Clicky

dinsdag 1 juli 2025 - 10:09 uur
Home Blog Pagina 2

Grote meerderheid voor medicijn tegen obesitas in basispakket

DEN HAAG – Bijna negen op de tien Nederlanders vinden dat medicatie tegen obesitas vanuit het basispakket moet worden vergoed. Dat staat in een peiling die minister Daniëlle Jansen (Volksgezondheid) maandag met de Tweede Kamer heeft gedeeld. Driekwart stelt daar wel voorwaarden aan, bijvoorbeeld dat een specialist het medicijn voorschrijft en dat de ontvanger zelf ook veel heeft gedaan om af te vallen.

De rest van de voorstanders, 12 procent, vindt dat ‘gewichtsverliesmedicatie’ zoals de bekende middelen Ozempic en Wegovy zonder voorwaarden vergoed moet worden. Nadat de peiling vermeldde dat de premie met een paar euro per maand omhoog zou kunnen gaan, nam de acceptatie van deze vergoeding iets af.

Aan de peiling van Ipsos I&O deden 1422 Nederlanders van boven de 18 jaar mee. De resultaten werden onder meer gewogen op geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Deelnemers mochten ook zelf hun mening opschrijven. “Iedereen heeft recht op afvallen”, vond een van hen bijvoorbeeld. Een ander: “Ik heb het overgewicht niet veroorzaakt, ik hoef ook niet te betalen aan een oplossing.”

Vorig jaar adviseerde het Zorginstituut Nederland om Wegovy niet in het basispakket op te nemen. Eerst is volgens het instituut een “bredere maatschappelijke discussie” over dergelijke middelen nodig. In navolging van dat advies vroeg het kabinet om de peiling, schrijft NSC-minister Jansen.

Vrachtwagen gekanteld na ongeval op A58

Foto: HVZeeland

GOES – Op de A58 bij Goes heeft vanmiddag een ernstig ongeluk plaatsgevonden met een vrachtwagen. De weg is om die reden afgesloten richting Vlissingen.

Het ongeluk gebeurde kort na 17.00 uur op de rijbaan richting Vlissingen, net na knooppunt De Poel. In de buurt van tankstation Vliedberg kantelde door onbekende oorzaak een vrachtwagen. Het is onbekend of er nog andere voertuigen betrokken zijn. Verschillende hulpdiensten zijn ter plekke, waaronder ook de brandweer.

De opgeroepen traumahelikopter is niet meer ingezet. De chauffeur is aan zijn verwondingen overleden.

Volgens Rijkswaterstaat is er door het ongeval veel diesel op het wegdek terecht gekomen en is de A58 daarom tijdelijk dicht in de richting van Vlissingen. De Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) meldt dat de verwachting is dat de afsluiting ook nog wel enige tijd gaat duren.

“Als brandweer ondersteunen we bij het vrijmaken van de rijbaan. We verwachten dat dit nog enige tijd gaat duren. Volg de aanwijzingen van politie en Rijkswaterstaat op en sta je in de file, zorg dan voor voldoende verkoeling en kijk ook om naar elkaar”, aldus de VRZ.

Het overige verkeer wordt omgeleid via de N256, N255 en de N57. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

15 jaar celstraf na doden man in Suriname en wegmaken van het lichaam

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een 51-jarige man veroordeeld voor het doden van een man en het wegmaken van zijn lijk in Suriname op 18 december 2022. De verdachte begon direct na het doden van het slachtoffer met het wissen van zijn sporen en heeft ruim twee jaar lang enige betrokkenheid ontkend. De rechtbank legt hem een celstraf op van 15 jaar.

Deze zaak gaat over de vermissing van een man in Suriname. Hij zou op 18 december 2022 terugvliegen naar Nederland, maar heeft nooit ingecheckt. De man zou voor het laatst zijn gezien door de verdachte en een medeverdachte in een woning in het district Wanica in Suriname. Aanvankelijk vond er onderzoek in Suriname plaats.

De verdachte is toen door de politie gehoord over de vermissing en vertrok vervolgens via Frans-Guyana naar Nederland. Twee andere verdachten zijn momenteel in Suriname in afwachting van de uitkomst van het strafproces dat tegen hen is aangespannen voor hun betrokkenheid bij de vermissing.

