien. Oomen uit Katwijk wekt met honderden zonnepanelen op het eigen pand stroom op, vangt de pieken in het verbruik op met accu-opslag (peak shaving) en elektrificeert stap voor stap het wagenpark. Opvallend daarbij is dat het bedrijf bewust werkt met een kleinverbruikersaansluiting, juist door die piekbelasting met opgeslagen energie af te vangen. Het bedrijfspand is gasvrij en draait energieneutraal. Voor een sector die worstelt met dezelfde netproblematiek is dat een bruikbaar model: niet wachten op een zwaardere aansluiting, maar de energiehuishouding op het eigen terrein slimmer inrichten.

Wat dit betekent voor de sector

De les voor transport en logistiek is dat de overstap naar emissievrij vervoer niet alleen een voertuigstrategie is, maar ook een energiestrategie. Wie nu al nadenkt over opwekking, opslag en slim laden, voorkomt dat een dichtgeslibd stroomnet straks de planning bepaalt. Begin op tijd met het in kaart brengen van je laadbehoefte, kijk naar de mogelijkheden van zon en opslag op je eigen locatie, en stem de vervanging van je wagenpark daarop af. Zo blijf je rijden, ook als de zones strenger worden en het net krapper.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Duitse regering schrapt bouw fregatten, koopt acht bij concurrent

BERLIJN – De Duitse regering heeft de bouw van zes fregatten helemaal geschrapt. Dat meldt het Duitse ministerie van Defensie, dat nu een plan maakt voor de aanschaf van acht marinevaartuigen van de Duitse scheepsbouwer TKMS.

De zes F126-fregatten zouden oorspronkelijk door het Nederlandse Damen Naval worden gebouwd. Maar vanwege grote vertraging en veel hogere kosten besloot de Duitse regering het hoofdaannemerschap over te dragen aan het Duitse defensiebedrijf Rheinmetall. Dat zou deze zomer gebeuren.

De bouw van de zes fregatten zou 18 miljard euro gaan kosten. De regering heeft nu echter besloten om acht MEKO A-200 DEU-fregatten van TKMS aan te schaffen. Die zouden bij elkaar 11,6 miljard euro gaan kosten. Deze fregatten worden wereldwijd al op meerdere plaatsen gebruikt.

Rheinmetall verloor op de beurs in Frankfurt 17 procent, nadat het bedrijf erop had gerekend dat het de fregatten zou gaan bouwen. Concurrent TKMS steeg ruim 12 procent.

TKMS laat in een verklaring aan persbureau Reuters weten verheugd te zijn bij te dragen aan de versterking van de Duitse marine. Het bedrijf voegde eraan toe dat de voorbereidende werkzaamheden al in februari waren begonnen en dat het eerste MEKO A-200-fregat in 2029 moet worden opgeleverd.

Wat dit voor Damen betekent is vooralsnog onduidelijk. Het bedrijf laat via een woordvoerder weten niet in te gaan op mogelijke consequenties.

Damen heeft ook fikse problemen bij andere projecten. Zo worden vier in onderzeebootbestrijding gespecialiseerde fregatten voor de Nederlandse en Belgische marine jaren later opgeleverd. Ook verdubbelen de kosten minimaal. Staatssecretaris Derk Boswijk (Defensie, CDA) sprak in een recent debat van een “grote zorg”.

Het ministerie van Defensie laat weten kennis te hebben genomen van het Duitse besluit. “We gaan nu onderzoeken wat de mogelijke consequenties zijn voor Nederland.” ⁠Damen blijft voor het ministerie een belangrijke leverancier, aldus een woordvoerder. De scheepsbouwer speelt een centrale rol bij de vervanging van de Nederlandse vloot.

Ben Crabbé vertrekt bij Belgische televisiequiz Blokken

De Belgische presentator Ben Crabbé vertrekt bij de dagelijkse televisiequiz Blokken van de Vlaamse omroep VRT. Het aankomende 33e seizoen van het programma is tevens het laatste seizoen voor Crabbé, meldt de omroep woensdag. Volgend jaar neemt Sven de Leijer de presentatie van Blokken over.

