Home Blog Pagina 2

Vrachtwagen verliest festivaltent op viaduct boven N279 bij Beek en Donk [+foto’s]

BEEK EN DONK – Op de Lekerstraat in Beek en Donk heeft woensdagmiddag 24 juni rond 12.30 uur een ongeval plaatsgevonden waarbij een vrachtwagen een grote festivaltent verloor op een viaduct boven de N279.

De tent, die afkomstig was van Pinkpop in Landgraaf, was onderweg naar het festivalterrein van Wish Outdoor in Lieshout toen deze op het viaduct van de vrachtwagen raakte.

Viaduct volledig afgesloten

Door het incident werden delen van de tent tegen een lantaarnpaal geslingerd, waardoor deze beschadigd raakte. Ook de vangrail en de festivaltent zelf liepen forse schade op.

Festivaltent verloren
Foto: ASMedia

Wonder boven wonder raakte niemand gewond bij het ongeval.

Vanwege de bergings- en opruimwerkzaamheden is het viaduct boven de N279 volledig afgesloten voor doorgaand verkeer.

Grote schade

Naast de beschadigde lantaarnpaal liep ook de infrastructuur op het viaduct schade op. Hoe lang de afsluiting zal duren, is nog niet bekend.

Festivaltent verloren vrachtwagen
Foto: ASMedia

De oorzaak waardoor de festivaltent van de vrachtwagen kon raken, is niet bekend.

Weeronline: officieel warmste 24 juni ooit gemeten

HOUTEN – Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline.

De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.

Het landelijke record van 36,5 graden werd gemeten in IJmuiden in 1976. Dat record is woensdag niet verbroken. Wel komt het woensdag in de buurt daarvan met een landelijk record van 35,4 graden.

Weeronline zegt dat er mogelijk meer hitterecords volgen de komende dagen. Ook in andere Europese landen, zoals Frankrijk en Engeland, is het deze week “uitzonderlijk heet”.

Werkzaamheden aan A27 uitgesteld vanwege de hitte

UTRECHT – De werkzaamheden op de A27 tussen knooppunt Sint-Annabosch en knooppunt Hooipolder van aankomend weekend gaan niet door, meldt Rijkswaterstaat. Dat betekent dat de snelweg gewoon open is dit weekend.

Volgens Rijkswaterstaat kan het asfalt deze dagen tot 60 graden warm worden. Dat maakt niet alleen het werken “ongewenst”, maar kan ook gevolgen hebben voor de kwaliteit van het nieuwe asfalt.

Eerder werd al bekend dat de wegwerkzaamheden aan de A12 ten oosten van Utrecht komend weekeinde niet doorgaan. Tussen knooppunt Lunetten en de afrit Veenendaal-West zou daar van vrijdag tot maandag aan de weg worden gewerkt. Ook de geplande wegwerkzaamheden aan de A2 tussen Vught en Best vinden niet komend weekeinde plaats.

De werkzaamheden op de wegen rond Amsterdam gaan wel door, laat een woordvoerder van het infrastructurele project Zuidasdok weten. Vanaf komende vrijdag 22.00 uur tot maandag 29 juni 05.00 uur zijn de A4 vanaf Schiphol en Amstelveen en de A10 Zuid tot afrit S108 afgesloten. Ook zijn overdag bij station Zuid twee rijstroken richting Utrecht dicht.

Man krijgt 21 jaar cel voor moord op ex-partner met hondenriem

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een 39-jarige man veroordeeld tot een gevangenisstraf van 21 jaar voor de moord op zijn ex-partner in Leiden. De rechtbank oordeelt dat de man op 29 januari 2024 met voorbedachten rade zijn voormalige partner om het leven bracht en de dood vervolgens als zelfmoord probeerde te laten lijken.

De vrouw overleed een dag nadat zij in kritieke toestand was aangetroffen in de woning van de verdachte, tevens zijn ouderlijk huis.

Turbulente relatie

Het slachtoffer en de verdachte leerden elkaar in 2010 kennen via een internetsite en kregen samen twee kinderen. Volgens de rechtbank kende de relatie de laatste jaren een turbulent verloop. In 2023 maakte het slachtoffer abrupt een einde aan de relatie, nadat zich in de jaren daarvoor meerdere incidenten hadden voorgedaan.

Hoewel beide partijen probeerden de relatiebreuk, mede in het belang van de kinderen, in goede banen te leiden, ontstonden regelmatig conflicten.

Uit onderzoek bleek dat de verdachte zijn ex-partner zeer frequent berichten stuurde wanneer zij aan het werk was, soms tot wel 600 berichten per dag. In die berichten uitte hij jaloezie richting bepaalde collega’s van het slachtoffer. Ook bleek uit het berichtenverkeer dat de man sterk afhankelijk was van zijn ex-partner en moeite had met de relatiebreuk. Hij gaf onder meer aan zich sinds het einde van de relatie “dood van binnen” te voelen en dat zijn leven stilstond.

De verdachte had kort voor het fatale incident de sleutels ontvangen van een nieuwe huurwoning, waar hij eind januari 2024 zou intrekken.

In scène gezette zelfmoord

Op 29 januari 2024 belde de verdachte de alarmcentrale met de mededeling dat hij zijn partner beneden had aangetroffen na een zelfmoordpoging.

Ter plaatse troffen agenten de vrouw aan met een metalen ketting om haar nek, waaraan een deel van een hondenriem was bevestigd. Het andere deel van de hondenriem, ongeveer een meter lang, was vastgeknoopt aan een verwarmingsbuis die van de vloer naar het plafond liep.

Het slachtoffer werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht, waar zij een dag later overleed.

De verdachte hield vol dat sprake was van zelfmoord. De rechtbank verwerpt die lezing.

Forensisch onderzoek

In een interdisciplinair forensisch onderzoek werden twee scenario’s onderzocht: zelfdoding door verhanging en wurging waarbij de zelfmoord in scène was gezet.

Volgens de onderzoekers was het tussen de zeven en zevenhonderd keer waarschijnlijker dat de vrouw met de slipketting was gewurgd dan dat zij zichzelf ermee had opgehangen.

Daarnaast werd de telefoon van de verdachte onderzocht. Daaruit bleek dat hij had gezocht naar rechterlijke uitspraken over zelfmoord en naar informatie over het knopen van een strop. Ook had hij via de website van een winkel een type hondenriem bekeken en aangeschaft dat overeenkwam met de riem die op de plaats delict werd aangetroffen.

Vooropgezet plan

Het Openbaar Ministerie had vervolgd voor doodslag, maar de rechtbank acht moord bewezen.

Volgens de rechtbank wijzen de internetzoekopdrachten en de aanschaf van de hondenriem en slipketting, in samenhang met de problematische relatiebreuk, op een vooropgezet plan om het slachtoffer van het leven te beroven.

De rechtbank stelt vast dat de voorbereiding over een langere periode plaatsvond, waardoor de verdachte voldoende tijd had om na te denken over zijn voornemen en de gevolgen daarvan.

Voor de man was het volgens de rechtbank onverteerbaar dat niet alleen de relatie was beëindigd, maar ook dat het gezin uiteen zou vallen en hij de woning moest verlaten waarin hij was opgegroeid.

Geen tbs

De rechtbank rekent het de verdachte zwaar aan dat hij de moord probeerde te verhullen als zelfmoord en daarbij verklaringen aflegde over zijn ex-partner die volgens de rechtbank grotendeels onjuist waren. Die uitlatingen zijn volgens de rechtbank grievend en beschadigend voor de kinderen en andere nabestaanden.

De rechtbank ziet de zaak bovendien als een vorm van ex-partnerdoding, ook wel femicide genoemd, wat volgens de rechters gevoelens van afschuw, angst en onveiligheid in de samenleving veroorzaakt.

Hoewel het Openbaar Ministerie tbs met dwangverpleging had geëist, legt de rechtbank die maatregel niet op. Volgens de rechters wordt niet voldaan aan het zogenoemde gevaarcriterium, omdat de man geen strafblad heeft en deskundigen de kans op herhaling relatief laag inschatten.

Naast de gevangenisstraf van 21 jaar krijgt de verdachte een maatregel tot gedragsbeïnvloeding of vrijheidsbeperking opgelegd, zodat ook na zijn detentie langdurig toezicht mogelijk blijft. Verder moet hij schadevergoedingen betalen aan zijn twee kinderen en andere nabestaanden van het slachtoffer.

Zero-emissiezones én een vol stroomnet: hoe de logistiek blijft rijden met peak shaving

De transport- en logistieksector krijgt op dit moment met twee ontwikkelingen tegelijk te maken die elkaar flink in de weg kunnen zitten. Aan de ene kant rollen de zero-emissiezones door: tussen 2025 en 2030 voeren 29 gemeenten zo’n zone in, en sinds halverwege 2025 worden de eerste boetes uitgedeeld. Aan de andere kant loopt het elektriciteitsnet vol. Juist op het moment dat bedrijven hun wagenpark willen elektrificeren om die binnensteden nog in te mogen, blijkt een zwaardere netaansluiting lang niet altijd snel te regelen. Wie beide puzzels los van elkaar benadert, loopt vast.

De druk van de zero-emissiezones

De regels zijn inmiddels helder. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, moeten uitstootvrij zijn om een zero-emissiezone in te mogen. Voor oudere voertuigen geldt een gefaseerde overgangsregeling op basis van emissieklasse en bouwjaar, maar de richting is duidelijk: richting 2030 moet vrijwel al het bedrijfsverkeer in de zones emissievrij zijn. Voor verhuizers, koeriers, bouwlogistiek en stadsdistributie betekent dit dat elektrificatie van het wagenpark geen vraag van of meer is, maar van wanneer.

De rem: netcongestie

Hier wringt het. Een groeiend elektrisch wagenpark vraagt om laadvermogen, en laadvermogen vraagt om een stevige netaansluiting. Maar in grote delen van Nederland is het net vol. Het aanvragen of verzwaren van een aansluiting kan maanden tot jaren duren, en de spelregels worden strakker: vanaf medio 2026 verandert landelijk de manier waarop aanvragen voor een aansluiting in de wachtrij worden behandeld. Voor een transportbedrijf dat in 2026 of 2027 een paar elektrische bakwagens wil laden, is dat een reëel risico. Je kunt de voertuigen wel bestellen, maar zonder vermogen op het erf staan ze stil.

De uitweg: zelf opwekken, opslaan en pieken afvlakken

Steeds meer logistieke bedrijven lossen dit op door de energiekant net zo serieus aan te pakken als de voertuigkant. De combinatie die opvalt: zonnepanelen op het dak, een accupakket op het terrein en slim laden. Door overdag opgewekte zonnestroom op te slaan in accu’s en die ’s nachts of op piekmomenten in te zetten voor het laden van het wagenpark, hoef je het net niet op het zwaarste moment te belasten. Dat heet peak shaving: je vlakt de pieken in je verbruik af, zodat je met een lichtere aansluiting toekan en niet afhankelijk bent van een verzwaring die er voorlopig niet komt.

Het mooie is dat dit twee problemen tegelijk aanpakt. Je maakt elektrisch rijden mogelijk zonder op de wachtlijst voor het net te belanden, en je verlaagt tegelijk je energiekosten en je uitstoot.

Een voorbeeld uit de praktijk

Dat dit verder gaat dan theorie, laat een regionaal verhuisbedrijf zien. Oomen uit Katwijk wekt met honderden zonnepanelen op het eigen pand stroom op, vangt de pieken in het verbruik op met accu-opslag (peak shaving) en elektrificeert stap voor stap het wagenpark. Opvallend daarbij is dat het bedrijf bewust werkt met een kleinverbruikersaansluiting, juist door die piekbelasting met opgeslagen energie af te vangen. Het bedrijfspand is gasvrij en draait energieneutraal. Voor een sector die worstelt met dezelfde netproblematiek is dat een bruikbaar model: niet wachten op een zwaardere aansluiting, maar de energiehuishouding op het eigen terrein slimmer inrichten.

Wat dit betekent voor de sector

De les voor transport en logistiek is dat de overstap naar emissievrij vervoer niet alleen een voertuigstrategie is, maar ook een energiestrategie. Wie nu al nadenkt over opwekking, opslag en slim laden, voorkomt dat een dichtgeslibd stroomnet straks de planning bepaalt. Begin op tijd met het in kaart brengen van je laadbehoefte, kijk naar de mogelijkheden van zon en opslag op je eigen locatie, en stem de vervanging van je wagenpark daarop af. Zo blijf je rijden, ook als de zones strenger worden en het net krapper.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Duitse regering schrapt bouw fregatten, koopt acht bij concurrent

BERLIJN – De Duitse regering heeft de bouw van zes fregatten helemaal geschrapt. Dat meldt het Duitse ministerie van Defensie, dat nu een plan maakt voor de aanschaf van acht marinevaartuigen van de Duitse scheepsbouwer TKMS.

De zes F126-fregatten zouden oorspronkelijk door het Nederlandse Damen Naval worden gebouwd. Maar vanwege grote vertraging en veel hogere kosten besloot de Duitse regering het hoofdaannemerschap over te dragen aan het Duitse defensiebedrijf Rheinmetall. Dat zou deze zomer gebeuren.

De bouw van de zes fregatten zou 18 miljard euro gaan kosten. De regering heeft nu echter besloten om acht MEKO A-200 DEU-fregatten van TKMS aan te schaffen. Die zouden bij elkaar 11,6 miljard euro gaan kosten. Deze fregatten worden wereldwijd al op meerdere plaatsen gebruikt.

Rheinmetall verloor op de beurs in Frankfurt 17 procent, nadat het bedrijf erop had gerekend dat het de fregatten zou gaan bouwen. Concurrent TKMS steeg ruim 12 procent.

TKMS laat in een verklaring aan persbureau Reuters weten verheugd te zijn bij te dragen aan de versterking van de Duitse marine. Het bedrijf voegde eraan toe dat de voorbereidende werkzaamheden al in februari waren begonnen en dat het eerste MEKO A-200-fregat in 2029 moet worden opgeleverd.

Wat dit voor Damen betekent is vooralsnog onduidelijk. Het bedrijf laat via een woordvoerder weten niet in te gaan op mogelijke consequenties.

Damen heeft ook fikse problemen bij andere projecten. Zo worden vier in onderzeebootbestrijding gespecialiseerde fregatten voor de Nederlandse en Belgische marine jaren later opgeleverd. Ook verdubbelen de kosten minimaal. Staatssecretaris Derk Boswijk (Defensie, CDA) sprak in een recent debat van een “grote zorg”.

