Clicky

woensdag 15 mei 2024 - 01:34 uur
Home Blog

Ryanair sluit basis op luchthaven Bordeaux na tariefconflict

BORDEAUX – De Ierse budgetmaatschappij Ryanair sluit zijn basis op de luchthaven in de Franse stad Bordeaux. Het bedrijf van topman Michael O’Leary kon het niet eens worden met de Fransen over tarieven, werd dinsdag bekend.

“Vanwege de gestegen kosten hebben we geen andere financiële optie dan onze basis in Bordeaux in november te sluiten”, verklaart Ryanair. De luchtvaartmaatschappij heeft ongeveer veertig vluchten van en naar Bordeaux.

Volgens het bedrijf worden de drie vliegtuigen en negentig medewerkers die momenteel op de luchthaven van Bordeaux zijn gestationeerd, overgeplaatst naar andere, minder kostbare, bases. O’Leary zei in maart dat de luchthaven van Bordeaux van plan was om de tarieven te verdubbelen en waarschuwde dat hij de basis zou sluiten in plaats van dat bedrag te betalen.

De luchthaven van Bordeaux-Mérignac zegt dat het “grenzen heeft gesteld aan de financiële eisen” van Ryanair. “We willen niet dat een bedrijf dat al veertien jaar in Bordeaux is gevestigd vertrekt. Als Ryanair opnieuw in Bordeaux wil werken, is het welkom”, aldus de Franse luchthaven.

Vakbonden gaan over tot actie na einde ultimatum zwaarwerkregeling

DEN HAAG – FNV, CNV en VCP bereiden acties en stakingen voor, nadat de Staat niet was ingegaan op een door hen gesteld ultimatum. Daarmee wilden de bonden de overheid dwingen om tot een permanente regeling te komen voor mensen met zware beroepen die eerder met pensioen willen. De eerste acties worden eind mei verwacht.

FNV meldde eerder al dat de acties kleinschalig beginnen, maar dat deze op termijn kunnen uitgroeien tot “stakingen die de Nederlandse economie meer zullen verstoren”. In welke sectoren actiegevoerd gaat worden, is nog niet bekend, maar FNV sprak eerder van bijvoorbeeld de bouw, de politie, het openbaar vervoer en havens.

De huidige Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU) loopt eind volgend jaar af. Daardoor kunnen mensen die langdurig zwaar werk doen eerder met pensioen. Zij hebben dan recht op een uitkering om de periode tot de AOW-leeftijd te overbruggen. De vakbonden hebben gepleit voor een structurele zwaarwerkregeling, te meer omdat dit volgens de bonden ook is afgesproken in het door de overheid ondertekende Pensioenakkoord. Ook moet de regeling ruimer worden.

Volgens FNV-bestuurder Piet Rietman gaan de bonden eerst korte stakingen organiseren. “Die kunnen langer en harder worden als Den Haag niet instemt met een permanente regeling voor zware beroepen die mensen zich kunnen veroorloven”, meldt Rietman dinsdagavond.

Voorzitter Nic van Holstein van VCP is teleurgesteld over het uitblijven van een reactie op het ultimatum. “Voor bepaalde werknemers is eerder kunnen stoppen met werken de enige oplossing om gezond het pensioen te halen. Een goede regeling is daarom essentieel”, stelt hij.

De onderhandelingen over een nieuwe regeling met werkgeversorganisaties klapten in december. VNO-NCW, MKB-Nederland en de Land- en Tuinbouw Organisatie (LTO) noemden het ultimatum van de vakbonden eerder nog voorbarig. “Wij kunnen dit niet anders zien dan enkel koersen op acties en het niet serieus nemen van gemaakte afspraken en constructief overleg”, schreven de ondernemersorganisaties begin deze maand in een brief aan hun leden.

Maar volgens CNV-bestuurder Jan-Pieter Daems ziet er nog “veel ruimte” tussen de eisen van de bonden en wat de werkgevers en het demissionaire kabinet bieden. “We vragen als bonden echt niet om een nieuwe VUT maar om een goede regeling voor mensen met zwaar werk. Daar moet toch uit te komen zijn.”