Op basis van informatie van de Surinaamse autoriteiten is in Nederland een strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar de verdachte. De verdachte verklaarde aanvankelijk dat hij niets met de strafzaak te maken had. Mede onder leiding van de Nederlandse rechter-commissaris heeft aanvullend onderzoek in Suriname plaatsgevonden en zijn veel getuigen gehoord. Dit alles heeft geleid tot een omvangrijk strafdossier.

Op 27 februari 2025, tijdens het twaalfde verhoor, verklaarde de verdachte dat hij zich verantwoordelijk voelt voor de dood van het slachtoffer en dat hij zijn dode lichaam heeft weggemaakt. Volgens hem kreeg hij met het slachtoffer in de keuken een woordenwisseling over de terugbetaling van een geleend geldbedrag. Het slachtoffer zou handgebaren hebben gemaakt, wat zou zijn uitgemond in een noodlottig ongeval waarbij het slachtoffer op de grond terecht kwam met de verdachte boven op hem. Volgens de verdachte was het slachtoffer ter plekke overleden waarna hij het lichaam in paniek wegmaakte.

Een medeverdachte die in Suriname vastzit, legde in een van zijn eerdere verhoren een andere verklaring af die betrokkenheid bij de dood van het slachtoffer inhoudt. Volgens hem hebben hij en de verdachte een week voordat het slachtoffer naar Nederland zou vertrekken alles geregeld en gepland. Toen het slachtoffer op de betreffende dag uit het toilet kwam om zijn handen te wassen, zou de medeverdachte het slachtoffer met een galvanen pijp op het hoofd hebben geslagen, waarna het slachtoffer in elkaar zakte. De verdachte zou daarna de keel van het slachtoffer hebben doorgesneden.

De rechtbank vindt het scenario van de verdachte onaannemelijk. Zo zou het conflict zich volgens de verdachte in de keuken hebben afgespeeld, terwijl uit onderzoek van de politie blijkt dat er ook sporen zijn gevonden tussen de slaapkamer en toilet. De verdachte heeft wisselend en weinig concreet verklaard over de feitelijke handelingen die hebben geleid tot de dood van het slachtoffer en hij kon zich niet herinneren hoe hij het slachtoffer uit het pand heeft getild.

De rechtbank vindt ook de verklaring van de medeverdachte onbetrouwbaar. Deze medeverdachte is inmiddels op zijn eerdere verklaring teruggekomen en meent dat hij niks met de dood van het slachtoffer te maken heeft gehad. Zijn eerdere verklaring wordt niet door objectieve bewijsmiddelen ondersteund. Zo is de galvanen pijp nooit gevonden en is er op de messen in het pand geen bloed van het slachtoffer aangetroffen.

De rechtbank stelt vast dat niet duidelijk is wat zich precies heeft afgespeeld tussen de verdachte en het slachtoffer en door welke handelingen het slachtoffer is overleden. Wel is duidelijk dat de verdachte geweld heeft gepleegd waardoor het slachtoffer kon overlijden, wat ook is gebeurd. De rechtbank wijst hiervoor onder meer op het feit dat op meerdere plekken bloed is aangetroffen van het slachtoffer. Kort nadat het slachtoffer is overleden, is een politieagent in de woning geweest. Deze rook een sterke bloedgeur en merkte op dat er geen spullen meer op de grond lagen. Deze bevindingen passen op onderdelen bij de verklaringen van de medeverdachte. Ook was de verdachte al langere tijd woest op het slachtoffer vanwege het niet of nauwelijks terugbetalen van een geldlening en gebruikte die teksten als: ‘In Nederland ga ik hem kapot maken’. Daarnaast is vast komen te staan dat de verdachte het dode lichaam van het slachtoffer in een fleecedeken heeft gewikkeld, het lichaam op de achterbank van zijn auto heeft geplaatst en daarmee is weggereden.

Hoewel er aanknopingspunten zijn dat er een langer lopend conflict tussen hem en het slachtoffer was, is er geen sluitend bewijs dat de verdachte met voorbedachte rade heeft gehandeld. Hij wordt dan ook vrijgesproken van moord. Ook kan het medeplegen niet wettig en overtuigend worden bewezen. Wel oordeelt de rechtbank dat de verdachte schuldig is aan doodslag.