“We zijn ontzettend dankbaar dat Ben zich al die jaren zo gesmeten heeft voor VRT, ‘den BRT’, zoals hij dat zelf graag zegt”, aldus VRT-baas Olivier Goris. “Blokken is uitgegroeid tot een iconisch televisieprogramma dat elke avond een trouw publiek aan zich weet te binden.”

De 63-jarige Crabbé presenteerde het programma sinds september 1994 en miste geen enkele aflevering. Volgens de VRT is Blokken de langstlopende dagelijkse televisiequiz ter wereld. Wat Crabbé na zijn vertrek zal doen, is niet duidelijk.

In Blokken moeten deelnemers quizvragen beantwoorden. Bij een goed antwoord krijgen ze een Tetrisblok, dat ze, net als bij het spel Tetris, zo efficiënt mogelijk tussen eerdere blokken moeten zetten.

Bijna helft gecontroleerde vrachtwagens en bestelwagens in Normandië in overtreding; 30 keer illegale wekelijkse rust in cabine vastgesteld

ROUEN – Bij grootschalige controles op wegtransport in de Franse regio Normandië is bijna de helft van de gecontroleerde voertuigen in overtreding bevonden. Van de 149 gecontroleerde vrachtwagens en bestelwagens bleken 68 voertuigen niet aan de regels te voldoen. In 30 gevallen ging het specifiek om overtredingen van het verbod op het nemen van de normale wekelijkse rust in de cabine.

De controles werden uitgevoerd door verschillende Franse overheidsdiensten, waaronder de DREAL Normandie, politie, gendarmerie en arbeidsinspectie. De acties vonden plaats tijdens de lange weekenden in mei en waren vooral gericht op de naleving van de Europese Mobiliteitspakket-regels.

Controle op wekelijkse rust in cabine

Volgens de Europese regelgeving mogen chauffeurs hun normale wekelijkse rustperiode van 45 uur niet in de cabine van hun voertuig doorbrengen. Werkgevers zijn verplicht om voor passende accommodatie te zorgen, inclusief slaapgelegenheid en sanitaire voorzieningen. Het doel hiervan is het waarborgen van humane en fatsoenlijke arbeidsomstandigheden voor chauffeurs.

De Franse autoriteiten wijzen erop dat met name in het internationale wegvervoer en bij cabotagevervoer nog regelmatig sprake is van overtredingen. Dit leidt volgens hen niet alleen tot oneerlijke concurrentie tussen transportbedrijven, maar ook tot slechte arbeidsomstandigheden, vooral voor chauffeurs van lichte bedrijfsvoertuigen die vaak minder comfortabel zijn ingericht dan vrachtwagens.

68 voertuigen in overtreding

Tijdens de controleacties werden in totaal 149 voertuigen gecontroleerd, waaronder 90 buitenlandse voertuigen. Het ging om 65 vrachtwagens en 25 lichte bedrijfsvoertuigen van niet-Franse vervoerders.

Van de gecontroleerde voertuigen werden er 68 in overtreding aangetroffen, goed voor 45 procent van het totaal. In totaal stelden de inspectiediensten 21 misdrijven, 34 overtredingen van de vijfde categorie en 50 overtredingen van de vierde categorie vast. Zestien misdrijven en 21 overtredingen van de vijfde categorie hielden rechtstreeks verband met het niet naleven van de regels rond de wekelijkse rust.

Daarnaast constateerden de inspecteurs overtredingen op het gebied van rij- en rusttijden, detacheringsregels, illegale cabotage, verkeersovertredingen en onjuist gebruik of manipulatie van de tachograaf en bestuurderskaart.

Extra aandacht voor bestelwagens

De Franse autoriteiten kondigen aan de controles de komende jaren voort te zetten en verder uit te breiden naar lichte bedrijfsvoertuigen die internationaal goederenvervoer uitvoeren.

Vanaf 1 juli 2026 moeten lichte bedrijfsvoertuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 2,5 ton die internationaal goederen vervoeren namelijk verplicht zijn uitgerust met een slimme tachograaf van de tweede generatie (Gen2V2).

Volgens de Franse controlediensten bestaat het risico dat sommige transportbedrijven voertuigen bewust onder de grens van 2,5 ton proberen te houden door minder voorzieningen voor chauffeurs aan te brengen. Dat zou volgens de autoriteiten kunnen leiden tot verdere verslechtering van de arbeids- en rustomstandigheden van chauffeurs.