Nederland deed melding van onveilige sfeer tijdens Songfestival

Eurovisie Songfestival

HILVERSUM – Nederland heeft vrijdag een officiële melding gedaan bij de organisatie van het Eurovisie Songfestival over een onveilige sfeer achter de schermen bij het evenement. AVROTROS bevestigt dit aan het ANP na een bericht van NU.nl.

De nieuwssite meldt dat vooral in de delegatiebubbel een onveilige sfeer heerste, waarover diverse artiesten na afloop hebben geklaagd. Onder anderen de artiesten uit Litouwen, Ierland en Noorwegen hebben zich hier kritisch over uitgelaten. AVROTROS bevestigt dit beeld en heeft op 10 mei melding gemaakt bij de European Broadcasting Union (EBU), de organisator van het Eurovisie Songfestival. De omroep wilde geen verdere details geven.

De inzending uit Noorwegen heeft aan de Noorse krant Aftenposten verteld zelfs tot vlak voor de finale te hebben getwijfeld of ze zich moest terugtrekken. Volgens Magnus Børmark, gitarist van de band Gåte, is het tot een sterke confrontatie met de EBU gekomen. Hij had het gevoel dat de deelnemers gedwongen werden om zich in een politieke rol te begeven, maar daar niet tegen opgewassen waren.

Vrijdag kwam ook het nieuws naar buiten dat er een intern onderzoek liep naar een incident waarbij Joost Klein betrokken was achter de schermen. Inmiddels heeft de politie het onderzoek overgenomen, maar de EBU besloot hem naar aanleiding daarvan wel al te diskwalificeren voor de finale van zaterdagavond. De politie in Zweden heeft laten weten te verwachten dat Joost Klein vervolgd wordt voor het bedreigen van een cameravrouw.

Fietser komt om het leven door aanrijding met tractor IJsselstein

IJSSELSTEIN – Een fietser is dinsdagmiddag om het leven gekomen door een aanrijding met een tractor.

Het ongeluk gebeurde rond 16.00 uur op de Broeksdijk in de Utrechtse plaats IJsselstein.

Agenten hebben de weg afgezet voor onderzoek. Over de identiteit van het slachtoffer heeft de politie nog niets bekendgemaakt.

GRIP 1: Grote brand in schuur op varkenshouderij Mussel [+foto’s&video’s]

MUSSEL – In een schuur op een varkenshouderij in het Groningse dorp Mussel woedt een zeer grote brand. Volgens de veiligheidsregio Groningen gaat het om een grote schuur. In de schuur stonden ten tijde van de brand honderden varkens.

De hulpdiensten hebben opgeschaald naar GRIP 1.

Hoe het met de dieren gaat, is niet bekend. Volgens regionale media zijn alle varkens omgekomen. De veiligheidsregio was niet bereikbaar voor commentaar.

Bij de brand kwam veel rook vrij. Er werd een NL Alert verstuurd en de provinciale weg N366 werd afgesloten. Omdat de rookontwikkeling inmiddels is afgenomen, is het alert ingetrokken en de weg weer vrijgegeven.

De schuur waarin de brand begon, is opgegeven. De brandweer zet nu in op het behoud van de overige vier varkensschuren die op het terrein staan.

Russisch schip niet meer welkom in de Eemshaven vanwege mogelijke spionage

DEN HAAG – Een Russisch visserschip is niet meer welkom in de Eemshaven in het noorden van Groningen. Dat gebeurt om het risico op spionage te beperken, zei demissionair minister Kajsa Ollongren (Defensie) tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.

Het televisieprogramma Pointer meldde eerder deze maand dat een koelschip van het Russische bedrijf Norebo iedere twee weken aanlegt in de Eemshaven vlak bij een militair terrein. Er zouden volgens het programma sterke aanwijzingen zijn dat het schip betrokken is bij spionageactiviteiten.

Isa Kahraman van Nieuw Sociaal Contract wilde opheldering van het kabinet. Ollongren wees erop dat de Eemshaven geen militaire haven is en dat er maatregelen zijn getroffen om spionage te voorkomen. Zij kon daar uit veiligheidsoverwegingen niet verder op ingaan.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft volgens de minister inmiddels besloten dat het Russische schip geen ontheffing meer krijgt om aan te leggen in de Eemshaven.