Het ministerie van Defensie laat weten kennis te hebben genomen van het Duitse besluit. “We gaan nu onderzoeken wat de mogelijke consequenties zijn voor Nederland.” ⁠Damen blijft voor het ministerie een belangrijke leverancier, aldus een woordvoerder. De scheepsbouwer speelt een centrale rol bij de vervanging van de Nederlandse vloot.

Ben Crabbé vertrekt bij Belgische televisiequiz Blokken

De Belgische presentator Ben Crabbé vertrekt bij de dagelijkse televisiequiz Blokken van de Vlaamse omroep VRT. Het aankomende 33e seizoen van het programma is tevens het laatste seizoen voor Crabbé, meldt de omroep woensdag. Volgend jaar neemt Sven de Leijer de presentatie van Blokken over.

“We zijn ontzettend dankbaar dat Ben zich al die jaren zo gesmeten heeft voor VRT, ‘den BRT’, zoals hij dat zelf graag zegt”, aldus VRT-baas Olivier Goris. “Blokken is uitgegroeid tot een iconisch televisieprogramma dat elke avond een trouw publiek aan zich weet te binden.”

De 63-jarige Crabbé presenteerde het programma sinds september 1994 en miste geen enkele aflevering. Volgens de VRT is Blokken de langstlopende dagelijkse televisiequiz ter wereld. Wat Crabbé na zijn vertrek zal doen, is niet duidelijk.

In Blokken moeten deelnemers quizvragen beantwoorden. Bij een goed antwoord krijgen ze een Tetrisblok, dat ze, net als bij het spel Tetris, zo efficiënt mogelijk tussen eerdere blokken moeten zetten.

Bijna helft gecontroleerde vrachtwagens en bestelwagens in Normandië in overtreding; 30 keer illegale wekelijkse rust in cabine vastgesteld

ROUEN – Bij grootschalige controles op wegtransport in de Franse regio Normandië is bijna de helft van de gecontroleerde voertuigen in overtreding bevonden. Van de 149 gecontroleerde vrachtwagens en bestelwagens bleken 68 voertuigen niet aan de regels te voldoen. In 30 gevallen ging het specifiek om overtredingen van het verbod op het nemen van de normale wekelijkse rust in de cabine.

De controles werden uitgevoerd door verschillende Franse overheidsdiensten, waaronder de DREAL Normandie, politie, gendarmerie en arbeidsinspectie. De acties vonden plaats tijdens de lange weekenden in mei en waren vooral gericht op de naleving van de Europese Mobiliteitspakket-regels.

Controle op wekelijkse rust in cabine

Volgens de Europese regelgeving mogen chauffeurs hun normale wekelijkse rustperiode van 45 uur niet in de cabine van hun voertuig doorbrengen. Werkgevers zijn verplicht om voor passende accommodatie te zorgen, inclusief slaapgelegenheid en sanitaire voorzieningen. Het doel hiervan is het waarborgen van humane en fatsoenlijke arbeidsomstandigheden voor chauffeurs.

De Franse autoriteiten wijzen erop dat met name in het internationale wegvervoer en bij cabotagevervoer nog regelmatig sprake is van overtredingen. Dit leidt volgens hen niet alleen tot oneerlijke concurrentie tussen transportbedrijven, maar ook tot slechte arbeidsomstandigheden, vooral voor chauffeurs van lichte bedrijfsvoertuigen die vaak minder comfortabel zijn ingericht dan vrachtwagens.

68 voertuigen in overtreding

Tijdens de controleacties werden in totaal 149 voertuigen gecontroleerd, waaronder 90 buitenlandse voertuigen. Het ging om 65 vrachtwagens en 25 lichte bedrijfsvoertuigen van niet-Franse vervoerders.

Van de gecontroleerde voertuigen werden er 68 in overtreding aangetroffen, goed voor 45 procent van het totaal. In totaal stelden de inspectiediensten 21 misdrijven, 34 overtredingen van de vijfde categorie en 50 overtredingen van de vierde categorie vast. Zestien misdrijven en 21 overtredingen van de vijfde categorie hielden rechtstreeks verband met het niet naleven van de regels rond de wekelijkse rust.

Daarnaast constateerden de inspecteurs overtredingen op het gebied van rij- en rusttijden, detacheringsregels, illegale cabotage, verkeersovertredingen en onjuist gebruik of manipulatie van de tachograaf en bestuurderskaart.

Extra aandacht voor bestelwagens

De Franse autoriteiten kondigen aan de controles de komende jaren voort te zetten en verder uit te breiden naar lichte bedrijfsvoertuigen die internationaal goederenvervoer uitvoeren.

Vanaf 1 juli 2026 moeten lichte bedrijfsvoertuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 2,5 ton die internationaal goederen vervoeren namelijk verplicht zijn uitgerust met een slimme tachograaf van de tweede generatie (Gen2V2).

Volgens de Franse controlediensten bestaat het risico dat sommige transportbedrijven voertuigen bewust onder de grens van 2,5 ton proberen te houden door minder voorzieningen voor chauffeurs aan te brengen. Dat zou volgens de autoriteiten kunnen leiden tot verdere verslechtering van de arbeids- en rustomstandigheden van chauffeurs.

De Franse inspectiediensten stellen dat de bescherming van de gezondheid en waardigheid van chauffeurs, evenals het waarborgen van eerlijke concurrentie binnen de transportsector, ook in de toekomst leidend zal blijven bij de controles.

Dit verandert per 1 juli voor de transportsector: hogere lonen, tachograafplicht en invoering vrachtwagenheffing

DEN HAAG – Per 1 juli 2026 treden diverse wetswijzigingen en nieuwe regels in werking die grote gevolgen hebben voor de transportsector. Zo stijgt het wettelijk minimumloon, wordt de slimme tachograaf verplicht voor meer voertuigen en gaat de langverwachte vrachtwagenheffing van start. Transportbedrijven doen er goed aan zich tijdig op de veranderingen voor te bereiden.

Minimumloon stijgt opnieuw

Het wettelijk minimumloon gaat per 1 juli omhoog. Voor werknemers van 21 jaar en ouder stijgt het minimumuurloon van € 14,71 naar € 14,99 bruto per uur. Ook de minimumjeugdlonen en de lonen voor leerlingen in de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) worden verhoogd.

De nieuwe minimumuurlonen per 1 juli 2026 zijn:

Leeftijd Minimumloon per uur
21 jaar en ouder € 14,99
20 jaar € 11,99
19 jaar € 8,99
18 jaar € 7,50
17 jaar € 5,92
16 jaar € 5,17
15 jaar € 4,50

 

Sinds 1 januari 2024 geldt in Nederland uitsluitend nog een wettelijk minimumuurloon. Vaste minimum maand-, week- en daglonen bestaan niet meer. Het uit te betalen loon hangt daardoor rechtstreeks samen met het aantal gewerkte uren.

Slimme tachograaf vanaf 1 juli ook verplicht voor lichtere voertuigen

Een van de belangrijkste wijzigingen voor de transportsector is de uitbreiding van de tachograafplicht.

Vanaf 1 juli 2026 moeten ook lichtere bedrijfsvoertuigen beschikken over een slimme tachograaf van de tweede generatie (G2V2), mits zij internationaal goederenvervoer verrichten.

De verplichting geldt voor bedrijfsvoertuigen:

  • met een toegestane maximummassa van meer dan 2.500 kilogram inclusief aanhanger of oplegger;
  • die internationaal goederen vervoeren;
  • of die worden ingezet voor cabotagevervoer binnen andere EU-lidstaten.

Voor vrachtwagens en bussen boven de 3.500 kilogram gold deze verplichting al.

Automatische registratie van grensovergangen

De slimme tachograaf registreert automatisch rij- en rusttijden, snelheid, afgelegde afstand én grensovergangen. Hierdoor hoeven chauffeurs niet langer bij elke grensovergang te stoppen om handmatig een landcode in te voeren.

Sinds 21 juli 2023 geeft Kiwa Register BV de nieuwe smart tachograafkaarten uit, de Gen2-kaarten. Deze kaarten maken het mogelijk om grensovergangen automatisch op de kaart zelf vast te leggen. Ook beschikken ze over meer opslagruimte voor rij- en rusttijdengegevens.

Wie nu nog een oudere Gen1-kaart gebruikt, kan overstappen naar de Gen2-kaart. Let er wel op dat er tijdens de periode tussen het inleveren van de oude kaart en het ontvangen van de nieuwe kaart geen vervoer mag worden uitgevoerd waarvoor een bestuurderskaart verplicht is.

Daarnaast vergemakkelijkt de technologie de handhaving door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die de gegevens kan gebruiken om naleving van de rij- en rusttijdenwetgeving te controleren.

Transportondernemers die nog niet beschikken over een slimme tachograaf wordt geadviseerd snel een afspraak te maken bij een werkplaats. De verwachting is dat de vraag naar inbouwcapaciteit de komende periode sterk zal toenemen.

Vrijstellingen blijven bestaan

Niet alle voertuigen vallen onder de nieuwe tachograafplicht. Vrijstellingen blijven onder meer gelden voor:

niet-commercieel vervoer tot en met 7.500 kilogram, zoals campers;
voertuigen waarmee professionals gereedschap vervoeren binnen een straal van 100 kilometer;
volledig elektrische voertuigen en waterstofvoertuigen tussen 3.501 en 4.250 kilogram die uitsluitend binnen Nederland en binnen 100 kilometer van de vestigingsplaats rijden;
voertuigen tussen 2.501 en 3.500 kilogram waarbij goederenvervoer niet de hoofdactiviteit van de onderneming vormt.

De ILT waarschuwt dat overtredingen kunnen leiden tot boetes of zelfs intrekking van de vervoersvergunning.

Vrachtwagenheffing van start

Een andere grote verandering is de invoering van de vrachtwagenheffing. Vanaf 1 juli 2026 betalen eigenaren van vrachtwagens per gereden kilometer op Nederlandse snelwegen en op een aantal provinciale en gemeentelijke wegen.

De heffing geldt voor alle Nederlandse en buitenlandse voertuigen in de categorieën N2 en N3 met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kilogram.

Iedere vrachtwagen die onder de heffing valt, moet vanaf 1 juli beschikken over een werkend tolkastje. De controle op de aanwezigheid en werking daarvan start direct bij de invoering van de heffing.

Tarieven afhankelijk van gewicht en uitstoot

De hoogte van de vrachtwagenheffing wordt bepaald door:

  • de technische maximummassa van het voertuig;
  • de CO₂-uitstoot;
  • de emissieklasse van de vrachtwagen.

Hoe schoner en lichter de vrachtwagen, hoe lager het kilometertarief.

Om de sector tegemoet te komen vanwege de sterk gestegen brandstofprijzen als gevolg van het conflict in het Midden-Oosten, geldt van 1 september tot en met 31 december 2026 een tijdelijke tariefsverlaging van 22,3 procent.

Eurovignet verdwijnt

Met de invoering van de vrachtwagenheffing verdwijnen tegelijkertijd enkele bestaande heffingen.

Zo vervalt per 1 juli 2026 het Nederlandse deel van het Eurovignet. Daarnaast wordt de motorrijtuigenbelasting voor zware vrachtwagens fors verlaagd. Voor vrachtwagens tot 12 ton verdwijnt de motorrijtuigenbelasting zelfs volledig.

Miljoenen voor verduurzaming

Een belangrijk deel van de opbrengsten uit de vrachtwagenheffing vloeit terug naar de sector via subsidieregelingen voor verduurzaming en innovatie.

Voor 2026 is hiervoor ruim 253 miljoen euro beschikbaar. Ondernemers kunnen onder meer gebruikmaken van subsidies voor:

  • de aanschaf van elektrische en waterstoftrucks;
  • laadinfrastructuur;
  • innovaties die bijdragen aan duurzamer wegtransport.

Met de combinatie van de vrachtwagenheffing, verduurzamingssubsidies en strengere Europese regelgeving staat de transportsector vanaf 1 juli opnieuw voor ingrijpende veranderingen. Transportbedrijven die nog niet alle voorbereidingen hebben getroffen, doen er verstandig aan daar op korte termijn werk van te maken.

Voormalig motoragent veroordeeld voor oplichting van Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs

ALMELO – De rechtbank Overijssel heeft een 60-jarige voormalig motoragent veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur voor het oplichten van twee Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs. De man hield de chauffeurs tijdens zijn dienst staande, legde hen ten onrechte een boete op en liet hen vervolgens contant geld pinnen, dat hij zelf in zijn zak stak. Daarnaast maakte de oud-agent zich schuldig aan computervredebreuk door jarenlang zonder geldige reden politiesystemen te raadplegen.

Volgens de rechtbank maakte de man in september en oktober 2023 misbruik van zijn positie als politieagent door twee buitenlandse vrachtwagenchauffeurs op de A1 staande te houden. Het ging om een Bulgaarse chauffeur die in september 2023 nabij Oldenzaal werd gecontroleerd en een Wit-Russische chauffeur die een maand later ter hoogte van Almelo werd aangehouden.

Valse boetes en verplichte contante betaling

De rechtbank acht bewezen dat de agent beide chauffeurs ten onrechte een verkeersboete aanzegde voor overtredingen die zij niet hadden begaan. Vervolgens maakte hij de chauffeurs duidelijk dat de boetes direct en contant moesten worden voldaan. In beide gevallen begeleidde hij de chauffeurs naar een geldautomaat, waar zij geld opnamen en aan de agent overhandigden.

De Bulgaarse chauffeur pinde in Oldenzaal 400 euro, waarvan hij volgens eigen zeggen na betaling van de vermeende boete een klein bedrag terugkreeg. De Wit-Russische chauffeur pinde in Almelo 100 euro, dat door de motoragent werd aangenomen en in diens jaszak werd gestopt.

Een buurtbewoner zag de opvallende gang van zaken meerdere keren gebeuren en maakte uiteindelijk foto’s van een motoragent die samen met een buitenlandse vrachtwagenchauffeur bij een geldautomaat stond. De getuige verklaarde dat hij eerder al vier of vijf soortgelijke situaties had gezien waarbij buitenlandse vrachtwagenchauffeurs geld opnamen en aan een motoragent overhandigden.

Rechtbank: sprake van geraffineerde oplichting

De voormalig agent ontkende dat hij de chauffeurs had opgelicht en stelde dat hij de boetes uiteindelijk had omgezet in waarschuwingen en het geld had teruggegeven. De rechtbank achtte die verklaring ongeloofwaardig.

Volgens de rechters was sprake van een herkenbaar patroon waarbij de agent specifiek Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs selecteerde, hen een niet-bestaande overtreding voorhield en hen vervolgens naar een geldautomaat leidde om direct te betalen. De rechtbank sprak daarom van oplichting door middel van “listige kunstgrepen” en een “samenweefsel van verdichtsels”.

