Home Blog Pagina 2

NAM terecht aangewezen als gasopslagbeheerder, oordeelt rechter

DEN HAAG – De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) komt niet af van de status van beheerder van de gasopslagen Norg en Grijpskerk, oordeelt de rechter. Daarmee blijft het energiebedrijf ook gebonden aan regelgeving voor gasopslagen. Die schrijft onder andere voor dat beheerders pas mogen stoppen met gasopslagen als dat volgens de toezichthouder geen probleem voor de leveringszekerheid oplevert.

De NAM stond tegenover toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). De NAM vond dat de ACM het bedrijf onterecht had gecertificeerd als gasopslagsysteembeheerder van Norg en Grijpskerk, twee voormalige gasvelden die nog dienstdoen als gasopslag. De NAM voerde onder andere aan dat deze locaties gezien moesten worden als productieopslagen, maar daar ging de rechter niet in mee. Tegen de uitspraak van het CBb is geen hoger beroep mogelijk.

In Norg wil NAM kussengas winnen, oftewel het gas in opslagen dat voor voldoende druk zorgt. Op termijn wil het gezamenlijke bedrijf van Shell en ExxonMobil helemaal van de gasopslagen af. De NAM meldde eerder open te staan voor een overname van de locaties door de Nederlandse staat, maar vorige kabinetten zouden die gesprekken hebben afgebroken.

Volgens de NAM wordt bij het aanwijzen van Norg en Grijpskerk te weinig rekening gehouden met de oorspronkelijke rol van die opslagen en eerdere afspraken. “Deze status brengt bovendien verplichtingen met zich mee die niet passen bij de intentie van de NAM om het aanwezige kussengas alsnog te produceren”, meldt een woordvoerder. “De NAM is van mening dat dit kan zonder dat leveringszekerheid in gevaar wordt gebracht.”

Over gasopslagen was dit jaar meer te doen tussen de overheid en de NAM, die jarenlang verantwoordelijk was voor de winning van Gronings gas. Er was een uitspraak in een arbitragezaak voor nodig om staatsbedrijf Energie Beheer Nederland (EBN) toegang te laten krijgen tot de gasopslag Norg voor het begin van het nieuwe vulseizoen. EBN neemt het vullen van gasopslagen op zich als marktpartijen het laten afweten. Eerder werden de bergingen gebruikt door gashandelaar GasTerra, maar die stopt nu de gaswinning in Groningen is beëindigd.

CEVA Logistics en BYD breiden samenwerking uit met driejarige overeenkomst

MARSEILLE – CEVA Logistics en de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen BYD hebben een nieuwe driejarige samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor wereldwijde logistieke dienstverlening. Met de overeenkomst willen beide bedrijven hun samenwerking op het gebied van automotive logistiek verder intensiveren en inspelen op de wereldwijde groeiambities van BYD.

De overeenkomst werd ondertekend in Marseille. Tegelijkertijd ontving CEVA Logistics van BYD de onderscheiding ‘Best Carrier of the Year 2026’ als erkenning voor de geleverde prestaties op het gebied van automotive logistiek.

Focus op wereldwijde groei

De nieuwe samenwerking bouwt voort op de bestaande relatie tussen beide bedrijven en richt zich op de ontwikkeling van geïntegreerde end-to-end logistieke oplossingen voor de verdere internationale expansie van BYD.

De samenwerking omvat onder meer routeplanning, capaciteitsbeheer, warehousing en distributie, douaneafhandeling, lokale logistieke operaties en de ontwikkeling van logistieke oplossingen met een lagere CO₂-uitstoot.

BYD is momenteel actief in meer dan 121 landen en regio’s verspreid over zes continenten. CEVA Logistics wil met zijn wereldwijde netwerk en lokale expertise ondersteuning bieden bij de verdere uitbouw van BYD’s internationale activiteiten.

Ondersteuning van wereldwijde productie

De uitbreiding van de samenwerking komt op een moment waarop BYD zijn internationale strategie verbreedt van uitsluitend export van voertuigen naar de opbouw van een wereldwijd productienetwerk.

CEVA ondersteunt BYD inmiddels niet alleen bij het transport van eindproducten, maar ook bij de bevoorrading van productielocaties, distributie in het buitenland, aftersalesactiviteiten en de continuïteit van toeleveringsketens.

Daarnaast ondersteunt CEVA BYD bij de verdere lokalisering van productieactiviteiten en de uitbreiding van activiteiten op het gebied van voertuigen, batterijen, energieopslag en auto-elektronica.

CEVA Logistics

Erkenning voor prestaties

Volgens BYD is de toekenning van de prijs voor beste vervoerder van het jaar een erkenning voor de consistente prestaties, betrouwbaarheid en operationele flexibiliteit van CEVA.

“Deze erkenning vormt een belangrijke mijlpaal in onze langdurige samenwerking en bevestigt het vertrouwen dat is opgebouwd door voortdurende operationele excellentie”, zegt Mathieu Friedberg, CEO van CEVA Logistics.

He Zhiqi, Executive Vice President van BYD Group en Chief Operating Officer van BYD Auto, benadrukt dat sterke en lokaal verankerde toeleveringsketens essentieel zijn voor de verdere internationale groei van het bedrijf.

“CEVA Logistics heeft zich bewezen als een betrouwbare partner die onze hoge eisen op het gebied van kwaliteit, betrouwbaarheid en operationele excellentie ondersteunt”, aldus He.

Groei in automotive logistiek

Met de nieuwe overeenkomst willen beide ondernemingen hun positie in de wereldwijde automotive logistiek verder versterken. CEVA Logistics, onderdeel van de CMA CGM Group, is actief in 170 landen en realiseerde in 2025 een omzet van 18,3 miljard dollar. Het bedrijf beschikt wereldwijd over circa 110.000 medewerkers en ongeveer 1.700 locaties.

FM Logistic neemt meerderheidsbelang in Duitse logistiek dienstverlener Schäflein

ROISSY-EN-FRANCE/WÜRZBURG – FM Logistic heeft een overeenkomst ondertekend voor de overname van een meerderheidsbelang in de Duitse logistieke groep Schäflein. Met de voorgenomen overname zet FM Logistic een belangrijke stap in zijn Europese groeistrategie en krijgt het bedrijf voor het eerst een stevige positie op de Duitse markt, de grootste logistieke markt van Europa.

De transactie moet nog worden goedgekeurd door de Duitse mededingingsautoriteit, het Bundeskartellamt.

Versterking positie in industrie en mobiliteit

Met de overname wil FM Logistic zijn geografische spreiding vergroten en zijn activiteiten in de industriële sector verder uitbreiden. Schäflein behaalt bijna 40 procent van zijn omzet in de industriële sector en nog eens 27 procent in mobiliteit.

Daarnaast brengt de Duitse logistiek dienstverlener specialistische kennis mee op het gebied van automatisering, herbruikbare verpakkingsoplossingen en verduurzaming. Zo beschikt Schäflein over de eigen automatiseringsdivisie LOCIT en de SprintBOX-oplossing voor het beheer van herbruikbare containers.

Jean-Christophe Machet, CEO van FM Logistic, noemt de stap strategisch belangrijk. “FM Logistic en Schäflein delen hetzelfde DNA als familiebedrijven met een langetermijnvisie. Onze toetreding tot de Duitse markt is gebaseerd op de keuze voor een partner van topklasse. We investeren niet alleen in extra capaciteit, maar ook in waardevolle industriële kennis.”

Familiebedrijf behoudt eigen identiteit

De huidige eigenaren en bestuurders, Achim en Bernd Schäflein, behouden een aandelenbelang in het bedrijf. Ook na afronding van de transactie blijven zij samen met CFO Christoph Heller verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding.

Voor klanten verandert er volgens beide bedrijven operationeel niets. Ook de merknaam Schäflein blijft voorlopig behouden. De integratie zal gefaseerd over meerdere jaren plaatsvinden.

Achim Schäflein, CEO van Schäflein, zegt dat bij de zoektocht naar een partner nadrukkelijk is gekeken naar een onderneming die internationale groei mogelijk maakt zonder de identiteit van het familiebedrijf aan te tasten.

“Door de krachten te bundelen met FM Logistic krijgen we toegang tot een internationaal platform, terwijl we onze identiteit, ons managementteam en onze toewijding aan onze klanten behouden”, aldus Schäflein.

Groeiplannen in Duitsland en Europa

De samenwerking moet volgens beide partijen leiden tot verdere groei op vier terreinen: het bedienen van internationale klanten in Duitsland, het koppelen van transportnetwerken, het uitrollen van Schäfleins industriële expertise binnen de landen waar FM Logistic actief is en de verdere geografische uitbreiding van Schäflein binnen Duitsland.

Met name uitbreiding buiten de huidige sterke positie in Beieren, onder meer richting het Ruhrgebied en Leipzig, staat op de agenda.

Volgens FM Logistic vormt de voorgenomen overname een belangrijke mijlpaal in de ambitie om uit te groeien tot een toonaangevende pan-Europese logistieke speler.

Trump: Iran heeft wél ingestemd met inspecties atoomprogramma

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump claimt dat Iran wel heeft ingestemd met inspecties van het atoomprogramma. Zijn vicepresident JD Vance verkondigde dat al eerder, maar Iran ontkende dat daar afspraken over gemaakt zijn.

“Ondanks hun protesten en valse beweringen”, schrijft Trump op Truth Social, “is Iran volledig en helemaal akkoord gegaan met nucleaire inspecties op het hoogste niveau, tot ver in de toekomst (oneindigheid!!!)”

Trump zegt dat hij zonder garantie überhaupt niet verder zou willen onderhandelen met de Iraniërs. Ook schrijft hij op basis van deze en andere “enorme toezeggingen” van Iran te hebben besloten om de Straat van Hormuz te heropenen. Die werd geblokkeerd door zowel Iran als de Verenigde Staten, maar volgens Trump kan de Amerikaanse blokkade zo weer worden ingesteld. Hij acht het “zeer onwaarschijnlijk” dat dat nu gaat gebeuren, maar hij laat de Amerikaanse oorlogsschepen voor de zekerheid in elk geval in de buurt varen.

Trump claimt dat maandag in ieder geval 19 miljoen vaten olie door de Straat van Hormuz zijn vervoerd. Volgens hem is dat een record, niet alleen sinds het heropenen van de zeestraat, maar “aller tijden”. Het Amerikaanse energieagentschap EIA schrijft echter op zijn website dat in de eerste helft van 2025 gemiddeld 20,9 miljoen vaten olie per dag door de Straat van Hormuz werden vervoerd. Ook in de jaren daarvoor lag het gemiddelde boven de 19 miljoen vaten per dag.

De Amerikaanse president schrijft ook dat de bevroren Iraanse tegoeden die worden vrijgegeven niet zomaar aan Iran worden uitbetaald. Het geld zou op een geblokkeerde rekening komen die alleen kan worden gebruikt voor de aankoop van Amerikaanse landbouwproducten en medische hulpmiddelen. Trump zegt zich geroepen te voelen om de Iraniërs te “helpen”, omdat daar sprake zou zijn van een humanitaire crisis.

Vrachtwagen gekanteld op Ganzenweg bij Zeewolde, weg volledig afgesloten

ZEEWOLDE – Op de Ganzenweg in Zeewolde is dinsdag een vrachtwagen op zijn kant terechtgekomen. Hulpdiensten zijn massaal uitgerukt om assistentie te verlenen. De Ganzenweg is als gevolg van het ongeval volledig afgesloten voor het verkeer vanaf de Harderdijk.

De brandweer werd opgeroepen om hulp te verlenen bij het incident. Ook een ambulance is ter plaatse om eventuele betrokkenen te controleren en indien nodig medische zorg te verlenen.

Weg volledig afgesloten

De politie heeft de omgeving afgezet en de Ganzenweg is momenteel in beide richtingen afgesloten. Verkeersdeelnemers wordt geadviseerd rekening te houden met vertragingen en indien mogelijk een alternatieve route te kiezen.

Oorzaak nog onbekend

Over de oorzaak van het ongeval is op dit moment nog niets bekend. Ook is nog onduidelijk of er gewonden zijn gevallen.

De hulpdiensten handelen de situatie verder af. Zodra meer informatie beschikbaar is, volgt een update.

Noorse fiscus claimt 4,2 miljoen euro van Girteka wegens niet afgedragen sociale premies

VILNIUS/OSLO – De Litouwse logistieke groep Girteka Group is in Noorwegen verwikkeld in een geschil met de Noorse belastingdienst over een claim van ongeveer 4,2 miljoen euro. De zaak draait om mogelijk onjuist berekende sociale premies over de periode 2018 tot en met 2023.

Dat blijkt uit het jaarverslag over 2025 van Girteka Group.

Volgens de Noorse belastingautoriteiten heeft een van de dochterondernemingen van Girteka mogelijk een onjuist tarief toegepast bij de berekening van de door werkgevers verschuldigde sociale premies.

“Volgens de beoordeling van de Noorse belastingdienst heeft een van de dochterondernemingen van de groep mogelijk de door de werkgever verschuldigde sociale verzekeringspremies over de periode 2018-2023 onjuist berekend door een verkeerd tarief toe te passen. Het bedrijf is het niet eens met deze beoordeling”, aldus Girteka in een reactie aan persbureau BNS.

Girteka betwist claim

Girteka stelt over voldoende bewijs te beschikken dat de premies correct zijn berekend en afgedragen. De onderneming verwacht daarom het geschil uiteindelijk in haar voordeel te kunnen beslechten.

De logistieke groep diende in oktober vorig jaar een formeel bezwaar in bij de Noorse belastingklachtencommissie. Een definitieve uitspraak wordt echter niet voor eind 2027 verwacht.

Het geschil vormt de nieuwste juridische uitdaging voor Girteka in Noorwegen. De Litouwse transportgroep kwam de afgelopen jaren in het Scandinavische land vaker in aanraking met toezichthouders en vakbonden, onder meer vanwege beschuldigingen rond cabotageactiviteiten en arbeidsvoorwaarden.