De Franse inspectiediensten stellen dat de bescherming van de gezondheid en waardigheid van chauffeurs, evenals het waarborgen van eerlijke concurrentie binnen de transportsector, ook in de toekomst leidend zal blijven bij de controles.

Dit verandert per 1 juli voor de transportsector: hogere lonen, tachograafplicht en invoering vrachtwagenheffing

DEN HAAG – Per 1 juli 2026 treden diverse wetswijzigingen en nieuwe regels in werking die grote gevolgen hebben voor de transportsector. Zo stijgt het wettelijk minimumloon, wordt de slimme tachograaf verplicht voor meer voertuigen en gaat de langverwachte vrachtwagenheffing van start. Transportbedrijven doen er goed aan zich tijdig op de veranderingen voor te bereiden.

Minimumloon stijgt opnieuw

Het wettelijk minimumloon gaat per 1 juli omhoog. Voor werknemers van 21 jaar en ouder stijgt het minimumuurloon van € 14,71 naar € 14,99 bruto per uur. Ook de minimumjeugdlonen en de lonen voor leerlingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) worden verhoogd.

De nieuwe minimumuurlonen per 1 juli 2026 zijn:

Leeftijd Minimumloon per uur
21 jaar en ouder € 14,99
20 jaar € 11,99
19 jaar € 8,99
18 jaar € 7,50
17 jaar € 5,92
16 jaar € 5,17
15 jaar € 4,50

 

Sinds 1 januari 2024 geldt in Nederland uitsluitend nog een wettelijk minimumuurloon. Vaste minimum maand-, week- en daglonen bestaan niet meer. Het uit te betalen loon hangt daardoor rechtstreeks samen met het aantal gewerkte uren.

Slimme tachograaf vanaf 1 juli ook verplicht voor lichtere voertuigen

Een van de belangrijkste wijzigingen voor de transportsector is de uitbreiding van de tachograafplicht.

Vanaf 1 juli 2026 moeten ook lichtere bedrijfsvoertuigen beschikken over een slimme tachograaf van de tweede generatie (G2V2), mits zij internationaal goederenvervoer verrichten.

De verplichting geldt voor bedrijfsvoertuigen:

  • met een toegestane maximummassa van meer dan 2.500 kilogram inclusief aanhanger of oplegger;
  • die internationaal goederen vervoeren;
  • of die worden ingezet voor cabotagevervoer binnen andere EU-lidstaten.

Voor vrachtwagens en bussen boven de 3.500 kilogram gold deze verplichting al.

Automatische registratie van grensovergangen

De slimme tachograaf registreert automatisch rij- en rusttijden, snelheid, afgelegde afstand én grensovergangen. Hierdoor hoeven chauffeurs niet langer bij elke grensovergang te stoppen om handmatig een landcode in te voeren.

Sinds 21 juli 2023 geeft Kiwa Register BV de nieuwe smart tachograafkaarten uit, de Gen2-kaarten. Deze kaarten maken het mogelijk om grensovergangen automatisch op de kaart zelf vast te leggen. Ook beschikken ze over meer opslagruimte voor rij- en rusttijdengegevens.

Wie nu nog een oudere Gen1-kaart gebruikt, kan overstappen naar de Gen2-kaart. Let er wel op dat er tijdens de periode tussen het inleveren van de oude kaart en het ontvangen van de nieuwe kaart geen vervoer mag worden uitgevoerd waarvoor een bestuurderskaart verplicht is.

Daarnaast vergemakkelijkt de technologie de handhaving door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die de gegevens kan gebruiken om naleving van de rij- en rusttijdenwetgeving te controleren.

Transportondernemers die nog niet beschikken over een slimme tachograaf wordt geadviseerd snel een afspraak te maken bij een werkplaats. De verwachting is dat de vraag naar inbouwcapaciteit de komende periode sterk zal toenemen.

Vrijstellingen blijven bestaan

Niet alle voertuigen vallen onder de nieuwe tachograafplicht. Vrijstellingen blijven onder meer gelden voor:

niet-commercieel vervoer tot en met 7.500 kilogram, zoals campers;
voertuigen waarmee professionals gereedschap vervoeren binnen een straal van 100 kilometer;
volledig elektrische voertuigen en waterstofvoertuigen tussen 3.501 en 4.250 kilogram die uitsluitend binnen Nederland en binnen 100 kilometer van de vestigingsplaats rijden;
voertuigen tussen 2.501 en 3.500 kilogram waarbij goederenvervoer niet de hoofdactiviteit van de onderneming vormt.