Ook schuldig aan computervredebreuk

Naast de oplichting werd de voormalig motoragent veroordeeld voor computervredebreuk. Tussen 2019 en 2023 raadpleegde hij herhaaldelijk politiesystemen voor privédoeleinden, onder meer om informatie op te zoeken over zichzelf, familieleden, buren en kennissen. De rechtbank oordeelde dat hij daarmee onbevoegd gebruik maakte van zijn toegangsrechten binnen de politieorganisatie.

Vertrouwen in politie ernstig geschaad

De rechtbank rekent de man zwaar aan dat hij misbruik heeft gemaakt van zijn functie als politieagent.

“Verdachte heeft de reputatie van het Nederlandse politieapparaat en het vertrouwen dat men in de betrouwbaarheid en integriteit van de politie heeft, en moet kunnen hebben, op een zeer kwalijke manier aangetast”, aldus de rechtbank. Ook stelde de rechtbank vast dat de oud-agent nog altijd geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn handelen.

Hoewel voor dergelijke feiten normaal gesproken een onvoorwaardelijke gevangenisstraf in beeld komt, zag de rechtbank vanwege overschrijding van de redelijke termijn aanleiding om te volstaan met een taakstraf van 240 uur.

Oman wijst tijdelijke vaarroutes aan in Straat van Hormuz

MUSCAT – Oman heeft tijdelijke vaarroutes aangewezen voor schepen die veilig door de Straat van Hormuz willen varen. Volgens het land zijn de bestaande vaarroutes niet veilig. Ook heeft Oman verklaard dat de vaarweg open blijft zonder tolheffing op te leggen aan schepen die door de belangrijke zeestraat willen varen.

Dinsdag werd bekend dat er een evacuatieplan in gang is gezet door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om scheepvaart na maanden uit de Perzische Golf te krijgen. Het gaat om honderden schepen die sinds het begin van de oorlog in het Midden-Oosten vastzitten met aan boord ongeveer 11.000 zeevarenden. Oman werkt samen met de IMO, een scheepvaartagentschap van de Verenigde Naties.

Oman stelt dat de veiligheid van de scheepvaart de hoogste prioriteit heeft en dat schepen daarom geleidelijk en gecontroleerd door de smalle waterweg moeten varen. Heropening van de Straat van Hormuz is onderdeel van het vredesakkoord tussen de Verenigde Staten en Iran. Iran zei dit weekend dat het de zeestraat opnieuw ging blokkeren, maar de Amerikaanse vicepresident JD Vance stelde maandag dat de Straat van Hormuz open was.

36 vrachtschepen

Het aantal schepen dat door de zeestraat vaart loopt de afgelopen dagen op. Maandag voeren er minimaal 36 vrachtschepen door de zeestraat, het hoogste aantal sinds het begin van de Iranoorlog. Dinsdag waren dat er 31, meldt scheepvaartwebsite MarineTraffic. Voor de oorlog voeren er ongeveer 120 schepen per dag via de waterweg.

In de voorlopige overeenkomst zijn de VS en Iran overeengekomen dat er gedurende zestig dagen geen tol is. Iran heeft wel aangekondigd dat het servicekosten wil vragen voor een passage van de zeestraat. Iran en Oman zijn hier dinsdag besprekingen over begonnen. De VS zijn fel tegen een tol in de Straat van Hormuz.

FNV doet in Rotterdam symbolisch aangifte tegen ‘diefstal van sociale zekerheid’

ROTTERDAM – Leden van FNV Uitkeringsgerechtigden en FNV Havens doen donderdag 25 juni symbolisch aangifte bij het politiebureau aan het Zuidplein in Rotterdam. Volgens de vakbond gebruikt het kabinet miljarden euro’s uit fondsen voor sociale zekerheid voor andere doeleinden dan waarvoor de premies zijn betaald.

Ongeveer zestig FNV-leden en kaderleden verzamelen zich donderdag om 10.00 uur bij het politiebureau. Na enkele korte toespraken zullen zij gezamenlijk een symbolische aangifte indienen.

Protest tegen kabinetsplannen

De actie is gericht tegen plannen van het kabinet om geld uit fondsen voor onder meer de WW en de WIA anders te besteden dan waarvoor werknemers en werkgevers jarenlang premies hebben afgedragen.

Volgens de FNV worden hierdoor niet alleen huidige uitkeringsgerechtigden geraakt, maar ook werkenden die erop moeten kunnen vertrouwen dat het sociale vangnet beschikbaar blijft wanneer zij daar een beroep op moeten doen.

“Werknemers betalen premie voor sociale zekerheid met een duidelijke bedoeling: bescherming bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Als de overheid dat geld voor andere doelen gebruikt, voelt dat voor veel mensen als diefstal. Met deze aangifte laten we zien dat de maat vol is”, zegt Maureen van der Pligt, bestuurder van FNV Uitkeringsgerechtigden.

Ook havenwerknemers sluiten aan

Ook werknemers uit de havensector sluiten zich bij de actie aan. Volgens FNV Havens lopen havenmedewerkers door de aard van hun werk bovengemiddeld risico op arbeidsongeschiktheid. Daarnaast verwacht de vakbond dat de verdere invoering van kunstmatige intelligentie gevolgen zal hebben voor de werkgelegenheid in de sector.

“Havenwerkers dragen iedere maand premie af. Dat geld is van werknemers en werkgevers samen en hoort ten goede te komen aan sociale zekerheid. Het kabinet behandelt deze fondsen alsof het een eigen spaarpot is. Dat accepteren wij niet”, aldus John Klijn, bestuurder van FNV Havens.

Vreedzaam protest

De FNV benadrukt dat het gaat om een vreedzame en symbolische actie. Met de aangifte willen de deelnemers aandacht vragen voor wat zij zien als een ernstige aantasting van de sociale zekerheid in Nederland.

FT: Duitse regering wil bouw fregatten Damen helemaal schrappen

LONDEN – De Duitse regering wil de bouw van zes fregatten, een opdracht oorspronkelijk gegeven aan de Nederlandse scheepsbouwer Damen Naval, helemaal schrappen. Dat meldt de Financial Times op basis van twee bronnen.

Leden van de Bondsdag en vertegenwoordigers van de industrie zouden dinsdag op de hoogte zijn gesteld. Volgens de zakenkrant wil Berlijn nu acht kleinere Meko A-200 fregatten voor zijn marine gaan kopen.

Toen de bouw van de zes F126-fregatten door Damen Naval grote vertraging en kostenoverschrijding opliep, besloot de Duitse regering het hoofdaannemerschap over te dragen aan het Duitse defensiebedrijf Rheinmetall. Dat zou deze zomer gebeuren. De bouw van de zes fregatten zou 12,8 miljard euro gaan kosten.

Het is niet het enige project van Damen dat problemen heeft. Eerder dit voorjaar werd bekend dat de oplevering van ASW-fregatten voor de Nederlandse en Belgische marine jaren vertraging gaat oplopen. Ook worden ze veel duurder.

Daimler Truck neemt wereldwijd onderdelenmagazijn in Halberstadt volledig in gebruik

HALBERSTADT – Daimler Truck heeft zijn nieuwe Global Parts Center (GPC) in Halberstadt, in de Duitse deelstaat Saksen-Anhalt, volledig operationeel gemaakt. Sinds eind juni verloopt de wereldwijde distributie van reserveonderdelen voor Mercedes-Benz Trucks volledig vanuit het nieuwe logistieke centrum.

Het logistieke complex werd afgelopen zomer officieel geopend en is sindsdien stapsgewijs in gebruik genomen. Volgens Daimler Truck ligt de focus nu op het verder stabiliseren en optimaliseren van de processen op de locatie.

Wereldwijde bevoorrading vanuit Halberstadt

Vanuit het nieuwe Global Parts Center worden reserveonderdelen verzonden naar twintig regionale onderdelenhubs wereldwijd. Deze regionale centra bevoorraden vervolgens de circa 3.000 Mercedes-Benz Trucks-dealers in meer dan 170 landen. In totaal kunnen vanuit Halberstadt tot 300.000 verschillende onderdelen worden geleverd, variërend van de kleinste schroef tot complete truckcabines.

Andreas Spreter, hoofd van het Daimler Truck Global Parts Center in Halberstadt, noemt de ingebruikname een belangrijke mijlpaal.

“Het Global Parts Center is de sleutel tot tevreden klanten. Een betrouwbare en snelle levering van reserveonderdelen zorgt ervoor dat de trucks van onze klanten zo veel mogelijk op de weg blijven”, aldus Spreter. Op 22 juni werden de laatste markten overgezet vanuit de voormalige locatie in Germersheim, waarmee Halberstadt nu exclusief verantwoordelijk is voor de wereldwijde onderdelenvoorziening.

Daimler Truck Global Parts Center Halberstadt

Daimler Truck Global Parts Center Halberstadt, Germany

Gefaseerde ingebruikname

Sinds de zomer van 2025 werden de verschillende magazijnonderdelen gefaseerd in gebruik genomen. In november 2025 vertrok de eerste vrachtwagen met onderdelen vanuit Halberstadt naar Spanje. Kort daarna volgden Frankrijk en Italië. Sinds medio februari worden alle Europese markten vanuit Halberstadt beleverd. In de daaropvolgende maanden werden ook andere continenten aangesloten, waaronder Brazilië, Indonesië en Zuid-Afrika.

De dagelijkse logistieke operatie wordt uitgevoerd door logistiek dienstverlener DP World, die verantwoordelijk is voor onder meer goederenontvangst, opslag en verzending van onderdelen.

Meer dan 35 voetbalvelden groot

Het nieuwe logistieke centrum beslaat in de eerste bouwfase een bruto vloeroppervlak van circa 270.000 vierkante meter, waarvan ongeveer 260.000 vierkante meter logistieke ruimte. Dat komt overeen met meer dan 35 voetbalvelden. Het complex bestaat uit twee grote hallen van elk ongeveer 200 meter breed en 600 meter lang, aangevuld met onder meer een kantoor, een emballagehal en een recyclinghal.

De locatie beschikt over geautomatiseerde hoogbouw- en kleingoederenmagazijnen. In het hoogbouwmagazijn kunnen circa 70.000 draadgaascontainers worden opgeslagen, terwijl het AutoStore-systeem ruimte biedt aan ongeveer 160.000 opslagbakken die door 56 robots automatisch worden verwerkt. Daarnaast maakt het centrum gebruik van dynamisch opslagbeheer, waarbij onderdelen geen vaste opslaglocatie hebben maar automatisch door het systeem worden toegewezen.

Automatisiertes Kleinteilelager AutoStore

Automated small parts store AutoStore

CO₂-neutrale bedrijfsvoering

Daimler Truck heeft het logistieke centrum ontworpen voor een CO₂-neutrale bedrijfsvoering. De locatie maakt geen gebruik van aardgas of olie. Meer dan 90 procent van het dakoppervlak, goed voor circa 250.000 vierkante meter, is voorzien van zonnepanelen. De installatie heeft een vermogen van meer dan 22 megawattpiek en moet jaarlijks ruim 20 miljoen kilowattuur elektriciteit opwekken, meer dan het centrum zelf verbruikt. Overtollige energie wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet.

Daarnaast wordt het gebouw verwarmd met elektrische warmtepompen en zijn er laadvoorzieningen voor zowel personenauto’s als vrachtwagens. Voor vrachtwagens zijn zestien laadpunten met een vermogen van 200 kW en vier laadpunten van 400 kW beschikbaar. Daimler Truck wil de eerste volledig elektrische transportroute naar Halberstadt al in gebruik nemen.

Iran noemt deal met VS ‘verklaring van Amerikaanse nederlaag’

TEHERAN – Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren.

Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een “verklaring van Amerikaanse nederlaag”.

“De overeenkomst van Islamabad was niet het resultaat van druk en dwang, maar van het verzet en de vastberadenheid van het dappere Iraanse volk,” zei Ghalibaf op Iraanse televisie. Trump claimde eerder nog dat Iran hem had gesmeekt om een deal te sluiten. Ook zei hij tijdens de oorlog meerdere keren alleen akkoord te gaan met de “volledige overgave” van Iran.

Maar de overeenkomst krijgt in de VS veel kritiek, omdat de Amerikanen veel concessies hebben gedaan. De VS heffen sancties tegen Iran op, geven Iraanse tegoeden vrij en zetten een fonds op voor wederopbouw van Iran.

Douane onderschept meerdere tonnen hasj in haven van Antwerpen [+foto’s]

ANTWERPEN – De douane heeft op 18 juni een grote partij hasj onderschept in de haven van Antwerpen. De verdovende middelen werden aangetroffen in een container op kaai 188.

De partij, die volgens de autoriteiten uit meerdere tonnen hasj bestond, zat verstopt in een container afkomstig uit Marokko. De container was officieel geladen met calciumsulfaat.

Verborgen tussen legale lading

Tijdens een controle ontdekten douanebeambten de drugs die tussen de legale lading waren verborgen. Over het exacte gewicht van de partij zijn geen verdere details bekendgemaakt.

De onderschepte hasj is inmiddels in beslag genomen en zal worden vernietigd.

Hasj Antwerpen
Foto: Belgische Douane

Onderzoek naar betrokkenen

De autoriteiten hebben geen nadere informatie verstrekt over eventuele verdachten of een lopend onderzoek naar de herkomst en bestemming van de drugs.

De haven van Antwerpen geldt als een van de belangrijkste toegangspoorten voor goederen naar Europa en is regelmatig het doelwit van internationale drugssmokkelorganisaties.

IRU pleit voor meer rechtszekerheid voor transporteurs bij Europese militaire mobiliteit

BRUSSEL – De internationale wegvervoerorganisatie IRU heeft de vooruitgang verwelkomd die de Europese Raad en het Europees Parlement hebben geboekt bij nieuwe Europese regels voor militaire mobiliteit. Tegelijkertijd waarschuwt de organisatie dat er nog onvoldoende waarborgen zijn voor civiele wegvervoerders die in crisissituaties militaire logistiek moeten ondersteunen.

Zowel de Raad als het Europees Parlement hebben inmiddels hun onderhandelingspositie vastgesteld. Daarmee is de weg vrijgemaakt voor verdere onderhandelingen onder leiding van het Ierse voorzitterschap over nieuwe EU-regels voor militaire mobiliteit.

Wederzijds vertrouwen cruciaal

Volgens IRU is het dossier van groot belang voor de transportsector, omdat civiele vervoerders in tijden van crisis een essentiële rol kunnen spelen bij het vervoer van militaire goederen en materieel.

“Voor de civiele wegvervoersector is dit een essentieel dossier om transport- en logistieke behoeften in crisissituaties te ondersteunen, gebaseerd op wederzijds vertrouwen”, aldus IRU EU Advocacy Director Raluca Marian.