Ten tijde van de bewezen verklaarde feiten gold voor doodslag een maximumstraf van 15 jaren en voor het wegmaken van een lichaam 2 jaren. De rechtbank vindt dat laatste strafmaximum in deze zaak niet in verhouding staan tot de aard en ernst van het door de verdachte gepleegde misdrijf. Daarbij betrekt de rechtbank de wijze waarop de verdachte het misdrijf heeft gepleegd en de gevolgen die zijn het handelen voor de nabestaanden heeft gehad. Niettemin heeft zij zich aan het wettelijk strafmaximum te houden, wat in deze zaak 17 jaren gevangenisstraf is.

Met zijn handelen heeft de verdachte de nabestaanden onbeschrijfelijk leed aangedaan. De verdachte liet hen lange tijd in grote onzekerheid waardoor zij de hoop hielden dat hun dierbare nog in leven was. Niet alleen weten de nabestaanden tot op heden niet hoe hun dierbare precies om het leven is gekomen, ook is hen de kans ontnomen afscheid te kunnen nemen. Het slachtoffer laat twee minderjarige zoons na.

De rechtbank vindt een celstraf van 15 jaar passend en geboden. Daarnaast moet de verdachte de partner en de twee minderjarige zoons een schadevergoeding betalen van in totaal 60.000 euro.

AB Texel en Noppert Beton zetten een volledig elektrische truck- en kraancombinatie in

EASTERMAR – AB Texel Special Transport en Noppert Beton zetten een volgende stap in hun langdurige samenwerking en gedeelde duurzaamheidsambities. Vanaf eind juni zetten de partners een nieuwe batterij-elektrische truck en oplegger met elektrisch aangedreven autolaadkraan in voor het transport van betonproducten. Het gaat om leveringen van bestrating, prefab elementen en andere betonproducten aan klanten van Noppert Beton.

Met de inzet van deze elektrische combinatie realiseren de bedrijven volledig emissieloos transport – een krachtig signaal naar de markt.

Robert Bakker, directeur Noppert Beton: “We willen onze klanten niet alleen kwalitatief goede betonproducten leveren, maar dat ook op de meest verantwoorde manier doen. Emissieloos transport is hierin een logische én noodzakelijke stap. Daarmee vergroten we onze meerwaarde en kunnen we inspelen op de behoefte aan duurzame oplossingen in de GWW en bouw.”

De combinatie bestaat uit een nieuwe DAF XF 305 Electric en een oplegger met elektrische laadkraan. Daarmee is niet alleen het transport, maar ook het laden en lossen emissievrij. De truck heeft een actieradius van circa 330 kilometer en wordt dagelijks ingezet.
Voor AB Texel Special Transport is dit de tweede elektrische truck in het wagenpark. Het transportbedrijf werkt toe naar net zero uitstoot in 2050. Samenwerking in de keten is essentieel om die ambitie te realiseren.

Martin Numan, directeur AB Texel Special Transport: “We investeren gericht in verduurzaming. De samenwerking met Noppert Beton is een goed voorbeeld hoe je samen kunt versnellen. Volledig elektrisch rijden én laden en lossen is in onze sector nog lang niet vanzelfsprekend – wij willen laten zien dat het kan.”

Duurzame ketensamenwerking loont

De inzet van deze elektrische combinatie is onderdeel van de bredere duurzaamheidsstrategie van beide bedrijven. Noppert Beton behaalde recent het CSC-Goud certificaat voor duurzaam beton en wil met emissieloos transport ook de volgende schakel in de keten verduurzamen. Dat biedt niet alleen milieuvoordelen, maar ook commerciële kansen als het gaat om emissieloos bouwen.

AB Texel onderzoekt diverse alternatieven voor fossiele brandstoffen en investeert onder meer in batterij-elektrische trucks, bio-LNG en HVO. In 2026 start een pilot met vijf trucks op waterstof.

Twee ernstig gewonden na aanrijding auto en vrachtwagen op N310 [+foto’s]

Foto: Hulz Media

VIERHOUTEN – Maandagmiddag rond 16:12 uur werden meerdere hulpdiensten gealarmeerd voor een ernstig verkeersongeval op de N310 Elspeterweg bij de kruising met Nunspeterweg in Vierhouten.

Een vrouw, samen met haar kleindochter in de auto, wilde de kruising oversteken maar zag een naderende vrachtwagen over het hoofd. De vrachtwagenchauffeur botste vol in de zijkant van de auto, waardoor het voertuig tientallen meters werd vooruitgeduwd.