Dode door bedrijfsongeval in Tubbergen

TUBBERGEN – Door een bedrijfsongeval bij het Twentse Tubbergen is dinsdag iemand om het leven gekomen.

Volgens de politie gebeurde het ongeluk tijdens werkzaamheden bij een bedrijf aan de Uelserweg, tussen het dorp en de grens met Duitsland.

Het is niet bekend wat er precies is misgegaan.

De Arbeidsinspectie doet onderzoek naar het fatale ongeluk. Over de identiteit van het slachtoffer is nog niets bekendgemaakt.

Krant: Egypte overweegt afbouwen diplomatieke banden met Israël

Egyptische soldaten

CAIRO – De Israëlische operatie in Rafah zet de relatie met buurland Egypte steeds verder onder druk. Zakenkrant The Wall Street Journal bericht dat de Egyptenaren overwegen hun diplomatieke betrekkingen met Israël te beperken.

Er zou onder meer worden bekeken of de Egyptische ambassadeur teruggeroepen moet worden uit Tel Aviv, schrijft de krant. Die baseert zich op anonieme bronnen in Egypte. Caïro heeft nog niet bevestigd dat het zo’n stap overweegt.

Egypte speelt een sleutelrol bij de onderhandelingen over een bestand in Gaza. Het land treedt op als bemiddelaar. De Egyptische autoriteiten werken ook al langer samen met Israël op veiligheidsgebied.

Grensovergang bij Rafah

Toch zou Israël het buurland pas op de valreep hebben geïnformeerd over de militaire operatie waarbij het vorige week in Gaza de controle nam over de belangrijkste grensovergang bij Rafah, zeggen Egyptische bronnen.

Israël zou Egypte eerder hebben bijgepraat over de plannen voor Rafah en toen juist hebben aangegeven dat die grensovergang met Egypte ongemoeid zou blijven, schrijft de krant. Een Egyptische bron zegt dat dergelijke garanties weinig waard bleken.

Zaak ICJ

De opgelopen spanning heeft nu al gevolgen. Egypte houdt de grensovergang met Gaza dicht. Ook heeft het land aangegeven dat het de zaak tegen Israël wil steunen bij het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag.

Rumping levert bouwmaterialen elektrisch met Volvo FM Electric

J.W.J. Rumping & Zonen B.V. heeft een Volvo FM Electric 6×2 kraanauto in gebruik genomen voor de distributie van bouwmaterialen. Het bedrijf rijdt met deze truck dedicated voor een bouwmaterialenhandel in Noord-Holland. De Volvo FM Electric is geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks Beverwijk.

Met de Volvo FM Electric levert Rumping onder meer gips, plaatwerk, bakstenen, tegels en dakpannen af bij bouwprojecten in Noord-Holland. Het is de eerste elektrische truck voor het bedrijf. “Transport gaat veranderen”, zegt Jaap Rumping, samen met zijn broer Niels eigenaar van J.W.J. Rumping & Zonen B.V.

“Binnensteden gaan op slot voor vervuilende voertuigen en de vraag naar emissieloos bouwen neemt toe. Samen met onze opdrachtgever Bouwcenter RAB en een ander transportbedrijf dat voor hen rijdt zijn we om tafel gaan zitten. We zijn alle drie familiebedrijven en vinden het belangrijk om verder te kijken dan de dag van vandaag. We willen niet afwachten wat er op ons afkomt, maar juist koploper zijn om transport duurzamer en efficiënter te maken. Met zijn drieën hebben we daar een visie op ontwikkeld en ervoor gekozen om met elektrische trucks te gaan beginnen.”

De keuze viel al snel op Volvo-trucks. “We hebben meerdere Volvo kraanauto’s in onze vloot en die bevallen ons allemaal supergoed. Volvo Trucks heeft bovendien in het zware segment een van de eerste elektrische trucks waar je een zware autolaadkraan op kunt zetten. Vanwege de autolaadkraan is voor ons een 10-tons vooras een must en Volvo Trucks kan die leveren.”