Hoewel zowel de Raad als het Europees Parlement Europa beter willen voorbereiden op toekomstige crises, bestaan er nog aanzienlijke verschillen tussen beide instellingen over de manier waarop dit moet worden geregeld.

Verschillen over aansprakelijkheid en compensatie

Een belangrijk discussiepunt betreft de rechten en plichten van civiele transportbedrijven die militaire transporten uitvoeren.

Het Europees Parlement pleit voor een sterker en uniform Europees kader, vooral op het gebied van aansprakelijkheid en financiële compensatie. De Raad wil lidstaten daarentegen meer ruimte geven om zelf regels op te stellen.

Volgens IRU dreigt hierdoor een versnipperd systeem te ontstaan, waarbij transporteurs afhankelijk van het land waarin zij actief zijn te maken krijgen met verschillende regels en beschermingsniveaus.

“Militaire mobiliteit kan niet uitsluitend gebaseerd zijn op operationele vereisten. Er is een samenhangend kader nodig dat de rechten en verantwoordelijkheden van alle betrokken partijen vastlegt”, stelt Marian.

Meer bescherming voor civiele vervoerders nodig

IRU vindt dat er nog onvoldoende duidelijkheid bestaat over aansprakelijkheid, contractuele afspraken, compensatie en bescherming van transportbedrijven die militaire opdrachten uitvoeren.

De organisatie benadrukt dat de Europese Unie, wanneer zij verwacht dat civiele vervoerders in crisissituaties klaarstaan, ook moet zorgen voor voldoende rechtszekerheid en voorspelbaarheid.

“Aan een echt partnerschap ligt wederzijds vertrouwen ten grondslag. Dat vertrouwen vereist duidelijke verplichtingen, sterke waarborgen en een eerlijke behandeling van alle betrokken partijen”, aldus Marian.

Verschillen in regelgeving vormen obstakel

Daarnaast betreurt IRU dat er weinig vooruitgang is geboekt bij het harmoniseren van de regels voor transporten die rechtstreeks door strijdkrachten worden uitgevoerd en transporten die worden uitbesteed aan civiele bedrijven.

Zo bestaan er verschillen in vrijstellingen van rijverboden en in de toepassing van sociale- en verkeersveiligheidsregels, waaronder de rij- en rusttijdenwetgeving. Volgens IRU kunnen dergelijke verschillen de inzet van civiele transportcapaciteit bemoeilijken op momenten dat die juist hard nodig is.

Ook civiele bevoorrading moet doorgaan

IRU wijst erop dat ook tijdens militaire crises het reguliere goederenvervoer doorgaat. Vervoerders blijven dan onder meer voedsel, medicijnen, energieproducten en industriële grondstoffen vervoeren.

De weerbaarheid van Europa hangt volgens de organisatie daarom niet alleen af van het kunnen verplaatsen van militair materieel, maar ook van het in stand houden van civiele toeleveringsketens.

Daarom pleit IRU ervoor dat bij de discussie over compensatie niet alleen wordt gekeken naar vergoedingen voor uitgevoerde militaire transporten. Ook transportbedrijven die economische schade lijden doordat militair vervoer voorrang krijgt, zouden volgens de organisatie adequaat moeten worden gecompenseerd.

Zonder voldoende waarborgen kunnen prioriteitsmaatregelen voor militaire transporten onbedoeld leiden tot verzwakking van de civiele transportsector en daarmee van de Europese economie, waarschuwt IRU.

IRU zegt zich te blijven inzetten om samen met het Europees Parlement, de Raad en de Europese Commissie te komen tot een definitief akkoord dat zowel de Europese defensieparaatheid als de economische weerbaarheid versterkt.

Zes aanhoudingen in onderzoek naar mogelijke stemfraude bij gemeenteraadsverkiezingen Gorinchem

GORINCHEM – De politie heeft dinsdag 23 juni zes personen aangehouden in het onderzoek naar mogelijke stemfraude in Gorinchem. Het gaat om verdachten in de leeftijd van 20 tot 65 jaar, allemaal afkomstig uit Gorinchem.

De zes worden verdacht van valsheid in geschrifte en het medeplegen van het ronselen van stemmen.

Onderzoek naar volmachten

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de politie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam. De afgelopen maanden is onderzoek gedaan naar vermoedens van onregelmatigheden tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in Gorinchem.

Op basis van de bevindingen uit dat onderzoek vermoeden politie en OM dat handtekeningen op volmachten zijn vervalst.

Aangifte door burgemeester

De aanleiding voor het onderzoek was een aangifte van de burgemeester van Gorinchem. Zij stapte op 25 maart 2026, kort na de gemeenteraadsverkiezingen, naar de politie nadat zij meer dan tien signalen had ontvangen die wezen op mogelijke onregelmatigheden rond het stemmen.

Onderzoek nog gaande

Volgens politie en OM is het onderzoek nog volop in uitvoering. Nieuwe aanhoudingen worden daarom niet uitgesloten.

Vanwege het lopende onderzoek doen politie en OM op dit moment geen verdere mededelingen.

Moerdijkers noemen optie om dorp te behouden ongeloofwaardig

MOERDIJK – Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. “Er blijft nog te veel boven de markt hangen.”

Inwoners van Moerdijk vragen de Tweede Kamer aan te dringen op duidelijkheid over de toekomst van het dorp. “Dwing het kabinet kleur te bekennen”, is de oproep woensdag. De Kamer debatteert donderdag met staatssecretaris Jo-Annes de Bat (Klimaat en Groene Groei) over de uitbreidingsplannen van het haven- en industriecomplex Moerdijk en de komst van grootschalige energieprojecten in het gebied.

De Bat maakte onlangs bekend dat hij een nieuwe variant van die plannen laat onderzoeken. In die optie zou het dorp Moerdijk wellicht kunnen blijven. “Dat een dorp mogelijk fysiek kan blijven bestaan, maakt het nog niet leefbaar”, stellen Moerdijkers. Zij vragen zich onder meer af wat er gebeurt met de veertig projecten uit eerdere scenario’s. “Zonder harde garanties blijft de kans bestaan dat de ruimteclaim alsnog terugkomt. Stap voor stap, met nieuwe projecten en besluiten. Dat gaat in tegen de eerdere afspraak van één integraal besluit.”

Voor politieke partijen, ondernemers, inwoners en agrariërs uit Moerdijk is het duidelijk. “Of de opgave wordt daadwerkelijk kleiner en dat moet keihard worden vastgelegd met juridische borging, financiële garanties en bescherming tegen nieuwe ruimteclaims. Of het Rijk wil die zekerheid niet geven. Dan moet het eerlijk blijven uitgaan van de huidige opgave en de moeilijke keuzes maken die daarbij horen.”

Meerdere nachtafsluitingen A2 bij Born vanwege werkzaamheden voor verbreding

BORN – Weggebruikers op de A2 moeten eind juni en begin juli rekening houden met meerdere nachtafsluitingen bij aansluiting Born. De afsluitingen zijn noodzakelijk vanwege werkzaamheden voor de verbreding van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide.

Tijdens de werkzaamheden worden onder meer tijdelijke werkwegen aangelegd, zodat de aannemer de verbredingswerkzaamheden veilig kan uitvoeren.

Afrit richting Maastricht meerdere nachten dicht

Op de A2 richting Maastricht wordt afrit 47a bij Born afgesloten op de volgende momenten:

  • Maandag 29 juni van 20.30 uur tot dinsdag 30 juni 05.00 uur;
  • Dinsdag 30 juni van 21.00 uur tot woensdag 1 juli 05.00 uur;
  • Woensdag 1 juli van 21.30 uur tot donderdag 2 juli 05.00 uur;
  • Donderdag 2 juli van 21.30 uur tot vrijdag 3 juli 05.00 uur.

Toerit richting Eindhoven afgesloten

Op de A2 richting Eindhoven is toerit 47d bij Born afgesloten op:

  • Maandag 29 juni van 20.00 uur tot dinsdag 30 juni 05.00 uur;
  • Dinsdag 30 juni van 20.00 uur tot woensdag 1 juli 05.00 uur;
  • Woensdag 1 juli van 20.00 uur tot donderdag 2 juli 05.00 uur;
  • Donderdag 2 juli van 20.00 uur tot vrijdag 3 juli 05.00 uur.

Daarnaast zijn op de A2 richting Eindhoven zowel afrit 47c als toerit 47d afgesloten op:

  • Woensdag 8 juli van 20.00 uur tot donderdag 9 juli 05.00 uur;
  • Donderdag 9 juli van 20.00 uur tot vrijdag 10 juli 05.00 uur.

Aanleg werkwegen

De afsluitingen van afrit 47a vanuit Eindhoven en toerit 47d richting Eindhoven zijn nodig voor funderingswerkzaamheden ten behoeve van een tijdelijke werkweg en de daarbij behorende in- en uitvoegstroken.

De afsluitingen van afrit 47c en toerit 47d vanuit Maastricht zijn noodzakelijk voor het asfalteren van in- en uitvoegstroken die uitsluitend bestemd zijn voor werkverkeer. Ook wordt tijdens deze werkzaamheden een geleiderail geplaatst.

Omleidingen en extra reistijd

Tijdens de werkzaamheden wordt het verkeer lokaal omgeleid. De omleidingsroutes worden met gele borden aangegeven.

Weggebruikers moeten rekening houden met een extra reistijd van ongeveer tien minuten.

Nooteboom introduceert nieuwe 2+4 EURO-PX3 dieplader voor zwaarder speciaal transport

WIJCHEN – Nooteboom Trailers heeft zijn EURO-PX3-productlijn uitgebreid met een nieuwe configuratie voor speciaal transport. De fabrikant introduceert een combinatie bestaande uit een 2-assige Interdolly gekoppeld aan een 4-assige EURO-PX3 dieplader. Volgens Nooteboom biedt de nieuwe 2+4-configuratie meer laadvermogen, extra flexibiliteit en betere inzetmogelijkheden voor uitzonderlijk transport.

Met de introductie speelt Nooteboom in op de toenemende vraag naar hogere laadvermogens en veelzijdige transportoplossingen binnen de sector van zwaar en speciaal transport.

Uitbreiding van de EURO-PX3-serie

De derde generatie EURO-PX diepladers werd in april 2025 tijdens de BAUMA-beurs in München geïntroduceerd met een 3-assige uitvoering. Eind 2025 volgde een 2-assige variant. Met de nieuwe 4-assige uitvoering in combinatie met een 2-assige Interdolly wordt de productlijn verder uitgebreid.

Volgens Nooteboom biedt de nieuwe 2+4 EURO-PX3 meer dan 1.000 kilogram extra laadvermogen ten opzichte van de vorige generatie, zonder in te leveren op robuustheid, kwaliteit of gebruiksgemak. Hierdoor kunnen transporteurs nog zwaardere ladingen efficiënt vervoeren.

Interdolly uitwisselbaar met bestaande vloot

Een belangrijk voordeel van de nieuwe configuratie is dat de 2-assige Interdolly volledig uitwisselbaar is met zowel eerdere generaties EURO-diepladers als de nieuwste EURO-PX3-modellen. Hierdoor kunnen transportbedrijven bestaande trailers en componenten flexibel blijven inzetten.

Nooteboom

Volgens Nooteboom draagt dit bij aan een lagere total cost of ownership en een efficiënter gebruik van bestaande wagenparken.

Betere manoeuvreerbaarheid en gunstige vergunningen

Dankzij een geavanceerd stuursysteem en een geoptimaliseerde voertuigconfiguratie voldoet de nieuwe combinatie beter aan de eisen voor uitzonderlijk transport. In de praktijk betekent dit dat transporteurs eenvoudiger langdurige ontheffingen kunnen verkrijgen voor langere voertuigcombinaties.

Daarnaast is volgens de fabrikant de inzet van een tweede chauffeur minder vaak noodzakelijk. Voor manoeuvres in krappe ruimtes beschikt de chauffeur bovendien over extra stuuruitslag via handbesturing.

Technische vernieuwingen

Zoals alle modellen uit de EURO-PX3-serie beschikt ook de nieuwe 2+4-configuratie over diverse technische verbeteringen. Zo is de dieplader voorzien van een bredere gieksleuf, extra laadruimte, een grote stuurhoek en een geoptimaliseerd stuursysteem dat bandenslijtage beperkt.

Verder beschikt de trailer over een licht maar robuust chassis, een nieuw ontwerp met de nieuwste technische innovaties en lagere onderhoudskosten.

De EURO-PX3 is leverbaar met twee, drie of vier aslijnen en heeft een draagvermogen van 12 of 14 ton per aslijn bij een snelheid van 80 km/u. Klanten kunnen kiezen uit verschillende voertuigbreedtes, asafstanden en bandenconfiguraties. Ook kan de dieplader worden gecombineerd met een Interdolly met één of twee aslijnen.

Nooteboom

Eerste levering aan Schaften

De eerste 2+4 EURO-PX3 met 2-assige Interdolly wordt geleverd aan het bedrijf Schaften Rental Cranes and Special Transport.

Het nieuwe model wordt deze week voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de Hillhead-beurs in Buxton in het Verenigd Koninkrijk. Later dit jaar is de dieplader ook te zien tijdens de IAA Transportation in Hannover, van 15 tot en met 20 september, en tijdens de Mack- en Zwaartransportdag in Soesterberg in oktober.

Man (28) botst na vluchtpoging tegen boom bij Kapellebrug

KAPELLEBRUG – Bij het Zeeuwse Kapellebrug is afgelopen nacht op de N290 een 28-jarige automobilist uit Terneuzen na een vluchtpoging tegen een boom gereden. De politie gaf hem een stopteken, maar de bestuurder reed door.

De politie kreeg afgelopen nacht een melding van een conflict in een woning, waarna iemand in een auto zou zijn weggereden. Rond 01.40 uur zagen agenten het voertuig rijden in de richting van Kapellebrug. De politie maande de man om te stoppen, maar die gaf daar geen gehoor aan. Agenten zetten de achtervolging in en korte tijd later reed de bestuurder tegen een boom. Hij is met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

De weg is inmiddels weer vrijgegeven.

Tienduizenden huishoudens in Frankrijk zonder stroom door hitte

PARIJS – Zeker 68.000 huishoudens in het westen van Frankrijk zitten zonder stroom door de hittegolf die het land teistert. Volgens de autoriteiten in het departement Finistère hebben de extreem hoge temperaturen gezorgd voor problemen met het elektriciteitsnetwerk.

De stroomuitval begon dinsdagavond bij een transformator, maar duurt door technische problemen nog zeker de hele dag. De prioriteit wordt gegeven aan het herstel van de stroom bij medische faciliteiten. Verzorgingshuizen worden bijvoorbeeld voorzien van generatoren.