Beide inzittenden van de auto raakten bekneld en moesten door de brandweer worden bevrijd. De traumahelikopter landde vlakbij om het traumateam extra medische hulp te laten verlenen. De vrouw en haar kleindochter zijn met twee ambulances naar het ziekenhuis in Zwolle gebracht; hun verwondingen zijn ernstig.

De vrachtwagenchauffeur bleef lichamelijk ongedeerd, maar is wel erg geschrokken.

De politie is ter plaatse een onderzoek gestart, wat tot gevolg heeft dat de kruising enige tijd afgesloten blijft voor het verkeer.

VS hervatten handelsgesprekken met Canada, zegt Witte Huis

WASHINGTON – De Verenigde Staten gaan de handelsbesprekingen met Canada onmiddellijk hervatten, nu Canada een belasting op digitale diensten heeft ingetrokken. Dat heeft Kevin Hassett maandag gezegd, de economisch adviseur van het Witte Huis.

De Amerikaanse president Donald Trump had voor het weekend nog de handelsbesprekingen met Canada per direct beëindigd als vergelding voor de Canadese belasting, die gericht was op Amerikaanse diensten. Canada trok de belasting zondag echter in, enkele uren voordat deze van kracht zou worden.

Ernstig ongeval met auto en vrachtwagen op N224 in Ede

Foto: ASMedia

EDE – Maandagmiddag 30 juni even voor 16.40 uur heeft zich een ernstig ongeval met letsel voorgedaan op de Rijksweg N224 bij Ede.

Bij het ongeval zijn een vrachtwagen en een personenwagen betrokken.

Meerdere hulpdiensten, waaronder een traumateam dat met een traumahelikopter wordt ingevlogen, zijn aanwezig om hulp te bieden.

De personenwagen is frontaal op de vrachtwagen gebotst.

In de auto zaten twee inzittenden. Zij raakten gewond en zijn per ambulance naar het Universitair Medisch Centrum in Utrecht gebracht.

De vrachtwagenchauffeur bleef ongedeerd en kwam met schrik vrij.

Het mobiel medisch team is onderweg afgemeld nadat bleek dat zij niet benodigd waren.

De auto raakte total loss en ook de vrachtwagen liep schade op.

Agenten ter plaatse bevestigen dat de bestuurder van de personenauto als verdachte wordt aangemerkt.

De N224 is vanaf de Proosdijerveldweg tot de Raadhuisstraat in beide richtingen afgesloten voor verkeer. Een berginsactie wordt opgezet om de voertuigen te af te slepen.

Bosma wil opties voor meer onderzoek kwestie-Arib op rij zetten

DEN HAAG – Als de Tweede Kamer nader onderzoek wil naar het lekken over de zaak rond oud-voorzitter Khadija Arib, dan is het aan Kamerleden zelf om daartoe het initiatief te nemen. Dat heeft Kamervoorzitter Martin Bosma gezegd in een debat. “Het presidium heeft daar geen enkele mening over”, herhaalde hij meerdere keren. Hij bood aan de opties op een rijtje te zetten, voordat de Kamer direct na het zomerreces opnieuw over de kwestie debatteert.

Het toenmalige presidium, waar ook Bosma al deel van uitmaakte, begon in 2022 een onderzoek naar Arib. Zij was in anonieme brieven beschuldigd van autoritair en grensoverschrijdend gedrag. Dat besluit had binnenskamers moeten blijven, maar stond nog diezelfde dag in NRC. Alleen een oud-persvoorlichter werd vervolgd, en onlangs vrijgesproken. Er komt geen hoger beroep.

Veel Kamerfracties worstelen ermee dat alleen de betrokkenheid van ambtenaren is onderzocht, maar niet die van Kamerleden. Vooral over de rol van toenmalig voorzitter Vera Bergkamp willen veel partijen meer weten. Die kant van de zaak is buiten beschouwing gebleven omdat het Openbaar Ministerie niet bevoegd is onderzoek te doen naar mogelijke ambtsmisdrijven door Kamerleden.

De Kamer kan wel een verzoek neerleggen bij de procureur-generaal bij de Hoge Raad. Dat is een “lang en zwaar” traject, waarschuwde Bosma. Ook andere vormen van onderzoek zijn wellicht mogelijk. “Wij horen graag wie dat moet doen en wat de onderzoeksvraag moet zijn”, aldus de Kamervoorzitter. “Dit is een dossier met heel veel wantrouwen en achterdocht”, zei hij erbij.