Girteka behoort met duizenden trekkers en trailers tot de grootste wegtransportbedrijven van Europa.

Meeste schepen door Straat van Hormuz sinds begin oorlog

BRUSSEL – Sinds het begin van de oorlog in het Midden-Oosten voeren er nog niet zoveel schepen op een dag door de Straat van Hormuz als maandag. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Kpler.

Het verkeer door de zeestraat is de afgelopen dagen toegenomen na het vredesakkoord tussen de Verenigde Staten en Iran.

Minimaal 36 vrachtschepen voeren maandag door de zeestraat. Dat aantal kan hoger liggen omdat sommige schepen hun transponder uitschakelen wanneer ze via de waterweg varen. Voordat de oorlog eind februari uitbrak, gingen er zo’n 120 schepen per dag via de Straat van Hormuz.

Voor de tijdelijke overeenkomst tussen de VS en Iran voeren er minder dan tien schepen per dag door de zeestraat. Dat aantal loopt sinds het akkoord op.

De Amerikaanse vicepresident JD Vance zei maandag dat de Straat van Hormuz weer open is, nadat Iran zaterdag aankondigde de zeestraat weer te blokkeren na Israëlische aanvallen op Libanon.

ECT breidt avondopenstellingen voor verplichte veiligheidstoets vrachtwagenchauffeurs uit

0

ROTTERDAM – ECT breidt de pilot met avondopenstellingen voor de verplichte veiligheids- en toegangstoets voor vrachtwagenchauffeurs verder uit. Na twee succesvolle avondsessies krijgen met name nachtchauffeurs op extra momenten de mogelijkheid om de verplichte toets af te leggen bij Secure Logistics op Maasvlakte Plaza.

ECT kondigde eerder al aan dat vrachtwagenchauffeurs die de ECT Delta- en ECT Euromax-terminal bezoeken vanaf september 2026 verplicht over een geldig veiligheidscertificaat moeten beschikken. Zonder certificaat wordt de toegang tot de terminals geweigerd.

Extra mogelijkheden voor nachtchauffeurs

Om chauffeurs meer flexibiliteit te bieden, organiseert Secure Logistics de komende maanden meerdere avondopenstellingen bij de XS-Kiosk op het Servicepunt Maasvlakte Plaza aan de Hormuzstraat 50 op de Maasvlakte. De extra openstellingen vinden plaats op:

  • donderdag 25 juni 2026;
  • donderdag 9 juli 2026;
  • donderdag 23 juli 2026;
  • donderdag 6 augustus 2026;
  • donderdag 20 augustus 2026;
  • donderdag 3 september 2026.

Het laatste beschikbare tijdslot is telkens om 20.45 uur.

Veiligheid op terminals verbeteren

De verplichte toets maakt deel uit van maatregelen die ECT heeft ingevoerd om de veiligheid op de terminals verder te vergroten. Volgens de terminaloperator is actuele kennis van veiligheidsvoorschriften essentieel vanwege de toenemende complexiteit van logistieke processen en verkeersstromen op de Maasvlakte.

De maatregel volgt op een pilot die ECT eerder uitvoerde in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland (TLN) en diverse vervoerders.

Zelf afspraak maken

Chauffeurs hoeven niet te wachten op een uitnodiging, maar kunnen zelf een afspraak inplannen bij Secure Logistics. Vooraf moeten zij via het XS-ID Online-portaal akkoord gaan met de ECT-voorwaarden.

Chauffeurs krijgen maximaal drie pogingen om voor de toets te slagen. Wie drie keer zakt, wordt gedurende drie maanden uitgesloten van deelname. Het behaalde certificaat blijft vervolgens twee jaar geldig.

Ter voorbereiding heeft ECT een instructievideo beschikbaar gesteld. Ook kunnen chauffeurs via de website van ECT een afspraak maken voor het afleggen van de toets.

ECT roept chauffeurs op de toets tijdig af te leggen om problemen met de toegang tot de terminals vanaf september te voorkomen. Met de maatregel wil het bedrijf bijdragen aan een veiligere werkomgeving en de risico’s op en rond de terminals verder beperken.

Verplichte veiligheidstoets voor chauffeurs op ECT-terminals vanaf september

Boete van 150.000 euro voor afvalverwerker na dodelijk ongeval waarbij vrachtwagenchauffeur om het leven kwam

LANDGRAAF – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een afvalverwerkingsbedrijf uit Landgraaf een strafbeschikking opgelegd van 150.000 euro naar aanleiding van een dodelijk arbeidsongeval op 23 januari 2024. Bij het ongeval kwam een persoon om het leven nadat hij op het bedrijfsterrein werd aangereden en bekneld raakte door een shovel.

Het slachtoffer was op het moment van het ongeval bezig met schoonmaakwerkzaamheden aan zijn vrachtwagen nadat hij een lading grond had gelost. Tegelijkertijd was een shovel bezig de geloste grond naar een depot te duwen. Tijdens het achteruitrijden reed de shovel het slachtoffer aan. Het slachtoffer overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

Onvoldoende veiligheidsmaatregelen

Uit onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie blijkt dat op het terrein onvoldoende maatregelen waren getroffen om de veiligheid van werknemers en chauffeurs van externe bedrijven te waarborgen.

Zo ontbraken verkeersborden die wezen op geldende verkeersregels en was er geen aparte, veilige zone ingericht waar chauffeurs hun voertuigen konden schoonmaken. Hierdoor konden voetgangers en rijdend materieel zich tegelijkertijd in hetzelfde werkgebied bevinden.

Volgens het OM heeft het bedrijf zich daarmee schuldig gemaakt aan dood door schuld.

Geen verkeersplan

Het OM verwijt het bedrijf dat het heeft nagelaten doeltreffende maatregelen te treffen om ongevallen te voorkomen. Zo ontbrak een schriftelijk verkeersplan en werden maatregelen uit de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E), waaronder het scheiden van voetgangers en rijdend materieel, niet uitgevoerd.

Na het ongeval heeft het bedrijf het veiligheidsbeleid aangescherpt. Zowel in Landgraaf als op andere locaties zijn aanvullende maatregelen genomen, met name op het gebied van de scheiding tussen mensen en machines. Ook zijn werkinstructies aangepast en hebben medewerkers extra voorlichting gekregen over veilig werken op het terrein.

Het OM heeft deze verbeteringen meegewogen bij het opleggen van de strafbeschikking.

Taakstraf voor shovelmachinist

Ook het handelen van de bestuurder van de shovel is onderzocht. De machinist verklaarde dat hij ervan uitging dat het slachtoffer zich tijdens het achteruitrijden in de cabine van zijn vrachtwagen bevond en niet achter het voertuig stond.

Uit het onderzoek bleek echter dat de machinist had kunnen weten en zien dat dit niet het geval was. Daarnaast had hij zich ervan moeten vergewissen dat achteruitrijden veilig kon plaatsvinden, maar heeft hij dit nagelaten.

Het OM legt de shovelmachinist daarom een taakstraf van 60 uur op.

Bij de strafoplegging heeft het OM meegewogen dat de machinist heeft meegewerkt aan een mediationgesprek met de nabestaande van het slachtoffer. Volgens het OM blijft het echter in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de werkgever om een veilige werkomgeving te creëren voor zowel eigen werknemers als externe chauffeurs.

Transportbedrijf moet loon ontslagen vrachtwagenchauffeur opnieuw laten doorrekenen

LEEUWARDEN – Een transportbedrijf dat eerder al werd veroordeeld tot betaling van een billijke vergoeding wegens ernstig verwijtbaar handelen tegenover een vrachtwagenchauffeur, moet opnieuw laten berekenen of de werknemer nog recht heeft op extra loon, overuren en vergoedingen. Dat heeft het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden in een tussenuitspraak bepaald.

De zaak draait om een vrachtwagenchauffeur die in 2022 in dienst trad bij het bedrijf. Vanaf 2023 ontstonden spanningen tussen de chauffeur en zijn werkgever over onder meer de planning, de hoeveelheid overwerk en de vergoeding daarvan. De werkgever had op zijn beurt kritiek op de communicatie van de chauffeur en op diens betrokkenheid bij verkeersincidenten. Zo was op videobeelden te zien dat de chauffeur met zijn vrachtwagen over de vluchtstrook reed en vervolgens een andere vrachtwagen afsneed. De werkgever gaf hem meerdere officiële waarschuwingen en startte een verbetertraject. Een mediationtraject eind 2024 leverde geen oplossing op. Vanaf februari 2025 werd de chauffeur vrijgesteld van werk.

Arbeidsovereenkomst ontbonden

De kantonrechter ontbond in juli 2025 de arbeidsovereenkomst wegens een verstoorde arbeidsverhouding. Daarbij werd geoordeeld dat de werkgever ernstig verwijtbaar had gehandeld door onvoldoende te doen om de arbeidsrelatie te herstellen. De werkgever werd onder meer veroordeeld tot betaling van een billijke vergoeding van 35.000 euro bruto en een transitievergoeding. Tegen de ontbinding zelf kwam de chauffeur niet meer op, maar hij vond dat hij recht had op hogere vergoedingen.

Geen hogere billijke vergoeding

De chauffeur eiste in hoger beroep ruim 174.000 euro bruto aan billijke vergoeding. Het hof ziet daar echter geen aanleiding voor. Volgens het hof is de eerder toegekende vergoeding van 35.000 euro redelijk, mede omdat de arbeidsrelatie waarschijnlijk ook zonder het ernstig verwijtbaar handelen van de werkgever binnen afzienbare tijd zou zijn geëindigd. Bovendien constateert het hof dat er voldoende vraag is naar vrachtwagenchauffeurs, al liggen de salarissen in andere functies mogelijk iets lager dan bij het vervoer van gevaarlijke stoffen dat de werknemer verrichtte.

Wel extra vakantiedagen en mogelijk extra overuren

Op diverse andere punten kreeg de chauffeur wel deels gelijk. Zo oordeelt het hof dat de werkgever ten onrechte vier verlofuren had ingehouden voor een gevolgde cursus. Ook moet de werknemer alsnog zeven vakantiedagen uitbetaald krijgen die hij door het conflict niet heeft kunnen opnemen nadat hij was vrijgesteld van werk.

Daarnaast stelde het hof vast dat structureel gemaakte overuren niet tegen 100 procent, maar tegen 130 procent van het uurloon hadden moeten worden uitbetaald, conform de cao Beroepsgoederenvervoer. Het hof kon echter niet vaststellen of de werkgever de nabetalingen inmiddels correct heeft uitgevoerd.

Onafhankelijke deskundige moet loon controleren

Omdat de loonberekeningen volgens het hof weinig inzichtelijk zijn, moeten partijen gezamenlijk een onafhankelijke salarisadministrateur aanwijzen. Deze deskundige moet onder meer controleren of de transitievergoeding correct is vastgesteld, of alle overuren juist zijn uitbetaald en of nog bonusbetalingen verschuldigd zijn. De kosten van deze deskundige komen volledig voor rekening van de werkgever.

Het hof heeft de zaak aangehouden in afwachting van de uitkomsten van deze herberekeningen. Partijen moeten zich uiterlijk op 6 juli 2026 uitlaten over de benoeming van een deskundige. Daarna zal het hof een definitieve einduitspraak doen.

Chauffeurstekort in Australië loopt verder op: sector waarschuwt voor structureel probleem

CANBERRA – Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Australië neemt verder toe. Volgens cijfers van de internationale wegvervoerorganisatie IRU steeg het tekort in 2025 naar 12 procent, tegen 10 procent een jaar eerder. De sector waarschuwt dat het probleem zonder ingrijpen verder zal verergeren door een combinatie van een vergrijzende beroepsgroep, beperkte opleidingsmogelijkheden, stijgende kosten en een toenemende vraag naar goederenvervoer.

Sarah Dunning, strategisch adviseur bij de Australische brancheorganisatie NatRoad, noemt de situatie ernstiger dan vaak wordt aangenomen.

“Het chauffeurstekort is groter dan veel mensen denken en zal alleen maar verder toenemen naarmate chauffeurs met pensioen gaan en de druk op kleine en middelgrote vervoerders verder toeneemt”, aldus Dunning.

Sterk groeiende vraag naar wegvervoer

In Australië wordt vrijwel alle goederenstroom – van voedsel tot farmaceutische producten – over de weg vervoerd. De vraag naar transport zal volgens prognoses de komende decennia verder toenemen. Naar verwachting groeit de hoeveelheid wegvervoer tussen 2020 en 2050 met maar liefst 77 procent.

Volgens Dunning betekent een groeiende transportvraag zonder voldoende nieuwe chauffeurs dat het tekort alleen maar verder zal oplopen.

“Meer vracht betekent simpelweg een groter tekort als we geen nieuwe chauffeurs aantrekken. We kunnen dit probleem niet oplossen door alleen te groeien; we moeten actief bouwen aan een nieuwe generatie chauffeurs.”

Vergrijzing vergroot probleem

Australië kent volgens IRU een van de hoogste verwachte pensioenpercentages onder vrachtwagenchauffeurs wereldwijd. Naar schatting zal ongeveer 21 procent van de huidige chauffeurs vóór 2030 met pensioen gaan. Dat betekent dat één op de vijf chauffeurs de sector binnen enkele jaren zal verlaten.

Tegelijkertijd lukt het onvoldoende om jonge mensen voor het beroep te interesseren. Vrachtwagenchauffeur wordt in Australië nauwelijks gezien als een aantrekkelijke loopbaan voor schoolverlaters. Daarnaast verschillen opleidings- en instroomtrajecten sterk per deelstaat, waardoor de toegang tot het beroep versnipperd is.

Meer aandacht nodig voor vrouwen

Ook vrouwen zijn nog altijd sterk ondervertegenwoordigd in de Australische transportsector. Volgens IRU bestaat slechts ongeveer zeven procent van de beroepschauffeurs uit vrouwen.