Frankrijk kampt al dagen met een hittegolf. Dinsdag was zelfs de warmste dag ooit gemeten in het land en ook voor woensdag geldt code rood in een groot deel van het land. Veel scholen blijven dicht en toeristische plekken hebben hun openingstijden aangepast.

Wetenschappers zeggen dat dit soort extreme hittegolven vaker plaatsvinden door de door mensen veroorzaakte klimaatverandering.

Rhenus en COSCO SHIPPING bundelen krachten voor uitbreiding projectlogistiek in Europa

CUXHAVEN – De Rhenus Groep en COSCO SHIPPING Specialized Carriers Co., Ltd zijn een strategisch partnerschap aangegaan om hun activiteiten op het gebied van projectlogistiek, zwaar transport en gespecialiseerde transportoplossingen verder uit te breiden. Beide bedrijven ondertekenden dinsdag bij Rhenus Cuxport in Cuxhaven een memorandum van overeenstemming (MoU).

Met de samenwerking willen de ondernemingen hun logistieke dienstverlening versterken, de digitale integratie tussen haven- en scheepvaartactiviteiten verbeteren en gezamenlijk nieuwe supply chain-oplossingen ontwikkelen voor de Europese markt.

Focus op Cuxhaven als logistieke hub

De samenwerking richt zich in eerste instantie op de terminal van Rhenus in Cuxhaven, in het noorden van Duitsland. COSCO SHIPPING Specialized Carriers is van plan om zijn multifunctionele vloot in te zetten op deze locatie.

Rhenus brengt binnen het partnerschap zijn terminals, magazijnen, spoorverbindingen, feederdiensten en transportvloten in Cuxhaven in. De haven geldt als een belangrijke multifunctionele hub voor projectlogistiek in Duitsland en beschikt over uitgebreide nationale en internationale verbindingen.

De partijen willen gezamenlijke klanten voorzien van geïntegreerde logistieke oplossingen voor onder meer stukgoed, voertuigen, zware ladingen en speciale vracht. Daarbij wordt ook gekeken naar halfafzinkbare transporten en complete end-to-end distributiediensten.

Uitbreiding routeaanbod in Europa

Volgens Rhenus biedt de samenwerking nieuwe mogelijkheden om in te spelen op de toenemende complexiteit van logistieke ketens in Europa, met name langs de zogenoemde North Range.

“Ons strategisch partnerschap met COSCO SHIPPING Specialized Carriers Co., Ltd is gebaseerd op een gezamenlijke ambitie om nog sneller en nauwkeuriger in te spelen op de behoeften van onze klanten”, zegt Andreas Stöckli, lid van de raad van bestuur van de Rhenus Groep. “Door onze expertise op het gebied van projectlading, zwaar transport en gespecialiseerde transportoplossingen te combineren met de breed gediversifieerde scheepsvloot van onze partner, kunnen we routeverbindingen en terminalcapaciteiten op lange termijn duurzaam uitbreiden.”

De ondertekeningsceremonie tussen Rhenus en COSCO SHIPPING Specialized Carriers Co., Ltd. in Cuxhaven markeert het begin van hun gezamenlijke strategische partnerschap.
De ondertekeningsceremonie tussen Rhenus en COSCO SHIPPING Specialized Carriers Co., Ltd. in Cuxhaven markeert het begin van hun gezamenlijke strategische partnerschap.

COSCO SHIPPING Specialized Carriers zal zijn Europese logistieke netwerk verder uitbreiden op basis van de bestaande infrastructuur van Rhenus. Daarbij wil de rederij het huidige aanbod van routes en capaciteit in Cuxhaven verder diversifiëren.

Digitale en intelligente logistiek

Naast de operationele samenwerking zetten beide bedrijven in op verdere digitalisering van haven- en scheepvaartlogistiek. Het doel is om efficiëntere, betrouwbaardere en veerkrachtigere logistieke corridors en toeleveringsketens in Europa te ontwikkelen.

Volgens Zhang Wei, voorzitter van COSCO SHIPPING Specialized Carriers Co., Ltd, blijft Europa een van de belangrijkste strategische markten voor de rederij. De onderneming heeft de afgelopen jaren haar netwerk in Noordwest-Europa, het Middellandse Zeegebied en de Zwarte Zee verder uitgebreid en wil die ontwikkeling de komende jaren voortzetten.

COSCO SHIPPING Specialized Carriers beschikt over een vloot van meer dan 200 gespecialiseerde schepen, waaronder multifunctionele schepen, zwaarlastschepen, halfafzinkbare schepen en autotransportschepen. De Rhenus Groep is wereldwijd actief met 39.000 medewerkers op 1.300 locaties in meer dan 70 landen en realiseerde een jaaromzet van 8,2 miljard euro.

Budget AanZET verhoogd naar € 119,2 miljoen: ruimte voor circa 1.700 extra emissievrije vrachtwagens

DEN HAAG – Het budget voor de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) wordt fors verhoogd. Voor de nieuwe subsidieronde, die op 29 september 2026 van start gaat, stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat € 119,2 miljoen beschikbaar. Dat is ruim 50 procent meer dan tijdens de eerste openstelling van dit jaar, toen nog € 78 miljoen beschikbaar was.

Met het verhoogde budget kunnen naar verwachting ongeveer 1.700 emissievrije vrachtwagens worden gesubsidieerd. Daarmee wil het kabinet transportondernemers extra ondersteunen bij de verduurzaming van hun wagenpark en de overgang naar uitstootvrij goederenvervoer versnellen.

Grote belangstelling vanuit de sector

De belangstelling voor de AanZET-regeling blijft onverminderd groot. Tijdens de eerste openstelling van 2026 was het volledige subsidiebedrag binnen enkele dagen aangevraagd. Met de verhoging van het budget speelt het ministerie in op de aanhoudend sterke vraag vanuit de transportsector.

Vooral het midden- en kleinbedrijf maakt veel gebruik van de regeling. Volgens het ministerie wordt het overgrote deel van de elektrische vrachtwagens met behulp van de subsidie door mkb-bedrijven aangeschaft.

Nieuwe verplichting na toekenning subsidie

Om ervoor te zorgen dat gesubsidieerde voertuigen sneller daadwerkelijk in gebruik worden genomen, geldt vanaf deze openstelling een nieuwe voorwaarde. Ondernemers die subsidie ontvangen, moeten hun emissievrije vrachtwagen binnen één maand na subsidieverlening definitief bestellen bij de dealer waarmee eerder een koopovereenkomst is gesloten.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) zal steekproefsgewijs controleren of aan deze verplichting wordt voldaan. Wanneer blijkt dat niet aan de voorwaarde is voldaan, kan de subsidie worden teruggevorderd.

Ruim € 1,3 miljard beschikbaar tot 2030

De extra middelen maken deel uit van een bredere langjarige investering in emissievrij wegtransport. Voor de periode 2026 tot en met 2030 stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in totaal ruim € 1,3 miljard beschikbaar voor de AanZET-regeling.

Naar verwachting kunnen met dit bedrag bijna 20.000 emissievrije vrachtwagens worden ondersteund. De meerjarige financiering moet ondernemers meer zekerheid bieden bij investeringen in duurzame voertuigen.

Financiering uit opbrengsten vrachtwagenheffing

Het budget voor de AanZET-regeling wordt grotendeels gefinancierd uit de opbrengsten van de vrachtwagenheffing, die op 1 juli 2026 wordt ingevoerd. Een belangrijk deel van deze opbrengsten wordt via verschillende subsidieregelingen teruggesluisd naar de wegvervoersector.

Naast de aanschaf van elektrische vrachtwagens kunnen ondernemers met deze middelen ook ondersteuning krijgen voor de aanleg van laadinfrastructuur.

Sjoerdsma hekelt plannen VS voor nieuwe exportbeperkingen ASML

DEN HAAG – Minister Sjoerd Sjoerdsma (Buitenlandse Handel, D66) hekelt Amerikaanse voorstellen die ASML zouden dwingen zijn export naar China verder te beperken. “Exportcontrole werkt gewoon het beste als landen samenwerken uit overtuiging en niet als beleid over de grenzen wordt opgelegd”, zei hij in een gesprek met media na overleg in Washington.

In het Congres ligt een conceptwetsvoorstel (Match Act) dat de export van chiptechnologie van partnerlanden naar China beperkt. Ook onderhoud wordt door het voorstel van de parlementariërs onmogelijk gemaakt. Als Washington hier niet met bondgenoten uitkomt, zullen de VS volgens het voorstel de bondgenoten uitvoerbeperkingen moeten opleggen.

“Waar wij ongelukkig van worden, is dat het wetsvoorstel lijkt te suggereren dat de Verenigde Staten dan maatregelen bij ons kunnen opleggen”, zegt Sjoerdsma. “Dat zien wij niet zitten. Samenwerking over de grenzen moet op vrijwillige basis, maar onder dwang is dat heel moeilijk uit te leggen. Dit gaat ook over de kern van onze economie en ons verdienvermogen. Daar gaan we zelf over.”

‘Proportionele maatregelen’

Nederland kiest volgens de bewindsman voor “heel gericht proportionele maatregelen” als het gaat om exportbeperkingen. “Zonder verstoring van internationale waardeketens.” Nederland wil de export van hoogwaardige chiptechnologie van geval tot geval bekijken. Het Amerikaanse wetsvoorstel “lijkt te suggereren dat wij niet hetzelfde doel hebben”, aldus Sjoerdsma.

Hij omschreef de gesprekken dinsdag met onder anderen minister Howard Lutnick van Handel als productief en constructief. Hij verwacht dat er een langere reeks van bezoeken zal volgen om de Nederlandse zorgen over te brengen. Eerder kaartte premier Rob Jetten de kwestie ook al aan tijdens zijn bezoek aan de VS in april.

Eerste treinen en bussen na ov-staking in Utrecht vertrokken

UTRECHT – Na de landelijke staking van medewerkers in het hele openbaar vervoer, zijn iets na 08.00 uur de eerste treinen en bussen vertrokken van Utrecht Centraal. De NS zei voorafgaand aan de stakingsdag te verwachten de rest van de woensdagochtend nodig te hebben om de dienstregeling op te starten. Mogelijk verloopt dat sneller. Op Utrecht Centraal klinkt door het station dat treinen rond 08.30 uur weer normaal rijden. Volgens een woordvoerder van de NS rijdt het treinverkeer rond dat tijdstip grotendeels weer als gebruikelijk.

Rond dat tijdstip klinkt toch een vertraging door de speakers. De nieuwe verwachte tijd dat alles op het spoor weer volgens dienstregeling loopt, is 09.00 uur.

Dat de treinen weer eerder rijden dan verwacht, is grotendeels te danken aan de procesleider en ontruimingsleider op Utrecht Centraal. Hij heeft niet gestaakt. “Dat zit niet in mijn aard.” Dinsdagnacht heeft de spoormedewerker al geïnventariseerd welke treinen op het station staan en direct om 08.00 uur klaar moesten staan voor hun vertrek. Zo zorgde hij dat de reizigers zo snel mogelijk op pad konden. “De hele ochtend was iedereen vol begrip, zeker na een uitleg over de staking. Het verliep goed.”

De staking was van 04.00 tot 08.00 uur in het hele land in het openbaar vervoer. Veel mensen leken daarvan op de hoogte te zijn, zagen ANP-verslaggevers op de hoofdstations van Utrecht en Amsterdam. Slechts een enkeling hoopte dat er toch al eerder een trein zou gaan, of was op Utrecht Centraal gestrand na het missen van de laatste trein in de nacht.

Hitteprotocol Rijkswaterstaat woensdag en donderdag uitgebreid naar hele land

UTRECHT – Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol voor woensdag en donderdag uitgebreid naar het hele land, meldt een woordvoerder. Dinsdag was het al van kracht in zes provincies. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies op de wegen die Rijkswaterstaat beheert zo snel mogelijk naar “een veilige locatie met voorzieningen” worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.

Het gaat om de meeste snelwegen en een aantal N-wegen. Het hitteprotocol is bedoeld om automobilisten met pech op warme dagen niet langer dan nodig te laten wachten op het hete asfalt.

Op de website rijkswaterstaatstrooit.nl is de actuele temperatuur te zien die wordt gemeten met apparatuur in en rondom het wegdek. Woensdagochtend voor 09.00 uur was die temperatuur op diverse plekken al opgelopen tot boven de 30 graden. Bij hoge buitentemperaturen kan de temperatuur van het wegdek boven de 50 graden uitkomen.

Het KNMI heeft vanaf woensdag 12.00 uur tot ten minste vrijdag code oranje afgekondigd voor het midden en zuiden van Nederland vanwege extreme hitte. Het weerinstituut verwacht voor woensdag en donderdag maximumtemperaturen tussen de 33 en 37 graden. Vrijdag wordt het nog warmer.

Senaat VS stemt tegen oorlog Iran zonder goedkeuring Congres

WASHINGTON – De Amerikaanse Senaat heeft wetgeving aangenomen om de Amerikaanse oorlog tegen Iran te stoppen totdat het Congres hier toestemming voor geeft. Het Huis van Afgevaardigden stemde eerder al voor het voorstel. Het is niet meteen duidelijk welke gevolgen de stemming heeft voor het conflict in het Midden-Oosten, aangezien de VS en Iran onderhandelen over een permanent vredesakkoord.

Volgens Amerikaanse media is de resolutie een duidelijk signaal naar president Donald Trump en zegt het iets over de afnemende steun die de oorlog met Iran in het Congres krijgt. Het was de tiende keer dat de Senaat stemde over het blokkeren van de militaire actie tegen Iran. De verwachting was dat deze poging, net als eerdere, zou mislukken. De afgelopen weken kreeg de campagne steeds meer steun van Republikeinen. Uiteindelijk is de resolutie met 50-48 aangenomen.

Het gaat om een zogenaamde “concurrent resolution”, die het standpunt van het Congres weerspiegelt. Hierdoor is de handtekening van de president niet vereist en heeft het wetsvoorstel ook geen rechtskracht. Het lijkt dus grotendeels symbolisch.

Het is volgens The New York Times de eerste keer sinds 1973 dat de Senaat en het Huis van Afgevaardigden een gezamenlijke resolutie hebben aangenomen waarin een president wordt opgedragen een militair conflict te beëindigen. Sindsdien is goedkeuring van het Congres verplicht om de VS in een gewapend conflict te betrekken.

Werkzaamheden aan A12 bij Utrecht gaan niet door vanwege warmte

UTRECHT – De snelweg A12 gaat komend weekeinde toch niet dicht ten oosten van Utrecht. Tussen knooppunt Lunetten en de afrit Veenendaal-West zou van vrijdag tot maandag aan de weg worden gewerkt, maar dat gaat niet door vanwege de verwachte warmte. De wegwerkzaamheden worden uitgesteld.