De Volvo FM Electric is voorzien van een open laadbak en een 22 tonmeter Palfinger autolaadkraan die door Rijkhoff Autolaadkranen is opgebouwd. In tegenstelling tot de meeste andere kraanauto’s in de vloot van Rumping, is bij de elektrische truck de autolaadkraan achterop het voertuig opgebouwd. “Met deze truck rijden we van de ene naar de andere bouwplaats waarbij de chauffeur per adres steeds een of enkele pallets lost”, vertelt Jaap Rumping.

“Dat betekent dat tijdens de rit de gewichtsverdeling verandert. Mijn vader Jaap deed de suggestie om de autolaadkraan achterop de truck te monteren in plaats van voorop. Dit zorgt voor een betere gewichtsverdeling over de assen en daardoor is het voertuig voor de chauffeur beter uitgebalanceerd. Bijkomend voordeel van een kraan achterop is dat de chauffeur minder vaak over de cabine hoeft te lossen. Deze kraan is tot 17 meter uitschuifbaar, zodat we bouwmateriaal op elke gewenste plek kunnen neerzetten.”

Bij de configuratie van de truck is ook uitgebreid stilgestaan bij de aandrijving van de autolaadkraan. “De energie die nodig is voor de aandrijving van de autolaadkraan, komt uit de accupacks van de trucks”, vertelt Jaap Rumping. “Dat is de reden dat we gekozen hebben voor het maximale aantal van 6 accupacks. Daarmee hebben we in principe energie om een volledige werkdag te kunnen rijden en werken met de kraan. Deze truck heeft als standplaats Alkmaar. Op het terrein van onze opdrachtgever kunnen we opladen. We zijn ook bezig om laadfaciliteiten te creëren bij onze vestiging in Beverwijk.”

Aan de aanschaf van de Volvo FM Electric ging een uitgebreid traject vooraf. “De stap van diesel naar elektrisch is een van de grootste veranderingen in de historie van ons bedrijf. Het vereist een andere manier van plannen en ook het onderhoud zal anders zijn. Je moet in feite je bedrijfsprocessen opnieuw tegen het licht houden. Dan is het ontzettend prettig dat je samenwerkt met een partner als LVS die de juiste kennis heeft en je kan adviseren. Wanneer kun je overstappen naar elektrisch? Welke configuratie heb je nodig voor het werk dat je met de truck wilt doen? Hoe zorgen we ervoor dat de truck korter is dan 10 meter, zodat we er ook in het centrum van Amsterdam mee mogen komen? We hebben verschillende keren met elkaar om tafel gezeten om te overleggen, tekenen en rekenen. We zijn heel blij met de truck die we geleverd hebben gekregen. Voor het onderhoud hebben we een servicecontract afgesloten bij LVS.”


De aanschaf van een elektrische truck is voor Rumping ook een stap richting de toekomst. “Niels (32) en ik (34) zijn allebei nog jong, maar we zijn al wel bezig om het bedrijf toekomstbestendig te maken voor de generaties na ons. Dat doen we onder andere door onze CO2-footprint zo klein mogelijk te maken. Voor regionale distributie is nu ook elektrisch een optie en voor het langeafstandstransport maken we al gebruik van HVO als duurzame brandstof, waarmee we onze CO2-footprint verkleinen.”

Rumping bestaat sinds 1928. “Niels en ik zijn de vierde generatie die het bedrijf leiden”, vertelt Jaap Rumping. “We zijn vooral actief in bouw- en industrie gerelateerd transport. We zijn gespecialiseerd in het bulktransport van poedervormige bouwstoffen met onderlossers. Daarnaast vervoeren we bouwmaterialen met (elektrische) kraanauto’s, trailers met meeneemheftruck, tautliners met coilgoot, open trailers en semi-diepladers.”

Internationaal Gerechtshof houdt deze week zittingen over Rafah

Rafah

DEN HAAG – Het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag buigt zich deze week over de situatie in Rafah. Zuid-Afrika heeft het hof gevraagd aanvullende maatregelen te nemen om de Palestijnse bevolking te beschermen.

Het hof zegt op donderdag en vrijdag bijeen te komen. Op de eerste dag komen vertegenwoordigers van Zuid-Afrika aan het woord. Israël mag een dag later reageren.