Een van de belangrijkste knelpunten is volgens NatRoad het gebrek aan geschikte voorzieningen. Vooral in afgelegen gebieden ontbreekt het vaak aan goede sanitaire voorzieningen, douches en kleedruimtes voor vrouwelijke chauffeurs.

Rustplaatsen beschikken regelmatig niet over adequate faciliteiten en zelfs nieuwe logistieke locaties bieden niet altijd aparte voorzieningen voor vrouwen. Volgens Dunning vormt dit zowel een praktische als culturele drempel om vrouwen aan te trekken en te behouden.

Marges onder druk

De stijgende kosten vormen daarnaast een extra uitdaging voor transportbedrijven. Vooral kleinere ondernemingen opereren met zeer beperkte winstmarges, die soms onder de drie procent liggen. Hierdoor blijft er weinig ruimte over voor investeringen in technologie, opleiding of productiviteitsverbetering.

Ook het imago van het beroep speelt de sector parten. Vrachtwagenchauffeur wordt nog vaak geassocieerd met lange werkdagen, gezondheidsproblemen en sociale isolatie. Volgens NatRoad zijn verbeteringen in arbeidsomstandigheden en loopbaanperspectieven noodzakelijk om meer jongeren aan te trekken.

Oproep aan overheid

NatRoad ondersteunt transportbedrijven met informatie, webinars en regionale bijeenkomsten, maar benadrukt dat de sector het probleem niet alleen kan oplossen.

Volgens Dunning zijn meer overheidsinvesteringen in opleiding, betere infrastructuur voor rustplaatsen en een gecoördineerde aanpak van personeelsplanning noodzakelijk.

“Dit probleem is oplosbaar, maar alleen als overheid en sector het erkennen als een economisch en productiviteitsvraagstuk en niet uitsluitend als een probleem van de transportsector”, aldus Dunning.

De Australische transportsector waarschuwt dat het chauffeurstekort zonder aanvullende maatregelen de komende jaren verder zal toenemen.

Ouders klaagden al eerder over conciërge Zoetermeer

DEN HAAG – Meerdere ouders van de Zoetermeerse basisschool waar zedenverdachte Oskar van der V. werkte, trokken al eerder aan de bel over het gedrag van de conciërge. De 58-jarige Van der V. was sinds december 2019 conciërge op de school.

Een moeder deed eind 2022 een officiële melding bij de schooldirecteur omdat haar dochter thuis vertelde dat de conciërge haar had aangeraakt. De directeur en de vertrouwenspersoon van de school voerden daarna een gesprek met Van der V. Er volgde een gesprek waar ook de moeder bij was. Zij beschreef later dat zij het gevoel had dat haar kind de schuld kreeg. “Dat kan ik begrijpen”, zei de voorzitter van de Haagse rechtbank dinsdagochtend. “De teneur was dat het meisje haar grenzen niet kende.”

Al eerder was er een andere ouder die de conciërge had aangesproken op hoe hij een meisje benaderde. Ook was er een moeder die bij een leerkracht klaagde naar aanleiding van opmerkingen van haar dochter over de conciërge. Die moeder “voelde zich niet gehoord”, zo hield de rechter Van der V. voor.

Chatapp

Van der V. was sinds 2018 op vrijwillige basis in behandeling vanwege zijn pedoseksuele gevoelens. Zijn behandelaars raadden hem af om op de school te gaan werken, maar Van der V. zei desondanks “verplicht” te zijn om de baan te nemen, omdat hij een bijstandsuitkering ontving.

De zaak kwam aan het licht doordat de politie ontdekte dat Van der V. actief was op een chatapp en daar fantasieën en beelden van seksueel kindermisbruik deelde. Na zijn aanhouding bleek dat meerdere docenten al eerder vonden dat de kinderen veel bij de conciërge zaten. Een docent vertelde dat zij hem al vaker had aangesproken, net als de directeur. Ook zou de docent hebben gezien dat Van der V. de kinderen filmde.

Justitie heeft achttien kinderen in beeld in de zaak. Van der V. zou twee kinderen hebben aangerand. Van anderen maakte hij in het geheim beelden, ook als zij naakt waren. Bij hem thuis vond de politie naast bijna 200.000 beelden van seksueel kindermisbruik ook kinderkleding en kindersekspoppen. Ook zou hij GHB in zijn bezit hebben gehad. Van der V. zei over wat er bij hem thuis werd aangetroffen dat het “compleet uit de hand gelopen” is. Hij gaf toe al langer te worstelen met zijn pedoseksuele gevoelens. “Ik heb dit nou eenmaal. Ik kan er niet heel veel aan doen, behalve hulp zoeken”, aldus de verdachte.

Ombudsman: tolsysteem Blankenburgverbinding moet toegankelijker

DEN HAAG – Het digitale tolsysteem A24 Blankenburgverbinding moet “begrijpelijk en toegankelijk” worden gemaakt voor alle burgers. Daartoe verzoekt de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

De Blankenburgverbinding, tussen de A20 bij Vlaardingen en de A15 bij Rozenburg, heeft geen tolpoorten maar camera’s die de kentekens van alle voertuigen registreren. Weggebruikers kunnen de tolkosten automatisch laten afschrijven of ze moeten binnen 72 uur online hun rit betalen. Gebeurt dat niet, dan ontvangen ze een betalingsherinnering. Wie na twee weken nog niet heeft betaald, krijgt een boete.

De ombudsman ontvangt veel klachten van mensen die het digitale systeem niet begrijpelijk en transparant vinden. Ook zou het systeem niet toegankelijk zijn voor mensen die minder digitaal vaardig zijn.

“De overheid dient terughoudend te zijn met het uitsluitend digitaal aanbieden van haar diensten. Zij moet namelijk toegankelijk zijn voor iedereen, niet alleen voor degenen die digitaal hun weg weten te vinden”, zegt Van Zutphen.

Volgens de ombudsman lopen mensen door de huidige werking van het systeem “onterecht het risico op boetes en hoge kosten, waardoor zij in de problemen kunnen komen”. Hij pleit ervoor dat er een papieren alternatief beschikbaar komt. “Gebeurt dat niet, dan sluit de overheid mensen uit”, stelt hij. Bovendien vindt de ombudsman dat de betalingsherinnering kosteloos hoort te zijn, om te voorkomen dat burgers worden afgerekend op onduidelijkheid of beperkte vaardigheden.

Diverse sportevenementen afgelast door de hitte

0

DEN HAAG – Diverse sportevenementen van de komende dagen zijn afgelast in verband met de hitte. Onder meer de wandelvierdaagse in Sevenum van deze week gaat niet door en ook de Roda Run in Kerkrade, de Schoklandloop, de Ronde van Nieuwveen en de Zwartewaterlandloop zijn afgelast.

Eerder werd al bekend dat de triatlon in Zeewolde en de wielertocht IJsselmeer Challenge komend weekend niet doorgaan.

Vanaf woensdag 12.00 uur tot ten minste vrijdag geldt in het midden en zuiden van Nederland code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. Volgens het weerinstituut zorgt de combinatie van hoge temperaturen en luchtvochtigheid voor “een onaangename, benauwde hitte”.

Enkele sportevenementen zeggen de weersverwachtingen nauwlettend in de gaten te houden. Bij de fietstocht Heavensride op zaterdag vanuit Vorden en de Obstacle Run zondag in Amersfoort zijn de starttijden in ieder geval al vervroegd. En de organisatie van de Midzomer Marathon in Apeldoorn op zaterdag heeft de marathonafstand ingekort naar 28 kilometer.

Van der Helm Logistics bouwt nieuw distributiecentrum van 100.000 m² in Moerdijk

DEN HOORN – Van der Helm Logistics investeert in de verdere groei van het bedrijf met de ontwikkeling van een nieuw distributiecentrum van circa 100.000 vierkante meter op Logistiek Park Moerdijk. Met de nieuwe locatie wil het familiebedrijf inspelen op de toenemende vraag naar schaalbare, flexibele en toekomstbestendige logistieke dienstverlening.

Het nieuwe distributiecentrum verrijst aan de Handelsweg in Moerdijk en moet ruimte bieden voor verdere groei, innovatie en schaalbaarheid. De oplevering staat gepland voor eind 2026.

Consolidatie warehouseactiviteiten

Met de komst van het nieuwe warehouse worden de warehouseactiviteiten uit Den Hoorn en een deel van de activiteiten in Moerdijk samengebracht op één centrale locatie. De zeevracht-, luchtvracht- en douaneactiviteiten blijven gevestigd in Den Hoorn. Ook het warehouse en kantoor in Hoofddorp blijven operationeel.

“De logistieke markt verandert snel. Klanten vragen om schaalbaarheid, flexibiliteit, digitale integraties en zekerheid in hun supply chain”, zegt Gerard van der Helm. “Met deze investering creëren we niet alleen extra capaciteit, maar bouwen we aan een logistiek platform waarmee we onze klanten ook de komende decennia kunnen ondersteunen.”

Van der Helm Logistics Moerdijk

Strategische ligging

Volgens Van der Helm Logistics sluit de keuze voor Moerdijk aan bij de strategische ligging van de locatie, met directe verbindingen naar belangrijke logistieke corridors in Nederland en Europa. Daarnaast biedt de regio toegang tot een sterke arbeidsmarkt en multimodale verbindingen via weg, water en spoor.

Het distributiecentrum wordt gebouwd volgens de nieuwste standaarden op het gebied van logistiek, veiligheid en duurzaamheid. Het warehouse krijgt een vrije hoogte van 15,4 meter, beschikt over 104 loading docks en wordt gerealiseerd volgens de BREEAM Excellent-normen.

Daarnaast wordt het pand voorbereid op verdere automatisering, AI-toepassingen, energiezuinige installaties, laadinfrastructuur en grootschalige inzet van zonne-energie. Ook zal het warehouse voldoen aan de hoge beveiligingsstandaarden van TAPA-A.

Ruimte voor verdere ontwikkeling

Door de verhuizing van de warehouseactiviteiten naar Moerdijk komt in Den Hoorn extra ruimte beschikbaar. Deze ruimte kan onder meer worden benut voor de verdere ontwikkeling van Trofipack en andere toekomstige activiteiten.

Ook op het gebied van personeelsvoorziening verwacht Van der Helm voordelen te behalen. Dankzij de nabijheid van huisvestingslocaties ontstaat extra flexibiliteit om pieken in de personeelsvraag op te vangen en de continuïteit van de operatie te waarborgen.

Van der Helm Logistics Moerdijk

“Deze ontwikkeling gaat verder dan extra vierkante meters”, aldus Van der Helm. “We investeren in een toekomstbestendige logistieke omgeving waarin technologie, capaciteit, duurzaamheid en dienstverlening samenkomen.”

Familiebedrijf viert 90-jarig bestaan

De ontwikkeling van het nieuwe distributiecentrum valt samen met een bijzondere mijlpaal voor Van der Helm Logistics. Het familiebedrijf, opgericht in 1936, viert in 2026 zijn 90-jarig bestaan.

Van der Helm Logistics is actief vanuit vestigingen in Den Hoorn, Hoofddorp en Moerdijk en biedt geïntegreerde logistieke diensten op het gebied van warehousing, transport, forwarding, douane en fulfilment. De investering onderstreept volgens het bedrijf de ambitie om verder te groeien als strategische logistieke partner voor klanten in binnen- en buitenland.

Iran ontkent te hebben ingestemd met IAEA-inspecties

TEHERAN – Iran zegt nog geen inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) te hebben uitgenodigd om de nucleaire faciliteiten van het land te onderzoeken.

De Amerikaanse vicepresident JD Vance verklaarde maandag dat Iran had ingestemd met nieuwe inspecties, maar volgens Teheran is daar geen sprake van en zijn daar ook geen plannen voor.

Vance beweerde dat er op korte termijn besprekingen met het IAEA zouden plaatsvinden over de inspecties. Deskundigen van dat VN-agentschap probeerden jarenlang toezicht te houden op het Iraanse kernprogramma. Dat was deel van de atoomdeal die de VS, Iran en Europese landen in 2015 sloten. Maar de VS trokken zich later onder president Donald Trump terug uit de overeenkomst en in de afgelopen jaren werden de werkzaamheden van het IAEA in Iran bemoeilijkt. Inspecteurs werden regelmatig geweerd.

Vorig jaar zomer staakte Iran de samenwerking met het IAEA volledig, nadat het land was aangevallen door Israël en de Verenigde Staten.

Vrachtwagenchauffeur verliest controle over het stuur door bij in cabine en botst tegen stroommast

SCHWENDI – Een vrachtwagenchauffeur is maandagochtend op de L280 tussen Schwendi en Schönebürg in Duitsland van de weg geraakt en tegen een stroommast gebotst. Volgens de politie werd de 55-jarige chauffeur tijdens het rijden afgeleid door een bij in zijn gezicht.

Het ongeval gebeurde kort na 08.15 uur. De chauffeur reed met zijn MAN-vrachtwagen over de L280 vanuit Schwendi in de richting van Schönebürg. Vlak voor de bebouwde kom van Schönebürg zou een bij in zijn gezicht zijn gevlogen. Toen de chauffeur naar het insect sloeg, verloor hij op een recht stuk weg de controle over zijn voertuig.

Stroommast omvergereden

De vrachtwagen raakte van de rijbaan en botste tegen een stroommast. Door de klap knakte de mast en kwamen elektriciteitskabels op de weg terecht. De weg moest daarom volledig worden afgesloten.

Bij het ongeval raakte niemand gewond.

Verkeershinder door herstelwerkzaamheden

De politie van Laupheim heeft het ongeval onderzocht. De schade aan de stroommast wordt geschat op ongeveer 7.000 euro. De schade aan de vrachtwagen bedraagt naar schatting circa 3.000 euro.

De brandweer van Schwendi kwam ter plaatse om de weg af te zetten totdat de wegbeheerder aanwezig was. Omdat een onmiddellijke reparatie door het energiebedrijf niet mogelijk was, waarschuwden de autoriteiten ook voor verkeershinder op dinsdag op de Biberacher Straße.