Bosma sprak met klem tegen dat het huidige presidium Bergkamp in bescherming zou nemen. “Wij gaan er niet over”, bezwoer hij. Net als vorige week in een brief aan de leden haalde de Kamervoorzitter hard uit naar twee leden van de voormalige ambtelijke top. Zij hadden contacten met de pers die echt niet konden, herhaalde hij. Maar de strafrechtelijke opties zijn echt uitgeput, concludeert hij na het lezen van het strafdossier.

Een Kamermeerderheid (BBB, NSC, GroenLinks-PvdA, VVD, SP en ChristenUnie) neemt voorlopig genoegen met de door Bosma beloofde opsomming van opties. De Kamer besprak de zaak nu tijdens een commissiedebat over de eigen begroting. In de eerste week na de zomerstop, begin september, volgt een uitgebreider debat in de grote zaal.

Celstraffen voor oplichting met fictieve bouwbedrijven: tientallen slachtoffers en ruim twee ton witgewassen

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam veroordeelt twee mannen tot een celstraf wegens oplichting en witwassen. Ze deden zich voor als aannemer en incasseerden aanbetalingen.

De afgesproken verbouwingen zouden ze vervolgens nooit uitvoeren. Ook worden twee medeverdachten veroordeeld tot een taakstraf en een voorwaardelijke celstraf. Zij fungeerden als katvanger.

Van november 2022 tot en met december 2023 zoeken meerdere gedupeerden naar een betrouwbaar klusbedrijf voor te verrichten werkzaamheden aan hun woning. Ze krijgen een voorofferte van de 50-jarige verdachte die bij hen langs komt en zich voorstelt onder een valse naam.

Na de definitieve opdrachtbevestiging wordt gevraagd een aanbetaling te doen voor aan te schaffen materialen. Ook kunnen de gedupeerden het hele bedrag in één keer voldoen in ruil voor korting. Velen kiezen voor deze optie.

Deze 50-jarige verdachte werkt onder de bedrijfsnamen Toekomst Bouw en Renovatie BV (TB&R) en Bouwvisie Nederland BV, de 39-jarige medeverdachte enkel onder TB&R. Op de datum waarop met de werkzaamheden zou worden gestart, verschijnt niemand en is er geen contact meer te krijgen met deze bedrijven.

Gebleken is dat beide bedrijven alleen op papier hebben bestaan en louter als plof BV’s waren opgericht. Er was geen kantoorruimte, slechts een postadres. Er waren geen medewerkers in dienst. Er is niet gebleken dat de ondernemingen ooit daadwerkelijk bedrijfsactiviteiten hebben verricht in de bouw. De 50-jarige en 39-jarige verdachten spanden twee katvangers voor hun karretje om zelf uit de wind te blijven.

De verdachten hebben zich gedurende een langere periode schuldig gemaakt aan oplichting van tientallen slachtoffers. Die zijn hierdoor bedragen verloren die variëren van enkele duizenden euro’s tot ruim 80.000 euro. De verdachten hebben het vertrouwen van hun slachtoffers op grove wijze beschaamd. Naast oplichting worden zij ook veroordeeld voor het medeplegen van ‘gewoontewitwassen’ van zo’n 235.000 euro.

Het geraffineerde handelen heeft bovendien de reputatie van de aannemersbranche, die al niet vrij is van smetten, in een slecht daglicht gesteld.

De 50-jarige verdachte wordt veroordeeld tot gevangenisstraf van 36 maanden, waarvan 6 maanden voorwaardelijk. De 39-jarige verdachte krijgt een gevangenisstraf van 24 maanden opgelegd, waarvan 6 maanden voorwaardelijk. Voor beiden geldt een proeftijd van 2 jaar.

De 40-jarige verdachte die optrad als katvanger krijgt een taakstraf van 180 uur. Daarnaast krijgt hij ook een voorwaardelijke celstraf van 6 maanden met een proeftijd van 3 jaar. Daaraan zijn bijzondere voorwaarden gekoppeld. De 43-jarige verdachte die fungeerde als katvanger krijgt de maximale taakstraf van 240 uur opgelegd. Ook aan hem wordt een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden opgelegd. Hier geldt een proeftijd van 2 jaar.

