Clicky

woensdag 19 november 2025 - 17:09 uur
HomeMEER NIEUWSBedrijfsnieuwsMercedes-Benz Trucks presenteert Safety Truck op basis van eActros 600

Mercedes-Benz Trucks presenteert Safety Truck op basis van eActros 600

Mercedes-Benz Trucks heeft een nieuwe Safety Truck gepresenteerd, gebaseerd op de volledig elektrische eActros 600. Met het demonstratievoertuig toont de fabrikant de nieuwste generatie veiligheids- en hulpsystemen die in de komende jaren op serieschrapen moeten verschijnen. De truck combineert een nieuw elektronisch platform met uitgebreidere sensortechniek en verbeterde actieve én passieve veiligheidssystemen.

Uitgebreider zicht rondom de truck

De Safety Truck maakt gebruik van een nieuwe elektronica-architectuur die radars en camera’s combineert tot een 270-gradenzicht rondom het voertuig. De rekenkracht van het platform ligt twintig keer hoger dan voorheen. Zes sensoren – waaronder vier korteafstandradars, een langeafstandradar en een multifunctionele camera – moeten gevaarlijke situaties eerder herkennen.

Snellere noodrem en nieuwe functies

Het voertuig is uitgerust met Active Brake Assist 6, dat bij snelheden tot 60 km/u automatisch kan remmen voor overstekende of naderende voetgangers en fietsers. Vanaf februari 2026 wordt het systeem vervangen door Active Brake Assist 6 Plus, dat al voldoet aan delen van de AEBS-wetgeving die pas in 2028 verplicht wordt.

Daarnaast bevat de truck onder meer:

  • Active Sideguard Assist 2, dat zowel rechts als links waarschuwt en bij lage snelheden automatisch kan remmen bij gevaar tijdens afslaan.
  • Front Guard Assist, dat objecten detecteert direct vóór de truck bij wegrijden of manoeuvreren.
  • Traffic Sign Assist, dat meer verkeersborden herkent dan wettelijk vereist en actuele limieten toont.
  • Lane Keeping Assist en de vernieuwde Attention Assist 2, die vanaf 2026 de blikrichting en vermoeidheid analyseert via een infraroodcamera.

Ook semi-geautomatiseerd rijden

De Safety Truck beschikt verder over Active Drive Assist 3, dat onder voorwaarden semi-geautomatiseerd rijden (SAE Level 2) mogelijk maakt. De nieuwste versie kan actief tegensturen wanneer de truck onbedoeld naar een andere rijstrook dreigt te bewegen, bijvoorbeeld na een waarschuwing van Sideguard Assist.

Verbeterde passieve veiligheid

Mercedes-Benz Trucks benadrukt dat de passieve veiligheid eveneens is doorontwikkeld. De cabine heeft een mechanisch crashconcept waarbij deze bij een frontale botsing omhoog beweegt om de overlevingsruimte voor inzittenden te vergroten. Airbags en gordelspanners zijn beschikbaar en het hoogvoltsysteem wordt bij zware impact automatisch uitgeschakeld.

Voor elektrische trucks zoals de eActros 600 is bovendien een verplicht Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) aanwezig, dat waarschuwingsgeluiden genereert bij lage snelheden om kwetsbare verkeersdeelnemers te attenderen op het naderende voertuig.

Jarenlange ongevalsanalyse

Veel van de veiligheidsontwikkelingen zijn gebaseerd op ongevallenonderzoek dat Mercedes-Benz Trucks sinds 1972 uitvoert. Daaruit blijkt dat bij ongevallen met vrachtwagens vooral andere weggebruikers – automobilisten, voetgangers en fietsers – slachtoffer worden. In de EU waren in 2023 circa 90 procent van de dodelijke slachtoffers in ongelukken met zware bedrijfswagens geen inzittenden van de truck. Daarom richt de fabrikant zich op systemen die juist die verkeersdeelnemers beter beschermen.

Demonstratieplatform voor toekomstige systemen

Met de Safety Truck wil Mercedes-Benz Trucks tonen welke technologie op korte termijn in productievoertuigen zal verschijnen. Een groot deel van de systemen voldoet al aan de Europese General Safety Regulation (GSR) die sinds juli 2024 geldt, en sommige functies gaan daar zelfs al op vooruitlopend overheen.

- advertentie -VNB LooncheckVNB LooncheckVNB LooncheckVNB Looncheck

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×