Hoeveel huishoudens door het incident zonder stroom kwamen te zitten, is niet bekend.

Baltic Exchange breidt luchtvrachtindices uit met routes vanuit Shanghai

SHANGHAI – Baltic Exchange heeft in samenwerking met TAC Innovation zijn reeks spotindices voor luchtvracht uitgebreid met drie nieuwe routes vanuit Shanghai. Daarmee is Shanghai het vierde wereldwijde vertrekpunt geworden voor de Baltic Air Freight Spot Indices (BAI Spot).

De nieuwe indices geven inzicht in de spotprijzen voor luchtvracht op routes van Shanghai naar Centraal-Europa, de westkust van de Verenigde Staten en het Amerikaanse Midwesten.

Uitbreiding naar belangrijke exporthubs

De nieuwe routes vormen een aanvulling op de bestaande BAI Spot-routes vanuit Hongkong, India en Zuid-Korea. Baltic Exchange en TAC Innovation werken daarnaast aan verdere uitbreiding van het netwerk. Binnen de komende twaalf maanden moeten ook nieuwe routes vanuit onder meer Hanoi, Frankfurt en locaties in Noord- en Zuid-Amerika worden toegevoegd.

Volgens beide organisaties komt de uitbreiding tegemoet aan de groeiende vraag vanuit de markt naar prijsinformatie vanuit belangrijke Aziatische exporthubs.

Toenemende volatiliteit in luchtvrachtmarkt

De uitbreiding vindt plaats in een periode waarin de volatiliteit op de luchtvrachtmarkt sterk is toegenomen. Geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten, stijgende brandstofkosten, een afnemende belly-capaciteit in passagiersvliegtuigen en een toenemende vraag naar tijdkritische goederen zorgen voor forse schommelingen in de vrachttarieven.

Daarnaast moet de uitbreiding beter inzicht bieden in de snelgroeiende handel vanuit China naar de Verenigde Staten van hoogwaardige elektronica, halfgeleiders, farmaceutische producten en e-commercegoederen.

Spotprijzen in twee maanden tot 80 procent gestegen

Volgens Baltic Exchange en TAC Innovation worden de BAI Spot-indices steeds vaker gebruikt door luchtvaartmaatschappijen, expediteurs en internationale verladers voor contractonderhandelingen, marktanalyses en risicomanagement.

Door de sterke prijsschommelingen in de afgelopen maanden groeit ook de behoefte aan instrumenten om prijsrisico’s af te dekken. De BAI Spot-tarieven zijn volgens de organisaties in de afgelopen twee maanden met maximaal 80 procent gestegen.

“Baltic Exchange en TAC Innovation blijven nauw samenwerken aan een transparant en datagedreven raamwerk voor de wereldwijde luchtvrachtmarkt in een periode van grote volatiliteit”, zegt Mark Jackson, CEO van Baltic Exchange. “Met meer dan veertig jaar ervaring in risicomanagement voor zeevracht denken wij de juiste partner te zijn voor de luchtvrachtsector, nu hedging steeds urgenter en belangrijker wordt.”

John Peyton Burnett, oprichter en directeur TAC Innovation
John Peyton Burnett, oprichter en directeur TAC Innovation

John Peyton Burnett, oprichter en managing director van TAC Innovation, benadrukt dat de uitbreiding met Shanghai voor meer transparantie zorgt in een luchtvrachtmarkt die steeds afhankelijker wordt van data.

Dagelijkse onafhankelijke prijsindicatie

De BAI Spot-indices zijn gebaseerd op meer dan veertig jaar ervaring van Baltic Exchange met benchmarken in de zeevrachtmarkt en zijn ontwikkeld in samenwerking met toonaangevende luchtvaartmaatschappijen en expediteurs. De indices bieden dagelijks een onafhankelijke beoordeling van spotprijzen voor luchtvracht en kunnen worden gebruikt voor prijsbenchmarking, indexgerelateerde contracten en risicomanagementinstrumenten zoals futures en derivaten.

Weeronline: mogelijk superhittegolf de komende dagen

DEN HAAG – De komende dagen kan op diverse plekken in het land sprake gaan zijn van een zogenoemde superhittegolf.

Bij een superhittegolf is het vijf aaneengesloten dagen 30 graden of warmer en worden op drie van die dagen maxima van 35 graden of meer bereikt. Volgens Weeronline is het goed mogelijk dat bij meerdere weerstations in Nederland deze week aan deze voorwaarden zal worden voldaan.

Van een superhittegolf is nog nooit sprake geweest in De Bilt, de plek waar de landelijk gemiddelde temperatuur wordt gemeten. Op regionale schaal kwam dit al wel voor. Onder meer in Arcen in 2018 en op diverse plekken in juli 2019 en augustus 2020.

Vanaf woensdag 12.00 uur tot ten minste vrijdag geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. Het weerinstituut verwacht maximumtemperaturen tussen de 33 en 36 graden. In de grotere steden blijft de temperatuur ’s nachts dan ook hoog: tussen 22 en 27 graden.

UPS investeert 48 miljoen dollar in uitbreiding wereldwijd cold-chain netwerk voor gezondheidszorg

ROERMOND – UPS Healthcare investeert 48 miljoen dollar in de uitbreiding van zijn wereldwijde cold-chain netwerk voor de gezondheidszorg. De logistieke dienstverlener kondigde dinsdag aan wereldwijd 27 temperatuurgecontroleerde cross-dockfaciliteiten voor vracht te realiseren om de distributie van temperatuurgevoelige geneesmiddelen en geavanceerde therapieën verder te verbeteren.

De nieuwe faciliteiten worden gevestigd in belangrijke markten in Europa, Azië, Noord- en Zuid-Amerika. De cross-docks zijn bedoeld voor snelle overslag en kortetermijnopslag tussen lucht- en wegtransport, terwijl strikte temperatuurvereisten gehandhaafd blijven.

Groeiende vraag naar temperatuurgevoelige medicijnen

Volgens UPS neemt de vraag naar geneesmiddelen die onder specifieke temperatuurcondities vervoerd moeten worden sterk toe. Het gaat daarbij onder meer om producten die gekoeld (2 tot 8 graden Celsius), gecontroleerd op kamertemperatuur (15 tot 25 graden Celsius) of diepgevroren moeten worden vervoerd.

De markt voor temperatuurgevoelige biologische geneesmiddelen groeit naar verwachting jaarlijks met 8,3 procent en zou in 2033 een waarde van ruim 39 miljard dollar kunnen bereiken.

“We hebben onze investeringen afgestemd op de gespecialiseerde behoeften van onze klanten in de gezondheidszorg”, zegt Kate Gutmann, Executive Vice President en President International, Healthcare and Supply Chain Solutions bij UPS. “Onze wereldwijde cross-dockfaciliteiten versterken onze end-to-end cold-chaincapaciteiten om ervoor te zorgen dat kritieke behandelingen veilig en betrouwbaar bij patiënten over de hele wereld worden afgeleverd.”

Minder risico’s in de keten

Alle 27 nieuwe faciliteiten voldoen aan de IATA CEIV Pharma-certificering, de internationale kwaliteitsstandaard voor farmaceutische logistiek. Door gebruik te maken van één geïntegreerd netwerk wil UPS het aantal overdrachtsmomenten tussen verschillende logistieke dienstverleners beperken.

Daarnaast worden zendingen continu bewaakt vanuit een 24/7/365 operationele controletoren, die risico’s vroegtijdig moet signaleren en waar nodig direct kan ingrijpen om verstoringen te voorkomen.

Vraag naar geavanceerde therapieën neemt toe

UPS verwacht dat de vraag naar gespecialiseerde cold-chainoplossingen verder zal stijgen door de opkomst van biologische geneesmiddelen, cel- en gentherapieën, mRNA-toepassingen en GLP-1-medicatie. Momenteel bestaat ongeveer een derde van alle nieuw goedgekeurde geneesmiddelen uit biologische producten, waarvan meer dan 85 procent temperatuurgecontroleerd moet worden vervoerd.

Storingen in de cold chain leiden volgens UPS wereldwijd jaarlijks tot verliezen van naar schatting 35 miljard dollar en dragen bij aan de verspilling van circa de helft van alle vaccins.

“Biologische en gepersonaliseerde behandelingen zorgen voor betere, meer gerichte zorg voor patiënten”, aldus John Bolla, President van UPS Healthcare. “Deze investeringen onderstrepen onze toewijding om innovatieve behandelingen en diagnostiek veilig door de toeleveringsketen te begeleiden.”

Verdere uitbreiding gezondheidszorglogistiek

De uitbreiding van het cross-docknetwerk bouwt voort op eerdere investeringen van UPS in de logistiek voor de gezondheidszorg. In de afgelopen jaren nam het bedrijf onder meer Bomi Group, Frigo Trans en BPL in Europa over, evenals Andlauer Healthcare Group in Noord-Amerika.

Recent breidde UPS bovendien zijn luchthub in Incheon in Zuid-Korea uit om de groeiende farmaceutische handelsstromen in de regio te ondersteunen.

Met de nieuwe investeringen wil UPS zijn positie als wereldwijd specialist in complexe logistiek voor de gezondheidszorg verder versterken.

Vrachtwagenheffing versnelt vernieuwing wagenpark: elektrische vrachtwagens steeds vaker rendabel

AMSTERDAM – De invoering van de Nederlandse vrachtwagenheffing per 1 juli 2026 maakt investeringen in modern materieel urgenter voor transportbedrijven. Volgens de nieuwe Assetvisie Trucks en Trailers van ING Research worden elektrische vrachtwagens op steeds meer trajecten economisch concurrerend met dieseltrucks. Tegelijkertijd zorgen stijgende kosten, wisselende vervoersvolumes en toenemende investeringsdruk voor een uitdagend ondernemersklimaat in het wegtransport.

Vrachtwagenheffing verandert speelveld

Volgens ING zal de vrachtwagenheffing een grote invloed hebben op investeringsbeslissingen in de transportsector. De heffing differentieert op basis van emissieprofiel en gebruik, waardoor de keuze voor bepaald materieel een steeds grotere invloed krijgt op de operationele kosten en de concurrentiepositie van bedrijven.

Een moderne Euro VI-truck kan jaarlijks enkele duizenden euro’s goedkoper uitvallen dan oudere voertuigen. Voor elektrische vrachtwagens is het verschil nog groter, omdat zij uitsluitend betalen voor de infrastructuurcomponent van de heffing. Bij een jaarkilometrage van 100.000 kilometer kan de besparing volgens ING oplopen tot ruim 11.000 euro per jaar.

“De vrachtwagenheffing verandert de rekensom voor transportbedrijven fundamenteel”, zegt Erik Slaaf, sectorbanker Transport, Logistics & Mobility bij ING. “Elektrisch rijden is niet langer alleen een duurzame keuze, maar op steeds meer trajecten ook een economische. Bedrijven die nu niet investeren, lopen het risico achterop te raken.”

Elektrische trucks winnen terrein

ING verwacht dat de instroom van elektrische trucks de komende jaren verder zal versnellen. De actieradius van moderne elektrische vrachtwagens bedraagt inmiddels circa 600 kilometer, wat voor veel nationale transportactiviteiten voldoende is. Vooral intensieve inzet in sectoren als supermarkttransport en vaste lijndiensten maakt elektrisch rijden financieel aantrekkelijk.

De belangrijkste uitdaging ligt volgens de bank niet langer bij de totale eigendomskosten (TCO), maar bij de beschikbaarheid van laadcapaciteit. Netcongestie op bedrijfslocaties en de beperkte beschikbaarheid van publieke laadpunten zorgen voor verschillen tussen bedrijven in de mogelijkheden om te elektrificeren.

ING verwacht dat in 2026 via de aanZET-subsidieregeling ongeveer 1.700 elektrische trucks worden ondersteund. Samen met voertuigen die zonder subsidie worden aangeschaft, kan de instroom oplopen tot meer dan 3.000 elektrische trucks.

Meer fusies en overnames verwacht

De toenemende elektrificatie en de vrachtwagenheffing zullen volgens ING ook leiden tot verdere consolidatie in de transportsector. Investeringen in nieuw materieel, digitalisering en laadinfrastructuur zetten extra druk op kleinere ondernemingen. Ook problemen rond bedrijfsopvolging spelen hierbij een rol.

Als voorbeelden noemt ING recente overnames zoals die van Ewals en Vos Logistics, Hartog & Bikker en Van der Werff Logistics, evenals eerdere transacties waarbij E. van Wijk en Steenbergen betrokken waren.

Veroudering wagenpark neemt toe

Ondanks de investeringsdruk is het Nederlandse truckpark begin 2026 voor het eerst in jaren met circa één procent gekrompen. Volgens ING is sprake van overcapaciteit en neemt tegelijkertijd de veroudering van het wagenpark toe. Vooral bij trekkers is het aandeel voertuigen van zeven jaar of ouder de afgelopen vijf jaar met bijna twintig procent gestegen.

ING verwacht dat de Nederlandse truckmarkt zich in 2026 zal herstellen tot circa 13.500 nieuwe registraties, gevolgd door een verdere gematigde groei in 2027. De combinatie van vervangingsdruk, vrachtwagenheffing en verdere elektrificatie moet volgens de bank zorgen voor een geleidelijke verjonging van het wagenpark.

Trailerpark veroudert eveneens

Ook op de trailermarkt neemt de gemiddelde leeftijd toe. Veel transporteurs hebben materieel aangehouden ondanks de afgenomen vervoersvraag, onder meer vanwege lage inruilwaarden en onzekerheid over toekomstige marktomstandigheden. Hierdoor is het aantal tijdelijk geschorste opleggers begin 2026 opgelopen tot circa 10.000 stuks.

Hoewel de trailerafzet in 2026 en 2027 naar verwachting zal toenemen, blijft het opwaarts potentieel volgens ING beperkt door de nog altijd aanwezige overcapaciteit in de markt. Elektrische trailercomponenten, zoals regeneratie-assen en elektrische koelunits, worden vooralsnog slechts mondjesmaat toegepast vanwege de hoge meerkosten en praktische bezwaren.

