SCHIPHOL – Schiphol heeft in samenwerking met 12 werkgevers en vakbonden CNV en FNV een onderzoek laten doen naar de ervaringen van medewerkers op de luchthaven. Aan het onderzoek, uitgevoerd door TNO, deden bijna 1.600 medewerkers mee. De resultaten laten zien dat er op het gebied van de werkdruk, omgangsvormen en de cultuur rondom veiligheid verbeteringen nodig zijn, zodat Schiphol een goede, veilige en aantrekkelijke plek is om te werken. Dit is de eerste van een terugkerend onderzoek in deze opzet.
Met het onderzoek is invulling gegeven aan een van de afspraken uit het sociaal akkoord, gesloten tussen Schiphol Group en vakbonden CNV en FNV. Medewerkers uit de beveiliging, passagiers- en bagageafhandeling en (bus)vervoer deden mee aan het onderzoek.
Belangrijkste bevindingen
Uit het onderzoek blijkt dat er verbetering nodig blijft op het gebied van werkdruk, omgangsvormen, cultuur rondom werkveiligheid en gezondheid. Uit de resultaten komt naar voren dat bijvoorbeeld dat 38% van de medewerkers die hebben meegedaan aan het onderzoek, aangeeft dat hun werkdruk hoog is.
Verder blijkt dat 36% van de medewerkers ongewenst gedrag ervaart in het werk, voornamelijk door passagiers. Een deel van de medewerkers geeft daarnaast aan dat zij minder tijd en aandacht ervaren dan zij zouden willen om te werken volgens de veiligheidsregels en 36% geeft aan het (helemaal) eens te zijn met de stelling dat het management veiligheid prioriteit geeft, ook als het werk daardoor meer tijd kost. Uit het onderzoek blijkt verder dat tweederde van de werknemers tevreden is met hun werk.
“De resultaten zijn voor ons helaas niet onverwacht. Maar het blijft schokkend om te lezen hoe het er nu op Schiphol in de praktijk aan toe kan gaan. Mensen op de werkvloer hebben regelmatig te maken met hele pittige omstandigheden. Deze vragen om stevige maatregelen en een duidelijk plan van aanpak, waarin alle betrokken partijen hun verantwoordelijkheid nemen. Zeker ook Schiphol, als opdrachtgever. De gezondheid van iedere medewerker moet meetellen bij besluiten die Schiphol maakt”, aldus CNV-onderhandelaar Erik Maas.
“De resultaten onder 1600 Schipholwerkers zijn ontstellend: de werkdruk is structureel te hoog, de veiligheidscultuur onvoldoende en werkers hebben veel te maken met passagiers die overlast geven. Al sinds 2015 waarschuwt FNV voor de effecten van de race naar beneden op Schiphol en deze worden bevestigd door deze resultaten. Schiphol, FNV en CNV hebben met het Sociaal Akkoord vanaf 2022 stappen gezet om die race naar beneden te keren. Deze indringende resultaten maken nu duidelijk dat er meer moet gebeuren en dwingt werkgevers en Schiphol tot actie om voor een fijne en veilige werkplek te zorgen. Symptomen bestrijden heeft geen zin, we moeten deze problemen bij de wortel aanpakken: de werker moet op nummer één staan”, zegt Jaap de Bie, campagneleider FNV.
“Schiphol is een unieke, maar ook complexe plek om te werken. Het is voor ons belangrijk om te weten waar medewerkers tegenaan lopen in hun werk. Dit onderzoek geeft ons een duidelijk beeld en benadrukt de noodzaak om als werkgever, opdrachtgever en werklocatie aan verbetering te blijven werken. Dat doen we samen met werkgevers, vakbonden en medewerkers. Ik zie bij iedereen een grote betrokkenheid om daar samen met ons de stappen te zetten die nodig zijn. We hebben al stappen gezet om arbeidsomstandigheden te verbeteren en dit onderzoek helpt ons verder. We willen van Schiphol een mensgerichte en aantrekkelijke plek maken waar iedereen met plezier kan werken”, reageert Esmé Valk, Chief People & Transformation bij Royal Schiphol Group.
Werk aan de winkel
Schiphol, werkgevers en vakbonden gaan op korte termijn met de resultaten aan de slag. De eerste bijeenkomst heeft vandaag plaatsgevonden. Zowel dit gezamenlijke initiatief als de uitkomsten benadrukken het belang van samenwerking om een goede werkomgeving te creëren, ieder met eigen verantwoordelijkheid. Medewerkers zijn daarbij nauw betrokken, zodat zij centraal staan bij verbeteringen. Dit was de eerste keer dat dit onderzoek is uitgevoerd en door in de komende jaren het onderzoek te herhalen, willen de partijen de voortgang monitoren en blijven werken aan een betere werkdruk en tevredenheid.
“We kunnen pas echt iets veranderen als we het samen doen. Juist daarom is het zo waardevol dat we dit onderzoek met alle partijen hebben gedragen. Het brengt niet alleen knelpunten in beeld, maar ook de gezamenlijke wil om het beter te maken”, zegt
Rawin Jharap, CEO I-SEC Benelux Holdings B.V.
“Als we de toekomst van Schiphol veilig, fijn en werkbaar willen houden, moeten we niet alleen naar cijfers kijken, maar naar mensen. Dit onderzoek helpt ons daarbij, het creëert inzicht en het draagvlak dat nodig is om duurzame stappen vooruit te zetten”, aldus Otto van Geffen, I-SEC Nederland B.V.