De ILT waarschuwt dat overtredingen kunnen leiden tot boetes of zelfs intrekking van de vervoersvergunning.

Vrachtwagenheffing van start

Een andere grote verandering is de invoering van de vrachtwagenheffing. Vanaf 1 juli 2026 betalen eigenaren van vrachtwagens per gereden kilometer op Nederlandse snelwegen en op een aantal provinciale en gemeentelijke wegen.

De heffing geldt voor alle Nederlandse en buitenlandse voertuigen in de categorieën N2 en N3 met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kilogram.

Iedere vrachtwagen die onder de heffing valt, moet vanaf 1 juli beschikken over een werkend tolkastje. De controle op de aanwezigheid en werking daarvan start direct bij de invoering van de heffing.

Tarieven afhankelijk van gewicht en uitstoot

De hoogte van de vrachtwagenheffing wordt bepaald door:

  • de technische maximummassa van het voertuig;
  • de CO₂-uitstoot;
  • de emissieklasse van de vrachtwagen.

Hoe schoner en lichter de vrachtwagen, hoe lager het kilometertarief.

Om de sector tegemoet te komen vanwege de sterk gestegen brandstofprijzen als gevolg van het conflict in het Midden-Oosten, geldt van 1 september tot en met 31 december 2026 een tijdelijke tariefsverlaging van 22,3 procent.

Eurovignet verdwijnt

Met de invoering van de vrachtwagenheffing verdwijnen tegelijkertijd enkele bestaande heffingen.

Zo vervalt per 1 juli 2026 het Nederlandse deel van het Eurovignet. Daarnaast wordt de motorrijtuigenbelasting voor zware vrachtwagens fors verlaagd. Voor vrachtwagens tot 12 ton verdwijnt de motorrijtuigenbelasting zelfs volledig.

Miljoenen voor verduurzaming

Een belangrijk deel van de opbrengsten uit de vrachtwagenheffing vloeit terug naar de sector via subsidieregelingen voor verduurzaming en innovatie.

Voor 2026 is hiervoor ruim 253 miljoen euro beschikbaar. Ondernemers kunnen onder meer gebruikmaken van subsidies voor:

  • de aanschaf van elektrische en waterstoftrucks;
  • laadinfrastructuur;
  • innovaties die bijdragen aan duurzamer wegtransport.

Met de combinatie van de vrachtwagenheffing, verduurzamingssubsidies en strengere Europese regelgeving staat de transportsector vanaf 1 juli opnieuw voor ingrijpende veranderingen. Transportbedrijven die nog niet alle voorbereidingen hebben getroffen, doen er verstandig aan daar op korte termijn werk van te maken.

Voormalig motoragent veroordeeld voor oplichting van Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs

ALMELO – De rechtbank Overijssel heeft een 60-jarige voormalig motoragent veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur voor het oplichten van twee Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs. De man hield de chauffeurs tijdens zijn dienst staande, legde hen ten onrechte een boete op en liet hen vervolgens contant geld pinnen, dat hij zelf in zijn zak stak. Daarnaast maakte de oud-agent zich schuldig aan computervredebreuk door jarenlang zonder geldige reden politiesystemen te raadplegen.

Volgens de rechtbank maakte de man in september en oktober 2023 misbruik van zijn positie als politieagent door twee buitenlandse vrachtwagenchauffeurs op de A1 staande te houden. Het ging om een Bulgaarse chauffeur die in september 2023 nabij Oldenzaal werd gecontroleerd en een Wit-Russische chauffeur die een maand later ter hoogte van Almelo werd aangehouden.

Valse boetes en verplichte contante betaling

De rechtbank acht bewezen dat de agent beide chauffeurs ten onrechte een verkeersboete aanzegde voor overtredingen die zij niet hadden begaan. Vervolgens maakte hij de chauffeurs duidelijk dat de boetes direct en contant moesten worden voldaan. In beide gevallen begeleidde hij de chauffeurs naar een geldautomaat, waar zij geld opnamen en aan de agent overhandigden.