Volgens Trump is Reflecting Pool getroffen door vandalen met mes

WASHINGTON – De problemen met de Reflecting Pool in Washington zijn volgens Donald Trump niet het gevolg van een mislukte renovatie, maar van “vandalen met een mes”.

De Amerikaanse president zei maandag tijdens een evenement dat eigenlijk over kwantumcomputers had moeten gaan tegen verslaggevers dat de blauwe verflaag in het waterbassin is “opengesneden”. Hij leverde hier geen bewijs voor.

Sinds de ruim 16 miljoen dollar (14 miljoen euro) kostende renovatie van het waterbassin tussen het Lincoln Memorial en Washington Monument eerder deze maand werd afgerond, zijn er problemen met de vijver.

Hoewel de regering-Trump bleef beweren dat het “helderblauw” is, kleurde het water steeds groener. Inmiddels laat ook de verf los. Trump erkende afgelopen weekend al “problemen”, maar plaatst de schuld buiten zichzelf, schrijft The New York Times.

Volgens Trump is met een mes een snee van zo’n honderd meter in de verflaag gemaakt. Er zijn volgens de autoriteiten vijf mensen gearresteerd wegens vandalisme, maar hun identiteit is niet vrijgegeven. The Washington Post sprak eerder met een oud-olympiër die was opgepakt, naar eigen zeggen omdat hij “als bezorgde burger” een strook verf had aangeraakt die tussen de algen dreef.

Rafael Oliveira nieuwe topman Heineken

AMSTERDAM – Heineken heeft Rafael Oliveira benoemd tot nieuwe topman van de bierbrouwer. Hij volgt topman Dolf van den Brink op, die in januari aankondigde te vertrekken. Oliveira is de eerste buitenstaander ooit die topman wordt van Heineken. Tot voor kort was hij de topman van koffie- en theeconcern JDE Peet’s, bekend van Douwe Egberts en Pickwick.

Oliveira was betrokken bij de overname van JDE Peet’s door Keurig Dr Pepper. Na de fusie werd hij benoemd tot topman van de koffiedivisie van het bedrijf. Bij JDE Peet’s werkten in 2025 ruim 20.000 mensen. Het bedrijf had een omzet van 9,9 miljard euro. Bij Heineken komt hij in een bedrijf met ruim 30 miljard euro omzet en ruim 87.000 werknemers.

Voor zijn tijd bij JDE Peet’s was de Braziliaan onder meer tien jaar actief bij Kraft Heinz Company, onder meer bekend van ketchup, waar hij verschillende leidinggevende rollen vervulde. Ook werkte hij tien jaar bij Goldman Sachs Group in het Verenigd Koninkrijk en Hongkong, na zijn carrière te zijn begonnen in de bankensector in Brazilië.

‘Sterke leiderschapskwaliteiten’

“Ik ben vereerd en enthousiast om me aan te sluiten bij Heineken”, aldus de nieuwe topman. “Ik kijk ernaar uit om de erfenis voort te bouwen en de groei van het bedrijf te versnellen.”

Heineken-erfgename Charlene de Carvalho-Heineken zegt blij te zijn met de aanstelling van Oliveira. “Wij zijn ervan overtuigd dat Rafa door zijn sterke leiderschapskwaliteiten het vermogen heeft om de uitstekende topman van Heineken te worden.”

1 oktober

Van den Brink trad op 31 mei af, waarna het bedrijf zonder topbestuurder kwam te zitten. Hij blijft nog acht maanden in een adviserende rol beschikbaar voor het Nederlandse concern. Oliveira begint na een buitengewone aandeelhoudersvergadering op 1 oktober als hoogste baas bij de bierbrouwer, mits de aandeelhouders dit goedkeuren.

Van den Brink nam op 1 juni 2020 het roer bij Heineken over van topman Jean-François van Boxmeer. Onder zijn leiding kondigde Heineken in februari nog een grote ontslagronde aan. De brouwer schrapt de komende twee jaar 5000 tot 6000 banen om de kosten verder te verlagen. Heineken kampt al langer met uitdagende marktomstandigheden en dalende bierverkopen door de zwakke economische omstandigheden en onzekerheid.

Vrachtwagen zakt door stoep tijdens hijswerkzaamheden in Vijfhuizen

VIJFHUIZEN – Aan de d’Yserinckweg in Vijfhuizen is dinsdag een vrachtwagen tijdens hijswerkzaamheden door de stoep gezakt. Het incident zorgde voor een gevaarlijke situatie en aanzienlijke schade aan de ondergrond.

De vrachtwagen was bezig met het hijsen van een grote bak met dakpannen toen de stoep het begaf. Hierdoor zakte het voertuig deels weg en kwam het schuin omhoog te staan.

Tijdens het incident werd ook een waterleiding geraakt, waardoor grote hoeveelheden water de straat op stroomden.

Brandweer stabiliseert voertuig

De brandweer kwam met spoed ter plaatse en is bezig de vrachtwagen te stabiliseren. Daarnaast wordt onderzocht hoe de situatie veilig kan worden afgehandeld en verdere schade kan worden voorkomen.

De waterleiding is inmiddels afgesloten om de wateroverlast te beperken.

Schade wordt onderzocht

Hoe groot de schade aan de stoep, de waterleiding en de vrachtwagen precies is, wordt nog onderzocht. Er zijn voor zover bekend geen gewonden gevallen.

Arbodiensten: werkgevers moeten zich voorbereiden op hitte

UTRECHT – De hoge temperaturen zorgen voor extra druk op veel werkvloeren en het is belangrijk dat werkgevers daar goed op inspelen en zich daarop voorbereiden. Dat melden de arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare. Zij stellen dat kleine aanpassingen al verschil kunnen maken, zoals het plannen van werkzaamheden op koelere momenten van de dag, het tijdelijk verlagen van de werkdruk of het inlassen van extra pauzes.

De diensten zeggen dat hitte directe gevolgen heeft voor mensen. Werknemers kunnen sneller vermoeid raken, zich moeilijker concentreren en minder goed herstellen gedurende de werkdag. “Dat vergroot de kans op fouten en onveilige situaties. Vooral in functies waarin veiligheid, alertheid en fysieke inspanning een belangrijke rol spelen, is dat een risico dat je niet moet onderschatten”, zegt bedrijfsarts en directeur medische zaken bij ArboNed Redmer van Wijngaarden.

Hij stelt dat goede voorbereiding op hitte essentieel is. “Hoge temperaturen zijn iets waar je als werkgever structureel rekening mee moet houden. Ze komen elk jaar terug.” Daarom doen werkgevers er volgens hem goed aan om vooraf vast te leggen welke maatregelen gelden bij hitte. “Als je daar pas over nadenkt als het 35 graden is, ben je vaak te laat.”

Ziekteverzuim

Basisvoorzieningen blijven ook belangrijk, zoals voldoende drinkwater, schaduwplekken en mogelijkheden om af te koelen. “Met relatief eenvoudige maatregelen kunnen werkgevers veel ongemak en risico’s beperken. Door deze afspraken vooraf vast te leggen, weten medewerkers en leidinggevenden beter wat er van hen wordt verwacht wanneer de temperaturen oplopen”, aldus Van Wijngaarden.

De arbodiensten melden verder dat het ziekteverzuim in mei is gedaald vergeleken met april, maar nog steeds hoog blijft. Daarbij blijft vooral stressgerelateerd verzuim een grote uitdaging voor werkgevers.

Kleine stijging verkoop nieuwe auto’s in EU in mei

0

BRUSSEL – De verkoop van nieuwe personenauto’s in de Europese Unie is in mei licht gestegen, waarmee de verkoop voor de vierde maand op rij is toegenomen. Wel zwakte de verkoopgroei af in vergelijking met voorgaande maanden. Dat meldt de Europese autobrancheorganisatie ACEA.

Volgens ACEA steeg de verkoop vorige maand met 3,2 procent tot iets meer dan 955.000 auto’s ten opzichte van een jaar eerder. In april ging het om een toename met ruim 5 procent en in maart met 12,5 procent op jaarbasis. In Nederland ging het in mei om een kleine verkoopstijging tot 29.915 nieuwe auto’s, aldus ACEA.

Over de eerste vijf maanden van dit jaar is de verkoop van nieuwe personenauto’s in de EU met 4 procent gestegen tot meer dan 1 miljoen, waarbij volledig elektrische auto’s nu een marktaandeel van 20 procent hebben. Dat was 15,3 procent een jaar geleden. Hybrides zijn goed voor 37,8 procent bij de nieuwverkoop. Het gezamenlijke marktaandeel van benzine- en dieselauto’s is iets meer dan 30 procent.

De EU-verkoop van nieuwe Tesla’s nam in de eerste vijf maanden met 77 procent toe tot ruim 89.000 auto’s, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Toen stond de Europese verkoop van Tesla nog flink onder druk door ophef over het bezuinigingswerk van topman Elon Musk voor de Amerikaanse president Donald Trump. Daarnaast kreeg Musk veel kritiek voor zijn steun aan de radicaal-rechtse partij AfD bij de Duitse parlementsverkiezingen van begin vorig jaar.

Streekbus zwaar beschadigd na aanrijding met vrachtwagen op N207 [+foto’s]

BERGAMBACHT – Op de N207 tussen Bergambacht en Stolwijk heeft dinsdag een verkeersongeval plaatsgevonden tussen een streekbus en een vrachtwagen. Bij het incident raakten meerdere hulpdiensten betrokken. De brandweer schaalde op naar middel hulpverlening.

Door nog onbekende oorzaak kwamen de streekbus en de vrachtwagen met elkaar in botsing. De vrachtwagen schoot na de aanrijding door de berm en kwam uiteindelijk op de parallelweg tot stilstand.

De schade aan de streekbus is aanzienlijk. Zowel de voorruit als de zijkant van de bus raakten zwaar beschadigd. In de bus ligt veel glas als gevolg van de impact van de aanrijding.

Aanrijding bus vrachtwagen
Foto: MediaTV

Over eventuele gewonden is op dit moment nog niets bekend.

Als gevolg van het ongeval ondervindt het verkeer op de N207 hinder. Verkeersregelaars leiden het verkeer om en laten voertuigen om beurten in één richting langs de plaats van het ongeval passeren.

De oorzaak van het ongeval wordt onderzocht.

IOC keurt Thialf goed als schaatslocatie voor Winterspelen 2030

0

LAUSANNE – Het uitvoerend comité van het IOC heeft ijsstadion Thialf in Heerenveen goedgekeurd als schaatslocatie voor de Olympische Winterspelen van 2030, die plaatsvinden in de Franse Alpen. Dat heeft de olympische organisatie maandag bekendgemaakt.

De goedkeuring betekent nog niet de definitieve toewijzing van het olympische schaatstoernooi aan Heerenveen. De definitieve goedkeuring van de sportlocaties voor de Spelen van 2030 volgt volgens het IOC op “een latere datum”.

NOC*NSF laat maandagavond weten dat het definitieve besluit bij het Franse organisatiecomité ligt, dat op 29 juni bijeenkomt. Op die datum kan de toewijzing van het schaatstoernooi aan Thialf definitief worden.

“Thialf is een faciliteit van wereldklasse met sterke steun van het publiek”, schrijft het IOC op de eigen site. Thialf is in beeld gekomen bij de Franse organisatie van de Spelen omdat er in Frankrijk geen geschikte ijsbaan is.

De definitieve toewijzing van het schaatstoernooi aan Thialf zou betekenen dat voor het eerst in de geschiedenis een deel van de Winterspelen in Nederland plaatsvindt. Ook zouden er voor het eerst in 102 jaar olympische sportwedstrijden worden bedreven op Nederlandse bodem.

Het IOC heeft naast het schaatstoernooi in Thialf ook de vorming van een ‘ijscluster’ in Lyon goedgekeurd. In die stad zullen de overige ijssporten, curling, kunstschaatsen, ijshockey en shorttrack, plaatsvinden. Courchevel en Val d’Isère hebben de wedstrijden in het alpineskiën toegewezen gekregen.

Roodbeen en Kijk in de Vegte naar Radio 10 en vervangen Gordon en De Both

HILVERSUM – Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.

Roodbeen laat in een verklaring weten dat de overstap voelt als een “mooie volgende fase”. Roodbeen en Kijk in de Vegte zijn op 24 juli, de slotdag van de Nijmeegse Vierdaagse, te horen met hun laatste uitzending voor BNNVARA.

Dave Minneboo, managing director creative Talpa audio, uit zijn waardering aan Gordon en De Both, die sinds september vorig jaar de ochtendshow verzorgden. “We danken Gordon & Froukje en het team voor hun inzet en betrokkenheid het afgelopen jaar en we verwelkomen een nieuwe ochtendshow met Jan-Willem en Jeroen.”

Gordon gaf onlangs in een interview op Radio Veronica aan dat hij twijfelde of hij met de show door wilde gaan.

Dode op N348 na botsing tussen auto en camper in Raalte

RAALTE – Bij een ongeluk op de Ommerweg (N348) in het Overijsselse Raalte zijn een personenauto en een camperbusje op elkaar gebotst.

“Hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar helaas is een van de bestuurders ter plaatse overleden”, meldt de politie.

De identiteit van het slachtoffer is nog niet bekendgemaakt. Hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren, wordt nog onderzocht.

Het is het tweede dodelijke ongeluk op een dag in Raalte. Maandagochtend kwam een 86-jarige fietser uit die plaats om het leven toen hij in botsing kwam met een auto. Hij overleed in het ziekenhuis.

Odido-klanten melden problemen met internet en bellen

ROTTERDAM – Telecomprovider Odido heeft maandagmiddag last van een storing, blijkt uit duizenden meldingen op Allestoringen. Meerdere personen melden problemen met internetverbindingen en zeggen niet te kunnen bellen.