De rechtbank oordeelt dat de verdachten hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de betaalde bedragen aan TB&R en Bouwvisie door benadeelde partijen. Hun vorderingen worden toegewezen. De vorderingen wegens immateriële (‘emotionele’) schade worden niet-ontvankelijk verklaard, wegens onvoldoende onderbouwing. Hiervoor staat de weg naar de burgerlijk rechter open.

Kabinet gaat excuses aanbieden aan kinderen toeslagenaffaire

DEN HAAG – Het kabinet gaat excuses aanbieden aan kinderen uit gezinnen die zijn getroffen door de toeslagenaffaire en daarna uit huis zijn geplaatst. De kinderen hebben extra schade ondervonden door de problemen die in de betrokken gezinnen ontstonden doordat de Belastingdienst – ten onrechte bleek later – veel geld terugvorderde. Het kabinet wil het leed van deze kinderen expliciet erkennen, melden de demissionaire staatssecretarissen Teun Struycken (Rechtsbescherming), Sandra Palmen (Herstel en Toeslagen) en Judith Tielen (Preventie) in een brief aan de Tweede Kamer.

De bewindslieden reageren daarmee op een rapport van de commissie Toeslagen en Uithuisplaatsingen onder leiding van Mariëtte Hamer. Daarin stond dat door de affaire in de gezinnen problemen ontstonden of toenamen door oplopende schulden, armoede en stress. Jeugdhulp en jeugdbescherming herkenden de gezinsproblemen niet of onvoldoende of koppelden ze niet aan de strijd van de ouders met de Belastingdienst. Daardoor werden de gezinnen niet op de juiste manier geholpen. Meer dan 2000 kinderen werden uit huis geplaatst.

Het kabinet werkt aan maatregelen om deze jongeren te ondersteunen, omdat ze nog dagelijks last kunnen hebben van de situatie waarin ze terechtkwamen. Hoe de erkenning en de maatregelen er precies uit gaan zien, is nog niet bekend. De staatssecretarissen willen dit uitwerken met de betrokken organisaties en met de kinderen zelf.

Landelijk steunpunt

Ook komt er een landelijk steunpunt voor alle ouders en jongeren die hulp zoeken en krijgen betrokken kinderen eventueel hulp bij een opleiding of bij hun ontwikkeling. Het onafhankelijke Ondersteuningsteam voor gedupeerde gezinnen met een uithuisplaatsing gaat ook door.

De bewindslieden zeggen te willen leren van de fouten en zetten daarbij onder meer in op een samenhangende aanpak in de jeugdhulp, vooral bij gezinnen met complexe problemen. Ook de Raad voor de Kinderbescherming en de rechtspraak hebben verbeteringen in gang gezet.

Europese Commissie ‘klaar’ voor handelsdeal met VS

BRUSSEL – De Europese Commissie is “klaar om een deal te sluiten” met de Verenigde Staten, zei een woordvoerder van de Europese Commissie maandag. “Er wordt goede vooruitgang geboekt en de gesprekken gaan de goede kant op”, voegde hij daaraan toe. De Europese Commissie wil op 9 juli een handelsdeal met de VS sluiten. Dat is de deadline die de Amerikaanse president Donald Trump heeft gesteld.

Als er op die dag nog geen akkoord is tussen beide blokken, worden de handelstarieven op alle EU-producten die naar de VS worden geëxporteerd alsnog verhoogd naar 50 procent, zoals Trump in mei aankondigde. Hij stelde kort daarna de maatregel uit tot 9 juli. Sindsdien wordt er onderhandeld over een voor beide partijen aanvaardbare oplossing.

Er is een technische delegatie op weg naar de VS om de onderhandelingen voort te zetten, zei de commissiewoordvoerder. “Het werk gaat door op zowel politiek als technisch niveau.” De gesprekken gingen de afgelopen tijd uiterst moeizaam.

De Europese Commissie benadrukte maandag dat zij namens alle 27 EU-lidstaten onderhandelt, ook namens Spanje. Trump heeft woensdag na de NAVO-top gedreigd Spanje hoge handelssancties op te leggen, omdat het land weigert mee te doen aan de NAVO-afspraak om 5 procent van de economie in defensie te steken. Verder wilde de commissiewoordvoerder hier niet op ingaan.

De Europese Commissie sluit handelsovereenkomsten namens de hele EU af. EU-landen mogen niet op eigen houtje overeenkomsten sluiten.

De Commissie heeft een omvangrijk ‘vergeldingspakket’ klaarliggen, met handelstarieven van de EU op producten uit de VS, als beide partijen er niet uitkomen.