De Bulgaarse chauffeur pinde in Oldenzaal 400 euro, waarvan hij volgens eigen zeggen na betaling van de vermeende boete een klein bedrag terugkreeg. De Wit-Russische chauffeur pinde in Almelo 100 euro, dat door de motoragent werd aangenomen en in diens jaszak werd gestopt.

Een buurtbewoner zag de opvallende gang van zaken meerdere keren gebeuren en maakte uiteindelijk foto’s van een motoragent die samen met een buitenlandse vrachtwagenchauffeur bij een geldautomaat stond. De getuige verklaarde dat hij eerder al vier of vijf soortgelijke situaties had gezien waarbij buitenlandse vrachtwagenchauffeurs geld opnamen en aan een motoragent overhandigden.

Rechtbank: sprake van geraffineerde oplichting

De voormalig agent ontkende dat hij de chauffeurs had opgelicht en stelde dat hij de boetes uiteindelijk had omgezet in waarschuwingen en het geld had teruggegeven. De rechtbank achtte die verklaring ongeloofwaardig.

Volgens de rechters was sprake van een herkenbaar patroon waarbij de agent specifiek Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs selecteerde, hen een niet-bestaande overtreding voorhield en hen vervolgens naar een geldautomaat leidde om direct te betalen. De rechtbank sprak daarom van oplichting door middel van “listige kunstgrepen” en een “samenweefsel van verdichtsels”.

Ook schuldig aan computervredebreuk

Naast de oplichting werd de voormalig motoragent veroordeeld voor computervredebreuk. Tussen 2019 en 2023 raadpleegde hij herhaaldelijk politiesystemen voor privédoeleinden, onder meer om informatie op te zoeken over zichzelf, familieleden, buren en kennissen. De rechtbank oordeelde dat hij daarmee onbevoegd gebruik maakte van zijn toegangsrechten binnen de politieorganisatie.

Vertrouwen in politie ernstig geschaad

De rechtbank rekent de man zwaar aan dat hij misbruik heeft gemaakt van zijn functie als politieagent.

“Verdachte heeft de reputatie van het Nederlandse politieapparaat en het vertrouwen dat men in de betrouwbaarheid en integriteit van de politie heeft, en moet kunnen hebben, op een zeer kwalijke manier aangetast”, aldus de rechtbank. Ook stelde de rechtbank vast dat de oud-agent nog altijd geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn handelen.

Hoewel voor dergelijke feiten normaal gesproken een onvoorwaardelijke gevangenisstraf in beeld komt, zag de rechtbank vanwege overschrijding van de redelijke termijn aanleiding om te volstaan met een taakstraf van 240 uur.

Oman wijst tijdelijke vaarroutes aan in Straat van Hormuz

MUSCAT – Oman heeft tijdelijke vaarroutes aangewezen voor schepen die veilig door de Straat van Hormuz willen varen. Volgens het land zijn de bestaande vaarroutes niet veilig. Ook heeft Oman verklaard dat de vaarweg open blijft zonder tolheffing op te leggen aan schepen die door de belangrijke zeestraat willen varen.

Dinsdag werd bekend dat er een evacuatieplan in gang is gezet door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om scheepvaart na maanden uit de Perzische Golf te krijgen. Het gaat om honderden schepen die sinds het begin van de oorlog in het Midden-Oosten vastzitten met aan boord ongeveer 11.000 zeevarenden. Oman werkt samen met de IMO, een scheepvaartagentschap van de Verenigde Naties.

Oman stelt dat de veiligheid van de scheepvaart de hoogste prioriteit heeft en dat schepen daarom geleidelijk en gecontroleerd door de smalle waterweg moeten varen. Heropening van de Straat van Hormuz is onderdeel van het vredesakkoord tussen de Verenigde Staten en Iran. Iran zei dit weekend dat het de zeestraat opnieuw ging blokkeren, maar de Amerikaanse vicepresident JD Vance stelde maandag dat de Straat van Hormuz open was.

36 vrachtschepen

Het aantal schepen dat door de zeestraat vaart loopt de afgelopen dagen op. Maandag voeren er minimaal 36 vrachtschepen door de zeestraat, het hoogste aantal sinds het begin van de Iranoorlog. Dinsdag waren dat er 31, meldt scheepvaartwebsite MarineTraffic. Voor de oorlog voeren er ongeveer 120 schepen per dag via de waterweg.