“Een deel van onze klanten kan momenteel kortstondig hinder ondervinden bij het gebruik van bel- en sms-diensten door verminderde netwerkbeschikbaarheid. We werken hard aan een oplossing en doen er alles aan om de dienstverlening zo snel mogelijk volledig te herstellen”, laat een woordvoerder weten. “Zodra we meer informatie kunnen delen, zullen we dit uiteraard doen.”

Odido was niet direct bereikbaar voor commentaar. Het bedrijf kampte enkele maanden geleden al met een storing rond mobiel internet. Een deel van de mobiele diensten was toen tijdelijk niet beschikbaar door “een probleem met het koelsysteem in een datacenter”.

Internationaal vrachtwagenchauffeur krijgt celstraf voor verspreiden van kinderpornografisch materiaal

BREDA – Een 41-jarige internationale vrachtwagenchauffeur is door de rechtbank Zeeland-West-Brabant veroordeeld tot een gevangenisstraf van veertien maanden, waarvan dertien maanden voorwaardelijk, voor het verwerven, verspreiden en bezitten van kinderpornografisch materiaal. Daarnaast moet de man een taakstraf van 240 uur uitvoeren.

De rechtbank acht bewezen dat de verdachte tussen 18 juni en 29 augustus 2024 op grote schaal kinderpornografisch materiaal heeft verworven, verspreid en in bezit heeft gehad. Het ging om meer dan honderd video’s en diverse foto’s. Volgens de rechtbank maakte de chauffeur van deze strafbare feiten een gewoonte.

Uit het vonnis blijkt dat de man als internationaal vrachtwagenchauffeur doordeweeks veelvuldig onderweg was en ook ’s avonds van huis verbleef. Via een gratis chatapp, waarmee gebruikers anoniem berichten en bestanden kunnen delen, downloadde en verspreidde hij het materiaal. De feiten vonden plaats op meerdere locaties in Nederland en elders in Europa.

Gewoonte gemaakt van strafbare feiten

De rechtbank stelde vast dat de verdachte gedurende een periode van ruim twee maanden op ten minste dertien verschillende dagen kinderpornografisch materiaal had gedownload en gedeeld. Daarbij verwijderde hij de gebruikte applicatie meerdere keren, om deze vervolgens opnieuw te installeren en zijn activiteiten voort te zetten.

Naast het materiaal uit de periode juni tot en met augustus 2024 werden op een op 18 november 2024 bij de politie ingeleverde telefoon nog vier kinderpornografische afbeeldingen aangetroffen. Drie daarvan waren al voor de genoemde periode gedownload, terwijl één afbeelding kort daarvoor, op 6 november 2024, was opgeslagen.

Ernstige gevolgen voor slachtoffers

Volgens de rechtbank heeft de verdachte zich niet bekommerd om de ernstige gevolgen voor de minderjarige slachtoffers die voor de productie van de beelden seksueel zijn misbruikt. Door het downloaden en verspreiden van de beelden heeft hij bovendien bijgedragen aan het in stand houden van de vraag naar kinderpornografie.

De rechtbank wees erop dat het belangrijk is niet alleen de makers van kinderpornografisch materiaal aan te pakken, maar ook degenen die dergelijke beelden bezitten of verder verspreiden.

Rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden

Bij het bepalen van de straf hield de rechtbank rekening met de persoonlijke omstandigheden van de verdachte. Sinds november 2024 zijn geen nieuwe signalen naar voren gekomen dat de man opnieuw kinderpornografisch materiaal heeft gedownload of verspreid. Ook woog mee dat de verdachte schuldbewust overkwam en dat zijn partner in verwachting is van hun tweede kind.

De reclassering schatte het risico op herhaling als laag in en adviseerde een straf zonder bijzondere voorwaarden. Toch achtte de rechtbank, gelet op de ernst van de feiten, een deels onvoorwaardelijke gevangenisstraf onvermijdelijk.

Naast de gevangenisstraf van veertien maanden, waarvan dertien maanden voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar, kreeg de veroordeelde een taakstraf van 240 uur opgelegd.

Code oranje voor extreme hitte in midden en zuiden van Nederland vanaf woensdag

DE BILT – Nederland maakt zich op voor een periode van extreme hitte. Vanaf woensdag geldt in het midden en zuiden van het land code oranje vanwege de aanhoudend hoge temperaturen en benauwde omstandigheden. De waarschuwing geldt in ieder geval tot en met vrijdag.

Volgens de weersverwachtingen zorgt de combinatie van hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheid voor een onaangename en benauwde hitte. Vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid lopen risico op gezondheidsklachten. Ook gezonde mensen kunnen bij zware lichamelijke inspanning last krijgen van uitdroging en oververhitting.

Nationaal Hitteplan van kracht

Vanwege de verwachte hitte is het Nationaal Hitteplan van het RIVM van kracht. De zogenoemde hittekracht komt de komende dagen in de middag uit op waarden tussen 7 en 9. Vanaf woensdag stijgt deze in het midden en zuiden zelfs naar 9 tot 10, wat duidt op extreme hitte.

Temperaturen lopen verder op

Dinsdag wordt het op veel plaatsen al zeer warm met maximumtemperaturen tussen de 28 en 32 graden. Ook in de avond en nacht blijft het uitzonderlijk warm. In grote steden in het zuiden en in de nacht naar woensdag ook in delen van het midden van het land, daalt de temperatuur niet onder de 20 graden.

Vanaf woensdag tot en met ten minste vrijdag worden in vrijwel het hele land, met uitzondering van Groningen, Friesland, Drenthe en de Waddeneilanden, maximumtemperaturen van 33 tot 36 graden verwacht. In stedelijke gebieden kan de temperatuur tijdens de nacht tussen de 22 en 27 graden blijven.

Code geel in het noorden

Voor de provincies Groningen, Friesland en Drenthe geldt vanaf woensdag code geel vanwege zeer warm weer. In deze regio’s worden middagtemperaturen van 28 tot 33 graden verwacht. Ook daar blijven de nachten warm, met minima rond de 20 graden in de grotere steden.

Autoriteiten adviseren om voldoende water te drinken, zware lichamelijke inspanningen zoveel mogelijk te beperken en extra aandacht te besteden aan kwetsbare personen, zoals ouderen en chronisch zieken.

Iran mag tijdelijk weer olie exporteren na opschorting sancties

WASHINGTON – De Verenigde Staten hebben maandag aangekondigd bepaalde sancties tegen Iran tijdelijk op te schorten. Daardoor kan de Islamitische Republiek tot en met 21 augustus ruwe olie en aanverwante producten produceren, verkopen en leveren.

De Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent verwees daarbij naar de toezegging van Teheran in de lopende onderhandelingen om te zorgen voor “vrije en open doorvaart” door de Straat van Hormuz. Teheran heeft daarnaast toegezegd inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap toegang te geven tot het land.

De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft eerder gezegd dat de Straat van Hormuz weer geopend wordt.

Vrachtwagen met grind belandt na onwel worden chauffeur in sloot langs A2 bij Utrecht [+foto’s]

UTRECHT – Op de A2 bij Utrecht is maandagmiddag een vrachtwagen van de weg geraakt nadat de chauffeur onwel was geworden. De met grind geladen vrachtwagen reed door de geleiderail en kwam uiteindelijk in een sloot tot stilstand.

Het incident gebeurde rond 15.00 uur op de A2 ter hoogte van hectometerpaal 57,9 in de richting van Amsterdam.

Chauffeur naar ziekenhuis

Volgens een weginspecteur van Rijkswaterstaat werd de chauffeur tijdens het rijden onwel. De vrachtwagen doorbrak vervolgens de geleiderail en belandde in de naastgelegen sloot.

De chauffeur is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. Over de aard van zijn medische toestand is niets bekendgemaakt.

Vrachtwagen in de sloot
Foto: Weginspecteur William | X

Berging na de avondspits

Om extra verkeershinder te voorkomen, zal de berging van de vrachtwagen pas na de avondspits plaatsvinden. Voordat de combinatie kan worden geborgen, moet eerst de lading grind uit de vrachtwagen worden verwijderd.

Vervolgens zullen één of meerdere kranen worden ingezet om de vrachtwagen uit de berm en de sloot te takelen.

Na de bergingswerkzaamheden zal ook de beschadigde geleiderail worden hersteld.

Tien jaar na Brexit: Britse economie afgeremd, Nederlandse logistiek profiteert

‘S-HERTOGENBOSCH – Tien jaar na het Britse vertrek uit de Europese Unie blijkt Brexit vooral een rem op de economische groei van het Verenigd Koninkrijk te zijn geweest. Dat concludeert kredietverzekeraar Allianz Trade in een nieuwe analyse. Tegelijkertijd heeft Nederland op verschillende terreinen, met name in de logistieke sector, juist geprofiteerd van de Brexit.

Volgens Allianz Trade kwam de gemiddelde economische groei in het Verenigd Koninkrijk sinds de Brexit uit op circa 1,4 procent per jaar. Zonder Brexit zou de groei volgens de kredietverzekeraar tussen de 2 en 4 procent hebben gelegen.

Handelsfricties drukken groei

Vooral extra handelsbelemmeringen en politieke onzekerheid hebben de Britse economie parten gespeeld. Volgens Johan Geeroms, Risk Director Benelux bij Allianz Trade, is de Brexit daarmee niet het succes geworden dat voorstanders hadden gehoopt.

“Kort samengevat is Brexit een fiasco gebleken”, zegt Geeroms. “In bijna zestig procent van de regio’s die voor een vertrek uit de EU stemden, is het gemiddelde inkomen juist verder achterop geraakt ten opzichte van het landelijke gemiddelde.”

Hoewel de Britse economie niet is ingestort, heeft het land volgens Allianz Trade wel economische terrein verloren. Met name op het gebied van innovatie en startups hebben andere Europese landen een inhaalslag gemaakt.

Nederland versterkt positie als innovatiehub

Volgens het rapport heeft Nederland sinds 2020 aanzienlijk meer durfkapitaal aangetrokken dan in de periode vóór Brexit. Samen met Zweden en Zwitserland behoort Nederland inmiddels tot de Europese subtop van startuphubs.

“Brexit heeft de Britse innovatiekracht niet weggevaagd, maar wel ruimte gecreëerd voor nieuwe zwaartepunten op het Europese vasteland, met een duidelijk zichtbare hotspot in Nederland”, aldus Geeroms.

Handel met EU blijft belangrijk

Ondanks de Brexit blijft de Europese Unie de belangrijkste handelspartner van het Verenigd Koninkrijk. De goederenhandel tussen het VK en de EU ligt volgens berekeningen van Allianz Trade echter 21 procent lager dan wanneer Brexit niet had plaatsgevonden.

Nieuwe handelsakkoorden met onder meer de Verenigde Staten, China en landen van het Gemenebest hebben de verminderde economische verwevenheid met de EU nog niet volledig kunnen compenseren.

Tegelijkertijd blijft het Verenigd Koninkrijk sterk in de export van diensten. Zo is de export van ICT-diensten naar de EU sinds Brexit bijna verdubbeld en behoudt Londen zijn belangrijke positie als internationaal financieel centrum.

Rotterdam profiteert van verschuivende goederenstromen

Voor Nederland heeft Brexit niet alleen extra douaneformaliteiten en hogere kosten met zich meegebracht, maar ook nieuwe kansen gecreëerd.

Volgens Allianz Trade is een deel van de containerstromen verschoven van Britse havens naar de Rotterdamse haven. Rederijen kiezen vaker voor Rotterdam om congestie en Britse grensformaliteiten te vermijden.

Daarnaast hebben internationale bedrijven vaker voor Nederland gekozen als uitvalsbasis voor Europese distributieactiviteiten en als opslaglocatie voor goederenstromen richting het Verenigd Koninkrijk.

Door deze ontwikkelingen is de vraag naar logistiek vastgoed, value added logistics en douane-expertise sterk toegenomen.

Ook de Nederlandse financiële en zakelijke dienstverlening profiteert. Omdat Europese bedrijven minder vaak voor Londen kiezen, hebben Amsterdam en andere Nederlandse steden meer activiteiten op het gebied van betalingsverkeer, vermogensbeheer en gespecialiseerd advies naar zich toe getrokken.

Duitse douane onderschept 1,5 miljoen illegale sigaretten tijdens lossen uit vrachtwagen

STUTTGART/KAISERSLAUTERN – De Duitse douane heeft begin deze maand een grote slag geslagen tegen de illegale handel in sigaretten. Tijdens een actie werd een partij van ongeveer 1,5 miljoen onveraccijnsde sigaretten onderschept terwijl deze werd gelost uit een vrachtwagen op een bedrijfsterrein in de Rhein-Pfalz-Kreis.

De actie maakt deel uit van een onderzoek van het Openbaar Ministerie in Kaiserslautern en het Zollfahndungsamt Stuttgart naar een criminele groepering die wordt verdacht van georganiseerde belastingfraude en grootschalige heling van accijnsgoederen.

Verdachten op heterdaad betrapt

Volgens de autoriteiten bestaat de groep uit één vrouw en vijf mannen in de leeftijd van 41 tot 56 jaar. Twee leden van de groep werden op heterdaad betrapt toen zij de lading sigaretten uit een vrachtwagen aan het lossen waren.

Nadat een speciale eenheid van de douane de twee mannen had aangehouden en de sigaretten in beslag had genomen, werden door rechercheurs van het Zollfahndungsamt Stuttgart en medewerkers van het Hauptzollamt Heilbronn diverse woningen en bedrijfspanden doorzocht.

De invallen vonden plaats in de Rhein-Pfalz-Kreis, Worms, Frankfurt en Baden-Baden.

Contant geld in beslag genomen

Tijdens de doorzoekingen namen de autoriteiten naast bewijsmateriaal ook ongeveer 250.000 euro aan contant geld in beslag.

De Duitse justitie gaat er op basis van het onderzoek van uit dat de verdachten mogelijk al eerder soortgelijke transporten hebben uitgevoerd. Daardoor zou de daadwerkelijk veroorzaakte belastingschade aanzienlijk hoger kunnen uitvallen dan de voorlopig geschatte 280.000 euro.