Zuid-Afrika stapte vorig jaar al naar hof vanwege de oorlog in Gaza en deed deze maand een aanvullend verzoek. Het land wil onder meer dat het ICJ Israël opdracht geeft om “zich terug te trekken en het militaire offensief in het gouvernement Rafah te staken”.

Grote zorgen

Internationaal bestaan grote zorgen over de situatie in Rafah, een stad in het zuiden van de Gazastrook. Daar zijn veel Palestijnen naartoe gevlucht. Israël ziet Rafah als het laatste grote bolwerk van Hamas en wil de groep ook daar uitschakelen.

Het ICJ is gevestigd in het Vredespaleis en is het hoogste hof van de Verenigde Naties. Het gerechtshof kan bindende uitspraken doen over conflicten tussen staten.

Busje met gevangene tijdens transport aangevallen op Franse snelweg, minstens twee cipiers gedood [+video]

INCARVILLE – Twee van de drie agenten die gewond zijn geraakt bij een gewelddadige aanval op een gevangenentransport, verkeren in levensgevaar. Dat heeft de Franse minister van Justitie, Éric Dupond-Moretti, gezegd in een interview met BFMTV. Twee anderen kwamen op de snelweg in Normandië om het leven. De aanvallers en een gedetineerde zijn ontkomen. Op hen wordt op grote schaal jacht gemaakt.

Dinsdag aan het eind van de ochtend werd een konvooi van justitie onder vuur genomen door meerdere aanvallers. Daarbij is volgens openbaar aanklager Laure Beccuau de gedetineerde Mohamed Amra ontkomen. Hij werd vorige week veroordeeld voor een gewelddadige beroving en wordt ook verdacht van betrokkenheid bij een ontvoering met dodelijke afloop.

Beccuau zei dat Amra al was aangemerkt als gevaarlijke verdachte. Nieuwssite Le Parisien meldt dat hij in de gevangenis vastzat onder verscherpt regime. Persbureau Reuters meldt op gezag van een politiebron dat Amra banden onderhield met de drugsbende Blacks in Marseille.

Hoeveel aanvallers er geweest zijn en welke band zij hebben met Amra, is onduidelijk. Vermoedelijk is één van hen gewond geraakt.

De zaak wordt in Frankrijk hoog opgenomen. Naast de minister van Justitie, heeft ook de minister van Binnenlandse Zaken Gérald Darmanin zijn afschuw uitgesproken. Hij zei dat de veiligheidsdiensten het Épervier-plan in werking hebben gesteld, waarmee de inzet van de “honderden” agenten die betrokken zijn bij de klopjacht wordt gecoördineerd. “We wenden alle middelen aan om deze criminelen te vinden”, aldus Darmanin.

De gendarmerie heeft de elite-eenheid GIGN op de zaak gezet. Justitie heeft het onderzoek overgedragen aan de in georganiseerde misdaad gespecialiseerde afdeling JUNALCO.

Misdaad en veiligheid staan in Frankrijk hoog op de politieke agenda. De Franse president Emmanuel Macron bezwoer dinsdag dat de autoriteiten “onverzettelijk” zullen zijn in de jacht op de daders.

VS verhogen importheffingen op tal van Chinese producten

Witte Huis

WASHINGTON – De Verenigde Staten verhogen de tarieven op de invoer van tal van Chinese goederen. In totaal gelden de hogere tarieven voor 18 miljard dollar aan import uit China. De hogere heffingen zijn vooral gericht op strategische sectoren zoals elektrische auto’s, chips, batterijen, staal en belangrijke mineralen, meldt het Witte Huis.

De maatregelen zijn bedoeld om China aan te moedigen “zijn oneerlijke handelspraktijken met betrekking tot technologieoverdracht, intellectueel eigendom en innovatie te beëindigen”. Het tarief voor de invoer van elektrische auto’s uit China zal dit jaar verviervoudigen tot 100 procent en de heffing voor Chinese halfgeleiders stijgt volgend jaar van 25 procent naar 50 procent.

De stap volgt op een herziening van de tarieven die zijn opgelegd tijdens de handelsoorlog tussen Washington en Beijing, waarin de toenmalige president Donald Trump heffingen introduceerde op zo’n 300 miljard dollar aan goederen uit China. Bij de presidentsverkiezingen in november dit jaar neemt president Joe Biden het opnieuw op tegen zijn Republikeinse rivaal Trump.