Volgens Rijkswaterstaat kan de veiligheid van medewerkers niet genoeg worden bewaakt. Zij krijgen niet alleen te maken met de hitte buiten, maar ook met extra hitte van het asfalt en hun materieel.

Volgens aannemer BAM is het geen optie om extra pauzes te nemen, omdat asfalt in een keer moet worden aangebracht en omdat het werk op tijd klaar moet zijn.

De werkzaamheden worden waarschijnlijk verplaatst naar het weekeinde van 11 tot en met 14 september. Die dagen waren al achter de hand gehouden als reserveweekeinde.

Kamer klaagt over tekorten infrastructuur, oneens over oplossing

DEN HAAG – Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.

Habtamu de Hoop (PRO) had het onder meer over een kilometerheffing en een belasting op de waardestijging van grond. Chris Stoffer (SGP) stelde voor om budgetten voor latere jaren naar voren te schuiven en Erwin Prickaertz (PVV) wil geld weghalen bij ontwikkelingshulp.

De Kamer kan zich vinden in het principe van het kabinet dat onderhoud vooropstaat, maar een groot deel verzet zich tegen het vooruitzicht dat plannen voor nieuwe infrastructuur door dat principe sneuvelen. Meermaals klonk nostalgie naar de tijd van grote aanlegprojecten als de Flevopolder en de Nieuwe Waterweg.

Koek

“De koek moet groter”, echoden veel Kamerleden de oproep die provinciebestuurders voor het debat deden aan het kabinet. De bestuurders overhandigden een letterlijke koek met die tekst aan minister Vincent Karremans (Infrastructuur en Waterstaat, VVD).

Meer bijlenen moet ook een optie zijn, vindt onder meer Agnes Mulder, commissaris van de koning in Drenthe. Karremans reageerde weinig enthousiast op dat idee, omdat latere generaties de kosten van overheidsleningen betalen. Volgens Mulder verdienen investeringen in infrastructuur zichzelf terug, en hebben latere generaties daar ook baat bij.

Besluitvorming

Het kabinet gaat later dit jaar bepalen welke projecten wel en niet doorgaan. “Elk project loopt gevaar”, zei Karremans in het debat. Hij kijkt ook naar manieren om extra geld op te halen, bijvoorbeeld uit Europa of met hulp van bedrijven.

“We kunnen niet zonder nieuwe aanleg”, aldus Karremans. “Maar we hebben zo’n enorm tekort op instandhouding en vernieuwing dat we dat niet langer kunnen negeren. En daarom hebben de staatssecretaris en ik aan de rem getrokken.”

Meerderheid senaat positief tegenover regiewet woningbouw

DEN HAAG – Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.

De wet moet onder meer bezwaarprocedures verkorten en de minister meer mogelijkheden geven om in te grijpen als er niet genoeg huizen gebouwd worden. Ook staan er afspraken in de wet over het aandeel betaalbare nieuwe huizen en woningen voor de sociale huurmarkt.

Alle partijen die deelnamen aan het debat vonden dat er snel meer huizen gebouwd moeten worden. De meerderheid van de senaat denkt dat deze wet daaraan kan bijdragen. D66-senator Antoon Kanis noemde het “een stap in de goede richting”. ChristenUnie wil waken dat de focus te veel op woningbouw komt te liggen, zei senator Eric Holterhues. “Straks hebben we een wet regie energietransitie nodig. We moeten voorkomen dat andere doelen ondersneeuwen.”

PVV-amendement

De wet werd vorig jaar juli al goedgekeurd in de Tweede Kamer, maar de behandeling in de Eerste Kamer liet lang op zich wachten. De Tweede Kamer stemde namelijk in met een PVV-amendement waardoor vreemdelingen nooit met voorrang een sociale huurwoning zouden kunnen krijgen. Dat plan gaat in tegen het discriminatieverbod, constateerde onder meer de Raad van State. Daarom haalde voormalig woonminister Mona Keijzer dit weer uit de wet.

Verschillende partijen hekelden dat de wet daardoor maanden vertraging opliep. “Soms is een motie een beter instrument om een politieke wens kenbaar te maken,” vond VVD-senator Henk Jan Meijer. Zijn partij stemde in de Tweede Kamer in met het PVV-plan. CDA’er Theo Rietkerk vond dat “degenen die voor het amendement stemden, in de spiegel moeten kijken”.

Onvrede

PVV-senator Ton van Kesteren had liever gezien dat de minister het plan van zijn partijgenoten in de Tweede Kamer had aangepast, in plaats van het te schrappen. Die schrapwet is voor zijn fractie “moeilijk te verteren”. Niet alle partijen in de Eerste Kamer waren bij het debat aanwezig.

De wet moet volgende week woensdag, 1 juli, van kracht worden.

Iraanse president: Teheran zal nooit onderhandelen over defensie

ISLAMABAD – Het Iraanse raketprogramma staat niet in het voorlopige akkoord met de Verenigde Staten en dat zal nooit veranderen, verklaart de Iraanse president Masoud Pezeshkian. Teheran zal volgens hem nooit met een ander land onderhandelen over zijn eigen defensiecapaciteiten.

De president zei ook dat Iran sterk gelooft dat regionale vrede en stabiliteit alleen kunnen worden bereikt met eerlijke gesprekken en samenwerking binnen de regio. Hij deed zijn uitspraken in Islamabad tijdens een persconferentie met de Pakistaanse premier Shehbaz Sharif, die bemiddelt tussen Iran en de VS.

Sharif zei dat er geen dubbele standaarden zouden moeten zijn over ballistische raketten. Iran heeft volgens hem net als andere landen het recht om deze raketten te hebben. De overeenkomst tussen Iran en de VS moet leiden tot een definitieve deal voor het stoppen van de oorlog.

Europese stroomprijzen naar recordniveaus, ook in Nederland

AMSTERDAM – De stroomprijs in Nederland stijgt woensdagavond naar verwachting tot het hoogste niveau in jaren, blijkt uit gegevens van handelsplatform Epex Spot. Ook in andere Europese landen stijgt de stroomprijs door een recordvraag naar koeling vanwege de hoge temperaturen. Als gevolg daarvan gaat de dynamische stroomprijs naar het hoogste niveau ooit, volgens vergelijkingssite Keuze.nl.

Op de groothandelsmarkt voor elektriciteit moet woensdagavond om 20.45 uur 902,47 euro worden betaald voor een megawattuur. Dat is de hoogste prijs in jaren, zegt een woordvoerder van Epex Spot. In mei van 2007 was de prijs voor een megawattuur 950 euro.

De Europese stroomprijzen lopen op door de aanhoudende hitte. In Frankrijk bereikten de tarieven het hoogste niveau sinds 2022 en in Duitsland steeg het tot het hoogste punt in twee jaar. In België kwam de prijs van een megawattuur boven de 1000 euro uit en dat was sinds 2020 niet meer gebeurd.

Europese stroomvoorziening onder druk

Naast de hoge vraag naar koeling in de avonduren speelt ook mee dat de Europese stroomvoorziening onder druk staat. Dat is het gevolg van een zwakke windopbrengst en beperkingen bij enkele Franse kerncentrales.

Huishoudens met een dynamisch contract kunnen hoge stroomkosten voorkomen door zware apparaten woensdag voor 19.30 uur of na 22.00 uur aan te zetten. De dynamische stroomprijs is om 20.45 uur 1,203 euro per kilowattuur, volgens Keuze.nl. Dat is bijna vier keer zoveel als de normale zomeravondprijs, stelt de vergelijkingswebsite. Dinsdagavond is de stroomprijs voor huishoudens met een dynamisch contract ook al relatief hoog, maar woensdagavond komt daar nog bijna 30 cent bovenop.

EU en Kazachstan ondertekenen luchtvaartakkoord voor betere vliegverbindingen

BRUSSEL – De Europese Unie en Kazachstan hebben dinsdag een zogenoemde horizontale luchtvaartovereenkomst ondertekend. Het akkoord moet de luchtverbindingen tussen de EU en Kazachstan verbeteren en biedt luchtvaartmaatschappijen uit de EU meer mogelijkheden om vluchten tussen beide regio’s uit te voeren.

Dankzij de overeenkomst kunnen alle in aanmerking komende luchtvaartmaatschappijen uit de EU voortaan vluchten uitvoeren tussen Kazachstan en zeventien EU-lidstaten die nog geen bilaterale luchtvaartovereenkomst met Kazachstan hebben die dergelijke diensten toestaat. Daarmee vervallen eerdere beperkingen waarbij alleen luchtvaartmaatschappijen die eigendom waren van of gecontroleerd werden door onderdanen van de betreffende lidstaat of Kazachstan op deze routes mochten vliegen.

Gelijke toegang tot de markt

Met de nieuwe overeenkomst krijgen alle EU-luchtvaartmaatschappijen gelijke toegang tot de markt. Volgens de Europese Commissie bevordert dit een open en eerlijke concurrentie, ontstaan er nieuwe kansen voor passagiers en bedrijven en wordt de rechtszekerheid voor beide partijen vergroot.

“Ik feliciteer Kazachstan van harte met de ondertekening van deze overeenkomst met de Europese Unie. Deze mijlpaal weerspiegelt onze gezamenlijke inzet om de samenwerking te versterken, de connectiviteit tussen onze regio’s te verbeteren en onze burgers en economieën dichter bij elkaar te brengen”, aldus Europees commissaris voor Duurzaam Transport en Toerisme, Apostolos Tzitzikostas.

Volgens de commissaris zal het akkoord nieuwe mogelijkheden creëren voor luchtvaartdiensten en bijdragen aan economische groei, investeringen en uitwisselingen tussen beide regio’s.

Ondertekening in Brussel

De overeenkomst werd in Brussel ondertekend door Apostolos Tzitzikostas en de Kazachse minister van Transport, Nurlan Sauranbayev. De ondertekening vond plaats in aanwezigheid van voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Raad Antonio Costa en de Kazachse president Kassym-Jomart Tokayev tijdens diens bezoek aan Brussel.

Voordat het akkoord officieel in werking treedt, moeten zowel de Europese Unie als Kazachstan nog hun interne goedkeuringsprocedures afronden.

Zeventien lidstaten

De overeenkomst heeft betrekking op de bestaande bilaterale luchtvaartafspraken tussen Kazachstan en zeventien EU-lidstaten: Oostenrijk, België, Bulgarije, Cyprus, Tsjechië, Duitsland, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Litouwen, Luxemburg, Letland, Nederland, Polen en Zweden. Deze bestaande afspraken worden voortaan ondergebracht onder de nieuwe horizontale luchtvaartovereenkomst.

Groot evacuatieplan voor schepen in de Golf van start

LONDEN – Een evacuatieplan is in gang gezet om honderden schepen met ongeveer 11.000 zeevarenden die vastzitten in de Golf veilig via de Straat van Hormuz te laten vertrekken. Dat gebeurde nadat Iran en de VS een staakt-het-vuren hadden bereikt, maakte een scheepvaartagentschap van de Verenigde Naties dinsdag bekend.

“We zijn nu begonnen met het contact opnemen met de schepen om de evacuatie te starten”, zei een woordvoerder van de organisatie, zonder een tijdspad te geven.

Door het verhoogde risico op aanvaringen is een geleidelijke en gecontroleerde evacuatie van het scheepvaartverkeer noodzakelijk.

“Het evacuatieproces gebeurt in nauwe samenwerking met Iran, Oman, andere kuststaten in de regio, de Verenigde Staten en de maritieme sector”, aldus het agentschap van de VN.

Verhoogd risico op natuurbrand in zeven veiligheidsregio’s

DEN HAAG – In 8 van de 25 veiligheidsregio’s geldt een verhoogd risico op natuurbranden. Dat is te zien op een kaart die de brandweer bijhoudt. De waarschuwing geldt in alle Noord-Hollandse veiligheidsregio’s. In twee Zuid-Hollandse, een Limburgse en een Overijsselse veiligheidsregio geldt ook fase 2.

De brandweer kondigt fase 2 af wanneer het langere tijd droog is in de natuur. Terreineigenaren, natuurbeheerders en hulpdiensten wordt verzocht extra alert te zijn vanwege het verhoogde risico op natuurbrand. Ook vraagt de brandweer om medewerking bij het voorkomen of beperken van een natuurbrand. In de overige zeventien veiligheidsregio’s geldt fase 1, waarin nog geen extra maatregelen worden getroffen.

Eind mei gold in het merendeel van de veiligheidsregio’s een verhoogd risico op natuurbrand vanwege warm en droog weer. Defensie maakte toen bekend te stoppen met oefeningen met open vuur, pyrotechniek en explosieven in de natuur. Eind april zorgden militaire oefeningen onder soortgelijke omstandigheden namelijk voor natuurbranden in Gelderland en Noord-Brabant. In de loop van mei werd het risico in de meeste veiligheidsregio’s weer verlaagd naar fase 1, doordat het weer vochtiger werd.

De komende dagen worden in heel het land hoge temperaturen en droogte verwacht. Het KNMI heeft voor woensdag tot en met vrijdag voor het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje afgegeven vanwege de hitte.

De Rivierendriesprong neemt eerste Volvo-bouwtrucks in gebruik

PAPENDRECHT – De Rivierendriesprong uit Papendrecht heeft zeven nieuwe Volvo-trucks aan het wagenpark toegevoegd. Het betreft de eerste Volvo-bouwtrucks voor de bouwstoffenhandel, die de voertuigen gaat inzetten voor het transport van bouwstoffen, grondstoffen, recyclingmaterialen en afvalcontainers.

De nieuwe trucks zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Alblasserdam en bestaan uit twee Volvo FM 4×2-portaalwagens, drie Volvo FMX 8×4-knijper/kippers en twee Volvo FMX 10×4-kippers.

Eerste Volvo-bouwtrucks

De Rivierendriesprong rijdt al enkele jaren met Volvo FH-trekkers en beschikt inmiddels over een wagenpark van achttien trucks, waarvan elf van het merk Volvo. De zeven nieuwe voertuigen zijn echter de eerste Volvo-bouwtrucks binnen het bedrijf.

Volgens bedrijfsleider Jean-Paul Thijssen ging aan de keuze een uitgebreide vergelijking van verschillende merken vooraf.

“Onze Volvo-trekkers bevallen al jaren goed en ook de dealer zit dichtbij. Daarnaast staat Volvo in de bouwsector zeer goed aangeschreven. Dat gaf vertrouwen om nu ook voor Volvo-bouwtrucks te kiezen”, aldus Thijssen.

De Rivierendriesprong

Inzet voor uiteenlopende werkzaamheden

De nieuwe voertuigen worden deels ingezet ter vervanging van bestaand materieel en deels als uitbreiding van de vloot.