Concessie hoofdrailnet NS waarborgt gelijk speelveld MaaS-markt onvoldoende

DEN HAAG – Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft vandaag, maandag 30 juni, een tussenuitspraak gedaan over Mobility as a Service (MaaS). MaaS biedt de mogelijkheid om met een fysieke kaart of een app een “deur-tot-deur-reis” met verschillende vervoermiddelen van verschillende vervoerders te boeken en te betalen.

De MaaS-dienstverleners kopen de reis in bij vervoersondernemingen. De Nederlandse Spoorwegen zijn hun belangrijkste leverancier. Hun verdienmogelijkheden hangen sterk af van de inkooptarieven. NS biedt zelf ook MaaS-diensten aan, zoals de NS Business Card en NS Go, en heeft veruit het grootste marktaandeel op de MaaS-markt.

NS moet zich houden aan de spelregels in de HRN-concessie 2025-2033. Die moeten verzekeren dat de andere MaaS-dienstverleners voldoende marge hebben om te kunnen concurreren met NS. De MaaS-dienstverleners vinden dat die spelregels onvoldoende zijn om te voorkomen dat NS haar economische machtspositie uit de HRN-concessie misbruikt. Dat is in strijd met het Europese recht. Zij willen daarom strengere spelregels voor NS.

Ook het CBb ziet een reëel risico op concurrentievervalsing. De spelregels in de HRN-concessie zijn niet genoeg om een gelijk speelveld te verzekeren. De staatssecretaris moet daarom de uitgangspunten voor het aanbod van NS aan de andere MaaS-dienstverleners in de HRN-concessie vastleggen. Verder moet hij de rekenmethode voor het inkooptarief concreet maken, nagaan of dat tarief de concurrentie belemmert en zo nodig zelf dat tarief vaststellen. Ten slotte moet worden vastgelegd dat voor de MaaS-dienstverleners ongunstige wijzigingen in de onderlinge afspraken van de (regionale) concessieverleners niet zonder meer doorwerken in de HRN-concessie.

Deze wijzigingen moet de staatssecretaris uiterlijk per 1 september 2025 in de HRN-concessie aanbrengen. Daarnaast moet hij uiterlijk op 1 oktober 2025 besluiten over het inkooptarief en dat tarief zo nodig op die datum zelf vaststellen.

Na 1 oktober 2025 doet het CBb definitief uitspraak.

Ongemak in Tweede Kamer over afhandeling kwestie-Arib

DEN HAAG – Veel partijen in de Tweede Kamer voelen ongemak bij de afhandeling van de kwestie rond oud-voorzitter Khadija Arib door het presidium. Kamervoorzitter Martin Bosma liet vorige week weten geen heil te zien in nader onderzoek naar de vraag hoe vertrouwelijke informatie daarover bij de pers kon belanden. In een debat maandag werd duidelijk dat lang niet alle partijen daar direct genoegen mee nemen.

Het toenmalige presidium onder leiding van Vera Bergkamp besloot in 2022 tot een extern onderzoek naar Arib, die anoniem werd beschuldigd van autoritair gedrag. Dat had vertrouwelijk moeten blijven, maar het stond nog diezelfde dag in NRC. Een voormalig persvoorlichter is vervolgd voor lekken, maar zij werd onlangs bij gebrek aan bewijs vrijgesproken.

Het dagelijkse bestuur denkt niet dat nader onderzoek nieuwe inzichten zal opleveren, maar Bosma lijkt toch opdracht te krijgen beter zijn best te doen. Veel fracties willen dat ook gekeken wordt naar de betrokkenheid van Kamerleden, en dan met name die van Bergkamp. Daar was het Openbaar Ministerie niet toe bevoegd.

De Kamer kan de procureur-generaal bij de Hoge Raad vragen een opsporingsonderzoek te beginnen, als er aanwijzingen zijn van een ambtsmisdrijf door een parlementariër. Wat NSC betreft is het “een begaanbare weg” als Bosma daar het initiatief toe neemt. Er is “alle aanleiding om vervolgonderzoek te doen”, aldus Kamerlid Jesse Six Dijkstra.

Ook BBB wil verder onderzoek. “Niet om af te rekenen”, verzekert Kamerlid Marieke Wijen-Nass. “Maar om recht te doen aan de feiten, aan instituties en aan mensen.” Partijen als GroenLinks-PvdA, VVD, ChristenUnie en SP zijn wat terughoudender. Zij vinden ook dat er meer moet gebeuren, maar laten het vooralsnog aan Bosma om met een voorstel te komen.