Onderzoek loopt nog

Het onderzoek van het Openbaar Ministerie in Kaiserslautern en het Zollfahndungsamt Stuttgart is nog in volle gang. Over verdere aanhoudingen of eventuele vervolgstappen zijn nog geen nadere details bekendgemaakt.

Beets B.V. breidt DAF-vloot uit met tien nieuwe XG-trekkers van Truckland

ZAANDAM – Beets B.V. heeft begin dit jaar tien nieuwe DAF XG-trekkers in gebruik genomen. De voertuigen zijn geleverd door Truckland Zaandam. Met de investering, inclusief onderhoudscontracten, verstevigt het familiebedrijf de jarenlange samenwerking met zowel Truckland als DAF.

Beets B.V. is gespecialiseerd in silotransport in Nederland, België en Duitsland en kiest al decennialang voor DAF-trucks.

Samenwerking gaat terug tot de jaren zeventig

De relatie tussen Beets en DAF gaat volgens mede-directeur Aldo Beets terug tot de jaren zeventig.

“De samenwerking begon al toen mijn vader nog de leiding had. Dat begon bij DAF Amsterdam, later kwam daar DAF Zaandam bij. Die vestiging is uiteindelijk overgegaan in Truckland. In al die jaren zijn we met elkaar blijven samenwerken”, aldus Beets.

Het wagenpark van de onderneming bestaat momenteel uit 22 trucks, waarvan twintig van het merk DAF. “Iedere chauffeur wil ermee rijden”, zegt Beets.

Beets DAF

Investering na intensief overleg

De aanschaf van de tien nieuwe trekkers volgde na een periode waarin een deel van de bestaande DAF-vloot te maken kreeg met extra onderhoud.

“Dat bracht aanvullende aandacht en kosten met zich mee. Samen met Truckland hebben we hiervoor echter een passende oplossing gevonden. Dankzij hun goede ondersteuning en een aantrekkelijke inruilregeling konden we de trucks onder gunstige voorwaarden vervangen”, vertelt Beets.

Volgens hem voldoen de nieuwe voertuigen volledig aan de verwachtingen.

Onderhoudscontracten bieden zekerheid

Met de nieuwe investering kiest Beets B.V. voortaan ook voor onderhoudscontracten. Truckland zal het grote onderhoud aan de trekkers verzorgen.

“Dat scheelt ons niet alleen tijd, maar geeft ook meer zekerheid over onderhoudskosten en de continuïteit van onze werkzaamheden. Zo zijn we klaar voor de toekomst met een betrouwbare vloot en een sterke servicepartner aan onze zijde”, aldus Beets.

Comfort en lagere kosten

De keuze voor de DAF XG-uitvoering werd bewust gemaakt. Volgens Beets biedt de ruime cabine meer comfort voor chauffeurs die regelmatig meerdere dagen onderweg zijn.

De trekkers beschikken onder meer over een comfortabele stoel, een magnetron en een volwaardig bed. Dankzij de grotere wielbasis is bovendien extra ruimte beschikbaar voor werkmaterieel dat nodig is bij silotransport.

Beets BV

Daarnaast speelde ook de kostenefficiëntie een belangrijke rol. De DAF XG is volgens Beets zuiniger in verbruik en pakt gunstig uit binnen de Duitse Maut en de Nederlandse vrachtwagenheffing die op 1 juli wordt ingevoerd.

Familiebedrijf kijkt vooruit

Beets B.V. wordt momenteel geleid door de derde generatie van de familie. Volgens Aldo Beets zet inmiddels ook de vierde generatie de eerste stappen binnen het bedrijf.

“Mijn zoon wordt langzaam klaargestoomd om het bedrijf later over te nemen. De band met Truckland geef ik dan graag aan hem door”, zegt Beets.

Over de toekomst van de samenwerking met Truckland is hij duidelijk: “Als familiebedrijf zijn we behoorlijk honkvast. Als het goed zit, zetten we dat graag voort. Truckland levert kwaliteit en onze chauffeurs zijn tevreden, dan ben ik dat ook.”

FNV: Schipholbeveiligers hebben te weinig tijd voor controles

SCHIPHOL – Meer dan de helft van de Schipholbeveiligers heeft te weinig tijd om veiligheidsprocedures goed uit te voeren. Dat concludeert FNV op basis van een analyse van bijna tweehonderd klachten die de vakbond ontving. FNV opende vorige maand een meldpunt voor de duizenden beveiligers op de luchthaven die zijn overgegaan naar een andere werkgever door de nieuwe aanbesteding van de beveiliging.

Volgens de bond ervaart 44 procent problemen met agressieve passagiers. “Ook melden beveiligers dat nieuwe medewerkers onvoldoende zijn opgeleid, dat er te weinig begeleiding is op de werkvloer en dat de werkdruk hoog is”, aldus FNV. De vakorganisatie noemt deze signalen “zeer zorgwekkend.”

“Luchtvaartbeveiliging draait om veiligheid. Als beveiligers aangeven dat zij onvoldoende tijd hebben om procedures zorgvuldig uit te voeren, dan mag niemand dat negeren. Veiligheid mag nooit ondergeschikt worden gemaakt aan kostenbesparing”, stelt de bond.

FNV roept Schiphol en de beveiligingsbedrijven op om de problemen rond werkdruk, roosters en veiligheid “direct aan te pakken en werknemers structureel te betrekken bij besluiten die hun werk raken.” Schiphol werkt sinds vorige maand niet meer met vijf maar met drie beveiligingsbedrijven, waarbij nieuwe bedrijven zijn opgericht waar de luchthaven ook een belang in heeft. FNV sprak vorige maand van “chaos” op de werkvloer, waarbij veel onduidelijk was voor beveiligers.

Schiphol zegt de signalen “erg serieus” te nemen. “De veiligheid van passagiers en medewerkers staat op Schiphol altijd voorop”, zegt een woordvoerder. “We hebben de FNV-rapportage in ontvangst genomen, nemen die zorgvuldig door en adresseren dit in onze gesprekken met de beveiligingsbedrijven”, vervolgt hij.

De nieuwe beveiligingsorganisatie is volgens Schiphol juist gekozen om “meer grip te hebben op de uitvoering, kwaliteit van werk, begeleiding en een stabiele uitvoering van de beveiliging.” Maar volgens FNV gaat de kwaliteit van de beveiliging op de luchthaven juist achteruit.

Minderjarige fietser overleden na aanrijding met vrachtwagen op N839 bij Haalderen

HAALDEREN – Op de N839 (Van der Mondeweg) in Haalderen heeft maandagmiddag een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden tussen een fietser en een vrachtwagen.

Het ongeval gebeurde kort voor 15.00 uur. Meerdere hulpdiensten, waaronder ambulances, de brandweer en een traumahelikopter, werden met spoed opgeroepen om medische hulp te verlenen.

Slachtoffer in kritieke toestand naar ziekenhuis

Hulpverleners hebben het slachtoffer ter plaatse behandeld. Vervolgens is de fietser in kritieke toestand per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis waar hij later is overleden.

Het betreft volgens de politie een minderjarige fietser.

Vrachtwagenchauffeur aangehouden

De bestuurder van de vrachtwagen is door de politie aangehouden en overgebracht voor verhoor. Dat is een gebruikelijke procedure bij ernstige verkeersongevallen waarbij sprake is van zwaar letsel.

Onderzoek naar toedracht

De Forensische Opsporing Verkeer doet uitgebreid onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Om het onderzoek mogelijk te maken, is de N839 (Van der Mondeweg) voorlopig afgesloten voor het verkeer.

Weggebruikers moeten rekening houden met omleidingen en vertraging.

Oprit A50 bij Epe afgesloten nadat vrachtwagen vast komt te zitten in middenberm

EPE – De oprit naar de A50 bij Epe in de richting van Zwolle is maandagmiddag volledig afgesloten nadat een Roemeense vrachtwagenchauffeur met zijn combinatie vast kwam te zitten in de middenberm.

De chauffeur was vanuit Epe onderweg naar de oprit van de A50 richting Zwolle. Door nog onbekende oorzaak probeerde hij met de vrachtwagen te draaien via de middenberm. Door de drassige ondergrond zakte de combinatie echter vrijwel direct weg en kwam vast te zitten.

Verkeershinder

Als gevolg van het incident ondervindt het verkeer in de omgeving aanzienlijke hinder. De oprit naar de A50 richting Zwolle is volledig afgesloten voor het verkeer.

Een bergingsbedrijf is onderweg om de vrachtwagen uit de berm te trekken. Hoe lang de bergingswerkzaamheden gaan duren, is nog niet bekend.

Er zijn geen meldingen van gewonden.

HANOS wil horecagroothandel Dasselaar overnemen

APELDOORN/NIJKERK – Horecagroothandel HANOS wil branchegenoot Dasselaar overnemen. De voorgenomen overname is inmiddels gemeld bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Volgens de concentratiemelding wil Admidex B.V., de onderneming achter HANOS, de uitsluitende zeggenschap verkrijgen over Dasselaar B.V. Beide bedrijven hebben op 16 juni 2026 toestemming gevraagd aan de ACM voor de overname.

Grote speler in horecagroothandel

HANOS is een horecagroothandel die food- en aan food gerelateerde non-foodproducten levert aan horecaprofessionals. Het bedrijf beschikt over twintig vestigingen in Nederland en drie in België. Deze locaties fungeren zowel als zelfbedieningsgroothandel als distributiecentrum.

Hanos
Foto: Transport Online | F. van der Wal

Dasselaar is eveneens actief als horecagroothandel en levert een breed assortiment food- en non-foodproducten aan de horecasector. Het bedrijf is voornamelijk actief in Nederland, Duitsland en Curaçao.

Focus op Oriëntaalse keuken

Naast het reguliere Nederlandse assortiment heeft Dasselaar zich gespecialiseerd in producten voor klanten met een Oriëntaalse keuken. Daarmee bedient het bedrijf een specifieke niche binnen de horecamarkt.

Transport volledig in eigen beheer

Dasselaar verzorgt de logistieke activiteiten volledig in eigen beheer. Het bedrijf maakt gebruik van een eigen wagenpark en moderne transportmiddelen, waarbij voedselveiligheid een belangrijke rol speelt.

Volgens Dasselaar biedt het eigen transportbedrijf maximale controle over kwaliteit, service en betrouwbaarheid. Door de logistiek volledig binnen de eigen organisatie te houden, kunnen processen optimaal worden afgestemd op de wensen van klanten en wordt een hoge servicegraad nagestreefd.

ACM beoordeelt overname

De overname kan pas worden afgerond nadat de ACM toestemming heeft verleend. De toezichthouder zal beoordelen of de transactie gevolgen heeft voor de concurrentieverhoudingen op de markt voor horecagroothandels.

IRU-topman blikt terug op dertig jaar wegtransport: “De sector levert nog altijd – en zal dat altijd blijven doen”

GENÈVE – Na meer dan dertig jaar in de wegtransportsector bereidt IRU-secretaris-generaal Umberto de Pretto zich voor op zijn vertrek. In een terugblik op drie decennia schetst hij hoe de sector ingrijpend is veranderd, maar tegelijkertijd met veel van dezelfde uitdagingen blijft worstelen.

De Pretto trad in 1995 in dienst bij de International Road Transport Union (IRU), zonder uitgebreide ervaring in het wegtransport. Eerder werkte hij onder meer als wetgevingsassistent in het Canadese parlement en bij de Internationale Kamer van Koophandel in Parijs.

“Ik begon met een naïeve kijk op de sector. Waarom zou je goederen over lange afstanden per vrachtwagen vervoeren? Zet ze op iets anders”, aldus De Pretto. Die visie veranderde echter snel toen hij de flexibiliteit en deur-tot-deurcapaciteit van wegtransport leerde kennen.

Digitalisering veranderde de sector

Een van de grootste veranderingen van de afgelopen dertig jaar is volgens De Pretto de digitalisering van de sector. Midden jaren negentig was het wegtransport nog grotendeels papiergestuurd.

“Minder dan twintig procent van de bedrijven had destijds een e-mailadres. Zelfs IRU had in 1995 nog geen e-mail”, zegt hij.

Tegenwoordig maken vervoerders gebruik van technologie voor wagenparkbeheer, voertuigtracking, monitoring van chauffeurs en optimalisering van bedrijfsprocessen. Toch verloopt de digitalisering niet overal even snel.

Volgens De Pretto komt dat onder meer doordat de sector grotendeels bestaat uit kleine en middelgrote ondernemingen. Die versnippering biedt flexibiliteit, maar maakt grootschalige veranderingen soms moeilijker.

Digitalisering verloopt trager dan verwacht

Innovaties zoals de elektronische vrachtbrief (eCMR), digitale handtekeningen en autonome voertuigen hebben zich volgens De Pretto minder snel ontwikkeld dan aanvankelijk werd verwacht.

Hoewel de technologie beschikbaar is, blijkt de adoptie in de praktijk ingewikkeld. Voor veel kleine vervoerders zijn de voordelen niet altijd direct zichtbaar, terwijl de winstmarges in de sector vaak beperkt zijn tot slechts één tot drie procent.

De Pretto noemt eCMR als voorbeeld. Hoewel elektronische handtekeningen in de luchtvaart al begin jaren negentig werden toegepast, werkt de wegtransportsector nog altijd aan de brede invoering van digitale vrachtdocumenten.

Versnipperde markt in Europa

Ook de deregulering van de markt heeft de sector veranderd. Waar in Noord-Amerika grote transportbedrijven ontstonden, bleef de Europese markt sterk versnipperd.

“In de Europese Unie is het relatief eenvoudig om als kleine vervoerder te starten, zonder de noodzakelijke bedrijfskennis of ervaring”, aldus De Pretto.

Volgens hem kan een gebrek aan ondernemersvaardigheden leiden tot onhoudbare prijsdruk, hogere risico’s en een afnemende aantrekkelijkheid van het beroep.