De twee Volvo FM 340 4×2-portaalwagens worden gebruikt voor containertransport binnen een straal van circa veertig kilometer rond Papendrecht.

Voor distributiewerk en bouwlogistiek heeft De Rivierendriesprong gekozen voor drie Volvo FMX 500 8×4-knijper/kippers, uitgerust met een 20 tonmeter Palfinger Epsilon-autolaadkraan. Deze voertuigen worden ingezet voor uiteenlopende werkzaamheden, variërend van het leveren van zand en bigbags tot logistieke ondersteuning op binnenstedelijke bouwprojecten.

Daarnaast zijn twee Volvo FMX 500 10×4-kippers geleverd, die voornamelijk worden ingezet voor het transport van zand, grond en puin.

De Rivierendriesprong

Focus op comfort

Bij de samenstelling van de voertuigen is veel aandacht besteed aan het comfort van de chauffeurs. Alle nieuwe bouwtrucks zijn uitgerust met Volvo Dynamic Steering, het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem van de fabrikant.

“Voor ons is Volvo Dynamic Steering nieuw, maar de reacties van de chauffeurs zijn heel positief”, vertelt Thijssen. “Als je er eenmaal aan gewend bent, wil je niet anders meer. Het maakt het werk comfortabeler en minder vermoeiend.”

Advies op maat

Volgens Thijssen speelde Volvo Group Truck Center Alblasserdam een belangrijke rol bij de samenstelling van de nieuwe voertuigen.

“De accountmanager heeft echt met ons meegedacht over de juiste voertuigen voor onze inzet. Van de verschillende configuraties tot de keuze voor Volvo Dynamic Steering. Die praktijkgerichte adviezen hebben ons geholpen om trucks samen te stellen die perfect aansluiten bij onze werkzaamheden.”

De Rivierendriesprong

Familiebedrijf in infra- en bouwsector

De Rivierendriesprong is een familiebedrijf uit Papendrecht dat al 22 jaar actief is in de grond-, weg-, water- en betonbouw. Het bedrijf levert bouwstoffen, grondstoffen, recyclingmaterialen en diensten voor afvalinzameling aan aannemers, overheden en andere professionele opdrachtgevers.

Met een eigen wagenpark en een breed assortiment bedient De Rivierendriesprong klanten in heel Nederland.

St vd Brink neemt Beekman Transport over en versterkt positie in logistieke markt

ERMELO/APELDOORN – St vd Brink neemt transport- en logistiek dienstverlener Beekman uit Apeldoorn over. Met de voorgenomen overname zet St vd Brink een volgende stap in zijn groeistrategie en versterkt het familiebedrijf zijn positie op de Nederlandse logistieke markt.

De overname volgt enkele maanden na de acquisitie van Koster Eurotransport uit Wolvega en past binnen de verdere consolidatie die momenteel plaatsvindt in de transportsector.

Familiebedrijven vinden elkaar

Beekman, actief op het gebied van transport, warehousing en carrosseriebouw, zocht naar een partij die het bedrijf verder kan laten groeien en tegelijkertijd het karakter van de onderneming kan behouden.

“Er was direct een sterke klik met Alex van den Brink en Gerrit Jan Mulder. De partijen passen bij elkaar als echte familiebedrijven, met medewerkers die de handen uit de mouwen steken en de beste dienstverlening nastreven”, aldus Alfred Beekman, eigenaar van Beekman.

Sterke combinatie

Met de overname ontstaat volgens beide bedrijven een krachtige combinatie. St vd Brink breidt zijn dienstverlening verder uit, terwijl de activiteiten van Beekman op het gebied van distributie, warehousing en carrosserie een stevige basis krijgen voor verdere groei.

Beekman is een fullservice logistiek dienstverlener en combineert fijnmazige distributie, warehousing, speciaal transport, techniek en verhuur. Het bedrijf beschikt, inclusief het wagenpark van Wetra EDC, over 130 trekkende eenheden en 150 getrokken eenheden. Daarnaast heeft Beekman circa 100.000 palletplaatsen tot zijn beschikking.

Beekman St vd Brink

Voorlopig zelfstandig verder

Beekman zal voorlopig zelfstandig blijven opereren. Na goedkeuring van de overname door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zullen beide bedrijven onderzoeken hoe zij elkaar verder kunnen versterken.

Alfred Beekman blijft op de achtergrond betrokken om de overgang in goede banen te leiden. De dagelijkse leiding komt in handen van St vd Brink.

Twee familiebedrijven met lange historie

St vd Brink bestaat dit jaar tachtig jaar. Het bedrijf, dat in 1945 begon met paard en wagen, is uitgegroeid tot een moderne logistieke dienstverlener met activiteiten in de Benelux. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf.

Met de overname onderstreept St vd Brink zijn ambitie om verder te groeien in de Nederlandse transport- en logistieke sector.

Op meer zwemlocaties waarschuwing voor gezondheidsrisico’s

DEN HAAG – Op dit moment geldt op meer zwemlocaties een waarschuwing voor gezondheidsrisico’s, blijkt uit een analyse van het ANP van data van Zwemwater.nl. Bij het vorige peilmoment op vrijdag 12 juni werd op 40 locaties gewaarschuwd vanwege slechte waterkwaliteit. Momenteel gelden er 46 waarschuwingen.

Nederland telt ongeveer 950 plassen, meren of recreatiewateren die als officiële zwemlocaties zijn aangewezen. De kwaliteit van het water op deze locaties wordt regelmatig gecontroleerd op bijvoorbeeld blauwalg of bacteriën.

Naast dat er meer waarschuwingen voor gezondheidsrisico’s zijn afgegeven, geldt ook op meer locaties een negatief zwemadvies. In totaal is dit voor 35 zwemplekken het geval, bij de vorige inventarisatie waren dit er 33.

Almeerderstrand

Wel is het zwemverbod op het Almeerderstrand in Almere opgeheven. Sinds 2 juni werd hier onderzoek gedaan naar de waarden van blauwalg, enterokokken en E. coli in het water. Het is momenteel verboden om te zwemmen bij twee vakantieparken in Gelderland: De Fontein en De Betteld.

Op 863 zwemlocaties kunnen mensen zonder gezondheidsrisico’s verkoeling zoeken. De kwaliteit van zwemwater kan achteruitgaan als het lang warm weer is. De kwaliteit van het water wordt tot 1 oktober, het eind van het zwemseizoen, gecontroleerd.

Arriva: eind 2026 rijdt 70 procent van Limburgse busvloot emissievrij

HEERLEN – Arriva zet eind dit jaar een nieuwe stap in de verduurzaming van het openbaar vervoer in Limburg. Vanaf 13 december 2026 neemt de vervoerder gefaseerd 48 nieuwe zero-emissiebussen in gebruik. Daarmee zal eind 2026 ongeveer 70 procent van de Limburgse busvloot volledig elektrisch rijden.

Na de instroom van de nieuwe bussen rijden 145 van de in totaal 209 voertuigen in Limburg emissievrij.

Verdere verduurzaming ondanks uitdagingen

Volgens Arriva vergde de uitbreiding van de elektrische vloot de nodige flexibiliteit vanwege de druk op het elektriciteitsnet.

“Door drukte op het elektriciteitsnet moesten we onderweg bijsturen”, zegt Chellie Soons, regiodirecteur Arriva Limburg. “Dat vroeg om flexibiliteit, creativiteit en samenwerking. Dat het ons gelukt is om dit resultaat neer te zetten, maakt deze stap des te waardevoller.”

De nieuwe elektrische bussen worden vanaf december stapsgewijs ingezet op verschillende vestigingen in Limburg. Daarbij is rekening gehouden met de beschikbare laadinfrastructuur, laadcapaciteit en de dienstregelingen.

Op locaties waar uitbreiding technisch niet mogelijk is vanwege beperkingen op het elektriciteitsnet, blijft de huidige situatie ongewijzigd.

Nieuwe generatie elektrische bussen

De nieuwe vloot bestaat uit 12-meterbussen van de Chinese fabrikant Yutong. Arriva zegt na vergelijking van meerdere leveranciers voor Yutong te hebben gekozen op basis van kwaliteit, betrouwbaarheid en geschiktheid voor de Limburgse praktijk.

De elektrische bussen bieden volgens de vervoerder diverse voordelen, waaronder emissievrij en stiller vervoer, een hoger comfortniveau voor reizigers en chauffeurs en een efficiënte inzet binnen intensieve dienstregelingen.

Daarnaast beschikken de voertuigen over ruime zit- en staplaatsen voor zowel regionale als stedelijke lijnen.

Laden via stekker en pantograaf

De bussen worden opgeladen via zowel stekkerlaadpunten als pantograaflaadpunten. Bij een pantograaflaadpunt maakt een bewegende laadarm of rail automatisch contact met de bus om elektriciteit over te brengen. Afhankelijk van de inzet worden de voertuigen geladen op de stalling of bij laadpunten op stations en bushaltes.

Volgens Arriva worden de laadstrategie en de logistieke processen vooraf uitgebreid getest om de betrouwbaarheid van de dienstregeling te waarborgen.

Chauffeurs krijgen extra opleiding

Voorafgaand aan de ingebruikname worden chauffeurs uitgebreid opgeleid in het rijden met en laden van de nieuwe elektrische bussen.

“Deze operatie raakt alle onderdelen van onze organisatie. Van techniek en infrastructuur tot planning en uitvoering. Juist de samenwerking tussen collega’s en partners heeft ervoor gezorgd dat we dit hebben kunnen realiseren”, aldus Soons.

Met de verdere elektrificatie wil Arriva blijven werken aan een schoner, stiller en toekomstbestendig openbaar vervoerssysteem voor reizigers en de leefomgeving in Limburg.

Elektrische raceklasse Formule E in 2027 op circuit Zandvoort

0

ZANDVOORT – De elektrische raceklasse Formule E bezoekt in 2027 voor het eerst circuit Zandvoort. Er staan twee races gepland, op 18 en 19 juni. Dat meldt de organisatie achter de Formule E, die volgend seizoen uitbreidt naar 21 races, zogeheten E-Prix.

Er komen ook races op het Circuit of the Americas in Austin en Brands Hatch in Groot-Brittannië, waarmee de Formule E geleidelijk verschuift van stratencircuits naar permanente circuits. De elektrische raceklasse introduceert in 2027 een nieuwe auto, die in snelheid kan wedijveren met een Formule 1-wagen. De topsnelheid gaat naar 335 kilometer per uur en de auto’s rijden naar verwachting gemiddeld tien seconden harder per ronde dan de huidige generatie elektrische racewagens.

Het circuit van Zandvoort heeft deze zomer voor het laatst de Formule 1 te gast, maar directeur Robert van Overdijk ziet in de Formule E een mooie opvolger. “De combinatie van topsport en maatschappelijke relevantie maakt dit een bijzonder aantrekkelijk evenement en biedt een unieke kans om een breed publiek kennis te laten maken met de fascinerende ontwikkeling van de autosport, mobiliteit en technologie.”

Circuit van Djedda

Nyck de Vries is dit seizoen de enige Nederlandse coureur in de Formule E. De recente winnaar van de 24 Uur van Le Mans was al eens wereldkampioen in de elektrische klasse.

Het seizoen 2026/2027 opent in december in Saudi-Arabië met twee E-Prix op het circuit van Djedda en eindigt in juli met twee straatraces in Tokio.

NAM terecht aangewezen als gasopslagbeheerder, oordeelt rechter

DEN HAAG – De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) komt niet af van de status van beheerder van de gasopslagen Norg en Grijpskerk, oordeelt de rechter. Daarmee blijft het energiebedrijf ook gebonden aan regelgeving voor gasopslagen. Die schrijft onder andere voor dat beheerders pas mogen stoppen met gasopslagen als dat volgens de toezichthouder geen probleem voor de leveringszekerheid oplevert.

De NAM stond tegenover toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). De NAM vond dat de ACM het bedrijf onterecht had gecertificeerd als gasopslagsysteembeheerder van Norg en Grijpskerk, twee voormalige gasvelden die nog dienstdoen als gasopslag. De NAM voerde onder andere aan dat deze locaties gezien moesten worden als productieopslagen, maar daar ging de rechter niet in mee. Tegen de uitspraak van het CBb is geen hoger beroep mogelijk.

In Norg wil NAM kussengas winnen, oftewel het gas in opslagen dat voor voldoende druk zorgt. Op termijn wil het gezamenlijke bedrijf van Shell en ExxonMobil helemaal van de gasopslagen af. De NAM meldde eerder open te staan voor een overname van de locaties door de Nederlandse staat, maar vorige kabinetten zouden die gesprekken hebben afgebroken.

Volgens de NAM wordt bij het aanwijzen van Norg en Grijpskerk te weinig rekening gehouden met de oorspronkelijke rol van die opslagen en eerdere afspraken. “Deze status brengt bovendien verplichtingen met zich mee die niet passen bij de intentie van de NAM om het aanwezige kussengas alsnog te produceren”, meldt een woordvoerder. “De NAM is van mening dat dit kan zonder dat leveringszekerheid in gevaar wordt gebracht.”

Over gasopslagen was dit jaar meer te doen tussen de overheid en de NAM, die jarenlang verantwoordelijk was voor de winning van Gronings gas. Er was een uitspraak in een arbitragezaak voor nodig om staatsbedrijf Energie Beheer Nederland (EBN) toegang te laten krijgen tot de gasopslag Norg voor het begin van het nieuwe vulseizoen. EBN neemt het vullen van gasopslagen op zich als marktpartijen het laten afweten. Eerder werden de bergingen gebruikt door gashandelaar GasTerra, maar die stopt nu de gaswinning in Groningen is beëindigd.

CEVA Logistics en BYD breiden samenwerking uit met driejarige overeenkomst

MARSEILLE – CEVA Logistics en de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen BYD hebben een nieuwe driejarige samenwerkingsovereenkomst ondertekend voor wereldwijde logistieke dienstverlening. Met de overeenkomst willen beide bedrijven hun samenwerking op het gebied van automotive logistiek verder intensiveren en inspelen op de wereldwijde groeiambities van BYD.

De overeenkomst werd ondertekend in Marseille. Tegelijkertijd ontving CEVA Logistics van BYD de onderscheiding ‘Best Carrier of the Year 2026’ als erkenning voor de geleverde prestaties op het gebied van automotive logistiek.

Focus op wereldwijde groei

De nieuwe samenwerking bouwt voort op de bestaande relatie tussen beide bedrijven en richt zich op de ontwikkeling van geïntegreerde end-to-end logistieke oplossingen voor de verdere internationale expansie van BYD.

De samenwerking omvat onder meer routeplanning, capaciteitsbeheer, warehousing en distributie, douaneafhandeling, lokale logistieke operaties en de ontwikkeling van logistieke oplossingen met een lagere CO₂-uitstoot.