PostNL krijgt alsnog dag extra voor bezorging brief of kaart

DEN HAAG – Demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken, VVD) wil PostNL alsnog een dag extra gunnen voor de bezorging van een gewone brief of kaart. Zijn voorganger Dirk Beljaarts (PVV) kwam eerder met hetzelfde voorstel, maar haalde dat weer van tafel omdat een ruime Kamermeerderheid er fel op tegen was.

Particuliere post moet nu binnen 24 uur worden bezorgd. Dat wordt als het aan Karremans ligt vanaf medio volgend jaar 48 uur. PostNL moet in dit voorstel wel vijf dagen per week post blijven rondbrengen, van dinsdag tot en met zaterdag. Vanaf 2028 of 2029 heeft het bedrijf mogelijk nog een etmaal extra speling nodig, waarschuwt de minister alvast.

De regels voor de postbezorging zijn verouderd, stelt Karremans. Er worden steeds minder brieven verstuurd, waardoor het werk niet meer rendabel is. “We maken de regels voor de postbezorging iets ruimer, om ervoor te zorgen dat de postbezorging in heel Nederland blijft werken”, aldus de bewindsman.

Binnenvaartorganisaties roepen ‘watergemeenten’ op tot actie: benut de kansen van havens en vervoer over water

Foto: Transport Online | Esther van der Wal

ZWIJNDRECHT – Gemeenten die aan het water liggen, hebben een belangrijke troef in handen voor het aanpakken van verkeersdrukte, ruimtetekort en klimaatdoelen. Toch dreigen veel van deze ‘watergemeenten’ die kansen te laten liggen, zo waarschuwen Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) en de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026.

In een gezamenlijke oproep aan politieke partijen in 123 Nederlandse watergemeenten pleiten de binnenvaartorganisaties voor meer aandacht en investeringen in binnenhavens en watergebonden vervoer. “Het belang van de binnenvaart voor de lokale gemeenschap en economie is nog niet bij iedereen even bekend,” zegt KBN-voorzitter Ad Koppejan. “Het is nu aan de politieke partijen om er in het belang van hun burgers ook daadwerkelijk iets mee te doen.”

Verkeersdruk verminderen en ruimte winnen

Volgens KBN en NVB bieden binnenhavens en vervoer over water directe oplossingen voor lokale problemen. Zo zorgt goederenvervoer via het water voor minder vrachtverkeer op de weg, wat niet alleen files tegengaat, maar ook ruimte schept voor woningbouw, groen en een veiligere openbare ruimte. Bovendien levert het een flinke bijdrage aan het terugdringen van de CO₂-uitstoot.

Bescherm de ruimte aan het water

In hun brief aan de gemeenteraden dringen de organisaties aan op politieke sturing om haventerreinen en kades te behouden voor watergebonden logistiek. Alleen dan kan het volledige potentieel van het vervoer over water worden benut.

Praktische aanbevelingen voor verkiezingsprogramma’s

KBN en NVB reiken politieke partijen concrete aanbevelingen aan die direct in verkiezingsprogramma’s kunnen worden opgenomen. Voorbeelden zijn:

  • Standaard onderzoeken of vervoer over water mogelijk is bij bouw- en infraprojecten.
  • Investeren in voldoende en goed uitgeruste ligplaatsen, zodat schippers hun verplichte rusttijden kunnen naleven.
  • Regionale samenwerking tussen havens versterken.
  • Walstroomvoorzieningen standaardiseren.
  • Een voorspelbaar en redelijk haventarievenbeleid hanteren om gemeenten aantrekkelijker te maken voor binnenvaartondernemers.

Duurzame logistieke schakel

“Wie investeert in binnenhavens, investeert in werk, bereikbaarheid én duurzame groei,” stelt NVB-voorzitter Maarten van Gaans-Gijbels. “Gemeenten die vooruit willen, kiezen voor slimme logistiek via het water.”

Met de oproep willen KBN en NVB het thema nadrukkelijker op de politieke en bestuurlijke agenda krijgen. Beide organisaties stellen zich open voor verdere samenwerking met gemeenten, om de binnenvaart te positioneren als onmisbare schakel in een duurzame en concurrerende logistieke keten.

×