Accu’s en accu-onderdelen

Naast de tarieven voor elektrische auto’s en chips verdrievoudigt de Amerikaanse regering de invoerheffingen op sommige staal- en aluminiumproducten en op accu’s en accu-onderdelen voor elektrische auto’s. Het tarief voor grafiet en enkele andere belangrijke mineralen zal stijgen van 0 naar 25 procent en de heffing voor zonnecellen zal verdubbelen van 25 procent naar 50 procent.

Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken verklaarde dat China “zich zal verzetten tegen de eenzijdige tariefsverhogingen”, die volgens het ministerie in strijd zijn met de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). “China zal alle noodzakelijke maatregelen nemen om zijn legitieme rechten en belangen veilig te stellen”, zei een woordvoerder van het ministerie.

EU

Naast de VS heeft ook de Europese Unie de campagne tegen de “oneerlijke” Chinese handels- en economische praktijken opgevoerd. Volgens de westerse landen gebruikt China zijn industriële overcapaciteit om de eigen groei aan te jagen door de wereldmarkten te overspoelen met goedkope producten, waaronder elektrische auto’s en staal. De EU dreigt ook met nieuwe tarieven op elektrische auto’s uit China, waarbij Beijing wordt beschuldigd van illegale overheidssteun aan de sector om de prijzen kunstmatig laag te houden.

Oprichter H.J. van Bentum Transport overleden

SCHERPENZEEL – Op zondag 12 mei is op 77-jarige leeftijd Hendrik Jan van Bentum overleden. De heer van Bentum was de oprichter van H.J. van Bentum Transport uit Woudenberg.

Op 18-jarige leeftijd begon Hendrik Jan van Bentum zijn werkzame leven als chauffeur bij het transportbedrijf ‘Risico’ van zijn vader. In 1969 startte Hendrik Jan van Bentum, samen met zijn vrouw, een eigen transportbedrijf in Woudenberg. Hendrik Jan rijdt als chauffeur en zin vrouw Janny deed de administratie.

Sinds de oprichting is het bedrijf met name actief in het vervoer van droge stoffen in bulkopleggers, maar ook containers worden vervoerd van Rotterdam naar het Duitse achterland.

In 2005 nam zoon Henk, met zijn vrouw, het transportbedrijf van zijn ouders over.

“Met zijn enorme charisma en ondernemersgeest heeft hij de fundering gelegd van ons bedrijf. Hendrik Jan had het unieke vermogen om mensen te raken met enkel een woord of blik. Die zachte kant maakte hem geliefd bij vele mensen om hem heen. Met zin aanstekelijke enthousiasme en gedrevenheid inspireerde hij ons allemaal”, aldus familie, directie en medewerkers van H.J. van Bentum.

De uitvaart van Hendrik Jan van Bentum zal zaterdag 18 mei plaatsvinden.

FNV kondigt weer nieuwe stakingen aan in metaalsector

UTRECHT – Vakbond FNV roept leden uit verschillende regio’s die werken in de metaal- en techniekbranche op donderdag voor 24 uur het werk neer te leggen. Het gaat om werknemers uit Gelderland, Zeeland en vakbondsregio Zuidwest Nederland. Eerder werd al in andere regio’s gestaakt om het uitblijven van een cao. De bond, die bovendien dreigt met nog meer stakingen, wil op die manier zijn eisen voor de nieuwe cao afdwingen.

Volgens onderhandelaar namens de bond Peter Reiniers willen werkgevers nog altijd niet tegemoetkomen aan de belangrijkste cao-eisen, iets wat hij “zwaar teleurstellend” noemt. “We hebben de afgelopen cao-periode fors ingeleverd op koopkracht, maar hier lijken de werkgevers totaal geen boodschap aan te hebben”, stelt hij. “De sector moet echt voorbereid zijn op de uitdagingen van de toekomst, zoals de energietransitie, automatisering en digitalisering. Daarvoor moet de nieuwe cao staan als een huis. Daarom blijven we staken, net zolang tot we een goede cao hebben.”