In de voorlopige overeenkomst zijn de VS en Iran overeengekomen dat er gedurende zestig dagen geen tol is. Iran heeft wel aangekondigd dat het servicekosten wil vragen voor een passage van de zeestraat. Iran en Oman zijn hier dinsdag besprekingen over begonnen. De VS zijn fel tegen een tol in de Straat van Hormuz.

FNV doet in Rotterdam symbolisch aangifte tegen ‘diefstal van sociale zekerheid’

ROTTERDAM – Leden van FNV Uitkeringsgerechtigden en FNV Havens doen donderdag 25 juni symbolisch aangifte bij het politiebureau aan het Zuidplein in Rotterdam. Volgens de vakbond gebruikt het kabinet miljarden euro’s uit fondsen voor sociale zekerheid voor andere doeleinden dan waarvoor de premies zijn betaald.

Ongeveer zestig FNV-leden en kaderleden verzamelen zich donderdag om 10.00 uur bij het politiebureau. Na enkele korte toespraken zullen zij gezamenlijk een symbolische aangifte indienen.

Protest tegen kabinetsplannen

De actie is gericht tegen plannen van het kabinet om geld uit fondsen voor onder meer de WW en de WIA anders te besteden dan waarvoor werknemers en werkgevers jarenlang premies hebben afgedragen.

Volgens de FNV worden hierdoor niet alleen huidige uitkeringsgerechtigden geraakt, maar ook werkenden die erop moeten kunnen vertrouwen dat het sociale vangnet beschikbaar blijft wanneer zij daar een beroep op moeten doen.

“Werknemers betalen premie voor sociale zekerheid met een duidelijke bedoeling: bescherming bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Als de overheid dat geld voor andere doelen gebruikt, voelt dat voor veel mensen als diefstal. Met deze aangifte laten we zien dat de maat vol is”, zegt Maureen van der Pligt, bestuurder van FNV Uitkeringsgerechtigden.

Ook havenwerknemers sluiten aan

Ook werknemers uit de havensector sluiten zich bij de actie aan. Volgens FNV Havens lopen havenmedewerkers door de aard van hun werk bovengemiddeld risico op arbeidsongeschiktheid. Daarnaast verwacht de vakbond dat de verdere invoering van kunstmatige intelligentie gevolgen zal hebben voor de werkgelegenheid in de sector.

“Havenwerkers dragen iedere maand premie af. Dat geld is van werknemers en werkgevers samen en hoort ten goede te komen aan sociale zekerheid. Het kabinet behandelt deze fondsen alsof het een eigen spaarpot is. Dat accepteren wij niet”, aldus John Klijn, bestuurder van FNV Havens.

Vreedzaam protest

De FNV benadrukt dat het gaat om een vreedzame en symbolische actie. Met de aangifte willen de deelnemers aandacht vragen voor wat zij zien als een ernstige aantasting van de sociale zekerheid in Nederland.

FT: Duitse regering wil bouw fregatten Damen helemaal schrappen

LONDEN – De Duitse regering wil de bouw van zes fregatten, een opdracht oorspronkelijk gegeven aan de Nederlandse scheepsbouwer Damen Naval, helemaal schrappen. Dat meldt de Financial Times op basis van twee bronnen.

Leden van de Bondsdag en vertegenwoordigers van de industrie zouden dinsdag op de hoogte zijn gesteld. Volgens de zakenkrant wil Berlijn nu acht kleinere Meko A-200 fregatten voor zijn marine gaan kopen.

Toen de bouw van de zes F126-fregatten door Damen Naval grote vertraging en kostenoverschrijding opliep, besloot de Duitse regering het hoofdaannemerschap over te dragen aan het Duitse defensiebedrijf Rheinmetall. Dat zou deze zomer gebeuren. De bouw van de zes fregatten zou 12,8 miljard euro gaan kosten.

Het is niet het enige project van Damen dat problemen heeft. Eerder dit voorjaar werd bekend dat de oplevering van ASW-fregatten voor de Nederlandse en Belgische marine jaren vertraging gaat oplopen. Ook worden ze veel duurder.