BYD is momenteel actief in meer dan 121 landen en regio’s verspreid over zes continenten. CEVA Logistics wil met zijn wereldwijde netwerk en lokale expertise ondersteuning bieden bij de verdere uitbouw van BYD’s internationale activiteiten.

Ondersteuning van wereldwijde productie

De uitbreiding van de samenwerking komt op een moment waarop BYD zijn internationale strategie verbreedt van uitsluitend export van voertuigen naar de opbouw van een wereldwijd productienetwerk.

CEVA ondersteunt BYD inmiddels niet alleen bij het transport van eindproducten, maar ook bij de bevoorrading van productielocaties, distributie in het buitenland, aftersalesactiviteiten en de continuïteit van toeleveringsketens.

Daarnaast ondersteunt CEVA BYD bij de verdere lokalisering van productieactiviteiten en de uitbreiding van activiteiten op het gebied van voertuigen, batterijen, energieopslag en auto-elektronica.

CEVA Logistics

Erkenning voor prestaties

Volgens BYD is de toekenning van de prijs voor beste vervoerder van het jaar een erkenning voor de consistente prestaties, betrouwbaarheid en operationele flexibiliteit van CEVA.

“Deze erkenning vormt een belangrijke mijlpaal in onze langdurige samenwerking en bevestigt het vertrouwen dat is opgebouwd door voortdurende operationele excellentie”, zegt Mathieu Friedberg, CEO van CEVA Logistics.

He Zhiqi, Executive Vice President van BYD Group en Chief Operating Officer van BYD Auto, benadrukt dat sterke en lokaal verankerde toeleveringsketens essentieel zijn voor de verdere internationale groei van het bedrijf.

“CEVA Logistics heeft zich bewezen als een betrouwbare partner die onze hoge eisen op het gebied van kwaliteit, betrouwbaarheid en operationele excellentie ondersteunt”, aldus He.

Groei in automotive logistiek

Met de nieuwe overeenkomst willen beide ondernemingen hun positie in de wereldwijde automotive logistiek verder versterken. CEVA Logistics, onderdeel van de CMA CGM Group, is actief in 170 landen en realiseerde in 2025 een omzet van 18,3 miljard dollar. Het bedrijf beschikt wereldwijd over circa 110.000 medewerkers en ongeveer 1.700 locaties.

FM Logistic neemt meerderheidsbelang in Duitse logistiek dienstverlener Schäflein

ROISSY-EN-FRANCE/WÜRZBURG – FM Logistic heeft een overeenkomst ondertekend voor de overname van een meerderheidsbelang in de Duitse logistieke groep Schäflein. Met de voorgenomen overname zet FM Logistic een belangrijke stap in zijn Europese groeistrategie en krijgt het bedrijf voor het eerst een stevige positie op de Duitse markt, de grootste logistieke markt van Europa.

De transactie moet nog worden goedgekeurd door de Duitse mededingingsautoriteit, het Bundeskartellamt.

Versterking positie in industrie en mobiliteit

Met de overname wil FM Logistic zijn geografische spreiding vergroten en zijn activiteiten in de industriële sector verder uitbreiden. Schäflein behaalt bijna 40 procent van zijn omzet in de industriële sector en nog eens 27 procent in mobiliteit.

Daarnaast brengt de Duitse logistiek dienstverlener specialistische kennis mee op het gebied van automatisering, herbruikbare verpakkingsoplossingen en verduurzaming. Zo beschikt Schäflein over de eigen automatiseringsdivisie LOCIT en de SprintBOX-oplossing voor het beheer van herbruikbare containers.

Jean-Christophe Machet, CEO van FM Logistic, noemt de stap strategisch belangrijk. “FM Logistic en Schäflein delen hetzelfde DNA als familiebedrijven met een langetermijnvisie. Onze toetreding tot de Duitse markt is gebaseerd op de keuze voor een partner van topklasse. We investeren niet alleen in extra capaciteit, maar ook in waardevolle industriële kennis.”

Familiebedrijf behoudt eigen identiteit

De huidige eigenaren en bestuurders, Achim en Bernd Schäflein, behouden een aandelenbelang in het bedrijf. Ook na afronding van de transactie blijven zij samen met CFO Christoph Heller verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding.

Voor klanten verandert er volgens beide bedrijven operationeel niets. Ook de merknaam Schäflein blijft voorlopig behouden. De integratie zal gefaseerd over meerdere jaren plaatsvinden.

Achim Schäflein, CEO van Schäflein, zegt dat bij de zoektocht naar een partner nadrukkelijk is gekeken naar een onderneming die internationale groei mogelijk maakt zonder de identiteit van het familiebedrijf aan te tasten.

“Door de krachten te bundelen met FM Logistic krijgen we toegang tot een internationaal platform, terwijl we onze identiteit, ons managementteam en onze toewijding aan onze klanten behouden”, aldus Schäflein.

Groeiplannen in Duitsland en Europa

De samenwerking moet volgens beide partijen leiden tot verdere groei op vier terreinen: het bedienen van internationale klanten in Duitsland, het koppelen van transportnetwerken, het uitrollen van Schäfleins industriële expertise binnen de landen waar FM Logistic actief is en de verdere geografische uitbreiding van Schäflein binnen Duitsland.

Met name uitbreiding buiten de huidige sterke positie in Beieren, onder meer richting het Ruhrgebied en Leipzig, staat op de agenda.

Volgens FM Logistic vormt de voorgenomen overname een belangrijke mijlpaal in de ambitie om uit te groeien tot een toonaangevende pan-Europese logistieke speler.

Trump: Iran heeft wél ingestemd met inspecties atoomprogramma

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump claimt dat Iran wel heeft ingestemd met inspecties van het atoomprogramma. Zijn vicepresident JD Vance verkondigde dat al eerder, maar Iran ontkende dat daar afspraken over gemaakt zijn.

“Ondanks hun protesten en valse beweringen”, schrijft Trump op Truth Social, “is Iran volledig en helemaal akkoord gegaan met nucleaire inspecties op het hoogste niveau, tot ver in de toekomst (oneindigheid!!!)”

Trump zegt dat hij zonder garantie überhaupt niet verder zou willen onderhandelen met de Iraniërs. Ook schrijft hij op basis van deze en andere “enorme toezeggingen” van Iran te hebben besloten om de Straat van Hormuz te heropenen. Die werd geblokkeerd door zowel Iran als de Verenigde Staten, maar volgens Trump kan de Amerikaanse blokkade zo weer worden ingesteld. Hij acht het “zeer onwaarschijnlijk” dat dat nu gaat gebeuren, maar hij laat de Amerikaanse oorlogsschepen voor de zekerheid in elk geval in de buurt varen.

Trump claimt dat maandag in ieder geval 19 miljoen vaten olie door de Straat van Hormuz zijn vervoerd. Volgens hem is dat een record, niet alleen sinds het heropenen van de zeestraat, maar “aller tijden”. Het Amerikaanse energieagentschap EIA schrijft echter op zijn website dat in de eerste helft van 2025 gemiddeld 20,9 miljoen vaten olie per dag door de Straat van Hormuz werden vervoerd. Ook in de jaren daarvoor lag het gemiddelde boven de 19 miljoen vaten per dag.

De Amerikaanse president schrijft ook dat de bevroren Iraanse tegoeden die worden vrijgegeven niet zomaar aan Iran worden uitbetaald. Het geld zou op een geblokkeerde rekening komen die alleen kan worden gebruikt voor de aankoop van Amerikaanse landbouwproducten en medische hulpmiddelen. Trump zegt zich geroepen te voelen om de Iraniërs te “helpen”, omdat daar sprake zou zijn van een humanitaire crisis.

Vrachtwagen gekanteld op Ganzenweg bij Zeewolde, weg volledig afgesloten

ZEEWOLDE – Op de Ganzenweg in Zeewolde is dinsdag een vrachtwagen op zijn kant terechtgekomen. Hulpdiensten zijn massaal uitgerukt om assistentie te verlenen. De Ganzenweg is als gevolg van het ongeval volledig afgesloten voor het verkeer vanaf de Harderdijk.

De brandweer werd opgeroepen om hulp te verlenen bij het incident. Ook een ambulance is ter plaatse om eventuele betrokkenen te controleren en indien nodig medische zorg te verlenen.

Weg volledig afgesloten

De politie heeft de omgeving afgezet en de Ganzenweg is momenteel in beide richtingen afgesloten. Verkeersdeelnemers wordt geadviseerd rekening te houden met vertragingen en indien mogelijk een alternatieve route te kiezen.

Oorzaak nog onbekend

Over de oorzaak van het ongeval is op dit moment nog niets bekend. Ook is nog onduidelijk of er gewonden zijn gevallen.

De hulpdiensten handelen de situatie verder af. Zodra meer informatie beschikbaar is, volgt een update.

Noorse fiscus claimt 4,2 miljoen euro van Girteka wegens niet afgedragen sociale premies

VILNIUS/OSLO – De Litouwse logistieke groep Girteka Group is in Noorwegen verwikkeld in een geschil met de Noorse belastingdienst over een claim van ongeveer 4,2 miljoen euro. De zaak draait om mogelijk onjuist berekende sociale premies over de periode 2018 tot en met 2023.

Dat blijkt uit het jaarverslag over 2025 van Girteka Group.

Volgens de Noorse belastingautoriteiten heeft een van de dochterondernemingen van Girteka mogelijk een onjuist tarief toegepast bij de berekening van de door werkgevers verschuldigde sociale premies.

“Volgens de beoordeling van de Noorse belastingdienst heeft een van de dochterondernemingen van de groep mogelijk de door de werkgever verschuldigde sociale verzekeringspremies over de periode 2018-2023 onjuist berekend door een verkeerd tarief toe te passen. Het bedrijf is het niet eens met deze beoordeling”, aldus Girteka in een reactie aan persbureau BNS.

Girteka betwist claim

Girteka stelt over voldoende bewijs te beschikken dat de premies correct zijn berekend en afgedragen. De onderneming verwacht daarom het geschil uiteindelijk in haar voordeel te kunnen beslechten.

De logistieke groep diende in oktober vorig jaar een formeel bezwaar in bij de Noorse belastingklachtencommissie. Een definitieve uitspraak wordt echter niet voor eind 2027 verwacht.

Het geschil vormt de nieuwste juridische uitdaging voor Girteka in Noorwegen. De Litouwse transportgroep kwam de afgelopen jaren in het Scandinavische land vaker in aanraking met toezichthouders en vakbonden, onder meer vanwege beschuldigingen rond cabotageactiviteiten en arbeidsvoorwaarden.

Girteka behoort met duizenden trekkers en trailers tot de grootste wegtransportbedrijven van Europa.

Meeste schepen door Straat van Hormuz sinds begin oorlog

BRUSSEL – Sinds het begin van de oorlog in het Midden-Oosten voeren er nog niet zoveel schepen op een dag door de Straat van Hormuz als maandag. Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Kpler.

Het verkeer door de zeestraat is de afgelopen dagen toegenomen na het vredesakkoord tussen de Verenigde Staten en Iran.

Minimaal 36 vrachtschepen voeren maandag door de zeestraat. Dat aantal kan hoger liggen omdat sommige schepen hun transponder uitschakelen wanneer ze via de waterweg varen. Voordat de oorlog eind februari uitbrak, gingen er zo’n 120 schepen per dag via de Straat van Hormuz.

Voor de tijdelijke overeenkomst tussen de VS en Iran voeren er minder dan tien schepen per dag door de zeestraat. Dat aantal loopt sinds het akkoord op.

De Amerikaanse vicepresident JD Vance zei maandag dat de Straat van Hormuz weer open is, nadat Iran zaterdag aankondigde de zeestraat weer te blokkeren na Israëlische aanvallen op Libanon.

ECT breidt avondopenstellingen voor verplichte veiligheidstoets vrachtwagenchauffeurs uit

0

ROTTERDAM – ECT breidt de pilot met avondopenstellingen voor de verplichte veiligheids- en toegangstoets voor vrachtwagenchauffeurs verder uit. Na twee succesvolle avondsessies krijgen met name nachtchauffeurs op extra momenten de mogelijkheid om de verplichte toets af te leggen bij Secure Logistics op Maasvlakte Plaza.

ECT kondigde eerder al aan dat vrachtwagenchauffeurs die de ECT Delta- en ECT Euromax-terminal bezoeken vanaf september 2026 verplicht over een geldig veiligheidscertificaat moeten beschikken. Zonder certificaat wordt de toegang tot de terminals geweigerd.

Extra mogelijkheden voor nachtchauffeurs

Om chauffeurs meer flexibiliteit te bieden, organiseert Secure Logistics de komende maanden meerdere avondopenstellingen bij de XS-Kiosk op het Servicepunt Maasvlakte Plaza aan de Hormuzstraat 50 op de Maasvlakte. De extra openstellingen vinden plaats op:

  • donderdag 25 juni 2026;
  • donderdag 9 juli 2026;
  • donderdag 23 juli 2026;
  • donderdag 6 augustus 2026;
  • donderdag 20 augustus 2026;
  • donderdag 3 september 2026.

Het laatste beschikbare tijdslot is telkens om 20.45 uur.

Veiligheid op terminals verbeteren

De verplichte toets maakt deel uit van maatregelen die ECT heeft ingevoerd om de veiligheid op de terminals verder te vergroten. Volgens de terminaloperator is actuele kennis van veiligheidsvoorschriften essentieel vanwege de toenemende complexiteit van logistieke processen en verkeersstromen op de Maasvlakte.

De maatregel volgt op een pilot die ECT eerder uitvoerde in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland (TLN) en diverse vervoerders.

Zelf afspraak maken

Chauffeurs hoeven niet te wachten op een uitnodiging, maar kunnen zelf een afspraak inplannen bij Secure Logistics. Vooraf moeten zij via het XS-ID Online-portaal akkoord gaan met de ECT-voorwaarden.

Chauffeurs krijgen maximaal drie pogingen om voor de toets te slagen. Wie drie keer zakt, wordt gedurende drie maanden uitgesloten van deelname. Het behaalde certificaat blijft vervolgens twee jaar geldig.

Ter voorbereiding heeft ECT een instructievideo beschikbaar gesteld. Ook kunnen chauffeurs via de website van ECT een afspraak maken voor het afleggen van de toets.

ECT roept chauffeurs op de toets tijdig af te leggen om problemen met de toegang tot de terminals vanaf september te voorkomen. Met de maatregel wil het bedrijf bijdragen aan een veiligere werkomgeving en de risico’s op en rond de terminals verder beperken.

Verplichte veiligheidstoets voor chauffeurs op ECT-terminals vanaf september