Onder de cao Metaal en Techniek vallen volgens FNV zo’n 360.000 werknemers. Zij werken voor kleinere metaal- en techniekbedrijven, zoals installatie- of isolatiebedrijven. FNV eist voor hen onder meer een salarisverhoging van ruim 10 procent ter compensatie van de gestegen inflatie. Daar bovenop wil de bond nog een loonsverhoging van 100 euro bruto per maand om de koopkracht van medewerkers te herstellen. Ook wil FNV dat de lonen voortaan meebewegen met de inflatie, de automatische prijscompensatie.

Metalektro

Voor een andere cao in de technieksector hebben vakbonden dinsdag wel een akkoord bereikt met werkgevers. Dat gaat om de cao Metalektro, die geldt voor 170.000 medewerkers. Al deze mensen werken voor diverse bedrijven in de metaalindustrie en de elektrotechnische industrie, zoals voor chipmachinefabrikant ASML en vrachtwagenfabrikanten DAF en Scania. Vakbondsleden moeten nog instemmen met het akkoord, dat zonder stakingen tot stand is gekomen.

Werknemers die vallen onder deze cao krijgen verdeeld over drie stappen 9 procent meer loon. “Het is ons in deze woelige economische tijden van onzekerheid gelukt om tijdig een akkoord te sluiten. Dat is op het conto te schrijven van de opgebouwde relatie tussen FME en de vakbonden”, stelt voorzitter Theo Henrar van werkgeversorganisatie FME.

‘Fatsoenlijke loonstijging’

Volgens FNV-onderhandelaar Albert Kuiper neemt FME daarmee wel verantwoordelijkheid. “In tegenstelling tot de kleinmetaal, waar het personeel nu via stakingen in actie is voor een fatsoenlijke loonstijging.”

Omtzigt ontstemd door mogelijk hogere kosten toeslagenaffaire

Omtzigt

DEN HAAG – Pieter Omtzigt is “zeer onaangenaam verrast” door het bericht dat de afhandeling van de toeslagenaffaire mogelijk miljarden euro’s meer kost. Die verwachte financiële tegenvaller maakt de formatiegesprekken “niet gemakkelijker”, zegt de NSC-leider.

In het slechtste scenario kost een nieuwe methode om gedupeerde ouders te compenseren 5 miljard euro extra, werd maandag bevestigd aan het ANP na berichtgeving van de NOS. Dat bedrag wordt genoemd in conceptstukken van de evaluatie van de alternatieve schaderoute die wordt uitgevoerd door de Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH). Ouders met aanvullende schade moeten hierdoor sneller compensatie krijgen.

“Zoals u weet ben ik een van de weinige Kamerleden die tegen de hersteloperatie heeft gestemd, omdat die onbeheersbaar zou worden”, zegt Omtzigt. Mensen met weinig schade worden daardoor goed geholpen, vindt hij, terwijl zware gedupeerden “achteraan de rij” moeten aansluiten.

Het proces van compensatie is nu “heel onbeheersbaar geworden” zegt Omtzigt, die een belangrijke rol heeft gespeeld bij het onthullen en onder de aandacht brengen van de toeslagenaffaire. Hij vindt dat het demissionaire kabinet opheldering moet geven.

De informatie over de financiële tegenvaller komt naar buiten op een pikant moment, aangezien de onderhandelende partijen uiterlijk woensdag hun akkoord op hoofdlijnen willen afsluiten.

“Wen er maar aan als regering”, relativeert Omtzigt, vooruitlopend op een mogelijke coalitie. “Als je er niet tegen kunt dat er dingen gebeuren, dan moet je niet in de politiek gaan.” In de laatste week van de informatieronde onder Ronald Plasterk liep Omtzigt nog boos weg van de onderhandelingstafel omdat hij niet te spreken was over mogelijke financiële tegenvallers die ministeries op een rij hadden gezet.

LAATSTE NIEUWS

Ryanair sluit basis op luchthaven Bordeaux na tariefconflict

BORDEAUX - De Ierse budgetmaatschappij Ryanair sluit zijn basis op de luchthaven in de Franse stad Bordeaux. Het bedrijf van topman Michael O'Leary kon...