Chauffeurstekort en veilige parkeerplaatsen blijven uitdaging

Hoewel de sector de afgelopen dertig jaar sterk veranderde, blijven sommige uitdagingen onverminderd actueel. Zo noemt De Pretto het tekort aan chauffeurs en het gebrek aan veilige parkeerplaatsen.

Wel ziet hij dat er inmiddels meer politieke aandacht is voor deze problemen. Overheden erkennen volgens hem steeds vaker dat chauffeurs veilige rustplaatsen nodig hebben om aan sociale regelgeving te kunnen voldoen en veilig te kunnen werken.

Verhouding tussen weg en spoor verbeterd

De relatie tussen weg- en spoorvervoer is volgens De Pretto eveneens veranderd. Waar dertig jaar geleden nog vaak sprake was van een tegenstelling tussen beide modaliteiten, worden ze tegenwoordig steeds meer als aanvullend op elkaar gezien.

De uitdaging ligt volgens hem vooral in betere infrastructuur, efficiëntere overslagfaciliteiten en verdere digitalisering om intermodaal vervoer te stimuleren.

Grotere waardering voor sector

Ook het imago van de sector is verbeterd, stelt De Pretto. Vooral tijdens de coronapandemie werd duidelijk hoe essentieel wegtransport is voor de samenleving.

“Tijdens de pandemie, natuurrampen en oorlogen zorgen wij ervoor dat mensen worden geëvacueerd en essentiële goederen op hun bestemming komen. Veel vervoerders doen dat vrijwillig. Dat is het meest indrukwekkende aan deze sector”, zegt hij.

Ondanks alle veranderingen blijft de kern van de sector volgens De Pretto onveranderd.

“De sector is op veel manieren veranderd, maar zijn basisrol niet: hij levert – en zal dat altijd blijven doen.”

Orgel Joke klaar voor haar WK-avontuur

Orgel Joke is klaar om naar het WK voetbal af te reizen voor een optreden rond een wedstrijd van het Nederlands elftal. Of de reis daadwerkelijk doorgaat, hoort de 77-jarige muzikante, die eigenlijk Joke Meijer heet, naar verwachting woensdag, vertelt haar zoon Jeffrey Meijer aan het ANP.

Meijer zegt dat zijn moeder inmiddels een setlist heeft samengesteld voor het mogelijke optreden. Daarop staan onder meer Sweet Caroline, Take Me Home Country Roads, Viva Hollandia, Oranjejump en Narcotic, het nummer waarmee Orgel Joke enkele jaren geleden viral ging op sociale media.

Ook het keyboard van de Vlaardingse artiest is volgens haar zoon al opgehaald om speciaal voor de gelegenheid in feloranje kleuren te worden gewrapt.

Hoewel Meijer het optreden zelf ziet zitten, kijkt ze nog wel op tegen de reis. “Ze vindt het heel spannend, maar eerder de vlucht dan het optreden zelf”, zegt haar zoon. “KLM heeft al aangeboden haar helemaal in de watten te leggen.”

Outfitstress

Ook over haar outfit wordt al nagedacht. Als het optreden in Mexico plaatsvindt, kan de temperatuur oplopen tot ruim 40 graden. “Ze is al druk bezig met wat ze aan moet trekken”, aldus Jeffrey. “Ze zegt dat ze het liefst iets draagt dat haar armen een beetje bedekt. Ik zei: mam, het is daar 41 graden, je kunt net zo goed in je bh gaan zitten. Daar moest ze wel om lachen, maar we gaan toch een stylist om hulp vragen.”

Waar Orgel Joke uiteindelijk gaat optreden, is nog niet bekend. “Deze week wordt duidelijk of Mexico haalbaar is”, zegt haar zoon. Mocht dat niet lukken, dan wordt volgens hem gekeken naar een eventuele wedstrijd van Oranje later in het toernooi in New York.

Eerder deze maand maakte Orgel Joke bekend dat ze door de FIFA is uitgenodigd om voorafgaand aan een wedstrijd van het Nederlands elftal en in de rust op te treden. Vorige week kreeg ze na een eerdere val en een breukje in haar elleboog toestemming van haar fysiotherapeut om de reis te maken.

Agent zwaargewond bij controle van scooterrijder in Delft

DELFT – De agent die zondagmiddag aangereden werd door een scooterbestuurder tijdens een controle in Delft, is zwaargewond geraakt. Dat meldt de politie maandag. De scooterbestuurder ging er na het incident vandoor. De politie zoekt getuigen.

De agent fietste rond 16.30 uur op de kruising van de Papsouwselaan met de Troelstralaan toen hij een scooterbestuurder zag. De agent ging naast hem rijden en wilde de bestuurder staande houden.

Volgens de politie weigerde de man dit en vluchtte. “Bij deze actie sneed de verdachte de agent af, waardoor de agent van zijn fiets viel en door de scooter werd meegesleurd. De agent liep hierbij ernstig letsel op en moest naar het ziekenhuis worden vervoerd.”

De verdachte is gevlucht in de richting van het Delflandplein.

Vance: zeestraat wordt geopend en IAEA gaat weer naar Iran

BÜRGENSTOCK – De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft gezegd dat de Straat van Hormuz geopend wordt en dat Iran inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) uitnodigt voor nieuwe inspecties, mogelijk deze week al.

Vance zei in het Zwitserse luxeoord Bürgenstock aan het Vierwoudstedenmeer dat er veel is bereikt om een succesvolle deal te bereiken. De onderhandelingen gaan door omdat er nog veel te bespreken is. Dat geldt onder meer voor de strijd in Libanon.

Volgens Vance wordt er gepraat over het instellen van “een mechanisme” voor de opening van de Straat van Hormuz en “een mechanisme voor het coördineren van de wapenstilstand in Libanon”. Vance zei in heel de regio een wapenstilstand te willen. Verder wordt er gewerkt aan “een intensivering” van de onderhandelingen die moeten leiden tot een definitieve vredesregeling.

Iran kondigde zaterdag aan de Straat van Hormuz weer te blokkeren, omdat Israël het bestand in Libanon had geschonden.

Voormalig Fed-voorzitter Alan Greenspan op 100-jarige leeftijd overleden

WASHINGTON – Voormalig voorzitter Alan Greenspan van de Amerikaanse centrale bank is maandag op 100-jarige leeftijd overleden. Hij was tussen 1987 en 2006 voorzitter van de Federal Reserve. Greenspan overleed aan de gevolgen van de ziekte van Parkinson.

Greenspan overleed in zijn huis, aldus NBC News. Hij diende als Fed-voorzitter onder vier verschillende Amerikaanse presidenten.

Greenspan werd in 1987 benoemd tot voorzitter van de Fed door toenmalig president Ronald Reagan en was destijds de opvolger van Paul Volcker bij de centralebankenkoepel in de Verenigde Staten. Greenspan werd in 2006 bij de Fed opgevolgd door Ben Bernanke.

Liefhebber jazzmuziek

De in 1926 in New York geboren Greenspan was eerder ook economisch adviseur van presidenten Richard Nixon en Gerald Ford. Na zijn tijd bij de Fed was Greenspan actief met onder meer economische speeches. Verder was hij ook groot liefhebber van jazzmuziek en speelde hij saxofoon en klarinet.

Zijn vrouw Andrea Mitchell zegt dat Greenspan een groot mens was die de Amerikaanse economie decennia heeft bepaald onder presidenten van beide partijen, maar dat hij ook altijd eerlijk was in het erkennen van zijn fouten. De Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent biedt zijn condoleances aan de familie van Greenspan en noemt hem een “briljante geest”.

Farizon breidt Nederlands dealernetwerk uit met LEEUWEN TRUCKS & VANS

HALSTEREN/MAASDIJK – Farizon Benelux heeft LEEUWEN TRUCKS & VANS aangesteld als officiële dealer voor de regio Den Haag, Haaglanden en Westland. Vanuit de vestiging in Maasdijk zal het bedrijf verantwoordelijk zijn voor zowel de verkoop als de aftersales van het volledige Farizon-gamma.

Met de aanstelling zet Farizon Benelux een volgende stap in de verdere uitbreiding van zijn Nederlandse dealernetwerk.

Ervaren partner in bedrijfswagens

LEEUWEN TRUCKS & VANS is al ruim vijftig jaar actief in de bedrijfswagen- en transportsector. Het familiebedrijf, opgericht in 1972, heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke speler op het gebied van verkoop, onderhoud, verhuur en mobiliteitsoplossingen voor bedrijfswagens.

Klanten kunnen voortaan in Maasdijk terecht voor advies, voertuigverkoop, onderhoud en reparaties van het volledige Farizon-aanbod. Volgens Farizon sluit de ervaring en technische expertise van LEEUWEN TRUCKS & VANS goed aan bij de ambities van het merk in Nederland.

“Met LEEUWEN TRUCKS & VANS verwelkomen we een sterke partner die perfect aansluit bij de ambities van Farizon in Nederland”, zegt Bob van der Laan, Network Development Manager bij Beherman Motors. “Hun ervaring, professionele aanpak en sterke reputatie binnen de bedrijfswagensector maken hen tot een ideale vertegenwoordiger van ons merk.”

Focus op emissievrije mobiliteit

Ook LEEUWEN TRUCKS & VANS ziet kansen in de samenwerking. Volgens algemeen directeur Pieter van Leeuwen groeit de vraag naar elektrische bedrijfswagens nog altijd.

Farizon Bedrijfswagens

“Farizon biedt een innovatief productgamma dat perfect aansluit bij de behoeften van moderne ondernemers. Wij kijken ernaar uit om onze klanten kennis te laten maken met het merk en hen te begeleiden in hun overstap naar emissievrije mobiliteit”, aldus Van Leeuwen.

Verdere groei in Nederland

Met de uitbreiding van het dealernetwerk wil Farizon ondernemers in heel Nederland toegang bieden tot elektrische bedrijfswagens en lokale ondersteuning. Volgens het merk past de samenwerking met LEEUWEN TRUCKS & VANS binnen de bredere groeistrategie om de aanwezigheid in Nederland verder te versterken.

WFS sleept vijfjarig contract met GEODIS binnen op Brussels Airport

BRUSSEL – Worldwide Flight Services (WFS), onderdeel van SATS, heeft een vijfjarig contract gekregen van logistiek dienstverlener GEODIS op Brussels Airport. Met de overeenkomst breidt WFS zijn activiteiten op het gebied van E-commerce & Freight Forwarder Handling (EFFH) verder uit.

De nieuwe overeenkomst versterkt de bestaande samenwerking tussen beide bedrijven. GEODIS maakt sinds 2021 al gebruik van de import- en exportafhandelingsdiensten van WFS op luchthaven Paris Charles de Gaulle.

Alle consolidatieactiviteiten naar WFS

In Brussel heeft GEODIS besloten alle activiteiten op het gebied van vrachtconsolidatie en deconsolidatie over te dragen aan WFS. Volgens beide bedrijven profiteren klanten hierdoor van een 24-uursoperatie en meer flexibiliteit op het gebied van kosten en personeelsinzet.

WFS biedt EFFH-diensten aan op luchthavens in onder meer Amsterdam, Brussel, Dublin, Frankfurt, Luik, Madrid en Stockholm, evenals op twaalf luchthavens in Frankrijk, waaronder Paris Charles de Gaulle.

De dienstverlening omvat onder meer het gereedmaken van vracht voor vervoer, het wegen en meten van zendingen, verpakken en herverpakken, veiligheidscontroles, consolidatie, etikettering en transport tussen expediteurs en afhandelaren. Ook deconsolidatie van importzendingen, sortering, voorbereiding voor douaneafhandeling en wegtransport maken deel uit van de dienstverlening.

Belangrijke rol voor farmalogistiek

Een belangrijke reden voor GEODIS om voor WFS in Brussel te kiezen is de GDP-gecertificeerde faciliteit voor farmaceutische zendingen. De vestiging beschikt over twee koelruimtes met in totaal 300 vierkante meter aan temperatuurgecontroleerde opslag- en afhandelingscapaciteit.

Daarmee sluit de dienstverlening van WFS goed aan bij de sterke positie die GEODIS inneemt op de Belgische markt voor farmalogistiek.

Focus op kwaliteit en realtime informatie

Volgens Philippe Torry, Managing Director België bij WFS, biedt de samenwerking nieuwe groeimogelijkheden voor beide partijen.

“Naast onze afhandelingsexpertise, moderne faciliteiten en ondersteuning voor gespecialiseerde producten, bieden wij GEODIS realtime inzicht in operationele gegevens, documentatie en prestatie-informatie. Daarmee kunnen we onze hoge serviceniveaus aantonen en verdere groei ondersteunen”, aldus Torry.

Jean-Baptiste Elslander, Deputy Managing Director van GEODIS België, spreekt van een soepele implementatie dankzij de nauwe samenwerking tussen beide teams.

“WFS biedt flexibele oplossingen en een uitstekende kwaliteit die aansluiten bij de eisen van een zeer dynamische en concurrerende markt. We kijken ernaar uit om deze samenwerking verder uit te bouwen”, aldus Elslander.

Storing Eindhoven Airport verholpen, vliegverkeer weer opgestart

EINDHOVEN – De netwerkstoring op Eindhoven Airport is verholpen. Daardoor kan het vliegverkeer weer doorgang vinden op de luchthaven. Dat meldt een woordvoerder van de luchtmacht.

Voor enkele uren konden er geen vliegtuigen opstijgen en landen. Dit leidde tot vertragingen en annuleringen bij zowel inkomende als vertrekkende vluchten. Vliegtuigen weken uit naar Rotterdam, Maastricht, Brussel en het Duitse Weeze.

Een woordvoerder van de luchtmacht liet verder weten dat de oorzaak van de storing nog onduidelijk is. Eerder werd desgevraagd wel gemeld dat “er geen aanleiding is om te denken dat de storing van buitenaf is veroorzaakt.”