LAAR (D) – Westerman Multimodal Logistics is begonnen met de grondwerkzaamheden voor een nieuwe, grootschalige logistieke hub op het GVZ Europark in Laar, net over de Duitse grens. De locatie wordt een belangrijk knooppunt binnen de Green Wagon Corridor, het Europese netwerk van spoorgebonden logistieke hubs van het bedrijf. De oplevering staat gepland voor november 2026.
De nieuwe faciliteit omvat een modern warehouse van ruim 55.000 m², uitgerust met crossdock-mogelijkheden, een eigen spooraansluiting en directe ligging naast Euroterminal Coevorden. De hub wordt volledig geïntegreerd in de Green Wagon Corridor en verbonden met onder andere Malmö (Zweden) en Verona (Italië). Daarmee wil Westerman goederenstromen sneller, efficiënter en met aanzienlijk minder CO₂-uitstoot door Europa laten bewegen.
Gerichte capaciteit voor lithium-batterijen en elektrisch vervoer
Van de totale opslagcapaciteit wordt minimaal 20.000 m² ingericht voor warehousing en transport van lithiumbatterijen. Daarnaast wordt op het terrein een eigen laadplein aangelegd voor elektrische vrachtwagens (BEV-trucks), waarmee het bedrijf inzet op verdere elektrificatie van het wegtransport.
Multimodaal concept moet uitstoot drastisch verminderen
Het Green Wagon Corridor-concept combineert spoorgebonden warehousing met multimodaal transport via weg, spoor en water. Volgens Westerman kan het gebruik van de corridor de CO₂-uitstoot met tot 70% reduceren vergeleken met volledig wegtransport. Door de ligging naast een rail-kombi-terminal en de verbinding met diverse Europese hubs richt het bedrijf zich op verladers die duurzaamheid willen combineren met snelle, hoogwaardige logistiek.
Westerman positioneert de nieuwe hub als een toekomstbestendige oplossing voor verladers die op zoek zijn naar hoogwaardige opslagruimte, directe aansluiting op spoor en terminal, en multimodale transportmogelijkheden.



